Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Minulle juoni on yksi viimeisimpiä asioita mikä tekee hyvän pelin (riippuen toki vähän pelistä) ja kaikista tärkein asia on pelattavuus. Ei ole mitään merkitystä sillä vaikka olisin tarinan joskus kokenut jos muuten joku peli on tehty alusta loppuun uudelleen ja siihen on nähty vaivaa. Luuletko todella, että FF7 ja RE2 kaltaiset remaket on "helppoja rahastuksia"? Kyllä noista paistaa läpi se kuinka tekijä on laittanut niihin kaikensa, jotta pelistä tulisi laadukas ja se tarjoaisi klassikosta jotain uutta. Tuntuu, että sinulla menee vähän sekaisin remasterin ja remaken ero. TLOU Remaster tai GTA5 PS4:llä on hyvIä esimerkki siitä milloin mennään sillä "helppoja rahastuksia" -linjalla.

Jopa Switchin WiiU portit ymmärrän täysin, koska se konsoli myi niin surkeasti mutta sai joitakin todella laadukkaita yksinoikeuksia, että on hienoa Nintendolta antaa niille uusi elämä Switchillä, jolloin ne tavoittavat ansaitsemansa yleisön.

Vielä ei olla myöskään nähty sitä, että uudet pelit jäisi tulematta sen takia, että tekijät tekevät vain uusintoja. Rinnalla tulee sekä uutta, että vanhaa. Ei luulisi olevan keneltäkään pois jos joku haluaa ostaa FF7 Remaken ja pitää sitä myös lopulta vuoden parhaana pelinä (jopa me kokeneet konkarit).

Ja better get of your high horse koska on tässä tullut itelläki pelattua videopelejä jo kohta 30v, mukaan lukien alkuperäinen FF7 ja RE2 mutta silti ostan mielelläni näin laadukkaat remaket ihan täyteen hintaan ja ne myös kamppailevat muiden pelien mukana vuoden peli titteleistä. Itseasiassa RE2 remake on aivan ylivoimaisesti oma valinta viime vuoden peliksi. Oli se vain niin upea kokemus, täysin uudistettuna alkuperäisestä tähän päivään. Paljon mieluummin otan täysin alusta uudelleen tehdyn FF7, jos jälki on näin upeaa ja pelillisten uudistusten määrä on näin valtava, kuin seuraavan FF15:n, tällaisen aidosti uutta juonellisesti sisältävän tulevaisuuden "huippupelin".

No makunsa tosiaan kullakin. Enkä minäkään hyvin tehtyjä remakeja yleensä pelaamatta jätä. En näe vain niissä koskaan lähellekään GOTY:n ainesta ja ne menevät lähes poikkeuksetta itselläni alelaarihankinnoiksi, koska ne eivät tuo mitään aidosti uutta pöytään ja niiden juoni on tosiaan jo aiemmin pelattu, joten todelliset yllätysmomentit puuttuvat.

Sitä on kyllä todella vaikeaa ymmärtää miten jollekin seikkailuja pelaavalle ei juoni olisi erityisen tärkeää pelissä. Toki pelimekaniikat ja riittävän hyvä peliin sopiva grafiikka (mitään erityistä grafiikkaa en silti yleensä kaipaa, vaan se on hieman toissijainen juttu, kunhan sellainen riittävä taso löytyy) kruunaavat kokonaisuuden. Mutta kyllä oudolta tuntuu, jos sellaiseen kunnon rope- tai toimintaseikkailuun liittyen ei juoni ja tarina olisi tärkein juttu. Toki makunsa kullakin, mutta itselläni ei löydy tällaiselle ajattelulle piiruakaan ymmärrystä.

Ja en todellakaan sekoita remakeja ja remasterointeja. RE2 remake esim. on toki graafisesti aivan uusiksi tehty peli, mutta tarina menee kyllä tosi samaa rataa alkuperäisen pelin kanssa, ja koska grafiikka on ainakin itselleni sen verran toissijainen juttu, ei tuo pelikään ollut kuin hieman kiinnostava välipala.

