Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jopa "monopolitilanteessa" siis hintojen nostoa rajoittaa kysyntä.
Rajoittaa toki, mutta kympillä hinnan nostaminen ei tätä tee. Ei ainakaan yhtään suosituimmissa peleissä. Siinä kun sitten pari vuotta mennään kympin kalliimmalla hinnalla, niin voikin taas nostaa vaikka vitosella. Isot yksinoikeudet, Codit, Fifat ja NBA:t menevät kaupaksi siitä huolimatta.

Tässähän voidaan helpostikin nähdä sellainen tilanne, että uuden pelin hinta ei ole vakio. Julkaisijan X pelit maksavat uutena 69,90€, kun taas julkaisijan Y 79,90€.
 
Mutta on nyt jo digi julkaisu 69e ja fyysinen 59e tai halvempi jos on joku kampanja. Itse ostan kyllä pelit diginä mutta odotan aina tarjousta tai pelaan gamepass niin paljon ylinmääräistä rahaa ei ole että tuon 69e maksaisin

Kyllä se ovh digille ja fyysiselle on edelleen sama 69e. Toki fyysisen saa halvemmalla, kun vain vähän katsoo mistä ostaa ja tätä mahdollisuutta ei konsoli-digin puolella ole mutta ovh joka tapauksessa on molemmilla sama nykyään.

Juuri näin. Pelaajallahan on aina vaihtoehtona tuo, että jättää ostamatta. Ja jos pelien hinnat suhteessa muuhun viihteeseen alkavat nousta ihan sfääreihin, varsinkin casualimmat pelaajat siirtyvät harrastamaan jotain muuta. Ja tämä voi lopulta heijastua koko teollisuudenalan liikevaihtoon, mitä edes Activisionin toimari ei voi kuitata olankohautuksella.

Jopa "monopolitilanteessa" siis hintojen nostoa rajoittaa kysyntä.

Jep, nimenomaan näin.
Rajoittaa toki, mutta kympillä hinnan nostaminen ei tätä tee. Ei ainakaan yhtään suosituimmissa peleissä. Siinä kun sitten pari vuotta mennään kympin kalliimmalla hinnalla, niin voikin taas nostaa vaikka vitosella. Isot yksinoikeudet, Codit, Fifat ja NBA:t menevät kaupaksi siitä huolimatta.

Tässähän voidaan helpostikin nähdä sellainen tilanne, että uuden pelin hinta ei ole vakio. Julkaisijan X pelit maksavat uutena 69,90€, kun taas julkaisijan Y 79,90€.

Niinhän se on nytkin. Sonyn tietyt pelit maksaa 59e diginä ja toiset pelit taas 69e. Samoin jonkun indie tekijän peli saattaa maksaa 30e vaikka olisikin AAA tekijöiden tasoinen tuotos kaikin puolin.

Aivan sama se on vaikka niitä kuinka pikkuhiljaa hivutettaisiin ylöspäin niin kyllä se raja ihmisillä tulee vastaan jossain vaiheessa ja myynnit alkaa sakkaamaan.
 
Niinhän se on nytkin. Sonyn tietyt pelit maksaa 59e diginä ja toiset pelit taas 69e. Samoin jonkun indie tekijän peli saattaa maksaa 30e vaikka olisikin AAA tekijöiden tasoinen tuotos kaikin puolin.

Aivan sama se on vaikka niitä kuinka pikkuhiljaa hivutettaisiin ylöspäin niin kyllä se raja ihmisillä tulee vastaan jossain vaiheessa ja myynnit alkaa sakkaamaan.
Jätin nämä kolmenkympin pelit ihan tarkoituksella huomioimatta, kun siellä hinnat hyppii ihan miten sattuu. On kympin pelejä, kahdenkympin pelejä ja kolmenkympin pelejä.

