Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotain maalauksen puuttumista ei mielestäni voi alkaa laskemaan kokonaisuutta laskevaksi osaksi autopelissä todellakaan, ellei sitten toisessa pelissä aleta laskemaan esim. sääolosuhteiden tai rallin puuttumista, eli asioita, jotka oikeasti tuntuvat siellä varsinaisen pelin puolella.

Samaa mieltä, mutta lähinnä tarkoitin aiemmin että olisihan se ollut kiva lisä GT5:n setissä myös. Lähinnä tuo maalaus/logo-kikkailu F3:ssa tuntui tavallaan "raikkaalta" tuulahdukselta pelissä, mitä ehkä vähän puuttui GT5:sen yleisestä ilmeestä.

Mutta sinänsä hyvä pointti näistä eri osa-alueista ja niiden "puuttumisesta". GT5:sen kohdalla monet arvostelut lähtevät siltä pohjalta, että "Nonnii, 5 vuotta ollaan peliä tehty ja sen on pakko olla tajunnan räjäyttävä kokemus. Nyt aletaan etsimään virheitä ja puutteita!" -pohjalta. Lähtökohta ei tavallaan ollut ihan se reiluin (valitettavasti tosin aika odotettava). Vähän sama taisi käydä Alan Waken kohdalla (ja voi pojat että sama tulee tapahtumaan uuden Duke Nukemin kanssa..).

Arvostelujen alussa käydään läpi kaikki mahd. puutteet ja virheet, ja lukija viedään siihen tilaan, että peli olisi "pettymys" (pettymys vs mihin?). Sen jälkeen pyritään kertomaan niitä hyviä puolia, mutta pahimmillaan ne jäävät vähälle huomiolle koska lukija on jo saanut täyslaidallisen jokaista pientä negatiivista yksityiskohtaa ja puutetta. Kuten aiemmin sanoin, niin jopa "1000 autoa" on monessa paikassa käännetty negatiiviseksi asiaksi.

Nettiominaisuuksissa GT on kyllä jäljessä. Jos niistä löytyisi yhtä paljon optioita kuin Forzassa, ei olisi mitään epäselvyyttä, kumpi on parempi paketti kokonaisuutena. Nyt molemmat ovat tavallaan samalla viivalla, eri makuihin iskien, riippuen siitä, kummasta ajomallista pitää enemmän ja kumman hiukan erityyliset feature-setit houkuttavat enemmän.

Amen. Nettiominaisuudet on jätetty osin puolintiehen, mutta kokonaispakettina päästään kyllä hyvälle tasolle. Se on sitten täysin makuasia, että haluaako leikkiä tallipäällikköä (GT5) vai maalailla autoaan (F3). Ihan nopeana esimerkkinä.

Oikeastaan näin, ehkäpä ihan pieni korjaus: "Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on aikaavievä juttu..."

Roger.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jea, mutta kun tuossa voi säätää taka- ja etuspoilereitakin. Ja ostella niitäkin erilaisia. Eli tavallaan sekin liittyy siihen. Vanteita voi ostaa erikokoisia, näköisiä ja painoisia. Vaikuttaa myös. Tosin ei näkö niinkään, vaan se paino. Lisäksi eteen ja taakse voi laittaa eri kokoista rengasta. Ja aika tarkkaa säätöä se maalaaminenkin tuossa on, jos meinaa saada jotain nättiä aikaan.

Ei tästä enempää. :)

Juu ei tästä enempää, mutta totean vaan vielä sen, että kyllä GT 5:ssäkin voi säätää spoilereita. Ostin tuossa nettikisoja varten uuden Skylinen ja säätövalikossa oli heti tarjolla vakiotakaspoilerille ja vakioetupuskurille säätöjä downforcea varten. Samaten pelistä löytyy mahdollisuus vaihtaa vakiospoileri tuning-malliin, tai lisätä autoon spoilereita ja/tai levikkeitä, jos haluaa. Nämä vaihtoehdot toki riippuvat aina autosta, että mitä mihinkin on tarjolla.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Juu ei tästä enempää, mutta totean vaan vielä sen, että kyllä GT 5:ssäkin voi säätää spoilereita.

