Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Siitäkin huolimatta ohittanut fyysiset.
Pelit myy fyysisenä enemmän selvästi 63% vs digitaaliset 37%..Dlc+muut härpäkkeitä ei voi verrata, koska niitä ei saa Ubisoftilta edes fyysisenä nykyään.. Jos nuo lasketaan, niin digitaaliset myy enemmän.. Mutta peruspelissä fyysinen myynti pyyhkii digitaalisella pöytää ja hyvä niin..
 
Pelit myy fyysisenä enemmän selvästi 63% vs digitaaliset 37%..Dlc+muut härpäkkeitä ei voi verrata, koska niitä ei saa Ubisoftilta edes fyysisenä nykyään.. Jos nuo lasketaan, niin digitaaliset myy enemmän.. Mutta peruspelissä fyysinen myynti pyyhkii digitaalisella pöytää ja hyvä niin..
Fyysisenä 31%, diginä 37% ja loput dlc:nä, eli fyysiset on jääny jälkeen.

Edit: Eli 54,41% on digimyyntiä ja 45,59% on fyysisten osuus. Pelkästä pelimyynnistä.
69% on digin osuus kun laskee kaiken yhteen.

Ja onhan nuo EA ja Sonyn kaaviot hyvin saman suuntaista kertoneet. Läpi vuoden kuulunut myls juttuja miten uutuuspelit myy kehittäjien mukaan selvästi enemmän diginä...ja hyvä niin. Päästään lähemmäs pc puolen touhuja ja eroon tuosta muoviroskasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja onhan nuo EA ja Sonyn kaaviot hyvin saman suuntaista kertoneet. Läpi vuoden kuulunut myls juttuja miten uutuuspelit myy kehittäjien mukaan selvästi enemmän diginä...ja hyvä niin. Päästään lähemmäs pc puolen touhuja ja eroon tuosta muoviroskasta.

Tuossa nyt ei ole kyse mistään ympäristöystävällisyydestä tai kulutajien hyvinvoinnista, taustalla pelkkää helpompaa rahantuloa. Kuluttajan asema huononee, rahavirrat pelifirmoille kasvaa. Itse vältän digiä aina kuin voin, jos miettii pelien hintaa niin en ole kuluttajana valmis luopumaan n. 20-30€ hintaedusta fyys vs. digi.
 
Itse olen siirtynyt kokonaan digipeleihin. Ja empä ole niistä sen enempää maksanut, kuin silloin joskus fyysisenä ku ostin 360:lle kasapäin pelejä. Yleensä kun ostan tarjouksista vain pelejä, toki jotkut poikkeukset ostan heti julkaisupäivänä ja ne on sen saman 70e tai steamista sen 60e.
 
Itse olen siirtynyt kokonaan digipeleihin. Ja empä ole niistä sen enempää maksanut, kuin silloin joskus fyysisenä ku ostin 360:lle kasapäin pelejä. Yleensä kun ostan tarjouksista vain pelejä, toki jotkut poikkeukset ostan heti julkaisupäivänä ja ne on sen saman 70e tai steamista sen 60e.

Niin se erotus tulee vaihtoarvosta ja esim. gigantin halvoista julkkarihinnoista. Läpipelaamisen hinnaksi voi tulla 20-30€ vs. digipelien ovh 60-70€
 
Tuossa nyt ei ole kyse mistään ympäristöystävällisyydestä tai kulutajien hyvinvoinnista, taustalla pelkkää helpompaa rahantuloa. Kuluttajan asema huononee, rahavirrat pelifirmoille kasvaa. Itse vältän digiä aina kuin voin, jos miettii pelien hintaa niin en ole kuluttajana valmis luopumaan n. 20-30€ hintaedusta fyys vs. digi.
Pc puolella fyysisiä ei myydä enää laisinkaan ja porukka on oikeinkin tyytyväistä.

