Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Siinä tehdään usein juuri se perusvirhe, että ei ajatella kokonaisuutta, vaan luetaan punakynän kanssa niitä negatiivisia pointteja tai kritiikkiä liian tunteella. Numero lopussa on juuri se "kokonaisarvosana".

Osa ongelmista ei ole niin painavia, että ne vaikuttaisivat kokonaisarvosanaan, mutta GT5:n tapauksessa jo pelkästään käyttöliittymän kankeus ja epäloogisuus pitäisi mielestäni vaikuttaa arvosanaan, jos ei nyt kokonaista numeroa niin ainakin jonkin verran. Kyseessä kun on kuitenkin pelikokemusta reilusti heikentävä tekijä. Tähän kun lisätään muut GT5:n ongelmat niin kyllä arvosanan jo kuuluukin tippua. Ei ole mitään järkeä katsoa kaikkea läpi sormien vain siksi että kyseessä on uusi Gran Turismo. Ajettavuus on hyvä siitä ei pääse mihinkään, mutta se on vain osa pelikokemusta (vaikka iso osa onkin). Kun GT-sarja on kuitenkin hyvin paljon samalla konseptilla liikenteessä kuin Forza niin sarjojen pelejä tulee väkisinkin vertailtua, ja juuri kokonaisarvosanoissa Forza yltää korkeammalle, ja ihan syystä.

Molempia pelejä (Forza 3 ja GT5) olen pelannut kymmeniä tunteja ja Forzan pariin on vain helpompi palata, eikä tähän päätökseen vaikuta pelkästään ajotuntuma (joka on vallan erinomainen molemmissa).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Osa ongelmista ei ole niin painavia, että ne vaikuttaisivat kokonaisarvosanaan, mutta GT5:n tapauksessa jo pelkästään käyttöliittymän kankeus ja epäloogisuus pitäisi mielestäni vaikuttaa arvosanaan, jos ei nyt kokonaista numeroa niin ainakin jonkin verran. Kyseessä kun on kuitenkin pelikokemusta reilusti heikentävä tekijä. Tähän kun lisätään muut GT5:n ongelmat niin kyllä arvosanan jo kuuluukin tippua.

Kuten sanoin, niin meillä lienee vähän eri "skaala" näissä arvosanoissa (ainakin GT5:n kohdalla). Mulla arvosanat menevät reilusti asteikolla 1-10, enkä itse pidä näistä Pelit-lehden (83, 89, yms) tai IGN-sivuston (8.9, 9,3, yms) tyyleistä.

(osin OT: Ne vain aidosti sekoittavat lukijoita, koska sitten jossain IGN-sivuilla väitellään miten "paljon parempi" ME2 on (9.6) vs Uncharted 2 (9.5). Ja LbP 2 (9.0) on jo ihan surkea sitten. Homma menee ihan överiksi kun jotain desimaaleja aletaan laskemaan ja ylitulkitsemaan.)

Jos nyt jotenkin matemaattisesti yritän asiaa tulkita, niin valikoista/menuista tippuu pieni osa "numeroa" ja siellä täällä on asioita joista saan sen yhden numeron verran laskua. Siis 9/10. Mitään desimaaleja en itse pahemmin mieti (eli tavallaan vaikka pilkunviilauksella saisinkin esim. 8,8 arvosanan, niin se pyöristyy silti "ysiin").

Ostin muuten tänään uudet Edge/GamesTM-lehdet. GT5:lle Edge antoi 7/10 ja GamesTM 9/10. Jälkimmäinen kirjoittaa hyvin pitkälti miten itsekin ajattelen..

"It certainly isn´t everything we expected, but it´s more than enough".
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Leaderboardien puuttuminen GT5:ssä on jotakin niin käsittämätöntä, että sitä on edes vaikea uskoa todeksi nykypäivänä. Niin kauan Forza 3 on konsoliautoilujen kuningas kuin GT5:ssä odotellaan leaderboardit lisäävää päivitystä. Jos ne joskus saapuvat niin GT5 voi jopa olla marginaalisesti parempi kuin ikivanha Forza 3, mutta silti ei se GT5 nyt ihan niin hyvä loppujen lopuksi ole kuin on odotettu. Forza 4:n pitäisi olla täysin mahdollista laittaa paremmaksi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jos nyt jotenkin matemaattisesti yritän asiaa tulkita, niin valikoista/menuista tippuu pieni osa "numeroa" ja siellä täällä on asioita joista saan sen yhden numeron verran laskua. Siis 9/10. Mitään desimaaleja en itse pahemmin mieti (eli tavallaan vaikka pilkunviilauksella saisinkin esim. 8,8 arvosanan, niin se pyöristyy silti "ysiin").