Jos kuitenkin puhutaan näistä isoista peleistä, niin kyllä, Sony tekee tätä jo nyt. Ja näyttää siltä että NBA2K sarjan kohdalla kokeillaan myös. Raja tulee vastaan, mutta epäilen suuresti että se olisi vielä +10 euroa nykyisistä hinnoista. Tai edes +15€. Tämä nimenomaan suosittujen pelien osalta. Kun koko kaveriporukka ostaa uuden Codin, niin sinäkin ostat. Kun koko kaveriporukka siirtyy pelaamaan seuraavan vuoden painosta Fifasta, sinäkin siirryt.

Siksi juuri puntaroinkin että näemme ehkä enemmän hintahajontaa julkaisijoiden ja pelien kesken. Sen huomattavasti pienemmälle segmentille suunnatun kauhupelin ei välttämättä kannata olla samoissa hinnoissa kuin uuden Fifan, vaikka peli olisi kuinka AAA.

Toisaalta näemme tästä ihan kohta konkreettisen esimerkin NBA2K:n kohdalla. Miten hyvin uusi versio tulee myymään kymppiä kalliimmalla hinnalla?
 
Tässä keskustelussa on syytä huomioida pari juttua.

Hinnat nousevat vääjäämättä niin inflaation kuin koko ajan paranevien pelien (=suuremmat kustannukset) takia.

Digipelin ostat sohvalta. Fyysisen kappaleen ostoon sinun on käytettävä vaivaa ja aikaa, jotka on yhtä kuin rahaa. Digipeli != fyysinen levy hintavertailultaan.

Fyysinen peli voi naarmuuntua, kulua ja hukkua. Digipeli ei, kunhan tunnukset säilyvät tallessa.

Digipelien myötä C2C välinen kaupankäynti kupsahtaisi. Se mahdollistaa suuremman hinnoitteluvoiman digipelin myyjille ja painetta korkeammille hinnoille.

Tarjouksia on kummassakin jakelukanavassa.

Loppujen lopuksi markkinatalous pitää huolen, että pelien hinnat eivät voi liikaa nousta. Vaihtoehtoina kun on muut pelialustat tai vaikka pingis. Kate on parempi kuin ei myyntiä ollenkaan. Korkeat hinnat olisivat ongelma myös konsolin kauppapaikalle niin maineen kuin konsolin myynnin osalta.

Varmasti tavoite on niin digipelien kuin fyysisten levyjen osalta tienata mahdollisimman paljon rahaa. Hinta pitää kuitenkin olla sellainen, että kuluttaja kokee saavansa pelille vastinetta (arvo) ja kilpailijoiden tuote ei ala kiinnostamaan enemmän (liian helppo pääsy markkinaan). Muuten alkaa alamäki.
 
Tuo on aina suhteellista minkä kukainenkin laskee vaivaksi ja mikä aika on "rahaa" ja mikä ei.

Itselle on ihan sama että odottelenko latausta vai postia. Kumpikin kestää ja se aika pitää tehdä jotain muuta. Mieluummin valitsen sen postin tai haen kaupasta suoraan. Jälkimmäistä kyllä tosi vähän kun yleensä saa tilaamalla halvemmalla. Joka tapauksessa joutuu odottamaan jonkin ajan ja se aika pitää tehdä jotain muuta kuin pelata sitä tulossa olevaa peliä. Suunnittelemalla pärjää: onko peliä kohta läpi? No tilaa hyvissä ajoin se seuraava valmiiksi. Ei ole merkitystä kuinka hidas posti on jos on itse ajoissa. Pelaamista (ja muuta tekemistä) on taas aina, joten sen ajan joka pelin saamisen menee, on yhdentekevää. Ellei ole pakko päästä nyt ja heti pelaamaan (joka ei kyllä sekään onnistu, sillä aina myös lataus kestää ja joutuu miettimään milloin ostaa että pääsee aikataulussa X pelaamaan).

Mitä hakemiseen muuten tulee: otan ihan liikunnan kannalta ja en koe niinkään menettäväni aikaa vaan saavani mukavan pyöräily tai kävelyreissun. Motivaatiota on enemmän näihin kun on jokin "oikea" syy lähteä johonkin kuin vain liikkuminen vaikka lenkkeilyäkin harrastan.

