Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

RB ja LB -napeilla voi melko helposti ohjailla kaasun ja jarrun määrää, toisin kuin pleikkarin vastaavilla R2 ja L2 -napeilla.

Tarkoitat siis RT- ja LT-napeilla. ;)

360-ohjaimen liipaisimet ovat tosiaan analogisia ja seuraavat niiden painalluastetta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Niin ja onhan Forzalla puolellaan muhkeat ja kutakuinkin realistiset autojen äänet! Mielestäni ehkä jopa grafiikkaakin tärkeämpi osa-alue. :) Toki GT5 on tehnyt parannuksen tässä, siitä propsit.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eli forzassa on kaikki 500 autoa tarkasti mallinnettuja..

Käsittääkseni F3:ssa on "yli 400" autoa, mutta ei 500:
The Official Forza Motorsport 3 Car List | Forza Motorsport

Vai onko ladattavia tullut vajaa 100 myöhemmin?

Tässähän on kaksi vähän erilaista lähestymistapaa: A) F3 laittoi tuon reilu 400 autoa peliin visuaalisesti "tasaisena", kun taas B) GT5 laittoi yli 1000 autoa, joista yli 200 on sitten paremmin/tarkemmin mallinnettu (itse ajettavuus on kuitenkin GT5:ssakin "tasainen"). En näe mitään syytä, miksi vaihtoehto "A" olisi jotenkin automaattisesti kaikille parempi - tai "B".

Forzaan tulee näköjään uusi osa about kahden vuoden välein, jolla varmaan ikään kuin "kompensoidaan" se, että kokonaismäärältään autoja on vähemmän. GT:llä on taas eri sykli, joten autojakin halutaan sitten kerralla enemmän. Peliä ei todellakaan välttämättä tee paremmaksi se, että sitä tehdään 5 vuotta. Mutta ei sekään korreloi suoraan laatua, että pelejä tuodaan mahd. usein markkinoille.

Jos itseltä kysytään, niin en todellakaan halua ostaa uutta GT-peliä joka toinen vuosi. Nytkin on F3 puolitiessä ja GT5 alkutekijöissään. Ja lukuisat muut autopelit päälle joita hyllyssä lojuu.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzassa iso miinus on Lexus LFA:n puuttuminen, sekun on näköjään niin jumalattoman hienosti toteutettu gran turismossa.. :eek:

890.jpg

Käsittääkseni F3:ssa on "yli 400" autoa, mutta ei 500:
The Official Forza Motorsport 3 Car List | Forza Motorsport

Vai onko ladattavia tullut vajaa 100 myöhemmin?


Nykyinen Forza versio mikä kannattaa ostaa on Forza 3 Ultimate Collection (luokkaa 20-30€) joka sisältää myös tuon LFA:n
Nykyinen myyntiversio F3 Ultimate collection sisältää tuon 500 autoa, käytännössä normi Forza 3 + kaikki ostettavat lisät + muutama erikoisauto.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kattelin molempien pelien autolistoja ja onhan tuo forzan autovalikoima ihan ok, varsinkin kun tuo LFA on myös mukana. Mutta on gran turismossa parempi omaan makuuni, tosin suurin osa autoista mitä MINÄ haluan on standardeja... Täytyy sanoa että on pelit todella tasavahvoja veljeksiä speksien mukaan, voin tällai sivullisena sen vahvistaa :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Täytyy sanoa että on pelit todella tasavahvoja veljeksiä speksien mukaan, voin tällai sivullisena sen vahvistaa :D

Näinhän se on. Toiset tykkää ompuista ja toiset mantuista - vai miten se menikään. Vaikkei olekkaan vielä ajankohtaista niin kannattaa pitää silmällä Forza 4:sta, joka julkaistaan vajaan vuoden päästä. Tämän johdosta pistäisin boksin ostoslistalle, jos todellakin pelaat vain ja ainoastaan padilla.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mielestäni tuo ohjain on autopeleihin ainakin huomattavasti parempi kuin pleikkarin ohjain. RB ja LB -napeilla voi melko helposti ohjailla kaasun ja jarrun määrää, toisin kuin pleikkarin vastaavilla R2 ja L2 -napeilla.

