Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)
Miten niin ei? GT5 on myös hyvä peli. Ei sen myöntäminen ole Forzaajilta pois.
Olen täysin samaa mieltä, mutta peliforumien henkihän on sellainen, että jonkin X-pelin täytyy "voittaa" se Y-peli. Vaikka sitten vertailu ei ole aina kovinkaan helppoa.
Ja mikä ironisinta: Kaksi eri peliä on julkaistu vain yhdelle konsolille, joten sitä "toista" konsolia ei kaikilla edes ole.. Itse olen kuitenkin pelannut mm. F3:sta.
Mutta ei GT5 "pyyhi muilla autopeleillä pöytää mennen tullen" eikä se ole verrattavissa jeesuksen uuteen tulemiseen. GT-fanit ovat samassa tilanteessa nyt missä Forza-fanit olivat vuonna 2007: heillä on käsissään hyvä autopeli nykykonsoleille. Tietty Forzaajat ovat saaneet nauttia samasta ihanuudesta myös 2009.
Tämä on varmasti totta. Mitään "10/10" tai "Uncharted 2:sta kun seikkailupeleistä puhutaan" -tyylistä autopelien Tour de forcea ei GT5:sta tullut. Pelissä on parannettavaa ja alueita, joihin olisi voinut - ja osin pitänyt - panostaa enemmän. Tuo online-puoli vaatii ainakin selkeitä toimenpiteitä.
Itse olen vain koko ajan toitottanut, ettei sellaista täydellistä peliä ole olemassakaan, joten ehkä niitä odotuksia olisi kannattanut hieman himmata jossain vaiheessa (toiveet/odotukset vs realismi). Autopeligenre on meinaan muutenkin aika kilpailtu sektori - jo ilman Sonya tai MS:ia.
Mutta kyllä GT5 siellä genren huipulla mielestäni edelleen on. Mutta nyt siellä on muitakin. "Ykköspaikka" on vähän häilyvä käsite.
Kautta aikain on GT sarjasta valitettu "bumpercar" efektistä, (ei vaurioita, huono törmöystekniikka) mutta aina on niitä "tätä pitää ajaa siististi, ei saa koskettaa toisia autoja" puhtaan ajon toitottajia... no kukaan ei pakota heitä ajamaan kolareita toki joten kolarimallinnus ei ole heiltä pois.
Jep, tuon "GT5 on liian kliininen" -argumentin allekirjoitan kyllä aiempien pelien kohdalta. Ja itsekin toivoin vähän vauriota yms mukaan palettiin. Mielestäni sain mitä toivoin raporttien osalta.
Pointti oli se, ettei minusta GT5:lle ole luvattu mitään markkinoiden parasta tai täydellistä vauriomallinnusta, koska se ei taas ole GT-sarjan tyyliä. On eri asia toivoa jotain lisäystä - kuin toivoa, että se lisäys olisi markkinoiden paras. Keskustelu on nyt sillä tasolla, että missä pelissä on kattavampi vauriomallinnus kuin GT5:ssa.. Mulle on ainakin tärkeintä, että sellainen on nyt lisätty ja siinä mielessä lupaus lunastettu.
Totta, jo 200 autoa riittäis... totta, en tarvitse sisänäkökulmaa itsekään, mutta ymmärrän kritiikin kun useat haluaa nimenomaan sieltä ajaa.
Toki kritiikkiä voi antaa, jos sisäkulma on se "juttu" mistä haluaa pelata. Ja kuten joku jo aiemmin sanoi, niin vähän turhaankin näitä pelejä mainostetaan erilaisilla "luvuilla" ja autojen määrillä. Tarvitseeko normi-pelaaja 1000:ta autoa? Tuskin. Ongelma on vain siinä, että forumeilla tartutaan näihin tiettyihin ongelmiin tai kritiikkiin, ja sitten puhutaan vain niistä. Se on valitettavasti liian usein vallalla kun Sonyn julkaisemista peleistä puhutaan.