Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Vastaus: Nintendo Switch

Hait Pro ohjaimesta halvimman hinnan, mitä mistään löytyy ja Dualshockille keskihinnan. Vähän värittynyttä?

Halvimmissa hinnoissa on yli 20€ eroa ja keskihinnoissa ainakin 30€. Xbox ohjaimeen ero on vielä isompi.

Jep, tämä. Juuri toveri Omenanraato sanoi minullekin, että kaivoit sitten googlesta Powerin hinnan dualshockille ja itse metsästää halvinta mahdollista Pro ohjainta. Siihen vielä vedettiin äiti Prismassa ostoksilla -kortti. Osaisiko se äiti ostaa sen lisämuistikortin sieltä Prismasta vai kävisikö siinä niin että viedään Switch kotiin ja ladataan parit pelit vain huomatakseen, että tila loppui kesken?

P.S. Olen jo monta sivua sitten laittanut linkit Xbox Oneen ja lisäohjaimeen, niin että pysyttiin edelleen alle 300 eurossa, ja päästään pelaamaan moninpelit samalta sohvalta tehokkaammalla laitteella. Vieläpä niin että molemmilla on kaksi ohjaustattia käytössä, eikä puolikasta ohjainta.

Joka tapauksessa neljällä joycon ohjaimella MINIMISSÄÄN voi pelata Mario Kartin kaltaisia moninpelejä. Jos haluat pelata PS4 jotain nelinpeliä niin tarvitset siihen neljä dualshock ohjainta MINIMISSÄÄN.

En tiedä sinun tapauksestasi tietenkään mitään, että kuinka hyvin niitä PS4 ohjaimia kavereilta löytyy. Se toki vaihtelee pelaajasta toiseen. Mutta kuten sanoin niin kun Switch julkaistaan niin monenkin kaveripiireihin saattaa useammalle se Switch tulla ja siinä vaiheessa tilanne on jälleen ihan sama, kuin tuo mainitsemasi tilanne PS4, kaverit voi tuoda omat ohjaimensa. :)
Sillä vaan ei ole mitään väliä vaikka pelaaminen onkin teknisesti mahdollista jollei se ole hauskaa, enkä usko sen noilla minipulikoilla sitä olevan.

Jos moni kaveri on Switchin hankkimassa niin silloin tietysti tuo muuttuu eikä tarvitse ostaa kolmea lisäohjainta, sehän on selvä. Tuo vaan vaatii sen että siinä kaveripiirissä on useita ihan varsinaisia pelaajia, en edelleenkään usko Switchistä tulevan Wiin kaltaista massojen suosikkia ainakaan Suomessa.

Sillä vaan ei ole mitään väliä vaikka pelaaminen onkin teknisesti mahdollista jollei se ole hauskaa, enkä usko sen noilla minipulikoilla sitä olevan.

Jos moni kaveri on Switchin hankkimassa niin silloin tietysti tuo muuttuu eikä tarvitse ostaa kolmea lisäohjainta, sehän on selvä. Tuo vaan vaatii sen että siinä kaveripiirissä on useita ihan varsinaisia pelaajia, en edelleenkään usko Switchistä tulevan Wiin kaltaista massojen suosikkia ainakaan Suomessa.

Itse en tosiaan lähde noita ohjaimia tuomitsemaan ennen, kuin olen niitä itse päässyt kokeilemaan. Tähän astisista testeistä palaute on ollut sekä positiivistä, että negatiivistä. Itse uskon, että kyllä nuo ohjaimet kumminkin asiansa ajavat tuossakin muodossa varsin hyvin. :)

Switch + Mario Kart + 2 lisä Joyconia tekee kuitenkin lähelle 500€, joka on aika posketon hinta jostain mikä ajaa asiansa, muttei ole kuitenkaan se optimaalisin vaihtoehto.

Jep, tämä. Juuri toveri Omenanraato sanoi minullekin, että kaivoit sitten googlesta Powerin hinnan dualshockille ja itse metsästää halvinta mahdollista Pro ohjainta. Siihen vielä vedettiin äiti Prismassa ostoksilla -kortti. Osaisiko se äiti ostaa sen lisämuistikortin sieltä Prismasta vai kävisikö siinä niin että viedään Switch kotiin ja ladataan parit pelit vain huomatakseen, että tila loppui kesken?

P.S. Olen jo monta sivua sitten laittanut linkit Xbox Oneen ja lisäohjaimeen, niin että pysyttiin edelleen alle 300 eurossa, ja päästään pelaamaan moninpelit samalta sohvalta tehokkaammalla laitteella. Vieläpä niin että molemmilla on kaksi ohjaustattia käytössä, eikä puolikasta ohjainta.