Hintavertailukin on sellaista että helpommin ja nopeammin tarkistan torista, huuto.netistä ja parilta foorumilta haluamani pelin hinnan kuin käyn pelihuoneessa käynnistämässä konsolin kaupan tai selaan niitä kyhäelmiä selaimella. Nuo muut kun toimii paljon jouhevammin. En edes käsitä miten PS ja MS Store voi olla niin paskoja käyttää ja joku suomalainen tori on toimivampi.

Mitä yleisesti ottaen tulee fyysinen vs digi: näiden ihmisten takia, jotka suostuvat maksamaan jostain "kätevyydestä" 10-15 euroa enemmän, joudumme myös me muut tulevaisuudessa maksamaan jokaisesta pelistä sen 10-15 euroa enemmän kuin nykyisin. Kiitos tästä. Onhan se pakko päästä heti pelaamaan ja levyä ei pysty vaihtamaan ja mitä näitä nyt oli.

Tunnustan että digillä on nuo edut olemassa ja jos joku niitä arvostaa niin ok, mutta ärsyttää se, että tämä kehitys pakotetaan myös meille korkeampine hintoineen.

Miten muuten kun edelleen suuressa osaa maailmaa ei taida yhteydet olla Suomen tasolla? Siellä ne fyysiset voi oikeasti olla tarpeellinen juttu. Eikä täällä meilläkään kaikilla ole sellaista yhteyttä että jaksaisi netin kautta kauheasti kamaa latailla. Jotenkin voisi kuvitella että ei ne fyysiset ihan heti katoa vaikka digi on edelleen yleistynyt ja yleistymässä.
 
Urakalla pelaaville pelien hinnoilla on merkitystä, pari kolme peliä vuodessa pelaaville ei niinkään. Fyysisen pelin isoin etu on jälkimarkkinat, jolloin pelin lopullinen kustannus on n. 5-30€. Se on halpaa se.

Onkos muilla tullut mieleen, että pelien kaupankäynnin muuttuessa digitaaliseksi ja jälkimarkkinoiden sammuessa myyntimäärät itse asiassa kasvaa ja siten vähentää painetta hinnankorotuksille. Pelin kulut ja haluttu tuotto saavutetaan hinnankorotusten sijaan myyntimäärällä.

Shamaniacin kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että PS store on sekava ja hidas viritys, varsinkin selaimella ja applikaatiolla. Käsittämätöntä.

Suoratoistopalvelut ovat talloneet jalkoihin fyysisten leffojen kaupan, kun peruspulliaiset vaativat helppoutta ja nopeutta. PC-pelitkin on diginä. Lopulta saman kokee aivan varmasti myös konsolipelit. Nähtäväksi jää, miten käy hinnoittelun. Eikös tässäkin ole mallia jo otettu suoratoistopalvelujen maailmasta?
 
Hintavertailukin on sellaista että helpommin ja nopeammin tarkistan torista, huuto.netistä ja parilta foorumilta haluamani pelin hinnan kuin käyn pelihuoneessa käynnistämässä konsolin kaupan tai selaan niitä kyhäelmiä selaimella. Nuo muut kun toimii paljon jouhevammin. En edes käsitä miten PS ja MS Store voi olla niin paskoja käyttää ja joku suomalainen tori on toimivampi.
Näihin on olemassa muita sivustoja joista nuo kyllä saa helposti selville, esim. psprices.com.

Microsoftin puolelta en tiedä, mutta oletan että joku vastaava löytyy sinnekin.
 
Fyysinen peli voi naarmuuntua, kulua ja hukkua. Digipeli ei, kunhan tunnukset säilyvät tallessa.

Fyysisten pelien kohdalla asia on noin. Digipelikään ei kuitenkaan ole ikuinen. Digipelin voi ladata itselleen vain siihen asti kunnes Sony, Microsoft tai Nintendo päättää toisin. Wii-pelien kohdalla se on enää ajan kysymys ja Wii tuskin jää ainoaksi konsoliksi, jonka digilataukset lopetetaan. Sama koskee muutakin digitaalista viihdettä.