Varsin hyvin onnistuu SixAxiksella/Dual Shockillakin R2:sta ja L2:sta kaasun ja jarrun käyttäminen. Ihan hyvin pystyy antamaan asteittain kaasua mutkissa, jottei takavetoiset lähde lapasesta. Makuasia tietenkin, kummasta pelistä ja ohjaimesta tykkää enemmän.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ite kaverille tosiaan hankin (lahjaksi) ne lisäklipsuttimet liipasimiin sen pleikkarin ohjaimeen, ja pirun pätevät kylli ovat! Tuntuma parani hitosti, eritoten sen huomaa tämmösissä säännöstelypeleissä. Varmasti kannattava ostos niille jotka (vaikka monet varmaan ovat jo hankkineetkin) autopelejä padilla veivaavat. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

360-ohjaimen liipaisimet ovat tosiaan analogisia ja seuraavat niiden painallusastetta.
Samoinhan nuo liipasimet toimivat pleikkarin ohjaimessa.
Varsin hyvin onnistuu SixAxiksella/Dual Shockillakin R2:sta ja L2:sta kaasun ja jarrun käyttäminen
Hyvinhän tuo onnistuu, itse asiassa huomattavasti paremmin kuin etukäteen odotin. Kuitenkin boksin liipasimien käyttö on ajopeleissä helpompaa, sillä triggereissä on enemmän painamisvaraa kuin pleikkarin R2/L2 -napeissa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

^Uijui kaikkea kivaa sitä onkin tulossa!

Höpö höpö. Samaa paskaa on Yamauchi laukonut jo GT3:sta lähtien ja luvannut kuun ja tähdet taivaalta. Proloonkin luvattiin vaikka mitä, mutta pari autoa oli kaikki mitä saatiin. Standardit Premiumiksi ohjelma kusee jo siinä, että siinä missä Turn 10 tekee vuodessa 100 DLC autoa Forzaan, niin PD tekee vajaa 200(lasketaan ne päällekkäisyydet, eli kilpa-autot eri väreillä, tuning-autot spoikilla yms. pois kokonaismäärästä) seitsemässä vuodessa.
Naurettavinta on, että Forzan ja GT5:n samoilla autoilla on hämmästyttävän vähän eroa jopa 110' tykkikuvasta katsottuna. Kisoissa ja replayssa ei minkäänlaista. Ainoastaan photomoodissa erot näkyvät ja nekin vain lähizoomeissa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Naurettavinta on, että Forzan ja GT5:n samoilla autoilla on hämmästyttävän vähän eroa jopa 110' tykkikuvasta katsottuna. Kisoissa ja replayssa ei minkäänlaista. Ainoastaan photomoodissa erot näkyvät ja nekin vain lähizoomeissa.

Ensi konsolisukupolven tullessa Turn 10 joutuu tekemään autonsa uudestaan että näyttää taas "next geniltä". GT autot on jo mallinnettu tulevaisuutta ajatellen ja autot ei tarvitse paljoa työtä PS4:ää varten.

Edit: nämä kuuluisi konsolisotaketjuun...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

autot on jo mallinnettu tulevaisuutta ajatellen ja autot ei tarvitse paljoa työtä PS4:ää varten.

Edit: nämä kuuluisi konsolisotaketjuun...

Mutta sehän ei toki tälle perfektionistiapinalle käy ja homma alkaa taas alusta myös GT6:lla.

Niin ja oikeassa olet ketjutuksesta. Potuttaa vaan niin vietävästi oman lepipelisarjani pilaaminen. Itse annoin arvosanaksi 10/10 ajosimulaattorina, mutta vain 5/10 pelinä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Pelit-lehtikin sai lopulta GT 5 - arvostelun tehtyä: pääarvosana 81, toinen mielipide 89. Vauriomallinnus, pitkät latausajat ja kankea käyttöliitymä olivat miinuksina. Toisella arvostelijalla miinukset vituttivat vähän vähemmän kun antoi sentään 89. Metacritic keskiarvokin näkyi pudonneen jo 84:ään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

89 on minusta aika osuva arvosana. Pahinta tuossa on pelaamisen kannalta 80-luvun käyttöliittymä. Tolkuttomat lataukset sun muut. Kun olis edes joku pikavaliko josta siirtyä suoraan haluamaansa paikkaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Vakavasti puhuen GT5 on 9/10-peli.

