Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Sen verran on itsekin tullut tuota Project CARSia seurattua tämän vuoden aikana, että tekijät ovat tuosta urasta puhuneet siihen malliin, että siinä saa itse ensinnäkin valita sen, mihin autoluokkaan lähtee ajamaan. On nämä perus BMW vs. MB vs. Audi-luokat, DTM, superautot, konseptit yms. Kausien jälkeen saa puheiden mukaan vapaasti vaihtaa luokkaa, jos haluaa. Voi siis halutessaan ajaa uran vain tietyissä luokissa, eikä ole esim. GRIDin tms. tapaan pakko ajaa kaikentyylisillä autoilla. Samaten puheiden mukaan kaikkien autojen pitäisi olla vapaasti valittavissa ja ajettavissa heti alkuun, eli ei pitäisi olla tarvetta ajella niillä Focus RS-kieseillä, jotta pääsee M3:n tai R8:n puikkoihin, vaan voi suoraan ottaa sen oman suosikin.

Tuo on ainakin itselle sellainen juttu, jonka takia mitä suuremmalla todennäköisyydellä tulen keväällä Witcher 3:n ohella paneutumaan Project CARSiin. Vapaus valita on aina parempi juttu, kuin pakottaa hankkimaan tietty määrä rahaa/leveleitä/kokemusta, jotta saa ajaa tiettyä autoa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Project Cars ei ole vielä täällä, mutta tässä vaiheessa Driveclub nappaa upeimman näköisen autopelin tittelin aivan kevyesti. Alla video eilisiltaisesta ajelustani jollain sateisella Japanin radalla ilman HUDia.

[video=youtube;7bbQzxWMYg4]https://www.youtube.com/watch?v=7bbQzxWMYg4[/video]

Ja toistan samaa mitä moni muukin on sanonut; Driveclubin kivinen alkutaival kannattaa unohtaa. Päivitys päivitykseltä peli on muuttunut koko ajan paremmaksi, ja lisää hyvää on edelleen luvassa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Komppaan ylempää. Varsinkin tuo Nippon-DLC herkisti geisha-pinkillään. :p
En muuten yhtään ihmettelisi vaikka sylkisivät simulaatiomoodin ulos kilpailun kovetessa tuossa lopputalvella.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Project Cars ei ole vielä täällä, mutta tässä vaiheessa Driveclub nappaa upeimman näköisen autopelin tittelin aivan kevyesti. Alla video eilisiltaisesta ajelustani jollain sateisella Japanin radalla ilman HUDia.

Ja toistan samaa mitä moni muukin on sanonut; Driveclubin kivinen alkutaival kannattaa unohtaa. Päivitys päivitykseltä peli on muuttunut koko ajan paremmaksi, ja lisää hyvää on edelleen luvassa.

Komeaa on, mutta jotenkin sieluton peli. Älytön tekoäly riittää pilaamaan koko pelin.
Lisäksi tämä kusetus ilmaisesta pelistä PS4 julkaisussa...ei voi muuta kuin nauraa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Komeaa on, mutta jotenkin sieluton peli. Älytön tekoäly riittää pilaamaan koko pelin.
Lisäksi tämä kusetus ilmaisesta pelistä PS4 julkaisussa...ei voi muuta kuin nauraa.

Kivempaa pelattavaa yksinpeli puolella kuin mikään muu autopeli tällä hetkellä. Muuta puutetta ei ole oikein kuin että priva online pitäs saada ennenkuin kaikkoaa kaverit tästä.
Tekoäly oli liian ihmismäinen alussa ja ruttua tuli mutta siistimmin AI ajaa nykyisin.. online puoli on aika tönimistä mutta se taas ei ole pelin vika. Onneksi tuli tuo moninpeli aikaajo moodi niin voi ajaa kolhimatta muiden aikoja vastaan :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Project Cars ei ole vielä täällä, mutta tässä vaiheessa Driveclub nappaa upeimman näköisen autopelin tittelin aivan kevyesti. Alla video eilisiltaisesta ajelustani jollain sateisella Japanin radalla ilman HUDia.
Ja toistan samaa mitä moni muukin on sanonut; Driveclubin kivinen alkutaival kannattaa unohtaa. Päivitys päivitykseltä peli on muuttunut koko ajan paremmaksi, ja lisää hyvää on edelleen luvassa.


