Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Kyllä tämä nykyajan julkaisujen siirtäminen alkaa jo oikeasti ottaan hattuun. Ihan jokaikisen pelin kohdalla tulee sama juttu että julkaisu siirtyy... Antaisivat sellaisia päivämääriä jotka voivat pitää. Sama kun en voi sietää myöhästeleviä ihmisiä, se on raivostuttavaa...
 
  • Like
Reactions: Zod
Näin korona aikana on mahdotonta antaa tarkkaa julkaisupäivää kun ei tiedä miten asiat viivästyy, varsinkaan näin isossa projektissa. Odotettavaa tämä oli, myöskin sen takia että uudet konsolit tulossa ja halutaan ottaa siitä kaikki irti. Noh jääpähän enemmän aikaa pelata muita pelejä loppuun.

Myöskin nämä ”perun ennakkotilauksen enkä osta teiltä koskaan mitään enään” purkaukset on aika naurettavia mitä ihmisiltä näkee tulevan.
 
Kyllä tämä nykyajan julkaisujen siirtäminen alkaa jo oikeasti ottaan hattuun. Ihan jokaikisen pelin kohdalla tulee sama juttu että julkaisu siirtyy... Antaisivat sellaisia päivämääriä jotka voivat pitää. Sama kun en voi sietää myöhästeleviä ihmisiä, se on raivostuttavaa...
Niin pitkään kun muistan pelejä pelanneeni, niin pelien julkaisuja on myös siirrelty. Ei ole mikään ”nykyajan” ilmiö. Itse olen mukana sairaalajärjestelmien tuotantoonotoissa ja niissä lyödään käyttöönottopäivät kiinni vuotta etukäteen ja siinä sivussa järjestelmään saattaa tulee kolmekin isompaa päivitystä ja näissä kohdin huomioitavat testaukset ja validoinnit ovat todella tiukkaa tavaraa kun teho-osastoille ei voi pistää mitö tahansa tuotantoon. Mutta päivityspäivä ei siirry vaikka olisi mitä paskaa tulossa käteen ja sitten liiskataan bugeja kunnon crushing -tyyliin.

Pointti on nyt se, että minun mielestä on viisautta siirtää julkaisua jos siihen on perusteet. Lisätietoja voi kysyä No Man’s Skyn tekijöiltä, jotka ovat vasta nyt saaneet pelin siihen kuntoon missä sen piti olla julkaisussa.
 
Tässä on myös hyvä esimerkki kuinka CD Projekt eroaa monista muista pelifirmoista *Bethesda* jotka vain lykkäisivät pelin uunista ulos, kyllä ne fanit korjaa sen pelin. Luotto tätä firmaa kohtaan on 100% vaikka ei sieltä omaan makuun olekkaan vuosiin tullut mitään mullistavaa peliä heiltä ulos.
 
Xboxin puolella tiedetään, että tämä peli tukee Smart Deliveryä ja ottaen huomioon kehittäjän asiakaslähtöisyyden, niin voisin kuvitella että myös pleikkarilla tämä peli päivittyy ilmaiseksi PS4 versiosta PS5 versioon. Näkisin että siinä mielessä voi siis huoletta ostaa vanhan sukupolven version.
Näinhän tämä tietenkin menee. Turha edes spekuloida asialla.
 
Eikös yhdessä vaiheessa sanottu, että seuraavan sukupolven versiota saadaan odotella pidempään? En usko, että julkaisevat samaan aikaan nykyiselle ja seuraavalle; ainakaan tänä vuonna.
 
Toivottavasti tulisi suoraan uudelle sukupolvelle. Upea avaus se ainakin olisi.

Näyttäisi toive toteutuvan.
  • Game will look better on next-gen consoles from day 1
  • Next-gen version is planned for 2021, "more robust update". Will be free of charge for those who own last-gen version
  • They expect next-gen consoles to release around same time, but they aren't worried about release titles creating competition for CP77 as release titles look to be different kind game.
 
