Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Kisa: https://youtu.be/QXGQAMZHtF4?t=1532
Sprintti: https://youtu.be/QXGQAMZHtF4?t=5429

Eipä ollu mittään ihmeellistä pitkässä kisassa. Aika paljon sai yksin ajella, aina kun sain eellä olevan kiinni, niin joku kierroksellaohitettava ajatti kaiteeseen ni pääsin ilmaseks ohi. Mulla ei ollu kierroksellaohitettavien kanssa ongelmia, mitä nyt Fiske pysähty kerran eteen, käänty vissiin just varikolle. Simon kanssa pääsin ajamaan kilpaa Simon ekan stopin jälkeen, kun ehin just eelle, mutta eipä sekkään ilo kestäny kun vajaan kierroksen. Siinä yritin sitten perässä roikkua ni teloin vähän siipee, jouvuin sen takia vähän aikastammaan ekaa stoppia. Mutta eipä tuo paljoo vaikuttanu, niin hyvin kesti pehmeet.

Sprintin sitten onnistuin taas sähläämään. Ekalla kierroksella osuma Rantalan kanssa, jollon Viltzu ja Simo pääs kuittaamaan. Lopussa vielä hiillostin Dania kakkossijasta, mutta jarrutin vähän liian aikasiin mutkaan, jollon Storkki osu perään ja siitä suoraan seinään. Onneks oli taaksepäin niin iso ero että sain piettyä sijan vaikka ajoin lopun ilman etusiipee.

Mun mielestä nää käännetyn järjestyksen kisat on hyviä, tilanteita riittää eikä tarvii yksin ajella. Vieläkun selviäis ilman kolhuja.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

En mie Thuto sinuun osunu. Olit siin Danin perässä kiinni ja ajauduitte molemmat sinne reunaan ni pääsin ohi teistä. Ainakin näin mie sen näin, mutta ainakaan en osunu.

Kisat meni ihan ok. Yllättävän vähillä kohuilla selvis monacosta mitä nyt tallikaverin kanssa kolaroitiin tunnelissa vaikka oltiin eri kierroksilla. :D

EDIT: Katoin tilanteen tosta Thuton striimistä ja näyttää siin, että osuis mut ei se kyl ollu mun mielestä lähelläkää ainakaa mun kuvassa. Harmiku ei oo videoo.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Oisko ollu lagia, kyllä sieltä perästä tumahus kuuluu. Pitkässä kisassa yhtäkkiä hävisit eestä.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Joo sitä ihmettelin ekassa kisassa ku siin ekoilla kierroksilla yhtäkkiä resetoi auton paikalleen ja muuttui samalla haamuksi ja tipahin johoki 7 sijalle.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Joo, olipahan taas kisa. Aika-ajo paras mahdollinen tulos, vaikken tuntunut saavan edes hyvää kierrosta kasaan. Lähdössä ajattelin, että yritetään mennä rauhallisen kautta, koska aiemmin päivällä pienemmällä poppoolla ajettu "harkkakisa" oli lähdön osalta aika rajua romurallia. Sainkin yllätyksekseni pidettyä kakkossijan ja ajelin varsin yksin aina 23 kierrokselle asti. Sitten törmäiltiin Samadhin kanssa, enkä ainakaan oman kuvan perusteella omaksi syyksi tuota pistä... Noh, siipi paskana kierros ja varikolle, radalle takaisin sijalla 5. Onneksi sain minimoitua tappiot nousemalla takaisin kolmanneksi, kun jrantalalla oli stoppi tekemättä ja storkki spinnasi tunnelin jälkeen. Paha olisi ollut sanoa, olisinko minä vai Thuto vienyt Force India-autojen keskinäisen, jos tuota kolaria ei olisi tapahtunut.

Corner cuteja tuli kolme ja peli ainakin rankaisi tarpeeksi raa'asti. :D Ainoastaan keskimmäinen noista oli sellainen, minkä ymmärsin, vaikka siinäkin väistelin Jonttua. En kuitenkaan noita sen enempää harmittele, mielummin liian kova kuin liian lepsu tuomaristo. Vähän rupesi kuitenkin iskemään pelko puseroon kolmannen jälkeen, että pian tulee vielä DSQ seuraavasta. Onneksi ei enää oikomisia tullut.

