Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos vertaa GT7 trailereita Forza Horizon 5 menoon, niin kyllä Gran Turismo kulkee samoja polkuja vuodesta toiseen. Hyvin samanlainen peli sieltä taas tulossa. Suorastaan tylsä fiilis tuli trailerista. En tiedä mikä siinä on. Tavallaan sellainen moottoriurheilun rosoisuus puuttuu. Kun autoon ei voi tulla edes naarmun naarmua.

Toivon että FH5 menestyy ja GT-sarja joutuisi vähän uudistumaan. FH5 uusi pelikuva teki vaikutuksen.
 
GT ja Horizon lopulta kilpailee hieman eri yleisöstä, aika turha verrata ja ennen kaikkea turha jälleen kerran tehdä jotain konsolisota vääntöä. Jos Forza sarjaan haluaa verrata niin se on sit Motorsportiin,ei Horizoniin. Ja siinä vertailussa meneeki sit sen mukaan mistä sattuu pitämään.
 
GT ja Horizon lopulta kilpailee hieman eri yleisöstä, aika turha verrata ja ennen kaikkea turha jälleen kerran tehdä jotain konsolisota vääntöä. Jos Forza sarjaan haluaa verrata niin se on sit Motorsportiin,ei Horizoniin. Ja siinä vertailussa meneeki sit sen mukaan mistä sattuu pitämään.

Puhun riskinotosta. GT-sarja ei ole mitenkään merkittävästi uskaltanut uudistua.
 
Puhun riskinotosta. GT-sarja ei ole mitenkään merkittävästi uskaltanut uudistua.
Kyllä, mutta tuskin sen on missään vaiheessa tarkoitus uudistua sellaiseen suuntaan mihin Forza Horizon on mennyt. Juuri tästä syystä Microsoftilla on kaksi rinnakkain kulkevaa Forza-sarjaa. Arcademaisempi avoimen maailman rälläily Forza Horizon ja enemmän simulaatioon nojaava rata-autoilu Forza Motorsport, joka on siis se mihin Gran Turismoa kannattaa vertailla, jotta vertailussa on jotain tolkkua.

Tosin ainakin osittain samaa mieltä uudistumisen puutteesta nähdyn materiaalin perusteella. Tuo "hiirellä" selattava valikko saisi jäädä jo unholaan. On edellisissäkin Gran Turismoissa ollut aika hirveä käyttää. Pelikuva ei näyttänyt juuri Gran Turismo Sportia ihmeellisemmältä, mutta tämä ei toki kerro mitään itse ajettavuudesta. Valmiiksi hyvän pelin ei tarvitse eikä kannata uudistua liikaa, ettei vahingossa rikota jotain mikä ei ole rikki.
 
Forza motorsport 7 vetää kuninkuuden auton käytöksessä ja tuntumassa vs Turismo Sport joten Turismon pitäisi jo siltä saralta kehittyä huomattavasti.. toinen on sitten molempien pelien ura/kiinnostavuus, en tiedä millä kaavalla kumpaakin pitäisi viedä eteenpäin että jaksaisi tulevien pelien urat vielä jollain tasolla läpi.. F7:n sain uran osalta läpi mutta GTS jäi jonnekin 50%? hujakoille kun ei siinä kunnon uraa ollutkaan.

Mitä ajomallilta tai simulaatiolta toivoisin lisää kunkku F7:ssa on se että tulisi mukaan radan epätasaisuudet ja epätäydellisuudet mukaan, ei mitään laserscannaus mainontaa vaan oikeasti se 1-10mm skannausdata käyttöön eikä vaan radan ylemmän tason geometrian apuna. Tämän tekemisessä iso osa lienee renkaan simulointinopeus itse pintageometrian ohella,.. kärjistetysti satkun vauhdissa 60hz simulaatio väli on puoli metriä :) (en nyt muista mitä näissä peleissä oikeasti on.. 120hz?)
 
Tämän tekemisessä iso osa lienee renkaan simulointinopeus itse pintageometrian ohella,.. kärjistetysti satkun vauhdissa 60hz simulaatio väli on puoli metriä :) (en nyt muista mitä näissä peleissä oikeasti on.. 120hz?)
Ainakin jo Forza Motorsport 2:ssa fysiikkasimulaation sanottiin päivittyvän 360 kertaa sekunnissa.

Lähde: LFS.net
 
From the very first Forza Motorsport till Forza Motorsport 7, our tire collision model itself had a single point of contact with the track surface and moved at about and refreshed at 60 cycles a second or 60 hertz. Our new model, this hopefully will give you an idea of how much has changed, has eight points of contact with the track surface and is running at 360 cycles a second or 360 hertz. If you're doing the math there, eight points of contact versus one, 360 hertz versus 60, it's a 48x fidelity jump in a single tire collision itself.
Renkaissa lie ollut sitten vähemmän..?
Lähde:
 
Huh huijaa...

Pystyykö Gran Turismo 7 mitenkään haastamaan tätä?
Forza Horizon 5:n ketjusta lainaus...

