Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Oculus Quest -keskusteluketju

Noh, 1 versio tuli myytyä ja 2 tilauksessa... Mutta mitä minä kuulinkaan, Fb-oculuksella ei ole mitään pilvisysteemiä tallennuksille eli tallennukset ei siirry?!?!? Tämä vaikka niillä on tuo pakkonaittaminen fb tilin kanssa! Eikä näihin tainnut olla edes mitään virallista backup toimintoa.. wtf, muistuttaa ps4->ps5 tallennus parodiaa.. #savegate2020
 
Sonyn indietuotantojen pomo Shuhei Yoshida on tapojensa mukaan hankkinut myös kilpailijan VR-lasit. Siitä voisi napata hybridiominaisuudet suoraan seuraavan sukupolven PSVR2-laseille.

 
Noh, 1 versio tuli myytyä ja 2 tilauksessa... Mutta mitä minä kuulinkaan, Fb-oculuksella ei ole mitään pilvisysteemiä tallennuksille eli tallennukset ei siirry?!?!? Tämä vaikka niillä on tuo pakkonaittaminen fb tilin kanssa! Eikä näihin tainnut olla edes mitään virallista backup toimintoa.. wtf, muistuttaa ps4->ps5 tallennus parodiaa.. #savegate2020

Jos otit savefilestä kopion tai backupin koko sovelluksen tiedoista SideQuestilla, aina voi yrittää siirtää niitä sitä kautta Quest2:seen.

Death Horizon: Reloaded kehittäjältä kun kysyin, ei osannut/halunnut sanoa save filen siirrosta mitään, mutta lupaili kyllä että myöhemmmin tulisi Cloud save tähän peliin, jolloin siirto viimeistään onnistuu.
 
Tässäpä aiemmin Questin omistaneen arvio Quest2:sta pikakokeilun jälkeen.

Ensinnäkin, kaikki jo Redditissä kerrotut huonot tiedot pitävät osapuilleen paikkansa:
- isoimmassa IPD asetuksessa näkyy ”hevosenläpät” sivuilla <- totta, samaan tapaan kuin Goussa muttei minusta show stopper silti, kuva on IPD kohdassa ”3” minulle kumminkin parempi kuin ”2” kohdassa
- naamaa vasten tuleva kangas kutisee <- totta, mutta ei hirveän häiritsevästi, tähän iho tottunee
- kuvan sweet spot on pienempi mitä ykkösessä <- totta tämäkin ja vaatii siksi hyvän IPD kohdan, myös laidoilla on suttuisuutta keskustaan verrattuna
- kuvassa näkyy ”ghostingia” <- esim. teksteissä tätä bongasin

Hyvät tai samantasoiset puolet vrt. Quest1
- Kuva on kirkas ja resoluutio hyvä
- Ohjaimet ovat isommat, mutta itsellä osui sormi helpommin oculus näppäimelle vanhoissa, tähänkin sormi oppinee
- Elite strap on parempi, mutta onko 49€ arvoinen, on eri asia. Ei tuo perus strap huono ole sekään ja voi toimia monilla riittävän hyvin
- SDE katosi resoluution parantumisen myötä, loistavaa!
- Laite on selvästi pienempi mitä aiempi ja siksi mukavampi päässä. En ihmettele lainkaan että isompien silmälasien käyttäjille tämä on ahdas
- WidmoVR Quest1 vahvuuslinssit toimivat suoraan
- äänet ovat ehkä vähän paremmat

Sanoisin että kyseessä on enemmän evoluutio kuin revoluutio. Ihan tällaisenaan en pitäisi 499€ arvoisena parannuksena (256gb+elite strap) mutta lopullisen tuomion voinee sanoa vasta kun Oculus Link on päivitetty Quest2 tasolle.

Itseäni häiritsee kovasti jos tiedän että on olemassa parempiakin laitteita ja kyllähän Quest2:sen jälkeen Quest1 SDE pisti heti silmään. Siksi tämä on itselle kuitenkin keeper ja olen tyytyväinen ostokseeni alkukokeilun jälkeen. Tykkään myös siitä että standalone mahdollisuus on.

Hieman tuo FOV pienuus ketuttaa, mielelläni olisin ottanu terävän kuvan ja ison FOVin kauttaaltaan, ja siihen nimenomaan Valve Index ja HP Reverb G2 ovat parempia. Ne kuitenkin maksavat enmmän joten voi hyvinkin olla että kunhan Oculus Link ja VD päivittyvät Quest2 aikaan, hintaeron huomioiden Oculus Quest2 on minulle hyvä vaihtoehto. Kaikkea ei voi tähän hintaan saada.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellekin saapui q2 tänään.. mietteitä myöhemmin.