Otin hintaseurannasta halvimmat luotettavat (siis josta itse uskaltaisin tilata) kaupat molempiin. Laittamissani hinnoissa ero oli 15e, laajensin sen vielä 20euroon. Jos postikulut laskee, niin hinnat on noin 60e ja 80e, eli se 20e. Vaikka ero olisi 30e, niin outoa se silti on, jos talous kaatuu 350e konsoleiden jälkeen tuohon.

Ja kun itse ihan alunperin yritin hinnoista jotain sanoa, minulle vedettiin nimenomaan Nintendon kohdalle tuo äiti prismassa vertaus, joten helposti näistä saa Nintendon paljon epäedullisemmaksi.

Ja äsken buuri puhuttiin myös siitä, ettei kilpailijoille oikein ole tuollaisia partypelejä. Ja Nintendolla pelit on suunniteltu siten, ettei toista tattia juuri tarvitse.

Tuo vaan vaatii sen että siinä kaveripiirissä on useita ihan varsinaisia pelaajia, en edelleenkään usko Switchistä tulevan Wiin kaltaista massojen suosikkia ainakaan Suomessa.

Vuosia sitten Pelit-lehden pääkirjoituksessa kerrottiin ettei Wii ollut Suomessa samanlainen hitti kuin ulkomailla, koska suomalaiset ovat insinöörikansaa ja mittailevat laitteiden tehoja. Mitään myyntilukuja Suomen osalta en ole nähnyt.

Montako kertaa täällä oikein meinaa samat väittelyt kiertää :D

No, viikko enää niin ollaan viisaampia ja itsekin pääseen hukuttamaan tämän ylimääräisen aikani johonkin muuhun kuin lukemalla näitä väittelyitä.

Vuosia sitten Pelit-lehden pääkirjoituksessa kerrottiin ettei Wii ollut Suomessa samanlainen hitti kuin ulkomailla, koska suomalaiset ovat insinöörikansaa ja mittailevat laitteiden tehoja. Mitään myyntilukuja Suomen osalta en ole nähnyt.

En tiedä Wiin suomimyyntejä minäkään, mutta ainakin tiedän useampia talouksia joista konsoli löytyy/löytyi. Kaikille yhteistä on että ne pelattavat pelit olivat pääasiassa mukana tullut Wii Sports ja tasapainolautailut, keneltäkään ei löytynyt edes mitään Karteja, Smashejä tai Marioita ja Zeldoja.

Montako kertaa täällä oikein meinaa samat väittelyt kiertää :D

No, viikko enää niin ollaan viisaampia ja itsekin pääseen hukuttamaan tämän ylimääräisen aikani johonkin muuhun kuin lukemalla näitä väittelyitä.

Samaa olen kyllä pohtinut itsekin mutta silti pitää aina lähtä kommentoimaan. :D

Otin hintaseurannasta halvimmat luotettavat (siis josta itse uskaltaisin tilata) kaupat molempiin. Laittamissani hinnoissa ero oli 15e, laajensin sen vielä 20euroon. Jos postikulut laskee, niin hinnat on noin 60e ja 80e, eli se 20e. Vaikka ero olisi 30e, niin outoa se silti on, jos talous kaatuu 350e konsoleiden jälkeen tuohon.

Ja kun itse ihan alunperin yritin hinnoista jotain sanoa, minulle vedettiin nimenomaan Nintendon kohdalle tuo äiti prismassa vertaus, joten helposti näistä saa Nintendon paljon epäedullisemmaksi.

Ja äsken buuri puhuttiin myös siitä, ettei kilpailijoille oikein ole tuollaisia partypelejä. Ja Nintendolla pelit on suunniteltu siten, ettei toista tattia juuri tarvitse.

Otit hintaseurannasta halvimmat tuotteet, mutta aikaisemmin se oli äiti Prismassa ja dualshock maksaa 60 euroa.

No joka tapauksessa halvin toimitettu Pro ohjain maksaa hintaseurannan mukaan 79,90e ja halvin Dualshock toimitettuna 54,80e. Joten ero on 25 euroa, ei 15. Otit siis aikaisemmin Pro ohjaimelle hinnan ilman toimituskuluja (71e) ja Dualshockin hinnan toimituskuluineen. Eikö tämä ole sinusta vähän outo tapa vertailla hintoja? Hinnat eivät myöskään ole noin 60e ja noin 80e. Dualshock on keskimäärin alle 60 euroa ja Pro ohjain keskimäärin yli 80 euroa. Ja nämä hinnat nyt kotiin toimitettuna.

