Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

-Autojen saatavuus rajoitettu. Miksi tehdä tuhat autoa, jos sitten joutuu kuitenkin kärkkymään, että löytää sen haluamansa auton?
Tämä on sitä realismia,ei live elämässäkään heti löydä haluamaansa autoa.:D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tämän jälkeen pelkkä GT5:n ajotuntuma ei vain riitä.

Kukin arvostaa tietenkin eri ominaisuuksia, ei siinä mitään. Jollekin se auton maalaaminen ja vanteiden kanssa leikkiminen on tärkeämpää kuin itse ajaminen. Tällaiset kaverit esittelevät sitten niitä autojaan Motor Show'ssa ja näyttelyissä, kun toiset taas ajavat niillä autoillaan. Valintojen maailma.

Kuten jo sanoin, GT 5:ssä on kehitettävää juuri noissa valikoissa ja autojen ulkokuoren muokkailussa, mutta itse arvostan sitä autolla ajamista niin paljon enemmän enkä muuten voisi kuvitellakaan ajavani edes videopelissä myrkynvihreän-violetin-kukertavalla M3lla tai Imprezalla :D M3 on joko musta tai punainen, Impreza sähkön sininen ja piste!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En sen syvemmin jaksa aiheesta kirjoittaa, mut se on totta että pelissä on asteen monimutkaiset ja hitaat valikot. Ja siellä täällä on parannettavaa. Mikään autopelien jumalpeli ei ole kyseessä.

Mut GT5 on silti 9/10-peli. Massiivinen paketti ja huippuluokan ajotuntuma. Eurogamerin arvostelu ehkä paras mitä pelistä tehty, sillä siinä on katsottu peliä enemmän kokonaisuutena. Monet jäävät junnaamaan pelin negatiivisiin pikku seikkoihin (se, etteivät kaikki autot ole täysin mallinnettu ei ole miinus - on vain plussaa että osa on mallinnettu ns. viimeisen päälle), sillä niitä löytyy joka pelistä.

Luin tuossa TM:n arvostelun pelistä. Varmaan kaksi sivua jauhetaan pelin kaikista mahd. pikku virheistä. Tilaa olisi ollut kirjoittaa paljon muustakin.. Oh well.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jollekin se auton maalaaminen ja vanteiden kanssa leikkiminen on tärkeämpää kuin itse ajaminen.

Forza ei ihan pelkästää rajoitu tuohon, vaan ulkonäön lisäksi erilaisilla vanteilla on paino joka tietenkin vaikuttaa ajokokemukseen. Puhumattakaan luonnollisesti spoilereista ja levikkeistä ja muista. Maalauskikkailut ei ole minulle sitä ominta alaa, mutta täytyy silti myöntää että todella hienoja ja omalaatuisia värityksiä on porukka saanut kasaan. En sanoisi että tuo olisi enää leikkimistä, sehän on integroitu aika selkeästi osaksi peliäkin. Ei sillä että sinä tietäisit siitä, koska eihän sinua kiinnosta. ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Uusintakierrokselle väittelyssä:rolleyes:. GT 5 omaa kyllä mahtavan ajomallin, mutta sen potentiaali on kyllä sössitty pahemman kerran. Tekoälyä vastaan pelaaminen aiheuttaa harmaita hiuksia, kohtuullisesti tehty vauriomallinnus on kustu älyttömällä tavalla (miksi?) ja moninpelikin vaatii sitten tämän vuoksi ilmeisesti tutun herrasmiesporukan, jotta siitä voi kunnolla nauttia. Jos olet yksinpelaaja, niin kyllähän peli osaa laittaa v-käyrän uskomattomiin sfääreihin uskomattomilla suunnitteluvirheillä! Prologuessa pelaaminen oli nautittavaa, koska teho- ja painorajoitukset tekivät kisoista haastavia. Tätäkään ominaisuutta ei ilmeisesti mistään kokoversion kisoista löydy?

