Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voiko kysyä, että miten tuo paljon puhuttu "vauriomallinnus" on hoidettu kilpailijoilla? Meinaan GT5 saa shittiä siitä että edes moista yrittää jossain määrin peliin lisätä, mutta muilta sitä ei ilmeisesti edes odoteta?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voiko kysyä, että miten tuo paljon puhuttu "vauriomallinnus" on hoidettu kilpailijoilla? Meinaan GT5 saa shittiä siitä että edes moista yrittää jossain määrin peliin lisätä, mutta muilta sitä ei ilmeisesti edes odoteta?

Kyllä esim. sen kovimman kilpailijan eli Forzan vauriomallinnus on valovuosia Gran Turismoa edellä, vaikkei sekään ole täydellistä lähelläkään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eihän tuo GT5 nyt niin huonosti ole menestynyt alkuarvosteluissaan.

Epäilenpä että keskiarvo tasoittuu tuonne ysikympin tietämille, jos ei ylikin. On se silti vaan hyvä että "erilaisia" autopelejä tehdään ja boksillakin on oma Gran Turismonsa. Vielä kun olisin niin HC, että hankkisin sen ratin. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Voiko kysyä, että miten tuo paljon puhuttu "vauriomallinnus" on hoidettu kilpailijoilla? Meinaan GT5 saa shittiä siitä että edes moista yrittää jossain määrin peliin lisätä, mutta muilta sitä ei ilmeisesti edes odoteta?

No tuossa Forza 3 screenshotti ja toinen jossa autot näyttää edes kolaroineen vaikka peltivammat ei varmaan paljoa GT5:sta suuremmaksi pääse (en tiedä miten GT5 mutta F3:ssa ainakin etu ja taka puskurit pääsee irti..) Forza 2 oli hieman enemmän vielä pellin vääntyilyä.

Race driver Gridissä autojen kolarointi on mallinnettu varsin näyttävästi

Burnout paradise on sitten aika kunkku myös.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen pelannut Forza 3:sta kyllä, mutta eivät ole näköjään jääneet vauriot mitenkään erityisesti mieleen. Vähän vaikea uskoa, että "valovuosia" edellä olisivat.. Mutta te olette experttejä näissä, mä vain satunnainen arcade-kuski..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

NowGameriin kuuluva Play Magazine tarjoaa toistakymmentä direct feed -kuvaa, jotka on otettu täysin käsittelemättöminä GT5:stä ajon aikana Digital Foundryn kuvakaappauslaitteilla 1080p-tilassa. Ainoa kuville tehty toimenpide on muuttaminen häviöttömästä BMP-muodosta häviöllisesti pakattuun JPEG-muotoon. Kuvat ovat niin koskemattomia, että parissa näkyy jopa kaappaushetkellä ruutuun sattunut tearing-ilmiö.

The shots were captured by NowGamer using Digital Foundry's professional HD capture hardware and taken directly from the game as 1080p screens via HDMI. Apart from being converted from .bmp files to the highest possible quality .jpgs, the images are completely untouched.

The level of environmental detail, vehicle geometry and ambient effects are clear for all to see, but so are the reported issues such as screen tearing, soft textures and pixellated shadows.

Lähde: Play-Mag.com
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jäin pohtimaan tuossa noita tiettyjä valituksia GT5:sta (varsinkin se "vauriomallinnus") ja menin ihan mielenkiinnosta lukemaan esim. EG:n arvostelua Forza 3:sta uudemman kerran. Sekä F3:sen että GT5:sen arvostelun teki sama henkilö eli Oli Welsh - ja molemmille siis 9/10.

Tässä muutamia otteita (kannattaa huomioida, että nämä vain lainauksia isommasta kokonaisuudesta, jossa tietenkin myös paljon kehutaan ko. peliä - lukekaa siis koko arvostelu: Forza Motorsport 3 Xbox 360 Review - Page 1 | Eurogamer.net ):

**

"Damage modelling is shallow and unconvincing."

"No-one has managed to put a predictable, bump-free difficulty curve into one of these sprawling sims, and Forza 3, despite a sterling effort, can't quite manage to smooth it out."

"400 cars and 100 tracks - ring a little hollow when you realise how much of it has been recycled from Forza 2. You will very often experience a strong sense of deja vu as you take the same car round the same track that you did two years ago."

