Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotenkin tuntuu, että tuo uho on muutenkin voimakkaampaa Sonyn puolella, mutta se nyt on vain omaan päähäni muodostunut käsitys.

GT:n ja Forzan osalta yhtiöillä on erilainen strategia:

*Forza Motorsport (2005)
*Forza Motorsport 2 (2007)
*Forza Motorsport 3 (2009)
*Forza with Kinect (2011?)

vs

*Gran Turismo (1997/1998)
*Gran Turismo 2 (1999/2000)
*Gran Turismo 3: A-Spec (2001)
*Gran Turismo 4 (2005)
*Gran Turismo 5 (2010)

Forzalle julkaistaan uusi osa parin vuoden välein, kun taas GT:n viimeisimpien osien välillä on ollut pidempi väli ja ne "välit" sitten tavallaan tilkitään erilaisilla maistiaisilla ja semi-demoilla.

Itse en kyllä kaipaa uutta GT-peliä (saati Forzaa) edes joka toinen vuosi, mutta tuo pitkä kehitysaika tuo sitten omat ongelmansa jotka ovat selkeästi nyt GT5-keskusteluissa esillä. Odotukset nousevat liian korkeiksi ja varsinkin online-puoli menee koko ajan eteenpäin.

Sonyn ehkä kannattaisi julkaista joku toinen autopeli-sarja (asteen arcademaisempi ehkä) joka tavallaan "vuorottelisi" GT:n kanssa, mutta en sitten tiedä miten se onnistuu.. Ja iso riskihän se olisi, koska autopelejä tulee niin pirusti koko ajan. Mutta onhan MS:kin sekä Forza että Project Gotham Racing (jota ollaan kai tuomassa uudestaan markkinoille?), eli jotain vastaava myös Sonylle.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

GT5:llä on vähän se ongelma, että markkinoilla on muitakin autopelejä, joiden grafiikat ovat jopa paremmat.

Miten sen nyt ottaa, yksikään muu autopeli ei tarjoa 1080p/60fps tasolla olevaa kuvaa, ei pyri (ja ole) ajomallin ja fysiikan osalta olemaan parasta mitä konsoleilla on nähty, ei tarjoa yhtä yksityiskohtaisesti mallinnettuja (premium) autoja jne. GT5 on tällä saralla vailla kilpailijaa, mielestäni.

Itse en myöskään näe ratojen ja taustamaisemien grafiikassa mitään vikaa, tosin en pysähdy etsimään neliapiloita radan varresta kisojen aikana, vaan keskityn autopeleissä siihen pääasiaan - ajamiseen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä Turn10:n kaverit antoivat aika ylimielisiä lausuntoja ja haukkuivat GT:tä ja Polyphonyä milloin mistäkin asiasta.

Nuo on sitten jäänyt huomaamatta. Ei mitään linkkejä olisi?
EDIT: Eipä tuossa kovinkaan näyttänyt haukkumista olevan. Kehuivat omaa peliään ja sanoivat, että toisten voi olla vaikeaa päästä samalle tasolle.
Mielestäni tuo on ihan tervettä itsetuntoa (ja PRää tietysti), eikä "vastustajien" lyttäämistä ja haukkumista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5:n suurin ongelma on pelinkehittäjä ja sen lupaukset ja toteamukset. GT5 on sitä mitä luvattiin ja sitten ei. Täydellistä ei saa tekemälläkään ja toivottavasti GT6:n kohdalla realismi tulee myöskin kehittäjän päähän. Lisäksi toivottavaa on, että GT5:n tekeminen laski PD:n pojat takaisin kuolevaisten sekaan. Ainakin joutuneet hieman nöyristelemään pelin suhteen tai sitten lieneekö Sony hieman painostanut julkaisun kanssa. Pelihän ei tunnu kaikkialtaan olevan julkaisuvalmis *pilkunviilausta*

Uhoa on riittänyt, kehuttiin PS3:n tehojen riittävän kaikkeen, vauriomallinnus piti olla täydellinen tai sitä ei lisätä. Nyt sitten peli on erinomainen osassa jutuissaan, mutta sitten näkee niitä käsittämättömiä asioita ja viime hetken lisäyksiä mitkä suoraan sanottuna tekevät pelistä asteen huonomman. Nythän siellä on tullut vähän kritiikkiä myös PS3:n suuntaan, mutta jos tuolla kehitysajalla, yksinoikeusalustalla, Sonyn tuella ja 50gb:n tilalle ei saada parempaa niin kenessäköhän on vika?