Huh huijaa tosiaan! :D Mitä järkeä verrata GT 7:ää ja FH 5:sta keskenään, kun toinen on vakavasti otettava rata-autoilusimulaattori, tai ainakin hyvin lähellä simulaattoria, ja toinen on arcade-rälläystä? Vähän sama asia, kun vertaisi vaikkapa iRacingia ja Need For Speediä keskenään. Joo, kaikissa noissa pääosissa ovat autot ja niillä ajaminen, mutta siihen ne yhteneväisyydet sitten loppuivatkin.

Kivahan se on nähdä, että FH 5 on ainakin suurimmalta osin onnistunut julkaisu, ilmeisesti jotain nettiyhteysongelmia on ollut jne., mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja pidetään järki mukana, kun vertaillaan! Vertailuissa sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta niissä pitäisi kuitenkin pitää mielessä ja mukana saman kategorian pelit. Kieli poskessa pelattavat arcade-rälläykset ovat kuitenkin ihan eri autopelejä kuin kymmenyksien hankaamiseen keskittyvät rata-autoilusimulaattorit. Verrataan niitä keskenään, eikä ristiin.

Onhan se kuitenkin ihan kiva, että Marius-Star-Lord on vaihteeksi löytänyt mieleisen pelin, ettei kaikki aika mene tulevan Halon kauhisteluun, mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja järki mukaan!
 
Kyllä mäkin näkisin että Forza motorsporit ovat samassa genressä kuin GT:t mutta FH olisivat samanlaisia kuin Ubisoftin The Crew, tässä tapauksessa toisin FH:t ovat valovuosia edellä ainakin ekaan the crewiin verrattuna, sain ilmaiseksi ubin tilille ja jaksoin pelata 10min ja poistin.
 
Forza Horizon 5:n ketjusta lainaus...

Huh huijaa tosiaan! :D Mitä järkeä verrata GT 7:ää ja FH 5:sta keskenään, kun toinen on vakavasti otettava rata-autoilusimulaattori, tai ainakin hyvin lähellä simulaattoria, ja toinen on arcade-rälläystä? Vähän sama asia, kun vertaisi vaikkapa iRacingia ja Need For Speediä keskenään. Joo, kaikissa noissa pääosissa ovat autot ja niillä ajaminen, mutta siihen ne yhteneväisyydet sitten loppuivatkin.

Kivahan se on nähdä, että FH 5 on ainakin suurimmalta osin onnistunut julkaisu, ilmeisesti jotain nettiyhteysongelmia on ollut jne., mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja pidetään järki mukana, kun vertaillaan! Vertailuissa sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta niissä pitäisi kuitenkin pitää mielessä ja mukana saman kategorian pelit. Kieli poskessa pelattavat arcade-rälläykset ovat kuitenkin ihan eri autopelejä kuin kymmenyksien hankaamiseen keskittyvät rata-autoilusimulaattorit. Verrataan niitä keskenään, eikä ristiin.

Onhan se kuitenkin ihan kiva, että Marius-Star-Lord on vaihteeksi löytänyt mieleisen pelin, ettei kaikki aika mene tulevan Halon kauhisteluun, mutta jäitä hattuun nyt kuitenkin ja järki mukaan!
Kyllä. Vertaus käy Gran Turismon ja Forza Motorsportin välillä. Forza Horizonille ei Playstationin omilta studioilta löydy vertausta, eikä vertaista.

Forza Horizonin lähimmät kilpailijat ovat @Wayne Lord :in mainitsema The Crew ja kehitteillä oleva uusi Test Drive Unlimited. Joskin aika paljon pitää tapahtua, että kumpikaan näistä pystyy vastaamaan huutoon.
 
Kyllä mäkin näkisin että Forza motorsporit ovat samassa genressä kuin GT:t mutta FH olisivat samanlaisia kuin Ubisoftin The Crew, tässä tapauksessa toisin FH:t ovat valovuosia edellä ainakin ekaan the crewiin verrattuna, sain ilmaiseksi ubin tilille ja jaksoin pelata 10min ja poistin.

Kyllä jo eka horizon on parempi mitä edes crew 2 sillä horizonissa ajaminen sentään tuntuu edes hieman autolla ajamiselta kun taas crew 2:ssa ajettavuus on aika outo. Välillä ne menee kuin kiskoilla ja sitten yht'äkkiä napsahtaa perä alta.
 
Konsolilla lähelle yhtä simulaation omaista kokemusta pääsee Assetto Corsa (ja ACC), mutta sekin on sitten huomattavasti sulavampi kokemus tietokoneella.
Mitä tarkoitat sulavuudella? Kuvia sekunnissa vai modeja/ffb asetuksia tai jotain muuta? Itsellä kun ei ole kokemusta kuin playstationilla ajamisesta niin olisi mukava tietää mikä kaikki tarkalleen ottaen on pc:llä paremmin. Ainakin ACC pyörii ps5:llä 60fps ja ilmeisesti myös AC, jota en ole kyllä testannut.
 
