Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ainoa missä en ole samaa mieltä on Handling siinä pistäisin GT5 voittajaksi...

Tämä(kin) osa-alue meni tiukille:
Forza 3 requires strategic timing to bypass your enemies safely, whereas Gran Turismo demands keen knowledge of braking spots as you approach a bend. It’s mostly a preferential vote, since the handling of both games is impeccably monitored.

Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi ja nähtävästi moni muukin GT5-ketjun perusteella. Hienoa että PD petrasi etenkin tärkeimmällä osa-alueella reilusti, mutta eihän tämäkään riitä nykyajan pelaajille sillä olihan peli kehityksessä hirvittävät 5-6 vuotta. :rolleyes:
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ainoa missä en ole samaa mieltä on Handling siinä pistäisin GT5 voittajaksi...

Tuntuu tuo jakavan mielipiteitä, mikä tietysti kertoo että pohjautuu enemmän mielipiteisiin kuin "faktaan".

Olen nyt jonkin verran pelannut GT5:sta ja näin "arcade-tyyppinä" en kyllä löydä ajotuntuman puolesta mitään suuria eroja suuntaan tai toiseen. Forza 3:ssa homma sujui ja niin sujuu GT5:ssakin. Pelaan ihan padilla yms ja yleensä tyyliin "eka mutkassa kylkimyyryllä ohi letkasta ja sitten yritetään pysyä ykkösenä ja tiellä". ;) Eli en ole oikea henkilö arvioimaan peliä kunnon simuilun näkökulmasta. Mulle autopelit ovat hauskaa ja rentoa meininkiä, ei mitään totista vääntämistä. Autoista en muutenkaan tiedä mitään.

GT5:ssa tuntuu olevan tavallaan enemmän valinnanvaraa, pelattavaa ja aitoa kunnianhimoa (saavutus, jota mielestäni ei voi ohittaa vaikka kuinka GT-sarjaa vihaisi), mutta Forza 3:ssa menut, valikot yms on tehty varmaan asteen sujuvimmiksi - varsinkin sunnuntai-pelaajien näkökulmasta. Tässä ehkä eniten pistävät silmään nuo mahdolliset Japani vs US -erot pelisuunnittelijoiden näkökulmasta.

(Tämä sarjassa "puhdasta spekulointia" =>) Forza 3:ssa homma oli varmaan enemmän tiimityötä ja sitä kautta koko paketista saatiin "sujuva", kun taas Yamauchi on varmaan aika ylhäisessä yksinäisyydessään kun isoja päätöksiä tehdään (=mikä tavallaan voi tuoda tiettyä kankeutta yleiseen ilmeeseen - ja en nyt puhu itse kilvanajosta). Varsinkin tuo online näyttää, että F3:sen tiimi oli hyvin hajulla siitä millainen pelimaailma nykyään on, kun taas GT5:ssa ollaan vähän aliarvioiduttu online-puolen vetovoima (ja myös autojen maalailu ja kustomointi). Onneksi tuota online-puolta voi vielä säätää ja päivittää - niinhän homma menee lähes pelissä kuin pelissä.

Toisaalta taas GT-sarjan henki on aina ollut se, että sitä pelataan tunteja ja taas tunteja että peli täysin "avautuu" ja näyttää kaikki korttinsa, joten moni tekee varmaan liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä liian aikaisin. Negatiiviset jutut jylläävät turhankin voimakkaasti. Eivät ne valikotkaan nyt NIIN hitaita ole.