Onkos muilla tullut mieleen, että pelien kaupankäynnin muuttuessa digitaaliseksi ja jälkimarkkinoiden sammuessa myyntimäärät itse asiassa kasvaa ja siten vähentää painetta hinnankorotuksille. Pelin kulut ja haluttu tuotto saavutetaan hinnankorotusten sijaan myyntimäärällä.

Kilpailun loppuminen ja kysynnän kasvaminen nostavat hintoja. Osakeyhtiön lakisääteinen tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Ei ole mitään tiettyä tuottoa, jonka saavutettuaan joku maailman suurimmista yhtiöistä jäisi köllöttelemään tyytyväisenä. Osakkeenomistajat eivät ikinä tyytyisi sellaiseen.
 
Mitä yleisesti ottaen tulee fyysinen vs digi: näiden ihmisten takia, jotka suostuvat maksamaan jostain "kätevyydestä" 10-15 euroa enemmän, joudumme myös me muut tulevaisuudessa maksamaan jokaisesta pelistä sen 10-15 euroa enemmän kuin nykyisin. Kiitos tästä. Onhan se pakko päästä heti pelaamaan ja levyä ei pysty vaihtamaan ja mitä näitä nyt oli.
Vaihtoehtona on myös käyttää omia hoksottimia, ostaa digiversio halvemmasta maasta ja maksaa pelistä parikymppiä vähemmän kuin siitä fyysisestä muoviroskasta kotimaassa.
 
Fyysisten pelien kohdalla asia on noin. Digipelikään ei kuitenkaan ole ikuinen. Digipelin voi ladata itselleen vain siihen asti kunnes Sony, Microsoft tai Nintendo päättää toisin. Wii-pelien kohdalla se on enää ajan kysymys ja Wii tuskin jää ainoaksi konsoliksi, jonka digilataukset lopetetaan. Sama koskee muutakin digitaalista viihdettä.

Kilpailun loppuminen ja kysynnän kasvaminen nostavat hintoja. Osakeyhtiön lakisääteinen tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Ei ole mitään tiettyä tuottoa, jonka saavutettuaan joku maailman suurimmista yhtiöistä jäisi köllöttelemään tyytyväisenä. Osakkeenomistajat eivät ikinä tyytyisi sellaiseen.

Eikös digipelin voi jättää kiintolevylle, joilloin siellä se pysyy?

Aloin pohtimaan, mikä hintoja alentava kilpailulliseksi väitetty elementti fyysisessä levyssä on vs. digijulkaisu? Voihan Sony/MS vaatia nytkin sikahintaa pelivalmistajalta siitä, että pelilevy toimii konsolissa? Reippaan rojaltin siis saa vaikka ei peliä itse myisi omalla kauppapaikallaan. Miten siis fyysinen levy eroaa digipelistä, joiden hintoja oletetaan pidettävän korkeina konsolivalmistajan kauppapaikan takia?

Oma päätelmäni on, että digipelien hinnat on korkeammat ihan vain ihmisten laiskuuden takia. Digipeli on vain niin helppo ladata ja sen saa ns. heti. Siksi niitä ostetaan vaikka hinta on korkeampi ja tämä hinta tulee ihan kysynnän ja tarjonnan myötä. Digi on harmi niille, jotka haluaisivat pelin halvalla ja ovat valmiita käyttämään (edes pientä) vaivaa siihen.
 
Aloin pohtimaan, mikä hintoja alentava kilpailulliseksi väitetty elementti fyysisessä levyssä on vs. digijulkaisu? Voihan Sony/MS vaatia nytkin sikahintaa pelivalmistajalta siitä, että pelilevy toimii konsolissa? Reippaan rojaltin siis saa vaikka ei peliä itse myisi omalla kauppapaikallaan. Miten siis fyysinen levy eroaa digipelistä, joiden hintoja oletetaan pidettävän korkeina konsolivalmistajan kauppapaikan takia?
Kilpailu. Tämä pitää hinnat alhaalla. Vielä tällä hetkellä meillä on monta paikkaa mistä ostaa fyysisiä pelejä. Kun taas konsoleilla meillä on vain yksi paikka mistä ostaa digipelejä (joo, digipelejen lunastuskoodeja voi ostaa myös muualta). Näin ollen konsolien kauppapaikat ovat monopoliasemassa digimyynnissä. Kauppapaikan hinta on siis yksi ja sama. Kun taas fyysisissä saman uutuuspelin hinta voi heitellä kauppojen välillä jopa yli kymmenellä eurolla. Siellä kilpaillaan asiakkaista. Monopoliasemassa olevan konsolin kauppapaikan ei tätä tarvitse tehdä.