Eikä talous siihen kaadu, mutta jos ensin ostat 350 euron konsolin + 80 euron Pro-ohjaimen ja ehkä jonkun pelin + 60e, niin kyllä se vähän kirpaisee.

Äsken puhuttiin siitä, että Nintendo menee Party-pelit edellä. Ei siitä etteikö niitä muillekin konsoleille olisi. Se että joissain (vaikka suurimmassa osassakin) Nintendon peleissä ei tarvitsisi toista tattia, ei tee ohjaimen puolikkaasta mitenkään huikeaa.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tuossa "karvalakissa" olisi iso ongelma se, ettei siihen käy kaikki samat pelit, kun osa vaatii niitä joyconin ominaisuuksia ja se taas teettää ongelmia sekä markkinoinnissa yleisesti, että pelikoteloissa kaupan hyllyllä. Se taas sekottaisi pakkaa entisestään ja uusi wiiU floppi olisi taattu, kun porukka ei tiedä mistä edes on kyse.

Eihän siinä ole sen isompaa ongelmaa kuin että ne jotka tahtovat pelata 1,2 Swittchia, niin ostavat sen joyconin (samaahan täällä on hoettu Pro-ohjainta kaipaileville). Ei minua ainakaan nuo minipelikokoelmat kiinnosta. Tuo karvalakkimalli olisikin se vaihtoehto tuon perus-Switchin rinnalle. Onhan niistä puhelimista ja autoistakin niitä eri versioita eri varustetasolla. Samalla tavalla nuo lukemattomat puhelinmallit voivat aiheuttaa kuluttajissa sekaannusta.

Huomaatko, pystyn perustelemaan tämänkin asian samoilla argumenteilla kuin sinäkin, mutta silti et pidä mitään muiden esittämiä ratkaisuja edes varteenotettavina. Onneksi olkoon, sinusta on tullut pesunkestävä Nintendofani! Ja niitähän Nintendo nyt kipeästi tarvitseekin, kun minunlaiseni entiset tosifanit ovat kääntäneet kelkkansa.

Se että joissain (vaikka suurimmassa osassakin) Nintendon peleissä ei tarvitsisi toista tattia, ei tee ohjaimen puolikkaasta mitenkään huikeaa.

Ehkä tässä pitäisi onnitella Nintendoa siitä, että ovat viimeinkin onnistuneet pilkkomaan ohjaimen kahtia, myymään puolikkaat erikseen ja fanit ottavat tämän rahastuksen riemulla vastaan. :o

Otit hintaseurannasta halvimmat tuotteet, mutta aikaisemmin se oli äiti Prismassa ja dualshock maksaa 60 euroa.

No joka tapauksessa halvin toimitettu Pro ohjain maksaa hintaseurannan mukaan 79,90e ja halvin Dualshock toimitettuna 54,80e. Joten ero on 25 euroa, ei 15. Otit siis aikaisemmin Pro ohjaimelle hinnan ilman toimituskuluja (71e) ja Dualshockin hinnan toimituskuluineen. Eikö tämä ole sinusta vähän outo tapa vertailla hintoja? Hinnat eivät myöskään ole noin 60e ja noin 80e. Dualshock on keskimäärin alle 60 euroa ja Pro ohjain keskimäärin yli 80 euroa. Ja nämä hinnat nyt kotiin toimitettuna.

Eikä talous siihen kaadu, mutta jos ensin ostat 350 euron konsolin + 80 euron Pro-ohjaimen ja ehkä jonkun pelin + 60e, niin kyllä se vähän kirpaisee.

Äsken puhuttiin siitä, että Nintendo menee Party-pelit edellä. Ei siitä etteikö niitä muillekin konsoleille olisi. Se että joissain (vaikka suurimmassa osassakin) Nintendon peleissä ei tarvitsisi toista tattia, ei tee ohjaimen puolikkaasta mitenkään huikeaa.
Kuten sanoin, ihan alunperin mulle väitettiin sen perheenäidin prisma ostot ja etteivät he niitä netist ostele.. sen jälkeen keskusteltiin prismahinnoilla, kunnes muut alkoi ottaa halvinta mitä netistä löytyi. Muutamia sivuja taaksepäin, kun otin hinnat netistä, otin kaikille halvimmat.

Nyt otin dualshockista halvimman ilman toimituskuluja, joista itse uskaltaisin ostaa. Se oli noin 55e. Tämän jälkeen kyllä huomasin powerin myyvän 49,90e. Pro-ohjain on ylihintainen jokatapauksessa. Hinta selittyy paremmalla tekniikalla, mutta on se silti kallis. Mutta porukka tekee tästä jotain dealbreakereitä, kun se ohjain ei ole mitenkään pakollinen.

