Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kiinnipalamisen pelkoa ei juurikaan ole. Itselläni TV:ssä on tärkeää myös kokonaisuus. LG:n järjestelmä ja käytettävyys on huippua. Mutta turha näistä on kiistellä. Samsungin uudet TV:t ovat loistavia ja varmasti tämä Sonyn uusin. Minkä tahansa lippulaivamallin valitsee, ei voi mennä isosti pieleen.
 
Eihän nämä arvostelut nyt varsinaisesti saa riemusta hyppimään Sonyn uutukaista kohtaan, voi olla ehkä parasta hinta/laatusuhde tämän vuoden telkuista mutta kun pistää vähän rahaa lisää niin saisi sampan 90t tai lg cx jotka ovat huomattavasti parempia niissä asioissa jotka itselle merkitsee. Sitten on vielä lg viimevuoden oledit jotka ovat jo halvempia paljonkin.
 
Eihän nämä arvostelut nyt varsinaisesti saa riemusta hyppimään Sonyn uutukaista kohtaan, voi olla ehkä parasta hinta/laatusuhde tämän vuoden telkuista mutta kun pistää vähän rahaa lisää niin saisi sampan 90t tai lg cx jotka ovat huomattavasti parempia niissä asioissa jotka itselle merkitsee. Sitten on vielä lg viimevuoden oledit jotka ovat jo halvempia paljonkin.

Kuvakoossa 65" on Sony XH90 hinnaltaan kilpailukykyinen hdmi 2.1 -pelitelevisioksi seuraavan sukupolven konsolille. Ainoastaan viime vuoden LG C9 OLED osuu lähelle. Karmean iso tuo ruutu kyllä on, kun on päässyt sitä läheltä seuraamaan. Pelaajana tietysti kiittää, muuten saa vielä keksiä hyviä perusteluja. :D

 
Viimeksi muokattu:
Mun on hyvin vaikea ymmärtää tätä suuren ruudun kammoa. Pelaaja minä tykkää, mutta myös urheilun, sarjojen, uutisten ja elokuvien katsoja minä tykkää. Samoin myös meillä puoliso, etenkin urheilun takia.

55" jälkeen hankittu 65" tuntui aavistuksen verran isommalta, mutta ei se mitenkään yrittänyt ottaa hallintaansa mun olohuonetta pahantahtoisella mustuudellaan. Katseluetäisyyttä on meillä noin 2-2,5m ja se on musta ihan ok. Ei tarvitse kääntää päätä että näkee nurkkaan. Ja ihan hienolta se näyttää suljettunakin TV tasossa. Seinällä näyttäisi vielä hienommalta, mutta en jaksa säätää. En missään nimessä ottaisi pienempää, ja seuraava on todennäköisesti taas vähän isompi.
 
55" jälkeen hankittu 65" tuntui aavistuksen verran isommalta, mutta ei se mitenkään yrittänyt ottaa hallintaansa mun olohuonetta pahantahtoisella mustuudellaan.

Tämä on yhä peikkona täällä. Iso musta ruutu olohuoneen keskeisellä paikalla voi dominoina tilaa joitakin häiritsevällä tavalla. Muistuu mieleen noin kahdenkymmenen vuoden takaa kaverin 52” projektiotelevisio, joka hallitsi olohuoneen lisäksi myös siihen liitettyä avokeittiötä. :D

Lisätyn todellisuuden kännykkäsovelluksen kanssa yrittänyt jo totutella tulevaan.

 
Mun on hyvin vaikea ymmärtää tätä suuren ruudun kammoa. Pelaaja minä tykkää, mutta myös urheilun, sarjojen, uutisten ja elokuvien katsoja minä tykkää. Samoin myös meillä puoliso, etenkin urheilun takia.

55" jälkeen hankittu 65" tuntui aavistuksen verran isommalta, mutta ei se mitenkään yrittänyt ottaa hallintaansa mun olohuonetta pahantahtoisella mustuudellaan. Katseluetäisyyttä on meillä noin 2-2,5m ja se on musta ihan ok. Ei tarvitse kääntää päätä että näkee nurkkaan. Ja ihan hienolta se näyttää suljettunakin TV tasossa. Seinällä näyttäisi vielä hienommalta, mutta en jaksa säätää. En missään nimessä ottaisi pienempää, ja seuraava on todennäköisesti taas vähän isompi.
Olin itsekin aina tätä mieltä kunnes siirsin rempan vuoksi 65":n n. 2 metrin päähän. Kyllä itselläni alkoi vähän nopeissa peleissä tulemaan välillä sellaista "ääreisnäköilmiötä", että silmät eivät pysyneet niin rennosti perässä kun piti laidasta laitaan nopeasti mennä. Siksi en itse ostaisi 75" jos katseluetäisyys on ainoastaan 2 metriä. Kolmen metrin päähän mentäsessä ehdottomasti.
 