"..., it's graphically sterile and bland, with few effects, poor environmental detail, and a relatively basic in-car view. In a side-by-side comparison with GRID or the thrilling showboating of Need for Speed: SHIFT, Forza 3 will leave you cold."

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat..

Online-puoleen ja tiettyihin menuihin/lataukseen liittyvät asiat ovat varmasti paremmalla tolalla (ainakin tässä vaiheessa) Forza 3:ssa, mutta muuten tuntuu että napisemista löytyy - taas kerran - ihan molemmista "autopelien kuninkaista"..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat - -

- - muuten tuntuu että napisemista löytyy - taas kerran - ihan molemmista "autopelien kuninkaista"..

En kokenut kumpaakaan kiitettäväksi suoritukseksi, mutta molemmat ovat erittäin hyviä pelejä juuri omalla tavallaan, vaikkakin saman kolikon molemmin puolin. GT5:n puutteet lisäävät arvostusta Turn 10:n tekemää työtä kohtaan, mutta samaan hengenvetoon on helppo todeta, että GT5:ssä on myös paljon sellaista, jota Forza kaipaisi. Kumpikin luottaa liikaa numeroihin.

Shift 2:lla on nyt itse asiassa aika hyvä sauma yllättää, jos Slightly Mad Studiosin tavoite ajokokemuksen simuloinnista osuu tällä kertaa nappiin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen pelannut Forza 3:sta kyllä, mutta eivät ole näköjään jääneet vauriot mitenkään erityisesti mieleen. Vähän vaikea uskoa, että "valovuosia" edellä olisivat.. Mutta te olette experttejä näissä, mä vain satunnainen arcade-kuski..

No siis GT5:n vauriomallinnus on käytännössä sama kuin sitä ei olisi pelissä ollenkaan. Normaaleissa kilpailutilanteissa ei autoa voi saada rikki, eikä kaikkia autoja välttämättä saa hajoamaan vaikka kuinka kolaroisi tahallaan. Lisäksi mekaaniset vauriot on vielä olemattomampia kuin ulkoiset.

Forzassa taas yhdellä melko pienelläkin kolarilla voi saada auton sellaiseen kuntoon, että se kyllä tuntuu ajettavuudessa ja näkyy myös. On Forzankin damagessa vikansa, mutta kyllä se voittaa GT5:n tällä osa-alueella 100-0.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jäin pohtimaan tuossa noita tiettyjä valituksia GT5:sta (varsinkin se "vauriomallinnus") ja menin ihan mielenkiinnosta lukemaan esim. EG:n arvostelua Forza 3:sta uudemman kerran. Sekä F3:sen että GT5:sen arvostelun teki sama henkilö eli Oli Welsh - ja molemmille siis 9/10.

....

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat..

Online-puoleen ja tiettyihin menuihin/lataukseen liittyvät asiat ovat varmasti paremmalla tolalla (ainakin tässä vaiheessa) Forza 3:ssa, mutta muuten tuntuu että napisemista löytyy - taas kerran - ihan molemmista "autopelien kuninkaista"..

Forza3:n vauriomallinnus ei ole paras markkinoilla, omasta mielestäni Dirt pelien vauriomallinnus on parasta*. Kyse ei nyt kuitenkaan olekaan vertailemisesta GT5:sta Forza3:een, vaan siitä että miten kauan GT5:sta on kehitetty, kuinka paljon sitä on etukäteen tekijöiden taholta hehkutettu ja kuinka paljon asiakaskunta on sitä odottanut. Lopputulos on nyt se että odotettu messiaspeli ei olekaan massasta erottuva. Olisi se nyt ainakin voinut olla selvästi parempi kuin Forza3. Olen melkein yhtä paljon pettynyt kuin ettei Star Wars brändistä ole pystytty tekeen yhtään loistavaa peliä.

Ehkä joskus tulee autopeli jossa:
-grafiikka on aikansa vaatimusten tasolla.
-ratoja on tarpeeksi, ne ovat tarpeeksi mielenkiintoisia eikä vain toistensa variaatioita.
-on monipuolinen rataeditori.
-on aidolta tuntuva ajofysiikka.
-on toimiva verkkopeli.
GT5 vaikuttaa tyydyttävän näistä tarpeista 2, joka ei riitä pelistä tekemään loistavaa. Hakkizin tavoin siirryn odottamaan Shift2:sta.

