Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Minusta tuntuu, että pc vs konsolit herättää enemmän tuntemuksia kuin ps5 vs xbox. Kovasti pc-pelaajia kismittää ettei konsolipelaajia kiinnosta pc. Jos konsoleita ei olisi, en luultavasti pelaisi lainkaan. Sitten on niitä pc-pelaajia jotka ei koske konsoleihin pitkällä tikullakaan.
 
Minusta tuntuu, että pc vs konsolit herättää enemmän tuntemuksia kuin ps5 vs xbox. Kovasti pc-pelaajia kismittää ettei konsolipelaajia kiinnosta pc. Jos konsoleita ei olisi, en luultavasti pelaisi lainkaan. Sitten on niitä pc-pelaajia jotka ei koske konsoleihin pitkällä tikullakaan.

Kohta niitä pc-pelaajia larppii tänne tiet mustanaan, kun toteavat hintojen karanneen pilviin ja tältä puolen päheen pelikonsolin saa 500 €. Näissä tunnelmissa kohti loppuvuotta. :D
 
Minusta tuntuu, että pc vs konsolit herättää enemmän tuntemuksia kuin ps5 vs xbox. Kovasti pc-pelaajia kismittää ettei konsolipelaajia kiinnosta pc. Jos konsoleita ei olisi, en luultavasti pelaisi lainkaan. Sitten on niitä pc-pelaajia jotka ei koske konsoleihin pitkällä tikullakaan.
Tämä johtuu osittain siitä että Microsoft ei enää kamppaile kuin osittain Sonya ja pleikkaria vastaan. Nyt siellä on Google Stadia xCloudia vastassa ja muut kuukausimaksulliset palvelut Game Passia vastassa. Niin ja tietysti kaikki tietokonepelit Microsoftin pelejä vastassa. Microsoftin segmentti on paljon isompi kuin pelkkä konsoli. Tähän siis helposti vertautuu jo PC ja kaikki sieltä kautta tulevat palvelut.
 
Eurogamer on tehnyt listauksen peleistä, jotka tukevat 120 fps uuden sukupolven konsoleilla:

Full list of 120fps PS5 games:

Dirt 5

Full list of 120fps Xbox Series X games

Dirt 5
ExoMecha
Gears 5
Halo Infinite (multiplayer)
Metal: Hellsinger
Ori and the Will of the Wisps
Orphan of the Machine
Second Extinction


Hienoa, että Orphan of the Machine on saatu pyörimään 120 fps, kun näyttää niin monimutkaiselta peliltä. :D
 
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa paljon mikäkin laite myy? Jos se on kriteeri ostolle, niin silloin ei hyvää tule.
Itse olen mennyt linjalla Gamecube, PS3 ja XBox One/Switch ja jokainen näistä koneista hankinta-aikanaan on ollut minua kuumottava, mutta yleisesti ”not cool” -laite.

Nyt jos ollaan XBox Series X:n bandwagonissa, niin voin luvata sen matelevan myyntilistojen viimeisenä.

edit.

Muistelen joskus aikanaan kun jengi maksoi kiltisti Live maksua verkkopeleistä 360:lle ja PS3:n ilmainen verkkopeli oli huonosti toteutettua schaibaa kun Livessä oli sitä tätä ja tuota ominaisuutta. Joku pullavakin hehkutti Liveä täällä ylivertaiseksi kokemukseksi toisen vannoessa maksuttomuuden nimiin. Sitten PS4:n myötä verkkopeli ei enää ollut maksutonta missään ja pelikansa hurrasi koska laatu oli varmaa tämän myötä. Nyt kun MS:llä on lyömätön tuote Game Pass joka mahdollistaa jatkuvan rahavirran keräämisen ja antaa mahdollisuuden vapauttaa verkkopeli maksullisuudesta, niin me pelaajat nähdäänkin tämä huonona kehityksenä, koska Sonylla palvelu pysyy laadukkaampana koska maksullisuus. Riippuuko meidän mielipide oikeasti siitä mitä Sony tekee?
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen mennyt linjalla Gamecube, PS3 ja XBox One/Switch ja jokainen näistä koneista hankinta-aikanaan on ollut minua kuumottava, mutta yleisesti ”not cool” -laite.