Ja mikä ihme siinä on, kun peli ei saa aikaiseksi esimerkiksi yli 400 heppasella M3:lla kunnon vauhdintunnetta pienemmillä nopeuksilla (0-200 km/h). Kurviin mentäessä 100 km/h mittarissa homma ei kyllä yhtään näytä siltä. Ratin aiheuttamat forcet varmasti auttavat asiaa, mutta näin padipelaajalle. Turha on myös siitä kitistä, että tällaisia pelejä pelaataan vain ratilla ja polkimilla. Meikäläiselle ilmestyy sellainen ruma viritys kotia siinä vaiheessa, kun on varaa tehdä pelille oma pelinurkkaus miesten virkistyshuoneeseen omalla pleikalla ja töllöllä varustettuna.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kukin arvostaa tietenkin eri ominaisuuksia, ei siinä mitään. Jollekin se auton maalaaminen ja vanteiden kanssa leikkiminen on tärkeämpää kuin itse ajaminen. Tällaiset kaverit esittelevät sitten niitä autojaan Motor Show'ssa ja näyttelyissä, kun toiset taas ajavat niillä autoillaan. Valintojen maailma.

Niin mutta kun Forzan kanssa ei tarvitse valita. Samassa paketissa kun on huippu ajotuntuma ja autojen muokkaaminen viety todella pitkälle, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Tätä itse asiassa olen koko ajan hakenut takaa. Forza on täydellisempi kokonaisuus kuin GT5. Tämä ei tee Gran Turismosta huonoa, mutta samalla ne kömmähdykset tulee selkeämmin esiin. Jos GT5 on vähän kahdeksikon paremmalla puolella arvosanoilla mitatessa, niin Forza sitten keikkuisi siellä ysin paremmalla puolella viimeistellymmän kokonaisuutensa ansiosta. Tämän takia tuo metan arvosana osuu omien mieltymyksien kanssa aika hyvin yhteen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei sillä että sinä tietäisit siitä, koska eihän sinua kiinnosta. ;)

Juu ei tuo maalipensselin, erilaisten spoilereiden ja vanteiden kanssa leikkiminen kiinnosta. Näin tekniikan alan koulutuksen saaneena tuo tekninen virittely- ja säätöpuoli kiinnostaa hyvin paljon enemmän.

Hieno homma, että Forzassa on myöskin hyvä ajotuntuma. GT 5:ssä kun olen ajellut myös sellaisilla autoilla, joita olen oikeassa elämässä päässyt myös ajamaan, niin on pakko sanoa, että tuntuu ajaminen kyllä hämmästyttävän paljon samalta kuin oikeassa elämässä. Siihen perustan sen väitteeni, että GT 5:ssä on paras ajotuntuma. En siis ole suinkaan ottamassa mitään Forzalta pois, vaan totean korkeintaan, että GT 5 tarjoaa minulle kaiken tarvittavan virittelypuolella ja lisäksi vielä sen "realistisen" ajomallinnuksen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tasapuolisuuden vuoksi voin itse myöntää, että olisin toivonut Forza 3:sta tuttua maalaus/logo/online-kauppa/ym-systeemiä myös GT5:seen. Koska Kaz on halunnut peliin niin pirusti kaikkea muutenkin, niin miksi ei "visuaalista tuunausta" myös? Ei se tosiaan paljon itse ajamiseen vaikuta, mutta lisänä se oli F3:ssa erinomainen ajatus. Online-puoli on varmaan F3:ssa muutenkin asteen tiukemmassa iskussa..

Mites muuten trophy vs achievement -porukka mieltää pelit ja niiden erot? F3:sta ainakin jäi se fiilis, että siinä voi aika helposti saada pisteitä (koska voi laittaa helpot asetukset ja silti saada achievementit), kun taas GT5 vaatii oikeasti paneutumista, sitoutumista ja myöhemmin rehellistä taitoa (ehkä rattia myös?). Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on ihan kiva juttu...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on ihan kiva juttu...

Oikeastaan näin, ehkäpä ihan pieni korjaus: "Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on aikaavievä juttu..."

Achievementit eivät ole vaikeita, mutta kultamitali kaikista kisoista ei tule ihan hetkessä. Jos joku vielä muistaa montako niitä kisoja oli... Muistelisin (voi mennä kyllä reilusti metsään), että joku 140 Cuppia, jotka kaikki koostuvat vähintään kolmen kisan setistä. Parhaimmillaan jopa 13 kisan setistä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotain maalauksen puuttumista ei mielestäni voi alkaa laskemaan kokonaisuutta laskevaksi osaksi autopelissä todellakaan, ellei sitten toisessa pelissä aleta laskemaan esim. sääolosuhteiden tai rallin puuttumista, eli asioita, jotka oikeasti tuntuvat siellä varsinaisen pelin puolella.