Viimeksi muokattu:
Odotukset ja nälkä vain kasvavat ajan myötä, pieni ylimääräinen odotus ei haittaa. Jo Witcher 3 teki niin lähtemättömän vaikutuksen, että odotan tästä vähintään Deus Ex -pelin kaltaista mestariteosta. Kovasti tuntuu olevan samankaltaisuuksia sen kanssa, vaikka olen katsonut vain yhden hassun trailerin.

Ensin läpi PS4-versiona, ja pelin päivityttyä next-geniin sen voi läpäistä myös PS5-tasoisena. Panoksia on kuitenkin jäätävä myös uusintakierrokselle, eli odotan pelissä olevan useita erilaisia loppuja ja/tai tapoja pelata. Harva peli on saanut lukemaan sellaisia wall-of-text -rimpsuja kuin Deus Exässä oli, en pistäisi pahitteeksi mikäli niitä on tässäkin. Toimintaa arvostan yleensä enemmän, tässä juoni voi hyvinkin mennä sen edelle.
 
Näyttäisi toive toteutuvan.
  • Game will look better on next-gen consoles from day 1
  • Next-gen version is planned for 2021, "more robust update". Will be free of charge for those who own last-gen version
  • They expect next-gen consoles to release around same time, but they aren't worried about release titles creating competition for CP77 as release titles look to be different kind game.


Elikkä Päivityksellä saa PS4 version pyörimään vitosella paremmin?
 
Kyllä. Mitä todennäköisimmin day 1 päivitys parantaa heti pelin toimivuutta niin PS5:llä kuin Xbox Series X:llä. Eli vähän samaan tapaan kuin taaksepäin yhteensopivuus toimii jo nyt Xboxilla.

Tämä on kyllä mahtava ominaisuus.
 
Tiedän että heitit vitsillä, eikö tämä ole juuri niinpäin että crunch ei haise, kun kehitysaikaa pidennetään. Todetaan siis ihan rehellisesti että kehitysaika ei riitä, eikä niitä viimeisiä päiviä revitä työntekijöiden selkänahasta vaan ihan reilusti annetaan lisää aikaa tehdä loppuun.
Eli vähän sama kuin Naughty Dogin tapauksessa jossa siirsivät lukemattomia kertoja TLOU2-julkaisupäivämäärää jotta ihmiset joutuisivat työskentelemään vähemmän? :D

Eiköhän tätäkin peliä ole Witcher 3 tapaan jo pitkään crunchattu ja varmasti meno jatkuu samanlaisena julkaisupäivämäärään asti. Ei tämän tyyliset "AAAA-pelit" synny ilman uhrauksia, etenkään koodaajille jotka joutuvat tämän mittaluokan pelin optimoimaan pyörimään joten kuten siedettävästi OG PS4/Xbox One.
 
Eli vähän sama kuin Naughty Dogin tapauksessa jossa siirsivät lukemattomia kertoja TLOU2-julkaisupäivämäärää jotta ihmiset joutuisivat työskentelemään vähemmän? :D
Eikö nämä lopun julkaisupäivämäärän siirtelyt TLOU2 osalta olleet pikemminkin coronan takia. Peli oli jo valmis, mutta julkaisua siirrettiin että fyysiset versiot saatiin kauppoihin ja sitä rataa.

Lisäksi Naughty Dogin osalta on kuultu ja raportoitu näistä crunch ongelmista ja työntekijöiden oloista. En ole ollenkaan nähnyt samanlaista uutisointia CDPR:n osalta. Teetkö siis tällaisia päätöksiä siksi ettei Naughty Dog näyttäytyisi niin pahalta työnantajalta ja vaikka näyttäytyisikin, niin mitä se on sinulta pois? Siksikö kun kyseessä on Sonyn studio? Ei kai se nyt voi olla paha tai ainakaan pahempi kuin muut studiot. Vai onko sinulla ihan rahallista menetettävää esim osakkeiden muodossa jos ND:n maine kärsii?

En oikein ymmärrä tätä että pitää puolustaa tällaisessa asiassa isoa yhtiötä. Meistä täällä kirjoittelevista varmaan suurin osa ollaan työntekijöitä, joten kyllä näissä ennemmin työntekijän puolelle asettuu. Vielä kerran, näissä tilanteissa ei ole firmalla ja sen yksinoikeuksilla tai emoyhtiöllä mitään väliä. Ihan yhtä huono juttu tietenkin jos samaa tapahtuu CDPR:llä.
 