Nyt jos ollaan XBox Series X:n bandwagonissa, niin voin luvata sen matelevan myyntilistojen viimeisenä.
Niin täällä kuin maailmallakin on meemeilty että Xbox Series X on maailman valinnaisin/vapaaehtoisin konsoli ja niinhän se onkin. Pelit tulevat myös tietokoneelle ja xCloudiin. Ehkä tästä syystä se jää myyntilistojen hännille, mutta ei tee siitä millään tavalla huonoa konsolia. Mieluummin minä maksan Series X:stä sen noin 500 euroa ja pelailen uusia pelejä hymyssä suin korkealla resoluutiolla ja frameratella kuin että alkaisin päivittämään tietokonetta. Valinnaista joo, ja ainakin minä teen sen valinnan mielellään.
 
Itse olen mennyt linjalla Gamecube, PS3 ja XBox One/Switch ja jokainen näistä koneista hankinta-aikanaan on ollut minua kuumottava, mutta yleisesti ”not cool” -laite.

Nyt jos ollaan XBox Series X:n bandwagonissa, niin voin luvata sen matelevan myyntilistojen viimeisenä.

edit.

Muistelen joskus aikanaan kun jengi maksoi kiltisti Live maksua verkkopeleistä 360:lle ja PS3:n ilmainen verkkopeli oli huonosti toteutettua schaibaa kun Livessä oli sitä tätä ja tuota ominaisuutta. Joku pullavakin hehkutti Liveä täällä ylivertaiseksi kokemukseksi toisen vannoessa maksuttomuuden nimiin. Sitten PS4:n myötä verkkopeli ei enää ollut maksutonta missään ja pelikansa hurrasi koska laatu oli varmaa tämän myötä. Nyt kun MS:llä on lyömätön tuote Game Pass joka mahdollistaa jatkuvan rahavirran keräämisen ja antaa mahdollisuuden vapauttaa verkkopeli maksullisuudesta, niin me pelaajat nähdäänkin tämä huonona kehityksenä, koska Sonylla palvelu pysyy laadukkaampana koska maksullisuus. Riippuuko meidän mielipide oikeasti siitä mitä Sony tekee?
Sehän on todella hyvä asia jos saadaan ilmainen multiplayer xbox. Itse en maksanut siitä xbox 360 aikaan kun en silloin koskaan netissä pelannut. Nykyään pelaan netissä ja siitä maksan niinkuin gamepass koska gamepass säästyy rahaa. live on laadukas ja sellaisena pysyy muistetaan kuitenkin että Microsoft on kolmen maailman rikkaimman joukossa jossa on todella tehokkaat azure serverit joita myös sony vuokraa. Gamepass menee hyvin ja sitä kautta yritetään varmasti saada se raha mitä xbox liven ilmaiseksi laittamisella häviää.
 
Itse olen mennyt linjalla Gamecube, PS3 ja XBox One/Switch ja jokainen näistä koneista hankinta-aikanaan on ollut minua kuumottava, mutta yleisesti ”not cool” -laite.

Nyt jos ollaan XBox Series X:n bandwagonissa, niin voin luvata sen matelevan myyntilistojen viimeisenä.

edit.

Muistelen joskus aikanaan kun jengi maksoi kiltisti Live maksua verkkopeleistä 360:lle ja PS3:n ilmainen verkkopeli oli huonosti toteutettua schaibaa kun Livessä oli sitä tätä ja tuota ominaisuutta. Joku pullavakin hehkutti Liveä täällä ylivertaiseksi kokemukseksi toisen vannoessa maksuttomuuden nimiin. Sitten PS4:n myötä verkkopeli ei enää ollut maksutonta missään ja pelikansa hurrasi koska laatu oli varmaa tämän myötä. Nyt kun MS:llä on lyömätön tuote Game Pass joka mahdollistaa jatkuvan rahavirran keräämisen ja antaa mahdollisuuden vapauttaa verkkopeli maksullisuudesta, niin me pelaajat nähdäänkin tämä huonona kehityksenä, koska Sonylla palvelu pysyy laadukkaampana koska maksullisuus. Riippuuko meidän mielipide oikeasti siitä mitä Sony tekee?
Vai juurikin kääntäen miten pyhä Microsoft tekee?
Aivan sama, aina löytyy puolustus suuntaan ja toiseen.
Naurattaa takinkääntö monellakin...
 
  • Haha
Reactions: XYU
Vai juurikin kääntäen miten pyhä Microsoft tekee?
Aivan sama, aina löytyy puolustus suuntaan ja toiseen.
Naurattaa takinkääntö monellakin...
Jos huhu käy toteen ja verkko pelaaminen tulee xbox ilmaiseksi niin katsotaan sitten kuinka puolustelet kun maksat verkko pelaamisesta "pyhällä" playstationilla ;) tätä ei siis todellakaan tiedetä mutta jos tapahtuu niin katsotaan sun puolustus sitten kun makselet :D
 
Ms:n suuntaan rispektiä (jos verkkopelaaminen on ilmaista). Plussajäsenyys imaisi itsellä lähes konsolin verran rahaa (350€). Jos näin on, ja Sony aikoo jatkaa samalla kaavalla, next-gen voittaja on selvä. PS3 oli ilmainen netissä, xbox 360 maksullinen. Sony sai etumatkansa tämän takia.

Kuten totesin joskus, MS on softafirma, ja kilpailijat isossa kuvassa ovat Google, Amazon ja Apple. Pc:llä ms storesta ostettuja pelejä voi pelata kaksistaan onlinessä (yksi osto). Ei muut pelikaupat tarjoa tätä mahdollisuutta. Ms:llä on reilu linja.
 
Jos ilmaiset nettimaksuhuhut toteutuu niin on aivan selvä, että kumpikaan yhtiö ei tuota hyvää hyvyyttään tee vaan ainoastaan muuttavat palveluitaan siinä mielessä, että saadaan kuukausimaksu velotettua pelaajilta jotenkin muulla tapaa. Tuohan tuo kumminkin jo nyt molemmille miljardiluokan tulot vuosittain, joten ei yksikään yhtiö noita summia hyvää hyvyyttään hylkää.

Itse esimerkiksi en ole reiluun vuoteen enää tilannut PS+ koska ainoat nettipelit joita olen pelannut tuona aikana toimivat ilman PS+ (FFXIV ja Dauntless). Mutta aivan varmasti saisivat minusta taas tilaajan jos esimerkiksi PS Now yhdistetään tuohon ja esimerkiksi joka kuukausi saisi oikeasti varteenotettavia pelejä enemmänkin kuin kaksi omistukseensa. Sitten jotain veteraani-palkintoja PS+ kuukausista kun olisi jaossa esimerkiksi alennuksina PS Storeen niin varmasti saisivat minut tuolla tapaa koukutettua tilaamaan tuota. Näin saataisiin nettipelaaminen ilmaiseksi ja samalla ihmiset koukutettua maksamaan myös kuukausimaksua ilman, että se tuntuu turhalta kuluttajan näkökulmasta.
 
Jos huhu käy toteen ja verkko pelaaminen tulee xbox ilmaiseksi niin katsotaan sitten kuinka puolustelet kun maksat verkko pelaamisesta "pyhällä" playstationilla ;) tätä ei siis todellakaan tiedetä mutta jos tapahtuu niin katsotaan sun puolustus sitten kun makselet :D
Ei se maksu minun talouttani kaada...
Enkä sano ettei ilmainen olisi miellyttävämpi.
On vaan hauskaa vaan seurata miten on mielipiteet kääntyneet siitä mitä olivat ennen ps4 aikaa!
 
Jos huhu käy toteen ja verkko pelaaminen tulee xbox ilmaiseksi niin katsotaan sitten kuinka puolustelet kun maksat verkko pelaamisesta "pyhällä" playstationilla ;) tätä ei siis todellakaan tiedetä mutta jos tapahtuu niin katsotaan sun puolustus sitten kun makselet :D

Verkkopelaaminen on ollut kaiken aikaa ilmaista pleikkarilla, silloin kun pysytään ilmaispeleissä kuten Fortnite, WarZone ja Apex Legends. Hyvin pärjää jo noilla aktiivinenkin verkkopelaaja.
 
Ei se maksu minun talouttani kaada...
Enkä sano ettei ilmainen olisi miellyttävämpi.
On vaan hauskaa vaan seurata miten on mielipiteet kääntyneet siitä mitä olivat ennen ps4 aikaa!
Yli seitsemässä vuodessa verkkoinfra on parantunut huomattavasti. Näin ollen mielipiteet sen suhteen mitä palvelulta odottaa ja vaatii muuttuvat myös.

Sanoisin että jos ilmainen palvelu on selvästi huonompi kuin maksullinen, niin jengi edelleen maksaisi. Jos Microsoft nyt tekee Live pelaamisesta ilmaista, kaikki odottavat ja vaativat että laatu ja ominaisuudet säilyvät entisellään. Silloin ilmainen diili on aika makoisa.
 
Verkkopelaaminen on ollut kaiken aikaa ilmaista pleikkarilla, silloin kun pysytään ilmaispeleissä kuten Fortnite, WarZone ja Apex Legends. Hyvin pärjää jo noilla aktiivinenkin verkkopelaaja.
Nyt on vähän kaukaa haettua. Ilman hyppynaruakin voi hyppiä, jos niin haluaa.