Sprintissä energiaystävällinen tv:ni päätti iskeä "TV sammuu 1min kuluttua"-sanoman ruutuun kesken kisan. Toivoin ajan riittävän tunnelin jälkeiselle suoralle, mutta eipähän se riittänyt ja seinään mentiin. Sinne valahti aika nopeasti sprintin pistehaaveet.

Alla vielä todella lyhyt kooste:
[video=youtube;NEYd0fClzvo]https://www.youtube.com/watch?v=NEYd0fClzvo[/video]
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Laskin tuossa unettomuuttani vielä varoitukset:

Samadhi: 23
Fiske: 16
Kiraih: 10
Dani: 7
Skitso: 5
Simo: 5
Viltzu: 4
Jonttu: 2
storkki: 2
Thuto: 2
jrantala: 1
taikoja: 0

Varoitustilastot menevät tällä hetkellä vähän vasemmalla kädellä, kun kaikilla ei taida olla se strict päällä.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Ensinnäkin, olipas kiva että oli näin paljon kisaajia mukana. :)

Oma kisa meni vaikean kautta, mutta ihan hyvä flow löytyi alun jälkeen. Startissa yritin ottaa varovasti, etten osuisi kehenkään. Ekan mutkan jälkeisessä nousussa osuin vähän Samadhin kanssa ja ajauduin seinään, jolloin etusiipi vaurioitui. Tämä oli enimmäkseen oma moka kun en jotenkin huomioinut Samadhia siihen vierelle. Lähdin kovilla matkaan, niin olisin aika tukkona ollut joka tapauksessa. Tulin siis jo ekalla kierroksella vaihtamaan siiven ja pehmeet alle, koska kovilla ja rikkinäisellä siivellä auto ei kääntynyt yhtään mihinkään. Tarkoitus oli sitten ajaa loppu kisa kahdella pehmeellä stintillä, eli PRIME 1 lap > OPTIONS > OPTIONS. Ajattelin että saavutan edellä ajavia hyvin kun saan tyhjän radan ja pehmeet, ja muut ajelee letkassa ja ruuhkissa. Tämä toimikin ihan hyvin ja alussa saavutin tosi nopeesti muita jälleen.

Rikoin kuitenkin etusiipeni uudelleen, oisko kierroksella 6-7. Pojan piirretty loppui ja hirveä itku oli ja koitin sitte sählätä sitä samaan aikaan uima-altaan nopeissa mutkissa... Ajelin pari kierrosta rikkinäisellä siivellä ja sitten tulin taas liian aikaisin varikolle. Pehmeet kyllä kesti hyvin, mutta oli pakko optimoida tyhjän radan ilo ja renkaat niin tein sitten vielä tämän lisäksi kaksi stoppia. Eli kisa meni PRIME-OPTIONS-OPTIONS-OPTIONS. Vauhti oli varsinki jälkimmäisen puoliskon ihan hyvää ja sain muutaman päänahan napsittua takaisin. Toki ongelmia oli muillakin. Lopussa sitten taikojan ohi vielä pääsin, mutta otin tyhmänä tokavikalla kiekalla toisen rankun ja putosin taikojan taakse sijalle 7. :D

Menetin myös aikaa kun päästin muita ohitse. Piti varman päälle täällä pelata noi niin vedin surutta melkeen mateluvauhdille pois linjalta, etten sotke muiden kisaa. Varsinkin kun siellä oli Simon takana ihan taistelua podiumeista välillä. Lisäksi spinnasin kai 3 kertaa kun osui takarengas kaiteeseen shikaaneissa. Taito sekin.