Remakessa toki tehdään grafiikat ja yleensä fysiikat ja pelimekaniikatkin aika lailla uusiksi, mutta varsinainen pelin kehyksen aloittava suunnittelu jää todella vähiin. Tästä syystä niitä on huomattavasti helpompaa tehdä kuin uusia kokonaan alusta ideoituja pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Remakeissa on se "ongelma", että ne tosiaan ovat lopulta "vain" sama peli uudelleen tehtynä. Vaikka tämä ja esim. Resident Evil 2 Remake ovatkin varmasti teknisesti todella hienoa laatua ja gameplayn puolesta laadukasta ja hiottua, niin se kolmas pääaspekti eli tarina on kuitenkin se vanha sama, joka ainakin päätapahtumien osalta on käytännössä melkein kaikille tuttu. Tietysti näissä remakeissa on aina mahdollisuus lisätä sinne ja tänne tarinan puolellekin vähän jotain uutta, mutta ne päätapahtumat ovat kuitenkin ne samat ja ne on koettu jo aikaisemmin. Tietysti ne näissä peleissä pystytään esittämään näyttävämmin, mutta lopputulos on silti melkein sama.

FF7 on roolipeli, Resident Evilit ovat tarinavetoisia kauhu-/selviytymis-/toimintapelejä ja näissä tarina on ainakin suurelle osalle yleisöä ainakin kohtuullisen tärkeässä osassa. Kun jo etukäteen tietää, mitä kohta tulee tapahtumaan, niin onhan se peli silloin jo ainakin vähän "valmiiksi pureskeltu". En lähde väittämään, etteikö FF7 Remake tai RE3 Remake voisi jollekin olla vuoden kovin peli, mutta tuskin se sitä suuressa mittakaavassa tai suurelle yleisölle tulee olemaan. Varsinkin, kun tarkastellaan, millaisia nimikkeitä vastaan nämä remaket tulevat mitä todennäköisimmin kilpailemaan. Esim. Cyberpunk ja The Last Of Us 2 tulevat mitä todennäköisimmin tarjoamaan tarinoiden puolella sellaista tykitystä, että jo aikaisemmin pureskeltu FF7 tai RE3 tuskin pystyvät siihen vastaamaan, vaikka jälkimmäiset varmasti tulevatkin olemaan graafisesti ja gameplayn puolesta erittäin laadukkaita.
 
Viimeksi muokattu:
No makunsa tosiaan kullakin. Enkä minäkään hyvin tehtyjä remakeja yleensä pelaamatta jätä. En näe vain niissä koskaan lähellekään GOTY:n ainesta, koska ne eivät tuo mitään aidosti uutta pöytään ja niiden juoni on tosiaan jo aiemmin pelattu, joten todelliset yllätysmomentit puuttuvat.

Sitä on kyllä todella vaikeaa ymmärtää miten jollekin seikkailuja pelaavalle ei juoni olisi erityisen tärkeää pelissä. Toki pelimekaniikat ja riittävän hyvä peliin sopiva grafiikka (mitään erityistä grafiikkaa en silti yleensä kaipaa, vaan se on hieman toissijainen juttu, kunhan sellainen riittävä taso löytyy) kruunaavat kokonaisuuden. Mutta kyllä oudolta tuntuu, jos sellaiseen kunnon rope- tai toimintaseikkailuun liittyen ei juoni ja tarina olisi tärkein juttu. Toki makunsa kullakin, mutta itselläni ei löydy tällaiselle ajattelulle piiruakaan ymmärrystä.

Ja en todellakaan sekoita remakeja ja remasterointeja. RE2 remake esim. on toki graafisesti aivan uusiksi tehty peli, mutta tarina menee kyllä tosi samaa rataa alkuperäisen pelin kanssa, ja koska grafiikka on ainakin itselleni sen verran toissijainen juttu, ei tuo pelikään ollut kuin hieman kiinnostava välipala.

