Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kieltämättä tuohon kokemukseen vaikuttaa sekin että toista on päässyt ajamaan microsoftin paskaratilla ja toista modatulla G27:lla. Tosin kyllä Forza3 tuntuu monella tapaa enemmän arcadelta.. ajaminen on aivan tolkuttoman anteeksiantavaa kautta linjan. Turismokaan ei tunnu enään yhtä hyvältä jos siinä iskee niitä parhaita renkaita alle, alkaa olla pitoa jo liikaa siinä vaiheessa.. mutta fysiikoiltaan paljon eläväisemmältä tuntuu kyllä Turismo. Itsehän rankkaan melkein jopa GT4:sen ja Forza 2:sen tuon kolmosen edelle.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Netti on kyllä täynnä melkoisia höpöhöpö juttuja "artikkeleina", kun kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. Nyt viimeksi luin muutamat jutut GT5:n vaurio mallinnuksesta.. "vaurio mallinnus tulee levelillä 20" ja "täysille se tulee levelillä 40" ja tukena selityksille on jotain nettivideoita.. konsolifinin keskusteluissa tullut esille että vauriomallinnus olisi jo alusta asti mutta ruttaaminen vaatisi todella paljon törmäämisiä.. mites se nyt sitten on, miten noin erilaisia mielipiteitä/huhuja voi olla???
Eikö joku voisi nyt testata tämän lopullisesti, tekee 2-3 eri tasolla samanlaiset x kpl törmäyksiä ja video ne niin loppuu hämärät spekuloinnit?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

..konsolifinin keskusteluissa tullut esille että vauriomallinnus olisi jo alusta asti mutta ruttaaminen vaatisi todella paljon törmäämisiä..

Arcade-puolella törmäilin pirusti ihan testimielessä (ja trophyn perässä) jollain ralliautolla ja tietty määrä piti törmäillä yms että esim. ovi irtosi ja konepelti alkoi heilumaan. Nascar-puolella sitten tuli peltivahinkoa ja auton saa myös ympäri kohtuu helposti. Mulla tosin lv. 7-8, joten en sitten tiedä voiko tuo jotenkin lisääntyä myöhemmin. Mutta osia ei irtoile pelissä ihan helposti ja kyllä vaatii törmäilyä (omien kokemusten mukaan - en tietenkään ole tasolla 20 saati 40).

EDIT: Täällä jotain videota arcade-törmäilystä ja vähän tuohon tapaan se itselläkin lopulta meni:
http://www.youtube.com/watch?v=XINuNcmXfLI

Kyllä GT5:ssa on vauriomallinnus, mutta se ei ole sellainen mitä ilmeisesti osa kuvitteli etukäteen, eikä ainakaan "kokonaisvaltainen" sellainen. Peli on niin massiivinen paketti kaikkea, että aika erikoista jos tuohon vauriomallinnukseen kulminoituu sen mahd. hyvyys tai huonous. Ei kai kukaan jotain Forza 3:aan (joka on aika kevyt sekin) vaurioiden takia pelaa?

Mutta niille joille vauriomallinnus on GT5:sen mielenkiintoisin ja odotetuin ominaisuus: GT5:sta ei kannata ostaa, jos vauriomallinnus on elämää suurempi asia. GT5 ei tarjoa "täyttä" vauriomallinnusta (mitä itse "täydellä" ymmärrän). En sitten tiedä mikä peli sellaista tarjoaa, mutta katseet sitten niihin peleihin. Teitä on nyt varoitettu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En sitten tiedä mikä peli sellaista tarjoaa, mutta katseet sitten niihin peleihin. Teitä on nyt varoitettu.

