Vastaus: PlayStation VR aka Project Morpheus - lasit virtuaalitodellisuuteen
Eilen tarjoutui tilaisuus päästä PSVR:ää lopultakin itse kokeilemaan noin puolentoista tunnin ajan. Esittelijänä toimi luonnollisestikin Suomen Mr. PlayStation, Valtteri Hyttinen. Koska kaikki tyypatut demot ovat ihan julkisia ja olleet erinäisissä tilaisuuksissa tavallisen kansan testattavissa jo hyvän aikaa, ei minkäänlaista embargoa tai NDA:ta ollut.
Ensimmäinen ja oikeastaan ainoa Twitterissä esitetty kysymys oli, että pyörikö ne tavallisella PS4:llä vai Neolla, ja kuinka hyvin. Ja kyllähän ne totta kai perus-PS4:llä olivat, joskin ns. debug-konsolilla, jolla voi ajaa kaikenlaisia keskeneräisiäkin versioita peleistä ja sovelluksista. Mutta ei siis mitään maagisia lisätehoja tai muutakaan varsinaista suorityskykyeroa normaaliin kuluttaja-PS4:ään verrattuna. Itse PSVR oli kehityskappale, mutta ulkonäöltään ja teknisiltä ominaisuuksiltaan lopullista tuotetta vastaava.
Into The Deep
Ensisukellus - pun intended - PSVR:n kanssa tuli tehtyä Into The Deep -teknologiademolla. Tuossa ei ollut varsinaisesti mitään interaktiivisuutta, eikä mitään ohjaimia tarvittu. Pienessä sukellushäkissä pääsi hieman liikkumaan, kun itse käveleskeli ympäriinsä. Noin muuten vain pällistelin vedenalaista maailmaa ja uppouduin ympäröiviin 3D-ääniin. Vaikka olin tämän YouTube-videoista nähnyt useaan kertaan, ei ne silti olleet mitenkään vertailukelpoisia oman kokemuksen kanssa. Kaikki vaan tuntui valtavalta ja tilantuntu jotain sellaista, jota ei isoimmallakaan näytöllä saa aikaan - ja olen sentään käynyt katsomassa PS3:n Heavy Rainia Tennispalatsin jonkin salin kankaalta.
Kirjaimellisesti kuumottavinta ei kultenkaan ollut se
vaan siitä seurannut häkin oven irti tempautuminen ja koko häkin heiluminen. Vaikka järki sanoi, ettei tästä voi oikeasti mihinkään tipahtaa, silti se jokin liskoaivo pisti jännittämään ja puski hien pintaan. Tuosta seurasikin yksi potentiaalinen ongelma varsinkin pidemmissä sessioissa pelaaville; hikoilu* höyrysti linssejä sen verran, että demon päätteeksi ne piti mikrokuituliinalla pyyhkäistä taas puhtaiksi.
Job Simulator
Mikäs sen mukavampaa kesälomalla kuin simuloida VR-päähineen ja kahden Move-kapulan kanssa kunnon toimistotyötä. Office Space -leffan katsoneet varmasti osaavat arvostaa tämän pelin huumoria. Pelillisesti tämä oli kuin Surgeon Simulatorin hienostuneempi serkku. Move-ohjaimet toimivat eteerisesti leijuvina käsinä, joilla sitten tartuttiin fysiikan lakeja noudattaviin tavaroihin, paineltiin nappeja ja sitä rataa. Kahvikupin paiskaaminen parin kubiikkelin päähän aiheutti hilpeän reaktion "työkaverissa". Ennen kuin työpäivä ehti kunnolla edes alkaa, aikarajoitettu demo kuitenkin päättyi.
Tästä on sen verran sanottava, että aluksi istuin hieman liian kaukana virtuaalisesta työpisteestäni. Tuosta seurasi kurottelua, joka puolestaan tuntui nykäisyinä PSVR:n kaapelissa**, kun se otti tuolista kiinni. Kun siirsin tuolia fyysisesti lähemmäksi, homma helpottui. Kertaalleen kädet rupesivat vispaamaan villisti, eli niiden seuranta jotenkin bugasi. Nopea ravistus Movella teki pikakalibroinnin lennosta, ja taas hommat sujui.
Headmaster
Etukäteen tämä oli epäkiinnostavin tekele. Jalkapallojen puskeminen päällä tuntui kohtuullisen rajoittuneelta idealta, mutta vähänpä tiesin. En ensinnäkään tiennyt, että tässähän on kuin onkin jonkinlainen tarina/juoni, ja eri "tehtävissä" oli oikein mukavasti vaihtelua. Ja vaikka se itse pelaaminen on todellakin vain pallojen puskemista, oli se erittäin intuitiivista ja tarkkaa. Ohjainta ei tarvittu, pelkän kropan ja pään liikuttelu riitti. Yksinkertaisen asetelman kruunasi todella upea äänimaailma. Tässäkin sitä miltei unohti olevansa oikeasti pienessä esittelytilassa, kun silmät ja korvat viestivät yöllisestä jalkapallokentästä ja mysteerisestä äänestä, joka kentän PA-järjestelmän kautta ohjeita antoi. Demo päättyi kutkuttavan cliffhangeriin. Tätä olisi tehnyt mieli pelata reilusti lisääkin.