Konsoleilla on järjestäen ennakkotilauksena pelit edullisempia ja lähellä fyysistä ja lisäksi nykyisin monet pelit tulee levyllä ihan raakileena, jolloin joudutaan kuitenkin lataamaan kymmenien gigojen pätsi, joka olisi jo sisältynyt diginä.

Lisäksi jos ostaa edes muutaman kuukauden vanhoja pelejä, saa järjestäen kaikki halvemmalla kuin fyysiset, sillä ne alennukset on ihan poskettomia vähän väliä.
 
Niin se erotus tulee vaihtoarvosta ja esim. gigantin halvoista julkkarihinnoista. Läpipelaamisen hinnaksi voi tulla 20-30€ vs. digipelien ovh 60-70€
Omalla kohdalla silloin en harrastanut tuota vaihtamista, sillä jos ostin pelin niin halusin pitää sen. Sama pätee nykyäänkin, ostan vain mielestäni hyviä pelejä, joihin voin palata jopa vuosienkin päästä. Ei haittaa siis vaikkei digitaalisia pysty vaihtaa.

Toki monet muut tekee varmasti toisin ja säästyyhän siinä rahaa.
 
Mistä nappasit nämä luvut? Tuossa Zhugen twiitissä ei ollut tällaista informaatiota.
Olihan.
Oli eroteltu digimyynti, fyysisten myynti ja dlc erikseen.
31% fyysisille ja 37% digitaalisille peleille. Nämä kun laskee yhteen, saadaan pelkästään pelien kokonaismyynti, eli 100%. Niiden osuus on tuollainen.
Dlc kera oli digimyynti se 69%.
 
Niin no se on suoraan noista luvuista, eli sinällään ne siellä oli.

OK, ehkä näet jotain mitä minä en. Tai olet hemmetin paljon parempi matematiikassa kuin minä (Todennäköisempää).

Ylempi graafi on digipelien ja DLC:n jakauma rahallisesti, ja alempi piirakka sitten kaiken myydyn materiaalin jakauma. "Net bookings split" tarkoittaa transaktioiden määrää, ei liikkuneen rahan määrää.
 
"Net bookings split" tarkoittaa transaktioiden määrää, ei liikkuneen rahan määrää.
No rahahan se nimenomaan on mikä merkkaa yrityksellä. Ja siinä näkyy ihan suoraan, että digi myy enemmän. Julkaisijalle jäävä osuus on kuitenkin molemmissa aikalailla sama (koska Sony nappaa ison osan ja fyysisissä jakelijat). Joten ihan suoraan se tuosta on luettavissa, ihan samoin kuin Sonylla ja EA:lla.

Edit: esimerkiksi EA:lla 49% oli digitaalisesti myytyjä pelejä viime vuonna. Mutta tämä luku on vain konsoleilla. Kun otetaan huomioon kolmas tärkeä alusta, eli PC, niin tuo on selvästi isompi kuin 49%.
 
Viimeksi muokattu:
No rahahan se nimenomaan on mikä merkkaa yrityksellä. Ja siinä näkyy ihan suoraan, että digi myy enemmän.

Kyllä, mutta piirakkadigrammiin on isketty fyysiset pelimyynnit, digilataukset ja DLC-lataukset. Grafiikka on harhaanjohtavaa siksi, että siinä puhutaan kappalemääristä, vaikka on kyse aivan eri hintaisista ja tyyppisistä tuotteista. Kuin vertaisi omenoita rypäleisiin.

Ja kiitokset janneukselle rautalangasta.
 
Kyllä, mutta piirakkadigrammiin on isketty fyysiset pelimyynnit, digilataukset ja DLC-lataukset. Grafiikka on harhaanjohtavaa siksi, että siinä puhutaan kappalemääristä, vaikka on kyse aivan eri hintaisista ja tyyppisistä tuotteista. Kuin vertaisi omenoita rypäleisiin.

