Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance (2018) - pelti kiinni keskiajalla!

Tämä peli on laitettu ulos keskeneräisenä niin se vielä pahentaa tilannetta.
Todella hyvät tietokoneetkaan ei pysty lukittuun 60fps, 1080p resoluutiolla.
Ois vielä ainakin muutama kuukausi pitänyt hioa, niin arvosanatkin ois noussut huimasti, ihme homma että pitää kiirehtiä.
Ei mulla ainakaan ole mitään valitettavaa miksi en peliä tälläisenään olisi ottanut ja täyttä hintaa maksanut.
En ole ikinä pelannut yhdeksässä päivässä 141 tuntia mitä save näytti tänään. Ongelmistaan huolimatta paras peli todella todella pitkään aikaan.
 
Tämä peli on laitettu ulos keskeneräisenä niin se vielä pahentaa tilannetta.
Todella hyvät tietokoneetkaan ei pysty lukittuun 60fps, 1080p resoluutiolla.
Ois vielä ainakin muutama kuukausi pitänyt hioa, niin arvosanatkin ois noussut huimasti, ihme homma että pitää kiirehtiä.

Kyllä 1080p saa ton fpsn vielä suht helposti mutta 1440p tekee jo tiukempaa. Toki graffa-asetuksia on helvetisti säädettävänä ja varmaan mikään kone ei pyöritä kunnolla kaikki tapissa :D mutta 60 fps konsolin tasosilla graffoilla 1080p resolla PCllä saa suht helposti jos on mainitsemasi todella hyvä kone. Nimimerkillä 1440p PCllä pelaaja.
 
Tämä peli on laitettu ulos keskeneräisenä niin se vielä pahentaa tilannetta.
Todella hyvät tietokoneetkaan ei pysty lukittuun 60fps, 1080p resoluutiolla.
Ois vielä ainakin muutama kuukausi pitänyt hioa, niin arvosanatkin ois noussut huimasti, ihme homma että pitää kiirehtiä.
Luulen, että juuri tämä optimoinnin puute tässä tapauksessa aiheuttaa ongelmat. Peli ei missään nimessä ole NIIN hyvän näköinen graafisesti, etteikö voisi pyöriä paremmin. Keskeneräisyys paistaa läpi vähän joka puolelta. On se sitten bugit, tekstuurien pop-upit, ruudunpäivityksen notkahtelut tai kontrollien laiskuus. Kaikki kertovat siitä, että testausvaiheessa on otettua mutkia suoriksi. Peli on pitänyt saada äkkiä kauppojen hyllyille.

Hyvä vaan, että arvostelijat tarttuvat näihin juttuihin, kun ne vaikuttavat suoraan pelikokemukseen. Ihan sama kuinka hyvä peli/konsepti siellä on alla, jos toteutus kusee.
 
Kyllä tässä tapauksessa on ennemmin kyse ihan vain budjetista ja pienestä firmasta. Joskus 7v jälkeen se peli on vain pistettävä ulos, jos meinaa saada rahaa vielä fiksailla ongelmia.
Itse en tän genren peliksi tätä pidä yhtään sen keskeneräisempänä kuin muitakaan. Päinvastoin, jopa pienemmän mittakaavan peleissä ongelmia on moninverroin enemmän.

Edit: ja jos vaihtoehtona ois esim vuosi lisää kehitysaikaa, tai peli tälläisenä ulos. Ottaisin itse jälkimmäisen, koska en ole näin paljon pelannut mitään peliä koskaan. Ikinä ei omassa kaveripiirissä ole yhdestä pelistä näin moni samaan aikaan innostunut siinä määrin, ettei muita pelejä pelata laisinkaan.
 
Kyllä tässä tapauksessa on ennemmin kyse ihan vain budjetista ja pienestä firmasta. Joskus 7v jälkeen se peli on vain pistettävä ulos, jos meinaa saada rahaa vielä fiksailla ongelmia.
Itse en tän genren peliksi tätä pidä yhtään sen keskeneräisempänä kuin muitakaan. Päinvastoin, jopa pienemmän mittakaavan peleissä ongelmia on moninverroin enemmän.

Edit: ja jos vaihtoehtona ois esim vuosi lisää kehitysaikaa, tai peli tälläisenä ulos. Ottaisin itse jälkimmäisen, koska en ole näin paljon pelannut mitään peliä koskaan. Ikinä ei omassa kaveripiirissä ole yhdestä pelistä näin moni samaan aikaan innostunut siinä määrin, ettei muita pelejä pelata laisinkaan.

Mä vähän epäilen, että rahat on alkanu loppuun ja siksi peli piti vaan laittaa ulos.Eikä toi bugisuus julkasussa tosiaan oo nykypäivänä mitenkään erikoista, kun A-luokan nimikkeetkin tahtoo olla aikamoista kakkelia uunista tullessaan. Pienen pelitalon kohdalla virheitä voi vähän katsoa sormien läpi, jos peli muuten on noinkin hyvä.
 