Tumble VR
Jos on pelannut perus-Tumblea PS3:lla Movella ja ennen kaikkea 3D-efektin kera, tietää melko tarkkaan, mitä tuleman pitää. Eli tarkoituksena on kasata annetuista eri muotoisista ja eri materiaalista olevista palikoista mahdollisimman korkea torni. VR-version oikeastaan ainut uudistus oli tietysti se, että pinoa pystyi tarkastella joka puolelta liikkumalla itse virtuaalipöytänsä ympärillä. Pelkkä gimmick se ei kuitenkaan ollut, vaan siitä oli myös hyötyä yhdessä kentässä, jossa ilmassa pyörivä tanko yritti sabotoida kasaamista. Jujuna olikin kiertää katsomaan sellaisesta vinkkelistä, että osasi selkeästi hahmottaa, mihin asti tanko yltää, ja siten oman torninsa sai rakennettua riittävän etäälle. (Sama toki onnistuisi ilman VR:ääkin, jos pelin kameraa saisi ohjaimella pyörittää.)
Move-ohjaus toimi ihan ookoosti, mutta muistikuvissani perus-Tumble oli aikanaan vielä tarkempi. Lisäksi hieman harmitti, kun joissain kentissä pöydältä tippuneet palikat eivät pudonneetkaan lattialle vaan virtuaalityhjyyteen ilmestyäkseen muutaman sekunnin päästä uudestaan "palikkatuubista", josta osat kentät alussa yksi kerrallaan normaalisti noukitaan.
Parasta tässä oli se, että jokainen kenttä oli enemmän pulmanratkontaa kuin varsinaista millintarkasti sijoittelua just sopivaan asentoon. Itse VR-efekti jäi melko vaisuksi, eikä selän taakse kuikkiessa näkynyt muuta kuin jonkinlainen virtuaalistudio.
Playroom VR
PS4:n vakiona tuleva Playroom on meillä ollut kovalla käytöllä lasten kanssa, ja vaikka PSVR:n suositusikäraja onkin 12 vuotta, tätä virtuaalitodellisuusversiota saattaa isukki joutua pelaamaan kyllästymiseen asti. Demossa oli mukana vain yksi minipeli, mutta julkaisussa näitä lienee useampikin. Touhu alkoi kirjaimellisesti leikkihuoneesta, jossa Playroomista tutut pikkurobotit touhusivat omiaan nukkekotimaisessa ympäristössä. Kaikki oli todella hyvän näköistä ja yksityiskohtaista, ja etenkin leikkihirmuliskon pintakuviointi oli häkellyttävän "aidon" näköinen katsoipa sitä kuinka läheltä tahansa. Ja sen verran eläydyin huoneeseen, että miltei nojasin olemattomaan pöytään kyykistyttyäni katsomaan pikku-ukkeleita lähempää.
Varsinainen minipeli oli session ainoa, jossa ns. Social Screen oli otettu huomioon. Kypäräpäänä oltiin saluunaan saapuva sheriffi, jolle television kautta katsonut antoi tuntomerkkejä rikollisen löytämiseksi. Itse en siis nähnyt varsinaista etsintäkuulutusilmoitusta, vaan aina vaan enemmän erilaisia robotteja, joilla oli vaihtelevasti erilaisia hattuja, aurinkolaseja, viiksiä yms. Kello raksutti koko ajan, ja peli päättyi, kun ammuin imukuppipyssyllä syytöntä. Sain tulokseksi aika vaatimattomasti 14 pistettä. Valtterin kanssa osia vaihdettuamme (eli hän pelasi ja mie huutelin tuntomerkkejä) päästiin 27 oikein tunnistettuun rosmoon.
Demosta yksi hieno hetki pitää nostaa esille. Eli ensialkuun virtuaalikäpälissä näkyi ihan tavallinen DS4, kunnes se yhtäkkiä teki transformerit ja muuttui tuoksi sheriffin lelupyssyksi. Kuulostaa tällä tavalla luettuna varmasti tosi simppeliltä, mutta oli oikeasti tosi päräyttävää.
Puuh! Vielä olisi kerrottavaa Rez Infinitestä, Battlezone VR:stä, Until Dawn: Rush Of Bloodista, The Heistista ja RIGSistä. Täytyy tässä kohtaa kuitenkin lähteä kummipojan synttäreille.
* Vaikka hiki sumensi linssit jo ensimmäisen 10 minuutin aikana, ei tuota tapahtunut enää sen jälkeen. Joten "your mileage may vary", kuten on tapana sanoa. Ja voi olla, että PSVR:ää ei tarvitse välttämättä edes ottaa kokonaan pois päästä. Riittänee, että painaa visiirin etuosassa olevaa nappia ja siirtää näyttöosaa hieman kauemmas pärstästä, jotta ilmaa pääsee virtaamaan valoa blokkaavien kumilärpäkkeiden ohi hetkeksi.
** PSVR:n letku on kyllä reilun mittainen, mutta mihinkään koko huoneen kävelyihin siitä ei ole. Tiedä sitten, myydäänkö tuohon jotain jatkojohtoa. Tavallinen HDMI-jatkopiuha ei riitä, koska itse kypärästä ns. Processing Unit -laatikolle (joka ei siis sekään tuo lisätehoja) menevä johto on kaksineuvoinen; toinen liitin on normaali (?) HDMI, toinen jokin Sonyn oma dataliittimensä.
Jos herää kysymyksiä yms. niin antaa palaa. Koetan illemmalla kirjoittaa lisempiä yleisestä kuvanlaadusta, latenssista, Cinema Modesta ja muista mieleen tulevista jutskista.