Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

Naurettavinta on, että Forzan ja GT5:n samoilla autoilla on hämmästyttävän vähän eroa jopa 110' tykkikuvasta katsottuna. Kisoissa ja replayssa ei minkäänlaista. Ainoastaan photomoodissa erot näkyvät ja nekin vain lähizoomeissa.

Ensi konsolisukupolven tullessa Turn 10 joutuu tekemään autonsa uudestaan että näyttää taas "next geniltä". GT autot on jo mallinnettu tulevaisuutta ajatellen ja autot ei tarvitse paljoa työtä PS4:ää varten.

Edit: nämä kuuluisi konsolisotaketjuun...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä (katso myös GT5-yhteisön keskustelut)

autot on jo mallinnettu tulevaisuutta ajatellen ja autot ei tarvitse paljoa työtä PS4:ää varten.

Edit: nämä kuuluisi konsolisotaketjuun...

Mutta sehän ei toki tälle perfektionistiapinalle käy ja homma alkaa taas alusta myös GT6:lla.

Niin ja oikeassa olet ketjutuksesta. Potuttaa vaan niin vietävästi oman lepipelisarjani pilaaminen. Itse annoin arvosanaksi 10/10 ajosimulaattorina, mutta vain 5/10 pelinä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Pelit-lehtikin sai lopulta GT 5 - arvostelun tehtyä: pääarvosana 81, toinen mielipide 89. Vauriomallinnus, pitkät latausajat ja kankea käyttöliitymä olivat miinuksina. Toisella arvostelijalla miinukset vituttivat vähän vähemmän kun antoi sentään 89. Metacritic keskiarvokin näkyi pudonneen jo 84:ään.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

89 on minusta aika osuva arvosana. Pahinta tuossa on pelaamisen kannalta 80-luvun käyttöliittymä. Tolkuttomat lataukset sun muut. Kun olis edes joku pikavaliko josta siirtyä suoraan haluamaansa paikkaan.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Metacritic keskiarvokin näkyi pudonneen jo 84:ään.

Ai niin..
hBFkH.png

(kuvan lähde: NeoGaf/nick - D4Danger)

Vakavasti puhuen GT5 on 9/10-peli. No more, no less.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Vakavasti puhuen GT5 on 9/10-peli.

Vakavasti puhuen olen kyllä eri mieltä. Itseasiassa tuo metan keskiarvo osuu aika hyvin kohdalleen. Peli on hyvä, mutta suunnitteluvirheitä on liikaa.

Päällimmäisinä tulee mieleen
-Järkyttävän kankeat valikot
-Autojen saatavuus rajoitettu. Miksi tehdä tuhat autoa, jos sitten joutuu kuitenkin kärkkymään, että löytää sen haluamansa auton?
-Premium ja Standard autojen suhde. Premium autot ovat näyttäviä, mutta Standard autot ovat paikoin jopa ruman näköisiä ja näitä on kuitenkin 800 kappaletta tuhannesta.
-Autojen ulkoiset muokkausmahdollisuudet. Niinkin yksinkertainen asia kuin auton maalaus on onnistuttu rajoittamaan todella typerästi. Samoin esim. vanteiden kokoa en ole onnistunut muuttamaan.

Toisaalta ajomalli on toimiva ja tämän ansiosta peli ansaitsee pisteensä, mutta ei tästä kyllä kympin peliä saa millään leivottua. IMO.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Toisaalta ajomalli on toimiva ja tämän ansiosta peli ansaitsee pisteensä, mutta ei tästä kyllä kympin peliä saa millään leivottua. IMO.

Ajomalli on paras, parempi kuin missään autopelissä tähän mennessä, ikinä. Yksin se, että jokainen auto tuntuu erilaiselta ajettavalta ja että ajettavuutta voi säätää niin tarkasti haluamakseen, tekee tästä pelistä sen 9 ½ / 10 arvoisen. On totta, että valikoissa ja muissa käytettävyysasioissa on paljon parannettavaa, mutta kun se itse ajaminen on niin upeaa ja nautinnollista, ettei kilpailijoista voi puhua edes samalla kierroksella, niin ei voi kauheasti valittaa. Kun sillä tarkasti viritetyllä M3:lla tai Imprezalla kyykyttää muita Nordschleifella netissä, on tunne niin upea, ettei tuollaisista "kankeista valikoista" tai "auton ulkonäön muokkauksen puutteesta" jaksa edes välittää tai valittaa, kun ei niitä asioita edes siellä Nürrellä kerkiä edes katsomaan, kun autoa ajaa kopista tai etupuskurista.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ajomalli on paras, parempi kuin missään autopelissä tähän mennessä, ikinä. Yksin se, että jokainen auto tuntuu erilaiselta ajettavalta ja että ajettavuutta voi säätää niin tarkasti haluamakseen, tekee tästä pelistä sen 9 ½ / 10 arvoisen.

En ota kantaa PC-simuihin, koska omat kokemukset niistä ovat niin vähäiset ja silti tämä ei pidä paikkaansa. Forza 3 ajettavuus on yhtä lailla erittäin hyvillä kannattimilla, ellei jopa parempi kuin GT5:ssa. Forzassa autot tuntuvat erilaisilta ja säätöjen avulla sen oman peltikasan saa säädettyä juuri sopivaksi.

Forzaan toki jo edellisessä viestissä GT5:sta vertasin ja juuri siksi se ei millään nouse kympin peliksi, kun kilpailija tekee monet asiat niin paljon paremmin. Esimerkiksi valikoiden ja auton säätöjen (niin ulkoisten kuin sisäisten) kanssa ollaan Gran Turismoa edellä. Forzassa on mahdollista muuttaa renkaiden kokoa, vaihtaa vetotapaa, vaihtaa koko moottori tai maalata autonsa millä värillä tahansa, ja niin monta kertaa kuin haluaa. Tarraeditorin avulla voi lisäksi lätkäistä auton kylkeen käytännössä ihan mitä kuvioita tahansa. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Tämän jälkeen pelkkä GT5:n ajotuntuma ei vain riitä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

-Autojen saatavuus rajoitettu. Miksi tehdä tuhat autoa, jos sitten joutuu kuitenkin kärkkymään, että löytää sen haluamansa auton?
Tämä on sitä realismia,ei live elämässäkään heti löydä haluamaansa autoa.:D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tämän jälkeen pelkkä GT5:n ajotuntuma ei vain riitä.

Kukin arvostaa tietenkin eri ominaisuuksia, ei siinä mitään. Jollekin se auton maalaaminen ja vanteiden kanssa leikkiminen on tärkeämpää kuin itse ajaminen. Tällaiset kaverit esittelevät sitten niitä autojaan Motor Show'ssa ja näyttelyissä, kun toiset taas ajavat niillä autoillaan. Valintojen maailma.

Kuten jo sanoin, GT 5:ssä on kehitettävää juuri noissa valikoissa ja autojen ulkokuoren muokkailussa, mutta itse arvostan sitä autolla ajamista niin paljon enemmän enkä muuten voisi kuvitellakaan ajavani edes videopelissä myrkynvihreän-violetin-kukertavalla M3lla tai Imprezalla :D M3 on joko musta tai punainen, Impreza sähkön sininen ja piste!
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En sen syvemmin jaksa aiheesta kirjoittaa, mut se on totta että pelissä on asteen monimutkaiset ja hitaat valikot. Ja siellä täällä on parannettavaa. Mikään autopelien jumalpeli ei ole kyseessä.

Mut GT5 on silti 9/10-peli. Massiivinen paketti ja huippuluokan ajotuntuma. Eurogamerin arvostelu ehkä paras mitä pelistä tehty, sillä siinä on katsottu peliä enemmän kokonaisuutena. Monet jäävät junnaamaan pelin negatiivisiin pikku seikkoihin (se, etteivät kaikki autot ole täysin mallinnettu ei ole miinus - on vain plussaa että osa on mallinnettu ns. viimeisen päälle), sillä niitä löytyy joka pelistä.

Luin tuossa TM:n arvostelun pelistä. Varmaan kaksi sivua jauhetaan pelin kaikista mahd. pikku virheistä. Tilaa olisi ollut kirjoittaa paljon muustakin.. Oh well.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jollekin se auton maalaaminen ja vanteiden kanssa leikkiminen on tärkeämpää kuin itse ajaminen.

Forza ei ihan pelkästää rajoitu tuohon, vaan ulkonäön lisäksi erilaisilla vanteilla on paino joka tietenkin vaikuttaa ajokokemukseen. Puhumattakaan luonnollisesti spoilereista ja levikkeistä ja muista. Maalauskikkailut ei ole minulle sitä ominta alaa, mutta täytyy silti myöntää että todella hienoja ja omalaatuisia värityksiä on porukka saanut kasaan. En sanoisi että tuo olisi enää leikkimistä, sehän on integroitu aika selkeästi osaksi peliäkin. Ei sillä että sinä tietäisit siitä, koska eihän sinua kiinnosta. ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Uusintakierrokselle väittelyssä:rolleyes:. GT 5 omaa kyllä mahtavan ajomallin, mutta sen potentiaali on kyllä sössitty pahemman kerran. Tekoälyä vastaan pelaaminen aiheuttaa harmaita hiuksia, kohtuullisesti tehty vauriomallinnus on kustu älyttömällä tavalla (miksi?) ja moninpelikin vaatii sitten tämän vuoksi ilmeisesti tutun herrasmiesporukan, jotta siitä voi kunnolla nauttia. Jos olet yksinpelaaja, niin kyllähän peli osaa laittaa v-käyrän uskomattomiin sfääreihin uskomattomilla suunnitteluvirheillä! Prologuessa pelaaminen oli nautittavaa, koska teho- ja painorajoitukset tekivät kisoista haastavia. Tätäkään ominaisuutta ei ilmeisesti mistään kokoversion kisoista löydy?

Ja mikä ihme siinä on, kun peli ei saa aikaiseksi esimerkiksi yli 400 heppasella M3:lla kunnon vauhdintunnetta pienemmillä nopeuksilla (0-200 km/h). Kurviin mentäessä 100 km/h mittarissa homma ei kyllä yhtään näytä siltä. Ratin aiheuttamat forcet varmasti auttavat asiaa, mutta näin padipelaajalle. Turha on myös siitä kitistä, että tällaisia pelejä pelaataan vain ratilla ja polkimilla. Meikäläiselle ilmestyy sellainen ruma viritys kotia siinä vaiheessa, kun on varaa tehdä pelille oma pelinurkkaus miesten virkistyshuoneeseen omalla pleikalla ja töllöllä varustettuna.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Kukin arvostaa tietenkin eri ominaisuuksia, ei siinä mitään. Jollekin se auton maalaaminen ja vanteiden kanssa leikkiminen on tärkeämpää kuin itse ajaminen. Tällaiset kaverit esittelevät sitten niitä autojaan Motor Show'ssa ja näyttelyissä, kun toiset taas ajavat niillä autoillaan. Valintojen maailma.

Niin mutta kun Forzan kanssa ei tarvitse valita. Samassa paketissa kun on huippu ajotuntuma ja autojen muokkaaminen viety todella pitkälle, niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Tätä itse asiassa olen koko ajan hakenut takaa. Forza on täydellisempi kokonaisuus kuin GT5. Tämä ei tee Gran Turismosta huonoa, mutta samalla ne kömmähdykset tulee selkeämmin esiin. Jos GT5 on vähän kahdeksikon paremmalla puolella arvosanoilla mitatessa, niin Forza sitten keikkuisi siellä ysin paremmalla puolella viimeistellymmän kokonaisuutensa ansiosta. Tämän takia tuo metan arvosana osuu omien mieltymyksien kanssa aika hyvin yhteen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Ei sillä että sinä tietäisit siitä, koska eihän sinua kiinnosta. ;)

Juu ei tuo maalipensselin, erilaisten spoilereiden ja vanteiden kanssa leikkiminen kiinnosta. Näin tekniikan alan koulutuksen saaneena tuo tekninen virittely- ja säätöpuoli kiinnostaa hyvin paljon enemmän.

Hieno homma, että Forzassa on myöskin hyvä ajotuntuma. GT 5:ssä kun olen ajellut myös sellaisilla autoilla, joita olen oikeassa elämässä päässyt myös ajamaan, niin on pakko sanoa, että tuntuu ajaminen kyllä hämmästyttävän paljon samalta kuin oikeassa elämässä. Siihen perustan sen väitteeni, että GT 5:ssä on paras ajotuntuma. En siis ole suinkaan ottamassa mitään Forzalta pois, vaan totean korkeintaan, että GT 5 tarjoaa minulle kaiken tarvittavan virittelypuolella ja lisäksi vielä sen "realistisen" ajomallinnuksen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Tasapuolisuuden vuoksi voin itse myöntää, että olisin toivonut Forza 3:sta tuttua maalaus/logo/online-kauppa/ym-systeemiä myös GT5:seen. Koska Kaz on halunnut peliin niin pirusti kaikkea muutenkin, niin miksi ei "visuaalista tuunausta" myös? Ei se tosiaan paljon itse ajamiseen vaikuta, mutta lisänä se oli F3:ssa erinomainen ajatus. Online-puoli on varmaan F3:ssa muutenkin asteen tiukemmassa iskussa..

Mites muuten trophy vs achievement -porukka mieltää pelit ja niiden erot? F3:sta ainakin jäi se fiilis, että siinä voi aika helposti saada pisteitä (koska voi laittaa helpot asetukset ja silti saada achievementit), kun taas GT5 vaatii oikeasti paneutumista, sitoutumista ja myöhemmin rehellistä taitoa (ehkä rattia myös?). Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on ihan kiva juttu...
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on ihan kiva juttu...

Oikeastaan näin, ehkäpä ihan pieni korjaus: "Platina GT5:ssa on saavutus - 1000 pistettä F3:ssa on aikaavievä juttu..."

Achievementit eivät ole vaikeita, mutta kultamitali kaikista kisoista ei tule ihan hetkessä. Jos joku vielä muistaa montako niitä kisoja oli... Muistelisin (voi mennä kyllä reilusti metsään), että joku 140 Cuppia, jotka kaikki koostuvat vähintään kolmen kisan setistä. Parhaimmillaan jopa 13 kisan setistä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jotain maalauksen puuttumista ei mielestäni voi alkaa laskemaan kokonaisuutta laskevaksi osaksi autopelissä todellakaan, ellei sitten toisessa pelissä aleta laskemaan esim. sääolosuhteiden tai rallin puuttumista, eli asioita, jotka oikeasti tuntuvat siellä varsinaisen pelin puolella.

Nettiominaisuuksissa GT on kyllä jäljessä. Jos niistä löytyisi yhtä paljon optioita kuin Forzassa, ei olisi mitään epäselvyyttä, kumpi on parempi paketti kokonaisuutena. Nyt molemmat ovat tavallaan samalla viivalla, eri makuihin iskien, riippuen siitä, kummasta ajomallista pitää enemmän ja kumman hiukan erityyliset feature-setit houkuttavat enemmän.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT 5:ssä kun olen ajellut myös sellaisilla autoilla, joita olen oikeassa elämässä päässyt myös ajamaan, niin on pakko sanoa, että tuntuu ajaminen kyllä hämmästyttävän paljon samalta kuin oikeassa elämässä. Siihen perustan sen väitteeni, että GT 5:ssä on paras ajotuntuma.

Eikö ole vähän kornia väittää jotain parhaaksi ilman, että on kokemusta kilpailijan tuotteesta? ;)

Keskusteluhan on täysin turha niiden osalta, jotka eivät omista kumpaakin konetta ja peliä. Täten myös jäävään itseni, GT5 kun odottaa vielä kaupassa hinnanlaskua. Forza 3 on todella hyvä peli sen pystyn sanomaan tässä vaiheessa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Juu ei tuo maalipensselin, erilaisten spoilereiden ja vanteiden kanssa leikkiminen kiinnosta. Näin tekniikan alan koulutuksen saaneena tuo tekninen virittely- ja säätöpuoli kiinnostaa hyvin paljon enemmän.

Jea, mutta kun tuossa voi säätää taka- ja etuspoilereitakin. Ja ostella niitäkin erilaisia. Eli tavallaan sekin liittyy siihen. Vanteita voi ostaa erikokoisia, näköisiä ja painoisia. Vaikuttaa myös. Tosin ei näkö niinkään, vaan se paino. Lisäksi eteen ja taakse voi laittaa eri kokoista rengasta. Ja aika tarkkaa säätöä se maalaaminenkin tuossa on, jos meinaa saada jotain nättiä aikaan.

Ei tästä enempää. :)
 
Ylös Bottom