Aika harvassa on myös ne, jotka pelailee tuntikaupalla ihan säännöllisesti niitä moninpelejä. Kyllä se joycon on erittäin pätevä ratkaisu juuri niihin perjantai illan pelailuille, tai satunnaisille moninpelisessioille. Samoin kuin reissussa pelaat yksin, voit tuosta vaan vaihtaa moninpeliin lennossa, antamalla toisen ohjaimen.
Tottakai joyconit on kompromisseja, eikä mitenkään täydellisiä. Mutta tämä on vähän sama kuin esim Wiin ohjaimissa. Kyllä mulla täytyy ykkösohjain olla aito, mutta moninpeleihin riittää halvimmat kiinarimpulat todella hyvin. Sama juttu ps4:ssakin. Ja mitä on kokemuksia netistä lukenut, joyconit istuu käteen hyvin, tuntuvat laadukkailta ja esim Mario kartissa, bombermanissä tms ei ole mitään ongelmaa.

Itsellä ei tule oikein mitään peliä mieleen, mitä pelaisin samalla sohvalla kenenkään kanssa, jossa tarttis toisen tatin. Siis edes ps4:lla, sillä jopa änärissä kaikki vähemmän pelaavat kaverit vieroksuu skillstickiä todella paljon. En jotenkin näe tatin puuttumista mitenkään ongelmana, enkä sitä, että satunnaisessa pelaamisessa ohjain ei ole täydellinen. Tärkeämpää tuossa on helppous ja yksinpelissä mukavuus. Mutta minä en harrastakaan 6h sessiota kaverin kanssa, vaan isommalla porukalla vaikka änäriturnaus, jolloin ei pitkien pelisessioiden ergonomia ongelmaa tule eteen.

Paha olisi neljää pro ohjainta kuskeilla mukana. Neljä joyconia tulee lähes jokaisessa kantolaukussa.

Eihän siinä ole sen isompaa ongelmaa kuin että ne jotka tahtovat pelata 1,2 Swittchia, niin ostavat sen joyconin (samaahan täällä on hoettu Pro-ohjainta kaipaileville). Ei minua ainakaan nuo minipelikokoelmat kiinnosta. Tuo karvalakkimalli olisikin se vaihtoehto tuon perus-Switchin rinnalle. Onhan niistä puhelimista ja autoistakin niitä eri versioita eri varustetasolla. Samalla tavalla nuo lukemattomat puhelinmallit voivat aiheuttaa kuluttajissa sekaannusta.

Huomaatko, pystyn perustelemaan tämänkin asian samoilla argumenteilla kuin sinäkin, mutta silti et pidä mitään muiden esittämiä ratkaisuja edes varteenotettavina. Onneksi olkoon, sinusta on tullut pesunkestävä Nintendofani! Ja niitähän Nintendo nyt kipeästi tarvitseekin, kun minunlaiseni entiset tosifanit ovat kääntäneet kelkkansa.
Myös Arms on hetikin iso peli joka toimii liiketunnistuksella. Ei vain 1-2 Switch.

Sinulle se ongelma ei ole välttämättä, mutta ei tavallinen kuluttaja sitä siellä pelihyllyllä tiedä, että tämä sopii nyt vain toiseen konsoliin ja tämä toiseen.
Lopulta kaikki nämä armsin tyyppiset pelit jää tekemättä, kun niistä halutaan toimivaksi kaikilla versioilla.

Ps4:n kosketuspädiä hyödynnetään todella vajavaisesti sen vuoksi, että xboxin puolella sitä ei ole.

Ja ei, ei ole tullut mitään nintendofania. Pysyn Sony fanina, sanot ihan mitä vain. Minä lähinnä kumoan noita naurettavia väitteitä, kun porukan on väenväkisin mustamaalattava kaikkea mitä Nintendo tekee. On se ihan mitä vain.
Suomessa samaa kohtaloa kokee todella paljon myös MS. Mutta kun Sony tekisi jotain vastaavaa esim Vitan kanssa, niin sitä ylistettäisiin maasta taivaaseen.

Kyllä minä sen myönnän, että pro ohjain on kallis, ei se kuitenkaan maata kaada, kun niitä harva ostaa kuin sen yhden. Plus siinä on enemmän tekniikkaa sisässä, kuin kilpailijoissa, joten hintaakin enemmän. Kyllä minä pidän esim PS4 ohjainta kalliina aina kun se maksaa yli 20e. Silti mulla niitä 4kpl on.

