Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Pelin tekijää se tuskin lohduttaa...
Pelintekijä saa tässä tapauksessa palkkansa suoraan Microsoftilta, joten luulisin että ihan hyvin lohduttaa.

Edit. Onko tosiaan näin epäselvää että kyseessä on nyt Microsoftin oma studio. Ihan yhtä hyvin voisi kysyä lohduttaako Santa Monican studiota kun God of War ei tule Xboxille ja jää myyntejä saamatta.
 
ihan varmasti haitaa niitä kun ne ei saa todella paljon rahaa mitä ps4 ja ps5 omistaja laitaisivat peliin ennusta että noista pelitaloista menee nurin 2 vuoden sisällä

Eiköhän Microsoftin johdossa olla tehty riskiarviot tämän kokoluokan ostoksesta. :D Näin ollen Microsoftin pelitalojen konkurssi kahden vuoden sisällä on vain ja ainoastaan joidenkin PS-pelaajien märkäuni.

Tällä logiikalla Sonyn pelistudiot olisivat olleet jo haudattuna pitkään, kun julkaisevat pelinsä vain omalle alustalle.
 
ihan varmasti haitaa niitä kun ne ei saa todella paljon rahaa mitä ps4 ja ps5 omistaja laitaisivat peliin ennusta että noista pelitaloista menee nurin 2 vuoden sisällä
Ymmärrät varmaan että konsolivalmistajan oman studion ja third party studion ansaintalogiikat eroavat toisistaan. Microsoftin omilla studioilla on Microsoftin rahallinen tuki takanaan. Ihan sama juttu kuin Sonyn tai Nintendon omilla studioilla. Olet varmaan huomannut etteivät nekään julkaise pelejään oman alustansa ulkopuolella ja siitä huolimatta eivät mene nurin.
 
Tämä nyt on tietyllä tavalla hölmö vertaus, koska kaksi täysin erilaista asiaa kyseessä.

"Tietyllä tavalla"?

Tätä samaa spekulaatiota on pyöritelty täällä jo ainakin puolen tusinaa kertaa, eikä kukaan ole koskaan osannut edes kertoa, mihin konkreettisiin faktoihin sen perustaa. Tässä otossa tuntui koko Game Passin peruskonsepti olevan hakusessa. Tämä analogia ei ollut edes analogia.

Microsoftilla ei edelleen ole minkään luokan muskeleita "pakottaa" muiden pelejä palveluun. Omat pelinsä se toki sinne laittaa - se kun on yksi palvelun myyntivalteista. Sinulla on kuluttajana edelleen mahdollisuus ostaa "pizzasi" juuri niistä samoista kanavista kuin ennen Game Passia. Microsoft on ihan yhtä vähän välikäsi kuin ennenkin.

Olen itse tehnyt huomion, että pelit poistuvat palvelusta noin 6, 12, 18 tai 24 kuukauden kuluttua sinne tulostaan (poikkeuksia tietysti aina on). Tästä voisi päätellä, että on kyse yksinkertaisesta lisenssistä, jossa Microsoft maksaa siitä hyvästä, että peli tulee saataville palveluun. He eivät omista peliä tai estä muita tapoja hankkia sitä - kuten porukoille täällä ilmeisesti on päähän jäänyt junnaamaan.
 
Sen verran sakeaa settiä, että tähän kaipaisin perusteluja. GT: Sport kuitenkin pyörittää maailmanlaajuisia sarjoja, joista voittajilla on mahdollisuus päästä mukaan jopa ihan oikeisiin GT-kisoihin ajamaan ihan oikeita GT-autoja. Vaikkei se nyt mikään ultimaattinen ajosimulaattori ole, niin silti suuressa mittakaavassa aika paljon isompia asioita sen puolella tapahtuu kuin Forzan.

