Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen pelannut Forza 3:sta kyllä, mutta eivät ole näköjään jääneet vauriot mitenkään erityisesti mieleen. Vähän vaikea uskoa, että "valovuosia" edellä olisivat.. Mutta te olette experttejä näissä, mä vain satunnainen arcade-kuski..

No siis GT5:n vauriomallinnus on käytännössä sama kuin sitä ei olisi pelissä ollenkaan. Normaaleissa kilpailutilanteissa ei autoa voi saada rikki, eikä kaikkia autoja välttämättä saa hajoamaan vaikka kuinka kolaroisi tahallaan. Lisäksi mekaaniset vauriot on vielä olemattomampia kuin ulkoiset.

Forzassa taas yhdellä melko pienelläkin kolarilla voi saada auton sellaiseen kuntoon, että se kyllä tuntuu ajettavuudessa ja näkyy myös. On Forzankin damagessa vikansa, mutta kyllä se voittaa GT5:n tällä osa-alueella 100-0.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jäin pohtimaan tuossa noita tiettyjä valituksia GT5:sta (varsinkin se "vauriomallinnus") ja menin ihan mielenkiinnosta lukemaan esim. EG:n arvostelua Forza 3:sta uudemman kerran. Sekä F3:sen että GT5:sen arvostelun teki sama henkilö eli Oli Welsh - ja molemmille siis 9/10.

....

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat..

Online-puoleen ja tiettyihin menuihin/lataukseen liittyvät asiat ovat varmasti paremmalla tolalla (ainakin tässä vaiheessa) Forza 3:ssa, mutta muuten tuntuu että napisemista löytyy - taas kerran - ihan molemmista "autopelien kuninkaista"..

Forza3:n vauriomallinnus ei ole paras markkinoilla, omasta mielestäni Dirt pelien vauriomallinnus on parasta*. Kyse ei nyt kuitenkaan olekaan vertailemisesta GT5:sta Forza3:een, vaan siitä että miten kauan GT5:sta on kehitetty, kuinka paljon sitä on etukäteen tekijöiden taholta hehkutettu ja kuinka paljon asiakaskunta on sitä odottanut. Lopputulos on nyt se että odotettu messiaspeli ei olekaan massasta erottuva. Olisi se nyt ainakin voinut olla selvästi parempi kuin Forza3. Olen melkein yhtä paljon pettynyt kuin ettei Star Wars brändistä ole pystytty tekeen yhtään loistavaa peliä.

Ehkä joskus tulee autopeli jossa:
-grafiikka on aikansa vaatimusten tasolla.
-ratoja on tarpeeksi, ne ovat tarpeeksi mielenkiintoisia eikä vain toistensa variaatioita.
-on monipuolinen rataeditori.
-on aidolta tuntuva ajofysiikka.
-on toimiva verkkopeli.
GT5 vaikuttaa tyydyttävän näistä tarpeista 2, joka ei riitä pelistä tekemään loistavaa. Hakkizin tavoin siirryn odottamaan Shift2:sta.

*Dirt-peleissä (vaikka monelta osiltaan peli onkin onnistuttu pilaamaan alkuperäisistä Colin McRae Ralleista tekemällä niistä liian arcademaisia suhautteluita) auto vaurioituu hyvin autenttisesti ja se jopa tuntuu ajotuntumassa hyvin aidon tuntuisesti. Romuttuvan auton tulee näyttää romuttuneelta ja sen tulee tuntua ajomallissa, muutoin fysiikkamallinnus on tehty huonosti.

p.s. Tuolla TT-2K:n linkistä löytyy useampi kuva joissa on Suomen lippu näkyvillä, aika selvää on myös se tearing ilmiö joka osuu tässä myös Suomen lippuun:
http://www.play-mag.co.uk/wp-content/uploads/2010/11/London-002.jpg
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzassa taas yhdellä melko pienelläkin kolarilla voi saada auton sellaiseen kuntoon, että se kyllä tuntuu ajettavuudessa ja näkyy myös.
Olen tässä nyt parina yönä Forza 3:a pelannut, ja tuossa juuri Season 2:n läpi päästyäni lopettelin tältä erää. Ainakaan tähän mennessä yhtään tuollaista mälliä ei ole tullut vastaan normaalissa kisatilanteessa, jossa nimenomaan ajettavuus olisi kärsinyt. Enkä todellakaan ole mikään maailman "siistein" kuski, vaan kontaktia tulee otettua herkästi, jos ohitse ei muuten meinaa päästä.