Mitä tarkoitat sulavuudella? Kuvia sekunnissa vai modeja/ffb asetuksia tai jotain muuta? Itsellä kun ei ole kokemusta kuin playstationilla ajamisesta niin olisi mukava tietää mikä kaikki tarkalleen ottaen on pc:llä paremmin. Ainakin ACC pyörii ps5:llä 60fps ja ilmeisesti myös AC, jota en ole kyllä testannut.
Tarkoitan sulavuudella enimmäkseen kuvia sekunneissa. Mutta tietysti ihan kaikkea mitä tietokone tuo mukanaan simulaatioajamiseen. Kaikki muokattavuus asetuksissa ja ulkopuolisten sovellusten kuten Crew Chiefin ja SIM Dashboardin käyttö. Pelkästään nämä kaksi sovellusta tuo aivan hurjan paljon lisää immersiota ja ihan konkreettista apua. Lisäksi nappien mappauksen saa juuri haluamakseen, eikä nappien määrä ole rajattu.

Lisäksi en ole varma pyöriikö ACC kuitenkaan vielä 60fps konsoleilla, kun tuo päivitys on luvattu vasta ensi vuoden helmikuulle.


Muoks. Mainitaan nyt vielä ehkä se tärkein: konsoleilla kunnon simut on aika vähissä. AC ja ACC. Ehkä siihen voi laittaa vielä Project Cars 2:n.

Tietokoneella tuohon listaan voikin sitten lisätä muun muassa Automobilistan, rFactorin, RaceRoomin ja iRacingin.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi en ole varma pyöriikö ACC kuitenkaan vielä 60fps konsoleilla, kun tuo päivitys on luvattu vasta ensi vuoden helmikuulle.
Ilmeisesti ovat jonkun päivityksen ps4 versiolle tehneet, että pystyy pyörittää ps5:llä tätä 60fps, piti oikeen käydä pelissä tarkistamassa. Varsinaisessa ps5 versiossa taitaa tulla sit grafiikkaan parannuksia..
Lisäksi nappien mappauksen saa juuri haluamakseen, eikä nappien määrä ole rajattu.
Kiitoksia vastauksesta. Tuo on kyllä hyvä ja tarpeellinen ominaisuus, kyllähän tässä meinaa napit loppua konsolipuolella kesken. Pitää miettiä jos jossain vaiheessa siirtyisi pc-puolelle. VR-tukea kaipaan eniten ajopeleihin, ja Psvr-laseille ei ole kuin oikeastaan dr1.0 ja gts arcadepuoli mitä voi laseilla pelata.
 
Ilmeisesti ovat jonkun päivityksen ps4 versiolle tehneet, että pystyy pyörittää ps5:llä tätä 60fps, piti oikeen käydä pelissä tarkistamassa. Varsinaisessa ps5 versiossa taitaa tulla sit grafiikkaan parannuksia..

Kiitoksia vastauksesta. Tuo on kyllä hyvä ja tarpeellinen ominaisuus, kyllähän tässä meinaa napit loppua konsolipuolella kesken. Pitää miettiä jos jossain vaiheessa siirtyisi pc-puolelle. VR-tukea kaipaan eniten ajopeleihin, ja Psvr-laseille ei ole kuin oikeastaan dr1.0 ja gts arcadepuoli mitä voi laseilla pelata.
Itsekin pelaan edelleen suurimmalta osin konsoleilla, mutta simulaatioajopeleissä PC on vaan niin paljon edellä.
 
Titaanien taistelu. Forza vs. Gran Turismo. Omaan silmään Forzan realistisempi tyyli ja varsinkin paljon parempi valaistus näyttää paremmalta. Yöllä ja sateella varsinkin näkyy paljon eroa.

Kuiva





Sade
 
Minusta turismo onnistui autojen väreissä ja valaistuksessa erinomaisesti. Esim pimeämmällä autojen punaiset takavalot oli juuri niin puhtaan pistävän punaisia kuin ledivalot autojen takavaloina on (hyvä verrokki värille myös ledi liikennevalot.. se väripuhtaus ja voimakkuus porautuu silmään) Samoin auringin nousut ja laskut oli väreiltään ja voimakkuuksiltaan erittäin vaikuttavia ja niin voimakkaita kuin kuvittelisi (nämä siis hdr tilassa.. ja siitä puheen ollen, turismossa minulla on kova tuntuma että hdr väriavaruutta hyödynnetään.. mm. tuo "ledi punainen", auringon laskut, autojen erikoisvärit)
Harmi sinänsä turismolle kun muuten peli ei ole erityisen kiinnostava :rolleyes:

Edit: Ja nyt tuosta Forzasta hdr videoita katsoneena ja peliä pelanneena (hdr edelleen) voin sanoa että peli näyttää huomattavasti paremmalta kuin ylläolevissa videoissa.. tuo tietty haaleus/latteus noissakin videoissa on pelin bugi & heikonlainen sdr tuotos..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom