Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Tuli ainakin harvinaisen selväksi mikä oli arvostelijan suosikki rallipeli :D

Vähän on kiinostus noussut tätä kohtaan, jos ajettavuus parantunut. Videoiden perusteella kaipaisin lisää luisua soralle. Pitäneen odotella vielä kunnollista pelikuvaa, jossa koitetaan ajaa, niinkuin soralla pitää. VVV pätkät on muuten ollut ihan hyviä, mutta kaveri ei kyllä osaa viedä autoa soralla mutkaan.

Paremmalta tuo minusta tuntuu selvästi, ku WRC8 ajettavuuden osalta, tosiaan jousitus ja painonvaihtelu tuntuu paljon paremmin nyt ja on loogisempaa. Juurikin tuo luisuttelu on minusta nyt paljon luonnollisempaa, kun edellisessä ja saa makiasti menemään mutkat sivuluisussa. :)
 
Pystyykös tässä vieläkään ajamaan yksittäisiä kokonaisia ralleja vai pelkästään yksittäisiä pätkiä?
 
Eilen tuli ajeltua jonkin aikaa wrc 9:ä ja varsinkin pädillä ajo tuntui heti helpommalta ja sulavammalla verraten edelliseen versioon. Eli ainakin niin, peli tuntui ihan mukavalta viihteeltä.

Ajoin myös jonkin aikaa ratilla(Thrustmaster TX, Xbox one x), mutta käytännössä koko homma meni ratin säätämiseksi, koska nuo asetukset olivat aivan pielessä.
Ratin säätäminen ja sisäkuvakulmien tai konepeltikuvakulman saaminen sopivaan iskuun ja yhteispeliin oli jo mielestäni wrc 8:ssa työn ja tuskan takana ja nyt näyttää olevan sama homma edessä. Edellisen osan säädöt eivät myöskään auttanet asiaa, vaan aika alusta sai lähteä hakemaan järkeviä säätöjä.
Säätämiseen saa siis varata aikaa runsaasti, jos ei mitään päivitystä tuohon ole tulossa. Uskoisin kuitenkin, että ratin saa kohtuu hyviin säätöihin, mutta tuntuma on kuitenkin aika erilainen, kuin esim dirtissä.
Noin yleisesti tuntui siltä, että auton hallinta hypyissä ja mutkissa oli paljon helpompaa ja vakaampaa, kuin wrc 8:ssa.

Mielestäni suurin ongelma WRC 9:ssä on kuitenkin(kuten edellisessäkin osassa)erittäin kontrastikas ja kirkas värimaailma, joka saa jokaisen yksityiskohdan tai varjon erottumaan ja hyppimään aika ikävästi silmille. Asia korostuu varsinkin sisänäkymistä ja konepelliltä ajettaessa ja luultavasti vielä enemmän matalan ruudunpäivityksen vuoksi. Asia tulee ilmi joillakin pätkillä enemmän, kuin toisilla, mutta silloin kun se häiritsee, se häiritsee aika tavalla.

Näin alkuun jäi siis aika ristiriitainen vaikutelma, mutta aika näyttää..
 
Toimitukseenkin tuli koodi, mutta ottajia ei ilmaantunut. Teenpä siis itse pelistä artikkelin rallinoviisin silmin perinteisen arvion sijaan (koska en tosiaan ole moneen vuoteen rallia ajanut ja vaikea antaa arvosana pelille josta ei ole selkeää näppituntumaa).

Alun perusteella ajaminen oli suhteellisen vaikeaa ja pienetkin virheliikkeet kostautuivat. Ohjaimella ja ulkokuvakulmalla auto tuntuu vaeltavan ihan erilailla kuin ajaessa puskuri- tai sisänäkymästä - liekö vain illuusio vai voiko niissä olla eroa?

Katsotaan mitä tästä tulee, älkää bensalenkkarit suuttuko ;)
 
Toimitukseenkin tuli koodi, mutta ottajia ei ilmaantunut. Teenpä siis itse pelistä artikkelin rallinoviisin silmin perinteisen arvion sijaan (koska en tosiaan ole moneen vuoteen rallia ajanut ja vaikea antaa arvosana pelille josta ei ole selkeää näppituntumaa).

Alun perusteella ajaminen oli suhteellisen vaikeaa ja pienetkin virheliikkeet kostautuivat. Ohjaimella ja ulkokuvakulmalla auto tuntuu vaeltavan ihan erilailla kuin ajaessa puskuri- tai sisänäkymästä - liekö vain illuusio vai voiko niissä olla eroa?

Katsotaan mitä tästä tulee, älkää bensalenkkarit suuttuko ;)

Nonni hauska kuulla, myös vähemmän rallipelejä tahkonneen mietteet, vaikka tuskin itselle niistä juurikaan hyötyö, pelin hyvyyttä arvioitaessa.

Varmaan illuusio, puskurista yleensäkkin paljon välittömämpi tuntuma ja ohjaamosta, jos ”kamera” pultattu kunnolla kiinni ja heiluu auton liikkeiden mukana.

Varsinkin soralla, ulkokuvakulma vaatii, oikein tehtynä, jonniinverran totuttelua, kun mennään kuulalaakereiden päällä, varsinkin arkaillessa. Soralla pitää vain rohkeesti uskaltaa viedä autoa sopivassa luisussa ja tuntuma alkaa löytymään.
 
Pystyykös tässä vieläkään ajamaan yksittäisiä kokonaisia ralleja vai pelkästään yksittäisiä pätkiä?

Ei taida pystyä. On tuo ura ja sitten on season mikä on ura mutta ilman managerointia. Clubista en tiedä pystyykö siellä tekemään ja ajelemaan yksin vai pitääkö aina saada enemmän jengiä.
 
Ei taida pystyä. On tuo ura ja sitten on season mikä on ura mutta ilman managerointia. Clubista en tiedä pystyykö siellä tekemään ja ajelemaan yksin vai pitääkö aina saada enemmän jengiä.
Ihan kuin olisin joskus lukenut että pystyy tekemään custom rallin tuossa clubi tilassa ja laittamaan sen yksinpeliksi. Tuo custom rallin puuttuminen kasissa oli aivan käsittämätön aivopieru. Toivottavasti onnistuu tässä uudessa
 
Onko niin, että mistään ei tuolla urassa näe millanen vaihteisto autossa on? Olisi kiva matchata auton kanssa aina oma setup joko h-shifterille tai sequentiaalille.
 
Mutta kyllähän se vaan niin on, että Dirt Rally 2 on omalla kohalla vihdoin lyöty ja WRC9 vie kruunun. Nyt ajomalli on semmonen, että on todella hauskaa ajaa ja painon vaihtelut, töyssyt, pidon katoamiset jne. Tuntuu hienosti ja aidon oloisesti ratissa. Nuo EK:t on tosiaan paljon parempia ja vaihtelevampia (jopa maan sisällä), kun Dirt Rallyssä myös. Uratiloja ei voi oikeen edes verrata, kun DR2:n vastaava on niin karvalakkimallia. Tykkään, kun on vähän muutakin, kun vaan rallia rallin perään.
 
Miten, Murdoc, sitten vertaisit WRC8:n ajomalliin ja grafiikkaan? Minusta kasissa on aika vähän painon tuntua autoissa verrattuna Dirt Rally 2:een ja ohjaaminen mutkissa ei tunnu siksi yhtä luontevalta. Grafiikoissa pistää silmään huono valaistus ja karkeat tekstuurit. Pelivideoiden perusteella WRC9:n ulkoasu on saman tyylinen kuin kasin. Vaikea tosin arvioida muutoksia, jos ei pääse itse pelaamaan.
 
Tuossa ajomallissa juuri tuo painontunne on mennyt eniten eteenpäin minusta kasiin verrattuna ja nyt se tuntuu luontevalta ja luisuja on helpompi sen takia ylläpitää kaasulla ja pienillä ohjausliikkeillä. Tuntuma tiehen on myös parantunut selvästi ffb osalta mutta en tiedä johtuuko siitä, kun nyt tuo Fanatec on virallisesti tuettuna.

Grafiikka ei ole mitään kirkkainta kärkeä mutta ajaessa se siitä huolimatta näyttää minusta tosi hyvältä. Yksityiskohtia radoissa on paljon. Sitten jos pysähtyy ja jää jotain taloja tuijottelemaan niin näyttää paikoin aika rujolta. Mutta mielestäni tosiaan graafisesti juuri tärkeimmistä paikoista näyttää tosi hyvältä.