Kyllä, minä pidän myös tallennustilaa pienenä. En kuitenkaan olisi valmis nostamaan konsolin hintaa saadakseni sen sisään 64-256gt tilan, koska sekin olisi liian pieni, mutta sitten valmiiksi kallis hinta karkaa käsistä.

Kyllä, pidän konsolia kalliina, mutta rahansa arvoisena. Etenkin suomilisä on aivannaurettava. Pidin yhtälailla ps4, että Pro:ta liian kalliina ja molemmat julkaisussa ostin.

Ja kyllä, pelikotelot on naurettavan isoja, sekä pelikasetit todella haavoittuvan näköisiä.

Myös näytön reunukset on isot ja pöytätuki näyttää siltä, että lapset hajottaa sen kuukaudessa

Kyllä, joyconit on pienet, tuskin pitkissä peleissä todellakaan hyvä, eikä ole toista tattia. Siitä huolimatta ne on loistavat ohjaimet monipuolisuutensa ansiosta ja ajavat asiansa varmasti mainiosti siihen mihin on tarkoitettu.

Akunkesto on huono, mutta eipä tuon tehoiselta koneelta voi oikein parempaa odottaa nykytekniikalla, ja onneksi on standardi liitin lataukseen.

Telakka on aivan törkyhintainen, suorastaan ryöstöä, mutta jos sen kokee tarpeelliseksi toiseen paikkaan missä käyttää konetta, se on ostettava.

Tämä kun on ihan yhtä helppoa kuin kaikessa muussakin. Jos miellyttää ja haluaa, sen ostaa. Itsehän pidän Xbox Onea turhimpana näistä kolmesta konsolista, joten ei tulisi mieleenkään sitä laitosta ostaa, vaikka myytäisiin 100eurolla. Jos Switch ei nappaa, jätä kauppaan.
Siinä on ihan turha vinkua et miksi Nintendo ei ole tehnyt juuri sellaista kuin itse haluaa. Nintendolla on ihan selkeät kohdeyleisönsä ja yleisen fiiliksen perusteella se uppoaa sinne ihan hyvin. Varmasti tulevat tiputtamaan hintaa vuoden sisällä ja ottaa sen kautta ne loput miljoonat asiakkaikseen, mutta melkeinpä veikkaan, että tälläisistä pelifoorumeista kun kyselee millainen olisi pitänyt olla konsolin...vastaus olisi "samanlainen kuin ps4". Näistä tyypeistä ehkä 10% oikeasti sen lopulta silti ostaisi. Mutta silloin ei juuri kukaan sen ryhmän ulkopuolelta siitä kiinnostuisikaan. Sen vuoksi Nintendo on tehnyt Switchistä juuri tuollaisen kun se on. Ei nekään nyt jumalia ole, että pystyisi tekemään laitteen joka uppoo kaikille, ei siihen pysty kukaan.

Itsellä ei tule oikein mitään peliä mieleen, mitä pelaisin samalla sohvalla kenenkään kanssa, jossa tarttis toisen tatin. Siis edes ps4:lla, sillä jopa änärissä kaikki vähemmän pelaavat kaverit vieroksuu skillstickiä todella paljon. En jotenkin näe tatin puuttumista mitenkään ongelmana, enkä sitä, että satunnaisessa pelaamisessa ohjain ei ole täydellinen. Tärkeämpää tuossa on helppous ja yksinpelissä mukavuus. Mutta minä en harrastakaan 6h sessiota kaverin kanssa, vaan isommalla porukalla vaikka änäriturnaus, jolloin ei pitkien pelisessioiden ergonomia ongelmaa tule eteen.

Omat rakkaimmat sohvacooppimuistot liittyy sellaiseen konsoliFPS-pelien isään kuin Halo: Combat Evolved. Ei puhettakaan, että olisi voinut pelata ilman toista tattia. Täällä kun väännetään änäriä, niin kaikki pelaa skillstickillä. Kyllä se toinen tatti ihan tarpeellinen on, vaikkei Nintendo sitä oikein hyödynnäkään. Tuskin siis hyödyntään jatkossakaan, koska joy conin puolikkaat eivät siihen pysty. Tämä rajaa monia vähänkin kolmiulotteisuuteen pohjaavia pelejä aika rankasti pois sohvacooppeilusta. Tai ainakaan pelaaminen ei ole niin mukavaa automaattikameroineen jne. puhumattakaan mistään ensimmäisen persoonan räiskinnöistä.