Peli on hauska arcade jonka pilaa online yhteisö ajotyylillään monin peli on ihan älytöntä tönimistä ja törmäilyä.. yrität ajaa itse hyvin ja pääset viimein ohi toisesta pelaajasta niin eikö ensi mutkassa tulla jarruttamatta takakonttiin ja tästä syystä ajat pihalle. tai parhaassa tapauksessa kun olet ohittamassa toista niin jo ohitus tilanteessa toinekuski työntää sut hiekalle ja arcade tyyliin nopeus tippuu melkein nollaan tai huonoimassa tapauksessa heitetään volttia, toinen ei saa asiasta minkäänlaista sakkoa.

toinen mikä ärsyttää on sadekelillä pyyhkijät.. pyyhkijöiden nopeutta ei oo mitenkään mahdollista säätää joka tarkottaa sitä että ne pyyhkii tihkukelillä niin hitaasti että ei meinaa ulos nähdä. ja välillä sateen loppuessa jättää tuulilasin täyteen pisaroita josta päästään toiseen outouteen. eli vesipisarat käyttäytyy tuulilasilla todella oudosti kun ajetaan esim 200km/h niin pisarat hyvä kun liikkuvat ilman vastuksesta.. nääkun saataisiin korjattua niin olit oikein mukava ajopeli.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

pyyhkijöiden nopeutta ei oo mitenkään mahdollista säätää joka tarkottaa sitä että ne pyyhkii tihkukelillä niin hitaasti että ei meinaa ulos nähdä. ja välillä sateen loppuessa jättää tuulilasin täyteen pisaroita josta päästään toiseen outouteen. eli vesipisarat käyttäytyy tuulilasilla todella oudosti kun ajetaan esim 200km/h niin pisarat hyvä kun liikkuvat ilman vastuksesta.. nääkun saataisiin korjattua niin olit oikein mukava ajopeli.
Pyyhkijöiden nopeutta ei voi säätää, mutta niihin tuli jokin muutos tässä uusimmassa päivityksessä. Samoin pisarat nyt kuivuvat sateen loputtua tai jopa pitkässä tunnelissa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Minua huvittaa tämä 'arcade' leiman laitto,.. DC on ihan simu kuten mikä muukin nykyinen ns. rata ajo/autopeli. Se simuloi hienosti ja riittävän tarkasti auton ajamista, alustan ja renkaiden käytöstä eripintaisilla päällysteillä jne. Hienosäädöt vaihtelee pelistä toiseen mutta kuka sanoo missä vaiheessa peli muuttuu yhdenäkin simuksi? Minusta Dc, forzat, gran turismot voi huoletta niputtaa samaan kasaan...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Minua huvittaa tämä 'arcade' leiman laitto,.. DC on ihan simu kuten mikä muukin nykyinen ns. rata ajo/autopeli. Se simuloi hienosti ja riittävän tarkasti auton ajamista, alustan ja renkaiden käytöstä eripintaisilla päällysteillä jne. Hienosäädöt vaihtelee pelistä toiseen mutta kuka sanoo missä vaiheessa peli muuttuu yhdenäkin simuksi? Minusta Dc, forzat, gran turismot voi huoletta niputtaa samaan kasaan...

Toki kaikki "konsolisimut" ovat kevyempiä kuin PC:n hardcore-viritelmät, mutta en kyllä laskisi DC:tä edes konsolimittapuulla simuksi. Forzissa ja Gran Turismoissa nimenomaan jarrupolkimen oikeaoppinen ja aktiivinen käyttö on kuitenkin aina edellytys nopeille kierrosajoille. Driveclubissa mutkiin voi päästellä luonnottoman kovalla vauhdilla, ja tarpeen tullen tilannetta vielä voi paikata vaikka kesken kurvia fysiikanlakeja rikkomalla. Tässä mielestäni se oleellisin ero.

Toisin sanoen peli asettuu selkeästi arcade-kategoriaan (IMO), mutta ei siinä ole mitään pahaa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Minua huvittaa tämä 'arcade' leiman laitto,.. DC on ihan simu kuten mikä muukin nykyinen ns. rata ajo/autopeli. Se simuloi hienosti ja riittävän tarkasti auton ajamista, alustan ja renkaiden käytöstä eripintaisilla päällysteillä jne. Hienosäädöt vaihtelee pelistä toiseen mutta kuka sanoo missä vaiheessa peli muuttuu yhdenäkin simuksi? Minusta Dc, forzat, gran turismot voi huoletta niputtaa samaan kasaan...

Oikeassa elämässä jota Driveclub "simuloi" urheiluautot ei hyydy jos ajaa 2 rengasta hiekalla, 1000heppanen Venom jaksaa sutia kolmosvaihteella, leveillä semislickseillä lätäköistä ajaessa lähtee vesiliirtoon, täysjarrutuksessa auto ei käänny kovin hyvin jne... Driveclubi on kaukana simusta ja kaikki paukut on laitettu grafiikoihin kun laskentatehoa vaativat simu-fysiikat ja ruudunpäivitys heitettiin romukoppaan, arcadepeliksi kyllä ihan mukiinmenevä ajelu.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Oikeassa elämässä jota Driveclub "simuloi" urheiluautot ei hyydy jos ajaa 2 rengasta hiekalla, 1000heppanen Venom jaksaa sutia kolmosvaihteella, leveillä semislickseillä lätäköistä ajaessa lähtee vesiliirtoon, täysjarrutuksessa auto ei käänny kovin hyvin jne... Driveclubi on kaukana simusta ja kaikki paukut on laitettu grafiikoihin kun laskentatehoa vaativat simu-fysiikat ja ruudunpäivitys heitettiin romukoppaan, arcadepeliksi kyllä ihan mukiinmenevä ajelu.

Toisaalta, voitanee puhua, ettei simulaatio -sanalla tarkoiteta mitään ehdotonta määritelmää. Itse näkisin että Driveclub on vain kevyempi autosimulaatio.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Pöh, simulaattori on autopeli, jossa täytyy välillä käyttää jarruakin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Pelintekijä sanoo puolisimulaatioksi. (google: simulation or arcade) Ja Driveclubin tapauksessa sellainen lähestymistapa on ainoa, koska kasuaalipelaajat piti saada mukaan.
Sanonpahan vaan, että itse melkein ohitin, mutta onneksi tartuin tarjoukseen! En ole mikään puristi. Päin vastoin: tykkään miltei kaikenlaisesta huristelusta. Nyt, saatuani vammani miltei parannettua, alkaa DC:n fysiikka avautua! Pitoahan renkaissa on aivan p**keleesti oli sade tai kuiva, mutta eipä haittaa - kivaa on ja tilanne sama kaikille. Ja voihan siellä olla vaikka supersliksit/-groovet alla, who knows?! ;)
Tekijät ilmeisesti testasivat muutamia autoja itsekin, mutta asiantuntijat/ajajat olivat apuna. Ja sen kyllä huomaa: kaikki samat manööverit, aliohj, perän-/ keulan keventymiset, ynnä muut löytyy, niin kuin esim. turismoista, kuten yllä mainittiinkin.
Ja, simulaatio tarkoittaa muutakin, kuin renkaankallistuskulmia: ne äänet! Sen yhden knoppitietolistan mukaan BMW ja Merc. molemmat päivittivät moottoriääniarkistoaan Evolution Stuios:n tallenteilla. En ihmettele.
Instant gameplay: tässä pääsee nopeasti radalle!
Listaa voisi jatkaa, mutta sanon vain tekoälystä: Sony, yhdistä Evolution Stuios:n ja Polyphony Digitalin a.i.-osastot, jotta saadaan GT7:aan kunnon bottivastukset!

Tämä peli on nyt yksi vaikuttavimmista ajopelinimikkeistä koskaan kanveesistanousunsa jälkeen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Listaa voisi jatkaa, mutta sanon vain tekoälystä: Sony, yhdistä Evolution Stuios:n ja Polyphony Digitalin a.i.-osastot, jotta saadaan GT7:aan kunnon bottivastukset!

Nuo studiot kun laittaisivat "viisaat" päänsä yhteen niin ne tekoälykuskit tuskin osaisivat ajaa edes oikeaan suuntaan radalla.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Toki kaikki "konsolisimut" ovat kevyempiä kuin PC:n hardcore-viritelmät, mutta en kyllä laskisi DC:tä edes konsolimittapuulla simuksi. Forzissa ja Gran Turismoissa nimenomaan jarrupolkimen oikeaoppinen ja aktiivinen käyttö on kuitenkin aina edellytys nopeille kierrosajoille. Driveclubissa mutkiin voi päästellä luonnottoman kovalla vauhdilla, ja tarpeen tullen tilannetta vielä voi paikata vaikka kesken kurvia fysiikanlakeja rikkomalla. Tässä mielestäni se oleellisin ero.