Mä vähän epäilen, että rahat on alkanu loppuun ja siksi peli piti vaan laittaa ulos.Eikä toi bugisuus julkasussa tosiaan oo nykypäivänä mitenkään erikoista, kun A-luokan nimikkeetkin tahtoo olla aikamoista kakkelia uunista tullessaan. Pienen pelitalon kohdalla virheitä voi vähän katsoa sormien läpi, jos peli muuten on noinkin hyvä.
Sepä se onkin että tästä on pahasti tulossa hyväksytty normi nykypäivän peleille. Ei sen niin pitäisi olla että pelaajat toimivat laaduntarkkailijoina ja testaajina. Virheitä ei myöskään pitäisi katsoa läpi sormien, vaikka kyseessä on pieni pelitalo. Ei normikuluttaja tiedä, eikä häntä mahdollisesti edes kiinnosta, mikä studio pelin on kehittänyt. Hän ostaa pelin kaupasta ja olettaa että se toimii.

Pieni pelitalo on tässä ottanut vähän liian ison projektin ja se näkyy. Silti edelleen, konsepti on hyvä ja peliä on hauska pelata silloin kun se toimii.
 
Sepä se onkin että tästä on pahasti tulossa hyväksytty normi nykypäivän peleille. Ei sen niin pitäisi olla että pelaajat toimivat laaduntarkkailijoina ja testaajina. Virheitä ei myöskään pitäisi katsoa läpi sormien, vaikka kyseessä on pieni pelitalo. Ei normikuluttaja tiedä, eikä häntä mahdollisesti edes kiinnosta, mikä studio pelin on kehittänyt. Hän ostaa pelin kaupasta ja olettaa että se toimii.

Pieni pelitalo on tässä ottanut vähän liian ison projektin ja se näkyy. Silti edelleen, konsepti on hyvä ja peliä on hauska pelata silloin kun se toimii.

Joo. Enpä mä itekkään yleensä välitä tippaakaan, kuka pelin on tehnyt. Yritin tässä nyt vain olla ymmärtäväinen:D
 
Joo. Enpä mä itekkään yleensä välitä tippaakaan, kuka pelin on tehnyt. Yritin tässä nyt vain olla ymmärtäväinen:D
Ihan turhaan olet ymmärtäväinen :D

Liiallinen kunnianhimo ja se, ettei ollut käsitystä omista rajoista nyt vähän kostautui. Kyllä se vaan on ihan oikein jos Warhorse saa tästä vähän noottia. Pelihän toki näyttää myyvän ihan hyvin, joka toivon mukaan tarkoittaa viimeistellympää jatko-osaa.
 
Ois vielä ainakin muutama kuukausi pitänyt hioa, niin arvosanatkin ois noussut huimasti, ihme homma että pitää kiirehtiä.
Jossain kohtaa peli on pistettävä markkinoille, jos halutaan maksaa kehittäjille ja siivojalle palkat. Metacritic pisteen huimasta noususta en olisi varma, vaikka valtaosa bugeista olisikin saatu litistettyä. Tämä tuntuu olevan tapauskohtaista milloin täysin raakileet tekeleet saavat 8-9 arvosteluita ja milloin näistä ongelmista oikeasti sakotetaan jo arvosanojen muodossa.

E:
Pienen pelitalon kohdalla virheitä voi vähän katsoa sormien läpi, jos peli muuten on noinkin hyvä.
Samat fiilikset. Mielestäni tapaus olisi härskimpi, jos Kingdom Comen julkaisijana olisi toiminut EA tai muu ison profiilin julkaisija. Toivottavasti studio saa korjattua pahimmat puutteet, sillä peli kiinnostaisi kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Taas meni peli rikki, toisen kerran jo.. alkaa loppumaan se ymmärrys ja huumori.

Tällä kertaa kävi niin että en edes pääse enää peliin asti. Alkuruudussa kun painan continue tai yritän ladata mitä tahansa seiveistä niin peli alkaa lataamaan, mutta se pyörivä mittari ei täyty yhtään ja looppaa siinä loputtomiin.

Nyt saa riittää, peli poistoon, palataan asiaan vuoden päästä kun tämä rikkinäinen paska on korjattu.
 
En mä nyt silti pitäisi huonona arvona, jos käyttäjien arvosanat esim pc:llä on 8.0 ja Boxilla 7.8..ps4:lla huonoimmat 7.4, joka sekään ei tarkoita huonoa peliä.

Ja kun katsoo syvemmältä positiiviset/negatiiviset niin vaikkapa pc listauksessa median arvosanat (pc puolella isoin otanta): 24 positiivista, 2 negatiivista.
Käyttäjiltä 178 positiivista ja 34 negatiivista.