Sen olen myös huomannut, että frameraten huomaa vielä paremmin isossa televisiossa. Melkeinpä alkaa kaipaamaan ajopeleissä sitä 120fps ja muissa peleissä fps droppailu häiritsee enemmän mitä vanhalla pienemmällä televisiolla. Täytyy vain toivoa, että pelien suorituskyky paranee uusilla konsoleilla ja eivät ole liian ahneita grafiikan suhteen.
 
Ei se 65" niin iso ole jos ei ole todella pieni olohuone/kämppä. Ja pitäähän se TV nyt iso olla! :D Mutta jos noista Nisun ehdottamista TV:istä pitäisi valita ja edullisimmasta päästä mielellään, ottaisin 65C9:n ehdottomasti ennen Sonya jos vain löytyy vielä jostain. Tuo arvostelu jätti niin kylmäksi että voisi tulla itku jossain vaiheessa. LG:n C9/CX:n kanssa ei tule itkua, sen voin taata. :cool:
 
Mutta jos noista Nisun ehdottamista TV:istä pitäisi valita ja edullisimmasta päästä mielellään, ottaisin 65C9:n ehdottomasti ennen Sonya jos vain löytyy vielä jostain.

Oledissa saa pelätä kiinnipalamista, joka omalla kohdalla voisi tulla vastaan. Katson paljon kanavia joissa on staattisia elementtejä ruudulla (YLE, CNN, BBCWorld). Mitä lukenut toista kotimaista TV-keskustelua, on siellä saatu kahdessa vuodessa aamutelevision alapalkki palamaan kiinni.
 
Itselläni oli LG:n C6 malli ns. Maanantai kappale jossa paloi nopeasti youtube sovelluksen muutama palikka kiinni. --> meni takuuseen. Sen jälkeen samanlaista käyttöä TV:llä ja TV on päällä useita tunteja päällä. Ei mitään kiinnipalamista. Ja uudemmat ovat kehittyneet tässä. Toki jos koko ajan on huoli kiinnipalamisesta, silloin ehkä kannattaa jättää suosiolla OLEDit pois.. Aina. Mutta LCD:ssä on pelko blooming efektistä joka itseäni häiritsisi liikaa. Ja sitä bloomingia löytyy kaikista LCD TV:stä. Siksi itse menen jatkossa OLEDilla. Ei ole paluuta.
 
Itselläni oli LG:n C6 malli ns. Maanantai kappale jossa paloi nopeasti youtube sovelluksen muutama palikka kiinni. --> meni takuuseen. Sen jälkeen samanlaista käyttöä TV:llä ja TV on päällä useita tunteja päällä. Ei mitään kiinnipalamista. Ja uudemmat ovat kehittyneet tässä. Toki jos koko ajan on huoli kiinnipalamisesta, silloin ehkä kannattaa jättää suosiolla OLEDit pois.. Aina. Mutta LCD:ssä on pelko blooming efektistä joka itseäni häiritsisi liikaa. Ja sitä bloomingia löytyy kaikista LCD TV:stä. Siksi itse menen jatkossa OLEDilla. Ei ole paluuta.
Totta. Tosin blooming ei "pilaa" pysyvästi töllöä kuten kiinnipalaminen tekee. Lisäksi sen huomaa ainoastaan pimeässä huoneessa hyvin ja Samsungin Q90 esim. hoitaa sen kontrollin jo erinomaisesti.

Ei sekään ole täysin tuulesta temmattua, että jos käyttää telkkua enemmän valoisassa huoneessa, niin leditöllön valovoimaisempi näyttö on oledia parempi.
 
Totta. Tosin blooming ei "pilaa" pysyvästi töllöä kuten kiinnipalaminen tekee. Lisäksi sen huomaa ainoastaan pimeässä huoneessa hyvin ja Samsungin Q90 esim. hoitaa sen kontrollin jo erinomaisesti.

Ei sekään ole täysin tuulesta temmattua, että jos käyttää telkkua enemmän valoisassa huoneessa, niin leditöllön valovoimaisempi näyttö on oledia parempi.
Samsung q90r päädyin myös sen takia että kaikki seinät on valkoisia ja sai 10vuoden näyttö takuun. samsung on myös lupaillut qled telkkuihin hdmi 2.1 päivitystä vaikka ne ominaisuudet jo käytännössä löytyykin
 
Samsung q90r päädyin myös sen takia että kaikki seinät on valkoisia ja sai 10vuoden näyttö takuun. samsung on myös lupaillut qled telkkuihin hdmi 2.1 päivitystä vaikka ne ominaisuudet jo käytännössä löytyykin
Q90 taitaa tukea 4K 120Hz, mutta ainakaan Q70 ei sitä tue enkä usko, että tukeekaan.

En myöskään oikein usko, että 4K ja >60Hz tulee millään lailla yleiseksi PS5:llä tai XBSX:llä vaikka miten on yberhyberSSDeetä tai teraflopsia tarjolla. Toki jos on mahdollisuus HDMI 2.1. ominaisuuden mukainen töllö ostaa, eikä se aiheuta merkittävää lisäkustannusta, niin go for it.