Valaistuksesta ei oo pahaa sanottavaa kyllä. Mukavasti joku illan laskeva aurinko aiheuttaa näkyvyys ongelmia, kun käännytään sopivaan ilman suuntaan, ilta kisat on hienoa katseltavaa ja kerran tuli ajettua ek läpi rikkinäisillä valoilla yöllä ja valaistus oli todella realistisen näköinen, kun ikäänkuin silmä olisi tottunut pimeyteen mutta silti ei kunnolla nähnyt eteensä.

Kasista en tuon ajomallin takia varsinkaan juuri pitänyt mutta nyt kyllä maistuu ja kovaa. :)
 
Tuossa ajomallissa juuri tuo painontunne on mennyt eniten eteenpäin minusta kasiin verrattuna ja nyt se tuntuu luontevalta ja luisuja on helpompi sen takia ylläpitää kaasulla ja pienillä ohjausliikkeillä. Tuntuma tiehen on myös parantunut selvästi ffb osalta mutta en tiedä johtuuko siitä, kun nyt tuo Fanatec on virallisesti tuettuna.

Grafiikka ei ole mitään kirkkainta kärkeä mutta ajaessa se siitä huolimatta näyttää minusta tosi hyvältä. Yksityiskohtia radoissa on paljon. Sitten jos pysähtyy ja jää jotain taloja tuijottelemaan niin näyttää paikoin aika rujolta. Mutta mielestäni tosiaan graafisesti juuri tärkeimmistä paikoista näyttää tosi hyvältä.

Valaistuksesta ei oo pahaa sanottavaa kyllä. Mukavasti joku illan laskeva aurinko aiheuttaa näkyvyys ongelmia, kun käännytään sopivaan ilman suuntaan, ilta kisat on hienoa katseltavaa ja kerran tuli ajettua ek läpi rikkinäisillä valoilla yöllä ja valaistus oli todella realistisen näköinen, kun ikäänkuin silmä olisi tottunut pimeyteen mutta silti ei kunnolla nähnyt eteensä.

Kasista en tuon ajomallin takia varsinkaan juuri pitänyt mutta nyt kyllä maistuu ja kovaa. :)

Kai se on ostohousut laitettava jalkaa ja testattava itsekkin tätä :D
 
Nyt tuli cdkeys koodi, mutta kun Flight Sim sai päivityksen mikä korjaa isoimman ongelman, ni eihän täs ehdi WRC:tä korkkaa. :/
 
Murdoc onko wrc9:ssa parempi/realistisempi ajomalli kuin dirt 2.0:ssa? Vai huonompi/samaa tasoa?

Mulle on jotenki vaikee verrata tuota paremmuutta tai realistisuutta noissa. Pitäis melkeen nyt rinnalla testata Dirt Rallyä kanssa. Mutta hauskaa ajaminen on tuossa WRC:kin tällä kertaa ja se tuntuu suht realistiselta myös. Kuvittelee kasin mutta reilusti paremmalla painontunteella ja -mallinnuksella ja jousituksilla. Parempaan en oikeen kuvailuilla pysty. :D
 
Murdoc onko wrc9:ssa parempi/realistisempi ajomalli kuin dirt 2.0:ssa? Vai huonompi/samaa tasoa?

Tulihan se hommattua heti ja kerkesin noin 1h testaa paria WRC-autoa ja tietysti takavetoista Ford Escorttia.

Ensituntumalla, ajettavuus on parantunut, vähän on tullut massaa tulitikkurasiaan ja jousitus parantunut. Ratilla oli heti ihan jees ajella.

Äkkiseltään Dirt Rally 2:n ajettavuus kokonaisuutena tuntuu soralla realistisemmalta ja parermmalta. WRC 9 voi olla kuitenkin jollain ajettavuuden alueilla parempi, mutta pitää vielä ajaa lisää, saada kunnolla tuntumaa ja kaikki säädöt kohdilleen.

Escorttia ajoin hetken testialueella ja oli ainakin perus säädöillä, suuri pettymys. Ei tuntunut yhtään samalta, kuin Hyvinkään rallicross radalla tuhmumpi versio, irl. Dirt Rally 2:ssa tuntuma on huomattavasti lähempänä.

Voi kuitenkin heti sanoa, että ajettavuus on parantunut ainakin ratilla WRC 9:ssä, verrattuna 8:siin.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä tuntuu ensitestin jälkeen, ja on kyllä mennyt peli eteenpäin edellisestä =) Pystyykö tässä nyt vaihtamaan uran vaikeustasoa kesken kaiken?
 
Ylös Bottom