Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

itse en ole tuollaisia nähnyt kertaakaan myös (23levelillä menen), mutta varjot ärsyttää ja rankasti, varsinkin kun hyppäsin suoraan prolosta gt5:een, ja prolossa ei moista ongelmaa ollut.

Syyksi saavat selitellä ihan mitä tekniikkaa tahansa, mutta jos laatu on tollasta, ni oisivat käyttäneet prolon tekniikaa varjoissa.
 
Minä olen standard autoissa törmännyt tuohon ikävän usein (720p tilassa).
Tähän asti olen pelannut 1080p-tilassa ja Sharpen-asetuksella (eli ns. temporal anti-aliasing on pois päältä ja 2xMSAA käytössä). Ihan testin vuoksi pelailin nyt yöllä 720p-tilassa, koska sillä saa 4xMSAA:n. Käytännössä en huomannut mitään eroa.

Käytin myös vähän turhankin paljon aikaa standardiautojen virheiden kyttäilyyn, ja onnistuin jopa paikantamaan tuon Har*:n kuvassakin esiintyneen auton - tosin vain autokaupan puolella. Pysäytyskuvassa (eli tilassa ennen kuin Photo Moden kuva räpsäistään) joissain peruskoslissa oli sahalaitaa havaittavissa nimenomaan tuossa ikkunoiden kohdilla. Vaan kun lähdettiin ajamaan, ei tuollaisia enää nähnyt tai ehtinyt nähdä.

Varjothan ovat legopalikkaa käytännössä aina ja ikävän usein tuommoista legoontumista esiintyy muuallakin.
Varjojen palikoitumista näkyy kyllä useammin, mutta ei missään nimessä aina. Yleensä varjot näyttävät kurjimmilta lähdössä, kun autot ovat vielä paikallaan, mutta liikkeellelähdön jälkeen muuttuvat paljon paremman näköisiksi.

Mutta joo, työn alla on vähän mittavampikin katsaus näihin juttuihin. Eli tarkkailkaahan KonsoliFINin joulukalenteria reilun viikon päästä.

Syyksi saavat selitellä ihan mitä tekniikkaa tahansa, mutta jos laatu on tollasta, ni oisivat käyttäneet prolon tekniikaa varjoissa.
Helpommin sanottu kuin tehty. Prologuen varjot olivat toki näyttävämpiä, mutta söivät enemmän tehoa näytönohjaimelta. Digital Polyphony on varmasti joutunut tekemään paljon kompromisseja saadakseen ruudunpäivityksen pysymään edes noinkaan lähellä 60 ruutukuvaa sekunnissa.

Basically, GT5 seems to be using low quality 2x2 cascading PCF shadow filtering. The reason why they did this is because it does the job and has very little impact on performance - and that's probably the reason why they're not going to fix it. Effective shadow filtering is very expensive and any improvement would probably impact the frame rate. The frame rate is solid throughout, with the exception of some areas, but I'm sure they'll address these in time as they did with Prologue.

Varjojen "korjaaminen" ei siis ole mahdotonta, mutta se vaatisi optimointia jostain muualta sitten.

Lähde: NeoGAF
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Myös kuminpoltosta aiheutuva savu on ongelmallinen, photomodessa vähänkään lähempää kuvatessa aina on sahalaitainen reuna auton ja usvan rajassa. Ajaessa ei moista havaitse, vaan savuefekti on oikein kaunis.

Ainoa ajaessa häirinnyt graafinen efekti oli erään radan (en painanut mieleen mikä) reudoilla oleva lehtipuumetsä - flatouttina takasuoraa painaessa puiden lehtien raosta pilkotteleva päivänvalo näytti jostain syystä lähinnä telkkarin lumisateelta.