Vauriomallinnus on ihan ok, mutta tuntuu hätäisesti lisätyltä ja keskeneräiseltä jopa. Premium-auton erinomaisia, mutta loppuja katsoessa tuntuu, että pelaisi ihan toista peliä.

Onko kyse sitten siitä, että yritettiin liikaa kun muut kilpailevat pelit tulivat markkinoille ja yritettiin pelastaa tilanne? Prologuesta hyppäys eteenpäin on tapahtunut, mutta silti jää jotain kaipaamaan. Ei minusta onnistu hyppäämään esiin kokonaisuutena vrt. Forza 3 ja tämä on selkeä tappio minusta GT5:n suuntaan. GT5:ssa on myös sellainen maku, että ei ole lähdetty lopulta tekemään omaa juttua vaan seurattu hieman toisia. Sitten se oma erikoisuus on nämä lisäykset mitkä toimivat ja eivät toimi.

Mutta minusta GT5 on hyvä peli siinä missä Forza 3:n ja edustavat yhdessä konsolisukupolven parhaimpia realismiin suuntautuneita autopelejä (semi-simuja). Otetaan tämä kiitollisena vastaan sillä tuskin kovinkaan moni olisi uskonut, että tälläisiä pelejä pääsee pelamaan konsoleilla. GT6:n ja Forza 4:n vievät sitten hommaa eteenpäin. F4:n jopa jo tässä sukupolvessa.

Ja jos joku sanoo minua liian kriittiseksi niin ehkä olen, mutta pidän molemmista peleistä. GT5:n kanssa ostin konsolin ja G27:n enkä kadu. Erinomainen peli, paljon hiottavaa ja paljon parannettavaa. Kuitenkin hyvä, että julkaistiin sillä GT4:sta on jo liian paljon aikaa.

Kyllä Turn10:n kaverit antoivat aika ylimielisiä lausuntoja ja haukkuivat GT:tä ja Polyphonyä milloin mistäkin asiasta. Esim. http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=225192

Taisivat olla Turn10 pojat vaan oikeassa. ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Uhoa on riittänyt, kehuttiin PS3:n tehojen riittävän kaikkeen, vauriomallinnus piti olla täydellinen tai sitä ei lisätä.

Joudun valitettavasti pyytämään linkkiä näihin. Firmojen ja PR-tyyppien puheet täytyy aina ottaa varauksella, sen luulisi jokainen meistä jo ymmärtävän. Millään muulla viihteen sektorilla ei tuijoteta näitä "pomojen sutkauksia" yhtä tarkkaan kuin pelialalla.

Eli linkkejä "uhosta" jos/kun niitä on.

Nythän siellä on tullut vähän kritiikkiä myös PS3:n suuntaan, mutta jos tuolla kehitysajalla, yksinoikeusalustalla, Sonyn tuella ja 50gb:n tilalle ei saada parempaa niin kenessäköhän on vika?

Kyllä GT-junaa vetää mr. Yamauchi, eli jos jotain täytyy "syyttää", niin varmaan sitten häntä. Minusta mennään taas epämääräiselle linjalle, jos PS3:sta aletaan yksittäisen pelin ongelmista syyttämään. Toki Sony voi varmasti tehdä jotain esim. online-puoleen (serverit, ym) - ja toivottavasti tekee.

Aivan varmasti Sony olisi halunnut pelin jo aiemmin (vuosi-pari) markkinoille. Ei mikään julkaisija halua kehuskella sillä, että peli on "5 vuotta tuotannossa" - joskus näin vain käy (syitä on monia).

Mutta ilmeisesti ollaan taas sillä tasolla, että 8,5-9 arvosanat ovat "huonoja" ja syyllistä etsitään. En ole yllättänyt, mutta osin tämä on sarjassa "sama laulu on kuultu jo aiemmin".