Vakavasti puhuen olen kyllä eri mieltä. Itseasiassa tuo metan keskiarvo osuu aika hyvin kohdalleen. Peli on hyvä, mutta suunnitteluvirheitä on liikaa.

Päällimmäisinä tulee mieleen
-Järkyttävän kankeat valikot
-Autojen saatavuus rajoitettu. Miksi tehdä tuhat autoa, jos sitten joutuu kuitenkin kärkkymään, että löytää sen haluamansa auton?
-Premium ja Standard autojen suhde. Premium autot ovat näyttäviä, mutta Standard autot ovat paikoin jopa ruman näköisiä ja näitä on kuitenkin 800 kappaletta tuhannesta.
-Autojen ulkoiset muokkausmahdollisuudet. Niinkin yksinkertainen asia kuin auton maalaus on onnistuttu rajoittamaan todella typerästi. Samoin esim. vanteiden kokoa en ole onnistunut muuttamaan.

Toisaalta ajomalli on toimiva ja tämän ansiosta peli ansaitsee pisteensä, mutta ei tästä kyllä kympin peliä saa millään leivottua. IMO.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Toisaalta ajomalli on toimiva ja tämän ansiosta peli ansaitsee pisteensä, mutta ei tästä kyllä kympin peliä saa millään leivottua. IMO.

Ajomalli on paras, parempi kuin missään autopelissä tähän mennessä, ikinä. Yksin se, että jokainen auto tuntuu erilaiselta ajettavalta ja että ajettavuutta voi säätää niin tarkasti haluamakseen, tekee tästä pelistä sen 9 ½ / 10 arvoisen. On totta, että valikoissa ja muissa käytettävyysasioissa on paljon parannettavaa, mutta kun se itse ajaminen on niin upeaa ja nautinnollista, ettei kilpailijoista voi puhua edes samalla kierroksella, niin ei voi kauheasti valittaa. Kun sillä tarkasti viritetyllä M3:lla tai Imprezalla kyykyttää muita Nordschleifella netissä, on tunne niin upea, ettei tuollaisista "kankeista valikoista" tai "auton ulkonäön muokkauksen puutteesta" jaksa edes välittää tai valittaa, kun ei niitä asioita edes siellä Nürrellä kerkiä edes katsomaan, kun autoa ajaa kopista tai etupuskurista.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ajomalli on paras, parempi kuin missään autopelissä tähän mennessä, ikinä. Yksin se, että jokainen auto tuntuu erilaiselta ajettavalta ja että ajettavuutta voi säätää niin tarkasti haluamakseen, tekee tästä pelistä sen 9 ½ / 10 arvoisen.

En ota kantaa PC-simuihin, koska omat kokemukset niistä ovat niin vähäiset ja silti tämä ei pidä paikkaansa. Forza 3 ajettavuus on yhtä lailla erittäin hyvillä kannattimilla, ellei jopa parempi kuin GT5:ssa. Forzassa autot tuntuvat erilaisilta ja säätöjen avulla sen oman peltikasan saa säädettyä juuri sopivaksi.

Forzaan toki jo edellisessä viestissä GT5:sta vertasin ja juuri siksi se ei millään nouse kympin peliksi, kun kilpailija tekee monet asiat niin paljon paremmin. Esimerkiksi valikoiden ja auton säätöjen (niin ulkoisten kuin sisäisten) kanssa ollaan Gran Turismoa edellä. Forzassa on mahdollista muuttaa renkaiden kokoa, vaihtaa vetotapaa, vaihtaa koko moottori tai maalata autonsa millä värillä tahansa, ja niin monta kertaa kuin haluaa. Tarraeditorin avulla voi lisäksi lätkäistä auton kylkeen käytännössä ihan mitä kuvioita tahansa. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Tämän jälkeen pelkkä GT5:n ajotuntuma ei vain riitä.
 
Ylös Bottom