Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mafia III

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hynde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mafia III

Tästä muutama tunti nyt takana..Tarina maistuu hyvin ja onhan tässä aivan mahtava tunnelma :) Pelattavuudessa on joitain ongelmia, mutta kun ei niiden anna liikaa häiritä, niin kyllä tästä iloa saa..

Alkua hieman pelattu, noin tunti takana.
Tunnelma on aika hyvä pelissä ja autolla ajo tuntui hyvältä. Miten ihmeessä ne ovat saaneet grafiisesti näin huonoa jälkeä aikaseksi? Melkein PS3 tasoa, toivottavasti silmä tottuu ja rupee näyttään paremmalta kun avoinmaailma aukeaa kunnolla pelattavaksi. Muuten paha sanoa näin lyhyellä kokemuksella enempää.

Miten ihmeessä ne ovat saaneet grafiisesti näin huonoa jälkeä aikaseksi? Melkein PS3 tasoa, toivottavasti silmä tottuu ja rupee näyttään paremmalta kun avoinmaailma aukeaa kunnolla pelattavaksi.

Normaalisti meikäläinenkin tykkää silmäkarkista kuin hullu puurosta, mutta en tiedä mikä on kun itseäni ei (ainakaan vielä) nypi grafiikka tässä pelissä. Ehkä peli vie vaan ajatukset muualle tai jotain ;)

Tässä on kyllä semmoinen pien sumu koko ajan päällä ja tunnelissa ajoin joka mutkassa pitkin laitoja kun en nähny mitään. Mutta peli kyllä maistui silti varsin hyvin. Watch dogsin tasoa ulkonäöllisesti mutta autolla ajaminen ei aiheuta suoranaista vitutusta sentään tässä. Taistelu toimii taas GTA:n tasolla, vähän paremmin ehkä. Mutta huonommin kuin Watch dogsissa.

Normaalisti meikäläinenkin tykkää silmäkarkista kuin hullu puurosta, mutta en tiedä mikä on kun itseäni ei (ainakaan vielä) nypi grafiikka tässä pelissä. Ehkä peli vie vaan ajatukset muualle tai jotain ;)
Sama homma. Toki välillä on tosiaan PS3-tason grafiikoita mutta ei kyllä ole häirinnyt pelaamista. Olin vähän skeptinen tarinan suhteen, mutta ainakin alkuun maisunut yllättävän hyvin. Ja musiikit priimaa :cool:

Kertaalle yhden lataus-kohdan aikana peli kaatui. Alustana PS4.

https://youtu.be/9_gnCAUksAU

Karakin arvostelut on yleensä hyvin kattavia ja tarkkoja, kuten tälläkin kertaa. Vahvisti hyvin sitä käsitystä, että pelissä on omat ongelmansa vahvasta tarinasta huolimatta.

Nyt kolmisen tuntia takana ja onhan tässä tunnelma hyvä ja musiikit varsinkin onnistuneet. Tarina vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta kaikkine välivideoineen. En tiedä paljonko on tekemistä ajallisesti tarina+sivutehtävät+kerättävät (ah ne Playboyt tulee kerättyä varmasti:D) Hyvältä peliltä vaikuttaa, tulee gta peli mieleen mutta en sano sitä ollenkaan huonona juttuna. Tästä jatketaan.

Omasta mielestä tässä ei ole tunnelmaa ei sitten alkuunkaan. Peli ei tunnu lainkaan Mafialta. Todella ruma, ja tönkkö ja tökkivä kaiken puolin. Todella kova pettymys, kun aiemmat osat olivat timanttia. Testasin äsken 360:sellä niin Mafia 2sessa on kontrollit tuhat kertaa paremmat kuin tässä. Kummallista touhua kaikin puolin.

Tässä on kyllä semmoinen pien sumu koko ajan päällä

Tuota sumua on tullut ihmeteltyä, kun välillä tuntuu, että olisi joku hiekkamyrsky päällä ja ei meinaa nähdä mitään. Toivotavasti korjailevat tuota valaistusta päivityksillä, kun se sekoilee välillä todella omituisesti sisätiloissa.