Jotenkin ei jaksa uskoa että tällaista olisi graafiselta osastolta hyväksytty, jotain bugia on pakko vielä löytyä mikä näitä aiheuttaa. Päivitystä sellaiseen odotellessa, mutta pääasia että ajonautinto on kohdallaan... Paitsi ralli, annoin vielä mahdollisuuden GT5:lle siinä eilen ajellessani specialeja - on kyllä naurettavan surkea yritys koko sora/lumi osasto. Ei tosin mitään uutta.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Myös kuminpoltosta aiheutuva savu on ongelmallinen, photomodessa vähänkään lähempää kuvatessa aina on sahalaitainen reuna auton ja usvan rajassa.
Tuo on myös hyvä esimerkki kompromissista, joka on jouduttu tekemään ruudunpäivityksen ehdoilla. Sämpläämällä läpinäkyvyysefektin (savu, vesisade) huomattavasti pienemmällä tarkkuudella, saadaan aikaan nättiä jälkeä pienellä vaikutuksella suorituskykyyn. Kolikon toiselta puolelta löytyy sitten nuo välillä aika rajutkin sahalaidat, joita ei edes Photo Moden magia saa siloiteltua.

Ainoa ajaessa häirinnyt graafinen efekti oli erään radan (en painanut mieleen mikä) reudoilla oleva lehtipuumetsä - flatouttina takasuoraa painaessa puiden lehtien raosta pilkotteleva päivänvalo näytti jostain syystä lähinnä telkkarin lumisateelta.
Tuo on häirinnyt itseänikin siitä lähtien, kun tuota uudistettua valaistusengineä jossain buildissa joskus kauan sitten esiteltiin. Samasta syystä ohjaamokuvakulmasta katsottuna puiden välistä pilkottava valo näyttää todella rumalta tietyissä tilanteissa.

Tässä pitää kuitenkin yrittää ymmärtää se, mitä laitteella voi tehdä ja mitä ei. Väki totta kai haluaisi 1080p@60 fps mahtavilla dynaamisilla varjoilla jne. tajuamatta sitä, kuinka raskasta se on ennen kaikkea näytönohjaimelle. Konsolin tapauksessa käytössä on tiukkaan rajattu resurssibudjetti, eli muistin määrä, näytönohjaimen muistin määrä jne. ovat kiinteät, ja niitä ei voi mitenkään ylittää. Taitavalla koodauksella ja optimointikikoilla saadaan toki lähes ihmeitä aikaan, mutta jossain vaiheessa raja tulee väkisinkin vastaan. Kaikkea ei yksinkertaisesti voi saada.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tässä pitää kuitenkin yrittää ymmärtää se, mitä laitteella voi tehdä ja mitä ei. Väki totta kai haluaisi 1080p@60 fps mahtavilla dynaamisilla varjoilla jne. tajuamatta sitä, kuinka raskasta se on ennen kaikkea näytönohjaimelle. Konsolin tapauksessa käytössä on tiukkaan rajattu resurssibudjetti, eli muistin määrä, näytönohjaimen muistin määrä jne. ovat kiinteät, ja niitä ei voi mitenkään ylittää. Taitavalla koodauksella ja optimointikikoilla saadaan toki lähes ihmeitä aikaan, mutta jossain vaiheessa raja tulee väkisinkin vastaan. Kaikkea ei yksinkertaisesti voi saada.

Kysymys lähinnä kuuluukin, minne ihmeeseen ne konsolin resurssit on käytetty?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tuosta vaurionmallinnuksesta sen verran, että onhan gt5:ssa sellainen. Kun törmäilee niin auton body integrity saa lämää ja uskon, et se jotenkin vaikuttaa auton ominaisuuksiin muutenkin kuin kosmeettisesti? Ja eikös moottorikin kulu ja öljytkin pitää vaihtaa aina silloin tällöin?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Onko jopa niin että GT5:n premium-vehkeet on mallinnettu vaurioidenkin valossa paremmin, eli olisivat herkempiä hajoamaan. Vai olenko täysin hakoteillä?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Onko jopa niin että GT5:n premium-vehkeet on mallinnettu vaurioidenkin valossa paremmin, eli olisivat herkempiä hajoamaan. Vai olenko täysin hakoteillä?

Ei se nyt ihan suoraan noinkaan ilmeisesti mene.. Premium-Golfia yritin kerran kolaroida mahdollisimman huonoon kuntoon, mutta kymmenen minuutin kolaroinnilla ei muuta vauriota syntynyt kuin epämääräinen tahra konepeltiin. Eli Premiumeistakin osa lienee damagen osalta mallinnettu paremmin ja osa sitten taas erittäin huonosti..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei se nyt ihan suoraan noinkaan ilmeisesti mene..

Yamauchin mukaan menee juuri niin. Standard, premium ja "racing" autot ovat kaikki hieman erilailla mallinnettuja vahinkojen osalta. Racing-autoista lähtee osia irti ja esim. ovet aukevat.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Vaan kun lähdettiin ajamaan, ei tuollaisia enää nähnyt tai ehtinyt nähdä.

Niin, mutta kun konsolimaailmassa pelejä vertaillaan screenshottien avulla. Ei kai kukaan näitä vertaa oikeasti pelaamalla? Tuo linkattu yhden framen kuva kertoo koko totuuden potentiaalisesti kymmenien-satojen tuntien edestä pelattavaa ja 1000 autoa sisältävästä pelistä. Mitä ihmettä siellä on tehty 5 vuotta?

Menikö oikeaan suuntaan?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Viestejä poistettu. Mikäli tähän keskusteluun haluaa välttämättä osallistua, kannattaisi oikeasti keksiä jotain oikeita argumentteja, miksi toinen ajopeleistä on parempi kuin toinen. Eikä vain tyytyä postaamaan samoja WANHOJA kuvia onelinereiden kera.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tekoälyvertailua:
[video=youtube;ox70Ho9_jX4]http://www.youtube.com/watch?v=ox70Ho9_jX4[/video]
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Nyt kun on Gran Turismoa jo melkoisen monta pelituntia takana, niin entistä enemmän alkaa koko ajan tuntua siltä, että ajomallin osalta GT on jonkin verran Forzaa edellä, mutta aika pitkälti kaiken muun Forza tekee enemmän tai vähemmän paremmin. Ei voi kuin ihmetellä mihin Polyphony hukkasi nuo kehitykseen kuluneet vuodet.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tekoälyvertailua:
Aika brutaalipätkä, joka pitää ihan paikkansa (ainakin GT5:n osalta). Cpu tosiaan yrittää olla usein sillä täydellisellä ajolinjalla, siksi jos pelaa ajolinjat päällä (sunnuntaikuski), niin johtoasemassa kannattaa esim. pitkän suoran jälkeen jarruttaa ajolinjan vieressä, niin AI ei tule konttiin. Olisi mielenkiintoista tietää tällaisen "älykkyyden" koodaamisen taustoja tarkemmin. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Aika brutaalipätkä, joka pitää ihan paikkansa (ainakin GT5:n osalta). Cpu tosiaan yrittää olla usein sillä täydellisellä ajolinjalla, siksi jos pelaa ajolinjat päällä (sunnuntaikuski), niin johtoasemassa kannattaa esim. pitkän suoran jälkeen jarruttaa ajolinjan vieressä, niin AI ei tule konttiin. Olisi mielenkiintoista tietää tällaisen "älykkyyden" koodaamisen taustoja tarkemmin. :)

GT-sarjan pelit myyvät kuin häkä järkyttävistä vioistaan huolimatta, joten herra visionääri saa toteuttaa idioottimaisia unelmiaan ilmeisesti vielä kauan aikaa. GT:lle pitäisi saada varteenotettava kilpailija pleikkarille, niin johan saattaisi asenne muuttua. Itse kyllästyin pelin tekoälyyn ja muihin typeryyksiin jo kolmannen osan jälkeen ja nyt odottelenkin kärsivällisesti, että josko tulevat päivitykset parantaisivat näitä uskomattoman ärsyttäviä asioita.

Nyt jos arvostelijat olisivat lätkineet enemmän pelille seiskan arvosanoja, niin olisi nipponin ihmekin jopa saattanut herätä. Onhan se nyt rikos itse peliä kohtaan pilata tuollainen ajomallinnus paskalla kuorrutuksella.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tekoälyvertailua:

Jep, GT5:den AI:ssa on paljon parannettavaa ja on vähintäänkin kummallista, ettei sitä paremmaksi saatu. Syytetäänköhän taas pleikan muistimäärää tai muuta vastaavaa.

Mutta hiukan huijauksen makua tuossa vertailussa, Forzan kohdalla laitettu auto optimaalisen ajolinjan ulkopuolelle ja tuo musta autokin jarrutti todennäköisesti sen takia, että meinasi ajaa mutkan pitkäksi. En siis ole tuon näytteen perusteella vakuuttunut Forzan tekoälyn erinomaisuudesta. Seison mielelläni korjattuna, jos joku toimittaa paremman näytteen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mutta hiukan huijauksen makua tuossa vertailussa, Forzan kohdalla laitettu auto optimaalisen ajolinjan ulkopuolelle ja tuo musta autokin jarrutti todennäköisesti sen takia, että meinasi ajaa mutkan pitkäksi.

Juu katsoin samaa eilen, joten täytyi oikein omin pikku kätösin asia testata. Ja tulos yllätti: vaikka auton jättää ajolinjalle, niin Forzan kuskit väistävät pelaajaa yllättävän hyvällä prosentilla - ainoastaan tahallaan eteen viime hetkellä omaa autoa liikuttamalla ne töräyttävät päälle. Joten pisteet siitä Forzalle.
Tosin varsinaisessa kisatilanteessa eivät Forzankaan AI kuskit loista, vaan samanlaista jonossa ajamista ja peräänpuskemista touhu on kuin GT5:ssä (voi kun jompikumpi ottaisi mallia esim. Gridin tekoälystä, joka oikeasti sortuu realistisiin virheisiin jne.)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

(voi kun jompikumpi ottaisi mallia esim. Gridin tekoälystä, joka oikeasti sortuu realistisiin virheisiin jne.)

B-speciä pelatessa olen päässyt paremmin seuraamaan AI-kuskien touhua katsojan vinkkelistä ja ainakin niissä kisoissa AI-kuskit tekevät ihan yhtälailla ajovirheitä kuin ihmiskuskitkin. Mutkissa spinnataan, mennään seinään, kolaroidaan yms.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tosin varsinaisessa kisatilanteessa eivät Forzankaan AI kuskit loista, vaan samanlaista jonossa ajamista ja peräänpuskemista touhu on kuin GT5:ssä (voi kun jompikumpi ottaisi mallia esim. Gridin tekoälystä, joka oikeasti sortuu realistisiin virheisiin jne.)

Shiftissä AI tekee myös lahjakkaasti virheitä. Gridiä en omista mutta vois tutkia että onko Shiftin ja Gridin tekoälyllä kaikki avut päällä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En siis ole tuon näytteen perusteella vakuuttunut Forzan tekoälyn erinomaisuudesta.

Molempia (rennolla otteella) pelanneena en kyllä näe mitään suuria eroja GT5:sen ja F3:sen tekoälyn kanssa. Eivät ne ihmiskuskeja tietenkään koskaan voita ja pyrkivät ajamaan yleensä sitä ns. ideaalireittiä.

Forzaa tosin en ole pelannut millään vaikeimmilla asetuksilla (en tiedä onko vaikutusta) tai ylipäänsä kovin realistiseen tyyliin, mutta ihan samalla lailla siinäkin tein usein: Puskin mutkissa väkisin ohi puskemalla ja aggressiivisella ajamisella, ja sitten yritän pitää autot takana. ;) Eli kyllä sitä tekoälyä voi "huijata" molemmissa.

Mutta video on tietysti taas se "totuus", mitäs näitä kommentoimaan.. (EDIT: Enkä edelleenkään väitä, että oma su-ajelutyyli kertoisi koko totuutta pelistä tai sen tekoälystä..)
 
Ylös Bottom