Toisin sanoen peli asettuu selkeästi arcade-kategoriaan (IMO), mutta ei siinä ole mitään pahaa.

Kaikissa ruudulla tapahtuvissa simulaattoreissa voi ajaa mutkiin luonnottoman kovaa, koska et tule kuolemaan.
DC:ssa überpito tarkoittaa 'syvemmälle hyökkäämistä'.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Nuo studiot kun laittaisivat "viisaat" päänsä yhteen niin ne tekoälykuskit tuskin osaisivat ajaa edes oikeaan suuntaan radalla.

Äläs nyt. Onhan tässä vielä 2-6 vuotta aikaa GT7:aan. Kyllä siinä ajassa ohjelmoidaan kunnon a.i. :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Tuli tuossa vilkaistua eilen Shaun Colen juontaman The Simpitin videoblogi, jossa puhuttiin iRacing -pelin uusimmasta päivityksestä. Olen kyseistä peliä pääsyt vain hiukan kokeilemaan ja ihan hyvän oloinen simulaatio on kyseessä. Uusin päivitys nimittäin nostaa simulaation tasoa monella asteella.

[video=youtube;yCUeNattOzQ]https://www.youtube.com/watch?v=yCUeNattOzQ[/video]

Tuossa vielä Shaun Colen selittämänä:
[video=youtube;BGVyYHTUSjA]https://www.youtube.com/watch?v=BGVyYHTUSjA[/video]

Mielenkiintoista ja toivottavasti samankaltaista saadaan konsolipuolelle, vaikka kyllä sielläkin on hyvällä tasolla esimerkiksi F1-pelisarjassa on ollut hyvä ratasimulaatio.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Mielenkiintoista ja toivottavasti samankaltaista saadaan konsolipuolelle, vaikka kyllä sielläkin on hyvällä tasolla esimerkiksi F1-pelisarjassa on ollut hyvä ratasimulaatio.

Ens vuonna tulee Asetto Corsa konsoleille, siinä on 1 markkinoiden parhaista ellei jopa paras ajotuntuma ja laserskannatut radat.

Moninpeli ei tosin yllä iRacingin tasolle, mutta iRacing onkin kuukausimaksullinen.
 
Sori, jos on vähän offtopic, mutta menköön.

Kuten ketjun edellisestä viestistä käy ilmi, olen kasvanut konsoliautopelien parissa. Forza on ollut yksittäinen suurin autopelisarja omissa virtuaaliajeluissa, mutta mukaan on mahtunut myös Gran Turismoa, Formulaa, Dirt Rallya, WRC:tä, Need for Speediä ja niin edelleen. Tykkään ylipäätään autopeleistä olivat ne sitten arcadea, simulaatiota tai jotain siltä väliltä.

Jokunen viikko sitten ostin pitkästä aikaa pelaamiseen kykenevän tietokoneen. Tämä avasi mahdollisuuden autopeleille, joiden pelaaminen ei konsolilla onnistu. Mukaan tarttui heti kättelyssä kaksi autopeliä Steamin valikoimista, Automobilista 2 ja rFactor 2.

Ero oli heti ensimmäisellä kokeilulla aika selvä. Autopelien kuninkuusluokka on jotain ihan muuta kuin otsikossa mainitut Forza Motorsport tai Gran Turismo. Varsinkin siis rata-autopelien kuninkuus ja varsinkin jos nyt nimenomaan puhutaan ajomallista ja sen pyrkimyksestä simulaatioon. Toivoisin, että kaikilla olisi mahdollisuus päästä ajamaan näitä pelejä, kun ovat ensin ajelleet Forzaa ja Gran Turismoa. Ero on häkellyttävä. Konsolilla lähelle yhtä simulaation omaista kokemusta pääsee Assetto Corsa (ja ACC), mutta sekin on sitten huomattavasti sulavampi kokemus tietokoneella.