Ja kiitokset janneukselle rautalangasta.
Unohdetaan tuo DLC osuus tästä keskustelusta nyt pois edelleen.
Miten on aivan erityyppinen ja hintainen tuote kun puhutaan digipelistä ja fyysisestä pelistä?
DLC ja muu lisätauhka on irrotettu piirakassakin, joten myös se voidaan näissä laskuissa jättää pois, koska se 31% ja 37% muodostaa sen 100%:ia. Jolloin voidaan sit laskea ne samanlaiset ja hintaiset tuotteet ja niiden välinen ero.

Ja toisaalta kyllähän tuo lisätauhka olisi toisaalta äärimmäisen tärkeä ottaa huomioon. Sillä ubillakin esim siege myy DLC lisäksi esimerkiksi siegessä skinejä jne. Näissä täytyy huomioida työmäärä ja aika, eli työn halpuus, jolloin kate lienee selvästi parempi kuin peleissä. Se on juuri se mistä nykyisin iso osa rahasta kääritään.
Mutta tähän keskusteluun sillä ei ole merkitystä, koska samaan materiaaliin pääsee käsiksi molempien versioiden ostajat ja siksi mun mielestä oleellista onkin digi vs fyysiset joka näkyy kyllä piirakasta.

Mutta kokonaisuutena tuo EA ilmoitus on huomattavasti oleellisempi tulevaisuuden näkymien kannalta. Konsoleilla 49% myyty diginä, mutta 75% tuotoista digistä. Ja tosiaan kun Pc:llä digimyynti lienee ihan jotain muuta, voiko olla jopa 80-90%?? Eli kun PC myynnit lisätään, niin reilusti yli 50% peleistä menee EA:lla jo diginä ja rahallisesti varmaan 80-85% tuotoista tulee digimyynnistä.
Se on sellainen fakta mikä kertoo tuon suuntauksen pelialalla ja se kyllä ainut oikea suunta onkin.
 
Se on sellainen fakta mikä kertoo tuon suuntauksen pelialalla ja se kyllä ainut oikea suunta onkin.

En ymmärrä tuota puolustelua, edustat pelaajakuntaa ja haluat maksaa extraa siitä että tuote on diginä, jälleenmyynti ei mahdolista? Toki saa tedä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu mutta ei siitä voi sanoa yleisesti että "ja se kyllä ainut oikea suunta onkin." Minusta tuo on pahin mahdollinen suunta, käytännössä sellainen monopoli joka sanelee täysin hinnat, eikä taatusti alaspäin.
 
Itse en myöskään ymmärrä, millä tavalla se on pelkkiä digiversioita ostavilta pois, jos niitä fyysisiä on edelleen tarjolla. Toki se levyjä lukeva asema maksaa siinä laitteessa ja on digi-ihmisille ainakin osittain "turha", mutta ei se oikeasti montaa kymppiä siinä laitteen hinnassa maksa. Muutenkin digi-ihmisten on turha inistä sen aseman hinnasta, kun kuitenkin väkisin haluavat peleistään sen 69,90 maksaa digikaupassa ilman mahdollisuutta myydä eteenpäin.

Ainahan se on parempi, että on vaihtoehtoja olemassa ja laite tarjoaa mahdollisimman suurelle asiakaskunnalle kerralla mahdollisimman paljon ominaisuuksia. Jotkut nyt vaan tykkäävät katsella hyllyssä niitä pelejä, joista ovat rahaa maksaneet. Joillekin ei ole ongelma vaihtaa levyä silloin, kun vaihtaa peliä. Osalle se on myös jonkinasteinen traditio vierailla pelikaupassa ostamassa se peli, jota on pitkään odotellut ja samalla vaihtaa muiden peleistä kiinnostuneiden kanssa vähän kuulumisia ja mielipiteitä.

Fyysisten poistuminen ei olisi alalle hyväksi, eikä varmasti laskisi hintojakaan, kun pelien myynti menisi vielä nykyistäkin enemmän monopolimpaan suuntaan.
 
Ylös Bottom