Edelleen kun vertaa GT5:sta Forza 3:een, niin 9 kuulostaa kovin korkealta arvosanalta. Oli desimaaleja tai ei. Tällöin Forzan pitäisi saada omissa kirjoissa täysi kymppi. Se kun selkeästi on GT5:sta edellä kokonaisuutta katsottaessa.

Ostin muuten tänään uudet Edge/GamesTM-lehdet. GT5:lle Edge antoi 7/10 ja GamesTM 9/10. Jälkimmäinen kirjoittaa hyvin pitkälti miten itsekin ajattelen..

"It certainly isn´t everything we expected, but it´s more than enough".

"Se ei ole kaikkea sitä mitä odotimme, mutta se on enemmän kuin tarpeeksi." Miksi minulla ei kyllä tuostakaan tule yhdeksikkö mieleen arvosanoja katseltaessa.

Toisaalta taas Edgen kanssa olen yllättävän paljon samoilla linjoilla. Vaikka arvosanan ehkä kahdeksaan nostaisinkin.

"It’s a virtual Matchbox collection, and much of the pleasure comes from shopping and tinkering, and then feeling the results as you push the car out on the circuit. But this is a production that feels increasingly aged in the face of modern game design. The creeping and eventually overriding feeling is that this meticulously precise simulation, and its lovingly constructed catalogue of automotive history, deserved a little more game to come along for the ride."

Autoja on paljon ja ajaminen on hauskaa, mutta lähes kaikki muu vaatisi uudelleen suunnittelua.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Edelleen kun vertaa GT5:sta Forza 3:een, niin 9 kuulostaa kovin korkealta arvosanalta. Oli desimaaleja tai ei. Tällöin Forzan pitäisi saada omissa kirjoissa täysi kymppi. Se kun selkeästi on GT5:sta edellä kokonaisuutta katsottaessa.

Omissa vihkosissa taas ajomallinnuksen tarkkuus on se tärkein asia ja kun forzassa ei saa edes automaattisia apuja pois niin autoilun fanilta forza ei millään voi saada kovin hyvää arvosanaa. Makuasioita :p
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Omissa vihkosissa taas ajomallinnuksen tarkkuus on se tärkein asia ja kun forzassa ei saa edes automaattisia apuja pois niin autoilun fanilta forza ei millään voi saada kovin hyvää arvosanaa. Makuasioita :p

Saa ne sieltä pois, löytyy helposti vielä. :facepalm:
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Se kun selkeästi on GT5:sta edellä kokonaisuutta katsottaessa.

Minusta taas pelaamisen laajuus on GT5:ssa parempi, vaikka F3 tekee tiettyjä osa-alueita paremmin ja sisältää asioita mitä GT5:ssa ei ole (homma tietysti menee myös toisinpäin). Itse kuitenkin antaisin molemmille lopulta 9/10, kuten Eurogamer nimenomaan teki (sama arvostelija).

Mutta tätä keskusteluahan voi jatkaa vaikka maailmaan tappiin asti ja tuskin kummankaan mielipide muuttuu. Täydellistä autopeliä ei ole vielä kukaan tehnyt, eikä siihen pysty edes GT tai Forza..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei kyllä saa active steeringia pois mistään valikosta.

Pelaa ratilla niin saat pois (kuulemma).

Tuli taas pitkästä aikaa pelattua Forzan kausimoodia, luulin että niitä R-sarjan kisoja ei jaksa pelata mutta heti laitoin traction controlin ja stability mikälien päälle niin autosta tuli jo ajettava.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Otetaan väliin hieman erilainen ja vakavampi aspekti. Asia jota hyvin harva meistä varmaan miettii on se, kuinka vaikeasti hallittavia suurin osa nykyajan peleistä on, jos pelaaja onkin jollain tapaa vammautunut.

AbleGamers Foundation on erikoistunut vammaisten pelaamiseen, ja ymmärrettävästi käsittelee pelejä ihan eri perspektiivistä kuin normaalit pelisaitit. AGF myöskin valitsee vuosittain pelejä, jotka ovat tavalla tai toisella varsin helposti lähestyttäviä myös myös niille, joilla ei välttämättä ole kymmentä näppärää sormea ja vuosien aikana harjaantunutta käden ja silmän yhteispeliä.