*Dirt-peleissä (vaikka monelta osiltaan peli onkin onnistuttu pilaamaan alkuperäisistä Colin McRae Ralleista tekemällä niistä liian arcademaisia suhautteluita) auto vaurioituu hyvin autenttisesti ja se jopa tuntuu ajotuntumassa hyvin aidon tuntuisesti. Romuttuvan auton tulee näyttää romuttuneelta ja sen tulee tuntua ajomallissa, muutoin fysiikkamallinnus on tehty huonosti.

p.s. Tuolla TT-2K:n linkistä löytyy useampi kuva joissa on Suomen lippu näkyvillä, aika selvää on myös se tearing ilmiö joka osuu tässä myös Suomen lippuun:
http://www.play-mag.co.uk/wp-content/uploads/2010/11/London-002.jpg
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzassa taas yhdellä melko pienelläkin kolarilla voi saada auton sellaiseen kuntoon, että se kyllä tuntuu ajettavuudessa ja näkyy myös.
Olen tässä nyt parina yönä Forza 3:a pelannut, ja tuossa juuri Season 2:n läpi päästyäni lopettelin tältä erää. Ainakaan tähän mennessä yhtään tuollaista mälliä ei ole tullut vastaan normaalissa kisatilanteessa, jossa nimenomaan ajettavuus olisi kärsinyt. Enkä todellakaan ole mikään maailman "siistein" kuski, vaan kontaktia tulee otettua herkästi, jos ohitse ei muuten meinaa päästä.

Ulkoisia vaurioitahan saa kyllä hyvinkin herkästi, mutta tuossa eräässäkin kisassa ajoin 100+ km/h edellä ajavan konttiin, eikä tuloksena ollut kuin maalin hilseilyä konepellistä. Ja vaikka siinä vaurioita kuvaavassa kaaviossa jotkin osat ovat ihan punaisia, tuntuu auto edelleen kulkevan ihan normaalisti. Vaan eipä sillä, vaikkei tuo Forza 3:n vauriomallinnus järin realistinen ole, eikä autoja saa toden teolla rytättyä, on se silti ihan mainio. Niin kuin koko pelikin.

PS. Asetuksista on valittuna täysi damage (Simulation) ja ajoavuista on valittuna vain jarrutuspaikkojen näyttö. Kanssakilpailijoiden tekoäly on Medium-asetuksella, ja vaihdelaatikko operoi itse itseään ihan automaattisesti. (Käsivaihteita en ole oppinut autopeleissä käyttämään. Ei vaan riitä oma motoriikka.)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat..

Siitä en kiistele yhtään etteikö GRID vetäisi nekkuun näitä molempia grafiikan, vauriomallinnuksen ja fiiliksen puolella, siinä on sitten omat juttunsa miksi peli ei kuitenkaan ole kerännyt itselläni pelitunteja F3:n tapaan.

Sitten kun verrataan omenoita ja omenoita.
Forza 3:ssa on GT5:een verrattuna kuitenkin suht tasaiset automallit laadullisesti, jos on suoraan lainattu F2:sta niin ihmettelen.
Vauriomallinnosta verraten F3 kyllä vetää pidemmän korren GT5:een ainakin videoiden ja kuvien perusteella, rutattu näyttää edes rutatulta vaikka oliskin "suht kevyt".. vaikutuksesta ajoon en osaa gt5:n kohdalla sanoa kun en ole pelannut, F3:ssa tuli eilen ajettua kone savuten mahtavilla 4kw tehoilla mäkeä alas huimaa 30km/h vauhtia ohjaus puoltaen ja 2 vaihteen kirskuen..

Pienissä hipaisuissa ja törmäyksissä myös kontakti fiilis on tärkeä, F3:ssa tuntuu olevan aika tunnokas ote, saattaa lähteä auto lapasesta aika pienellä kontaktillakin, mites on GT5 osalta?? (siis mitkä on kolarituntuman fiilikset teillä?)

Ratapuolella, taas kuviin perustuen, näyttäisi että F3:lla on kaulaa GT5:een.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forza3:n vauriomallinnus ei ole paras markkinoilla, omasta mielestäni Dirt pelien vauriomallinnus on parasta*. Kyse ei nyt kuitenkaan olekaan vertailemisesta GT5:sta Forza3:een, vaan siitä että miten kauan GT5:sta on kehitetty, kuinka paljon sitä on etukäteen tekijöiden taholta hehkutettu ja kuinka paljon asiakaskunta on sitä odottanut.

