Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

<<Siirretty Shift 2 -ketjusta, johon sota ei kuulu.
t: ylläpito >>




On väärin sanoa peliä huonoksi. Ellei markkinoilla olisi GT 5:ttä loistavine ohjaustuntumineen, tuntuisi tämä peli varmasti huomattavasti paremmalta. Nyt GT 5:n jälkeen tuo ohjausmalli ei vaan tunnu hyvältä, vaikka kuinka säätää. Toki se voi olla pelintekijöiden tietoinen valintakin, että autoista on suosiolla tehty kiikkeriä ja vaikeita ajettavia.

Mutta kun tota on tarpeeks pelannut, niin monelta osin gt5:n ajomallissakin ois parannettavaa... Eikä shiftin autot mitään kiikkeriä ole jos on kunnon alusta autossa. Gt5:ssa autojen ja alustojen ero vain ei ole alkuunkaan noin iso ja GT:ssä joku buickin 80-luvun jenkkilulla tuntuu ihan samalta kuin muutkin, eikä juuri ole jenkkimäinen ajaa. Sit taas siftissä tavisautot tuntuu yhtä kiikkeriltä kuin oma auto aikanaan radalla surkealla alustallaan. Samoin siftissä jopa minä huomaan eron auton säädöissä..jopa pienin muutoksin. Tosiaan minä, joka ei säätämisestä tajua mitään, niin on eka peli jossa erotan koska mennään parempaan suuntaan.

Gt5 on hyvä peli, mutta kyllä toistaiseksi pienine vikoineenkin shifti on ollut kaikin puolin jopa parempi GT pettymyksen jälkeen...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

[video=youtube;wVkxSZoHbYY]http://www.youtube.com/watch?v=wVkxSZoHbYY[/video]

Huomaa videolla ratin väpätys kuvaruudun vasemmassa alareunassa, se on se "active steering" työssään eikä sitä saa pois päältä.

Tätä "active steering" ominaisuutta oli muuten tutkittu gtplanetin foorumilla tarkemminkin: http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?p=4238725#post4238725

Tuon perusteella kyseessä näyttäisi olevan speed sensitive steering, jossa ohjauksen herkkyyttä säädetään myös auton yliohjatessa voimakkaasti. Se ei kuitenkaan estä spinnausta jos pelaaja ei vastaohjaa, joten se ei varsinaisesti ole ajoapu. Speed sensitive steering löytyy muuten monista PC simuistakin, mutta yleensä sen voi kytkeä valikoista pois päältä tai jopa säätää sen voimakkuutta. Ratin väpätyksellä HUD:ssa ei näyttäisi olevan mitään tekemistä tämän kanssa, se kun väpättää muutenkin vähän väliä.

Tulevaan Forza 4 vs GT5 taisteluun liittyen, Inside Sim Racingin Darin oli testannut Forza 4:sta pikaisesti E3:ssa ja kommentoinut youtubeen seuraavanlaisesti:

Trust us.. FM4 does NOT feel like Shift.. I'll even say that based on what I tried at E3, FM4 has the best physics and tire model on the consoles now.

Darin

Lähde: YouTube - ‪E3 2011 Forza Motorsport 4 - Dan Greenawalt Presentation‬&rlm;

Syksyllä tulee olemaan mielenkiintoinen taistelu Forza 4:n ja GT5:n välillä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Bensaa liekkeihin:

[video=youtube;m0Q6h_eGj-E]http://www.youtube.com/watch?v=m0Q6h_eGj-E[/video]
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Bensaa liekkeihin:

Siloiteltuja promokuvia vs. pelikuvaa. Eli ei ehkä aivan vielä kannata vetää huimia johtopäätöksiä.
Olisihan se toki mahtavaa, jos lopullinen Forza 4 tuolta kotiruudulla näyttäisi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Siloiteltuja promokuvia vs. pelikuvaa. Eli ei ehkä aivan vielä kannata vetää huimia johtopäätöksiä.
Olisihan se toki mahtavaa, jos lopullinen Forza 4 tuolta kotiruudulla näyttäisi.

Tuossa on oikeastaan otettu mallit Forza 4:n AutoVistasta ja GT5:n Photo Modesta. Epäreilu vertailu tietysti Forzan hyväksi, mutta eipä se kunnon pukarointivideoita estä tekemästä. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tuossa on oikeastaan otettu mallit Forza 4:n AutoVistasta ja GT5:n Photo Modesta.
Ei näkynyt kuvissa Photo Modesta tulevaa GT-vesileimaa. Saa siis vähän epäilemään, että ainakin osa kuvista olisi vain replay-kuvakaappauksia (eli "aitoa" pelikuvaa).