Renakessa toki tehdään grafiikat ja yleensä fysiikat ja pelimekaniikatkin aika lailla uusiksi, mutta varsinainen pelin kehyksen aloittava suunnittelu jää todella vähiin. Tästä syystä niitä on huomattavasti helpompaa tehdä kuin uusia kokonaan alusta ideoituja pelejä.

Eivät uudetkaan pelit tuo välttämättä mitään aidosti uutta pelaajille. Kovasti sitä kierrätetään samoja juttuja pelistä toiseen ja uutta on lähinnä juoni ja ympäristöt. Kovasti vähättelet RE2 remakenkin tuomia uudistuksia. Eihän siinä ole muuta eroa, kun täysin uusi ulkoasu, pelattavuus, äänimaailma, uusia alueita ja jopa vanhojakin alueita on muutettu ja ehostettu. Tässä FF7 näyttää olevan jopa vielä enemmän uutta. Taistelua ei voi enään edes verrata vanhaan ja esim tuo alue mistä peli lähtee käyntiin on muutettu aivan täysin. Onko sinulla paljonkin kokemusta pelien tekemisestä, kun osaat sanoa ettei tuo kaikki vaadi paljon työtä ja se on vain nopeaa ja helppoa rahastusta. Siinä olen samaa mieltä, että suunnitteluvaiheessa saatetaan päästä hieman helpommalla, kun on suuntaviivat valmiina mitä noudattaa. Mutta uusien juttujen sovittaminen vanhaan, tasapainottaminen vanhan hengen tavoittaminen jne vaativat varmasti nekin valtavasti töitä

Sille minä en voi mitään ettet ymmärrä sitä Jos juoni ei ole jollekkin se tärkein juttu peleissä. Kuinkahan moni pelaa Super Mario pelejä, koska niissä on hyvä juoni? Tottakai tarina tuo paljon lisää jossain peleissä, kuten myös TLOU tapauksessa mutta jos pelattavuus olisi heikko niin ei se tarina sitä pysty millään tasolla pelastamaan. Se nyt vaan on niin, että ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa tykätä ja arvottaa juttuja peleissä eikä kyllä kiinnosta yhtään heruuko joltain piiruakaan ymmärrystä tuolle.

Minä taas en ymmärrä sitä, että joku toinen voi toisen puolesta sanoa, että ei tämä voi olla GOTY siitä ja siitä syystä tai tämä ei ole täyden rahan arvoinen joka on vain remake. Nuo asiat päättää kyseessä oleva pelaaja itse.
Remakeissa on se "ongelma", että ne tosiaan ovat lopulta "vain" sama peli uudelleen tehtynä. Vaikka tämä ja esim. Resident Evil 2 Remake ovatkin varmasti teknisesti todella hienoa laatua ja gameplayn puolesta laadukasta ja hiottua, niin se kolmas pääaspekti eli tarina on kuitenkin se vanha sama, joka ainakin päätapahtumien osalta on käytännössä melkein kaikille tuttu. Tietysti näissä remakeissa on aina mahdollisuus lisätä sinne ja tänne tarinan puolellekin vähän jotain uutta, mutta ne päätapahtumat ovat kuitenkin ne samat ja ne on koettu jo aikaisemmin. Tietysti ne näissä peleissä pystytään esittämään näyttävämmin, mutta lopputulos on silti melkein sama.

FF7 on roolipeli, Resident Evilit ovat tarinavetoisia kauhu-/selviytymis-/toimintapelejä ja näissä tarina on ainakin suurelle osalle yleisöä ainakin kohtuullisen tärkeässä osassa. Kun jo etukäteen tietää, mitä kohta tulee tapahtumaan, niin onhan se peli silloin jo ainakin vähän "valmiiksi pureskeltu". En lähde väittämään, etteikö FF7 Remake tai RE3 Remake voisi jollekin olla vuoden kovin peli, mutta tuskin se sitä suuressa mittakaavassa tai suurelle yleisölle tulee olemaan. Varsinkin, kun tarkastellaan, millaisia nimikkeitä vastaan nämä remaket tulevat mitä todennäköisimmin kilpailemaan. Esim. Cyberpunk ja The Last Of Us 2 tulevat mitä todennäköisimmin tarjoamaan tarinoiden puolella sellaista tykitystä, että jo aikaisemmin pureskeltu FF7 tai RE3 tuskin pystyvät siihen vastaamaan, vaikka jälkimmäiset varmasti tulevatkin olemaan graafisesti ja gameplayn puolesta erittäin laadukkaita.