Olen aika hyvin selvillä mitä GT:ssa voi tehdä ja mitä on voinut tehdä. Olen kuitenkin omistanut useamman pelisarjan tuotoksen aikoinaan. Silti tähän uuteen en niin syvästi ole tutustunut, vaikka halua olisikin. Pelisarjan rakkain osa silti tähän mennessä on ehdottomasti kolmonen, jota varmaan tuli pelattua se +400 tuntia ja monella eri pleikalla. :)

Epäolennaista, kyllä. Mutta tiedän jotain kuitenkin asiasta ja jotkut jutut eivät hirveästi sarjassa ole muuttuneet.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eikö ole vähän kornia väittää jotain parhaaksi ilman, että on kokemusta kilpailijan tuotteesta? ;)

Keskusteluhan on täysin turha niiden osalta, jotka eivät omista kumpaakin konetta ja peliä. Täten myös jäävään itseni, GT5 kun odottaa vielä kaupassa hinnanlaskua. Forza 3 on todella hyvä peli sen pystyn sanomaan tässä vaiheessa.

Toi on niin naulankantaan osunut huomio ettei mitään rajaa. Yhtälailla kuin tietyllä porukalla on syvässä Call of Duty pelien periaatteellinen vihaaminen, on Gran Turismo -sarja kerännyt nipun uskollisia, lojaaleja ja kyseenalaistamattomia faneja. On aika hassua että myönnetään pelissä olevan huonoja puolia (kuten latausajat, vauriomallinnus...), mutta silti se rankataan (ainakin lähes) täydelliseksi peliksi.
Keskusteluista ja arvosteluista itselle muodostui pelistä kuva jonka mukaan en maksa siitä 30 euroa enempää, eikä haittaisi vaikkei ikinä putoisi tuon alle.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ajomalli on paras, parempi kuin missään autopelissä tähän mennessä, ikinä. Yksin se, että jokainen auto tuntuu erilaiselta ajettavalta ja että ajettavuutta voi säätää niin tarkasti haluamakseen, tekee tästä pelistä sen 9 ½ / 10 arvoisen. On totta, että valikoissa ja muissa käytettävyysasioissa on paljon parannettavaa, mutta kun se itse ajaminen on niin upeaa ja nautinnollista, ettei kilpailijoista voi puhua edes samalla kierroksella, niin ei voi kauheasti valittaa. Kun sillä tarkasti viritetyllä M3:lla tai Imprezalla kyykyttää muita Nordschleifella netissä, on tunne niin upea, ettei tuollaisista "kankeista valikoista" tai "auton ulkonäön muokkauksen puutteesta" jaksa edes välittää tai valittaa, kun ei niitä asioita edes siellä Nürrellä kerkiä edes katsomaan, kun autoa ajaa kopista tai etupuskurista.
Olen samaa mieltä ajettavuudesta, mutta kun kaikki muu on ihan sontaa siinä ympärillä, eikä time trial kiinnosta, vaan kilvanajo niin ei tästä tällä AI:lla saa mitään irti. Jouluun astijakso ajaa monia tunteja päivässä, mut ei enää yksinajelu jaksa kiinnostaa ja peli on hyllyssä. Kaikki muut hyllyssäni olevat ajopelit tarjoaa kaikin puolin paremman pelin, mutta eka kisa mitä vaan ni huomaa gt5:n ajettavuuden paremmuuden. Se onkin sit aiheuttanut nyt sen ettei halua ajaa mitään ajopeliä. Pelinä gt5 on 5/10, ajettavuudeltaan ja time trial meininkiin sopivana oikeastaan 10/10 kun ajettavuus on loistava ja ratojen sekä autojen määrä on hyvä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

On aika hassua että myönnetään pelissä olevan huonoja puolia (kuten latausajat, vauriomallinnus...), mutta silti se rankataan (ainakin lähes) täydelliseksi peliksi.

Kyllä GT5 on just sitä. Siis huonoja puolia ja täydellinen peli. Jokainen joka on Forza kolmosta PS3:lla kokeillut tietää, että paremman kokemuksen saa GT5:llä. Ja taas XO:lla toistepäi :D

------------------

Sony pits GT5 ’Ring vs real thing - BBC Top Gear

Itellä ei ole kokemusta kuin ekasta Forzasta ja minusta se oli monella tapaa raikas tuulahdus entiselle GT1-3 miehelle. Moni asia oli tehty oikein.
Mutta GT sarja se jatkaa samalla muotilla. Japanialandija o nii erilainen maa!