Sprintti oli ihan hyvää muutoin. Takana kolisi startissa niin pääsi hyvin karkuun. Skitso sitten spinnaili sieltä edestä ja olin toisena Danin takana. Sitten tuli joku ihme, Simo oli mun takana neulansilmän kohdilla, en tiedä spinnasko joku takana vai mikä, mutta yhtäkkiä ruutuun pamahti että "illegal overtake" ja Simo ois pitänyt päästää ohitse. En ainakaan huomannut, että Simo ois mun edellä siinä vaiheessa käynyt. Pasmat meni ihan sekaisin ja tunnelissa ajelin seiniä pitkin kun mietin tyhmänä että päästänkö Simon ohi vai en. Päädyin sitte paniikissa että kaipa mie höllään ja annoin tietä. Rankku tosin ehti napsahtaa. Seuraavaksi sitten shikaanissa osui taas takarengas kaiteeseen ja spinni.

Olkaahan tarkkoina tosiaan kierroksella ohittavien kanssa. Toki Monaco on aikalailla poikkeus tässäkin, mutta silti kunnioitetaan kunnolla kierroksella ohittavia ja päästetään parhaiten kuin vain voi niin ohi.

Kooste tulee illalla...

EDIt.

Varoitustilastot menevät tällä hetkellä vähän vasemmalla kädellä, kun kaikilla ei taida olla se strict päällä.

Tää on kyllä kiusallinen bugi. Lisäilen tästä tuonne etusivulle tänään illalla ohjeet ja muistutellaan siitä myöhemmin tarkemmin. Toivottavasti korjaavat asian mahdollisimman pian. taikoja nyt muutenkin ajaa aina puhtaasti, joten en epäile etteikö hän voisi 0 suorituksella vetää. Sinällään ei siis iso moite tähän kisaan.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

50%

Sprint


Pelotti ihan saatanasti

Ens kerralla Samadhi selkeämmin tilaa. Meni melkein joka kerta 3-4sek hukkaan sun takana ja piti pari kertaa tulla kylkeä pitkin ohi. Toki kaikista vaikein rata päästää ohi ja ilmesesti melko kokemattomalta näytti ajo, mutta kyllä se siitä lähtee sujumaan kun vaan reenaa. Jos pädillä joutuu ajamaan, niin suosittelen absien, full-tc:n ja automaattivaihteiden käyttöä alkuun. Sitten kun tuntuu, ettei kovempaa pääse, niin automaattivaihteet ekana pois. Sen jälkeen jauhaa taas vähintään 30min. Jos ajat ei parane, niin automaattivaihteet takasi päälle. Jos ajat kuitenkin parani, niin sen jälkeen koittaa laskea tc:tä mediumille. Jos kierrosajat huononee, eikä parane millään, niin Full TC on oikea valinta, eikä sitä tarvitse hävetä. Jopa itse käytän tätä reenaustekniikkaa varsinkin uusilla radoilla. Yleensä medium-tc:llä pääsee kovempaa ja se on nopein jos ajo sujuu, mutta kisan aikana voi stopeilla säätää tc:tä isommalle jos vaikka alkaa sataan.

Kannattaa hakea setuppi time trialin puolelta. Melko usein käyttäjällä DAZMAC (tai jotain sinne päin) on yleensä puhdas kierros erittäin hyvällä setupilla. Itse muutan sitä omaan käteen todella vähän. Kun setupin lataa käyttöön, niin jotain säätöparametria pitää vekslata kerran edestakaisin, jotta save-nappi tulee näkyviin. Voit lisätä vaikka mut kaveriks, niin mun setupin saa ladattua myös time trialin friends leaderboardsilta. Ei kannata liikaa säikähtää jos mun ajat näyttää hurjan nopeilta. Time trialissa on hiukan hellemmät oikasusäännöt ja auto ns. kuivapainossa ja renkaat eivät kulu ja yleensä olen ajan ajanut medium-tc:llä. Onlinen aika-ajoissa tulee vähintään 1-2 sekuntia itellekin takkiin, kun on bensaa, rengaskuluma, tiukemmat oikasusäännöt ja melko usein full-tc -käytössä, koska on varaa.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Ja tässä koosteeni. Jotain jäi nauhalta kun ei Monacossa ehtiny Share nappia painaa joka käänteessä.