Minua taas huvittaa, että Cyberpunk on joidenkin päässä jo valittu vuoden peliksi vaikka mikään tähän asti näytetty ei ole ollut millään tavalla mullistavaa tai erityisen upean näköistä. Tuntuu, että Witcher 3 fanit ovat vain niin mehuissaan tekijöiden uudesta pelistä, että homma on jo taputeltu. TLOU2 on toinen vähän vastaava esimerkki, mitä tästä on näytetty sellaista jota ei koettu jo ensimmäisessä osassa? Kummastakaan ei voida tietää vielä yhtään mitään varmaa mutta silti täällä voidaan jo julistaa ettei FF7 voi mitenkään olla niin hyvä, koska remake.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät uudetkaan pelit tuo välttämättä mitään aidosti uutta pelaajille. Kovasti sitä kierrätetään samoja juttuja pelistä toiseen ja uutta on lähinnä juoni ja ympäristöt. Kovasti vähättelet RE2 remakenkin tuomia uudistuksia. Eihän siinä ole muuta eroa, kun täysin uusi ulkoasu, pelattavuus, äänimaailma, uusia alueita ja jopa vanhojakin alueita on muutettu ja ehostettu. Tässä FF7 näyttää olevan jopa vielä enemmän uutta. Taistelua ei voi enään edes verrata vanhaan ja esim tuo alue mistä peli lähtee käyntiin on muutettu aivan täysin. Onko sinulla paljonkin kokemusta pelien tekemisestä, kun osaat sanoa ettei tuo kaikki vaadi paljon työtä ja se on vain nopeaa ja helppoa rahastusta. Siinä olen samaa mieltä, että suunnitteluvaiheessa saatetaan päästä hieman helpommalla, kun on suuntaviivat valmiina mitä noudattaa. Mutta uusien juttujen sovittaminen vanhaan, tasapainottaminen vanhan hengen tavoittaminen jne vaativat varmasti nekin valtavasti töitä

Sille minä en voi mitään ettet ymmärrä sitä Jos juoni ei ole jollekkin se tärkein juttu peleissä. Kuinkahan moni pelaa Super Mario pelejä, koska niissä on hyvä juoni? Tottakai tarina tuo paljon lisää jossain peleissä, kuten myös TLOU tapauksessa mutta jos pelattavuus olisi heikko niin ei se tarina sitä pysty millään tasolla pelastamaan. Se nyt vaan on niin, että ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa tykätä ja arvottaa juttuja peleissä eikä kyllä kiinnosta yhtään heruuko joltain piiruakaan ymmärrystä tuolle.

Minä taas en ymmärrä sitä, että joku toinen voi toisen puolesta sanoa, että ei tämä voi olla GOTY siitä ja siitä syystä tai tämä ei ole täyden rahan arvoinen joka on vain remake. Nuo asiat päättää kyseessä oleva pelaaja itse.
Tässä toki näkyy miten eri tavalla voidaan peleihin suhtautua. Itselleni uudet ympäristöt ja uudet tarinat ovat seikkailua sisältävissä peleissä aina ylivoimaisesti tärkeimpiä asioita. Kaikki muu tulee minulle selvästi näiden asioiden perässä. Myös pelimekaniikka, vaikka sekin suhteellisen tärkeä asia minullekin on. Grafiikan ja äänimaailman osalta riittää vain ns. ok taso, kunhan ne ovat pelin tarinaa ja pelimaailmaa hyvin tukevaa.

