Toistat tässä vain tuon saman väittämän että se kritiikin syy olisi koska Nintendo, ja edelleen täysin sivuutat sen mahdollisuuden että joidenkin mielestä niissä Nintendon tekemisissä olisi ihan oikeasti jotain vikaa.
Koska ne argumentit on luokkaa:
"Haluan vain pelata kotikonsolilla, en halua muuta"..no kun se onnistuu täysin ongelmitta suoraan paketista, turha siitä on valittaa.
Tai sitten:
"Miksi ei ole ps4 tehoja", kun kukaan ei ole näyttänyt kannettavaa laitetta noilla tehoilla tai samanlaisella akunkestolla. Se että vastustajat vähättelee kannettavuutta, ei poista sitä faktaa, että laite nyt sattuu olemaan myös käsikonsoli vaikka kyseinen vastustaja ei juuri sitä ominaisuutta halua käyttää. Ei se ferrarikaan muutu perhefarmariksi, vaikka miten haluaa tai päinvastoin. Ne on ne millaiseksi se on suunniteltu.
Kuten olen sanonut, niin en minäkään valita Sonyn ketjussa siitä et laitteessa on levyasema, kun en sitä itse tarvitse. Päinvastoin puolustan sen paikkaa laitteessa, koska monet tarvitsee. Sama se on Switchissä. Puolustan sen ominaisuuksia, koska ne on kaikki sen laitteen ideologiaa ja sille on todella monille paikkansa. Se, että joku ei jotain yksittäisiä juttuja tarvitse itse, ei tee niistä asioista huonoja.
Samoin en ole boxin puolella valittamassa miten idioottimainen systeemi on paristot ohjaimessa. Sille on vankka puolustajajoukkonsa ja mun puolesta saavat sitä käyttää. En ole ostamassa kyseistä konsolia ikinä sen takia, mutta ne siitä jaksa olla valittamassakaan.
Nintendon tekemisessä on paljonkin vikaa. Kuten juuri virtual consolen pois jäänti, netflixien ja selaimen uupuminen. Nettipuolen maksullisuus, kuukausittaiset pelit jne.
Ymmärtäisin myös sen, että jos konsolilla ei voisi pelata se normaali ohjain kädessä tv:stä et valitetaan. Mutta kun se valitus on tosiaan silti, vaikka se onnistuu paketista suoraan.
Ymmärtäisin myös hinnasta valituksen (joo suomi hinta on liian kova, mutta se 299-330e eurohinnat/discshop), jos pystyttäisiin perustelemaan tuon tekniikan paketointi markkinointi ja pakkaus/kuljetuskustannuksiltaan sellaiseksi, että se oikeasti olisi mahdollista myydä 199-250euroon. Ja se, että keskustelussa otetaan se seikka huomioon, ett Nintendolla ei ole kauheasti varaa myydä tappiolla.
Ymmärrän sen, että konsoli tuntuu kalliilta, mutta se on vain mielipidekysymys niin kauan, kunnes on tarkka kate tiedossa näiden kaikkien kulujen jälkeen. Jos siellä on 120e ilmaa, niin sitten ymmärrän, että 100e pois ja 20e voittoa joka konsolista.
kyllä Wii U:n gamepadiakin puolustellaan edelleen. Jep, Nintendolla on todellakin kohdeyleisönsä, se nykyinen kohdeyleisö ei vain tunnu olevan vanhat Nintendon pelien ystävät.
Tämä on täysin OT, mutta itse olin vain vuosikaudet kuullut haukkuja tästä, mutta kun syksyllä lopulta WiiU:n ostin, niin en ole kyllä ymmärtänyt niitä haukkuja yhtään. Resistiivinen kosketusnäyttö nyt on ihan kivikautinen ja onneton käyttää sormilla ja akunkesto on todella surkea, mutta muutoin tuo istuu omiin, että lapsieni käsiin kyllä uskomattoman luonnollisesti. Oikein hämmästelin silloin, että miten on voitu "tabletti" saada näin loistavaksi käsille. Pelaa sitten sohvalla, tai sängyssä makoillen. Enemmän itellä on sormet alkanut sattuu ps4 ohjaimessa vastaavassa ajassa, mitä gamepadin akku kestää.
Erittäin nautinto on ollut pelata sillä. Ilmeisesti ison osan käsiin se ei sitten sovi.
Tässä onkin mielenkiintoista nähdä miten sitten käy, jos Switch ei purekaan tähän täppärisukupolveen (joiden mielenkiinnonkohteet tuntuvat vaihtuvan joka toinen minuutti) toivotulla tavalla - aletaanko sitten kalastelemaan takaisin minun kaltaisiani pelaajia?
Olen omia epäilyksiä kohdeyleisöstä moneen kertaan epäillytkin ja mielestäni tuo varsinainen täppärosukupolvi ei ole se isoin massa.