Se, miten paljon asiakaskunta on peliä odottanut vs realismi on kaksi eri asiaa. Jos olet nostanut odotukset liian korkeiksi, niin voit myös katsoa peiliin. Ollaanko rehellisiä tässä: Olisiko GT5 millään voinut lunastaa kaikki ne odotukset mitä siihen on vuosien varrella ladattu? Ei. Tulisiko tilanne, että vankka F3-fanikunta julistaisi forumilla, että GT5 on myös hyvä peli? Ei. Tältä pohjalta näitä forum-tekstejä on asteen helpompi tulkita. Kritiikki on kritiikkiä, mutta sitäkin pitää osata suhteuttaa todellisuuteen.

Mielestäni GT5:sen vauriomallinnus on juuri tehty sarjan faneille (vs että se olisi joku niistä tärkeimmistä ominaisuuksista pelissä), mutta ei se mikään GT-sarjan juttu ole koskaan ollut. Mistään en ole lukenut, että sitä olisi jotenkin hehkutettu taivaisiin etukäteen. Ja raporttien mukaan GT5:ssa on ihan ok vauriomallinnus kunhan peli etenee.

Forza 3:ssa on GT5:een verrattuna kuitenkin suht tasaiset automallit laadullisesti, jos on suoraan lainattu F2:sta niin ihmettelen.

Nythän sen itse sanoit. Ilmeisesti et ole F2:sta kauheasti pelannut, minkä johdosta mitään Déjà vu -ilmiötä ei autojen suhteen tule. Eivät kaikki ole myöskään mitään GT4-veteraaneja, joten pienet lainaukset GT5:sen autovalikoimassa eivät kaikkia mitenkään häiritse. Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi. Kaikki eivät tarvitse 100% mallinnettua sisäkuvaa tms. Ajaminen on tärkeintä ja se on raporttien mukaan loistavasti toteutettu.

Vauriomallinnosta verraten F3 kyllä vetää pidemmän korren GT5:een ainakin videoiden ja kuvien perusteella, rutattu näyttää edes rutatulta vaikka oliskin "suht kevyt".
(edit: Quote päivitetty)

Palataan näihin kun olet GT5:sta pelannut. Näiden kuvien ja youtube-videoiden tuijotus alkaa olla jo tavallaan ohi.. Käsittääkseni ihmiset eivät pelaa autopelejä (ainakaan jotain GT5/F3-osastoa) "vauriomallinnuksen takia", joten se on vain yksi osa pelistä.

Kuten sanoin, niin itse jopa unohdin koko vauriomallinnuksen F3:ssa, vaikka tunteja on pelissä takana. Kertoo varmaan missä osassa se oli tuossakin pelissä.. Koko aihe - oli sitten GT5 tai F3 - on nostettu aivan liian suureen osaan forumeilla.

Jatkossa GT5 saa sekin varmaan pieniä viilauksia siellä täällä:
http://ps3.nowgamer.com/news/4724/sony-more-damage-features-coming-to-gt5
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tulisiko tilanne, että vankka F3-fanikunta julistaisi forumilla, että GT5 on myös hyvä peli? Ei.

Miten niin ei? GT5 on myös hyvä peli. Ei sen myöntäminen ole Forzaajilta pois. Mutta ei GT5 "pyyhi muilla autopeleillä pöytää mennen tullen" eikä se ole verrattavissa jeesuksen uuteen tulemiseen. GT-fanit ovat samassa tilanteessa nyt missä Forza-fanit olivat vuonna 2007: heillä on käsissään hyvä autopeli nykykonsoleille. Tietty Forzaajat ovat saaneet nauttia samasta ihanuudesta myös 2009.

Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi.
Tarkoitat varmaan skiniä? Oikeasti ja merkittävästi erilaisia autojahan ei ole lähellekään noin paljon. Mutta siinä olen samaa mieltä, että kyllähän noita ihan riittävästi on, vaikkakin listalta puuttuu paljon autoja jota siellä olisi suonut näkevänsä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mielestäni GT5:sen vauriomallinnus on juuri tehty sarjan faneille (vs että se olisi joku niistä tärkeimmistä ominaisuuksista pelissä), mutta ei se mikään GT-sarjan juttu ole koskaan ollut. Mistään en ole lukenut, että sitä olisi jotenkin hehkutettu taivaisiin etukäteen. Ja raporttien mukaan GT5:ssa on ihan ok vauriomallinnus kunhan peli etenee.
Kautta aikain on GT sarjasta valitettu "bumpercar" efektistä, (ei vaurioita, huono törmöystekniikka) mutta aina on niitä "tätä pitää ajaa siististi, ei saa koskettaa toisia autoja" puhtaan ajon toitottajia... no kukaan ei pakota heitä ajamaan kolareita toki joten kolarimallinnus ei ole heiltä pois.

Nythän sen itse sanoit. Ilmeisesti et ole F2:sta kauheasti pelannut, minkä johdosta mitään Déjà vu -ilmiötä ei autojen suhteen tule. Eivät kaikki ole myöskään mitään GT4-veteraaneja, joten pienet lainaukset GT5:sen autovalikoimassa eivät kaikkia mitenkään häiritse. Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi. Kaikki eivät tarvitse 100% mallinnettua sisäkuvaa tms. Ajaminen on tärkeintä ja se on raporttien mukaan loistavasti toteutettu.
No kyllä sen verran olen F2 ajanut että muistan että automallit olivat heikompia kuin F3:ssa, sillä ihmettelinkin "lainausta" kun F3 mallit on kuitenkin suht homogeenisia.

Totta, jo 200 autoa riittäis... totta, en tarvitse sisänäkökulmaa itsekään, mutta ymmärrän kritiikin kun useat haluaa nimenomaan sieltä ajaa.

Palataan näihin kun olet GT5:sta pelannut.

Näin tehdään :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Nythän sen itse sanoit. Ilmeisesti et ole F2:sta kauheasti pelannut, minkä johdosta mitään Déjà vu -ilmiötä ei autojen suhteen tule. Eivät kaikki ole myöskään mitään GT4-veteraaneja, joten pienet lainaukset GT5:sen autovalikoimassa eivät kaikkia mitenkään häiritse. Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi. Kaikki eivät tarvitse 100% mallinnettua sisäkuvaa tms. Ajaminen on tärkeintä ja se on raporttien mukaan loistavasti toteutettu.

En ole ikinä pelannut GT4:aa, mutta tuo "pieni lainaus" GT5:n autovalikoimassa kyllä häiritsee melko paljonkin. Ongelma ei tässä kohtaa ole se, että autot on kierrätetty edellisestä osasta, vaan se, että niitä ei ole paranneltu mitenkään graafisesti, eikä niihin ole toteutettu niitä ominaisuuksia, mitä muista autoista löytyy.

Forzassa autoja on kierrätetty edellisestä osasta, mutta en kyllä muista kuulleeni, että ne eroaisivat varta vasten uusista mallinnetuista autoista laadulisesti mitenkään.

Déjà vu -ilmiö on sitten asia erikseen, joka nyt koskettaa lähinnä fanaattisimpia pelejen pelaajia.



Mutta joo ajaminen on tosiaan se tärkein ja se on GT5:ssä ensikokeilujen perusteella toteutettu loistavasti ja siinä se omien kokemusten mukaan voittaa Forzan. Todella monella muulla osa-alueella kuitenkin tulee pahasti takkiin..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Miten niin ei? GT5 on myös hyvä peli. Ei sen myöntäminen ole Forzaajilta pois.

Olen täysin samaa mieltä, mutta peliforumien henkihän on sellainen, että jonkin X-pelin täytyy "voittaa" se Y-peli. Vaikka sitten vertailu ei ole aina kovinkaan helppoa.

Ja mikä ironisinta: Kaksi eri peliä on julkaistu vain yhdelle konsolille, joten sitä "toista" konsolia ei kaikilla edes ole.. Itse olen kuitenkin pelannut mm. F3:sta.

Mutta ei GT5 "pyyhi muilla autopeleillä pöytää mennen tullen" eikä se ole verrattavissa jeesuksen uuteen tulemiseen. GT-fanit ovat samassa tilanteessa nyt missä Forza-fanit olivat vuonna 2007: heillä on käsissään hyvä autopeli nykykonsoleille. Tietty Forzaajat ovat saaneet nauttia samasta ihanuudesta myös 2009.

