Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mitä ******, aivan uskomattomia screen tearing prosentteja? Eikai tämä voi pitää paikkaansa?
Pitänee paikkansa, jos pelaa Premium-autolla koppikuvakulmasta. Bumper camista itse pelaavana törmään repeilyyn käytännössä varsin harvoin. Kuvakulman lisäksi asiaa vaikuttaa valittu rata. Toisilla radoilla repeilyä tapahtuu enemmän, toisilla vähemmän.

Mutta vaikka luvuista ehkä voikin saakin sellaisen kuvan, että repeilyä tapahtuu joka about joka sekunti, käytännössä näin ei todellakaan ole. Eikä ainakaan oma peli- taikka ajonautintoni ole ollut vaarassa vielä kertaakaan. Toki toivon, että PD:n tiimi onnistuisi kaivamaan jostakin hihasta muutaman ylimääräisen tempun, jolla repeily saataisiin kuriin. Kyllähän nuo lukuina ovat ihan hillittömiä, ja en muista aiemmista ruudunpäivitysanalyyseista yhden ainutta peliä, jossa olisi päästy edes 60 prosenttiin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Auton hajottaminen tosiaan vaatii monen minuutin tahallista kolarointia ympäriinsä.

..eli se on ainakin olemassa. Odotan edelleen sitä linkkiä, missä PD on luvannut täyden vauriomallinnuksen peliin. En väitä, ettei sellaista olisi olemassa, mutta mielelläni sen näkisin.

Me tavallaan väitellään (?) saman asian kahdesta eri puolesta. Itse väitän, ettei täyttä vauriomallinnusta (mitä muuten ei ole F3:aan) ole koskaan ollut tarkoitus peliin laittaa. Nykyinen on tavallaan pieni palvelus faneja kohtaan, mutta jos haluaa kunnolla törmäillä niin pelaa jotain muuta peliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mutta vaikka luvuista ehkä voikin saakin sellaisen kuvan, että repeilyä tapahtuu joka about joka sekunti, käytännössä näin ei todellakaan ole. Eikä ainakaan oma peli- taikka ajonautintoni ole ollut vaarassa vielä kertaakaan.

Tuo sama homma on nimenomaan minullakin, kun mutkissa keskittyy siihen tiehen 20 metriä auton edellä, niin ei todellakaan ehdi näkemään mitään repeilyjä ruudun keskivaiheilla. Miten tuo tearing oikeastaan haittaa ketään? Epätasainen fps olisi paljon pahempi ongelma, mutta ei siinäkään näe koskaan mitään dramaattisia tökkimisiä, ehkä se on tasaisesti huono :p
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Joo itseänikin oikein yllätti miten vähän tuo graafinen epätasaisuus pelissä lopun viimeksi häiritsee. Ei muuten Forzakaan näyttänyt pahalta kun sitä eilen kaverin kanssa pelailin :D
Forza 3 on ehkä tasaisen hyvän näkönen mutta Turismossa on niitä leuanpudotus hetkiä paljon enempi.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

..eli se on ainakin olemassa. Odotan edelleen sitä linkkiä, missä PD on luvannut täyden vauriomallinnuksen peliin. En väitä, ettei sellaista olisi olemassa, mutta mielelläni sen näkisin.

Me tavallaan väitellään (?) saman asian kahdesta eri puolesta. Itse väitän, ettei täyttä vauriomallinnusta (mitä muuten ei ole F3:aan) ole koskaan ollut tarkoitus peliin laittaa. Nykyinen on tavallaan pieni palvelus faneja kohtaan, mutta jos haluaa kunnolla törmäillä niin pelaa jotain muuta peliä.

Nojoo, kyllähän siellä Arcaden puolella jonkinlainen vauriomallinnus periaatteessa on olemassa. Mutta en kyllä näkisi tuota kovin suurena palveluksena faneja kohtaan, koska kovin moni sarjan fani tuskin ajaa autoa pelissä sillä tavalla, että juurikaan tulisi damagea koskaan kokemaan.

En itsekään mitään täydellistä vauriomallinnusta ole peliin koskaan odottanutkaan. Minulle riittäisi aivan hyvin kun autoihin saisi edes pieniä naarmuja, lommoja tai repsottavia puskureita aikaan pienillä osumilla. Jo silloin joutuisi kilpailuissa edes vähän varomaan, ettei kolhi hienoa ja kovalla työllä hankittua menopeliään, josta taas saisi kilpailuihin vähän lisäjännitystä kun joutuisi ajamaan tarkemmin.