Automobilista 2
Kokonaisuutena viimeistellympi kuin rFactor 2. Yksinpeliin panostettu useamman eri ajettavan mestaruussarjan voimin. On V8 supercars, GT3 luokka ja formulat. Tämä lisäksi on Time Trial ja verkkomoninpeli. Tekoälykuskeja vastaan ajelu on haastavampaa, hauskempaa ja paljon tyydyttävämpää kuin vaikkapa Forzassa. Tietysti moninpelin puolella Automobilista 2 vasta oikeasti loistaa. Ajomallin ollessa simulaatio, virheisiin ei ole varaa. On tarkkailtava renkaan ja jarrujen lämpötiloja. On pidettävä huoli, että bensa riittää. On säädettävä autoa tarpeen mukaan, vaikka kesken ajon. Ajaessa tulee hiki, eikä vain siksi että ratin force feedback vääntää vastaan.

Ajomalli on todella hyvä. Ajo-ominaisuuksia helpottavista vimpaimista riisuttu V8 supercar käyttäytyy ihan eri tavalla kuin hienostuneempi ja teknisesti paremmin varusteltu GT3 luokan auto. Ohjaus on kuitenkin anteeksiantamaton autosta riippumatta. Teet liian ison korjausliikkeen, niin autoa on todella hankala pelastaa pyörähtämiseltä. Sen sijaan juuri pidon äärirajalla ajaminen on aivan loistavaa hupia. Tunnet kuinka perä on juuri ja juuri hallinnassa ja mutkan ulostulossa tiedät ja luotat omiin taitoihisi, että missä kohtaa voi antaa enemmän kaasua. Jarrut vaativat myös ihan eri tavalla kunnioitusta tässä pelissä kuin konsolisisaruksissaan. Tässä on oikeasti merkitystä kuinka paljon jarrua painat ei pelkästään jarrutehon takia, mutta myös auton hallinnan. Mutkaan jarruttaessa ja samaan aikaan käännyttäessä on oltava varuillaan tai vaihtoehtoisesti tiedettävä mitä tekee.

rFactor 2
rFactor 2 on kokonaisuutena huonompi peli. Valikot ovat sekavat, enkä päässyt ajelemaan yksinpelissä muuta kuin yksittäisiä kisoja, vaikka pelissä jonkin sortin sarjojakin pitäisi olla. Ehkä en vaan osannut, koska huonot valikot. Tekoälykuskit sen sijaan ovat vähintään yhtä hyviä ja hauskoja vastuksia kuin Automobilistassa.

rFactorin isoin vahvuus omissa papereissa on etuvetoisten autojen ajomalli. Eritoten BTCC (British Touring Car Championship) -autot on mallinnettu todella hyvin. Etuvetoinen auto puskee, vikuroi, yliohjaa kanttarin yli, hakee ajolinjaa ja niin edelleen. Aivan supersiistiä ajaa. Jälleen kerran tulee hiki.

Molemmat yllä mainitut pelit välittävät tiedon pelaajan kätösiin ratin kautta paremmin kuin konsolikilpakumppanit. Tämä tekee ajamisesta nautinnollisempaa ja palkitsevampaa. Sitten taas mitä ne eivät tee paremmin on sisällön määrä. Autoja ja ratoja on kiitettävästi, mutta varsinkin autoja vain murto-osa siitä mitä vaikka Forzassa. Tämä tosin ei hirveästi haittaa kun ne autot mitä pelistä löytyy ovat niin hauskoja ajettavia. Automobilista 2 ja rFactor 2 eivät myöskään ole niin viimeisteltyjä kokonaisuuksia kuin Forza tai Gran Turismo. Valikot ovat vähän sinnepäin. Ei välivideoita tai muutakaan "turhaa". Nämä pelit keskittyvät vaan ajamiseen ja auton säätämiseen, mikä on on tavallaan hyvä, mutta samalla ne eivät tunnu ihan niin kokonaisilta videopeleiltä. Toisaalta ehkei niiden tarvitsekaan tuntua.

Testit PC-autopelien parissa jatkuvat tulevaisuudessa. Testiin on varmaan otettava ainakin RaceRoom ja Assetto Corsa Competizionen PC versio (Xboxilla tätä on tullut ajettua). iRacing myös kiinnostaa ja on moninpelin osalta parasta A-ryhmää, mutta pelin hinnoittelumalli ei oikein iske. Silti, ehkäpä otan senkin vaikkapa muutamaksi kuukaudeksi ihan vaan siksi, että pakkohan se on kokea. :)
 
Ylös Bottom