[video=youtube;Sb5vz54i88s]https://www.youtube.com/watch?v=Sb5vz54i88s[/video]
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Pitkän kisan aika-ajo session loppupuolella sain aika jees tatsin päälle, vaikka reenailut jäi ennen kisaa pariinkymmeneen kiekkaan. 5 sija OK ajolla aika-ajojen päätteeks.
Ennakkoon vähä pelotti eka mutka, että saapa nähä malttaako kaikki ottaa iisisti ekassa mutkassa. Melkein jo hurrasin kun pääsin mutkaan eikä osumia! sitten joku työns mut seinään vaikka jarrut oli pohjassa kokoaja, siipi rikki ja loppu kisa oliki yksin ajelua. 6-7 kierroksen kohilla Samadhi vähä mielenkiintoisesti päästi eka eelle ja tökkäs seuraavassa mutkassa mut seinään. Noh kaveri ei oo vielä kokenu kuski nii eipä siinä mitään, virheitä sattuu, onha nuita itellekki tullut.
Ehkä yks stoppi enempi ja optionssit alle ois ollu parempi vaihtoehto kuin yks keikka optionsseilla--> primet ---> ja 7 kiekalla toiset primet alle joilla ajoin loppuun asti.

Omaa ajotyyliä yritin hieman muokkailla uusien sääntöjen muottiin ja yllättävän hyvin sainkin vauhdin päälle tällä radalla. Mut mut silti näköjään toiseksi eniten cutteja ja pari 3sek rankkua däämn!

Sprintti meni pitkän kisan kaavalla, varovasti mutkaan ja joku jyräs kylkeen, tällä kertaa siipi ei menny. Ajelin maaliin ilman suurempia taisteluita muiden kanssa ja jeaH!! ekat pisteet ikinä sprintissä.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Joo sorge Thuto jos törttöilin siinä eessä, mulla tais olla siipi paskana ja oisko ollu, että meinasin ajaa vielä seinään ennen kun menin varikolle.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Ensinnäkin, olipas kiva että oli näin paljon kisaajia mukana. :)

Tää on kyllä kiusallinen bugi. Lisäilen tästä tuonne etusivulle tänään illalla ohjeet ja muistutellaan siitä myöhemmin tarkemmin. Toivottavasti korjaavat asian mahdollisimman pian. taikoja nyt muutenkin ajaa aina puhtaasti, joten en epäile etteikö hän voisi 0 suorituksella vetää. Sinällään ei siis iso moite tähän kisaan.

Ylläoleva unohtui minultakin mainita, oli tosiaan erittäin hyvä määrä kisailijoita mukana. Toivottavasti sama jatkuu myös ensi viikolla Silverstonessa.

Jälkimmäisestä sen verran, että tosiaan hyvälle radalle osui. Ainakaan nopeasti katsottuna nyt silmiin ei osunut sellaisia räikeitä eroja verrattaessa varoituksia ja rangaistuksia. Käytännössä kaikilla muilla radoilla tuosta normal-asetuksesta saisi "huomaamattaan" aika paljon enemmän hyötyä (joku Kanada tai Venäjä... :D). Joku taisi höpistä, että strict oli päällä, vaikka oli hostannut vain ennen viime viikon kisaa? Jos näin oli, niin nyt jokaisella vajaa viikko aikaa hoitaa tuo osuus alta pois.

yleensä olen ajan ajanut medium-tc:llä. Onlinen aika-ajoissa tulee vähintään 1-2 sekuntia itellekin takkiin, kun on bensaa, rengaskuluma, tiukemmat oikasusäännöt ja melko usein full-tc -käytössä, koska on varaa.