Ulkoisia vaurioitahan saa kyllä hyvinkin herkästi, mutta tuossa eräässäkin kisassa ajoin 100+ km/h edellä ajavan konttiin, eikä tuloksena ollut kuin maalin hilseilyä konepellistä. Ja vaikka siinä vaurioita kuvaavassa kaaviossa jotkin osat ovat ihan punaisia, tuntuu auto edelleen kulkevan ihan normaalisti. Vaan eipä sillä, vaikkei tuo Forza 3:n vauriomallinnus järin realistinen ole, eikä autoja saa toden teolla rytättyä, on se silti ihan mainio. Niin kuin koko pelikin.

PS. Asetuksista on valittuna täysi damage (Simulation) ja ajoavuista on valittuna vain jarrutuspaikkojen näyttö. Kanssakilpailijoiden tekoäly on Medium-asetuksella, ja vaihdelaatikko operoi itse itseään ihan automaattisesti. (Käsivaihteita en ole oppinut autopeleissä käyttämään. Ei vaan riitä oma motoriikka.)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen lukenut GT5:sen kohdalla tiettyä kritiikkiä juuri siitä, ettei vauriomallinnus ole kovin kattava, osa autoista on "kierrätetty" GT4:sta ja grafiikat normi-autoissa eivät ole riittävän kauniita. Ainakin EG:n Forza 3:sen arvostelussa tavallaan kritiikkiä saavat juuri samaiset asiat..

Siitä en kiistele yhtään etteikö GRID vetäisi nekkuun näitä molempia grafiikan, vauriomallinnuksen ja fiiliksen puolella, siinä on sitten omat juttunsa miksi peli ei kuitenkaan ole kerännyt itselläni pelitunteja F3:n tapaan.

Sitten kun verrataan omenoita ja omenoita.
Forza 3:ssa on GT5:een verrattuna kuitenkin suht tasaiset automallit laadullisesti, jos on suoraan lainattu F2:sta niin ihmettelen.
Vauriomallinnosta verraten F3 kyllä vetää pidemmän korren GT5:een ainakin videoiden ja kuvien perusteella, rutattu näyttää edes rutatulta vaikka oliskin "suht kevyt".. vaikutuksesta ajoon en osaa gt5:n kohdalla sanoa kun en ole pelannut, F3:ssa tuli eilen ajettua kone savuten mahtavilla 4kw tehoilla mäkeä alas huimaa 30km/h vauhtia ohjaus puoltaen ja 2 vaihteen kirskuen..

Pienissä hipaisuissa ja törmäyksissä myös kontakti fiilis on tärkeä, F3:ssa tuntuu olevan aika tunnokas ote, saattaa lähteä auto lapasesta aika pienellä kontaktillakin, mites on GT5 osalta?? (siis mitkä on kolarituntuman fiilikset teillä?)

Ratapuolella, taas kuviin perustuen, näyttäisi että F3:lla on kaulaa GT5:een.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forza3:n vauriomallinnus ei ole paras markkinoilla, omasta mielestäni Dirt pelien vauriomallinnus on parasta*. Kyse ei nyt kuitenkaan olekaan vertailemisesta GT5:sta Forza3:een, vaan siitä että miten kauan GT5:sta on kehitetty, kuinka paljon sitä on etukäteen tekijöiden taholta hehkutettu ja kuinka paljon asiakaskunta on sitä odottanut.

Se, miten paljon asiakaskunta on peliä odottanut vs realismi on kaksi eri asiaa. Jos olet nostanut odotukset liian korkeiksi, niin voit myös katsoa peiliin. Ollaanko rehellisiä tässä: Olisiko GT5 millään voinut lunastaa kaikki ne odotukset mitä siihen on vuosien varrella ladattu? Ei. Tulisiko tilanne, että vankka F3-fanikunta julistaisi forumilla, että GT5 on myös hyvä peli? Ei. Tältä pohjalta näitä forum-tekstejä on asteen helpompi tulkita. Kritiikki on kritiikkiä, mutta sitäkin pitää osata suhteuttaa todellisuuteen.