Autoihmisenä on tullut seurattua muutamaa tubekäyttäjää, jotka noita kisoja ajelevat varsin tosissaankin. Siellä GT: Sport on se tuote, jota varten tosielämän aikataulut suunnitellaan ja jota pelataan viimeisen päälle olevilla rattivirityksillä. Forza 7 on sitten se tuote, jota pelataan jopa välistä ihan padilla. Pelataan, jotta saataisiin kanavan contenttiin vähän vaihtelua ja "kevyempää sisältöä". GT: Sportissa kaverit vetävät treenikisoja ja testaavat erilaisia rengassetti- ja varikkostrategioita, kun Forza on lähinnä muutaman kierroksen pikakisoja, joissa se ensimmäinen kierros tai kaksi nojaillaan lähimmäisiin kuskeihin ja meno näyttää GT: Sportiin verrattuna lähinnä joltain Need For Speed-mäiseltä touhulta. Toki Forzan ajofysiikka on varmaan realistisempi kuin NFS-sarjan, mutta kisojen meno muistuttaa silti aika paljon NFS-sarjan touhua.

Eli miten se Forza 7 nyt sitten oli selkeästi parempi? :D
Jos nfs assosioituu jollakin tavalla forza motorsport 7:n, niin ihmettelen kovasti. Onko mennyt horizon 4:n kanssa sekaisin? Se on nfs-tyylistä (mutta parempaa).

Gt Sport teki yhden asian hyvin (autojen koristelun lisäksi), se sai porukan kivuttomasti online
-pelaamiseen. Hyvät ajastetut startit, yms. Tuli pelattua siis sitäkin aika paljon. Mutta siihen gt sportin paremmuus jää.

Forza motorsport 7:a voi kokeilla pädillä, tsc ja asm pois, ajomallina simulation. Tulee hyvää taukoviihdettä yt kanavaan kyllä. Vedin nyrren kierroksen 1200hp (saattoi olla paljon enemmänkin) 4wd Volvo 242:lla. Ihan hirveällä keskittymisellä sain lullan pysymään tiellä. Suurimman osan ajasta, forza 7:aa pelatessa on selkeä käsitys miten auto käyttäytyy, ja millä vauhdilla mutkan voi ajaa. Ja aivan eri määrä autoja, ja tässä moottorit eivät kuulosta sirkkelin ja pölynimurin risteytyksiltä.

Että liittyisi ketjun aiheeseen, PS5 on todella heikossa tilanteessa autopelien suhteen, varsinkin kun upgrade/remaster - tilanne on epäselvä. Dirt rally 2.0, assetto corsa & competizione, project cars 2... Ja ei, Ps4-versiot kolmesta viimeisimmästä eivät ole edustuskelpoisia vuonna 2020. Nimim.testattu&vertailtu vaihtamalla Hdmi-inputtia.
 
Auts, koska lapsen käsi kärvähtää...
Ensimmäistä videota odotellessa siitä, kun joku on onnistuneesti paistanut makkaran Series X päällä. :D

No joo, lähinnä tuossa on se vaara, että jengi laittaa kapulan Xboxinsa päälle sen sammutettuaan ja seuraavana päivänä heräävät sitten hieman eri muotoiseen kapulaan. Meinaan tuo laite käy ilmeisen kuumana ihan standby-tilassakin jos näihin pariin lähteeseen on uskomista. Ja tietenkin kesähelteellä pienessä tilassa kuuman konsolin kanssa voi olla todella tukalaa. Mutta selvähän se on, että mitä enemmän tehoja löytyy, sitä enemmän myös lämmöt kasvavat. Tämähän ei ole mitenkään uutta esimerkiksi PC-puolella jossa kotelot voivat olla todella kuumia.
 
Myös Tom Warren otti hieman kantaa ”lämpöongelmiin:”


Niin kyllähän lämpö yleensä voi ongelmia aiheuttaa, mutta mielestäni ei tässä kukaan ole viitannut RROD kaltaisiin ongelmiin (tai no jos Twitteriä selailee niin sieltä varmaan löytyy) vaan pikemminkin siihen, että konsoli(t) ovat vain perkeleesti kuumempia nyt mitä ennen. Kyllähän tuota on hyvä tuoda esiin niin ihmiset pystyvät valmistautumaan paremmin jos vaikkapa pelihuone on pieni eikä omaa minkäänlaista jäähdytystä siellä. Kuuma voi tulla äkkiä silloin.
 