EDGE-lehteä säännöllisesti lukevana henkilönä voin kyllä väittää ymmärtäväni pelin tekemistä paremmin kuin suurin osa pelejä innokkaasti pelaavasta porukasta. Toki paremmin asiaa ymmärtäviä väistämättä löytyy, mutta turhaa alkaa vähättelemään ymmärrystäni tässä asiassa. Tiedoksi vielä, että EDGE:ssä pureudutaan joka lehdessä pelien tekemisen prosesseihin haastatellen kuuluisien pelien tekijöitä. Kyllä sieltä aika paljon tietoa saa pelien tekemiseen ja sen haasteisiin liittyen.

Ja itse kyllä pelaan jopa Super Marioita ensisijaisesti hupaisan (toki yleensä varsin yksinkertainen ja kevyt) tarinan sekä yllätyksiä sisältävän värikkään pelimaailman takia. Graafinen tykitys ja pelimekaniikka ovat noissakin peleissä minulle toissijaisia asioita.

Sitä en sinänsä vastusta, että sinä tai joku muu koette remakeja jopa GOTY:n arvoisiksi. Se mitä kuitenkin tarkoitin kiteytettiinkin jo @Fabre#4 :n toimesta hyvin. Eli mitään suuren yleisön GOTY:ja nuo remaket tuskin voivat olla. Ja tosiaan itse en sinänsä oikein tuota ajatusmaailmaa ymmärrä, mutta eipä toisella tavalla ajattelevat ymmärrä oikein minun ajatteluani tässä asiassa, joten ei kai siitä sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Aika turha tästä on kinastella, mielipiteet on mielipiteitä ja ei se sitä muuta vaikka Ippe kuinka yrittää sanomaansa totuutena esittää. Jopa Doom on itselle suurempi GotY ehdokas kun Cyberpunk tai Last of Us koska siitä kuitenkin tiedetään mitä tulee. Varsinkin Last of Usin kohdalla on iso kysymysmerkki onko se taas kerran yksi upea tarina gameplayllä missä voit ennalta ennustaa jokaisen taistelukohtauksen kun on laatikoita sijoiteltu strategisesti suojiksi ja tiiliskiviä ja pulloja paikat täynnä, hyvin todennäköistä ja se syö immersiota roppakaupalla. Cyberpunkista tiedetään vain se että se on tulossa, gameplaytä ei ole nähty vuosiin ja CG cutscenet on vuonna 2020 ihan turhia ja eivät edusta peliä millään mittapuulla.
 
Viimeksi muokattu:
Immersiota syö varmasti jo koettu tarina. Se että onko pulloja ja tiiliskiviä jossain ei riko ainakaan itsellä yhtään mitään. Mielipiteitä todellakin jokaisella.
Eivät uudetkaan pelit tuo välttämättä mitään aidosti uutta pelaajille. Kovasti sitä kierrätetään samoja juttuja pelistä toiseen ja uutta on lähinnä juoni ja ympäristöt. Kovasti vähättelet RE2 remakenkin tuomia uudistuksia. Eihän siinä ole muuta eroa, kun täysin uusi ulkoasu, pelattavuus, äänimaailma, uusia alueita ja jopa vanhojakin alueita on muutettu ja ehostettu. Tässä FF7 näyttää olevan jopa vielä enemmän uutta. Taistelua ei voi enään edes verrata vanhaan ja esim tuo alue mistä peli lähtee käyntiin on muutettu aivan täysin. Onko sinulla paljonkin kokemusta pelien tekemisestä, kun osaat sanoa ettei tuo kaikki vaadi paljon työtä ja se on vain nopeaa ja helppoa rahastusta. Siinä olen samaa mieltä, että suunnitteluvaiheessa saatetaan päästä hieman helpommalla, kun on suuntaviivat valmiina mitä noudattaa. Mutta uusien juttujen sovittaminen vanhaan, tasapainottaminen vanhan hengen tavoittaminen jne vaativat varmasti nekin valtavasti töitä

Sille minä en voi mitään ettet ymmärrä sitä Jos juoni ei ole jollekkin se tärkein juttu peleissä. Kuinkahan moni pelaa Super Mario pelejä, koska niissä on hyvä juoni? Tottakai tarina tuo paljon lisää jossain peleissä, kuten myös TLOU tapauksessa mutta jos pelattavuus olisi heikko niin ei se tarina sitä pysty millään tasolla pelastamaan. Se nyt vaan on niin, että ei ole sitä yhtä oikeaa tapaa tykätä ja arvottaa juttuja peleissä eikä kyllä kiinnosta yhtään heruuko joltain piiruakaan ymmärrystä tuolle.