Mielestäni GT5:sen vauriomallinnus on juuri tehty sarjan faneille (vs että se olisi joku niistä tärkeimmistä ominaisuuksista pelissä), mutta ei se mikään GT-sarjan juttu ole koskaan ollut. Mistään en ole lukenut, että sitä olisi jotenkin hehkutettu taivaisiin etukäteen. Ja raporttien mukaan GT5:ssa on ihan ok vauriomallinnus kunhan peli etenee.

Forza 3:ssa on GT5:een verrattuna kuitenkin suht tasaiset automallit laadullisesti, jos on suoraan lainattu F2:sta niin ihmettelen.

Nythän sen itse sanoit. Ilmeisesti et ole F2:sta kauheasti pelannut, minkä johdosta mitään Déjà vu -ilmiötä ei autojen suhteen tule. Eivät kaikki ole myöskään mitään GT4-veteraaneja, joten pienet lainaukset GT5:sen autovalikoimassa eivät kaikkia mitenkään häiritse. Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi. Kaikki eivät tarvitse 100% mallinnettua sisäkuvaa tms. Ajaminen on tärkeintä ja se on raporttien mukaan loistavasti toteutettu.

Vauriomallinnosta verraten F3 kyllä vetää pidemmän korren GT5:een ainakin videoiden ja kuvien perusteella, rutattu näyttää edes rutatulta vaikka oliskin "suht kevyt".
(edit: Quote päivitetty)

Palataan näihin kun olet GT5:sta pelannut. Näiden kuvien ja youtube-videoiden tuijotus alkaa olla jo tavallaan ohi.. Käsittääkseni ihmiset eivät pelaa autopelejä (ainakaan jotain GT5/F3-osastoa) "vauriomallinnuksen takia", joten se on vain yksi osa pelistä.

Kuten sanoin, niin itse jopa unohdin koko vauriomallinnuksen F3:ssa, vaikka tunteja on pelissä takana. Kertoo varmaan missä osassa se oli tuossakin pelissä.. Koko aihe - oli sitten GT5 tai F3 - on nostettu aivan liian suureen osaan forumeilla.

Jatkossa GT5 saa sekin varmaan pieniä viilauksia siellä täällä:
http://ps3.nowgamer.com/news/4724/sony-more-damage-features-coming-to-gt5
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tulisiko tilanne, että vankka F3-fanikunta julistaisi forumilla, että GT5 on myös hyvä peli? Ei.

Miten niin ei? GT5 on myös hyvä peli. Ei sen myöntäminen ole Forzaajilta pois. Mutta ei GT5 "pyyhi muilla autopeleillä pöytää mennen tullen" eikä se ole verrattavissa jeesuksen uuteen tulemiseen. GT-fanit ovat samassa tilanteessa nyt missä Forza-fanit olivat vuonna 2007: heillä on käsissään hyvä autopeli nykykonsoleille. Tietty Forzaajat ovat saaneet nauttia samasta ihanuudesta myös 2009.

Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi.
Tarkoitat varmaan skiniä? Oikeasti ja merkittävästi erilaisia autojahan ei ole lähellekään noin paljon. Mutta siinä olen samaa mieltä, että kyllähän noita ihan riittävästi on, vaikkakin listalta puuttuu paljon autoja jota siellä olisi suonut näkevänsä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mielestäni GT5:sen vauriomallinnus on juuri tehty sarjan faneille (vs että se olisi joku niistä tärkeimmistä ominaisuuksista pelissä), mutta ei se mikään GT-sarjan juttu ole koskaan ollut. Mistään en ole lukenut, että sitä olisi jotenkin hehkutettu taivaisiin etukäteen. Ja raporttien mukaan GT5:ssa on ihan ok vauriomallinnus kunhan peli etenee.
Kautta aikain on GT sarjasta valitettu "bumpercar" efektistä, (ei vaurioita, huono törmöystekniikka) mutta aina on niitä "tätä pitää ajaa siististi, ei saa koskettaa toisia autoja" puhtaan ajon toitottajia... no kukaan ei pakota heitä ajamaan kolareita toki joten kolarimallinnus ei ole heiltä pois.

