Vastaus: Mafia III
Eilen ja tänään pelailin jonkun verran lisää ja täytyy sanoa, että onpa ollut poikkeuksellisen itseään toistavia nuo tehtävät.
Toistaiseksi se ei ole haitannut, kun on itse tehnyt vaihtelua niihin. Hiipimällä, sniputtamalla, räjäyttelemällä, rynnäköllä, rynnäköllä apujoukkojen kanssa jne. Nyt on ollut vielä pirun mukavaa, mutta miten kauan? Se on toinen juttu.
Nyt ehkäpä n. 15h takana. Tehtävien toistuvuus on kyllä todella huomattavaa ja juuri näin olen itse pitänyt pelinautinnon yllä. Jos pelin pelaa puhtaana räiskintänä, olisi homma loppunut todella lyhyeen omallakin kohdalla. Monipuoliset tulokulmat pitävät edelleen mielenkiinnon yllä. Jonkinlaisia spesiaalitehtäviä kaipaisin rinnalle, kuten alun pankkiryöstö tms. Eivät olisi kuitenkaan kovin vaikea toteuttaa. Tai vaikka joitakin vapaaehtoisia ryöstöjen tekemisiä. Tosin pelissä en itse ole rahalle vielä kovinkaan paljon käyttöä keksinyt, aseista löytyy melko selkeästi ne "parhaat" omalle tyylille ja ne tullut hommattua sekä toki päivityksiä taitoihin. Varsinaista rahan keräämistä ei ole kuitenkaan tarvinnut paljoa harrastaa, mikä on hieman sääli.
Tässä kohtaa alkaa tuntumaan, että lähestymiskulmat tehtäviin alkavat olemaan kaikki tarjolla. Sain nyt (VASTA) käyttööni äänenvaimentimet, joita olen odottanut koko peliajan. Raskaat aseet puuttuvat vielä, mutta enpä usko, että singon kanssa alan hillumaan kuitenkaan.
Kysmys "mutta miten kauan?" on oikein osuva. Omalla kohdallani toiminta on jonkin asteinen unelmien täyttymys. Siinä on kaikki elementit kohdillaan, joilla pystyn toteuttamaan itsenäni paremmin, kuin missään aiemmin pelaamassani open world-pelissä. Sen varjolla pystyn katsomaan läpi varmasti enemmän, mitä monet muut. Lisäksi peli vaatii pelaajalta halua toteuttaa erilaisia pelitapoja, sillä siihen se ei itse pakota lainkaan ja muuttuu siinä vaiheessa äärimmäisen itseään toistavaksi.
Pelin eteneminen on myös todella hidasta (voi toki johtua pelityylistäkin, vaikka en mitään maisema-ajeluita ole harrastanut), sain vasta nyt ns. poliittisen aspektin mukaan, eli kenelle apurille jakaa alueita ym. Toki jos tätä kautta syntyy jotakin oikeasti uutta pelillistä, voivat toistuvuuden ongelmat osin tasaantua. Jotenkaan en tähän kyllä usko. Lisäksi peliä helpottavia ominaisuuksia aukeaa turhan hiljakseen, esim. omien osuuksien kerääminen apureilta ilman, että ajelee itse ympäri kaupunkia törkeitä matkoja muutaman satasen tähden. Ylipäänsä jonkinlainen fast travel olisi ollut tarpeen. Vaikka itse pidänkin ajotuntumasta, ei viitsisi aina aivan pikkuasioiden takia vetää karttaa päästä päähän.
Mutta edelleen siis positiivinen fiilis pelistä, niin paljon tehty oikein oman pelikokemuksen kannalta ja erityisesti asioita, joita ei vain ole mielestäni toteutettu aiemmin tyydyttävästi. En usko, että loppuosa pelistä muuttaa tätä kokemusta juurikaan, koska peli ei ole tarjonnut mitään erityisiä ässiä hihasta, vaan perusasiat pelillisesti ovat olleet tarjolla alusta alkaen suurimmaksi osaksi, lukuunottamatta edellä mainitsemiani hitaasti avatuvia juttuja.
Ja se on todettava, että vaikka kuinka nautin pelistä, en usko, että se tarjoaa uudelleen peluuarvoa juurikaan, mikä on hieman sääli. Liian hidas eteneminen aiheuttaa sen, ettei luultavasti ihan äkkiä tule mieleen aloittaa alusta, kun joskus saa päätökseen.