Ei graafisesti mitenkään viimeistä huutoa, mutta jumankauta, että tuo ammuskelu ja lopetusliikkeet ovat siistejä :D

Tuota sumua on tullut ihmeteltyä, kun välillä tuntuu, että olisi joku hiekkamyrsky päällä ja ei meinaa nähdä mitään. Toivotavasti korjailevat tuota valaistusta päivityksillä, kun se sekoilee välillä todella omituisesti sisätiloissa.

Ei graafisesti mitenkään viimeistä huutoa, mutta jumankauta, että tuo ammuskelu ja lopetusliikkeet ovat siistejä :D
Itse jahkailin tosi paljon tänään, että ostanko pelin. Sitten kun näin yhden puukotuksen niin päätös oli selvä [emoji6]

Pakko tarjota omat viisi senttiäni keskusteluun, koska monen mielipide poikkeaa todella vahvasti omasta kokemuksestani.

Koen, että on tärkeää lähteä jo ennakko-odotuksista, jotta peliarviota voi lukea mahdollisimman hyödyllisenä. Historiani Mafia-pelien kanssa rajoittuu ensimmäiseenosaan, jota tuli pelailtua melko paljonkin aikanaan. Kakkosen jätin hyllyyn suosiolla, koska ymmärsin, että kyseessä on melkoisen putkipainotteinen kokemus.

Kun Mafia 3:sta tuli ensimmäiset gameplayt esille, olin myyty. Ensiksi, asetelema oli uusi. Ei nykyaikaan tai tulevaisuuteen sijoittuvaa avointa maailmaa, vaan tiukasti omaan aikakauteensa sidottu kokemus. Toiseksi, yksittäinen asia, mutta itselleni äärimmäisen tärkeä. Fysiikat, ne dynaamiset fyysikat! Päähahmomme pamautti vihulaista, joka horjahti sohvan tai vastaavan esteen yli. Aseissa tuntui olevan potkua. Nautin.

Mietin pelin ennakkotilaamista, koska julkaisija teki päätöksen olla lähettämättä arviointiversioita. Epäilytti ja paljon. Tämä oli kuitenkin loppuvuoden odotetuin peli itselleni, joten rohkaistuin, tilasin ja latasin 6h ennen julkaisua.

Sitten itse kokemukseen. Takana on arviolta 6h peliä takana, eikä peli todella ole pettänyt odotuksia. Tunnelma on alkuhypen mukainen. On todella piristävää nähdä jotakin uutta nykyaika/tulevaisuus-keskeisten pelien rinnalla. Soundtrack on kohdillaan, autot ovat kohdillaan, NPC-hahmojen asenteet ovat kohdillaan. Peli nostaa tärkeitä kysymyksiä liittyen tasa-arvoon, syrjintään ja rasismiin.

Itselleni ennakkoon odotetuin, dynaaminen taistelu-systeemi, on paikallaan. Aseissa on munaa ja osumat ovat näyttäviä ja tuntuvia. Tehtävät tuntuvat realistisilta (ainakin realistisemmilta, kuin vaikkapa GTA:ssa). Ne ovat pääsääntöisesti hyvin pienimuotoisia, mistä itse pidän. Olen kaivannut peliä, missä rötöstelyyn otettaisiin todentuntuisempi näkökulma. Yksi tehtävä voi kestää parhaimmillaan 30 sekuntia, jos sopiva strategia ja tulokulma löytyy. Kävelet tilanteeseen, annat aseen laulaa ja viholliset lakoavat brutaalisti. Poistu paikalta. Vähemmistössä ovat tehtävät, joissa kymmenien vihollisten laumat vyöryvät päälle ja pelaaja tyhjentää toistasataa luotia ilman pelkoa kuolemasta.

Tehtäviä on mahdollista myös lähestyä eri tavoin. Stealth – aseet laulaa – vastakkainasettelu on selkein kontrasti, mutta kaikkea tältä väliltä löytyy myös. Menetkö etu- vai takaovesta, tapatko kaikki viholliset matkalta vai hiivitkö ohi. Käytätkö räjähteitä vai tarkka-ammutko viholliset jo kauempaa. Mahdollisuuksia on, kunhan niihin tarttuu. Kuolema myös korjaa kohtuullisen herkästi, jos ei yhtään mieti, mitä tekee.