Nythän sen itse sanoit. Ilmeisesti et ole F2:sta kauheasti pelannut, minkä johdosta mitään Déjà vu -ilmiötä ei autojen suhteen tule. Eivät kaikki ole myöskään mitään GT4-veteraaneja, joten pienet lainaukset GT5:sen autovalikoimassa eivät kaikkia mitenkään häiritse. Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi. Kaikki eivät tarvitse 100% mallinnettua sisäkuvaa tms. Ajaminen on tärkeintä ja se on raporttien mukaan loistavasti toteutettu.
No kyllä sen verran olen F2 ajanut että muistan että automallit olivat heikompia kuin F3:ssa, sillä ihmettelinkin "lainausta" kun F3 mallit on kuitenkin suht homogeenisia.

Totta, jo 200 autoa riittäis... totta, en tarvitse sisänäkökulmaa itsekään, mutta ymmärrän kritiikin kun useat haluaa nimenomaan sieltä ajaa.

Palataan näihin kun olet GT5:sta pelannut.

Näin tehdään :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Nythän sen itse sanoit. Ilmeisesti et ole F2:sta kauheasti pelannut, minkä johdosta mitään Déjà vu -ilmiötä ei autojen suhteen tule. Eivät kaikki ole myöskään mitään GT4-veteraaneja, joten pienet lainaukset GT5:sen autovalikoimassa eivät kaikkia mitenkään häiritse. Ja 1000 autoa pelissä on monelle ihan riittävästi. Kaikki eivät tarvitse 100% mallinnettua sisäkuvaa tms. Ajaminen on tärkeintä ja se on raporttien mukaan loistavasti toteutettu.

En ole ikinä pelannut GT4:aa, mutta tuo "pieni lainaus" GT5:n autovalikoimassa kyllä häiritsee melko paljonkin. Ongelma ei tässä kohtaa ole se, että autot on kierrätetty edellisestä osasta, vaan se, että niitä ei ole paranneltu mitenkään graafisesti, eikä niihin ole toteutettu niitä ominaisuuksia, mitä muista autoista löytyy.

Forzassa autoja on kierrätetty edellisestä osasta, mutta en kyllä muista kuulleeni, että ne eroaisivat varta vasten uusista mallinnetuista autoista laadulisesti mitenkään.

Déjà vu -ilmiö on sitten asia erikseen, joka nyt koskettaa lähinnä fanaattisimpia pelejen pelaajia.



Mutta joo ajaminen on tosiaan se tärkein ja se on GT5:ssä ensikokeilujen perusteella toteutettu loistavasti ja siinä se omien kokemusten mukaan voittaa Forzan. Todella monella muulla osa-alueella kuitenkin tulee pahasti takkiin..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Miten niin ei? GT5 on myös hyvä peli. Ei sen myöntäminen ole Forzaajilta pois.

Olen täysin samaa mieltä, mutta peliforumien henkihän on sellainen, että jonkin X-pelin täytyy "voittaa" se Y-peli. Vaikka sitten vertailu ei ole aina kovinkaan helppoa.

Ja mikä ironisinta: Kaksi eri peliä on julkaistu vain yhdelle konsolille, joten sitä "toista" konsolia ei kaikilla edes ole.. Itse olen kuitenkin pelannut mm. F3:sta.

Mutta ei GT5 "pyyhi muilla autopeleillä pöytää mennen tullen" eikä se ole verrattavissa jeesuksen uuteen tulemiseen. GT-fanit ovat samassa tilanteessa nyt missä Forza-fanit olivat vuonna 2007: heillä on käsissään hyvä autopeli nykykonsoleille. Tietty Forzaajat ovat saaneet nauttia samasta ihanuudesta myös 2009.

Tämä on varmasti totta. Mitään "10/10" tai "Uncharted 2:sta kun seikkailupeleistä puhutaan" -tyylistä autopelien Tour de forcea ei GT5:sta tullut. Pelissä on parannettavaa ja alueita, joihin olisi voinut - ja osin pitänyt - panostaa enemmän. Tuo online-puoli vaatii ainakin selkeitä toimenpiteitä.

Itse olen vain koko ajan toitottanut, ettei sellaista täydellistä peliä ole olemassakaan, joten ehkä niitä odotuksia olisi kannattanut hieman himmata jossain vaiheessa (toiveet/odotukset vs realismi). Autopeligenre on meinaan muutenkin aika kilpailtu sektori - jo ilman Sonya tai MS:ia.