Ei se huone lämpene yhtään enempää, jos konsoli on kuuma, siihen verrattuna, että se puhaltaisi ulos saman verran lämpöä kuumana ilmana. Näillä tiedoilla en lähtisi tekemään kovin hurjia johtopäätöksiä.
 
"Tietyllä tavalla"?

Tätä samaa spekulaatiota on pyöritelty täällä jo ainakin puolen tusinaa kertaa, eikä kukaan ole koskaan osannut edes kertoa, mihin konkreettisiin faktoihin sen perustaa. Tässä otossa tuntui koko Game Passin peruskonsepti olevan hakusessa. Tämä analogia ei ollut edes analogia.

Microsoftilla ei edelleen ole minkään luokan muskeleita "pakottaa" muiden pelejä palveluun. Omat pelinsä se toki sinne laittaa - se kun on yksi palvelun myyntivalteista. Sinulla on kuluttajana edelleen mahdollisuus ostaa "pizzasi" juuri niistä samoista kanavista kuin ennen Game Passia. Microsoft on ihan yhtä vähän välikäsi kuin ennenkin.

Olen itse tehnyt huomion, että pelit poistuvat palvelusta noin 6, 12, 18 tai 24 kuukauden kuluttua sinne tulostaan (poikkeuksia tietysti aina on). Tästä voisi päätellä, että on kyse yksinkertaisesta lisenssistä, jossa Microsoft maksaa siitä hyvästä, että peli tulee saataville palveluun. He eivät omista peliä tai estä muita tapoja hankkia sitä - kuten porukoille täällä ilmeisesti on päähän jäänyt junnaamaan.

No niin, tuleehan sitä tietoa. Aloitus keskustelulle oli lähes täysin tietämättömältä pohjalta. Sen verran vaivauduin etsimään tietoa, että selvitin palvelun hinnat ja tilaajamäärän. Ja kuulostaahan se pöljältä, kun verrataan pizzapalvelua pelien vuokrauspalveluun, jokin lähtökohta piti kuitenkin valita. Tärkeintä kuitenkin, että aihe herätti keskustelua ja sai lisätietoa. Ehkäpä joku muukin valistui tässä samalla.

Uteliaisuus oli isona osana, että halusin kommentoida aihetta. 15 miljoonaa tilaajaa on sen verran merkittävä määrä, että teki mieli tietää enemmän.
 
Mitä mun silmät lukee? Lämpöä? Tehokkaammassa konsolissa missä on enemmän transistoreja ja muita komponentteja, suurempi virtalähde ja enemmän tehoa? I’m shocked!

Totta kai sen kuuluukin lämmetä. Enemmän tehoa tuottaa enemmän lämpöä. Kysykää vaikka peliläppäreiden omistajilta. XBox on tiukkaan pakettiin kääritty laite missä on panostettu hiljaisuuteen ja rautasuunnittelussa runko on ilmeisesti otettu mukaan lämmön kierrätykseen = kuuma.

Tältä perusteelta veikkaisin että PS5 on kädelle viileämpi pinnaltaan, jolloin voisi tehdä olettaman, että se puhaltaa lämmön sisuksistaan tehokkaammin ulos koska siellä on ilmalla tilaa kiertää. PS5 on myös aikaisempaa Playstationia tehokkaampi ja siellä on myös enemmän komponentteja jolloin kokonaisuutena se käy myös kuumempana.