En ihan tarkkaan muista mitä PD aikanaan vauriomallinnuksen suhteen lupaili, mutta olen aika varma, että jotain nykyistä huomattavasti parempaa lupailtiin.

Pikaisella googletuksella löytyi tämmöisä linkkejä: linkki, toinen linkki ja kolmas linkki. Jokaisessa noista taidettiin puhua myös mekaanisesta damagesta, jota ei lopulta pelistä löydy kuitenkaan missään muodossa.
 
Pikaisella googletuksella löytyi tämmöisä linkkejä: linkki, toinen linkki ja kolmas linkki. Jokaisessa noista taidettiin puhua myös mekaanisesta damagesta, jota ei lopulta pelistä löydy kuitenkaan missään muodossa.

Hohoo, on kyllä ollut suuret puheet :)

- All vehicles have modeled cockpits (170 premium cars will have interior damage modeling)
- All vehicles will have both physical and mechanical damage modeling
- Full weather and night racing on all tracks
- Night/Day cycle on all tracks

EDIT: Täällä jotain videota arcade-törmäilystä ja vähän tuohon tapaan se itselläkin lopulta meni:
YouTube - Gran Turismo 5 gameplay damage

Tuohan on ihan hyvä taso peltien vääntymiselle, miten lie, säilyykö maalipinta "uutena" vai tuleeko siihen vauriota?
Mutta jos nyt positiivisena puolena vois sanoa niin maksimivaurio tasona ihan hyvä, laittasivat vaan toimimaan sen "herkemmin" (autot kun ruttautuu varsin herkästi) niin muuttuisi varmasti vauriomallinnus kritiikkikin positiiviseksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Joko porukka on bongannu tän V2.fi grafiikkavertailun, aika mielenkiintonen HD pätkä. Näkyyks tuota välkkymis hommaa kuinki usein pelissä, tai noissa replay-pätkissä? Ainaki tuos pätkäs aika karun näköstä tuo GT5 varjon ja auton alaosien välkkyminen ~6mins kohdalla.

YouTube - V2.fi grafiikkavertailu: Forza Motorsport 3 vs. Gran Turismo 5


Ja tänää näköjään tippunu metascoret vähäsen alaspäin Gran Turismo 5 for PlayStation 3 Reviews, Ratings, Credits, and More at Metacritic
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Näkyyks tuota välkkymis hommaa kuinki usein pelissä, tai noissa replay-pätkissä?
Noin 15 tuntia GT5:n parissa viime päivinä (lue: öinä) viettäneen sanon, että noita räpsyviä taikka todella pahasti sahalaitaisia varjoja näkee käytännössä varsin harvoin, ja silloinkin vain sekunnin tai muutaman kerrallaan. Ilmiö toki korostuu, jos jää köröttelemään radalle kävelyvauhtia, mutta todellisessa kilpatilanteessa noita ei näe tai ehdi näkemään.

Update! Gran Turismon historiasta ja teknisestä kehityksestä kiinnostuneiden kannattaa käydä lukemassa Digital Foundryn uusi Gran Turismo Evolution -artikkeli. Sen lopusta löytyy 1080p@60-videokuvaakin tosi puristeille.

The video below is the end product of our experiment. We've got the same five courses and the same five cars, running in GT titles from PlayStation, PSP, PlayStation 2 and PS3, and the comparison is quite extraordinary. It's a bit of a shame that replay angles were not standardised earlier, as the jump from PS1 to the other platforms can be rather jarring, but rest assured, these are the same corners on the same tracks - an evolution of both Polyphony Digital's development prowess and indeed the raw hardware power of the PlayStation consoles.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Noin 15 tuntia GT5:n parissa viime päivinä (lue: öinä) viettäneen sanon, että noita räpsyviä taikka todella pahasti sahalaitaisia varjoja näkee käytännössä varsin harvoin, ja silloinkin vain sekunnin tai muutaman kerrallaan. Ilmiö toki korostuu, jos jää köröttelemään radalle kävelyvauhtia, mutta todellisessa kilpatilanteessa noita ei näe tai ehdi näkemään.


Lumella/sodalle mis pölyä lentää niin toi on puolta pahempaa, asfaltilla oon ehkä kerra nähnyt.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Netti on kyllä täynnä melkoisia höpöhöpö juttuja "artikkeleina", kun kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa. Nyt viimeksi luin muutamat jutut GT5:n vaurio mallinnuksesta.. "vaurio mallinnus tulee levelillä 20" ja "täysille se tulee levelillä 40" ja tukena selityksille on jotain nettivideoita.. konsolifinin keskusteluissa tullut esille että vauriomallinnus olisi jo alusta asti mutta ruttaaminen vaatisi todella paljon törmäämisiä.. mites se nyt sitten on, miten noin erilaisia mielipiteitä/huhuja voi olla???
Eikö joku voisi nyt testata tämän lopullisesti, tekee 2-3 eri tasolla samanlaiset x kpl törmäyksiä ja video ne niin loppuu hämärät spekuloinnit?

Sony vastasi tähän asiaan että vauriomallinnus on "täysillä päällä" heti alusta asti.
Gran Turismo 5's Damage Explained - PlayStation 3 News at IGN
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Juuri eilen pamautin jarrutuksessa edellä ajavan perään, vauhtia oli noin 80km/h. Auto alkoi savuamaan ja puoltamaan oikealle. Kierroksia oli enää kolme ja ajattelin selviäväni loppuun, autoni oli kuitenkin selvästi muita nopeampi ja olisin halutessani dominoinut kisaa ihan suvereenisti. Tylsistymistä vältellen olin jättäytynyt keskikastiin ja tästä syystä peräänajo. No, kotteroni ei kuitenkaan enää ollut kilpailukykyinen ja jäinkin letkan hännille vaikka ajoin ihan tosissani. Jouduin tekemään varikkopysähdyksen ja (ei kovinkaan realistisesti) autoni korjattiin entiselleen 10 sekunnissa ja palattuani radalle kirin muut kiinni ja vielä voitin.

Eivät nämä tilanteet kovi yleisiä ole, välillä on tullut ajettua kovemmassakin vauhdissa päin muita ja vahingot ovat olleet lievempiä. Vauriomallinnus siis toimii vähän oudosti.

Livestä on vieläkin muistissa kuinka ajoimme Maple Valley - radalla pääsuoraa rinta rinnan, Senna vs Prost meiningillä joka tietenkin johti yhteentörmäykseen. Mun auto meni täysin paskaksi, sun auton kuntoa en muista.

PS. Se oli sun syy. :D
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Efektit vaihtelevat autosta riippuen. Premium racing-autoissa on suurimmat näkyvät vauriot ja irtoavia rungon osia.

Tiedossa. Ei tuohon silti voi olla pettymättä Shiftin ja Dirtin jälkeen, ei voi mitään. Sama olisi ollut jättää poiskin (tai käyttää kehitysaika hyödyllisempään... AI AI AI!!), kuin turata tuollaista puolivillaista joka ei herätä juurikaan aaah-elämyksiä.

Tosin vielä häiritsevämpiä ovat edelleen ne universumin hurjimmasta materiaalista valmistetut lippusiimat, jotka pompauttavat auton 200 törmäyksestä takaisin tielle. Ei voi olla niin paha raksi jatkaa kentän rajoja edes joitakin metrejä radan ulkopuolelle, jotta jokin ulosajon fiilis syntyisi...

Mielipidekysymyksiä ja rutinaa, sinänsä turhaa. Nordscheilfe on kuitenkin mallinnettu vielä entistäkin huimemmalla tarkkuudella ja pelkästään sen takia voisin maksaa 100e tästä lärpäkkeestä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Tiedossa. Ei tuohon silti voi olla pettymättä Shiftin ja Dirtin jälkeen, ei voi mitään. Sama olisi ollut jättää poiskin (tai käyttää kehitysaika hyödyllisempään... AI AI AI!!), kuin turata tuollaista puolivillaista joka ei herätä juurikaan aaah-elämyksiä.

Shift ja Dirt olisivat voineet puolestaan panostaa tarkempiin automalleihin, 1080p grafiikkaan, 60fps ruudunpäivitykseen, kunnolliseen ajomalliin ja fysiikkaan turhan kermavaahtokuorrutuksen sijaan ;)

Tosin vielä häiritsevämpiä ovat edelleen ne universumin hurjimmasta materiaalista valmistetut lippusiimat, jotka pompauttavat auton 200 törmäyksestä takaisin tielle.

Tuokin vaihtelee hieman radasta riippuen. Lontoossa ei voi ajaa talon ikkunasta sisään, mutta avarammilla radoille pääsee ihan riittävän kauas ulos. Olisihan se tietysti muikeaa ajaa Eigerissä rotkosta alas Motorstorm tyyliin :D.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Shift ja Dirt olisivat voineet puolestaan panostaa tarkempiin automalleihin, 1080p grafiikkaan, 60fps ruudunpäivitykseen, kunnolliseen ajomalliin ja fysiikkaan turhan kermavaahtokuorrutuksen sijaan ;)

Noh noh... Kyllä Dirt2:sta viimeaikoina paljon tahkonneena GT5 rallipuoli aiheutti MarioCart dejavun ja säälinsekaisen huutonauruefektin.

Shiftiä ei ole tullut aikoihin veivattua, mutta muistan vieläkin sen ooh-elämyksen ensimmäisellä pelikerralla kun sisäkuvakulmasta ajellessa ahtaammassa mutkassa alkoi kajuutassa lennellä lasisilppua, pellit valitti ja fiilis oli kuin tynnyrissä jota potkitaan urakalla kupeisiin. Ei vaan tuohon ylletä tässä leirissä, toki monessa muussa asiassa ollaan valovuosia edellä.

Nää on vaan näitä vuosien odotuksen pettymyksiä, kun ei jaksa enää pelata fanipoikalasit päässä.

EDIT: Onhan TÄSSÄ incar elämyksessä kuitenkin "sitä jotain" enemmän
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Mielipidekysymyksiä ja rutinaa, sinänsä turhaa. Nordscheilfe on kuitenkin mallinnettu vielä entistäkin huimemmalla tarkkuudella ja pelkästään sen takia voisin maksaa 100e tästä lärpäkkeestä.
Ei se tarkkuus kuitenkaan niin huima ole etta tata pelattuaan kannattaisi lahte polkemaan pohjoislenkille uutta ennatysta, joitakin pahoja kohtia siloteltu etc..
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä

Ei se tarkkuus kuitenkaan niin huima ole etta tata pelattuaan kannattaisi lahte polkemaan pohjoislenkille uutta ennatysta, joitakin pahoja kohtia siloteltu etc..

Ja korkeuserot aivan liian laimeita :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tämä postini ei nyt suoraan koske GT5:sta vaan lukiessani ao. pelaajien juttuja tuli vaan mieleen... simu + "tappiin virittäminen" = hienoa? WTF? Ite olen vuoden aikana virittänyt Forzassa "tappiin" yhden auton ja se on käytössä vain leluna jolla ei tee oikeissa kisoissa mitään, eikä se lelunakaan jaksa kovin montaa ajelua kiinnostaa vaikka hupailu autojen kanssa kiinnostaakin.
Tavallaan tuo on ristiriidassa koko simutuksen kanssa, 99% pelaajista nämä tappiin viritetyt kotterot ( 700-1500hp??) ei oikeassa elämässä pysyisi edes käsissä radalla, ja jos pelissä pysyy niin simutus tai edes semi-simutus ole oikea termi :)
Olen kyllä ollut useasti 700hp neliveto auton kyydissä (huiput 300+) ja ajanutkin sitä 400hp tehoisena mutta mutkaradalle en uskaltaisi 700hp moodissa kurkatakaan ja varmasti kierrosajat itselläni olisi paljon paremmat 300-400hp kieppeillä tuossa :)

Okei, peli on peli.. ajan miekin miljoonaa burnoutissa :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tämä postini.....ajan miekin miljoonaa burnoutissa :)

Itse en myöskään harrasta auton tappiin virittämistä ,kun eipä se auto enää lapasessa pysy jos tehoja on liikaa... Forssa 3 yleensä viruttelen autoni siihen A600 luokkaan ja netissä pelaan vain A600 sarjassa.
GT5 olen ihastunut tuohon RX-7:kaan. Kun tykittelen "kovia" aikoja radoilla painelen vireillä että autossa on ~430hp. Nyt piti ottaa kaikki tehot RX:tä (576hp) kun lähdin ajelemaan vähän kovempaan sarjaan missä on ~600hp autoja.
En myöskään tyydy vakio säätöihin mitä GT5/Forssa3 tarjoaa. Aina kun auto on valmis isken kärryn valitsemalleni testi radalle jossa säädän alusta, vaihteet, aerodynamiikka kuntoon :cool: .
 
Ylös Bottom