Kuten aiemmin linkkasin mm. EG:n arvostelut, niin sekä F3 että GT5 loistavat omilla vahvuuksillaan. Ja eivät välttämättä loista sitten joka osa-alueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jos nyt yleisesti puhutaan simuloinnin tasosta (gt5 tai f3) niin mitäs olette mieltä siitä että jotkut kehuu näitä aivan mahtaviksi, aidoiksi... ja sitten toiset mainitsee että on hienoa vetää kaasulla nättiä pitkää driftiä sivusladissa... asia joka oikeasti on käsittääkseni pirun hankalaa, muistelen että top gearissa osaava jamppa yritti opettaa "ympyräradalla" powerslideä ns. normikuskille.. ei ollu helppoa :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Konsolisimut on konsolisimuja, eli semi-simuja kuten joku jossain mainitsikin. :)
Varmaan näissä oleellisinta on se fiilis eikä tappokova realismi.. tuota äärirealismia näissä ei ole muuta kuin pelinkehittäjien puheissa.
:)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

..asia joka oikeasti on käsittääkseni pirun hankalaa, muistelen että top gearissa osaava jamppa yritti opettaa "ympyräradalla" powerslideä ns. normikuskille.. ei ollu helppoa :D

Pointti noissa lienee ollut se, että osaavissa käsissä hallittu powerslide on mahdollista kun se aiemmin ei ole ollut mahdollista. Ei niinkään että se onnistuu "nappia painamalla" jokaiselta pelaajalta.
 
Pointti noissa lienee ollut se, että osaavissa käsissä hallittu powerslide on mahdollista kun se aiemmin ei ole ollut mahdollista. Ei niinkään että se onnistuu "nappia painamalla" jokaiselta pelaajalta.

Juu ei se todellakaan onnistu jos ei tiedä miten se tapahtuu. Mutta prolossa se ei onnistunut juuri mitenkään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Konsolisimut on konsolisimuja, eli semi-simuja kuten joku jossain mainitsikin. :)
Varmaan näissä oleellisinta on se fiilis eikä tappokova realismi.. tuota äärirealismia näissä ei ole muuta kuin pelinkehittäjien puheissa.
:)

Varmaan juurikin näin. "Semi-simu" sopii kyllä mulle hyvin, sillä mulle autopeli-sanan painotus on lopulta vahvimmin osassa PELI.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Multiplattarivertailuistaan parhaiten tunnettu Lens Of Truth on julkaissut lyhyen Head2Head: Gran Turismo 5 vs. Forza 3 Analysis -artikkelinsa. Käsittelyssä on kolme eri osa-aluetta: grafiikat + vauriomallinnus, ruudunpäivitys ja latausajat.

Vaikka GT5:n vauriomallinnusta on aika paljon moitittu ja haukuttu, on se puhtaan tekniseltä kannalta realistisempi kuin Forza 3:n vastaava. Gran Turismossa autojen geometria aidosti muuttuu ns. Decal Tesselation -tekniikalla, kun taas Forzassa tyydytään lähinnä vaihtamaan tekstuuria.

Without going into too much detail, the idea behind this technique is to take a displacement map texture, project it onto geometry - just like a decal – and tessellate the geometry in real time so that the displaced geometry looks like physical damage to the vehicle. Plain and simple, mimicking realistic damage on the fly. On the flip side, Forza 3 simply swapped out decals and models which made collision between vehicles look rather dull compared to Gran Turismo 5.

Ruudunpäivityksessä Forza 3 nappaa pidemmän korren. Ensinnäkin se pysyy niin lähellä 60 ruutukuvaa sekunnissa, ettei muutamalla silloin tällöin pudonnella freimillä ole merkitystä. Repeilyäkin tapahtuu hyvin minimaalisesti. GT5:ssäkin 60 fps:n tavoitteeseen päästään aika hyvin, mutta tearing-prosentti on melko massiivinen: 22,04 %.

Latausaikoja ei sen kummemmin kelloteltu, vaan tyydyttiin toteamaan, että kummassakin pelissä ennen kisaa saa latausruutua katsella aika pitkään.