Resoluutio oli kuten odotin, ei näy verkkoa ja on likipitäen sitä mikä pitäs riittää vaikka mihin omille vanhoille silmille. Pikkusen enemmän tuntus godrays tyylistä utua reunoilla olevan. Silmäväli säätö ok mutta onhan tämä aina kompromissi. Itsellä ainakin terävyys paranee keskellä mutta sumeutuu reunoilla.. molempia ei saa.
Oled -> lcd ei haittaa, ruutu on kuitenkin täysin tasaisen tummanharmaa.

Istuvuus elite kiinnityksellä ihan ok, melko sama kuin 1 versiolla. Mukavuus ei juuri parantunut, samalla lailla naamaa painava kuin 1, itsellä käy enempi poskipäihin. Jotain otsatuki viritystä pitää keksiä.

Ohjaimet on minulle huonommat kuin 1:ssä. 1:ssä jotenkin tasapainoili rennolla otteella ohjain etusormen ja peukalon välissä. Nyt uusi tuntuu että on enemmän liukas saippua ja ei löydy rentoa tasapainoista otetta vaan on jotenkin liian tasapaksu mötky ote.. pitänee jotain pinnoitetta keksiä.

Plussaa ja miinusta siis, reso ja teho painottaa mulle plussalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas "tyhmälle" että pystyykö sidequestin pelejä pelaamaan questil puhelimen kautta (kus tuota "kunnon" tietokonetta ei ole ... tea for godin sain bugjaegerin kans toimimaan, mutta mitään muuta en!?!?
 
Sidequest vaatii tietokoneen. Se ei kuitenkaan vaadi erityisen tehokasta tietokonetta vaan mikä tahansa kone mistä löytyy usb siirtoon pitäisi riittää.
 
Austin evans pitää quest 2 todella hyvänä vr ellei peräti parhaana.

 
Mielestäni Quest2 on selvä parannus Quest1:seen. Nyt kun olen pari viikkoa käyttänyt niin kolme häiritsevää asiaa kuvassa on:
1) suttuisan harmaa musta, jenkit käyttää termiä murky grey. Ei onneksi erotu kaikilla peleillä, mutta erottuu eritoten peleissä joissa on mustia varjostuksia. En ole ehtinyt WD:S&S:iä vielä kokeilla mutta siinä sen sanotaan olevan hyvin häiritsevä.
2) "Hevosenläpät" sivuilla koska IPD on asennossa kolme, jossa ruudun reuna näkyy.
3) Näyttö ei ole reunoilta yhtä terävä mitä keskeltä, mutta sama vika on Quest1:ssäkin.

2-3 ovat siedettäviä, mutta 1 tuntuu nyt häiritsevältä kun sitä on alkanut bongata, ehkä siihenkin tottuu.

Muutoin 90hz VD ja (lähes) SDE:tön näyttö on kyllä iso parannus Quest1:seen eikä paluuta ole. En halua enää Quest1:stä käyttää kun SDE erottuu siinä niin selvästi, kyllä Quest2 on yllämainituista huonoista puolista huolimatta selvä parannus. Ohjaimissa ja muissa ominaisuuksissa en niin isoja eroja ole vielä bongannut.
 
Tuli tosiaan tilattua toi quest 2 kun tuli taas vr:ää ikävä. Lähti tänään liikkeelle ja pitäisi olla ensiviikolla hyppysissä. Kakosen huonot puolet ovat hyvin tiedossa kuten tuo mustan taso jne. mutta siihen tottuu kaiketi. Peleistä population one vaikuttaa hauskalta, ainakin sitä kehutaan kovasti..
 
Tuleeko quest 2 jotain pelejä mukana ja toimiiko netflix ym sovellukset? Vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta.
 
. Kakosen huonot puolet ovat hyvin tiedossa kuten tuo mustan taso jne. mutta siihen tottuu kaiketi. ..

Tää varmaan riippuu mausta, minua ehkä häiritsi Q1 oled näytön rakeinen "musta" (samoin psvr:ssä)...mun silmiin Q2 musta on _tasaisen_ tumman harmaa eikä ole häirinnyt minua.. se on vähän kuin elokuvateatterien ja projektoreiden musta, ei varmaan ainakaan pahempi. Toki sen eroittaa jos kuvassa on paljon mustaa mutta häiritsevyys on subjektiivista.
 