Tämä on varmasti totta. Mitään "10/10" tai "Uncharted 2:sta kun seikkailupeleistä puhutaan" -tyylistä autopelien Tour de forcea ei GT5:sta tullut. Pelissä on parannettavaa ja alueita, joihin olisi voinut - ja osin pitänyt - panostaa enemmän. Tuo online-puoli vaatii ainakin selkeitä toimenpiteitä.

Itse olen vain koko ajan toitottanut, ettei sellaista täydellistä peliä ole olemassakaan, joten ehkä niitä odotuksia olisi kannattanut hieman himmata jossain vaiheessa (toiveet/odotukset vs realismi). Autopeligenre on meinaan muutenkin aika kilpailtu sektori - jo ilman Sonya tai MS:ia.

Mutta kyllä GT5 siellä genren huipulla mielestäni edelleen on. Mutta nyt siellä on muitakin. "Ykköspaikka" on vähän häilyvä käsite.

Kautta aikain on GT sarjasta valitettu "bumpercar" efektistä, (ei vaurioita, huono törmöystekniikka) mutta aina on niitä "tätä pitää ajaa siististi, ei saa koskettaa toisia autoja" puhtaan ajon toitottajia... no kukaan ei pakota heitä ajamaan kolareita toki joten kolarimallinnus ei ole heiltä pois.

Jep, tuon "GT5 on liian kliininen" -argumentin allekirjoitan kyllä aiempien pelien kohdalta. Ja itsekin toivoin vähän vauriota yms mukaan palettiin. Mielestäni sain mitä toivoin raporttien osalta.

Pointti oli se, ettei minusta GT5:lle ole luvattu mitään markkinoiden parasta tai täydellistä vauriomallinnusta, koska se ei taas ole GT-sarjan tyyliä. On eri asia toivoa jotain lisäystä - kuin toivoa, että se lisäys olisi markkinoiden paras. Keskustelu on nyt sillä tasolla, että missä pelissä on kattavampi vauriomallinnus kuin GT5:ssa.. Mulle on ainakin tärkeintä, että sellainen on nyt lisätty ja siinä mielessä lupaus lunastettu.

Totta, jo 200 autoa riittäis... totta, en tarvitse sisänäkökulmaa itsekään, mutta ymmärrän kritiikin kun useat haluaa nimenomaan sieltä ajaa.

Toki kritiikkiä voi antaa, jos sisäkulma on se "juttu" mistä haluaa pelata. Ja kuten joku jo aiemmin sanoi, niin vähän turhaankin näitä pelejä mainostetaan erilaisilla "luvuilla" ja autojen määrillä. Tarvitseeko normi-pelaaja 1000:ta autoa? Tuskin. Ongelma on vain siinä, että forumeilla tartutaan näihin tiettyihin ongelmiin tai kritiikkiin, ja sitten puhutaan vain niistä. Se on valitettavasti liian usein vallalla kun Sonyn julkaisemista peleistä puhutaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tarvitseeko normi-pelaaja 1000:ta autoa? Tuskin. Ongelma on vain siinä, että forumeilla tartutaan näihin tiettyihin ongelmiin tai kritiikkiin, ja sitten puhutaan vain niistä. Se on valitettavasti liian usein vallalla kun Sonyn julkaisemista peleistä puhutaan.

Ei tietenkään tarvitse, minun puolestani olisi voinut jättää pois ainakin puolet japsiautojen näennäisesti eri versioista ja korvata niitä varsinkin eurooppalaisilla klassikoilla.

Ehkä siinä on se hiuksenhieno ero millä tavalla GT-sarjaa on tuotu mediassa (lähinnä GT5:n edustajien toimesta) esille. Sitä samaa uhoa ja "meillä onkin 200 autoa enemmän kuin kilpailijoilla ja peli tulee olemaan täydellinen" lausuntoja en mielestäni huomannut Turn10:n jutuissa. Uskoisin, että tämä näkyy myös kovempana kritiikkinä. Jos uhotaan niin täytyisi pitää huolta siitä, että uhoamiselle löytyy myös vastinetta.

Jotenkin tuntuu, että tuo uho on muutenkin voimakkaampaa Sonyn puolella, mutta se nyt on vain omaan päähäni muodostunut käsitys.
 
Ylös Bottom