Eikö nämä lopun julkaisupäivämäärän siirtelyt TLOU2 osalta olleet pikemminkin coronan takia. Peli oli jo valmis, mutta julkaisua siirrettiin että fyysiset versiot saatiin kauppoihin ja sitä rataa.

Lisäksi Naughty Dogin osalta on kuultu ja raportoitu näistä crunch ongelmista ja työntekijöiden oloista. En ole ollenkaan nähnyt samanlaista uutisointia CDPR:n osalta. Teetkö siis tällaisia päätöksiä siksi ettei Naughty Dog näyttäytyisi niin pahalta työnantajalta ja vaikka näyttäytyisikin, niin mitä se on sinulta pois? Siksikö kun kyseessä on Sonyn studio? Ei kai se nyt voi olla paha tai ainakaan pahempi kuin muut studiot. Vai onko sinulla ihan rahallista menetettävää esim osakkeiden muodossa jos ND:n maine kärsii?

En oikein ymmärrä tätä että pitää puolustaa tällaisessa asiassa isoa yhtiötä. Meistä täällä kirjoittelevista varmaan suurin osa ollaan työntekijöitä, joten kyllä näissä ennemmin työntekijän puolelle asettuu. Vielä kerran, näissä tilanteissa ei ole firmalla ja sen yksinoikeuksilla tai emoyhtiöllä mitään väliä. Ihan yhtä huono juttu tietenkin jos samaa tapahtuu CDPR:llä.
Helmikuussa piti tulla TLOU2 alunperin, mutta julkaisu siirtyikin toukokuulle. Ja tämä ensimmäinen ilmoitus tehtiin vuoden 2019 loppupuolella, kauan ennen koronaa.

Omituista kuinka noin hyvin pelialan asioista perillä oleva on jotenkin missannut CDPR:n crunch-tarinat

Ja suotta lähdet tuolle tutulle ylianalysointi-linjallesi. Korjasin vain sinisilmäistä käsitystäsi siitä kuinka julkaisupäivän siirto myöhemmäksi ei välttämättä tarkoita kevyempää työtaakkaa deveille. Ei ole ainakaan ennen tarkoittanut tämän yhtiön peleissä.

Sinä kysyt miksi minä puolustelen Playstationia? Itse voisin kysyn miksi täällä ihmiset , sinä mukaan lukien, yritätte niin kovin usein maalailla Sonysta jotenkin isoa ja pahempaa kuin se on. Tai no kyllä minä sen tiedän miksi, mutta on silti hyvin väsynyttä lukea vihjailua yksipuolisesta konsolisotailusta jos esimerkiksi herra itsekin sitä harrastaa yhtä lailla.
 
OT, mutta heimpähän ajatuksen crunch:sta. Ovi käy molempiin suuntiin, jos firmassa epämiellyttävät olot, niin mikä estää lähtemästä ja vaihtamasta parempaan, tai jopa laittamasta omaa puljua pystyyn?

Omasta mielestäni, tälläiset asiat pitäisi hoitaa firman sisällä ja liiton kanssa, eikä julkisuudessa. Liitto on noihin se oikea ratkaisu, jos työntekijät kokevat tulevansa crunchstuiksi. Nyt homma kuulostaa enemmän ex-työntekijän katkeralta ulinalta.
 
Helmikuussa piti tulla TLOU2 alunperin, mutta julkaisu siirtyikin toukokuulle. Ja tämä ensimmäinen ilmoitus tehtiin vuoden 2019 loppupuolella, kauan ennen koronaa.

Omituista kuinka noin hyvin pelialan asioista perillä oleva on jotenkin missannut CDPR:n crunch-tarinat

Ja suotta lähdet tuolle tutulle ylianalysointi-linjallesi. Korjasin vain sinisilmäistä käsitystäsi siitä kuinka julkaisupäivän siirto myöhemmäksi ei välttämättä tarkoita kevyempää työtaakkaa deveille. Ei ole ainakaan ennen tarkoittanut tämän yhtiön peleissä.