Minä lähinnä kumoan noita naurettavia väitteitä, kun porukan on väenväkisin mustamaalattava kaikkea mitä Nintendo tekee. On se ihan mitä vain.
Suomessa samaa kohtaloa kokee todella paljon myös MS. Mutta kun Sony tekisi jotain vastaavaa esim Vitan kanssa, niin sitä ylistettäisiin maasta taivaaseen.

Mihin nämä aiemminkin esitetyt väitteet perustuu, että kaikki kritiikki Switchiä kohtaan olisi jotain muiden laitteiden fanipoikien väen väkisin hakemalla haettua tahallista dissausta? Onko ihan mahdoton ajatus hyväksyä että oikeasti löytyy paljon niitä pelaajia jotka haluavat pelata pelinsä aivan normaaleina videopeleinä normaalilla peliohjaimella pelattuna ilman Nintendon uskomattomia innovaatioita? Tuo porukka sitten luonnollisesti arvostelee kaikkea Nintendon tekemisiä, kun niitä gimmickejä on vain aivan pakko vuodesta toiseen tunkea jokaiseen laitteeseen.

Samalla lailla ainakin minä kritisoin muitakin valmistajia; esimerkiksi Vitassa takakosketuslevy on aivan turha ja muistikortit naurettavan kalliita. Samoin Dualshock nelosessa turhaa on ainakin share-nappi, kosketuslevy ja taskulamppu.

Omat rakkaimmat sohvacooppimuistot liittyy sellaiseen konsoliFPS-pelien isään kuin Halo: Combat Evolved. Ei puhettakaan, että olisi voinut pelata ilman toista tattia. Täällä kun väännetään änäriä, niin kaikki pelaa skillstickillä. Kyllä se toinen tatti ihan tarpeellinen on, vaikkei Nintendo sitä oikein hyödynnäkään. Tuskin siis hyödyntään jatkossakaan, koska joy conin puolikkaat eivät siihen pysty. Tämä rajaa monia vähänkin kolmiulotteisuuteen pohjaavia pelejä aika rankasti pois sohvacooppeilusta. Tai ainakaan pelaaminen ei ole niin mukavaa automaattikameroineen jne. puhumattakaan mistään ensimmäisen persoonan räiskinnöistä.

Samoin kyllä täällä kaikki vetää Änäreitä ihan normaalisti noilla tateilla, ei ole edes tullut mieleen että noista löytyisi joku muu vaihtoehto. Eikai se pelejä pelaamaton kaveri osaa alkaa edes kyselemään jonkun vaihtoehtoisen ohjaustavan perään, sen kun ottaa kapulan käteensä ja muut kertoo miten pelataan.

Halot ja muut FPS:ät alkaa kyllä olemaan mielestäni taas jo aikalailla enemmän pelaajien pelejä, ei sellaisia jotka vaan lyödään randomkavereitten kanssa tulille kaljoittelun lomassa, joten uskoisin että noita pelaavalta porukalta sitten taas löytyy helpommin myös niitä lisäohjaimia itseltäänkin.

Mihin nämä aiemminkin esitetyt väitteet perustuu, että kaikki kritiikki Switchiä kohtaan olisi jotain muiden laitteiden fanipoikien väen väkisin hakemalla haettua tahallista dissausta? Onko ihan mahdoton ajatus hyväksyä että oikeasti löytyy paljon niitä pelaajia jotka haluavat pelata pelinsä aivan normaaleina videopeleinä normaalilla peliohjaimella pelattuna ilman Nintendon uskomattomia innovaatioita? Tuo porukka sitten luonnollisesti arvostelee kaikkea Nintendon tekemisiä, kun niitä gimmickejä on vain aivan pakko vuodesta toiseen tunkea jokaiseen laitteeseen.

Samalla lailla ainakin minä kritisoin muitakin valmistajia; esimerkiksi Vitassa takakosketuslevy on aivan turha ja muistikortit naurettavan kalliita. Samoin Dualshock nelosessa turhaa on ainakin share-nappi, kosketuslevy ja taskulamppu.
En ole väittänyt ketään fanipojaksi. Jos kyse on EA:sta, niin porukka haukkuu sitä kaikesta vain kun se on EA. Sama juttu Applella ja myös Nintendolla.

Typeräksi tästä tekee juuri se, että Nintendo teki Switchin monelle kohdeyleisölle. Sit on näitä kun itkee, ett haluaa pelata kotikonsolilla kotona. Switch taipuu ilman pienintäkään ongelmaa tähän, mutta kun ei, pakko on asiasta ruikuttaa silti, jotta pääsee vain valittamaan.

Vitan kosketuslevy on niissä peleissä, missä sitä hyödynnetään todella loistava. Ongelmana on juuri se, ettei kukaan tehnyt kunnon pelejä sille.