Ja silti se ite pääasia eli ajaminen ja autot... Nyrreä kun painaa ja rattia kääntää niin unohtuu, että onkin olkkarissa soffalla eikä Ferrari 458:n kuppipenkissä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jokainen joka on Forza kolmosta PS3:lla kokeillut tietää, että paremman kokemuksen saa GT5:llä.
Ei buutannut Forza 3 PS3:ssani. Onkohan konsolissani jokin vika? *damdidam*
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

On aika hassua että myönnetään pelissä olevan huonoja puolia (kuten latausajat, vauriomallinnus...), mutta silti se rankataan (ainakin lähes) täydelliseksi peliksi.

Missä se rankataan "täydelliseksi peliksi"? Älä lue kaikkea keskustelua kuin piru Raamattua.

Itse aloitin tämän ketjun viimeaikaiset spekuloinnit tuolla ironisella, mutta osin myös paikkaansapitävällä arvosana-kaaviolla (en tehnyt sitä sattumalta). Oman arvosana-ajattelun mukaan GT5 on selkeä 9/10 peli. Mutta sehän ei tarkoita, etteikö tuohon arvosanaan mahdu myös kritiikkiä. JA se ei todellakaan tarkoita, että oma "9" on sama "9" kuin jollakin toisella.

Meillä (täällä forumeilla) on tavallaan yli näiden autopelien menevä ongelma siinä, että emme tavallaan puhu samaa "kieltä" silloin kun arvosanoja ja arvioita forumeilla heitellään. Jos pelistä annetaan kritiikkiä, niin osalle sen (kritiikin) pitäisi jotenkin automaattisesti laskea arvosanaa selkeästi, mutta näin ei itseasiassa aina ole. Kritiikki pitää suhteuttaa aina kokonaisuuteen.

Jossain Eurogamerin keskusteluissa hoetaan usein tätä "reads like..." eli koetaan että sanat arvostelun takana eivät mukamas korreloi numeron kanssa. Siinä tehdään usein juuri se perusvirhe, että ei ajatella kokonaisuutta, vaan luetaan punakynän kanssa niitä negatiivisia pointteja tai kritiikkiä liian tunteella. Numero lopussa on juuri se "kokonaisarvosana".
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Siinä tehdään usein juuri se perusvirhe, että ei ajatella kokonaisuutta, vaan luetaan punakynän kanssa niitä negatiivisia pointteja tai kritiikkiä liian tunteella. Numero lopussa on juuri se "kokonaisarvosana".

Osa ongelmista ei ole niin painavia, että ne vaikuttaisivat kokonaisarvosanaan, mutta GT5:n tapauksessa jo pelkästään käyttöliittymän kankeus ja epäloogisuus pitäisi mielestäni vaikuttaa arvosanaan, jos ei nyt kokonaista numeroa niin ainakin jonkin verran. Kyseessä kun on kuitenkin pelikokemusta reilusti heikentävä tekijä. Tähän kun lisätään muut GT5:n ongelmat niin kyllä arvosanan jo kuuluukin tippua. Ei ole mitään järkeä katsoa kaikkea läpi sormien vain siksi että kyseessä on uusi Gran Turismo. Ajettavuus on hyvä siitä ei pääse mihinkään, mutta se on vain osa pelikokemusta (vaikka iso osa onkin). Kun GT-sarja on kuitenkin hyvin paljon samalla konseptilla liikenteessä kuin Forza niin sarjojen pelejä tulee väkisinkin vertailtua, ja juuri kokonaisarvosanoissa Forza yltää korkeammalle, ja ihan syystä.

Molempia pelejä (Forza 3 ja GT5) olen pelannut kymmeniä tunteja ja Forzan pariin on vain helpompi palata, eikä tähän päätökseen vaikuta pelkästään ajotuntuma (joka on vallan erinomainen molemmissa).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Osa ongelmista ei ole niin painavia, että ne vaikuttaisivat kokonaisarvosanaan, mutta GT5:n tapauksessa jo pelkästään käyttöliittymän kankeus ja epäloogisuus pitäisi mielestäni vaikuttaa arvosanaan, jos ei nyt kokonaista numeroa niin ainakin jonkin verran. Kyseessä kun on kuitenkin pelikokemusta reilusti heikentävä tekijä. Tähän kun lisätään muut GT5:n ongelmat niin kyllä arvosanan jo kuuluukin tippua.