Vaan juuri ne 3DS/Vita pelaajat. Sekä ne joilla on jo tehokonsoli kotona, että ne joilla sitä ei vielä ole. Yritetään ne 3DS asiakkaat saada houkuteltua tähän kelkkaan ja lopulta tulevaisuudessa lopettaa erillinen käsikonsolipuoli. Ei vielä muutamaan vuoteen, mutta joskus.
Sen lisäksi sitten tavallaan kodin kakkoskonsoliksi. Ei siis välttämättä sille PS4 pelaajalle, vaan sen talouden toisille ihmisille, jotka ei välttämättä pelaa nyt joko mitään, tai sitten niillä on esim vanha Wii. Vaikkapa tosiaan puoliso, tai lapset.
Sit on pieniosa teitä vanhoja nintendolaisia, jotka ostaa ihan vain pelien takia. Osa jättää ostamatta, mutta osa ostanee, vaikka hinta on kova kun ei käytä mitään ominaisuuksia hyväksi.
Sitten nämä mobiilipelaajat. Niistäkin varmaan ostanee vain ne, jotka ovat joskus omistaneet gameboyn, DS:n tms. Eli tuskin nämä uudet täppärisukupolven tyypit kiinnostuu ilman taustaa, enkä usko että ihan puhtaat tehokonsolipelaajat ostaa täysiveriksi kakkoskonsoliksi.
Toki nämä on vain mun näkemyksiä, mutta kyllä tuossa ne muutamakymmentä miljoonaa potentiaalista ostajaa on. Jokunen miljoona voi päälle tulla sitten niistä perheenäideistä, jotka ostaa kotiin tasan yhden konsolin..saa samalla konsolilla pidettyä muksut hiljaa takapenkillä mökkimatkan ajan.
Nyt Nintendo on tehnyt laitteen, joka lähinnä näyttää televisioon kiinnitettävältä tabletilta outoine ohjainratkaisuineen, kalliine tarvikkeineen jne. Minun kohdalla varmasti vaikuttaa myös se, etten kuulu tähän tabletti/älypuhelin sukupolveen - niillä pelaaminen edustaa minulle kaikkea sitä, mitä karsastan (ennakkotilausten ja season passien ohella) peliteollisuudessa ja nyt Nintendo näyttää ottaneen nuo piirteet keskeiseksi osaksi uutta kallista konsoliaan.
Tabletti mielletään kosketusnäytölliseksi laitteeksi, joten itse en Switchiä tälläisenä oikein näe, kun ei kosketusnäyttöä käytännössä käytetä mihinkään. Pikemminkin tämä on käsikonsoli, joka liitetään televisioon.
Mutta nuo tarvikkeet. "Kalliine tarvikkeineen", sinähän olet pitkän linjan Nintendopelaaja. Nintendolla on aina olleet kalliit varusteet. Wii:ssä ohjaimet oli kalliita, mutta kun siinä oli niitä lisävarusteita niin hemmetin iso läjä vieläpä. Switchissä mennään käytännössä Joycon/pro ohjain listalla. Wiissä oli nuntsat, wiimotet, pyssyt, golfmailat jne jne lisähärpäkkeet. Niihin paloi rahaa ihan yhtälailla. Eli ei liene kenellekään yllätys, että Nintendon laitteeseen tulee paljon erikseen myytäviä osia ja niiden hinnat on korkeammat, kuin muilla. Näinhän se on aina ollutkin.
Season passit nyt sais tosiaan lailla kieltää joka alustalta..
Sinä voit vähätellä tätä asiaa toteamalla, että se on minun ja Nintendon välinen asia, mutta jos kaltaisiani on vaikkapa se viisi miljoonaa, niin se ei ole mikään pieni siivu, jos ajatellaan vaikkapa Wii U:n kokonaismyyntejä - siinä on laite, jota todellakin osti pääasiassa vain Nintendon kovimmat fanit (juuri ne, jotka kantavat kyseisen firman kotikonsolipuolta vaikeinakin aikoina).
En minä sitä vähättele, vaan pointti on kokoajan ollut siinä, että kaikki se mitä sanot haluavasi tehdä, onnistuu kyllä konsolilla suoraan paketista. Et vain halua tehdä sitä, koska koet hinnan olevan liian kova sen vuoksi, että mukana tulee jotain mitä et tarvitse.
WiiU ongelma ei ollut konsoli, eikä edes pelit.
Isoin ongelma on se, että tänäpäivänäkään pelaajien ulkopuolella kukaan ei tiedä mikä on WiiU. Joko ne ihmettelee täysin mikä se on, tai sitten ne luulee sen olevan Wii, tai sitten joku päivitetty Wii.
Eli kun se 20-50e Wii löytyy joka toisesta kodista, ne ei ole edes tajunneet, ett Wii U on markkinoilla. Ne jotka ovat tutkineet, ovat tajunneet että ne kotoa löytyvät Wii pelit ja ohjaimet käy siihen..eli miksi ostaa uutta konsolia, kun kaikki on jo kotona.