Mutta eittämättä Forza 4 näyttää hienolta. Kiiltoa ei ainakaan ole autoissa säästelty. Mutta nämä vertailut kannattaa nauttia runsaan suolan kanssa. Palataan asiaan, kunhan F4 on julkaistu.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Syksyllä tulee olemaan mielenkiintoinen taistelu Forza 4:n ja GT5:n välillä.

eipä oikeastaan...gt5:ssa ei ole mitään sellaista, miksi forza ei menisi helposti ohi. Kun vain kytkin toimeis ja olis ratteja jotka sais kiinni ni ei ois vaikea valita edes konsolia millä pelaa ajopelejä...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

eipä oikeastaan...gt5:ssa ei ole mitään sellaista, miksi forza ei menisi helposti ohi. Kun vain kytkin toimeis ja olis ratteja jotka sais kiinni ni ei ois vaikea valita edes konsolia millä pelaa ajopelejä...

Tuonne e3-ketjuunkohan linkittelin juttua noista parista uudesta tulevasta ratista. Fanateciltä oli tulos noin 300 dollarin hintaluokkaan halvimmillaan settiä ja Mad Catzilta reilun satasen hintaluokkaan. Saas nähdä pärjääkö toi Mad Catz about samaan hintaluokkaan kuuluvalle Driving Force Prolle mitenkään kunhan sivustot rupeaa tekemään vertailujaan..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Montahan levyä Forza4 vie? kun kerran grafiikkaa lisätään/tarkennetaan, viehän se paljon
enemmän tilaakin. EI kiva pelailla jos vaikka 4 levyä vie.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Montahan levyä Forza4 vie? kun kerran grafiikkaa lisätään/tarkennetaan, viehän se paljon
enemmän tilaakin. EI kiva pelailla jos vaikka 4 levyä vie.

Meikäläisen villi veikkaus on, että kahdella levyllä selvitään. Forza 3:ssa toisella levyllä oli muistaakseni noin 100 autoa ja parisen kymmmentä rataa (ratojen eri variaatioita). Kakkoslevyn kopioiminen kovalevylle haukkasi 1.9 gigaa tilaa. Aika paljon saa siis tulla lisää tavaraa, että koko DVD-kiekko tulee täyteen ja täytyisi laajentaa peli kolmannelle levylle. Toisaalta kovalevyllisille boksipelaajille kolmaskaan levy tuskin olisi mikään ongelma, jos edelleen olisi vain yksi pelilevy (muiden levyjen sisällön voisi kopioida kovalevylle).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Meikäläisen villi veikkaus on, että kahdella levyllä selvitään.
Kahta itsekin veikkaan. Pitää vielä huomioida se, että Forza 3:n jälkeen boksin levyformaattia on uudistettu, joten yhdelle DVD-kiekolle mahtuu n. gigan verran enemmän dataa kuin aiemmin.

Mutta eipä tällä asialla kannata tän enempää päätään vaivata. Loppujen lopuksi aika se ja sama, onko siellä kotelossa yksi vai kolme kiekkoa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jeps, kohta se menee siihen että spekuloidaan kuinka monta cd-levyä uusin forza vie. Tai kuinka monta c-kasettia! Who cares?

Tosi maukkailta näyttää kyllä nuo kuvapätkät mitä on esitelty, vaikka omasta mielestä vähän liian nopeasti puskevat uutta ulos. Tuo headtrackin on myös iso plussa, eritoten varmaan sellaisille jotka pelaavat nettikisoja, toki fiiliksensä varmaan muutenkin. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jaahans. Tarvii ruveta säästämään xboxia ja forza4:sta varten. Joskus oli muistaakseni puhetta että forza tulisi pleikkarille mutta ei näköjään sitten :(

Huimat online ja community optiot vaikuttaa olevan ja lisäksi ihania autoja pilvin pimein tuunattavaksi.

Miksi gt5 on vain grafiikka/fysiikkapäivitys verrattuna aiempiin versioihin oi miksi :confused:
 
Tullu täs tahkottua Forza 3:n demoa vähän enemmän (ennenkaikkea koti olosuhteissa kaikessa rauhassa) ja äsken sovittua koko versiostakin kaupat.

Mutta jo demon perusteella voin tehdä pari havaintoa.