Kuten sanoin, niin meillä lienee vähän eri "skaala" näissä arvosanoissa (ainakin GT5:n kohdalla). Mulla arvosanat menevät reilusti asteikolla 1-10, enkä itse pidä näistä Pelit-lehden (83, 89, yms) tai IGN-sivuston (8.9, 9,3, yms) tyyleistä.

(osin OT: Ne vain aidosti sekoittavat lukijoita, koska sitten jossain IGN-sivuilla väitellään miten "paljon parempi" ME2 on (9.6) vs Uncharted 2 (9.5). Ja LbP 2 (9.0) on jo ihan surkea sitten. Homma menee ihan överiksi kun jotain desimaaleja aletaan laskemaan ja ylitulkitsemaan.)

Jos nyt jotenkin matemaattisesti yritän asiaa tulkita, niin valikoista/menuista tippuu pieni osa "numeroa" ja siellä täällä on asioita joista saan sen yhden numeron verran laskua. Siis 9/10. Mitään desimaaleja en itse pahemmin mieti (eli tavallaan vaikka pilkunviilauksella saisinkin esim. 8,8 arvosanan, niin se pyöristyy silti "ysiin").

Ostin muuten tänään uudet Edge/GamesTM-lehdet. GT5:lle Edge antoi 7/10 ja GamesTM 9/10. Jälkimmäinen kirjoittaa hyvin pitkälti miten itsekin ajattelen..

"It certainly isn´t everything we expected, but it´s more than enough".
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Leaderboardien puuttuminen GT5:ssä on jotakin niin käsittämätöntä, että sitä on edes vaikea uskoa todeksi nykypäivänä. Niin kauan Forza 3 on konsoliautoilujen kuningas kuin GT5:ssä odotellaan leaderboardit lisäävää päivitystä. Jos ne joskus saapuvat niin GT5 voi jopa olla marginaalisesti parempi kuin ikivanha Forza 3, mutta silti ei se GT5 nyt ihan niin hyvä loppujen lopuksi ole kuin on odotettu. Forza 4:n pitäisi olla täysin mahdollista laittaa paremmaksi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jos nyt jotenkin matemaattisesti yritän asiaa tulkita, niin valikoista/menuista tippuu pieni osa "numeroa" ja siellä täällä on asioita joista saan sen yhden numeron verran laskua. Siis 9/10. Mitään desimaaleja en itse pahemmin mieti (eli tavallaan vaikka pilkunviilauksella saisinkin esim. 8,8 arvosanan, niin se pyöristyy silti "ysiin").

Edelleen kun vertaa GT5:sta Forza 3:een, niin 9 kuulostaa kovin korkealta arvosanalta. Oli desimaaleja tai ei. Tällöin Forzan pitäisi saada omissa kirjoissa täysi kymppi. Se kun selkeästi on GT5:sta edellä kokonaisuutta katsottaessa.

Ostin muuten tänään uudet Edge/GamesTM-lehdet. GT5:lle Edge antoi 7/10 ja GamesTM 9/10. Jälkimmäinen kirjoittaa hyvin pitkälti miten itsekin ajattelen..

"It certainly isn´t everything we expected, but it´s more than enough".

"Se ei ole kaikkea sitä mitä odotimme, mutta se on enemmän kuin tarpeeksi." Miksi minulla ei kyllä tuostakaan tule yhdeksikkö mieleen arvosanoja katseltaessa.

Toisaalta taas Edgen kanssa olen yllättävän paljon samoilla linjoilla. Vaikka arvosanan ehkä kahdeksaan nostaisinkin.

"It’s a virtual Matchbox collection, and much of the pleasure comes from shopping and tinkering, and then feeling the results as you push the car out on the circuit. But this is a production that feels increasingly aged in the face of modern game design. The creeping and eventually overriding feeling is that this meticulously precise simulation, and its lovingly constructed catalogue of automotive history, deserved a little more game to come along for the ride."

Autoja on paljon ja ajaminen on hauskaa, mutta lähes kaikki muu vaatisi uudelleen suunnittelua.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Edelleen kun vertaa GT5:sta Forza 3:een, niin 9 kuulostaa kovin korkealta arvosanalta. Oli desimaaleja tai ei. Tällöin Forzan pitäisi saada omissa kirjoissa täysi kymppi. Se kun selkeästi on GT5:sta edellä kokonaisuutta katsottaessa.