Kylmä totuus kuitenkin omalta kohdalta on se, että kyllästyin F3:seen varmaan about viikossa (vaikka kaverin kanssa sitä myöhemmin pariin otteeseen pelattiin) ja en usko että jaksan vääntää ylettömän kauan GT5:kaan.. GT5 tulee varmasti olemaan jatkossa SE vaihtoehto kun tiettyjä autopelejä haen, mutta ehkä kuitenkin pienemmissä palasissa. Nyt kuitenkin peli tuntuu vielä mukavan tuoreelta ja paljon on koluamatta. Tuo "koluaminen" ja uuden löytäminen tuntuu GT5:ssa olevan paremmalla tolalla kuin F3:ssa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Yksi juttu joka henkilökohtaisesti ärsyttää melkein jokaisessa autopelissä on se että niihin tungetaan mukaan ns. nopeimpia kilpa-autoja... siinä vaiheessa uraa kun alkaa "R" luokan asfaltti kisat tulemaan niin minulta loppuu mielenkiinto. Tässä vaiheessa autot eivät ole nautittavia ajaa, pieni virhe ja spinnaus, virhevaraa ei paljoa ole. Forzassakin näitä autoja on ihan liikaa. Mieluumin ajan autoilla jossa vois kehittyä "oikaisemaan" virheitäni kuin että kehittyisin täysin virheettömäksi :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tästä olen jogin kanssa aivan samaa mieltä, miksi joka peliin on tungettu niitä suihkukoneelta kuullostavia ohjuksia joiden tielläpysyminen on luojan lempeydestä kiinni. Ajoin muutaman kisan mclaren f1 stealthilla ja siitä oli ajonautinto kaukana vaikka voittoon ajoinkin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Gamereactorin grafiikkavertailu:

Gran Turismo 5 vs Forza 3 - Gamereactor Sverige

Näiden kuvien perusteella sanoisin, että Forza vie ratagrafiikoissa, kun taas GT5:ssa on paremman näköiset autot. GT5:n ratagrafiikoissa näyttää olevan suurta vaihtelua. Tietyt radat näyttävät oikein hyviltä kun taas toiset ovat melko kamalia. Esim Laguna Seca:

http://www.gamereactor.se/media/96/granturismo5_229641b.jpg
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Itselleni tärkein osa-alue autopeleissä on online osio. Ja siinähän Forza vie 100-0.
GT5:ssä ei voi ajaa muutakuin yksittäisiä kisoja. Forzassa on laaja valikoima erilaisia kisamuotoja.
Toinen tärkeä osa-alue on kustomointi. Siinäkin Forza vie 100-0.

Ainoa missä GT5 vie, niin grafiikka...ja sehän se on se tärkein? No ei...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ainoa missä GT5 vie, niin grafiikka...ja sehän se on se tärkein? No ei...

Ajotuntuma on tärkein. Siinä forzaa ei viitti ees samassa lauseessa puhua, kokoajan jotain apua päällä, vaikka kaik ois off asennossa. Autojen käyttäytyminen fysiikanlakien mukaan muutenkin.

Sen sijaan autojen kustomointi, tärkeääkö? Ei tod.

Onlinessa tärkeintä on nimenomaan yksittäiset kisat, ja kisojen tallentamiset, ja se että pääsee katsomaan kisoja myös muut kuin radalla olijat. Sen jälkeen kunnon porukalla sarjat pystyyn..se on tärkeintä, ja se löytyy.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ajotuntuma on tärkein. Siinä forzaa ei viitti ees samassa lauseessa puhua...

No joo, mielipiteitä on monenlaisia. On oikeita ja vääriä. Jokaisella omansa.
GT:ssä on loistava ajotuntuma, mutta ei se Forzassakaan ole noin huono kun annat ymmärtää. Itse eilen juuri ajelin molempia ohjaimia vahdellen ihan vertailumielessä, Forzaa PC:n näytöllä ja GT:tä TV:llä.
Ero ei ollut mainittava.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No joo, mielipiteitä on monenlaisia. On oikeita ja vääriä. Jokaisella omansa.
GT:ssä on loistava ajotuntuma, mutta ei se Forzassakaan ole noin huono kun annat ymmärtää. Itse eilen juuri ajelin molempia ohjaimia vahdellen ihan vertailumielessä, Forzaa PC:n näytöllä ja GT:tä TV:llä.
Ero ei ollut mainittava.

Kyllä se vaan on. Forzaan et saa kunnon rattia kiinni...tai no okei, nykysin saa fanatecin, mutta peliä kun ei ole ratille suunniteltu, niin se tuntuma ei ole mitenkään maata mullistava.

GT5:n jatkeeksi saat samaisen fanatecin, tai esim G27:n ja tuntuma on mieletön, koska peli on lähes enemmän suunniteltu juuri ratille kuin pädille. Ajotuntuma ero on todella iso. Ja kyllä, molempia olen ratilla pelannut, ensimmäistä tosin mikkisoftin ratilla, en fanatecilla. Muiden kokemuksia kyllä lukenut.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Edelleen....lainaan itseäni: "No joo, mielipiteitä on monenlaisia. On oikeita ja vääriä. Jokaisella omansa."....
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Edelleen....lainaan itseäni: "No joo, mielipiteitä on monenlaisia. On oikeita ja vääriä. Jokaisella omansa."....