Dualshockin share nappi on yksi eniten käytetyistä napeista ja onneksi myös Joyconissa se on. Kosketuslevy on tekstin kirjoittamisessa todella hyvä ja peleissäkin olisi, jos tekijät jaksaisivat sitä hyödyntää, sekään ei ole levyn vika, vaan pelintekijöiden. Se valo taas on tarpeellinen VR lasien kanssa.

Tästä päästään taas siihen mitä olen jo monesti sanonut. Tänäpäivänä tehdään niin isoille massoille jokainen tuote, että kaikille joka tuotteessa on joku ominaisuus turha ja "maksat turhasta". Oli se sitten kännykkäliittymä, kännykkä, auto, tv tai pelikonsoli.

Jos kyse on EA:sta, niin porukka haukkuu sitä kaikesta vain kun se on EA. Sama juttu Applella ja myös Nintendolla.

Toistat tässä vain tuon saman väittämän että se kritiikin syy olisi koska Nintendo, ja edelleen täysin sivuutat sen mahdollisuuden että joidenkin mielestä niissä Nintendon tekemisissä olisi ihan oikeasti jotain vikaa.

Paljon tekstiä..

No niin, tämä oli sinulta tähän mennessä selkein ja vähiten kiihkottomimman oloinen vastaus, kiitos siitä. Minä ymmärrän kyllä nuo pointtisi, mitä olet tähän asti toistanut jota kuinkin jokaisessa viestissäsi. Minä myös ymmärrän sen, ettei Nintendolla ole sijaa tehdä vain uutta tehokonsolia kilpailemaan PS4:n ja Xboxin kanssa - olen kuitenkin seurannut eturivistä niin N64:n, GameCuben kuin Wii U:n kohtaloita, ostanut niille jota kuinkin kaikki Nintendon omat pelit joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Wii osoitti sen, että Nintendo voi kulkea omia polkujaan ja menestyä ja vieläpä niin, että laitteelle tulee hyviä pelejä, vaikka ne eivät teknisesti vastaisi kilpailijoita. Wiin valttina oli kuitenkin se, että se oli suht edullinen, kun taas kaltaiseni harrastajat joutuvat ostamaan Switchiin sitä sun tätä, maksamaan ominaisuuksista joita ei tarvitse jne. Wii oli myös oikeasti kiinnostavan oloinen uusi tapa pelata. Sitä vastoin Switch tuntuu vain toistavan Wii U:n virheitä, vaikka nuo laitteesta erilaisen tekevät ominaisuudet olisivatkin paremmin toteutettuja. Mutta kyllä minä ymmärrän myös sen, että Switch varmasti vetoaa omaan yleisöönsä - kyllä Wii U:n gamepadiakin puolustellaan edelleen. Jep, Nintendolla on todellakin kohdeyleisönsä, se nykyinen kohdeyleisö ei vain tunnu olevan vanhat Nintendon pelien ystävät. Tässä onkin mielenkiintoista nähdä miten sitten käy, jos Switch ei purekaan tähän täppärisukupolveen (joiden mielenkiinnonkohteet tuntuvat vaihtuvan joka toinen minuutti) toivotulla tavalla - aletaanko sitten kalastelemaan takaisin minun kaltaisiani pelaajia?

Minä tiedostan myös täysin (enkä edes yritä peitellä sitä), että minulla painaa tässä asiassa katkeruus Nintendoa kohtaan. Nintendo on kuitenkin se firma, joka on saanut minut rakastumaan pelaamiseen kerta toisensa jälkeen: ensimmäisen kerran NES:illä, toisen kerran N64:llä, kun olin ollut pari vuotta pelaamatta. Minä rakastan Zeldoja, F-Zeroja, Metroideja, vanhoja Marioita, Star Foxeja (paitsi Zeroa), Wave Raceja sun muita. Nyt Nintendo on tehnyt laitteen, joka lähinnä näyttää televisioon kiinnitettävältä tabletilta outoine ohjainratkaisuineen, kalliine tarvikkeineen jne. Minun kohdalla varmasti vaikuttaa myös se, etten kuulu tähän tabletti/älypuhelin sukupolveen - niillä pelaaminen edustaa minulle kaikkea sitä, mitä karsastan (ennakkotilausten ja season passien ohella) peliteollisuudessa ja nyt Nintendo näyttää ottaneen nuo piirteet keskeiseksi osaksi uutta kallista konsoliaan. Tämä tarkoittaa minulle sitä, etten voi enää Wii U:n Breath of the Wildin jälkeen nauttia Zeldoista tai noista muistakaan sarjoista - pelisarjoista, jotka ovat 30 vuotta olleet kiinteä osa elämääni, pelisarjoista joiden parissa kasvoin ja koin lukemattomia hienoja hetkiä (tosin osa noista sarjoistahan on Nintendon toimesta jätetty jo muutenkin unholaan). Sinä voit vähätellä tätä asiaa toteamalla, että se on minun ja Nintendon välinen asia, mutta jos kaltaisiani on vaikkapa se viisi miljoonaa, niin se ei ole mikään pieni siivu, jos ajatellaan vaikkapa Wii U:n kokonaismyyntejä - siinä on laite, jota todellakin osti pääasiassa vain Nintendon kovimmat fanit (juuri ne, jotka kantavat kyseisen firman kotikonsolipuolta vaikeinakin aikoina).

