Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen
Vaikka tehoissa on kieltämättä puutteita ym niin kyllä uskoisin, että virtuaalitodellisuus on tullut jäädäkseen. Aivan tasan ne tulevat siinä vaiheessa kun raudan tehot riittää sitten seuraavassa sukupolvessa ja siihen mennessä on ratkaistu varmasti monia muitakin ongelmia ja kehittäjillä on paljon käyttäjädataa olemassa ja pystyvät tekemään version 2 laitteet jotka ovat varmasti mukavammat päässä, paremmilla resoilla jne jne. Motion sickness ei ole ollut henk.koht mikään ongelma ja nykyään en huomaa oikeastaan mitään oireita lasien käytöstä, alussa silmä tuntui vähän väsyvät tai aivot tuohon kuvaan ja lasien poisoton jälkeen oli sellainen vähän hölmö fiilis hetken aikaa, mutta nykyään ei yhtään mitään huomattavia oireita (käyttöä aika tasaisesti 1-2h päivässä.
Tärkeintä olisi, että VR todellisuudelle sopivaa sisältöä silti kehitettäisiin ja ei yritettäisi liikaa keskittyä asioihin mitkä ei toimi. Se on myös selvää, että nyt kaikki VR-laseille tehty sisältö ei ole mitään megabudjettiprojekteja vaan pienempiä kyhäelmiä, mutta ne ovat silti ihan suht. tärkeitä varsinkin juuri testaamaan massoilla mikä toimii ja mikä ei. Ehdottomasti pitää antaa kehittäjille aikaa ja monien pelien kehitys voi viedä useita vuosia ja ei ole todellakaan mikään ihme, ettei vielä oli mitään 60h tarinoita. Kehittäjät oppivat toisilta, mutta myös moni voi myydä pelimoottoreita muille jne ja täten toinen voi aloittaa kehittää toisen pelimoottorin päälle sitten sisältöä, tämä on todella tärkeää. Ajatellaan vaikka jotain Fifa-sarjaa, heillä on tavallaan se edellisen vuoden peli pohjana, jonka päälle tiimi sitten tekee uudet rosterit ja parannuksia resurssien mukaan, mutta heidän ei tarvitse tehdä koko pelimoottoria alusta asti joka vie tuhottomasti aikaa. Tai vaikka autopelit, ei kukaan niitä lähde nykypäivänä kehittämään siten, että tasan kaikki elementit tehdään alusta asti itse ja tyhjästä - vaan osia käytetään muista. Sama unreal enginet ja Creation enginet (ropet) ym. Esim. Robinsonin grafiikkaengine on ihan käyttökelpoinen ja kunhan jostain toisesta sitten ottaa siihen matkaan ei-motion-sicknessiä aiheuttavan liikkumisenginen niin tiimi voi keskittyä kehittämään sisältöä peliin ilman että kaikki focus on itse enginessä.
Eli tosi tärkeää olisi, että nämä pelimoottorit hiotaan jo tässä vaiheessa johonkin kondikseen ja sitten ei tarvitsisi lähteä next genin kanssa ihan tyhjästä kuten nyt on lähdetty.