Minä taas en ymmärrä sitä, että joku toinen voi toisen puolesta sanoa, että ei tämä voi olla GOTY siitä ja siitä syystä tai tämä ei ole täyden rahan arvoinen joka on vain remake. Nuo asiat päättää kyseessä oleva pelaaja itse.


Minua taas huvittaa, että Cyberpunk on joidenkin päässä jo valittu vuoden peliksi vaikka mikään tähän asti näytetty ei ole ollut millään tavalla mullistavaa tai erityisen upean näköistä. Tuntuu, että Witcher 3 fanit ovat vain niin mehuissaan tekijöiden uudesta pelistä, että homma on jo taputeltu. TLOU2 on toinen vähän vastaava esimerkki, mitä tästä on näytetty sellaista jota ei koettu jo ensimmäisessä osassa? Kummastakaan ei voida tietää vielä yhtään mitään varmaa mutta silti täällä voidaan jo julistaa ettei FF7 voi mitenkään olla niin hyvä, koska remake.


Varmasti porukka odottaa Cyberpunkkia ihan siitä syystä, että nykyään roolipelit ovat aika kiven alla. Kunnolliset sellaiset. Witcher 3 en todellakaan tykännyt sen maailman takia. Valinnat ja maailman koko yms oli hyvin tehty. Siksi ainakin itse odotan Cyberpunkkia koska sen maailma on itselle parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Immersiota syö varmasti jo koettu tarina. Se että onko pulloja ja tiiliskiviä jossain ei riko ainakaan itsellä yhtään mitään. Mielipiteitä todellakin jokaisella.



Varmasti porukka odottaa Cyberpunkkia ihan siitä syystä, että nykyään roolipelit ovat aika kiven alla. Kunnolliset sellaiset. Witcher 3 en todellakaan tykännyt sen maailman takia. Valinnat ja maailman koko yms oli hyvin tehty. Siksi ainakin itse odotan Cyberpunkkia koska sen maailma on itselle parempi.

Millä tavalla koettu tarina syö immersiota? Onko hyvä tarina yhtään sen huonompi vaikka sen on jo kertaalleen kokenut?

Witcher 3 olen kolme kertaa yrittänyt pelata läpi mutta en vain näi mitä hienoa siinä on. Hyvin keskinkertaiselta tuntuu, varsinkin pelattavuuden osalta. Siksi en kauheita odota Cyberpunkilta vaikka aihe kiinnostaakin paljon enemmän.

Jännä että joillekin peleissä tarina on niin tärkeä, että lähes kaikki muut alueet voi olla vähän sinne päin. Elokuvista sen ymmärtäisin mutta peleistä en millään.
 
Minä joka aikoinani tahkosin FFVII peliä pleikkarilla satoja tunteja ja uskaltaisin väittää pelin olevan kaikkien aikojen suosikkipelini odotan tätä aivan tappi tanassa. Ainoa harmi on episodimallinen julkaisutyyli, mutta tyhmä olisin jos sen takia jättäisin pelin väliin. En malta odottaa peliä!
 

Liitetiedostot

  • 20200201_124153.jpg
    20200201_124153.jpg
    899,5 KB · Lukukerrat: 20
En mäkään ymmärrä miten jo kertaalleen koettu tarina ei voisi olla vuoden peli. Remastered versiosta siihen tuskin on mutta remake on eri asia. Mä en ihmettelisi yhtään jos resident evil 3 remake on tämän vuoden paras kauhupeli. Sillä ei ole mitään väliä tunteeko tarinan ennestään vai ei. Esimerkiksi Journey on erittäin laadukas tekele vaikka siinä ei juuri juonta ole ollenkaan. Jos mä saisin kuulla että Kojima pistää kaikki resurssit siihen että tekee ps1 metal gearista parhaimman version ikinä ni mulle kelpaisi helvetin hyvin. Ihan sama onko juoni tuttu vai ei.
 