AGF:n valinta vuoden 2010 helpoimmin lähestyttäväksi mainstream-peliksi oli Forza 3. Erilaisten ajoapujen kanssa autoja voi ohjastaa periaatteessa kahta eri kontrollia kontrollia käyttäen. Tai yhtä jos kaasun laittaa pysyvästi pohjaan ja valitsee Automatic braking -helpotuksen pelistä. Tällöin pelaajan täytyy vain ohjata autoa vasemmalle tai oikealle. Kiitosta tuli myös runsaista puheista, jotka neuvovat pelaajaa. (Joskin tekstityksien puute oli miinusta kuuroille pelaajille.)

One of the most inaccessible genres to a major part of the disabled gaming community is the racing genre. For the most part, you need to react quickly and make split-second decisions all while operating multiple buttons to play at even the most basic level. This year The AbleGamers Foundation is proud to announce the 2010 Accessible Mainstream Game of the Year Award is going to a title that not only breaks that mold, it shatters it.

Forza Motorsports 3 is one of the most disabled friendly racing games to come out since the original Nintendo where you only had to deal with two buttons and a directional pad. Forza 3 takes it one step better further by including auto braking meaning you only have to pay attention to the steering, which can be done in a multitude of ways.

Forza 3:n värimaailma sopi hyvin myös värisokeille, vaikkakin ajolinjan punainen ja vihreä saattoivat olla ongelmia punavihervärisokeudesta kärsiville. Tähänkin auttoi automaattijarrutuksen käyttö.

Viimeinen vaan ei lainkaan vähäisin helpottava ominaisuus oli Rewind-toiminto, jonka avulla voi palata ajassa hieman taaksepäin ja siten korjata mahdolliset ajovirheet.

PS. Jokaisesta vammaisvitsistä pääsee automaattisesti kahdeksi kuukaudeksi miettimään sanomisiaan.

Lähde: Ablegamers
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Omissa vihkosissa taas ajomallinnuksen tarkkuus on se tärkein asia ja kun forzassa ei saa edes automaattisia apuja pois niin autoilun fanilta forza ei millään voi saada kovin hyvää arvosanaa. Makuasioita :p

Tuo on kyllä täyttä sontaa. Kaikissa peleissä on jonkinlainen viive jos verrataan jotain ruudussa näkyvää rattia pelaajan ratin liikkeisiin ja se johtuu monesta asiasta.

Tarkempaa selitystä näistä Forza 3:n ajoavuista, kuten eräiden keksimästä "active steeringistä" vaaditaan, vai oliko tarkoituksesi vain trollata?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tuo on kyllä täyttä sontaa. Kaikissa peleissä on jonkinlainen viive jos verrataan jotain ruudussa näkyvää rattia pelaajan ratin liikkeisiin ja se johtuu monesta asiasta.

Tarkempaa selitystä näistä Forza 3:n ajoavuista, kuten eräiden keksimästä "active steeringistä" vaaditaan, vai oliko tarkoituksesi vain trollata?

[video=youtube;wVkxSZoHbYY]http://www.youtube.com/watch?v=wVkxSZoHbYY[/video]

Huomaa videolla ratin väpätys kuvaruudun vasemmassa alareunassa, se on se "active steering" työssään eikä sitä saa pois päältä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

[video=youtube;wVkxSZoHbYY]http://www.youtube.com/watch?v=wVkxSZoHbYY[/video]

Huomaa videolla ratin väpätys kuvaruudun vasemmassa alareunassa, se on se "active steering" työssään eikä sitä saa pois päältä.

Tuo ruudussa oleva ratti värisee silloin, kun peli välittää ohjausliikkeen suuntaan nähden vastakkaista voimaa moottorille, eli ratti ns. vääntää vastaan. Ratille lähetetyt forcet ja pelin antamat syötteet vaikuttavat ruudussa näkyvän ratin asentoon kuten myös samanaikaisesti fyysiseltä ratilta vastaanotetut signaalit. Pelin sekä fyysisen ratin antamat tilatiedot eivät ole jatkuvasti täysin identtisiä ja ruudussa näkyvän ratin asentoa korjataan syötteiden mukaan jatkuvasti --> väpätys.

Kuinka ihmeessä siitä tavasta, miten ruudulle piirretään jollakin tietyllä virkistystaajuudella ratin oletetun asennon näyttävä kuvake voidaan vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä ajoavuista?