Kiitosta on annettava myös poliisien toiminnasta. Avoimen maailman kaupunki-rikos peleissä (GTA lähinnä) poliisien toiminta on aina häirinnyt itseäni. Mistä poliiseille selviää tehty rikos, mistä rikoksesta partio tulee jne. Mafia 3 tarjoaa selkeän selityksen, miten poliisien tekoäly toimii. Jos sivullinen näkee rikoksen, hän voi soittaa siitä poliisille. Jos ehdit hiljentämään todistajan tätä ennen, ei soittoa eikä näin ollen myöskään partiota tule. Lisäksi eri alueilla poliisien toiminta vaihtelee (rikkailla alueilla se reagoi nopeammin, joillakin alueilla ei lainkaan jne), mikä hienoa yksityiskohtaisuutta sekin.

Pelin rakennetta on valitettu yksitoikkoiseksi. Osin ymmärrän kritiikin, mutta omalla kohdallani eri vaihtoehtojen kirjo ja yksinkertaisesti mäyhäämisen hauskuus ovat estäneet kyllästymisen. Rakenteessa pidän siitä, ettei kartalle vain lyödä tuhatta asiaa tehtäväksi, vaan tehtävät avautuvat tarinan myötä. Tehtävää ei ainakaan ensimmäiseen 6h ole myöskään ähkyksi ja turhanpäiväisyydet loistavat lähinnä poissaolollaan. En ikinä ymmärtänyt esim. GTA 5:den harrastus- ym. mahdollisuuksia. Ne veivät vain huomiota pois itse asiasta, eli rikollisen uran rakentamisesta.

Lyhyesti muiden mainitsemista ongelmista: grafiikka on mielestäni oikein sujuvaa ja toimivaa (Ps4). FPS-droppeja ei ole tullut juurikaan vastaan. Ei ruudunpäivitys varsinaisesti silmiä hivele, mutta eipä se kokemusta juuri haitannutkaan ole. Bugeja on tullut vastaan joitakin- auto ei käynnisty, viholliset spawnanneet etenemiseen kannalta hankalaan paikkaan jne. Ei mitään peliä hajottavaa kuitenkaan. Häiritsevintä on ollut piirtoetäisyys. Esim. veneillessä olen karauttanut maihin ihan vain piirtoetäisyydestä johtuen, mikä tarkoitti koko tehtävän alusta aloittamista.

Oma kritiikkini kohdistuu pieniin pelillisiin ratkaisuihin. Paikasta toiseen ravaamista on välillä liikaa. Lisäksi reitit ovat välillä (esimerkiksi vesiteissä) hieman huonosti mietittyjä. Pelintekijät miettivät yleensä hyvin tarkkaan, miten pelaajan logiikka toimii reittihauissa yms. Joissakin kohdissa tähän olisin toivonut parannusta, mutta jälleen, ei todellakaan mitään peliä rikkovaa ja kokonaisuudessa melko pieniä valituksen aiheita ainakin näin alkuun.

Miten tämä vertautuu GTA 5, joka lienee lähin kilpailija? Mielestäni Mafia 3 on mielenkiintoisempi, tiiviimpi, rankempi ja parempi kokemus, mutta hiomattomampi. Tämä, kuten koko tämä teksti, on toki todella subjektiivinen mielipide, jota ei tule ottaa minkäänlaisena totuutena. Ehkä kaikki sen ymmärtävätkin.

Koontina: Peli on yksi harvoista tapauksista, joissa hype on omalla kohdallani pitkälti täyttynyt. Voisin jauhaa pelistä näinkin lyhyen peliajan jälkeen vielä paljon, mutta ehkä tämä riittää tältä erää. Aika tulee näyttämään, miten pitkäikäinen peli on, ja löytyykö ässiä hihasta pitkällä tähtäimellä. Ainakin mitä netistä olen lukenut, vaikuttaisi, että lisää optioita aukeaa tarinan myötä. Toivottavasti saan viimeinkin luoda oman rikollisimperiumini.