Pitänyt aiemmin jo kysyä, mutta nyt kun tuli puheeksi niin minkä takia yleensä ajat tc päällä (varsinkin full)? Taidot sulla ainakin varmaan riittäisi OFFillekin ja henk.koht. tuo TC varsinkin fullilla vie aika paljon hauskuutta ajamisesta (ratilla ajettaessa).
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Pitänyt aiemmin jo kysyä, mutta nyt kun tuli puheeksi niin minkä takia yleensä ajat tc päällä (varsinkin full)? Taidot sulla ainakin varmaan riittäisi OFFillekin ja henk.koht. tuo TC varsinkin fullilla vie aika paljon hauskuutta ajamisesta (ratilla ajettaessa).
En oo niin paljo miettiny. Yli kymmenen vuotta tullu pyörittyä eri sarjoissa pcllä ja konsoleilla melko kovallakin tasolla, niin oon jo kauan sitte päässy yli omasta "kaikki avut pois heti"-asenteesta.
Jos apuja on sallittu, niin miellän ne osaksi setuppia. Tulee yleensä valittua sellainen "setuppi", jolla saa mahdollisimman turvallisesti maksimituloksen. Yhtä hauskaa on medium tai fulltcllä.

Tässä pelissä on melko vajavaiset säätömahdollisuudet lukolla ja kaasukarttakin, jota ei voi vaihtaa, poikkeaa täysin muista peleistä. Ns. tuntumateho tulee jo jossain 15 prosentin paikkeilla kun esim.iRacingin F1ssä, jonka miellän kaikkien aikojen realistisimmaks, tuntumakohta on jossain 50-60%ssa. Mikä on aika normaalia kaikissa simuissa. Tuntumakohdalla tarkoitan, kuinka paljon kaasua voi syöttää tilanteessa kuin tilanteessa ilman, että renkaat sutii. Jos totta puhutaan, niin F1 2015 on yks vaikeimmista peleistä kiihdytyksien osalta, mikä ei ihan vastaa pelin muita osa-alueita, joka muuten on perus konsoliarcadea.

Itellä on semmonen pieni hartia- ja niskavaiva, että joudun pelissä kuin pelissä säätämään lukot ja takapään pidon setupilla tai muuttamaan kaasukarttaa, niin että voi mutkista laittaa turvallisesti kaasun pohjaan. Jos en onnistu tässä, niin sen huomaa sitten kisanjälkeisenä seuraavana päivänä ihan jäätävänä niskakipuna ja päänsärkynä. Ajaminen ei aiheuta mitään vaivoja, jos ei joudu kaasujalalla jännittämään liikaa. Tää on itseasiassa yks syy miksi en enää kovin aktiivisesti aja ns. hardcoresimuja, vaan tulee enemmän läpsyteltyä näitä arcaderalleja kuten F1 2015 ja pcars, sekä jonkin verran DiRT Rallya, jossa ei kaasunkäyttö ole milläänlailla ongelma ilman apuja, joita en ole edes kokeillu.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Joo, olipahan taas kisa. Aika-ajo paras mahdollinen tulos, vaikken tuntunut saavan edes hyvää kierrosta kasaan. Lähdössä ajattelin, että yritetään mennä rauhallisen kautta, koska aiemmin päivällä pienemmällä poppoolla ajettu "harkkakisa" oli lähdön osalta aika rajua romurallia. Sainkin yllätyksekseni pidettyä kakkossijan ja ajelin varsin yksin aina 23 kierrokselle asti. Sitten törmäiltiin Samadhin kanssa, enkä ainakaan oman kuvan perusteella omaksi syyksi tuota pistä... Noh, siipi paskana kierros ja varikolle, radalle takaisin sijalla 5. Onneksi sain minimoitua tappiot nousemalla takaisin kolmanneksi, kun jrantalalla oli stoppi tekemättä ja storkki spinnasi tunnelin jälkeen. Paha olisi ollut sanoa, olisinko minä vai Thuto vienyt Force India-autojen keskinäisen, jos tuota kolaria ei olisi tapahtunut.

Corner cuteja tuli kolme ja peli ainakin rankaisi tarpeeksi raa'asti. :D Ainoastaan keskimmäinen noista oli sellainen, minkä ymmärsin, vaikka siinäkin väistelin Jonttua. En kuitenkaan noita sen enempää harmittele, mielummin liian kova kuin liian lepsu tuomaristo. Vähän rupesi kuitenkin iskemään pelko puseroon kolmannen jälkeen, että pian tulee vielä DSQ seuraavasta. Onneksi ei enää oikomisia tullut.