Tuollakin joukossa näitä pelaamatta sontaa 0 pistettä tyyppisiä, myös median puolella. Niin onhan tämä ensimmäiseksi peliksi ja näi massiiviseksi sellaiseksi erittöin hyvi otettu vastaan ja myös myynnit kertoneet samaa.

Mitä taas tulee tuohon nyky trendiin, niin jengi haluaa beta vaiheessa jo mukaan peleihin, jonka seurauksena koko kulttuuri on mennyt siihen, että ennemmin iso osa ottaa pelin ajoissa ja odottelee pelatessaan korjauksia, kuten minäkin. Haluaisin olla joka pelissä jo alpha asteella mukana ja katsoa kehitystä itse pelaten.
 
Itseä on aina kiinnostaneet tällaiset keskiaikaiset pelit. Miekka, kilpi ja taikasauva on se kolminaisuus, joka synnyttää parhaan roolipelin, ainakin omasta mielestäni. Tässä ei kai taikasauvaa ole, mutta kiinnostava tuote silti idealtaan. Lukemisen perusteella paljon erilaista yksityiskohtaa ja realismia pyritty hakemaan.

Valitettavasti arvostelut ja vastaavat listaukset teknisestä toteutuksesta ovat estäneet ostamasta. Isoissa open worldeissa "pitää toki hyväksyä", että hahmot joskus warppailevat ja jäävät seisomaan kummallisiin paikkoihin ja asentoihin, mutta lukemani perusteella tässä on kyllä menty vähän liian pitkälle. Jos tallennukset eivät lataudu, tehtävät jäävät jumiin, mahdollisuus etenemiseen kaatuu bugiin ja niin edelleen, niin kyllähän kyseessä on silloin "rikkinäinen peli". Itse en pystyisi kunnolla keskittymään ja nauttimaan pelistä, jonka kanssa pitäisi koko ajan olla pelko perseessä, että tuleeko lähes kirjaimellisesti seuraavan kulman takana vastaan bugi, joka rikkoo koko pelin.

Hattua kuitenkin täytyy nostaa tekijöille erittäin kunnianhimoisesta ja hienosta ideasta pelin kohdalla! Tekninen toteutus vaan ilmeisesti jäänyt puoliväliin. Kyllä tämä kuitenkin varovaisesti kiinnostaa, joten täytyy jäädä seuraamaan tilannetta, että milloin porukka netissä toteaa, että nyt on bugit korjattu ja peli kunnossa. Saatan vaikka pelin sitten ostaakin, jos ei ole muita peliprojekteja kesken.
 
Ja kun katsoo syvemmältä positiiviset/negatiiviset niin vaikkapa pc listauksessa median arvosanat (pc puolella isoin otanta): 24 positiivista, 2 negatiivista.
Käyttäjiltä 178 positiivista ja 34 negatiivista.
En liiaksi laittaisi painoarvoa Metacriticin arvosanojen värikoodeille (vihreä arvosana = "positive", keltainen = "mixed", punainen = "negative"). Nämä ylä- ja alarajat on yhden/muutaman henkilön päätös ja sattumoisin tässä tapauksessa positiivisen arvosanan skaala ulottuu 75/100 pisteeseen asti. Yhtä hyvin tämä voisi olla 85/100 tai vaikkapa 60/100.

Aikoinaan NeoGaffissa muistan lukeneeni Quantum Breakin arvosana & OT -ketjua, missä osa pelin omistajista mielsi QB:n arvostelumenestykseksi, sillä kiistatta valtaosa arvosanoista olivat positiivisia ja vain muutama arvostelu oli negatiivinen. Kuitenkin jos QB:n Metacriticin keskiarvoa verrataan muihin samankaltaisiin peleihin, niin tilanne ei olisi yhtä ruusuinen.

Tuollakin joukossa näitä pelaamatta sontaa 0 pistettä tyyppisiä, myös median puolella. Niin onhan tämä ensimmäiseksi peliksi ja näi massiiviseksi sellaiseksi erittöin hyvi otettu vastaan ja myös myynnit kertoneet samaa.
Tämä toimii myös toiseen suuntaan, missä osa pelaajista antaa tarkoituksella 10/10 arvosanoja näiden 0/10 arvioiden johdosta. Lisäksi löytyy tapauksia, missä kehittäjät ovat rustailleet omiin peleihin äärimmäisen positiivisia arvioita.

Siinä olen samaa mieltä, että vastaanotto ollut erinomainen myyntien osalta.
 