Kysymys nyt kuuluu, että millä hinnalla nämä erilaiset valinnat on tehty? Itselläni on konsolit olleet telkkarin takana ”piilossa” yli kymmenen vuotta, joten se on se ja sama millä pintalämmöllä konsoli siellä hyrrää. No, PS5 ei mahtuisi tuonne, mutta PS3 ja -4 kyllä kuuluivat sieltä päällä ollessaan. Enää kysymys on kuinka kovaa ilma kiertää PS5:n sisällä?

Äännettömyys on kuningas ja jos PS5 isompi koko tarkoittaa äänettömyyttä Sonyn ”ilma kiertää” filosofialla, niin tervehdin ilolla tuota isompaa kokoa.
 
Villi veikkaus että myös PS5 käy melko lämpimänä, ja siitä kuullaan kunhan laite saadaan johonkin kokeiltavaksi. Lisääntynyt teho tuottaa lämpöä väkisinkin, ja juuri sen takia tulevat konsolit ovat suuri kokoisia jne. Viime viikon testit japanilaisilla YouTube-tähdillä olivat ilmeisesti Sonyn kontrolloimassa ympäristössä joten sieltä nyt ei mitään tuollaista vielä kuultukaan.

Ja tosiaan jos tuo Xboxin lämpeneminen olisi jokin vika, niin miten ihmeessä konsoli olisi lähetetty sadoille ihmisille testiin :D Taitavat olla fanipoikien haihattelua taas nämä "ongelmat".
 
Ja tosiaan jos tuo Xboxin lämpeneminen olisi jokin vika, niin miten ihmeessä konsoli olisi lähetetty sadoille ihmisille testiin :D Taitavat olla fanipoikien haihattelua taas nämä "ongelmat".
Microsoft ei olisi ikinä lähettänyt kuukautta ennen julkaisua uutta konsoliaan journalisteille kotiin testattavaksi, jos olisi pienikin epäilys että siinä olisi jotain vikaa. Tottakai mihin tahansa elektroniikkaan voi tulla vikoja, mutta että olisi jotain järkyttäviä lämpöongelmia. Xbox Series X käy kuumana, koska siinä on paljon tehoa. Ja taivas on sininen. Ja vesi on märkää.
 
No niin, tuleehan sitä tietoa. Aloitus keskustelulle oli lähes täysin tietämättömältä pohjalta. Sen verran vaivauduin etsimään tietoa, että selvitin palvelun hinnat ja tilaajamäärän. Ja kuulostaahan se pöljältä, kun verrataan pizzapalvelua pelien vuokrauspalveluun, jokin lähtökohta piti kuitenkin valita. Tärkeintä kuitenkin, että aihe herätti keskustelua ja sai lisätietoa. Ehkäpä joku muukin valistui tässä samalla.

Uteliaisuus oli isona osana, että halusin kommentoida aihetta. 15 miljoonaa tilaajaa on sen verran merkittävä määrä, että teki mieli tietää enemmän.
Tuohon edelliseen kommenttiin vielä kuitenkin se korjaus, että pelit poistuvat Game Passista ainoastaan, mikäli ne eivät ole Microsoftin omistamien studioiden tekemiä. Yksikään Microsoftin omistamien studioiden tekemä peli ei ole siis koskaan Game Passista poistunut. Ideana on tietenkin, että studioita ostamalla Microsoft laajentaa tätä nimenomaan omien peliensä valikoimaa ja saa Game Passista houkuttelevamman palvelun sen huippupelien itse kontrolloimansa pysyvyyden ja laadun kautta.

Tässä on juuri se pihvi miksi niitä merkittäviä studioita on ostettu ja miksi niitä tullaan mitä todennäköisimmin ostamaan lisää. Sanoisin, että palvelusta jonkin määräajan sisällä poistuvat pelit ovat vain tietynlainen lisäbonus tuossa hienossa palvelussa. Jatkossa tuollaisten pelien merkitys ja osuus palvelussa tulee kuitenkin vähenemään, joten tuo harrastamasi pizzeria-vertaus menettää siinäkin mielessä validiteettinsä.
 
Ylös Bottom