Mutta kyllä GT5 siellä genren huipulla mielestäni edelleen on. Mutta nyt siellä on muitakin. "Ykköspaikka" on vähän häilyvä käsite.

Kautta aikain on GT sarjasta valitettu "bumpercar" efektistä, (ei vaurioita, huono törmöystekniikka) mutta aina on niitä "tätä pitää ajaa siististi, ei saa koskettaa toisia autoja" puhtaan ajon toitottajia... no kukaan ei pakota heitä ajamaan kolareita toki joten kolarimallinnus ei ole heiltä pois.

Jep, tuon "GT5 on liian kliininen" -argumentin allekirjoitan kyllä aiempien pelien kohdalta. Ja itsekin toivoin vähän vauriota yms mukaan palettiin. Mielestäni sain mitä toivoin raporttien osalta.

Pointti oli se, ettei minusta GT5:lle ole luvattu mitään markkinoiden parasta tai täydellistä vauriomallinnusta, koska se ei taas ole GT-sarjan tyyliä. On eri asia toivoa jotain lisäystä - kuin toivoa, että se lisäys olisi markkinoiden paras. Keskustelu on nyt sillä tasolla, että missä pelissä on kattavampi vauriomallinnus kuin GT5:ssa.. Mulle on ainakin tärkeintä, että sellainen on nyt lisätty ja siinä mielessä lupaus lunastettu.

Totta, jo 200 autoa riittäis... totta, en tarvitse sisänäkökulmaa itsekään, mutta ymmärrän kritiikin kun useat haluaa nimenomaan sieltä ajaa.

Toki kritiikkiä voi antaa, jos sisäkulma on se "juttu" mistä haluaa pelata. Ja kuten joku jo aiemmin sanoi, niin vähän turhaankin näitä pelejä mainostetaan erilaisilla "luvuilla" ja autojen määrillä. Tarvitseeko normi-pelaaja 1000:ta autoa? Tuskin. Ongelma on vain siinä, että forumeilla tartutaan näihin tiettyihin ongelmiin tai kritiikkiin, ja sitten puhutaan vain niistä. Se on valitettavasti liian usein vallalla kun Sonyn julkaisemista peleistä puhutaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tarvitseeko normi-pelaaja 1000:ta autoa? Tuskin. Ongelma on vain siinä, että forumeilla tartutaan näihin tiettyihin ongelmiin tai kritiikkiin, ja sitten puhutaan vain niistä. Se on valitettavasti liian usein vallalla kun Sonyn julkaisemista peleistä puhutaan.

Ei tietenkään tarvitse, minun puolestani olisi voinut jättää pois ainakin puolet japsiautojen näennäisesti eri versioista ja korvata niitä varsinkin eurooppalaisilla klassikoilla.

Ehkä siinä on se hiuksenhieno ero millä tavalla GT-sarjaa on tuotu mediassa (lähinnä GT5:n edustajien toimesta) esille. Sitä samaa uhoa ja "meillä onkin 200 autoa enemmän kuin kilpailijoilla ja peli tulee olemaan täydellinen" lausuntoja en mielestäni huomannut Turn10:n jutuissa. Uskoisin, että tämä näkyy myös kovempana kritiikkinä. Jos uhotaan niin täytyisi pitää huolta siitä, että uhoamiselle löytyy myös vastinetta.

Jotenkin tuntuu, että tuo uho on muutenkin voimakkaampaa Sonyn puolella, mutta se nyt on vain omaan päähäni muodostunut käsitys.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotenkin tuntuu, että tuo uho on muutenkin voimakkaampaa Sonyn puolella, mutta se nyt on vain omaan päähäni muodostunut käsitys.

GT:n ja Forzan osalta yhtiöillä on erilainen strategia:

*Forza Motorsport (2005)
*Forza Motorsport 2 (2007)
*Forza Motorsport 3 (2009)
*Forza with Kinect (2011?)

vs

*Gran Turismo (1997/1998)
*Gran Turismo 2 (1999/2000)
*Gran Turismo 3: A-Spec (2001)
*Gran Turismo 4 (2005)
*Gran Turismo 5 (2010)

Forzalle julkaistaan uusi osa parin vuoden välein, kun taas GT:n viimeisimpien osien välillä on ollut pidempi väli ja ne "välit" sitten tavallaan tilkitään erilaisilla maistiaisilla ja semi-demoilla.

Itse en kyllä kaipaa uutta GT-peliä (saati Forzaa) edes joka toinen vuosi, mutta tuo pitkä kehitysaika tuo sitten omat ongelmansa jotka ovat selkeästi nyt GT5-keskusteluissa esillä. Odotukset nousevat liian korkeiksi ja varsinkin online-puoli menee koko ajan eteenpäin.

Sonyn ehkä kannattaisi julkaista joku toinen autopeli-sarja (asteen arcademaisempi ehkä) joka tavallaan "vuorottelisi" GT:n kanssa, mutta en sitten tiedä miten se onnistuu.. Ja iso riskihän se olisi, koska autopelejä tulee niin pirusti koko ajan. Mutta onhan MS:kin sekä Forza että Project Gotham Racing (jota ollaan kai tuomassa uudestaan markkinoille?), eli jotain vastaava myös Sonylle.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

GT5:llä on vähän se ongelma, että markkinoilla on muitakin autopelejä, joiden grafiikat ovat jopa paremmat.

Miten sen nyt ottaa, yksikään muu autopeli ei tarjoa 1080p/60fps tasolla olevaa kuvaa, ei pyri (ja ole) ajomallin ja fysiikan osalta olemaan parasta mitä konsoleilla on nähty, ei tarjoa yhtä yksityiskohtaisesti mallinnettuja (premium) autoja jne. GT5 on tällä saralla vailla kilpailijaa, mielestäni.

Itse en myöskään näe ratojen ja taustamaisemien grafiikassa mitään vikaa, tosin en pysähdy etsimään neliapiloita radan varresta kisojen aikana, vaan keskityn autopeleissä siihen pääasiaan - ajamiseen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kyllä Turn10:n kaverit antoivat aika ylimielisiä lausuntoja ja haukkuivat GT:tä ja Polyphonyä milloin mistäkin asiasta.

Nuo on sitten jäänyt huomaamatta. Ei mitään linkkejä olisi?
EDIT: Eipä tuossa kovinkaan näyttänyt haukkumista olevan. Kehuivat omaa peliään ja sanoivat, että toisten voi olla vaikeaa päästä samalle tasolle.
Mielestäni tuo on ihan tervettä itsetuntoa (ja PRää tietysti), eikä "vastustajien" lyttäämistä ja haukkumista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5:n suurin ongelma on pelinkehittäjä ja sen lupaukset ja toteamukset. GT5 on sitä mitä luvattiin ja sitten ei. Täydellistä ei saa tekemälläkään ja toivottavasti GT6:n kohdalla realismi tulee myöskin kehittäjän päähän. Lisäksi toivottavaa on, että GT5:n tekeminen laski PD:n pojat takaisin kuolevaisten sekaan. Ainakin joutuneet hieman nöyristelemään pelin suhteen tai sitten lieneekö Sony hieman painostanut julkaisun kanssa. Pelihän ei tunnu kaikkialtaan olevan julkaisuvalmis *pilkunviilausta*

Uhoa on riittänyt, kehuttiin PS3:n tehojen riittävän kaikkeen, vauriomallinnus piti olla täydellinen tai sitä ei lisätä. Nyt sitten peli on erinomainen osassa jutuissaan, mutta sitten näkee niitä käsittämättömiä asioita ja viime hetken lisäyksiä mitkä suoraan sanottuna tekevät pelistä asteen huonomman. Nythän siellä on tullut vähän kritiikkiä myös PS3:n suuntaan, mutta jos tuolla kehitysajalla, yksinoikeusalustalla, Sonyn tuella ja 50gb:n tilalle ei saada parempaa niin kenessäköhän on vika?

Vauriomallinnus on ihan ok, mutta tuntuu hätäisesti lisätyltä ja keskeneräiseltä jopa. Premium-auton erinomaisia, mutta loppuja katsoessa tuntuu, että pelaisi ihan toista peliä.