Itse olen todella tyytyväinen omaan kohta vuoden ikäiseen 75" Q70:iin. On meinaa pelaaminen isolta ruudulta niin paljon mukavampaa ja hintalappu oli vain 1500€. Väitän aika hyväksi hintalaatusuhteeltaan vaikka vertaisi 65" oledeihin. Seuraava lienee silti 77" oled, mutta hinta pitää olla luokkaa <2.5k€, joten sitä saa odotella.
 
Q90 taitaa tukea 4K 120Hz, mutta ainakaan Q70 ei sitä tue enkä usko, että tukeekaan.

En myöskään oikein usko, että 4K ja >60Hz tulee millään lailla yleiseksi PS5:llä tai XBSX:llä vaikka miten on yberhyberSSDeetä tai teraflopsia tarjolla. Toki jos on mahdollisuus HDMI 2.1. ominaisuuden mukainen töllö ostaa, eikä se aiheuta merkittävää lisäkustannusta, niin go for it.

Itse olen todella tyytyväinen omaan kohta vuoden ikäiseen 75" Q70:iin. On meinaa pelaaminen isolta ruudulta niin paljon mukavampaa ja hintalappu oli vain 1500€. Väitän aika hyväksi hintalaatusuhteeltaan vaikka vertaisi 65" oledeihin. Seuraava lienee silti 77" oled, mutta hinta pitää olla luokkaa <2.5k€, joten sitä saa odotella.
Samsunq q90r on 4k 120hz. q70r on ihan varmasti riittävän hyvä telkkari moneksi vuodeksi kuitenkin freesync löytyy ja hinta laatusuhde tosi hyvä :)
 
Ei sekään ole täysin tuulesta temmattua, että jos käyttää telkkua enemmän valoisassa huoneessa, niin leditöllön valovoimaisempi näyttö on oledia parempi.

Täällä kaikki seinäpinnat ovat valkoiset ja valoa täysi. Oledin kohdalla (?) joutuisi säätämään valoarvoja ylöspäin = palamisen riski kasvaa?

Sony XH90 tipahtelee lisää käyttäjäarvioita ja positiivisia tuntuvat olevan. Jenkeissä hinnat ovat meikäläisiä selkeästi matalammat, joten se kilpailukyky tulee osin myös sitä kautta (55” 999 $, 65” 1300 $).

 
Viimeksi muokattu:
Samsung q90r päädyin myös sen takia että kaikki seinät on valkoisia ja sai 10vuoden näyttö takuun. samsung on myös lupaillut qled telkkuihin hdmi 2.1 päivitystä vaikka ne ominaisuudet jo käytännössä löytyykin
Joo sama oli itellä mielessä myös. Ainoastaan mahdollinen muutto toiselle mantereelle parin vuoden sisään sai ottamaan ostohousut pois jalasta.

Itselleni ehdottomasti paras lisäinvestointi omaan fald-töllöön oli taustavalo telkun taakse parantamaan kontrastia ja vähentämään bloomingia pimeässä. Tyylin tämä.
 
Voin sanoa suoraan että OLEDia voi helposti katsoa päivänvalossa. :D Oikeasti itselläni äärimmäisen valoisa olohuono jossa kaksi isoa ikkunaa. Perus asetuksilla OLED valo on 60 (HDR aina 100) Kuva näkyy todella hyvin. Ja tottakai jos haluaa katsoa leffoja tai pelata pelejä parhaalla mahdollisella tavalla, on tällöin ilta/yö (huone täynnä ambien valaistusta) eikä auringon paisteessa. Siihen ei ole keksitty vielä yhtäkään hyvää TV:tä.

Mulla on ollut monta LCD TV:tä aikaisemmin, nyt LG:n C6 OLED vuodesta 2016 ja huomenna tulossa uusin CX. En ikinä palaa enää LCD televisioihin.
Sen verran OLED on parempi omaan käyttöön ja silmään verrattuna LCD näyttöihin (oli sitten fald tms)
Ei huoleta kiinnipalaminen. Ja uudet ovat parempia sietämään palamista kuin vanhat OLEDit.

Mutta uusin Sony on varmasti hintalaatu suhteeltaan parasta kastia. En tiedä sitten onko XH9505 parempi kuin XH9005 mutta hinta on jo listahinnaltaan yli 2000€ jolloin yläkastin vaihtoehtoja olisi enemmän.
 
Täällä kaikki seinäpinnat ovat valkoiset ja valoa täysi. Oledin kohdalla (?) joutuisi säätämään valoarvoja ylöspäin = palamisen riski kasvaa?

Sony XH90 tipahtelee lisää käyttäjäarvioita ja positiivisia tuntuvat olevan. Jenkeissä hinnat ovat meikäläisiä selkeästi matalammat, joten se kilpailukyky tulee osin myös sitä kautta (55” 999 $, 65” 1300 $).




Onkos tämän sarjan televisiot sama kuin tää?


Tätä olen miettinyt PS5 kaveriksi.
 
Ylös Bottom