Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)
..onko tämä nyt joku hauska hokema millä halutaan jengiä ärsyttää? Kazilla online on varmaan sivujuonne ja "plussa" kaiken sen päälle mitä "pääpeli" tarjoaa. Jokainen hiukan pidempään GT5:sta pelannut kyllä huomaa minne vuodet ovat kuluneet, sillä GT5:sta olisi voinut tehdä huomattavasti yksinkertaisemman paketin. Nyt se vie pelimäärän muodossa muita kuin pässiä narussa. Mutta ei sitten ole täydellinen kaikessa juuri siksi (niin paljon eri sektoreita, eikä kaikkiin pystytty panostamaan tasapuolisesti).
Niin no, nyt jo pelattuna niin paljon et eka endurancekin ajettu, enkä käsitä mihen ovat hukanneet ne vuodet.
Premium autot on hienosti mallinnettu joo...mutta niitäkin on niin julmetun vähän, eikä edes "niin" paljon parempia kuin monissa vuodessa tai kahdessa tehdyissä peleissä.
Ajotuntuma, aivan loistava..kyllä, mutta ei se edelleenkään moninpaikoin ole läheskään sen oloinen, että sitä olisi hiottu mitenkään edes kolmea vuotta, saati kauemmin.
Kaikki muu sit oikeastaan onkin ihan kuraa.
-Valikot, ei noin hitaita valikoita voi edes tehdä. Jopa SSV8:ssa oli nopeammat ja selkeämmät.
- Kisojen määrä. Ajettu hetkessä kaikki, sit joutuu ajamaan uudestaan ja uudestaan niitä todella turhauttavia kisoja. Ei olisi pelintekoon vaikuttanut juuri mitenkään, kun sen Practise moodissa olevan yksittäisen automallin kisan ois siirtänyt a-specsin alle, ja lätkäissyt prolosta tutun AI:n taitotason. Sen jälkeen expat ja rahat kisojen voitoista....
Eli silloin voisit ajaa juuri niillä autoilla kun haluat itse, ja niillä radoilla kun haluat itse. Nykyinen systeemihän on sellainen, että ajelet jollain toyota minoltalla vaan niitä kisoja mistä oikeasti saa expaa, jotta pääsee pelissä eteenpäin. Tai sitten että saat rahaa uusiin autoihin. Aivan älytön systeemi nykyisellään, kun kisat oli alta viikossa pelattu läpi käytännössä.
- Expat ja rahat...ei mitään suhdetta kyllä. Välillä voi saada lyhyestä kisasta 130 000 rahaa, kun taas esim tosta 60 kierroksen endurancesta joka kesti reilut 2tuntia, sai 160tonnia. Ei näin. Rahan ei tarvitse kasvaa puissa, mutta täytyisi olla joku motivaattori sentään. Ja tarjota kokoajan siltin uutta pelattavaa.
- AI En ole noin huonoa AI:ta nähnyt kuin SuperCar Challengessa, siinä oli vielä onnettomampi, mutta aika säälittävää.
- Online on sellainen josta moni on valittanut verrattuna forzaan.
- Ajotuntuma kisarenkailla. Menee kuin kiskoilla, ei siin paljoa tartte mitään tehdä. Eikä väliä onko Hardit vai Softit. Sit taas sportti renkailla ei jossain kisoissa vain pärjää, eli pakko pistää nuo alle.
- Aikaisemmin jo tätä sanoin tossa, mutta peli ei mitenkään anna "mahdollisuuksia" nauttia hitaammista "normaali" autoista, vaan on pakko ajella tehokkailla kilpa-autoilla, joiden ajaminen ei ole missään määrin nautittavaa. Jos siis haluaa saada pelissä rahaa ja expaa.
- Liittyen AI:n surkeuteen, niin kisat ovat aivan älyttömän yksitoikkoisia, ainut motivaatio ajaa kovaa on se, että tulis uus kierrosennätys, tai kisa loppuis nopeammin. Jos taas ajat autolla, jolla juuri ja juuri pärjää, niin 99% varmuudella aivoton AI kiilaa sut pellolle. Sama kun pelissä ois vain Time Trial pelimuoto.
Mutta...kaiken ton surkeuden lisäksi tuo ajomalli on niin taivaallinen tietyillä autoilla, että se saa fiiliksen "yksi kisa vielä". Tämän vuoksi julkkarin jälkeen GT5:n levy on ollut kokoajan sisässä. Jos ajomalli ois yhtään huonompi, niin peli ois jo myynnissä, koska suurin osa siitä on täyttä kuraa.
Ja ei, en todellakaan käsitä mihen se aika on mennyt, paitsi premium autojen mallinnukseen, ja se ei paljoa pelasta.