Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

[video=youtube;sBSG0o97slk]http://www.youtube.com/watch?v=sBSG0o97slk[/video]

Käy se vertailu näinkin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kovalchuk: Suosittelen käymään katsomassa, miltä kyseiset pelit näyttävät ihan oikeasti pelattuna. Jo kaappaustapa, gammasäädöt sun muut saavat aikaan kummia juttuja, jos pelkkää videota tuijottaa.

Ihan omassa olohuoneessa pelattuna nimenomaan Forza 3 on se värikkäämpi näistä veljeksistä. Mistään tummuudesta en todellakaan puhuisi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Suunnilleen samanlailla molemmissa ajavat, forzassa vain pari kertaa ohitustilanteessa toinen auto osui jarruttamisesta huolimatta.
Kyllä aika tasoihin menee tuo.

Videossa häiritsi tosin hieman se, että kun gt:ssä auto ajaa ohi niin kameran ohitettuaan sen äänet lakkaavat kuin seinään.
Eihän se nyt niin voi mennä että kun auto ajaa 3 metriä taaksesi niin se hiljenee.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tässä on varsin hyvä vastine tuohon ensimmiseen AI-vertailuvideoon. Jos tätä uudempaa videota on uskominen, oli alkuperäiseen pätkään ihan tarkoituksella valittu sellaiset olosuhteet, jotka olivat GT5:lle epäedulliset ja Forza 3:lle suopeat.

Tästä voi joka tapauksessa katsoa, että kyllä ne Gran Turismonkin konekuskit osaavat väistellä hyvin säästä, alustasta ja kellonajasta välittämättä.

[video=youtube;r_HJSJLL8_I]http://www.youtube.com/watch?v=r_HJSJLL8_I[/video]
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No mutta onhan tuo silti pettymys tuo idioottimainen (v*ttu mario kartissakin kuskit osaa estettä väistää :D ) ja virheitä tekemätön (?) tekoäly kummassakin pelissä. Kävi juuri niin miten pelättiin, tehot käytettiin mahdollisimman hienoon karkkiin ja kuorrutukseen muitten osa-alueiden kustannuksella. Tämä kritiikki taitaa kyllä sopia molempiin peleihin?

Mutta se siitä. Kumpikos näistä nyt enempi antaa autoista ja ajamisesta pitävälle henkilölle? Ps3:n tai boxin osto on tullut ajankohtaiseksi ja kieltämättä sillä on aika paljon painoarvoa kummalla konsolilla on parempi autopeli :D Muut pelit onkin sitten multiplattareita (nhl 11/ufc/final fight) jotka kiinnostavat.

Onko forza3:sessa kunnollinen vauriomallinnus? Pärjääkö autovalikoima gran turismolle? Entä säädöt ja autojen muokkausmahdollisuudet? Entäs kummassa parempi uramoodi? Onko muita mainitsemisen arvoisia asioita jommassa kummassa pelissä, jotka palvelevat hyvin autofriikkejä? :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kumpikos näistä nyt enempi antaa autoista ja ajamisesta pitävälle henkilölle?
Jos maltat odottaa vielä neljä päivää, saatat saada vastauksen tähän ja muihin kysymyksiisi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eurogamerin vähän tasapuolisempi tekoälyvertailu:
[video=youtube;gOu-Vweg7Ys]http://www.youtube.com/watch?v=gOu-Vweg7Ys[/video]
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mutta se siitä. Kumpikos näistä nyt enempi antaa autoista ja ajamisesta pitävälle henkilölle?