Nettiominaisuuksissa GT on kyllä jäljessä. Jos niistä löytyisi yhtä paljon optioita kuin Forzassa, ei olisi mitään epäselvyyttä, kumpi on parempi paketti kokonaisuutena. Nyt molemmat ovat tavallaan samalla viivalla, eri makuihin iskien, riippuen siitä, kummasta ajomallista pitää enemmän ja kumman hiukan erityyliset feature-setit houkuttavat enemmän.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT 5:ssä kun olen ajellut myös sellaisilla autoilla, joita olen oikeassa elämässä päässyt myös ajamaan, niin on pakko sanoa, että tuntuu ajaminen kyllä hämmästyttävän paljon samalta kuin oikeassa elämässä. Siihen perustan sen väitteeni, että GT 5:ssä on paras ajotuntuma.

Eikö ole vähän kornia väittää jotain parhaaksi ilman, että on kokemusta kilpailijan tuotteesta? ;)

Keskusteluhan on täysin turha niiden osalta, jotka eivät omista kumpaakin konetta ja peliä. Täten myös jäävään itseni, GT5 kun odottaa vielä kaupassa hinnanlaskua. Forza 3 on todella hyvä peli sen pystyn sanomaan tässä vaiheessa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Juu ei tuo maalipensselin, erilaisten spoilereiden ja vanteiden kanssa leikkiminen kiinnosta. Näin tekniikan alan koulutuksen saaneena tuo tekninen virittely- ja säätöpuoli kiinnostaa hyvin paljon enemmän.

Jea, mutta kun tuossa voi säätää taka- ja etuspoilereitakin. Ja ostella niitäkin erilaisia. Eli tavallaan sekin liittyy siihen. Vanteita voi ostaa erikokoisia, näköisiä ja painoisia. Vaikuttaa myös. Tosin ei näkö niinkään, vaan se paino. Lisäksi eteen ja taakse voi laittaa eri kokoista rengasta. Ja aika tarkkaa säätöä se maalaaminenkin tuossa on, jos meinaa saada jotain nättiä aikaan.

Ei tästä enempää. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotain maalauksen puuttumista ei mielestäni voi alkaa laskemaan kokonaisuutta laskevaksi osaksi autopelissä todellakaan, ellei sitten toisessa pelissä aleta laskemaan esim. sääolosuhteiden tai rallin puuttumista, eli asioita, jotka oikeasti tuntuvat siellä varsinaisen pelin puolella.

Samaa mieltä, mutta lähinnä tarkoitin aiemmin että olisihan se ollut kiva lisä GT5:n setissä myös. Lähinnä tuo maalaus/logo-kikkailu F3:ssa tuntui tavallaan "raikkaalta" tuulahdukselta pelissä, mitä ehkä vähän puuttui GT5:sen yleisestä ilmeestä.

Mutta sinänsä hyvä pointti näistä eri osa-alueista ja niiden "puuttumisesta". GT5:sen kohdalla monet arvostelut lähtevät siltä pohjalta, että "Nonnii, 5 vuotta ollaan peliä tehty ja sen on pakko olla tajunnan räjäyttävä kokemus. Nyt aletaan etsimään virheitä ja puutteita!" -pohjalta. Lähtökohta ei tavallaan ollut ihan se reiluin (valitettavasti tosin aika odotettava). Vähän sama taisi käydä Alan Waken kohdalla (ja voi pojat että sama tulee tapahtumaan uuden Duke Nukemin kanssa..).

Arvostelujen alussa käydään läpi kaikki mahd. puutteet ja virheet, ja lukija viedään siihen tilaan, että peli olisi "pettymys" (pettymys vs mihin?). Sen jälkeen pyritään kertomaan niitä hyviä puolia, mutta pahimmillaan ne jäävät vähälle huomiolle koska lukija on jo saanut täyslaidallisen jokaista pientä negatiivista yksityiskohtaa ja puutetta. Kuten aiemmin sanoin, niin jopa "1000 autoa" on monessa paikassa käännetty negatiiviseksi asiaksi.

Nettiominaisuuksissa GT on kyllä jäljessä. Jos niistä löytyisi yhtä paljon optioita kuin Forzassa, ei olisi mitään epäselvyyttä, kumpi on parempi paketti kokonaisuutena. Nyt molemmat ovat tavallaan samalla viivalla, eri makuihin iskien, riippuen siitä, kummasta ajomallista pitää enemmän ja kumman hiukan erityyliset feature-setit houkuttavat enemmän.