Tää verkkopelaamisen maksullisuus/maksuttomuus on niin iso dealbreaker next-genissä, että ei mitään järkeä. Ssdt ja yksinoikeudet on tän rinnalla vähemmän merkittäviä.
 
Tää verkkopelaamisen maksullisuus/maksuttomuus on niin iso dealbreaker next-genissä, että ei mitään järkeä. Ssdt ja yksinoikeudet on tän rinnalla vähemmän merkittäviä.

Tämä on iso asia ja siksi on hyvä muistaa, ettei verkkopelaamisesta ole tarvinnut välttämättä maksaa pleikkarilla. Ilmaispelien suosio on oletettavasti massiivinen. Siellä voi jo olla sukupolvi joka ei ole muita juuri pelannut.

Hyvä myös muistaa ettei PS Plus alunperin ollut verkkopelaamiseen liittyvä palvelu. Siitä tuli sellainen vasta PS4 myötä, kolme vuotta aloittamisen jälkeen. Hyvin voivat tulevaisuudessa tiputtaa verkkopelit pois ja tilalle vaikka pilvipalvelu PS Now.
 
No jos Sony ilmoittaa, että se tulee jatkossa olemaan ilmaista myös maksullisilla peleillä, niin odotan taas innolla "Nyt PS5 kaikkia uskomattomia maksullisia pelejä pääsee pelaamaan ilmaiseksi verkossa"

Kaikki ei vaan pelaile ilmaispelejä verkossa vaikka ne suosittuja onkin.

Toisaalta tätä maksua en enää ajattele kun sen game passin mukana saan ja samalla myös pelejä mukana. Tulee kuitenkin nämä suosituimmat pelit vedettyä ihan Xbox One X kautta.
 
Plussajäsenyys imaisi itsellä lähes konsolin verran rahaa (350€).

Aika kiltisti olet maksanut. Itse maksoin 5v ostamalla s-etupäivänä -15% eli n. 210€ ja pari vuotta tuon kautta sai edullisen spotifyn jonka olisin ostanut muutenkin, laskin plussalle jäävän hintaa 10€ eli tuollaiset 230€ yhteensä. Kallista toki sekin, mutta ehkä olisin tuolla mokomalla ostanut niitä sen kautta tulleita pelejäkin.

Selkeästi tässä on nyt menossa palvelujen uudelleenorganisointi. Mielenkiintoista seurata miten Sony vastaa MS:n ilmoitukseen ja onko sieltä jotain omia paukkuja luvassa vielä.
 
Selkeästi tässä on nyt menossa palvelujen uudelleenorganisointi. Mielenkiintoista seurata miten Sony vastaa MS:n ilmoitukseen ja onko sieltä jotain omia paukkuja luvassa vielä.

Jep, Plussaa täytyy täydentää, pelkästään verkkopelit eivät riitä kasvattamaan tilaajamääriä kun ilmaispelelit vievät yleisöjä ilmaisen puolelle.

Mitä se täydentävä sisältö voisi sitten olla? Ensimmäisenä tulee mieleen pilvipalvelu PS Now (PS2-PS4 pelejä arviolta 800 kpl). Pääsy betatesteihin, samaan tapaan kuin meillä varsinaisilla Sonyn betatestaajilla oli vuosikaudet. Erikoistarjouksia PS Storeen. Mahdollisuus testata pelejä ennen ostopäätöstä. Laajennettu tallennustila pilvessä. Perustana se millä on liikkeelle lähdetty, eli kuukausittaiset ilman lisämaksua jaettavat pelit tilaajille.
 
Jep, Plussaa täytyy täydentää, pelkästään verkkopelit eivät riitä kasvattamaan tilaajamääriä kun ilmaispelelit vievät yleisöjä ilmaisen puolelle.

Mitä se täydentävä sisältö voisi sitten olla? Ensimmäisenä tulee mieleen pilvipalvelu PS Now (PS2-PS4 pelejä arviolta 800 kpl). Pääsy betatesteihin, samaan tapaan kuin meillä varsinaisilla Sonyn betatestaajilla oli vuosikaudet. Erikoistarjouksia PS Storeen. Mahdollisuus testata pelejä ennen ostopäätöstä. Laajennettu tallennustila pilvessä. Perustana se millä on liikkeelle lähdetty, eli kuukausittaiset ilman lisämaksua jaettavat pelit tilaajille.
Toi maksullinen pilvi tallennus on kyllä kauheata riistoa. Sonylta
 
Ylös Bottom