Conclusion: There’s no doubt that Gran Turismo 5 and Forza 3 are beautiful looking racing games, but quite honestly we were expecting a little more from Gran Turismo 5 in the performance department. Not only did Gran Turismo 5 constantly fall below the 60 FPS mark, there was quite a bit of noticeable screen tearing occurring throughout. While Gran Turismo 5 may have a slight visual advantage over Forza 3, our analyzer proves that Forza 3 out performed Gran Turismo 5 in almost every video we captured. Lets hope Sony releases a performance patch in the near future, but Sony please don’t make us wait too long…

Varsinaisia vertailukuvia ja videoita voi katsella lähdelinkistä.

Lähde: Lens Of Truth
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Se, miten paljon asiakaskunta on peliä odottanut vs realismi on kaksi eri asiaa. Jos olet nostanut odotukset liian korkeiksi, niin voit myös katsoa peiliin. Ollaanko rehellisiä tässä: Olisiko GT5 millään voinut lunastaa kaikki ne odotukset mitä siihen on vuosien varrella ladattu? Ei. Tulisiko tilanne, että vankka F3-fanikunta julistaisi forumilla, että GT5 on myös hyvä peli? Ei. Tältä pohjalta näitä forum-tekstejä on asteen helpompi tulkita. Kritiikki on kritiikkiä, mutta sitäkin pitää osata suhteuttaa todellisuuteen.
Se miten asiakaskunta on peliä odottanut heijastuu aika voimakkaasti myös siitä mitä pelintekijät ovat pelistään luvanneet. Myös sarjan edelliset osat antaa osviittaa, tässä tapauksessa erityisesti sarjan ensimmäinen osa.

En tiedä kehen viittaat vankalla "Forza3 fanikunnalla", mutta itsellä ainakin on kaapissa mm PS1, PS2 ja PS3 sekä monet GT-pelit niiden kylkiäisenä. Löytyy kyllä sitten myös ToCaa, Forzaa jne eri formaateille, katsonkin olevani pelaaja enkä fanipoika. Sinä sen sijaan heitit heti fanipoikakortin kehiin kun joku kritisoi peliä.

Pastesit myös tekstin jonka virheellisesti väitit olleen minun kirjoittamani, ilmoitan etten pidä sellaisesta ollenkaan. Ole siis jatkossa hyvin tarkka mitä sanoja pistät toisen kirjoittajan suuhun!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ruudunpäivityksessä Forza 3 nappaa pidemmän korren. Ensinnäkin se pysyy niin lähellä 60 ruutukuvaa sekunnissa, ettei muutamalla silloin tällöin pudonnella freimillä ole merkitystä.

Ymmärrettävää, sillä Forza pyörittää ruutuja alhaisemmalla resoluutiolla ja kevyemmällä reunanpehmennyksellä:

Gran Turismo 5 = 1280x720 (4xAA), 1280x1080 (QAA), 1280x720 (QAA) in 3D mode

Forza Motorsport 3 = 1280x720 (2xAA in-game, 4xAA replay & vehicle select)

List of Rendering Resolutions + basics on hardware scaling, MSAA, framebuffers - Beyond3D Forum
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Pastesit myös tekstin jonka virheellisesti väitit olleen minun kirjoittamani, ilmoitan etten pidä sellaisesta ollenkaan. Ole siis jatkossa hyvin tarkka mitä sanoja pistät toisen kirjoittajan suuhun!

Nyt tipahdin. Siis meni joku "quote" väärälle henkilölle? Jos näin on käynyt, niin ollut täysin inhimillinen virhe. Pahoitteluni, jos näin on.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ainakaan tähän mennessä yhtään tuollaista mälliä ei ole tullut vastaan normaalissa kisatilanteessa, jossa nimenomaan ajettavuus olisi kärsinyt.