Amen. Nettiominaisuudet on jätetty osin puolintiehen, mutta kokonaispakettina päästään kyllä hyvälle tasolle. Se on sitten täysin makuasia, että haluaako leikkiä tallipäällikköä (GT5) vai maalailla autoaan (F3). Ihan nopeana esimerkkinä.

Oikeastaan näin, ehkäpä ihan pieni korjaus: "Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on aikaavievä juttu..."

Roger.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jea, mutta kun tuossa voi säätää taka- ja etuspoilereitakin. Ja ostella niitäkin erilaisia. Eli tavallaan sekin liittyy siihen. Vanteita voi ostaa erikokoisia, näköisiä ja painoisia. Vaikuttaa myös. Tosin ei näkö niinkään, vaan se paino. Lisäksi eteen ja taakse voi laittaa eri kokoista rengasta. Ja aika tarkkaa säätöä se maalaaminenkin tuossa on, jos meinaa saada jotain nättiä aikaan.

Ei tästä enempää. :)

Juu ei tästä enempää, mutta totean vaan vielä sen, että kyllä GT 5:ssäkin voi säätää spoilereita. Ostin tuossa nettikisoja varten uuden Skylinen ja säätövalikossa oli heti tarjolla vakiotakaspoilerille ja vakioetupuskurille säätöjä downforcea varten. Samaten pelistä löytyy mahdollisuus vaihtaa vakiospoileri tuning-malliin, tai lisätä autoon spoilereita ja/tai levikkeitä, jos haluaa. Nämä vaihtoehdot toki riippuvat aina autosta, että mitä mihinkin on tarjolla.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Juu ei tästä enempää, mutta totean vaan vielä sen, että kyllä GT 5:ssäkin voi säätää spoilereita.

Olen aika hyvin selvillä mitä GT:ssa voi tehdä ja mitä on voinut tehdä. Olen kuitenkin omistanut useamman pelisarjan tuotoksen aikoinaan. Silti tähän uuteen en niin syvästi ole tutustunut, vaikka halua olisikin. Pelisarjan rakkain osa silti tähän mennessä on ehdottomasti kolmonen, jota varmaan tuli pelattua se +400 tuntia ja monella eri pleikalla. :)

Epäolennaista, kyllä. Mutta tiedän jotain kuitenkin asiasta ja jotkut jutut eivät hirveästi sarjassa ole muuttuneet.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eikö ole vähän kornia väittää jotain parhaaksi ilman, että on kokemusta kilpailijan tuotteesta? ;)

Keskusteluhan on täysin turha niiden osalta, jotka eivät omista kumpaakin konetta ja peliä. Täten myös jäävään itseni, GT5 kun odottaa vielä kaupassa hinnanlaskua. Forza 3 on todella hyvä peli sen pystyn sanomaan tässä vaiheessa.

Toi on niin naulankantaan osunut huomio ettei mitään rajaa. Yhtälailla kuin tietyllä porukalla on syvässä Call of Duty pelien periaatteellinen vihaaminen, on Gran Turismo -sarja kerännyt nipun uskollisia, lojaaleja ja kyseenalaistamattomia faneja. On aika hassua että myönnetään pelissä olevan huonoja puolia (kuten latausajat, vauriomallinnus...), mutta silti se rankataan (ainakin lähes) täydelliseksi peliksi.
Keskusteluista ja arvosteluista itselle muodostui pelistä kuva jonka mukaan en maksa siitä 30 euroa enempää, eikä haittaisi vaikkei ikinä putoisi tuon alle.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ajomalli on paras, parempi kuin missään autopelissä tähän mennessä, ikinä. Yksin se, että jokainen auto tuntuu erilaiselta ajettavalta ja että ajettavuutta voi säätää niin tarkasti haluamakseen, tekee tästä pelistä sen 9 ½ / 10 arvoisen. On totta, että valikoissa ja muissa käytettävyysasioissa on paljon parannettavaa, mutta kun se itse ajaminen on niin upeaa ja nautinnollista, ettei kilpailijoista voi puhua edes samalla kierroksella, niin ei voi kauheasti valittaa. Kun sillä tarkasti viritetyllä M3:lla tai Imprezalla kyykyttää muita Nordschleifella netissä, on tunne niin upea, ettei tuollaisista "kankeista valikoista" tai "auton ulkonäön muokkauksen puutteesta" jaksa edes välittää tai valittaa, kun ei niitä asioita edes siellä Nürrellä kerkiä edes katsomaan, kun autoa ajaa kopista tai etupuskurista.
Olen samaa mieltä ajettavuudesta, mutta kun kaikki muu on ihan sontaa siinä ympärillä, eikä time trial kiinnosta, vaan kilvanajo niin ei tästä tällä AI:lla saa mitään irti. Jouluun astijakso ajaa monia tunteja päivässä, mut ei enää yksinajelu jaksa kiinnostaa ja peli on hyllyssä. Kaikki muut hyllyssäni olevat ajopelit tarjoaa kaikin puolin paremman pelin, mutta eka kisa mitä vaan ni huomaa gt5:n ajettavuuden paremmuuden. Se onkin sit aiheuttanut nyt sen ettei halua ajaa mitään ajopeliä. Pelinä gt5 on 5/10, ajettavuudeltaan ja time trial meininkiin sopivana oikeastaan 10/10 kun ajettavuus on loistava ja ratojen sekä autojen määrä on hyvä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