Onko forza3:sessa kunnollinen vauriomallinnus? Pärjääkö autovalikoima gran turismolle? Entä säädöt ja autojen muokkausmahdollisuudet? Entäs kummassa parempi uramoodi? Onko muita mainitsemisen arvoisia asioita jommassa kummassa pelissä, jotka palvelevat hyvin autofriikkejä? :D

Forzan puolesta puhuvat seuraavat asiat
- n. 500 autoa jotka mallinnettu sisältä ja ulkoa hyvin (eli olipa sisä tai ulkonäkökulma pelaaja niin et pety)
- autojen ostoon/myyntiin myös huutokauppa jossa oikeat pelaajat kauppaavat ajokkejaan, mahdollisuus saada hienoja valmiiksi paranneltuja autoja huomattavasti reali arvoa halvemmalla.
- mahdollisuus maalata ja teipata autot juuri omaan makuun (ja ostaa valmiita jonkun suunnittelemia teippauksia tai tarroja)
- pelin käyttöliittymä selkeä ja nopeasti navigoitava
- uramoodi ihan ok toimiva, eteenee vuositasolla
-vauriomallinnus mielestäni ihan toimivan oloinen ja autoista vääntyy peltiä hiukan ja puskurit saattaa irrota automallista riippuen. Ja mallipinta menee hienosti huonoon kuntoon. Ei niin täydellinen kuin jossain Grid pelissä mutta toimiva siis :) Mekaaninen vaurio on myös toimiva, ei ultrarealistinen mutta peliin sopiva, sopivasta törmäyksestä auto vaurioityy silleen että kisan voitosta on turha haaveilla (moottori, ohjaus, vaihteisto..)
- ajomallinnus varsin kelpo, en suuria eroja havainnut kokeillessani GT5:tä ( makuasia )
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No voi kiesus...eilen piiitkästä aikaa tuli kokeiltua Forza 3:sta muutaman kaverin kaa netissä.
Tuli vaan heti mieleen, että miksi penteleessä eivät ole panostaneet tuohon GT5:n verkkopelaamiseen pennin vertaa.
On se vaan niiiiin paljon parempi moninpelissä verkossa tuo Forza.
Moninaiset pelimuodot/sarjat saa aikaiseksi vain muutamalla napin painalluksella, aika-ajoineen päivineen.

Toivotaan että GT5 saisi pian moiset päivitykset verkkopeliinsä. Jos vaikka kehitystiimin jonkun kaverin käteen sattuisi Forza 3, ja suorittaisivat hieman vakoilua, miten se pitää tehdä!

Tulee aina vaan enemmän mieleen, että mitä hittoa ne ovat nää kaikki vuodet tehneet?!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

On se vaan niiiiin paljon parempi moninpelissä verkossa tuo Forza.

Tämä on varmasti totta, mutta..

Tulee aina vaan enemmän mieleen, että mitä hittoa ne ovat nää kaikki vuodet tehneet?!

..onko tämä nyt joku hauska hokema millä halutaan jengiä ärsyttää? Kazilla online on varmaan sivujuonne ja "plussa" kaiken sen päälle mitä "pääpeli" tarjoaa. Jokainen hiukan pidempään GT5:sta pelannut kyllä huomaa minne vuodet ovat kuluneet, sillä GT5:sta olisi voinut tehdä huomattavasti yksinkertaisemman paketin. Nyt se vie pelimäärän muodossa muita kuin pässiä narussa. Mutta ei sitten ole täydellinen kaikessa juuri siksi (niin paljon eri sektoreita, eikä kaikkiin pystytty panostamaan tasapuolisesti).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

..onko tämä nyt joku hauska hokema millä halutaan jengiä ärsyttää? Kazilla online on varmaan sivujuonne ja "plussa" kaiken sen päälle mitä "pääpeli" tarjoaa. Jokainen hiukan pidempään GT5:sta pelannut kyllä huomaa minne vuodet ovat kuluneet, sillä GT5:sta olisi voinut tehdä huomattavasti yksinkertaisemman paketin. Nyt se vie pelimäärän muodossa muita kuin pässiä narussa. Mutta ei sitten ole täydellinen kaikessa juuri siksi (niin paljon eri sektoreita, eikä kaikkiin pystytty panostamaan tasapuolisesti).

Niin no, nyt jo pelattuna niin paljon et eka endurancekin ajettu, enkä käsitä mihen ovat hukanneet ne vuodet.

Premium autot on hienosti mallinnettu joo...mutta niitäkin on niin julmetun vähän, eikä edes "niin" paljon parempia kuin monissa vuodessa tai kahdessa tehdyissä peleissä.