Sprintissä energiaystävällinen tv:ni päätti iskeä "TV sammuu 1min kuluttua"-sanoman ruutuun kesken kisan. Toivoin ajan riittävän tunnelin jälkeiselle suoralle, mutta eipähän se riittänyt ja seinään mentiin. Sinne valahti aika nopeasti sprintin pistehaaveet.

Alla vielä todella lyhyt kooste:
[video=youtube;NEYd0fClzvo]https://www.youtube.com/watch?v=NEYd0fClzvo[/video]

Meidän törmäys tosiaan on iha selvä mun moka, kun siniset liputki siellä.. tosin ne siniliput heilu siellä paljon ennen tota törmäysmutkaa ja en heti nähnyt ohitusyrityksiä niin on jäänyt sitten peiliin katsomatta tossa mutkassa. En osaa kunnolla varoa vielä missään tilanteissa oikein muita ajajia, kun pitäs pysyä radalla ja yrittää saada aikoja kilpailukykyseksi, mutta kaikkien kannalta olis kyllä kiva että se tästä vielä kehittyy kun ajaa.
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Omasta ajosta en saanut tosiaan tähän kisaan videota. Sanallisesti tiivistäen, aiheutin pari kolaria ihan omaa taitamattomuuttani ja ainakin osittain myös typeryyttäni. Kierrosajat oli sen verran hitaita ainakin tässä monacossa, että olisin voinut olla varovaisempi. Monaco on vaikea paikka antaa tilaa ohituksille, muutaman kerran yritin antaa tilaa, mutta ohitusyritystä ei siinä sitten tullutkaan ja muutama mutka sinilippujen jälkeen jäi sitten kattomatta taakse mutkan jälkeen, ni aiheutin sitten törmäyksen tai vaaratilanteen. Ei mikään hyvä kisa omalta osin, mutta eipä mulla siinä pohjilla montaa ehjää kierrosta kyllä ollutkaan, että kyllä se siitä ajamalla ainakin vähän tulee paranemaan.


Silverstonea on nyt tullut harjoiteltua eri modeilla enemmän kuin kaikkia muita ratoja yhteensä, eli abouttia +200 kierrosta :) En ehkä taas ihan paalulla ole, mutta toivottavasti pystyn kuitenkin parempaan suoritukseen kaikilta osin ja ennen kaikkea noitten törppöilyjen poistumisen osalta. Onnea kaikille seuraavaan kisaan!
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

Joo, eihän noille mitään voi. Monaco on vielä noiden kierroksella ohitusten kannalta pirullinen paikka, kun tilaa on joka puolella niin vähän. Eiköhän se Silverstonessa sekä ajallisesti että muutenkin mene jo huomattavasti paremmin. :)
 
Vastaus: PS4 F1 2015 KFIN Sarja [KAUSI3]

50%

Sprint


Pelotti ihan saatanasti

Ens kerralla Samadhi selkeämmin tilaa. Meni melkein joka kerta 3-4sek hukkaan sun takana ja piti pari kertaa tulla kylkeä pitkin ohi. Toki kaikista vaikein rata päästää ohi ja ilmesesti melko kokemattomalta näytti ajo, mutta kyllä se siitä lähtee sujumaan kun vaan reenaa. Jos pädillä joutuu ajamaan, niin suosittelen absien, full-tc:n ja automaattivaihteiden käyttöä alkuun. Sitten kun tuntuu, ettei kovempaa pääse, niin automaattivaihteet ekana pois. Sen jälkeen jauhaa taas vähintään 30min. Jos ajat ei parane, niin automaattivaihteet takasi päälle. Jos ajat kuitenkin parani, niin sen jälkeen koittaa laskea tc:tä mediumille. Jos kierrosajat huononee, eikä parane millään, niin Full TC on oikea valinta, eikä sitä tarvitse hävetä. Jopa itse käytän tätä reenaustekniikkaa varsinkin uusilla radoilla. Yleensä medium-tc:llä pääsee kovempaa ja se on nopein jos ajo sujuu, mutta kisan aikana voi stopeilla säätää tc:tä isommalle jos vaikka alkaa sataan.