On aika hassua että myönnetään pelissä olevan huonoja puolia (kuten latausajat, vauriomallinnus...), mutta silti se rankataan (ainakin lähes) täydelliseksi peliksi.

Kyllä GT5 on just sitä. Siis huonoja puolia ja täydellinen peli. Jokainen joka on Forza kolmosta PS3:lla kokeillut tietää, että paremman kokemuksen saa GT5:llä. Ja taas XO:lla toistepäi :D

------------------

Sony pits GT5 ’Ring vs real thing - BBC Top Gear

Itellä ei ole kokemusta kuin ekasta Forzasta ja minusta se oli monella tapaa raikas tuulahdus entiselle GT1-3 miehelle. Moni asia oli tehty oikein.
Mutta GT sarja se jatkaa samalla muotilla. Japanialandija o nii erilainen maa!

Ja silti se ite pääasia eli ajaminen ja autot... Nyrreä kun painaa ja rattia kääntää niin unohtuu, että onkin olkkarissa soffalla eikä Ferrari 458:n kuppipenkissä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jokainen joka on Forza kolmosta PS3:lla kokeillut tietää, että paremman kokemuksen saa GT5:llä.
Ei buutannut Forza 3 PS3:ssani. Onkohan konsolissani jokin vika? *damdidam*
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

On aika hassua että myönnetään pelissä olevan huonoja puolia (kuten latausajat, vauriomallinnus...), mutta silti se rankataan (ainakin lähes) täydelliseksi peliksi.

Missä se rankataan "täydelliseksi peliksi"? Älä lue kaikkea keskustelua kuin piru Raamattua.

Itse aloitin tämän ketjun viimeaikaiset spekuloinnit tuolla ironisella, mutta osin myös paikkaansapitävällä arvosana-kaaviolla (en tehnyt sitä sattumalta). Oman arvosana-ajattelun mukaan GT5 on selkeä 9/10 peli. Mutta sehän ei tarkoita, etteikö tuohon arvosanaan mahdu myös kritiikkiä. JA se ei todellakaan tarkoita, että oma "9" on sama "9" kuin jollakin toisella.

Meillä (täällä forumeilla) on tavallaan yli näiden autopelien menevä ongelma siinä, että emme tavallaan puhu samaa "kieltä" silloin kun arvosanoja ja arvioita forumeilla heitellään. Jos pelistä annetaan kritiikkiä, niin osalle sen (kritiikin) pitäisi jotenkin automaattisesti laskea arvosanaa selkeästi, mutta näin ei itseasiassa aina ole. Kritiikki pitää suhteuttaa aina kokonaisuuteen.

Jossain Eurogamerin keskusteluissa hoetaan usein tätä "reads like..." eli koetaan että sanat arvostelun takana eivät mukamas korreloi numeron kanssa. Siinä tehdään usein juuri se perusvirhe, että ei ajatella kokonaisuutta, vaan luetaan punakynän kanssa niitä negatiivisia pointteja tai kritiikkiä liian tunteella. Numero lopussa on juuri se "kokonaisarvosana".
 
Ylös Bottom