-grafiikan yleisilme on ihan omaa luokkaansa nimenomaan Forzan osalta. Gt5:ssa premiumit on hyvännäkösiä, mutta Forzassa ratakin näyttää hyvältä ja kaikki efektit..pöly, savu jne.

-ajo tuntuma on GT:ssä ratilla parasta mitä konsoleilla tiedän. Forzaa en ratilla pysty pelaamaan, mutta en jaksa uskoa et GT:tä voittaa. Mutta! Pädillä...Forzaa on nautinto ajaa..gt5:sta ei todellakaan.

-AI antaa kivasti haastetta Forzassa, toisin kuin GT:ssä.


Gt5 koko versio vs. Forza 3 demo niin vedän jo siitä johtopäätöksen, että jälkimmäinen on pelinä varmasti parempi ja pitkäikäisempi. Kyllä nousi odotukset forza nelosta kohtaan! Harmi kun ei saa G27:aa kiinni boxiin. :'(
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Toinen hyvä linkki, eli Turn 10 -pomo Dan Greenawaltin haastis:
Under the Hood of Forza 4 Interview - Xbox 360 - Page 1 | Eurogamer.net

Jopa yllättävänkin rehellisiä vastauksia, jossa ei ehkä ole niiiiiin paljon PR-bullshittiä mukana. Jos yrittää rivien välistä lukea, niin ehkä firma tekee oikeastaan omaa juttuaan niillä vahvuuksilla mitkä ovat hyväksi havaittu (ja joita Xbox 360 tukee), eikä niin paljon yritä kilpailla muiden sarjojen kanssa. Tällä tavalla saadaan tasaisen laadukasta jälkeä aikaan (hiotaan eniten niitä puolia jotka toimivat), mutta ehkä hieman riskitöntä (jos ei Kinectiä sellaiseksi lasketa).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tekee yhä enemmän mieli ostaa boxi nyt kun forza4 saapuu, mutta hankintalistalle tulisi samalla uusi ratti.:( Toisaalta rahaa ois, mutta tuntuu silti vähän hölmöltä ostaa yhden (todella hyvän) autopelin takia ja parin muun nimikkeen takia toinen konsoli lisähärpäkkeineen. Pakko se on ps-pelaajana myöntää, että tämän sukupolven autopelikuninkuus menee lähes varmasti Forzalle. GT5 vaan ei onnistu olemaan se "paras" autopeli, mitä aikoinaan lähes fanaattisesti odotti tulevan. Kaikki tulevan Spec 2.0:n ominaisuudet olisivat saaneet olla alkuperäisen pelin ominaisuuksia. Lisäksi kaikki luvatut Nascar-, Super Gt- ja WRC-lisenssit lisäsivät odotuksia peliin, mutta osoittautuivat kuitenkin aika köyhäksi lisukkeeksi.

Kuten Mäksä asian ilmaisikin, ei tässä GT5:n ja F4:n taistossa oo mitään jännää, Forza tulee voittaa. Ehkä Forza 6 ja GT6 ilmestyvät mahdollisesti samoihin aikoihin, niin sitten voidaan kisailla uudelleen parhaasta yksinoikeusajelusta. Ja vaikka joku voi saada kuvan tästä minun ininästä, että GT5 on *****, tykkään silti pelata sitä, vaikka fanipoikalaseista huurut hävisikin aikoja sitten. :)
 
Vastaus: Forza Motorsport 4 [14.10.2011]

Kylläpä täällä hypetetään kovasti. Pelattuani demoa, minulla oli ihan sama fiilis kuin F3:a pelattuani: ihan hyvä peli.

Samoilla linjoilla mennään. Ei mitään maailmaa mullistavaa krafiikoissa taikka ajomallinnuksessa. Odotin jotain turismon tyylistä ajomallia, mutta kovin heppoinen tämä omaan käteen tuntui olevan sekä ratilla että padilla. Krafiikat oli karkkivärilinjoilla eikä paljon puhuttu uusi valotusmalli ollut ainakaan autojen ohjaamoja valottanut. Samaa mustaa massaa, josta ei erota edes mittareita. Tässähän piti pystyä erottaan nahka alcantrasta :) GT5 ei kyllä vaihdu tähän missään nimessä, varsinkin kun spec. 2.0 tulee jakoon ensi viikolla. Peruutin samantien forzan limited edition tilauksen.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4 [14.10.2011]

Joo, se on aina yhtä fiksua vertailla GT5:sta ja FM4 demoa, joka ei vastaa varmaankaan lopullista laatua.
 
Ylös Bottom