Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Noh missä pelissä on teidän mielestä paremmat grafiikat? GT5 vai forza 3?
Forza on tasaisen hyvän näköinen siinä missä Gran Turismo 5 tarjoaa enempi "wow" hetkiä..
Ymmärrettävää, sillä Forza pyörittää ruutuja alhaisemmalla resoluutiolla ja kevyemmällä reunanpehmennyksellä:
Onneksi olkoon, olet löytänyt kuvan LOD-bugista!Ei uskoisi, kun näitä GT5 kuvia katselee:
Onneksi olkoon, olet löytänyt kuvan LOD-bugista!
GT5:ttä noin 20 tuntia jo pelanneena olen törmännyt tuollaisiin autoihin tasan 0 kertaa.
Tähän asti olen pelannut 1080p-tilassa ja Sharpen-asetuksella (eli ns. temporal anti-aliasing on pois päältä ja 2xMSAA käytössä). Ihan testin vuoksi pelailin nyt yöllä 720p-tilassa, koska sillä saa 4xMSAA:n. Käytännössä en huomannut mitään eroa.Minä olen standard autoissa törmännyt tuohon ikävän usein (720p tilassa).
Varjojen palikoitumista näkyy kyllä useammin, mutta ei missään nimessä aina. Yleensä varjot näyttävät kurjimmilta lähdössä, kun autot ovat vielä paikallaan, mutta liikkeellelähdön jälkeen muuttuvat paljon paremman näköisiksi.Varjothan ovat legopalikkaa käytännössä aina ja ikävän usein tuommoista legoontumista esiintyy muuallakin.
Helpommin sanottu kuin tehty. Prologuen varjot olivat toki näyttävämpiä, mutta söivät enemmän tehoa näytönohjaimelta. Digital Polyphony on varmasti joutunut tekemään paljon kompromisseja saadakseen ruudunpäivityksen pysymään edes noinkaan lähellä 60 ruutukuvaa sekunnissa.Syyksi saavat selitellä ihan mitä tekniikkaa tahansa, mutta jos laatu on tollasta, ni oisivat käyttäneet prolon tekniikaa varjoissa.
Basically, GT5 seems to be using low quality 2x2 cascading PCF shadow filtering. The reason why they did this is because it does the job and has very little impact on performance - and that's probably the reason why they're not going to fix it. Effective shadow filtering is very expensive and any improvement would probably impact the frame rate. The frame rate is solid throughout, with the exception of some areas, but I'm sure they'll address these in time as they did with Prologue.
Tuo on myös hyvä esimerkki kompromissista, joka on jouduttu tekemään ruudunpäivityksen ehdoilla. Sämpläämällä läpinäkyvyysefektin (savu, vesisade) huomattavasti pienemmällä tarkkuudella, saadaan aikaan nättiä jälkeä pienellä vaikutuksella suorituskykyyn. Kolikon toiselta puolelta löytyy sitten nuo välillä aika rajutkin sahalaidat, joita ei edes Photo Moden magia saa siloiteltua.Myös kuminpoltosta aiheutuva savu on ongelmallinen, photomodessa vähänkään lähempää kuvatessa aina on sahalaitainen reuna auton ja usvan rajassa.
Tuo on häirinnyt itseänikin siitä lähtien, kun tuota uudistettua valaistusengineä jossain buildissa joskus kauan sitten esiteltiin. Samasta syystä ohjaamokuvakulmasta katsottuna puiden välistä pilkottava valo näyttää todella rumalta tietyissä tilanteissa.Ainoa ajaessa häirinnyt graafinen efekti oli erään radan (en painanut mieleen mikä) reudoilla oleva lehtipuumetsä - flatouttina takasuoraa painaessa puiden lehtien raosta pilkotteleva päivänvalo näytti jostain syystä lähinnä telkkarin lumisateelta.
Tässä pitää kuitenkin yrittää ymmärtää se, mitä laitteella voi tehdä ja mitä ei. Väki totta kai haluaisi 1080p@60 fps mahtavilla dynaamisilla varjoilla jne. tajuamatta sitä, kuinka raskasta se on ennen kaikkea näytönohjaimelle. Konsolin tapauksessa käytössä on tiukkaan rajattu resurssibudjetti, eli muistin määrä, näytönohjaimen muistin määrä jne. ovat kiinteät, ja niitä ei voi mitenkään ylittää. Taitavalla koodauksella ja optimointikikoilla saadaan toki lähes ihmeitä aikaan, mutta jossain vaiheessa raja tulee väkisinkin vastaan. Kaikkea ei yksinkertaisesti voi saada.
Onko jopa niin että GT5:n premium-vehkeet on mallinnettu vaurioidenkin valossa paremmin, eli olisivat herkempiä hajoamaan. Vai olenko täysin hakoteillä?
Ei se nyt ihan suoraan noinkaan ilmeisesti mene..
Vaan kun lähdettiin ajamaan, ei tuollaisia enää nähnyt tai ehtinyt nähdä.