Sinä kysyt miksi minä puolustelen Playstationia? Itse voisin kysyn miksi täällä ihmiset , sinä mukaan lukien, yritätte niin kovin usein maalailla Sonysta jotenkin isoa ja pahempaa kuin se on. Tai no kyllä minä sen tiedän miksi, mutta on silti hyvin väsynyttä lukea vihjailua yksipuolisesta konsolisotailusta jos esimerkiksi herra itsekin sitä harrastaa yhtä lailla.
Tuo tarjoamasi linkki juuri vahvistaa sitä käsitystä että crunchia pyritään Cyberpunkin kanssa välttämään. Linkin takana CDPR sanoo että tilanne oli huono Witcher 3:n kanssa ja että nyt siihen ei mennä. Eli nyt kun siirtävät julkaisupäivää niin nimenomaan pyrkivät välttämään crunchia.

Se että tilanne oli huono Witcher 3:n kanssa on tietysti väärin. Ihan yhtä lailla kuin tämä tilanne Naughty Dogin ja Last Of Usin kanssa.

Sonysta tai mistä tahansa muusta firmasta uutisoidaan niitä juttuja mitä puuhaavat. Tässä mitään mustamaalausta tarvita. Jos uutisoidaan Naughty Dogin huonoista työoloista, niin siitä sitten keskustellaan foorumilla. Ei siinä sen kummempaa. Ja edelleen kuvittelisin että sinäkin olisit työntekijän puolella, vaikka kuinka firman peleistä tykkäätkin. Tässä kun ei ole kyse siitä kuka fanittaa ja ketä.
 
Tulipa tuosta crunchista mieleen eräs asia. Itse ne todellakaan suosi tai kannata sitä, että työntekijöitä kohdellaan huonosti millään tavalla, joten tämä ei ole mikään puolustuspuhe crunchia kohtaan todellakaan. Videopelin luominen on kuitenkin projekti, jolla on jonkunlainen alkupiste ja loppupiste. Loppupiste on jossain siellä julkaisuvalmiin tuotteen kohdalla, vaikka nykypäivänä julkaisun jälkeen vielä korjauksia ja lisämateriaaleja julkaistaankin.

Olen oman elämäni aikana ollut niin opiskelu- kuin ansiotyöasioissakin projektiluontoisissa hommissa. Suuri osa niistä on toki taloudellisessa mielessä ollut paljon pienempiä kuin jopa miljardiluokan videopelit, mutta kuitenkin. Siltä pohjalta sanon, että projektit usein, käytännössä melkein aina, vaativat jonkun lähes ehdottoman loppupisteen, jota ei voi siirtää kuin kerran, korkeintaan kaksi, eikä kumpikaan siirto voi olla älyttömän pitkälle siitä alkuperäisestä. Todella harvasta projektista tulee oikeasti mahdollisimman laadukasta lopputulosta ja lopulta sitä, mitä on alunperin haettu, jos sitä lykätään tai siirretään liki määrättömästi ja moneen eri kertaan. Harvemmin "se on valmis ja tulee ulos sitten, kun se on valmis" on sellainen suhtautuminen projektiin, joka tuo sen maksimaalisen lopputuloksen. Luovat ihmiset usein tarvitsevat sen jonkunlaisen deadlinen, jotta saavat rattaansa käyntiin sen sijaan, että liki määrättömästi voisivat vain odottaa sitä neronleimausta.

En siis todellakaan puolustele ja pidä hyvänä, että työntekijöitä kohdeltaisiin huonosti. Se on aina väärin! Sanon silti vain, että asiassa ja tuollaisissa projekteissa on myös se toinen puolensa. Deadline on oltava olemassa.

Tämän pelin kohdalla tuo kahden kuukauden lykkäys ei itseäni sinänsä harmita oikeastaan ollenkaan. Jos peli nyt tulee ulos lopulta marraskuussa, niin se on todella hyvä ja osuva nimike siihen tulevan PS5:n kylkeen, vaikka kyseessä olisikin "vain" sellainen "PS4.5-versio" pelistä.
 
Ylös Bottom