Viimeksi muokattu:
En tarkoittanut tuolla sitä, että olisi arvostelumenestys, vaan että on ollut hyvä vastaanotto tuonkin perusteella.
Mun mielestä 7 peli on vielä hyvä, jos skaala alkaa nollasta. 75/100 on ihan hyvä skaala positiiviselle. Pointti oli kuitenkin noissa suhteissa.
24 vs. 2
178 vs. 34

Eli enemmistö kuitenkin pitää pelistä, vaikka poistettaisiin kympin hehkutukset ja nollan haukkumiset.

Itselle tää on edelleen 9,5/10 peli ja kohta takana 160h vissiin, ellei ole mennyt jo ylikin.
Eikä ole päätarinaa menty nimeksikään eteenpäin, enkä koskaan ehdi tekemään mitä olen suunnitellut. Olen kohta viikon ollu menossa esim metsästämään..no en oo ehtinyt. :D
 
Pointti on se että jos tätä olisi vielä muutama kuukausi hiottu, niin arvosanat ja sitä kautta myynti olisi noussut, nyt vaan hävittiin kun tehtiin näin. Toinen Cryengine peli Homefront: The Revolution teki saman virheen, ja firman pomo on jälkeenpäin katunut sitä.
https://www.gamespot.com/articles/h...sed-too-early-di/1100-6445686/?comment_page=1


Tämä on tällä hetkellä steamissa 7/10 ja 73% on positiivisia, tuo ei ole hyvä arvosana ja lähes kaikki negatiivinen liittyy optimointiin/bugeihin.

Kyllähän tästä pelistä tykätät saa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että peli on keskeneräinen.
 
Viimeksi muokattu:
En tarkoittanut tuolla sitä, että olisi arvostelumenestys, vaan että on ollut hyvä vastaanotto tuonkin perusteella.
Mun mielestä 7 peli on vielä hyvä, jos skaala alkaa nollasta. 75/100 on ihan hyvä skaala positiiviselle. Pointti oli kuitenkin noissa suhteissa.
24 vs. 2
178 vs. 34

Eli enemmistö kuitenkin pitää pelistä, vaikka poistettaisiin kympin hehkutukset ja nollan haukkumiset.
Tämä menee jo enemmän OT:n puolelle, mutta itseä on häirinnyt se seikka, että harva arvostelija käyttää koko arvosteluasteikon skaalaa. Varsinainen teksti voi olla hyvinkin kriittinen, mutta arvosana monesti kuitenkin kallistuu sinne skaalan paremmalle puolelle.
 
Pointti on se että jos tätä olisi vielä muutama kuukausi hiottu, niin arvosanat ja sitä kautta myynti olisi noussut, nyt vaan hävittiin kun tehtiin näin.
Jos pelkästään pc:lle meni parissa päivässä puoli miljoonaa peliä, niin kyllä aika lailla onnistunut oli ja aika varmasti takaa jatko-osan jo nyt.
Peli tuli todella hyvään saumaan, kun pelattavaa ei juuri muuta ole ja porukka kaipaa realistisempaa peliä.

Sitä en kiistä etteikö etenkin graafisia bugeja olisi, mutta isompia bugeja mulla on tässä moninverroin vähemmän ollut, kuin isossa osassa muissa peleissä nykyisin. Mutta kun isompi firma julkaisee pelejä, jotka toimii vielä huonommin, sillä ei ole mitään vaikutusta arvosanaan. Kun päinvastoin pientä firmaa pitäisi tukea ja odotella niitä päivityksiä mitä tuovat jatkuvalla syötöllä.
Jos realistinen keskiaika kiinnostaa yhtään, ei tän hetkinen pelin kunto ole todellakaan syy jättää pelaamatta. Jos taas ei kiinnosta, niin sit ei osta kuitenkaan.
 
Vähän turha tästäkin on vääntää. Pelit julkaistaan nykyään lähes aina keskeneräisinä ja bugisina. Omalta pelilistalta esimerkiksi ARK, Mafia III, PUBG jne... ARK on vieläkin optimoitu ihan päin persettä, olen ihan early accesin alusta odottanut että koska saadaan peli pyörimään kunnolla mutta lisäriä vain pukkaa ja peli yhtä kökkö.

Mutta tämä on tätä nykyään ja itse olen ainakin siihen tottunut, mikä toki on sääli.
 
Nyt on Xbox One-versiokin saanut sen päivityksen mikä PS4:lla ja PC:llä ollut jo hetken. Kokoa oli jotain 9 gigaa. Aloitin itse nyt alusta tuon pelin päivityksen ja uuden töllön myötä. :D
 
Pistää silmään, että pelillä tuntuu olevan normaalia heikompi saatavuus. Varsinkin boksiversio on julkaisusta asti huutanut poissaolollaan akselilla Gigantti, Power, Verkkokauppa. Monessa muussakin verkkokaupassa näyttää olevan loppu.

Gigantin aspasta kyselin boksiversion tilannetta ja 23.2 piti tulla varastoon täydennystä - ei tullut.
 
Ylös Bottom