Veikkaanpa, että aika moni WiiU:n ostanut pelaili Wii pelejä pitkälti, eikä edes koskenut koko gamepadiin ja WiiU pelitarjontaan.
Tämä ongelma tuskin olisi näi paha ollut jos tuotetta olisi ensinnäkin markkinoitu toisin, tai nimi olisi ollut vaikka Wii 2, tai jos vain pelit olisi olleet taaksepäin yhteensopivia. Nyt kun myös ohjaimet ja varusteet oli yhteensopivia, tuntui kuin olisi maksanut täyden hinnan samasta konsolista, mikä oli kirppikseltä ostettu 20eurolla juuri.
Itse vähän veikkaan, että tämä on se isoin syy, miksi Switchin osalta haluttiin vetää kaikki täysin nolliin, eikä mitään yhteensopivuuksia tuotu.
Tässä keskustelussa minua ärsyttää se, että täällä on esitetty järkeviä argumentteja Switchia vastaan esim. hinnasta ja muista puolista, mutta ne tyrmätään järjettöminä ja väitetään, että täällä vain lietsotaan Nintendo-vihaa vain sen takia koska kyseessä on Nintendo.
No sepä se, kun tuosta hinnasta juuri ei oikein ole pienintäkään faktaa tarjottu. Se, että esim sinä et tarvitse näyttöä, akku, joyconin ominaisuuksia ei tee laitteen valmistuskustannuksista yhtään halvempaa. Se, että noin pieneen pakettiin ei voida tunkea ps4 tehoja, ei tee laitteesta tehotonta.
Kun näytetään faktaksi, että laitteen valmistus maksaa 130euroa, paketointi, markkinointi, kuljetus jne kulut on vain 50e ja Nintendo ottaa 120euroa (299e eurohinnasta siis) voittoa, niin voin sanoa, että ehdottomasti hinta 199euroon.
Se, että Suomessa on kova alv nostamassa hintaa ja joku täysin käsittämätön taho, joka repii vielä välistä sen 50e suomilisää, on täysin naurettavaa sontaa, mutta sille me ei voida kyllä mitään.
Tällä hetkellä ja näillä tiedoilla laitteen hinta on iso, mutta vielä ei ole mitään argumentteja näytetty sille, etteikö se olisi aikalailla linjassa laitteen kanssa.
Ihan oikeastiko muuten väität, että PS4:n ohjain ei ole hintansa arvoinen, kun se maksaa yli 20€? Monenko konsolin ohjaimet ovat uutena maksaneet 20€, jos 3rd party -ohjaimia ei lasketa? PS4:n ohjaimessa on kosketuspaneeli ja liikkentunnistus, jotka nostavat hintaa, mutta eivät kuitenkaan samalle tasolle kuin Switchin Pro-ohjain.
Kyllä se olisi vaikka 100e väärti, kuten pro ohjainkin. Mutta kyllä mä uuden ohjaimen osto venytän aina niin pitkälle kuin mahdollista. Tatit aina ihan riekaleina kuukausia, joku nappi saa jäädä jatkuvasti jumiin ja en suostu ostamaan uutta, koska esim 40e on mun prioriteetissa aivan sikahinta.
Konsolin julkaisussa pistän könttäsummaan toisen ohjaimen, jolloin se kirpaisee siinä kerran, mutta jos sit pitää uutta joskus ostaa, niin se hirvittää. Veikkaan myös, että jos pro ohjain joskus hajoaa, en tule uutta tilalle ostamaan, vaan kituuttelen joyconeilla, ihan vain koska en saa koskaan niin halvalla ohjainta, että se miellyttää. WiiU:lle metsästin käytettynä Wiin kapuloita ja 20e niistäkin oli ihan överi hintoja mun makuun.
Ja siitä päästään taas siihen, että se Pro-ohjaimen hinta voi alkaa tuntumaan siinä vaiheessa, kun konsolin kylkeen isketään se isompi muistikortti ja vielä peli päälle.
Tästä päästän jälleen myös siihen, että sitä pro ohjainta tai muistikorttia ei ole mikään pakko ostaa joko ollenkaan, tai ainakaan heti kerralla. Pelaaminen onnistuu täysin ilmankin. Muistikorttina myös maailman yleisin korttityyppi, jota löytyy joka laitteesta melkein ja alkaa kodit olemaan pullollaan kortteja ja ajatellaan et jos ostaa, niin tämä käy muuhunkin tulevaisuudessa. Toista se oli Vitan kanssa.
Veikkaanpa, että blacfridaystä tms alkaa ohjaimiakin saamaan hyvään tarjoukseen ja loppuvuoteen mennessä on varmaan tarvikkeitakin tarjolla. Eri juttu olisi, kun mitään grippiä ei tulisi joyconien mukana paketissa.