Juuri eilen pamautin jarrutuksessa edellä ajavan perään, vauhtia oli noin 80km/h. Auto alkoi savuamaan ja puoltamaan oikealle. Kierroksia oli enää kolme ja ajattelin selviäväni loppuun, autoni oli kuitenkin selvästi muita nopeampi ja olisin halutessani dominoinut kisaa ihan suvereenisti. Tylsistymistä vältellen olin jättäytynyt keskikastiin ja tästä syystä peräänajo. No, kotteroni ei kuitenkaan enää ollut kilpailukykyinen ja jäinkin letkan hännille vaikka ajoin ihan tosissani. Jouduin tekemään varikkopysähdyksen ja (ei kovinkaan realistisesti) autoni korjattiin entiselleen 10 sekunnissa ja palattuani radalle kirin muut kiinni ja vielä voitin.

Eivät nämä tilanteet kovi yleisiä ole, välillä on tullut ajettua kovemmassakin vauhdissa päin muita ja vahingot ovat olleet lievempiä. Vauriomallinnus siis toimii vähän oudosti.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Löysin tällaisen kommentin eräältä toiselta saitilta ja näin syväluotaavaa peliarvostelua haluaisin tulevaisuudessa saada lukea konsolifin-sivustoltakin:D

"Noniin näin pääsi käymään tällä kertaa, Forza tuntuu vievän kaikessa muussa paitsi grafiikassa. Mikä on toki ymmärrettävää kun toista peliä hiottiin 6 vuotta.

Itsekin olen hieman pettynyt uuden GT:n hyvyyden osittaisesta puuttumisesta, olisi nyt noin pitkällä kehitysajalla parempaakin odottanut. Toki en ole peliä vielä pelannut, enkä Forzaakaan, mutta näin kommenttien ja arvostelujen luennan jälkeen päättelin."
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Nyt tipahdin. Siis meni joku "quote" väärälle henkilölle? Jos näin on käynyt, niin ollut täysin inhimillinen virhe. Pahoitteluni, jos näin on.
OT:

Voit korjata niin Iplo on tyytyväinen. Viestin #354 viimeinen lainaus kuuluu "Jogille" eikä "iplolle". :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Itsekin olen hieman pettynyt uuden GT:n hyvyyden osittaisesta puuttumisesta, olisi nyt noin pitkällä kehitysajalla parempaakin odottanut. Toki en ole peliä vielä pelannut, enkä Forzaakaan, mutta näin kommenttien ja arvostelujen luennan jälkeen päättelin."
Olet pettynyt vaikket ole testannut peliä.. Hämmästyttävää tässä on se kuinka pelaajien* mietteet pelistä ovat paljon positiivisemmat, kuin arvostelijoiden.

*jotka omistavat pelin.

NowGamer syynäsi Forza 3:n ja GT5:n ominaisuudet.

The Cars
The winner: Gran Turismo 5

Graphics
The winner: Gran Turismo 5

Tracks
The winner: Gran Turismo 5

Racing Disciplines
The winner: Gran Turismo 5

Handling
The winner: Forza 3

Tuning
The winner: Forza 3

Online
The winner: Forza 3

Extras
The winner: Forza 3

Loading Times
The winner: Forza 3
The Winner
Feature for feature, it seems the winner is Forza 3, with more in-depth damage and tuning features that will be perfect for petrolheads around the world. Now, however, the two seem to cover their own bases, with Forza Motorsport covering all things mechanical, and Gran Turismo 5 simply celebrating the pure, unadulterated love of cars. The choice, it seems, is yours.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

NowGamer syynäsi Forza 3:n ja GT5:n ominaisuudet.

The Cars
The winner: Gran Turismo 5

Graphics
The winner: Gran Turismo 5

Tracks
The winner: Gran Turismo 5

Racing Disciplines
The winner: Gran Turismo 5

Handling
The winner: Forza 3

Tuning
The winner: Forza 3

Online
The winner: Forza 3

Extras
The winner: Forza 3

Loading Times
The winner: Forza 3


Aikkas osuva omasta mielestä. Onlineä en osaa viellä sanoa ,kun en ole päässyt viellä kokeilemaan ,mutta uskoisin Forssa3 voittavan.
Ainoa missä en ole samaa mieltä on Handling siinä pistäisin GT5 voittajaksi...
 
Ylös Bottom