Ajotuntuma, aivan loistava..kyllä, mutta ei se edelleenkään moninpaikoin ole läheskään sen oloinen, että sitä olisi hiottu mitenkään edes kolmea vuotta, saati kauemmin.

Kaikki muu sit oikeastaan onkin ihan kuraa.

-Valikot, ei noin hitaita valikoita voi edes tehdä. Jopa SSV8:ssa oli nopeammat ja selkeämmät.

- Kisojen määrä. Ajettu hetkessä kaikki, sit joutuu ajamaan uudestaan ja uudestaan niitä todella turhauttavia kisoja. Ei olisi pelintekoon vaikuttanut juuri mitenkään, kun sen Practise moodissa olevan yksittäisen automallin kisan ois siirtänyt a-specsin alle, ja lätkäissyt prolosta tutun AI:n taitotason. Sen jälkeen expat ja rahat kisojen voitoista....
Eli silloin voisit ajaa juuri niillä autoilla kun haluat itse, ja niillä radoilla kun haluat itse. Nykyinen systeemihän on sellainen, että ajelet jollain toyota minoltalla vaan niitä kisoja mistä oikeasti saa expaa, jotta pääsee pelissä eteenpäin. Tai sitten että saat rahaa uusiin autoihin. Aivan älytön systeemi nykyisellään, kun kisat oli alta viikossa pelattu läpi käytännössä.

- Expat ja rahat...ei mitään suhdetta kyllä. Välillä voi saada lyhyestä kisasta 130 000 rahaa, kun taas esim tosta 60 kierroksen endurancesta joka kesti reilut 2tuntia, sai 160tonnia. Ei näin. Rahan ei tarvitse kasvaa puissa, mutta täytyisi olla joku motivaattori sentään. Ja tarjota kokoajan siltin uutta pelattavaa.

- AI En ole noin huonoa AI:ta nähnyt kuin SuperCar Challengessa, siinä oli vielä onnettomampi, mutta aika säälittävää.

- Online on sellainen josta moni on valittanut verrattuna forzaan.

- Ajotuntuma kisarenkailla. Menee kuin kiskoilla, ei siin paljoa tartte mitään tehdä. Eikä väliä onko Hardit vai Softit. Sit taas sportti renkailla ei jossain kisoissa vain pärjää, eli pakko pistää nuo alle.

- Aikaisemmin jo tätä sanoin tossa, mutta peli ei mitenkään anna "mahdollisuuksia" nauttia hitaammista "normaali" autoista, vaan on pakko ajella tehokkailla kilpa-autoilla, joiden ajaminen ei ole missään määrin nautittavaa. Jos siis haluaa saada pelissä rahaa ja expaa.

- Liittyen AI:n surkeuteen, niin kisat ovat aivan älyttömän yksitoikkoisia, ainut motivaatio ajaa kovaa on se, että tulis uus kierrosennätys, tai kisa loppuis nopeammin. Jos taas ajat autolla, jolla juuri ja juuri pärjää, niin 99% varmuudella aivoton AI kiilaa sut pellolle. Sama kun pelissä ois vain Time Trial pelimuoto.



Mutta...kaiken ton surkeuden lisäksi tuo ajomalli on niin taivaallinen tietyillä autoilla, että se saa fiiliksen "yksi kisa vielä". Tämän vuoksi julkkarin jälkeen GT5:n levy on ollut kokoajan sisässä. Jos ajomalli ois yhtään huonompi, niin peli ois jo myynnissä, koska suurin osa siitä on täyttä kuraa.

Ja ei, en todellakaan käsitä mihen se aika on mennyt, paitsi premium autojen mallinnukseen, ja se ei paljoa pelasta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tämä on varmasti totta, mutta..