Tässä keskustelussa minua ärsyttää se, että täällä on esitetty järkeviä argumentteja Switchia vastaan esim. hinnasta ja muista puolista, mutta ne tyrmätään järjettöminä ja väitetään, että täällä vain lietsotaan Nintendo-vihaa vain sen takia koska kyseessä on Nintendo. Siitä tässä ei ainakaan minun kohdallani ole kyse vaan siitä, että Nintendo on toistamiseen tehnyt minun silmissäni huonon konsolin, joka estää minua nauttimasta firman peleistä jatkossa - Zeldasta ja Metroidista nauttimisen sijaan Nintendo itse ajoi minut pahimman kilpailijansa konsolin ääreen. Se, että Switch ei vastannut odotuksiani (joita minulla ei juuri edes ollut Wii U:n jälkeen), ei tarkoita sitä, etteikö minulla ole oikeutta arvostella sitä - samalla tavallahan minä voisin todeta, että sinun on turha tuoda noita PS4-analogioita tähän keskusteluun, koska PS4:n ohjaimen hinta/partypelit/sun muut PS4:ssä kritisoimasi asiat eivät vastaa omia odotuksiasi. Tai todeta, että jätä ne keskustelun ulkopuolelle, sillä se on sinun ja Sonyn välinen asia. Ihan oikeastiko muuten väität, että PS4:n ohjain ei ole hintansa arvoinen, kun se maksaa yli 20€? Monenko konsolin ohjaimet ovat uutena maksaneet 20€, jos 3rd party -ohjaimia ei lasketa? PS4:n ohjaimessa on kosketuspaneeli ja liikkentunnistus, jotka nostavat hintaa, mutta eivät kuitenkaan samalle tasolle kuin Switchin Pro-ohjain. Ja siitä päästään taas siihen, että se Pro-ohjaimen hinta voi alkaa tuntumaan siinä vaiheessa, kun konsolin kylkeen isketään se isompi muistikortti ja vielä peli päälle. Kaikilla ei ole muutamien tuhansien pelibudjettia vuodessa ja vaikka olisikin, niin voivat silti priorisoida mihin budjettinsa käyttävät.

Jos täällä haluaa käydä järkevää keskustelua, niin silloin ei kannata vähätellä vastapuolen argumentteja ja todeta tämän tästä kuinka järjettömiä ne ovat, mikäli omat perustelut eivät ole juurikaan sen johdonmukaisempia (kuin ehkä omiin silmiin). Minä en ole ostamassa Switchia, mutta se ei tarkoita ettenkö olisi kiinnostunut seuraamaan laitteen kulkua - ihan jo siitäkin syystä, että minun on vaikeaa vuosikymmenien tottumuksen jälkeen tuosta noin vain lopettaa Nintendoa koskevien uutisten seuraamista. Valitettavasti nuo uutiset vain pääasiassa ovat sellaisia, jotka saavat Switchin näyttämään minun silmissäni huonolta ratkaisulta. Ei minulla kuitenkaan ole mitään sitä vastaan, mikäli Switch menestyy - silloin Nintendo on tehnyt oikean ratkaisun, tapahtui se sitten sen kustannuksella, että osa vanhoista faneista putoaa kyydistä tai ei. Sanon vielä uudestaan tähän loppuun, että en minä ole täällä todellakaan esittämässä kritiikkiäni aiheeseen siksi, että kyseessä on Nintendo, vaan sen vuoksi, että minun silmissäni Nintendo on tehnyt konsolin, joka näyttää toistavan samoja virheitä kuin Wii U, joka mielestäni oli myös epäonnistunut konsoli.

Eurogamer ja Digital Foundry avaavat myyntipaketin. Samalla testaavat toimiiko ulkoinen akku USB-väylän kautta ja hyvin onnistuu!

Ylös Bottom