^ hyvää tekstiä, mutta miten se erosi juuri muiden teksteistä kuten itse sanoit? Kaikki aikalailla hehkuttaneet peliä ja moittineet teknistä toteutusta, muunmuassa piirtoetäisyyttä.

Itsekin korjailin lievemmäksi niitä teknisiä ongelmia, kun siirryin kauemmas TV:stä. Ei haitannut menoa.

Kaikinpuolin tää on omaankin makuun parempi kuin GTA5, joka tosin ei ole mun mittapuulla oikein edes vertailukelpoinen. En nimittäin sitä pitänyt mitenkään järin hyvänä open worldinä, paitsi juuri tekniseltä toteutukseltaan.

Eilen vielä oli ennakkotilauksessa, mutta täältä luin kommentteja kehnosta FPS:stä, joten jään odottelemaan PS4 PRO-versiota (mikäli sellaista on tulossa).

^ hyvää tekstiä, mutta miten se erosi juuri muiden teksteistä kuten itse sanoit? Kaikki aikalailla hehkuttaneet peliä ja moittineet teknistä toteutusta, muunmuassa piirtoetäisyyttä.

Oli pakko käydä oikein uudelleen lukemassa viestejä, että onko itsellä mennyt jotakin ohi. Gameplayta sanotaan keskinkertaiseksi, "tekninen toteutus 1/10", poliisi toteutettu huonosti. "Taistelu toimii taas GTA:n tasolla, vähän paremmin ehkä. Mutta huonommin kuin Watch dogsissa." Jotkut nyt tietenkin valittavat koskematta edes koko peliin, mutta se jääköön omaan arvoonsa.

Näiden (joukossa oli muitakin, kukin voi itse lukea täällä ja muualla) perusteella sanoisin, etteivät monet muut nyt aivan yhtä vakuuttuneita ole pelistä, kuin allekirjoittanut. Tekninen toteutus ei todella ole ollut ainakaan omalla kohdalla mikään 1/10 ja gameplaysta sanoisin, että parasta avoimen maailman rikollissimulaatiota koskaan. Lisäksi otin huomioon myös muualla käydyn keskustelun, en vain tätä ketjua. Oli toki joukossa joitakin, jotka ovat kohtuullisen vakuuttuneita, jotkut varovaisen optimistisia. Itselle tämä taas kilpailee kevyesti vuoden parhaan pelin paikasta omassa hyllyssä (tai digikirjastossa).

Mistä tulee toi että poliisit ei ois hyviä? Ok ehkä taisteluissa vihut on aika helposti jallitettavissa ja stealthina pääsee turhan helposti hoitamaan kaiken. Mutta takaa-ajot ja poliisien toiminta on omasta mielestä hyvää, parempaa kuin ehkä GTA:ssa. Poliisit tulevat paikalle jos witness näkee rikoksen. Jos pääset pakoon niin poliisit jäävät partioimaan alueelle josta pakenit. Mielestäni ihan hyvä juttu. Piiloutuminen on myös ihan hyvin tehty. Täydellistähän mikään ei ole, mutta peliksi varsin hyvä. Realismista voi aina puhua peleissä miten haluaa, mutta videopelejä nämä kuitenkin vain ovat.

Oli pakko käydä oikein uudelleen lukemassa viestejä, että onko itsellä mennyt jotakin ohi. Gameplayta sanotaan keskinkertaiseksi, "tekninen toteutus 1/10", poliisi toteutettu huonosti. "Taistelu toimii taas GTA:n tasolla, vähän paremmin ehkä. Mutta huonommin kuin Watch dogsissa." Jotkut nyt tietenkin valittavat koskematta edes koko peliin, mutta se jääköön omaan arvoonsa.