Tietokoneen digijakelussa tilanne on hieman parempi, kun on sentään muutamia kilpailevia kauppapaikkoja.
 
Game Passit ja striimauspalvelut on myös kilpailua, joten eiköhän ne pidä pelien hinnat järkevinä maailman muuttuessa.

Pelien budjetit ovat nousseet viimeisen 5-10 vuoden aikana runsaasti. Hinnan nosto on tehty mikromaksujen, season passien sekä battlepassien ja kalliimpien "Ultimate-versioiden" myötä.

Siihen nähden tuntuu hullulta miten paljon on kokoajan hyviä tarjouksia. Vielä PS4 alkuaikoina tuli maksettua peleistä käytännössä täyttä hintaa, mutta viime vuodet hommannut pelejä ihan pennosilla lähes järjestäen. Tarjontaakin on yli tarpeiden.

Ei pelaaminen kallista ole, säätelee vaan omien tarpeiden ja lompakon paksuuden mukaan. Tuskin se isosti siitä tulee muuttumaan, vaikka digi kokoajan entistä isompaa roolia ottaa. Tietyt keinot ehkäpä vähän karsituvat.

Itseäni ei niinkään haittaa pieni pelien hinnan nousu tai tarjouksien heikkeneminen, vaikka se henkilökohtaisesti aika isosti vaikuttaa omaan pelaamiseen. Pitää kuitenkin ajatella isompaa kuvaa ja myös kehittäjiä.
 
Onkos muilla tullut mieleen, että pelien kaupankäynnin muuttuessa digitaaliseksi ja jälkimarkkinoiden sammuessa myyntimäärät itse asiassa kasvaa ja siten vähentää painetta hinnankorotuksille. Pelin kulut ja haluttu tuotto saavutetaan hinnankorotusten sijaan myyntimäärällä.
En usko hetkeäkään että voittoa tekevät firmat jossain vaiheessa hyvää hyvyyttään päättäisivät että nyt on tienattu tarpeeksi, laitetaan hinta alemmas. Ainoastaan sitten kun myynnit vähenevät, niin lasketaan hieman hintaa, jotta saadaan lisämyyntejä.

Se alennus kuitenkin tulevaisuudessa on alussa varmasti sitä, että porukka on ihan innoissaan ostamassa 50 euron peliä kun on niin halpa. Siis se hinta, millä voi saada nykyään jopa uutuuspelin fyysisenä. Mutta kun/jos lähtöhinta on 79,95 tai enemmän, niin kyllähän tuo 50e silloin on "halpa". Ärsyttää jo valmiiksi, sillä suurella todennäköisyydellä se menee tähän ja ihmiset on jo nyt totutettu tähän niin hommassa ei nähdä edes mitään erikoista tai huonoa.

Shamaniacin kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että PS store on sekava ja hidas viritys, varsinkin selaimella ja applikaatiolla. Käsittämätöntä.
Näihin on olemassa muita sivustoja joista nuo kyllä saa helposti selville, esim. psprices.com.
Tämä lienee se paras vastine Xboxin kauppapaikan tarjouksien kyttäämiseen: https://xbdeals.net/fi-store/

Joo, löytyyhän näille kaikkia kätevämpiä ja toimivampia vaihtoehtoja mutta juuri se on se käsittämätön juttu että TÄYTYY olla erikseen näitä, jotka toimii hyvin kun se oikea kauppapaikka ei sitä tee.