Kannattaa hakea setuppi time trialin puolelta. Melko usein käyttäjällä DAZMAC (tai jotain sinne päin) on yleensä puhdas kierros erittäin hyvällä setupilla. Itse muutan sitä omaan käteen todella vähän. Kun setupin lataa käyttöön, niin jotain säätöparametria pitää vekslata kerran edestakaisin, jotta save-nappi tulee näkyviin. Voit lisätä vaikka mut kaveriks, niin mun setupin saa ladattua myös time trialin friends leaderboardsilta. Ei kannata liikaa säikähtää jos mun ajat näyttää hurjan nopeilta. Time trialissa on hiukan hellemmät oikasusäännöt ja auto ns. kuivapainossa ja renkaat eivät kulu ja yleensä olen ajan ajanut medium-tc:llä. Onlinen aika-ajoissa tulee vähintään 1-2 sekuntia itellekin takkiin, kun on bensaa, rengaskuluma, tiukemmat oikasusäännöt ja melko usein full-tc -käytössä, koska on varaa.


Joo teitä oli aika vaikeeta päästää ohitse, odottelin usein et tuutte lähemmäks ennen ku rupesin antaa tilaa ja sit oli tosiaan noi et aina en hädissäni ehtiny/osannu/muistanu kattoo peiliin ja taakse et onks nyt tulos joku ohi. Muutaman kerran yritin antaa tilaa ja ajoin sivuun ni sit ei ketään tullukkaan ohitte. Oikeessa oot siis et mulla oli parantamisen varaa siinä kierroksella ohitustilanteissa, hurja se tunneli ohitus :) mutta kyllähän siinä muutaman sekan hävii väistämättä jos on ohitustilanne, kun kummatki joutuu vähän varoon ja on sitä ihmettelyä et missä pääsee/päästää ohitte. Lupaan treenailla tässä sen mitä ehtii et kehittysin pikaseen vähän näissä.

Näkisin et tässä ajoapujen käytössä on ainaki kaks eri kulmaa mistä lähestyä sitä, että käyttääkö niitä vai ei ja kuinka paljon. Oma teoria oli kun ekaa kertaa peliä alotin, et mä otan heti ton Pro Season kauden, kun on ilman mitään ajoapuja. Sillä jos mä oppisin ajamaan ilman mitään apuja puhtaita kierroksia, mä teen jotain oikein. Sen jälkeen sitten mutkasta ulos sutimiset ja jarrujen lukittumiset pois jos kilpailun säännöt sallivat, niin vauhti lisääntyis ja renkaiden kuluminen vähentyisi ja kilpailukyky tasaantuisi. Simon pointti on kyllä mun mielestä oikein järkevä ja selkeä, että apuja päälle koska säännöt sen sallivat ja se lisää vauhtia. Mun mielestä F12015 Pro Season mode on kyllä kuitenkin mielenkiintoinen lisä varsinkin niille jotka on peliä jo paljon pelannu. Siinä ei sallita hirveästi virheitä, ilman että se näkyy ratkaisevasti kierrosajoissa, mutta ei siinä kyllä mitään järkeä ole kilpailla jos muut menee 10-20s nopeammin. Tällä hetkellä mulle on ollut nopeinta ja mieluisinta ajaa experience vaikeustason avuilla, kun oon treenaillu seuraavaa kisaa varten.

Hyviä vinkkejä oli ja kävinkin heti vähän ajelemassa ja vertailemassa eri setupeilla, että mitä eroavaisuuksia huomaan ajaessa. Oli siellä ihan selviä eroja auton käyttäytymisessä, mutta vielä tässä joutuu aiheeseen ja ratoihin tutustumaan paremmin et osaan käsittää miten ne sitten käytännössä sais omaan ajoon lisää vauhtia.
 
Ylös Bottom