Millä tavalla koettu tarina syö immersiota? Onko hyvä tarina yhtään sen huonompi vaikka sen on jo kertaalleen kokenut?

Ei se huonompi ole, mutta kyllä ainakin omalta kohdalta voin sanoa, että se "siellä olemisen tunne" ja jännitys "että mitähän seuraavaksi tapahtuu?" häviää sen ensimmäisen läpipeluun jälkeen. Hyvä tarina on aina hyvä tarina ja kyllä minä ainakin tunteilin esim. The Last Of Usissa tietyissä kohdissa toisellakin läpipeluulla, mutta kyllä se ensimmäisen kerran jännitys vahvasti juonivetoisissa peleissä löytyy vain ensimmäisellä kerralla. Kun seuraavilla kerroilla tietää jo etukäteen asioita, niin ei se pelaaminen enää tunnu samalta, vaikka tarina edelleen täyttä timanttia olisikin.

Leffoissa vähän sama juttu. Ensimmäistä kertaa, kun katsoo uutta Star Warsia tai James Bondia, niin kyllä se jännittää ihan eri tavalla, vaikka toisella kerralla sitten usein huomaakin jotain pikkujuttuja, jotka ensimmäisellä kerralla jännittäessä menivät ohi.
 
Millä tavalla koettu tarina syö immersiota? Onko hyvä tarina yhtään sen huonompi vaikka sen on jo kertaalleen kokenut?

Witcher 3 olen kolme kertaa yrittänyt pelata läpi mutta en vain näi mitä hienoa siinä on. Hyvin keskinkertaiselta tuntuu, varsinkin pelattavuuden osalta. Siksi en kauheita odota Cyberpunkilta vaikka aihe kiinnostaakin paljon enemmän.

Jännä että joillekin peleissä tarina on niin tärkeä, että lähes kaikki muut alueet voi olla vähän sinne päin. Elokuvista sen ymmärtäisin mutta peleistä en millään.
Se, että tietää tarkalleen isoimmat juonenkäänteet jo etukäteen syö todellakin pelistä lähes kaiken immersion myös itselleni. Seikkailua sisältävät pelit (huom! kaikki pelit eivät toki tämän kaltaista seikkailua varsinaisesti sisällä, jolloin tarina on itsellenikin niissä merkityksettömämpi) ovat itselleni käytännössä interaktiivisia elokuvia. Siksi tarina on niissä itselleni aivan yhtä tärkeä kuin elokuvissakin. Leffat ilman hyvää tarinaa eivät kiinnosta minua yleensä pätkääkään (toimivat komediat toki oma lukunsa), joten sama pätee myös interaktiivisiin elokuviin, eli seikkailua ja tarinaa sisältäviin peleihin.

En jaksa elokuviakaan enää uudelleen katsella, kuin ehkä yli vuosikymmenen kuluttua, ja silloinkin täytyy lähinnä olla tunnelmaa erinomaisista virittävistä mestariteoksista kyse esim. Kummisetä-elokuvien tyyliin. Sama pätee peleihinkin, vaikka kuinka upeaksi ulkokuorta muutettaisiin.