Tuolla alueella suvereenejä kuninkaita ovat Motorstormit ja Burnout Paradise. Auton saa näissä todella näyttävästi kappaleiksi, ruttuun, osiksi ja osat lentelemään pitkin tannerta. :p
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Top Gear pisti suomalainen iRacing-guru Greger Hutun oikean kilpurin rattiin, ja pelkän pelikokemuksen voimalla mies pärjäsi oikein hyvin: Geek, rebooted - BBC Top Gear

"The telemetry confirms it. His braking points are spot on. He's firm and precise on the throttle. And in the fastest corner, he's entering at 100mph compared to an experienced driver's 110 - a sign of absolute confidence and natural feel for grip."

Pakko nostaa herralle hattua, ja samalla ihmetellä miten kova simu iRacing selkeästi on.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Huom! En nyt kritisoinut gt5 vauriomallinnusta vaan _juttuja_ siitä, muuttuuko se levelien mukaan vai ei, käyttäjien "jutuilla" ei "netissä" tunnu olevan mitään käsitystä asiasta..
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tuolla alueella suvereenejä kuninkaita ovat Motorstormit ja Burnout Paradise. Auton saa näissä todella näyttävästi kappaleiksi, ruttuun, osiksi ja osat lentelemään pitkin tannerta. :p

Juu, mutta itse puhuinkin näistä "semi-simuista" mitä mm. GT:t ja Forzat edustavat.

Huom! En nyt kritisoinut gt5 vauriomallinnusta vaan _juttuja_ siitä, muuttuuko se levelien mukaan vai ei, käyttäjien "jutuilla" ei "netissä" tunnu olevan mitään käsitystä asiasta..

En ole asiaan kovin syvällisesti perehtynyt, mutta tuohon "tuleeko vaurioita helpommin selkeästi korkeammilla leveleillä" -kysymykseen varmaan saadaan enemmän vastauksia kun porukka on peliä pidemmälle pelannut. Voi hyvin olla, ettei mikään muutu, mutta tänne vain raporttia jos levelit alkavat olla korkealla ja kokemusta aiheesta on. Sana on vapaa.

Tähän mennessä olevan tiedon ja oman kokemuksen valossa "fakta" on tässä: GT5:ssa on vauriomallinnus. Mutta GT5:ssa ei ole ns. "täyttä" vauriomallinnusta. Vauriomallinnus näyttää myös vaihtelevan esim. uratilan tai arcade-muodon välillä (ts. arcade on "rennompaa" pelaamista siinäkin suhteessa).
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Levelillä 20 nyt GT:ssä, damagen suhteen ei ole näkynyt minkäänlaista muutosta parempaan. Eipä tuo siis taida mihinkään valitettavasti kehittyä leveleiden kasvaessa. Muutenkin olisi kyllä ehkä pelihistorian typerimipiä suunnitteluratkaisuja, että peliä täytyisi tahkota kymmeniä tunteja saadakseen tuollaisen perusominaisuuden käyttöön. Tosin onhan se ehkä vielä käsittämättömämpää, että sitä ei ole käytössä missään vaiheessa..

Toivottavasti nyt päivityksellä tuon asian korjaisivat.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tosin onhan se ehkä vielä käsittämättömämpää, että sitä ei ole käytössä missään vaiheessa..

Niin, onneksi se on GT5:ssä kuitenkin olemassa, vaikkei täydellinen olekaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Niin, onneksi se on GT5:ssä kuitenkin olemassa, vaikkei täydellinen olekaan.

No ei oikeastaan. Auton hajottaminen tosiaan vaatii monen minuutin tahallista kolarointia ympäriinsä. Tämä siis Arcadessa, uramoodin puolella en ole varma saako autoa rikki mitenkään. Nykyisellään siis vauriomallinnus on käytännössä ihan sama kuin sitä ei olisi ollenkaan, koska autoa ei rikki normaalilla pelaamisella saa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mitä ******, aivan uskomattomia screen tearing prosentteja? Eikai tämä voi pitää paikkaansa? Keskiverto ruudunpäivityskin hieman epäilyttää, eikös Yamauchi sanonut joskus jotain tyyliin "alle 60fps peliä voi hädin tuskin sanoa peliksi"?

Special Stage Route 7
通常:Avg:43.400fps Min-Max:35.5-53.5fps Tear:70.222%
車内:Avg:37.483fps Min-Max:31.0-45.5fps Tear:60.500%

Chamonix
通常:Avg:52.733fps Min-Max:43.5-58.0fps Tear:84.306%
車内:Avg:47.900fps Min-Max:40.0-54.5fps Tear:78.250%

London
通常:Avg:57.110fps Min-Max:48.5-60.0fps Tear:53.002%
車内:Avg:48.400fps Min-Max:39.5-57.0fps Tear:78.385%

ゲーãƒ*ã¯ãã¾ã¾ã«ï¼Žï¼Žï¼Žï¼Žï¼Ž:GRAN TURISMO 5 フレーãƒ*レート分æž(Cockpit)

PS. mun japani on vähän ruosteessa, mitä 通常 ja 車内 tarkoittaa (päivä ja yö ?)?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Aika järkyttävää sontaa nuo lukemat tosiaan on, kun peliä on mainostettu jo vuosia supermega-60fps-silmänkarkkina. Pelissä en kyllä huomaa mitään häiritseviä fps-droppeja, onneksi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mitä ******, aivan uskomattomia screen tearing prosentteja? Eikai tämä voi pitää paikkaansa?
Pitänee paikkansa, jos pelaa Premium-autolla koppikuvakulmasta. Bumper camista itse pelaavana törmään repeilyyn käytännössä varsin harvoin. Kuvakulman lisäksi asiaa vaikuttaa valittu rata. Toisilla radoilla repeilyä tapahtuu enemmän, toisilla vähemmän.

Mutta vaikka luvuista ehkä voikin saakin sellaisen kuvan, että repeilyä tapahtuu joka about joka sekunti, käytännössä näin ei todellakaan ole. Eikä ainakaan oma peli- taikka ajonautintoni ole ollut vaarassa vielä kertaakaan. Toki toivon, että PD:n tiimi onnistuisi kaivamaan jostakin hihasta muutaman ylimääräisen tempun, jolla repeily saataisiin kuriin. Kyllähän nuo lukuina ovat ihan hillittömiä, ja en muista aiemmista ruudunpäivitysanalyyseista yhden ainutta peliä, jossa olisi päästy edes 60 prosenttiin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Auton hajottaminen tosiaan vaatii monen minuutin tahallista kolarointia ympäriinsä.

..eli se on ainakin olemassa. Odotan edelleen sitä linkkiä, missä PD on luvannut täyden vauriomallinnuksen peliin. En väitä, ettei sellaista olisi olemassa, mutta mielelläni sen näkisin.

Me tavallaan väitellään (?) saman asian kahdesta eri puolesta. Itse väitän, ettei täyttä vauriomallinnusta (mitä muuten ei ole F3:aan) ole koskaan ollut tarkoitus peliin laittaa. Nykyinen on tavallaan pieni palvelus faneja kohtaan, mutta jos haluaa kunnolla törmäillä niin pelaa jotain muuta peliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mutta vaikka luvuista ehkä voikin saakin sellaisen kuvan, että repeilyä tapahtuu joka about joka sekunti, käytännössä näin ei todellakaan ole. Eikä ainakaan oma peli- taikka ajonautintoni ole ollut vaarassa vielä kertaakaan.

Tuo sama homma on nimenomaan minullakin, kun mutkissa keskittyy siihen tiehen 20 metriä auton edellä, niin ei todellakaan ehdi näkemään mitään repeilyjä ruudun keskivaiheilla. Miten tuo tearing oikeastaan haittaa ketään? Epätasainen fps olisi paljon pahempi ongelma, mutta ei siinäkään näe koskaan mitään dramaattisia tökkimisiä, ehkä se on tasaisesti huono :p
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Joo itseänikin oikein yllätti miten vähän tuo graafinen epätasaisuus pelissä lopun viimeksi häiritsee. Ei muuten Forzakaan näyttänyt pahalta kun sitä eilen kaverin kanssa pelailin :D
Forza 3 on ehkä tasaisen hyvän näkönen mutta Turismossa on niitä leuanpudotus hetkiä paljon enempi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

..eli se on ainakin olemassa. Odotan edelleen sitä linkkiä, missä PD on luvannut täyden vauriomallinnuksen peliin. En väitä, ettei sellaista olisi olemassa, mutta mielelläni sen näkisin.

Me tavallaan väitellään (?) saman asian kahdesta eri puolesta. Itse väitän, ettei täyttä vauriomallinnusta (mitä muuten ei ole F3:aan) ole koskaan ollut tarkoitus peliin laittaa. Nykyinen on tavallaan pieni palvelus faneja kohtaan, mutta jos haluaa kunnolla törmäillä niin pelaa jotain muuta peliä.

Nojoo, kyllähän siellä Arcaden puolella jonkinlainen vauriomallinnus periaatteessa on olemassa. Mutta en kyllä näkisi tuota kovin suurena palveluksena faneja kohtaan, koska kovin moni sarjan fani tuskin ajaa autoa pelissä sillä tavalla, että juurikaan tulisi damagea koskaan kokemaan.

En itsekään mitään täydellistä vauriomallinnusta ole peliin koskaan odottanutkaan. Minulle riittäisi aivan hyvin kun autoihin saisi edes pieniä naarmuja, lommoja tai repsottavia puskureita aikaan pienillä osumilla. Jo silloin joutuisi kilpailuissa edes vähän varomaan, ettei kolhi hienoa ja kovalla työllä hankittua menopeliään, josta taas saisi kilpailuihin vähän lisäjännitystä kun joutuisi ajamaan tarkemmin.

En ihan tarkkaan muista mitä PD aikanaan vauriomallinnuksen suhteen lupaili, mutta olen aika varma, että jotain nykyistä huomattavasti parempaa lupailtiin.

Pikaisella googletuksella löytyi tämmöisä linkkejä: linkki, toinen linkki ja kolmas linkki. Jokaisessa noista taidettiin puhua myös mekaanisesta damagesta, jota ei lopulta pelistä löydy kuitenkaan missään muodossa.
 
Pikaisella googletuksella löytyi tämmöisä linkkejä: linkki, toinen linkki ja kolmas linkki. Jokaisessa noista taidettiin puhua myös mekaanisesta damagesta, jota ei lopulta pelistä löydy kuitenkaan missään muodossa.

Hohoo, on kyllä ollut suuret puheet :)

- All vehicles have modeled cockpits (170 premium cars will have interior damage modeling)
- All vehicles will have both physical and mechanical damage modeling
- Full weather and night racing on all tracks
- Night/Day cycle on all tracks

EDIT: Täällä jotain videota arcade-törmäilystä ja vähän tuohon tapaan se itselläkin lopulta meni:
YouTube - Gran Turismo 5 gameplay damage

Tuohan on ihan hyvä taso peltien vääntymiselle, miten lie, säilyykö maalipinta "uutena" vai tuleeko siihen vauriota?
Mutta jos nyt positiivisena puolena vois sanoa niin maksimivaurio tasona ihan hyvä, laittasivat vaan toimimaan sen "herkemmin" (autot kun ruttautuu varsin herkästi) niin muuttuisi varmasti vauriomallinnus kritiikkikin positiiviseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Joko porukka on bongannu tän V2.fi grafiikkavertailun, aika mielenkiintonen HD pätkä. Näkyyks tuota välkkymis hommaa kuinki usein pelissä, tai noissa replay-pätkissä? Ainaki tuos pätkäs aika karun näköstä tuo GT5 varjon ja auton alaosien välkkyminen ~6mins kohdalla.

YouTube - V2.fi grafiikkavertailu: Forza Motorsport 3 vs. Gran Turismo 5


Ja tänää näköjään tippunu metascoret vähäsen alaspäin Gran Turismo 5 for PlayStation 3 Reviews, Ratings, Credits, and More at Metacritic
 
Ylös Bottom