Tai kyllähän sen nyt kaikki tietää: hyvällä mielikuvituksella.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tuo ruudussa oleva ratti värisee silloin, kun peli välittää ohjausliikkeen suuntaan nähden vastakkaista voimaa moottorille, eli ratti ns. vääntää vastaan. Ratille lähetetyt forcet ja pelin antamat syötteet vaikuttavat ruudussa näkyvän ratin asentoon kuten myös samanaikaisesti fyysiseltä ratilta vastaanotetut signaalit. Pelin sekä fyysisen ratin antamat tilatiedot eivät ole jatkuvasti täysin identtisiä ja ruudussa näkyvän ratin asentoa korjataan syötteiden mukaan jatkuvasti --> väpätys.

Kuinka ihmeessä siitä tavasta, miten ruudulle piirretään jollakin tietyllä virkistystaajuudella ratin oletetun asennon näyttävä kuvake voidaan vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä ajoavuista?

Tai kyllähän sen nyt kaikki tietää: hyvällä mielikuvituksella.

Kyllä nyt taitaa olla sinun korvien väli missä tuo vilkas mielikuvitus jyllää. Jos olet ikinä kokeillut rattiohjainta PC:llä ja katsastanut ratin lähettämät arvot silloin kun forcet pyörittelee rattia niin ei todellakaan väpätä tuolla tapaa, silloin on pahasti ratti paskana jos tuollaista toimintaa on havaittavissa.
 
Huomaa videolla ratin väpätys kuvaruudun vasemmassa alareunassa, se on se "active steering" työssään eikä sitä saa pois päältä.

Notta jos Turn 10 sanoo ettei ratilla pelatessa ole active steeringiä niin ei sitä perkele vie ole! :mad: :D

Forza 3:n värimaailma sopi hyvin myös värisokeille, vaikkakin ajolinjan punainen ja vihreä saattoivat olla ongelmia punavihervärisokeudesta kärsiville. Tähänkin auttoi automaattijarrutuksen käyttö.

Itselläni lievä puna/vihervärisokeus mutta Forzassa ei kyllä ole värien suhteen ollut ongelmaa. Sen sijaan esim. tämän foorumin otsikko tai mikälie rivi (Keskustelualue->Yhteiset->Konsolisota jne). katoaa meikäläisellä harmaaseen taustaan kyllä aika "kivasti"...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä nyt taitaa olla sinun korvien väli missä tuo vilkas mielikuvitus jyllää. Jos olet ikinä kokeillut rattiohjainta PC:llä ja katsastanut ratin lähettämät arvot silloin kun forcet pyörittelee rattia niin ei todellakaan väpätä tuolla tapaa, silloin on pahasti ratti paskana jos tuollaista toimintaa on havaittavissa.

Et taida ymmärtää, että myös peli lähettää ratille tietoa ja pelin lähettämä tieto tässä tapauksessa myös vaikuttaa ruudussa näkyvään rattikuvakkeeseen. Ja edelleenkään et ole vastannut, kuinka ruudussa näkyvästä rattikuvakkeesta voidaan vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä "automaattiohjauksesta". Odotan sinulta seikkaperäistä selvitystä, jotta muutkin voivat arvioida tarkemmin, kummalle kannalle asiassa kääntyvät.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Et taida ymmärtää, että myös peli lähettää ratille tietoa ja pelin lähettämä tieto tässä tapauksessa myös vaikuttaa ruudussa näkyvään rattikuvakkeeseen. Ja edelleenkään et ole vastannut, kuinka ruudussa näkyvästä rattikuvakkeesta voidaan vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä "automaattiohjauksesta". Odotan sinulta seikkaperäistä selvitystä, jotta muutkin voivat arvioida tarkemmin, kummalle kannalle asiassa kääntyvät.

Active steering säätää automaattisesti sitä kuinka paljon auton renkaat kääntyvät kun kuski tekee nopeita liikkeita ratilla. Tossa Azerachin linkittämässä videossa juurikin näkyy että kun kuski kääntää tahalleen rattia liikaa, niin Forza 3:n ajoavut korjaavat kuskin virheitä niin että auto ei rupea yllättäen yliohjaamaan.
Videossa ekassa testissä microsoftin ratilla pelattaessa kuuluis TV kuvassa olevan ratin olla suunnilleen samassa asennossa kuin pelaajan ratti. Mutta kuten videosta näkee niin TV kuvassa oleva ratti kääntyy vähemmän koska peli säätelee sitä. Ratin väpätys kuvassa johtuu myöskin tosta active steeringista eikä ratin forceista.
 
Ylös Bottom