Tuli tosiaan tilattua toi quest 2 kun tuli taas vr:ää ikävä. Lähti tänään liikkeelle ja pitäisi olla ensiviikolla hyppysissä. Kakosen huonot puolet ovat hyvin tiedossa kuten tuo mustan taso jne. mutta siihen tottuu kaiketi. Peleistä population one vaikuttaa hauskalta, ainakin sitä kehutaan kovasti..

Hyvät puolet peittoaa huonot helposti. Etenkin 90hz pyörivä Virtual Desktop on todella hyvä ja eron Quest1:seen huomaa heti.

Jännä miten tuo mustan taso häiritsee vain tietyillä peleillä, esim. The Invinsible Hoursissa sen huomasi, kun taas Falloutissa, Elite Dangerouksessa tai Star Wars Squadronissa sitä ei huomaa lainkaan.
 
Ilmeisesti linkkikaapelin kuvanlaatua on saatu nostettua. Kun tuntui edellisellä questilla, että kuva oli parempi ihan VD:n kautta kuin mitä linkillä, mikä oli vähän hassua. Pitää ekana testata tämä asia miten on kunhan saan vekottimen.
Säätelin oculuksen softan resoja ja vaikka mitä mutta en saanut rakeisuutta koskaan pois.
 
Link softaa ei ole vielä päivitetty Quest2:lle. Linkistä saa betan mutta siinä on bugi minkä vuoksi Quest2:lle korkeampi resoluutio ODT:llä ei esim. toimi. Normi Linkkkiin voi laittaa joillekkin peleille resoluutioksi 3664 ODT:llä, mutta ainakin itsellä 2784 reso ja 1.3 pixel per display toimii paremmin useimmilla peleillä.

VD on päivittynyt 90hz (kunhan laittaa sidequestista 90hz päälle Questiin) ja sen kuvanlaatu on loistava. En Linkkiä oikeastaan kaipaa, mutta kaikki pelit eivät pyöri VD:llä.

Mulle kyllä edellisessä oli Linkin kuvanlaatu parempi, mutta nyt VD on sillä tasolla etten oikeastaan Linkin päivitystä ole odotellut, paitsi niille peleille jotka eivät VD:n kautta pyöri.
 
En minä piuhan kanssa kehtaa heilua vaan ihan ajopeleihin mennään letkun nokassa ja muuten mennään VD:llä. Huomasin tässä jälkikäteen reitittimeni asetuksista, että "normi" wifi ja 5g wifi olivat yhdistettyinä kun käytin quest1:tä wd kautta. Laitoin ne nyt erikseen, vaikka mitään isompaa jökkimistä en havainnut silloinkaan, pientä tosin mutta katsotaan miten nyt pelaa :)

En tajunnut ottaa selvää tuosta wifi asetuksesta kun töhöilin eka kertaa vdllä.. (kun se kerran toimi) niin parempi ettei koske mihinkään. :D
 
PCVR näyttää hinnoitteluvoimaansa ja humblebundlelta halvalla hyviä pelejä. Yksistään WD:S&S on pyörinyt 30€ tarjoushinnoissa.

Ostin koko paketin, alle eurolla irtoavaa kolme peliä ehdin jo kokeilla. Atech Cybernetic ja Killing Floor olivat hyvin samantapaisia pelejä, pohjimmiltaan zombiemättöä, mutta silti varsin mainioita ja graafisesti paljon nätimpiä kun vaikkapa huomattavasti kalliimpi samantyylinen Death Horizon Quest storessa.

Tuleeko quest 2 jotain pelejä mukana ja toimiiko netflix ym sovellukset? Vaikuttaa kyllä todella pätevältä laitteelta.

Ei tule pelejä mukana, mutta Quest storesta löytyy useita ilmaissovelluksia ja demoja.
Mediapuolelta löytyy välineet leffojen striimaamiseen PC:ltä ja tunnetuimmista löytyy Netflix ja Amazon Prime. Netflixin reso taitaa olla vieläkin Quest1:sen aikainen 480p, amazonista en ole ihan varma, näytti ainakin korkeammalta eli olisiko 720p tai 1080p.
 
Mikäköhän voi mättää, ku Steamistä ostettu Creed ei toimi VDeellä, mut Linkil kyllä... peli pyörii näytöllä, mut laseis joko tökkää tai ei saa VR:äks?!?
 
Ylös Bottom