Näiden (joukossa oli muitakin, kukin voi itse lukea täällä ja muualla) perusteella sanoisin, etteivät monet muut nyt aivan yhtä vakuuttuneita ole pelistä, kuin allekirjoittanut. Tekninen toteutus ei todella ole ollut ainakaan omalla kohdalla mikään 1/10 ja gameplaysta sanoisin, että parasta avoimen maailman rikollissimulaatiota koskaan. Lisäksi otin huomioon myös muualla käydyn keskustelun, en vain tätä ketjua. Oli toki joukossa joitakin, jotka ovat kohtuullisen vakuuttuneita, jotkut varovaisen optimistisia. Itselle tämä taas kilpailee kevyesti vuoden parhaan pelin paikasta omassa hyllyssä (tai digikirjastossa).

Tuo tekninen toteutus oli mun lause ja onhan tämä nyt ps4 aikakauden open worldeistä kevyesti rumin, pyörii uskomattoman huonosti (ajaessa fps on todella rujoa välillä ja kokonaisuudessaan pyörii jatkuvasti huonosti) ja piirtoetäisyys on ihan kamala. Ei nyt kannata sitä 1/10 ihan kirjaimellisesti ottaa.. pointti oli siinä, että tekninen toteutus täss on todella heikkoa.

Se ei silti kumoa sitä, etteikö graafinen ilme ja pelimaailman fiilis olisi parasta open worldiä.
Samoin gameplay on täyttä timanttia.

Open worldeistä mun makuun paras nykykonsoleista, mutta teknisestä toteutuksesta huonoin mitä olen kokenut. Jopa huonompi kuin AC ranskan vallankumouksessa.

Mistä tulee toi että poliisit ei ois hyviä? Ok ehkä taisteluissa vihut on aika helposti jallitettavissa ja stealthina pääsee turhan helposti hoitamaan kaiken. Mutta takaa-ajot ja poliisien toiminta on omasta mielestä hyvää, parempaa kuin ehkä GTA:ssa. Poliisit tulevat paikalle jos witness näkee rikoksen. Jos pääset pakoon niin poliisit jäävät partioimaan alueelle josta pakenit. Mielestäni ihan hyvä juttu. Piiloutuminen on myös ihan hyvin tehty. Täydellistähän mikään ei ole, mutta peliksi varsin hyvä. Realismista voi aina puhua peleissä miten haluaa, mutta videopelejä nämä kuitenkin vain ovat.
Poliisiautot häviää tyhjään taustapeilissä, pikku kolarista poliisit rupeavat heti ampumaan, takaa-ajot liian yliampuvia, jos ei tavoitella Blues Brothers 2000 meininkiä. Tekoäly ei tosiaan mitään far cry/gta tasoa, vaan on enemmän tykin ruokaa.

Ei mitään pahoja vikoja, mutta kuitenkin sellaisia jotka vaikuttavat pelikokemukseen ja jotka näkee samantien.

Kyllä Mafia 3 omat faninsa löytää, siinä on asioita tehty oikein ja internetin hypen perusteella myynnitkin tulevat olemaan hyvällä tasolla. Mitä nyt tänään noita arvosteluja seurannut niin ihan positiivisesti peli on otettu vastaan mediassakin. Pelissä on paljon huonoja ja hyviä puolia, joten ei täysin ehjä kokonaisuus. Itse olisin toivonut vähän hiotumpaa peliä, mutta toisaalta tämä oli odotettavissa ennakkotietojen perusteella.

https://youtu.be/d7mkCsJm8Lk

https://youtu.be/H85Qg0O_WDc

Huikeeta settiä:

[video=youtube;JZokdmzvDGA]https://www.youtube.com/watch?v=JZokdmzvDGA[/video]

Tuo tekninen toteutus oli mun lause ja onhan tämä nyt ps4 aikakauden open worldeistä kevyesti rumin

Eh. Nähdyn perusteella No Man's Sky on edelleen kiistaton ykkönen.

Eh. Nähdyn perusteella No Man's Sky on edelleen kiistaton ykkönen.

Mun mielestä NMS ei ole edes ruma, mutta en vertaa NMS:ta toteutuksensa takia pätkääkään tähän. Ei ole mitenkään vertailukelpoinen.

Vertailun kohteena: Far cry:t, AC:t, GTA 5, Watch Dogs, jotka on saman tyyppisiä.

Ylös Bottom