Omissa vihkosissa taas ajomallinnuksen tarkkuus on se tärkein asia ja kun forzassa ei saa edes automaattisia apuja pois niin autoilun fanilta forza ei millään voi saada kovin hyvää arvosanaa. Makuasioita :p
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Omissa vihkosissa taas ajomallinnuksen tarkkuus on se tärkein asia ja kun forzassa ei saa edes automaattisia apuja pois niin autoilun fanilta forza ei millään voi saada kovin hyvää arvosanaa. Makuasioita :p

Saa ne sieltä pois, löytyy helposti vielä. :facepalm:
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Se kun selkeästi on GT5:sta edellä kokonaisuutta katsottaessa.

Minusta taas pelaamisen laajuus on GT5:ssa parempi, vaikka F3 tekee tiettyjä osa-alueita paremmin ja sisältää asioita mitä GT5:ssa ei ole (homma tietysti menee myös toisinpäin). Itse kuitenkin antaisin molemmille lopulta 9/10, kuten Eurogamer nimenomaan teki (sama arvostelija).

Mutta tätä keskusteluahan voi jatkaa vaikka maailmaan tappiin asti ja tuskin kummankaan mielipide muuttuu. Täydellistä autopeliä ei ole vielä kukaan tehnyt, eikä siihen pysty edes GT tai Forza..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei kyllä saa active steeringia pois mistään valikosta.

Pelaa ratilla niin saat pois (kuulemma).

Tuli taas pitkästä aikaa pelattua Forzan kausimoodia, luulin että niitä R-sarjan kisoja ei jaksa pelata mutta heti laitoin traction controlin ja stability mikälien päälle niin autosta tuli jo ajettava.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Otetaan väliin hieman erilainen ja vakavampi aspekti. Asia jota hyvin harva meistä varmaan miettii on se, kuinka vaikeasti hallittavia suurin osa nykyajan peleistä on, jos pelaaja onkin jollain tapaa vammautunut.

AbleGamers Foundation on erikoistunut vammaisten pelaamiseen, ja ymmärrettävästi käsittelee pelejä ihan eri perspektiivistä kuin normaalit pelisaitit. AGF myöskin valitsee vuosittain pelejä, jotka ovat tavalla tai toisella varsin helposti lähestyttäviä myös myös niille, joilla ei välttämättä ole kymmentä näppärää sormea ja vuosien aikana harjaantunutta käden ja silmän yhteispeliä.

AGF:n valinta vuoden 2010 helpoimmin lähestyttäväksi mainstream-peliksi oli Forza 3. Erilaisten ajoapujen kanssa autoja voi ohjastaa periaatteessa kahta eri kontrollia kontrollia käyttäen. Tai yhtä jos kaasun laittaa pysyvästi pohjaan ja valitsee Automatic braking -helpotuksen pelistä. Tällöin pelaajan täytyy vain ohjata autoa vasemmalle tai oikealle. Kiitosta tuli myös runsaista puheista, jotka neuvovat pelaajaa. (Joskin tekstityksien puute oli miinusta kuuroille pelaajille.)

One of the most inaccessible genres to a major part of the disabled gaming community is the racing genre. For the most part, you need to react quickly and make split-second decisions all while operating multiple buttons to play at even the most basic level. This year The AbleGamers Foundation is proud to announce the 2010 Accessible Mainstream Game of the Year Award is going to a title that not only breaks that mold, it shatters it.

Forza Motorsports 3 is one of the most disabled friendly racing games to come out since the original Nintendo where you only had to deal with two buttons and a directional pad. Forza 3 takes it one step better further by including auto braking meaning you only have to pay attention to the steering, which can be done in a multitude of ways.

Forza 3:n värimaailma sopi hyvin myös värisokeille, vaikkakin ajolinjan punainen ja vihreä saattoivat olla ongelmia punavihervärisokeudesta kärsiville. Tähänkin auttoi automaattijarrutuksen käyttö.

Viimeinen vaan ei lainkaan vähäisin helpottava ominaisuus oli Rewind-toiminto, jonka avulla voi palata ajassa hieman taaksepäin ja siten korjata mahdolliset ajovirheet.

PS. Jokaisesta vammaisvitsistä pääsee automaattisesti kahdeksi kuukaudeksi miettimään sanomisiaan.

Lähde: Ablegamers
 
Ylös Bottom