Ei minullekaan muuten kolahtanut Witcher 3 oikein ollenkaan, ja vedin tarinan läpi siinä loppujen lopuksi aika puoliväkisin. Päätarina hyytyi todella pahasti loppua kohden, enkä varsinkaan aivan lopun tapahtumista ja juonenkäänteistä pitänyt lainkaan. DLC:tkin ovat tuntuneet niin pitkäpiimäisiltä, että ovat edelleen minulla kesken. Pelissä oli myös aika heikot pelimekaniikat, joten sitä oli ajoittain senkin takia tuskallista pelata. Joka tapauksessa itse tarina oli minulle valtava pettymys ja suurin syy sille miksi en koe Witcher 3:ea mestariteokseksi. Tästä huolimatta odotan todella kiinnostuneena Cyberpunkia, koska sen scifi-ympäristö vaikuttaa todella kiinnostavalta ja kaikki mitä olen pelistä nähnyt on vaikuttanut hyvältä ja kiinnostavalta. Lisäksi luotan siihen, että 1st person näkökulma toimii pelissä paremmin pelimekaniikkojen puolesta kuin Witcherin 3rd person kuvakulma. Ja muutenkin luottoa on vielä tekijätiimin osaamiseen, koska Witcher 1 ja 2 olivat kuitenkin tarinankerronnaltaan omaan makuuni varsin mainioita. Witcher 3 nyt vain oli sen osalta itselleni hieman huti.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisköhän tämä väittely siirtöä johonkin toiseen ketjuun, ollaan niin pahasti sivuraiteilla ketjun aiheesta. Hukkuu ne järkevät viestit turhanpäiväisen hölynpölyn keskelle.
 
Pitäisköhän tämä väittely siirtöä johonkin toiseen ketjuun, ollaan niin pahasti sivuraiteilla ketjun aiheesta. Hukkuu ne järkevät viestit turhanpäiväisen hölynpölyn keskelle.

Samaa mieltä, jatketaan aiheesta. :)

Onko siitä demosta edelleenkään mitään tietoa koska tuota päästäisiin kokeilemaan?
 
Samaa mieltä, jatketaan aiheesta. :)

Onko siitä demosta edelleenkään mitään tietoa koska tuota päästäisiin kokeilemaan?

Ei ole mitään tietoa. Jossain näin huhuja että tulisi sinä päivänä kun pelin oli alunperin tarkoitus ilmestyä (3.3) mutta arvailuja nekin vaan.
 
Siitä voi pistää itseään jo fiilikseen kuinka peli alkaa, bombing mission musiikkia upeasti uudelleen luotuna. Kylmät väreet tulee kun tuota kuuntelee, tätä päästään pian kuuntelemaan kun demo saapuu jossain vaiheessa.


 
Siitä voi pistää itseään jo fiilikseen kuinka peli alkaa, bombing mission musiikkia upeasti uudelleen luotuna. Kylmät väreet tulee kun tuota kuuntelee, tätä päästään pian kuuntelemaan kun demo saapuu jossain vaiheessa.




On se vaan jännä miten tämänkin musiikin muistaa vaikka on pelannut tuon alkuperäisen pelin viimeksi läpi silloin, kun se tuli. Kertoo kyllä jotain tuon pelin musiikkien laadusta, että ne on painunut niin hyvin mieleen. Mahtava kyllä päästä pelaamaan tätä uudistettuna pian! :)
 
Joten tuo Hollow-tunnari ei itselle oikein iske. Ei tuo ole iso asia onneksi, sen verta paljon muuta mainiota sävelmää pelissä on.




Ja näemmä jokin aika sitten etusivulla olleen FF7R-musiikkiartikkelin kaikki videot on poistettu Youtubesta. Harmi homma, sieltä oli kuultavissa abouttiarallaa kaikki nuo sävelmät Bombing Missionin lisäksi.
 
Odottavan aika tulee olemaan pitkä:

Eli vuosi julkaisusta. Aika perus excludiili. Hyvin jaksaa odottaa varsinkin kun peli ei ole odotuslistalla mitenkään ykkösenä. Itseasiassa ottaisin suoraan koko pelin valmiina kuin tällä tavalla episodimaisesti osissa. Vaikka sitten vähän pidemmällä odotusajalla.
 
Itseasiassa ottaisin suoraan koko pelin valmiina kuin tällä tavalla episodimaisesti osissa. Vaikka sitten vähän pidemmällä odotusajalla.

Onko missään muuten esitetty edes mitään puolivirallista realistista arviota siitä, milloin kaikki episodit olisivat pelattavissa, vai onko kyseessä ihan pelkkä "se on valmis sitten, kun se on valmis"?
 
Ylös Bottom