Onko kyse sitten siitä, että yritettiin liikaa kun muut kilpailevat pelit tulivat markkinoille ja yritettiin pelastaa tilanne? Prologuesta hyppäys eteenpäin on tapahtunut, mutta silti jää jotain kaipaamaan. Ei minusta onnistu hyppäämään esiin kokonaisuutena vrt. Forza 3 ja tämä on selkeä tappio minusta GT5:n suuntaan. GT5:ssa on myös sellainen maku, että ei ole lähdetty lopulta tekemään omaa juttua vaan seurattu hieman toisia. Sitten se oma erikoisuus on nämä lisäykset mitkä toimivat ja eivät toimi.

Mutta minusta GT5 on hyvä peli siinä missä Forza 3:n ja edustavat yhdessä konsolisukupolven parhaimpia realismiin suuntautuneita autopelejä (semi-simuja). Otetaan tämä kiitollisena vastaan sillä tuskin kovinkaan moni olisi uskonut, että tälläisiä pelejä pääsee pelamaan konsoleilla. GT6:n ja Forza 4:n vievät sitten hommaa eteenpäin. F4:n jopa jo tässä sukupolvessa.

Ja jos joku sanoo minua liian kriittiseksi niin ehkä olen, mutta pidän molemmista peleistä. GT5:n kanssa ostin konsolin ja G27:n enkä kadu. Erinomainen peli, paljon hiottavaa ja paljon parannettavaa. Kuitenkin hyvä, että julkaistiin sillä GT4:sta on jo liian paljon aikaa.

Kyllä Turn10:n kaverit antoivat aika ylimielisiä lausuntoja ja haukkuivat GT:tä ja Polyphonyä milloin mistäkin asiasta. Esim. http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=225192

Taisivat olla Turn10 pojat vaan oikeassa. ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Uhoa on riittänyt, kehuttiin PS3:n tehojen riittävän kaikkeen, vauriomallinnus piti olla täydellinen tai sitä ei lisätä.

Joudun valitettavasti pyytämään linkkiä näihin. Firmojen ja PR-tyyppien puheet täytyy aina ottaa varauksella, sen luulisi jokainen meistä jo ymmärtävän. Millään muulla viihteen sektorilla ei tuijoteta näitä "pomojen sutkauksia" yhtä tarkkaan kuin pelialalla.

Eli linkkejä "uhosta" jos/kun niitä on.

Nythän siellä on tullut vähän kritiikkiä myös PS3:n suuntaan, mutta jos tuolla kehitysajalla, yksinoikeusalustalla, Sonyn tuella ja 50gb:n tilalle ei saada parempaa niin kenessäköhän on vika?

Kyllä GT-junaa vetää mr. Yamauchi, eli jos jotain täytyy "syyttää", niin varmaan sitten häntä. Minusta mennään taas epämääräiselle linjalle, jos PS3:sta aletaan yksittäisen pelin ongelmista syyttämään. Toki Sony voi varmasti tehdä jotain esim. online-puoleen (serverit, ym) - ja toivottavasti tekee.

Aivan varmasti Sony olisi halunnut pelin jo aiemmin (vuosi-pari) markkinoille. Ei mikään julkaisija halua kehuskella sillä, että peli on "5 vuotta tuotannossa" - joskus näin vain käy (syitä on monia).

Mutta ilmeisesti ollaan taas sillä tasolla, että 8,5-9 arvosanat ovat "huonoja" ja syyllistä etsitään. En ole yllättänyt, mutta osin tämä on sarjassa "sama laulu on kuultu jo aiemmin".

Kuten aiemmin linkkasin mm. EG:n arvostelut, niin sekä F3 että GT5 loistavat omilla vahvuuksillaan. Ja eivät välttämättä loista sitten joka osa-alueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jos nyt yleisesti puhutaan simuloinnin tasosta (gt5 tai f3) niin mitäs olette mieltä siitä että jotkut kehuu näitä aivan mahtaviksi, aidoiksi... ja sitten toiset mainitsee että on hienoa vetää kaasulla nättiä pitkää driftiä sivusladissa... asia joka oikeasti on käsittääkseni pirun hankalaa, muistelen että top gearissa osaava jamppa yritti opettaa "ympyräradalla" powerslideä ns. normikuskille.. ei ollu helppoa :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Konsolisimut on konsolisimuja, eli semi-simuja kuten joku jossain mainitsikin. :)
Varmaan näissä oleellisinta on se fiilis eikä tappokova realismi.. tuota äärirealismia näissä ei ole muuta kuin pelinkehittäjien puheissa.
:)
 
Ylös Bottom