..onko tämä nyt joku hauska hokema millä halutaan jengiä ärsyttää? Kazilla online on varmaan sivujuonne ja "plussa" kaiken sen päälle mitä "pääpeli" tarjoaa. Jokainen hiukan pidempään GT5:sta pelannut kyllä huomaa minne vuodet ovat kuluneet, sillä GT5:sta olisi voinut tehdä huomattavasti yksinkertaisemman paketin. Nyt se vie pelimäärän muodossa muita kuin pässiä narussa. Mutta ei sitten ole täydellinen kaikessa juuri siksi (niin paljon eri sektoreita, eikä kaikkiin pystytty panostamaan tasapuolisesti).

Ei tuossakaan ole oikein logiikkaa. Jos online on vain sivujuonne ja yksinpeli se "pääpeli", niin miksi yksinpelin puolelta puuttuu tai on tehty huonosti niin monia asioita. Esimerkiksi damage, joka sentään moninpelin puolella toimii edes vähän paremmin tai tekoäly, joka ei mitenkään erityisen onnistunut ole sekään.

Tuota en myöskään oikein ymmärrä, että pelimäärässä voittaisi muut. GT5:ssähän on loppujen lopuksi aika vähäinen määrä eventejä, jotka tahkoaa helposti muutamassa viikossa. Peli ei myöskään tarjoaa kunnollista uramoodia. Forzaa en tällä hetkellä omista, mutta muistikuvieni mukaan sen uratilassa riitti ajamista huomattavasti pidempään kuin Turismon A-spec-eventeissä?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eli forzassa on kaikki 500 autoa tarkasti mallinnettuja, mutta gran turismossa standard-kärryissä ei ole sisämallinnusta ollenkaan? Itse kyllä tykkään eniten tuosta sisäkuvakulmasta jossa kojelauta näkyy. Vaaka on ehkä enempi nyt forzzaan kallellaan, mutta entäpäs se ajotuntuma? Pärjääkö se gt:lle? Forzza ykköstä ja kakkosta on vähän tullut pelattua, mutta uusimmat gran turismot on jäänyt kokematta. Onko kolmasosassa eroja noihin vanhempiin kuinka paljon tuntumassa ja tekoälyssä? Ainakin ykkösosasta jäi mielikuva siitä, että se ei oikein saanut aikaiseksi kovan kisailun fiilistä.

Forzassa iso miinus on Lexus LFA:n puuttuminen, sekun on näköjään niin jumalattoman hienosti toteutettu gran turismossa.. :eek:
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eli noin 200 autoa on premiumia, jossa on sisäkuvakulma, ja noin 800 autoa on standardeja, joissa ei ole sisäkuvakulmaa, vaan ne on suht suoraan portattu gt4:sta.

Ajotuntumassa en usko että on liiemmälti eroja mikäli pelaat pädillä. Jos vain suinkin mahdollisuus ostaa ratti (noin 70e (eli yhden pelin verran) siis maksaa gt5:n virallinen ratti joka on loistava.), silloin en miettisi kahta kertaa..gt5 ois valinta. Mikäli pädillä pelaat niin osta forza.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No jos omistaa ratit molempiin koneisiin, niin kyllähän ratilla GT5 vie ajotuntuman puolesta.
Jos taas padilla, niin aika tasapeli. IMO!

Kokonaisuutta ajatellen, Forza!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Pädihommiksihan tuo touhu menee, ei irronnut hallitukselta lupaa sellaiselle ajokaukalolle :D Ymmärtäähän tuon, ei olkkari pelkästään pelitouhua varten ole.. Ja muutenkin konsoli tulee sellaiseksi kakkoskonsoliksi jolla pelataan ainoastaan autopelejä/tiettyjä urheilupelejä, joten en paljoa lisäkikkareita meinannut hankkia.

Autopeleihin tuo boxin ohjain on taidettu todeta aika hyväksi?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Autopeleihin tuo boxin ohjain on taidettu todeta aika hyväksi?

Mielestäni tuo ohjain on autopeleihin ainakin huomattavasti parempi kuin pleikkarin ohjain. RB ja LB -napeilla voi melko helposti ohjailla kaasun ja jarrun määrää, toisin kuin pleikkarin vastaavilla R2 ja L2 -napeilla.
 
Ylös Bottom