Vaihtoehtona on myös käyttää omia hoksottimia, ostaa digiversio halvemmasta maasta ja maksaa pelistä parikymppiä vähemmän kuin siitä fyysisestä muoviroskasta kotimaassa.
Ei jaksa tai huvita kikkailla useilla eri maiden tunnuksilla ja mitä se nyt sitten vaatiikaan. Miten muuten trophyt ja muut toimii jos on useampi tili? Ei jaksa edes selvittää tällaisia.
 
Vaihtoehtona on myös käyttää omia hoksottimia, ostaa digiversio halvemmasta maasta ja maksaa pelistä parikymppiä vähemmän kuin siitä fyysisestä muoviroskasta kotimaassa.
Tämä kikkailu onnistuu xbox jotenkin mutta en tiedä mitä tarvii tehdä.
 
Kysynnän ja tarjonnan laki hoitaa homman. Jos peli myy halvemmalla hinnalla reippaasti ja sillä tienaa enemmän, niin miksi nostaa hintaa, laskea myyntiä ja saada vähemmän tuottoa? Jossain se raja kulkee ja siihen se hinta asettuu.

Ihmettelen, että vaivaannutaan lähtemään kauppaan tai tilaamaan netistä, mutta ei jakseta ostella eri maiden storeista ja samalla motkotetaan digipelien hinnoista? Näin se vaivannäkö on eri ihmisillä erilaista.

Itse en enää "jaksa" fyysisten levyjen kanssa touhuta (isoin syy levyjen vaihto ja säilytys) ja tottakai samalla toivon, että digipelien hinnat pysyy hanskassa. Minun puolestani fyysisten pelilevyjen myynti sen kun jatkuu, mutta digipelien ostajien syyttäminen mahdollisesta hinnannoususta on epäreilua.
 
Minun puolestani fyysisten pelilevyjen myynti sen kun jatkuu, mutta digipelien ostajien syyttäminen mahdollisesta hinnannoususta on epäreilua.

Nimenomaan näin, mulle on ihan sama millasen version kukin haluaa ostaa enkä sinällään toivo fyysisen median kuolemaa, kun tallaa tavallaan. Aivan turha kuitenkin syyttää digiä suosivia hinnan nousuista tai fyysisen kuolemasta. Jos noin joskus käy niin siinä vaiheessa se on vain hyväksyttävä ja mentävä sillä mitä on tarjolla. Kuitenkin niin kauan, kun fyysistä ostetaan niin sitä tuotetaankin. Jos taas valta osa kokee jossain vaiheessa digin mieluisammaksi vaihtoehdoksi niin fyysisen on aika väistyä.

Ite olen siinä mielessä kummallinen tapaus, että pelien osalta olen siirtyny täysin digipuolelle mutta leffat ostetaan edelleen fyysisenä, niitä kun on hyllyyn kertynyt jo yli 1100kpl vuosien saatossa. Siinä mielessä tuo Disneyn päätös kirpaisee jonkin verran. Olisin kuitenkin valmis leffoissakin siirtymään digiaikaan jos oikeasti löytyisi jokin yksi paikka, josta voi ostaa kaikki leffat diginä. Nykyisellään diginä kuitenkin saa leffoja varsin huonosti, varsinkin jotain vähän harvinaisempia ja pienempiä tuotoksia.
 
Minun puolestani fyysisten pelilevyjen myynti sen kun jatkuu, mutta digipelien ostajien syyttäminen mahdollisesta hinnannoususta on epäreilua.

Mitä enemmän sitä peliä menee julkaisuikkunassa kaupaksi diginä hintaan 69,90 € per kappale, niin sitä suuremman signaalin se antaa pelin tekijöille ja julkaisijoille, että tuo on on okei hinta ja ehkä sitä voisi kokeilla jopa nostaa vähän lisää. Jos vastaavasti noille samoille tekijöille ja julkaisijoille annetaan toisenlainen signaali ostamalla niitä fyysisiä versioita kaupasta hintaan 59,90 € per kappale, niin ehkä se paine ja innostus hintojen systemaattiselle nostolle onkin pienempi.
 
Ylös Bottom