Eipä tuo ole edes mielipiteistä kiinni, vaan siitä mihen peli on suunniteltu, ja miten se käyttää hyväkseen fysiikanlakeja.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No joo, mielipiteitä on monenlaisia. On oikeita ja vääriä. Jokaisella omansa.
GT:ssä on loistava ajotuntuma, mutta ei se Forzassakaan ole noin huono kun annat ymmärtää. Itse eilen juuri ajelin molempia ohjaimia vahdellen ihan vertailumielessä, Forzaa PC:n näytöllä ja GT:tä TV:llä.
Ero ei ollut mainittava.

Kaikki konsoli simut on väittäneet jo viimeisen 15? vuoden ajan olevansa "real driving".. se on jotenkin hupaisaa.. fiilis ja tunne auton toiminnasta on kuitenkin nykyisissä peleissä hyvin onnistunut joten kyllä Forza kelpaa mulle kelpaa mainiosti, toki tossa olis PS3 vieressä mutta kun en usko että GT5:sta jaksaisi pelata, pädi pelaaja kun olen ja pädi näkymä on vaan kauhee GT5:ssä. Tulen tosin ostamaan tai lainaan pelin ihan 3d tuen vuoksi joskus.. samallahan sitä sitten vertailee tuon ajofiiliksen forzan kanssa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eipä tuo ole edes mielipiteistä kiinni, vaan siitä mihen peli on suunniteltu, ja miten se käyttää hyväkseen fysiikanlakeja.

Kyllähän tärkein tuntuma on se oma perstuntuma, ja siinä ei ole isompia eroja.
Sulla on oma mielipide ja jollain toisella oma. Thats it.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllähän tärkein tuntuma on se oma perstuntuma, ja siinä ei ole isompia eroja.
Sulla on oma mielipide ja jollain toisella oma. Thats it.

Väitän et kuka tahansa, jopa mun isä joka oo koskaan pelannu mitään, huomaa varmasti eron ratilla pelates noiden kahden välillä. Lyön siitä vaikka pääni pantiksi. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Väitän et kuka tahansa, jopa mun isä joka oo koskaan pelannu mitään, huomaa varmasti eron ratilla pelates noiden kahden välillä. Lyön siitä vaikka pääni pantiksi. :)

ööö...olenkos väittänyt että niissä ei olisi eroja? en. Ei vaan mitään ratkaisevaa. Ehkä ratilla pelatessa voi olla enemmän eroja. Mutta jos puhutaan padilla kurvailevista, joita on varmaan enemmän kuin ratilla, niin ero on mitätön.
Over and out.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ajotuntuma on tärkein. Siinä forzaa ei viitti ees samassa lauseessa puhua, kokoajan jotain apua päällä, vaikka kaik ois off asennossa.

Mitäs nämä avut ovat sitten?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mutta jos puhutaan padilla kurvailevista, joita on varmaan enemmän kuin ratilla, niin ero on mitätön..

Ainakin GT5-pelaajista huomattava enemmistö on rattikuskeja ketjussa olevan äänestyksen perusteella. Tämän hetkisen tilanteen mukan pad-pelaajia on 35% ja ratilla kurvailee 65% pelaajista. Ei siitä tietysti voi muuta päätellä, kuin KonsoliFIN-porukan tilanteen.

Forzan osalta tilanne lienee vähintäänkin toisin päin rattituen heikomman tilanteen takia.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kumpikaan ei ole ajotuntumaltaan täydellinen mutta kyllä toi Turismo on huomattavasti lähempänä noita kunnon pc-simuja kuin Forza 3. 15 vuotta pc simuilleen ja sekä Forzia että kaikkia Turismoja ratilla pelanneen mielipide.

:)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

15 vuotta pc simuilleen ja sekä Forzia että kaikkia Turismoja ratilla pelanneen mielipide.

:)

Kuin myös...tai no ehkä 12 vuotta pelannut kaikkia niin ratilla, mutta myös padilla.
Eli nää on vain mielipideasioita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom