Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Aivan niin kuin Minecraft-IP:n kanssa toimittiin. Miksi nyt ei toimittu samalla tapaa kuin Minecraftin kanssa jossa Microsoft omistaa IP:n mutta pelit ja niiden jatko-osat/spin-offit ovat edelleen multiplatform?
En osaa muuten sanoa, mutta Minecraft on edelleen se sama peli mikä oli saatavilla kaikilla alustoilla jo silloin Microsoftin ostaessa studion. Eli on siis vähän eri tilanne kuin jonkun pelisarjan täysiverinen jatko-osa, eli uusi peli. Ei Microsoft nytkään ole vetämässä nykyisiä jo julkaistuja pelejä pois muilta alustoilta.

Siihen en osaa vastata miksi Minecraft Dungeons on saatavilla kaikilla alustoilla. Ehkä Minecraft brändi koettiin niin erityiseksi, ettei edes spin-offia kannattanut muuttaa yksinoikeudeksi.

Emme myöskään edelleenkään tiedä sataprosenttisella varmuudella ovatko kaikki Zenimaxin pelit Xbox yksinoikeuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se nyt vain on isompi dick-move ja kokonaiskuvassa helvetin valitettavaa omia Doomin, Falloutin, The Elder Scrollin ja Wolfensteinin kaltaisia tunnettuja vuosikymmeniä vanhoja multiplatform-pelejä omalle alustalleen yksinoikeudella, käytännössä sen takia koska ei itse onnistuttu parin vuosikymmenen aikana kasvattamaan omien studioiden kautta samanlaista fanikuntaa kuin kovimmat kilpailijansa.

Jotain oli tehtävä jotta saadaan oma markkina-arvo nousuun pelaajien silmissä ja tämähän oli bisneksen kannalta loistava veto Microsoftilta. Mutta eihän tätä ratkaisua juuri muut pysty tuulettamaan kuin Microsoftin konsolin jo valmiiksi omistaneet.

Varmasti sitten ne loput pelaavasta kansasta olisi toivonut pelien pysyvän saatavilla jokaisen omalle suosikkialustalle niin kuin tähänkin mennessä. Aivan niin kuin Minecraft-IP:n kanssa toimittiin. Miksi nyt ei toimittu samalla tapaa kuin Minecraftin kanssa jossa Microsoft omistaa IP:n mutta pelit ja niiden jatko-osat/spin-offit ovat edelleen multiplatform?
Siksi koska Microsoft on oikeasti velvollinen ajattelemaan ainoastaan niitä kuluttajia, jotka haluavat panostaa sen strategiassa tärkeisiin tuotteisiin. Kuluttajat, joilla ei ole halua missään tapauksessa Microsoftin pääasiallisiin konsolituotteisiin latiakaan sijoittaa ja haluavat vain vahvistaa sen kovinta kilpailijaa, ovat kuluttajia, joilla ei ole todellista arvoa Microsoftille. Microsoft ei ole millään lailla velvollinen ottamaan tuota porukkaa huomioon mitenkään. Päinvastoin, tuo porukkahan on heidän bisnekselleen jopa haitaksi, koska vahvistavat ja pitävät elinvoimaisena heidän kovinta kilpailijaansa, joten takuuvarmasti eivät halua mitään tuota porukkaa miellyttääkseen tehdäkään. Eikä todellakaan pidäkään tehdä. Business is business - niin kauan kuin sitä laillisesti toimien tehdään.

Ja hei, luuletko todella, että minäkään sinänsä siitä mitenkään riemuitsen, jos jotkut pelit ostetaan yksinoikeudella toiselle konsolille pelattaviksi? Jos niin todella luulet, niin metsään olet mennyt ajatuksissasi. Mutta en näe asiassa silti mitään tuomittavaakaan. Enkä todellakaan näkisi siinä sen enempää tuomittavaa, mikäli Sony tekee samalla tavalla, ja onhan se noin tosiaan joskus tehnytkin. Hyvää bisnestä se on vain todennäköisesti ollut, ei siinä sen kummempaa. Olen edelleen monen konsolin omistamisen puolestapuhuja tästä nimenomaisesta syystä.

Tai jos ei halua kaikkia tärkeimpiä konsoleita omistaa, niin sitten pitää vain oppia elämään sen kanssa, että kaikkea ei voi ainakaan pelirintamalla saada. Minä en oikein osaa niin olla pelien suhteen, enkä jaksa myös valittaa siitä, jos en voi pelata minua kiinnostavaa peliä. Ratkaisu tähän on ollut sinänsä äärimmäisen helppo, vaikka toki onkin hieman enemmän taloudellisesti kirpaissutkin. Ei mitenkään mahdottoman pahasti kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Oli dick-move tai ei, niin edelleen näen että parempi se oli MS kun Zenimaxin osti, kuin että Sonyn talliin olisivat päätyneet. Koska nyt ne pelit tulee myös toiselle alustalle kun vain yhdelle konsolille. Jostain syystä en usko että jos Sonyn alle olisivat päätyneet, niin että pelejä olisi nähty muilla alustoilla, ainakaan kovin nopeella aikataululla.

Edelleen tosin kaikki pelit saisi olla multiplattoja, mutta bisnes on bisnes, niin eipä sitä taida ikinä tulla käymään. Joten jos kaiken haluaa pelata, niin kättä taskuun vaan ja useempi laite hyllyyn.
 
Mutta eihän tätä ratkaisua juuri muut pysty tuulettamaan kuin Microsoftin konsolin jo valmiiksi omistaneet.

No kyllähän siis uusimman sukupolven konsolin valinta on vielä useimmilla edessä ja voihan se olla, että joku nyt myös ihan mielellään hankkii Xboxin ja/tai pelaa nämä Game Passin kautta PC:lla. Joku hurja jopa xCloudilla tiesminkä kautta. Se ainakin on ihan varmasti Microsoftin toive. Ihan oikeasti normaalit ihmiset eivät suhtaudu mitenkään fanaattisen intohimoisesti viihde-elektroniikkaan ja fanita jotain alustaa, joten monelle voi se laajentunut tarjonta vaan johtaa päätökseen hankkia Xbox Playstationin sijaan - tai rinnalle. Eli sinänsä ajoitus on juuri oikea, eikä se varmasti sattumaa ole.

....kokonaiskuvassa helvetin valitettavaa omia Doomin, Falloutin, The Elder Scrollin ja Wolfensteinin kaltaisia tunnettuja vuosikymmeniä vanhoja multiplatform-pelejä omalle alustalleen yksinoikeudella...

No kuten sanottua, katsotaan nyt onko nämä edes kaikki yksinoikeuksia konsoleilla. Ja vaikka Doom 3 ja Morrowind olivat aikanaan yksinoikeuksia nimenomaan Xboxille, niin nämä kaikki mainitut sarjat on nimenomaan sieltä tietokoneilta tuttuja sarjoja ainakin allekirjoittaneelle ja siellä nämä kyllä jatkossakin nähdään.

Toiset ostaa ajallisia yksinoikeuksia tai sitoo ulkoisia studioita muilla tavoin pois muilta alustoilta. Toiset ostaa kokonaisia studioita. Businestähän tämä vaan on. Me kuluttajat voidaan sitten kuluttaa ihan miten parhaaksi näemme ja jos me jostain syystä fanitetaan enemmän itse alustaa kuin pelejä, niin sitten me suutumme ja emme sitten enää pelaa niitä pelejä, jotka eivät sillä omalla alustalla enää ole pelattavissa.
 
No kyllähän siis uusimman sukupolven konsolin valinta on vielä useimmilla edessä ja voihan se olla, että joku nyt myös ihan mielellään hankkii Xboxin ja/tai pelaa nämä Game Passin kautta PC:lla. Joku hurja jopa xCloudilla tiesminkä kautta. Se ainakin on ihan varmasti Microsoftin toive. Ihan oikeasti normaalit ihmiset eivät suhtaudu mitenkään fanaattisen intohimoisesti viihde-elektroniikkaan ja fanita jotain alustaa, joten monelle voi se laajentunut tarjonta vaan johtaa päätökseen hankkia Xbox Playstationin sijaan - tai rinnalle. Eli sinänsä ajoitus on juuri oikea, eikä se varmasti sattumaa ole.



No kuten sanottua, katsotaan nyt onko nämä edes kaikki yksinoikeuksia konsoleilla. Ja vaikka Doom 3 ja Morrowind olivat aikanaan yksinoikeuksia nimenomaan Xboxille, niin nämä kaikki mainitut sarjat on nimenomaan sieltä tietokoneilta tuttuja sarjoja ainakin allekirjoittaneelle ja siellä nämä kyllä jatkossakin nähdään.

Toiset ostaa ajallisia yksinoikeuksia tai sitoo ulkoisia studioita muilla tavoin pois muilta alustoilta. Toiset ostaa kokonaisia studioita. Businestähän tämä vaan on. Me kuluttajat voidaan sitten kuluttaa ihan miten parhaaksi näemme ja jos me jostain syystä fanitetaan enemmän itse alustaa kuin pelejä, niin sitten me suutumme ja emme sitten enää pelaa niitä pelejä, jotka eivät sillä omalla alustalla enää ole pelattavissa.
Mitä veikkaat kuinka monta kasuaalimpaa pelaajaa yllättyy aikanaan, kun jatkoa Skyrimille tulee ja tämä huomaa ettei peliä saakaan omalle pleikalle ostettua mistään? Enemmistö kasuaalista pelaavasta kansasta tuskin kun edes tietää, että Microsoft on nykyään Bethesdan omistaja kun konsolia ostavat toisin kuin me jotka pelifoorumeilla päivittäin pyörimme. Siinä kohtaa sitten, kun konsoli on jo ostettuna ja peli on ulkona, voi tätä kasuaalimpaa pelaajaa hieman harmittaa.

Edelleenkään mikään ei estä Microsoftia toimimasta näiden pelisarjojen kohdalla samalla tapaa kuin Minecraftin kanssa on toiminut. Ja voivat edelleen kasvattaa Game Passiaan laittamalla pelit sinne Day One. Ja kun oletan, että näiltä studiolta myös original IP:eitä tulee niin mikään ei sitten estäisi näistä tekemästä niitä yksinoikeuspelejä. Kunhan nyt säilyttäisivät mahdollisuuden ihmisillä pelata niitä vanhoja pelisarjoja edelleen siellä missä tykkäävät niin kaikki, ainakin meikäläinen, olisi tyytyväinen. Tuskin tämä keneltäkään joka Microsoftia on asian tiimoilta puolustellut olisi mitenkään pois.
 
Mitä veikkaat kuinka monta kasuaalimpaa pelaajaa yllättyy aikanaan, kun jatkoa Skyrimille tulee ja tämä huomaa ettei peliä saakaan omalle pleikalle ostettua mistään? Enemmistö kasuaalista pelaavasta kansasta tuskin kun edes tietää, että Microsoft on nykyään Bethesdan omistaja kun konsolia ostavat toisin kuin me jotka pelifoorumeilla päivittäin pyörimme. Siinä kohtaa sitten, kun konsoli on jo ostettuna ja peli on ulkona, voi tätä kasuaalimpaa pelaajaa hieman harmittaa.

Edelleenkään mikään ei estä Microsoftia toimimasta näiden pelisarjojen kohdalla samalla tapaa kuin Minecraftin kanssa on toiminut. Ja voivat edelleen kasvattaa Game Passiaan laittamalla pelit sinne Day One. Ja kun oletan, että näiltä studiolta myös original IP:eitä tulee niin mikään ei sitten estäisi näistä tekemästä niitä yksinoikeuspelejä. Kunhan nyt säilyttäisivät mahdollisuuden ihmisillä pelata niitä vanhoja pelisarjoja edelleen siellä missä tykkäävät niin kaikki, ainakin meikäläinen, olisi tyytyväinen. Tuskin tämä keneltäkään joka Microsoftia on asian tiimoilta puolustellut olisi mitenkään pois.
Se estää, että kilpailijan lapaan syöttäminen ei ole kannattavaa toimintaa, kun Microsoftin strategiassa yksi tärkeitä asioita on vallata markkinaosuuksia kokonaisvaltaisesti. Se ei todellakaan tapahdu kilpailijaa omilla toimilla vahvistamalla, vaan juuri päinvastoin, heiltä markkinaosuuksia pois ottamalla.

Takerrut kovasti tuohon Minecraftiin, etkä tunnu siinä hoksaavan, että siinäkin on nimenomaan bisnesratkaisu taustalla. Minecraft on maailman myydyin peli ja se on lyönyt läpi niin uskomattoman vahvasti kaikilla merkittävillä pelialustoilla, että siihen liittyvää valtavaa myyntipotentiaalia ei tietenkään kannata tulevaisuudessakaan riskeerata konsoleiden markkinaosuuksiaan laajentamisen takia, kun tuo markkinaosuuksiaan laajentaminen voidaan tehdä paljon kannattavammin ja itse asiassa osittain Minecraftin valtavilla tuotoilla rahoittaen ja niillä sitten esim. Game Passin tarjontaan satsaten.

Tämä on päivänselvä kuvio. Minkäänlaisesta hyväntekeväisyydestä ei sinänsä ole kyse näiden muiden alustojen pelaajia kohtaan, vaan taustalla on tiukka kannattavuus- ja tuottavuuskysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain oli tehtävä jotta saadaan oma markkina-arvo nousuun pelaajien silmissä ja tämähän oli bisneksen kannalta loistava veto Microsoftilta. Mutta eihän tätä ratkaisua juuri muut pysty tuulettamaan kuin Microsoftin konsolin jo valmiiksi omistaneet.
Microsoftin Zenimax-kauppa julkistettiin hyvissä ajoin ennen nykyisen sukupolven konsolien julkaisua eli hyvin oli aikaa funtsia että onko tuolla itselle merkitystä seuraavan pelikonsolin valinnassa.
 
Microsoftin Zenimax-kauppa julkistettiin hyvissä ajoin ennen nykyisen sukupolven konsolien julkaisua eli hyvin oli aikaa funtsia että onko tuolla itselle merkitystä seuraavan pelikonsolin valinnassa.
Tästä on niin paljon jo jauhettu enkä itsekkään tätä tässä kaaoksessa muistanut. Itse olen haaerimien ja vastaavien puolella nykyään niin varmaan sen takia niin jäi tämä unholaan. Mutta nyrkkisääntö pitää: kun tälläistä tapahtuu niin osta se laite millä niitä pelataan tai ole pelaamatta.
 
käytännössä sen takia koska ei itse onnistuttu parin vuosikymmenen aikana kasvattamaan omien studioiden kautta samanlaista fanikuntaa kuin kovimmat kilpailijansa.
Tässä taidetaan hieman taas kirjoittaa historiaa uusiksi. Todennäköisesti puhtaasti vahingossa toki, tietämättömyyttä oman konsolin ulkopuolelta. Ei tarvitse mennä kuin noin vuosikymmen taaksepäin ja juuri MS:sän pelit olivat niitä peliteollisuuden isoimpia nimikkeitä.
 
Takerrut kovasti tuohon Minecraftiin, etkä tunnu siinä hoksaavan, että siinäkin on nimenomaan bisnesratkaisu taustalla. Minecraft on maailman myydyin peli ja se on lyönyt läpi niin uskomattoman vahvasti kaikilla merkittävillä pelialustoilla, että siihen liittyvää valtavaa myyntipotentiaalia ei tietenkään kannata tulevaisuudessakaan riskeerata konsoleiden markkinaosuuksiaan laajentamisen takia, kun tuo markkinaosuuksiaan laajentaminen voidaan tehdä paljon kannattavammin ja itse asiassa osittain Minecraftin valtavilla tuotoilla rahoittaen ja niillä sitten esim. Game Passin tarjontaan satsaten.
Sieltä löytyy näemmä jälkeen sisäpiiritietoa, että asia on juuri näin kuten kirjoitit. Onko hyvä ystäväsi Phil Spencer kertonut tämän saunalauteilla vai mistä olet kyseisen infon saanut haltuun?

Tässä taidetaan hieman taas kirjoittaa historiaa uusiksi. Todennäköisesti puhtaasti vahingossa toki, tietämättömyyttä oman konsolin ulkopuolelta. Ei tarvitse mennä kuin noin vuosikymmen taaksepäin ja juuri MS:sän pelit olivat niitä peliteollisuuden isoimpia nimikkeitä.
Heh, olen kyllä hyvin tietoinen 2000-luvulla tapahtuneista asioista ja siitä kuinka tuohon aikakauteen sijoittui Xboxin kulta-aika mitä tulee palkintoihin ja pelien arvostukseen suhteutettuna muun maailmaan tuotantoon. Sen takia itsekin tuolloin Xboxin talouteen hommasin.

Olin myös hyvin tietoinen aikaisempaa viestiäni kirjoittaessa, että näillä vanhoilla meriiteillä ei tehdä enää reilun kymmenen vuoden jälkeen mitään jos tasoa ei pystytä ylläpitämään. Vanhat meriitit riittävät vain tiettyyn pisteeseen asti ja pelaajat nopeasti vaihtavat leiriä jos pelien laatu tai määrä laskee siitä mitä se joskus on ollu.

Halo -ja Gears-sarjat eivät ole enää hetkeen nauttineet samanlaista arvostusta suurimmalla osalla sarjan faneilla mitä sarjan ensimmäisien osien aikaan. Ja se nyt ei taida olla mikään salaisuus, että Xboxilla ei ole edellisen genin aikana juurikaan vastaavia isoja hittejä uusilta IP:eiltä ilmestynyt mitä esimerkiksi nuo kaksi sarjaa aikanaan ensimmäisten osien puolesta olivat, kun kahmivat vuoden pelipalkintoja ja veivät alaa muutenkin eteenpäin. On siellä toki Sea of Thievesin ja Forzan kaltaisia suosittuja pelejä tullut, mutta ei niitäkään pysty hyvänäkään päivänä verrata siihen tasoon mihinkä ensimmäiset Halot ja Gearsit ylsivät. Enempään pitäisi pystyä ja useamman IP:n voimin. Tässä ei onnistuttu Xboxilla viime genissä samalla tapaa kuin kilpailijat onnistuivat.

Mielestäni tuo on suurin syy sille miksi Xbox putosi Japanin veljien kelkasta edellisen genin aikana ja fanikuntaa ja arvostusta ei ollut enää siinä määrin missä kilpailijoilla. No tätä tilannetta saatiin nyt korjattua Bethesda-kaupoilla. Aika näyttää kuinka isosti.
 
Sieltä löytyy näemmä jälkeen sisäpiiritietoa, että asia on juuri näin kuten kirjoitit. Onko hyvä ystäväsi Phil Spencer kertonut tämän saunalauteilla vai mistä olet kyseisen infon saanut haltuun?


Heh, olen kyllä hyvin tietoinen 2000-luvulla tapahtuneista asioista ja siitä kuinka tuohon aikakauteen sijoittui Xboxin kulta-aika mitä tulee palkintoihin ja pelien arvostukseen suhteutettuna muun maailmaan tuotantoon. Sen takia itsekin tuolloin Xboxin talouteen hommasin.

Olin myös hyvin tietoinen aikaisempaa viestiäni kirjoittaessa, että näillä vanhoilla meriiteillä ei tehdä enää reilun kymmenen vuoden jälkeen mitään jos tasoa ei pystytä ylläpitämään. Vanhat meriitit riittävät vain tiettyyn pisteeseen asti ja pelaajat nopeasti vaihtavat leiriä jos pelien laatu tai määrä laskee siitä mitä se joskus on ollu.

Halo -ja Gears-sarjat eivät ole enää hetkeen nauttineet samanlaista arvostusta suurimmalla osalla sarjan faneilla mitä sarjan ensimmäisien osien aikaan. Ja se nyt ei taida olla mikään salaisuus, että Xboxilla ei ole edellisen genin aikana juurikaan vastaavia isoja hittejä uusilta IP:eiltä ilmestynyt mitä esimerkiksi nuo kaksi sarjaa aikanaan ensimmäisten osien puolesta olivat, kun kahmivat vuoden pelipalkintoja ja veivät alaa muutenkin eteenpäin. On siellä toki Sea of Thievesin ja Forzan kaltaisia suosittuja pelejä tullut, mutta ei niitäkään pysty hyvänäkään päivänä verrata siihen tasoon mihinkä ensimmäiset Halot ja Gearsit ylsivät. Enempään pitäisi pystyä ja useamman IP:n voimin. Tässä ei onnistuttu Xboxilla viime genissä samalla tapaa kuin kilpailijat onnistuivat.

Mielestäni tuo on suurin syy sille miksi Xbox putosi Japanin veljien kelkasta edellisen genin aikana ja fanikuntaa ja arvostusta ei ollut enää siinä määrin missä kilpailijoilla. No tätä tilannetta saatiin nyt korjattua Bethesda-kaupoilla. Aika näyttää kuinka isosti.
Aika selkeä merkki, että henkilö itsekin tietää hävinneensä debatin, on se kun hän alkaa pilkkaamaan opponenttiaan, eikä pysty enää argumentoimaan millään muulla takaisin.
 
Aika selkeä merkki, että henkilö itsekin tietää hävinneensä debatin, on se kun hän alkaa pilkkaamaan opponenttiaan, eikä pysty enää argumentoimaan millään muulla takaisin.

Missäs kohti tässä oli käynnissä väittely, jossa lopputulokseen olisivat kaikki osanottajat yhtyneet? Taitaa olla enemmänkin niin, että jokainen huutelee omasta poterostaan niitä omia totuuksiaan, kuten yleensäkin Internetissä. Voittajaa on turha hakea, kun normaalit kuluttajat identifioituvat joidenkin monikansallisten yhtiöiden kautta.
 
Microsoftin Zenimax-kauppa julkistettiin hyvissä ajoin ennen nykyisen sukupolven konsolien julkaisua eli hyvin oli aikaa funtsia että onko tuolla itselle merkitystä seuraavan pelikonsolin valinnassa.
Kyllä.

Ja jos oikeasti mennään sinne kasuaalipelaajan sielunmaisemaan, niin se tuskin on "en varmasti osta Xboxia ikinä koska periaate". Veikkaan että se on pikemminkin "Aaahhh, uusi Elder Scrolls julkaistaan Xboxilla ja PC:llä, katsos tuossahan mainostetaan halpaa Xbox Series S -konsolia."

Täällä myös jengi olettaa että kauhean moni pelaaja ostaa sukupolven aikana vain yhden konsolin. Minä veikkaan että moni ostaa useamman. Siihen rakoon Series S on juuri suunniteltu. Kun joku iso peli tulee ulos, niin käydään hakemassa konsoli ja peli. Näistä puhuttiin ammoisina aikoina system sellereinä.
 
Kyllä.

Ja jos oikeasti mennään sinne kasuaalipelaajan sielunmaisemaan, niin se tuskin on "en varmasti osta Xboxia ikinä koska periaate". Veikkaan että se on pikemminkin "Aaahhh, uusi Elder Scrolls julkaistaan Xboxilla ja PC:llä, katsos tuossahan mainostetaan halpaa Xbox Series S -konsolia."

Täällä myös jengi olettaa että kauhean moni pelaaja ostaa sukupolven aikana vain yhden konsolin. Minä veikkaan että moni ostaa useamman. Siihen rakoon Series S on juuri suunniteltu. Kun joku iso peli tulee ulos, niin käydään hakemassa konsoli ja peli. Näistä puhuttiin ammoisina aikoina system sellereinä.

Olisi mennyt vielä parempana mainoksena, kun olisit laittanut viestiin myös Sellerin® hinnan (sis. alv) ja mukaan vielä näppärästi Game Pass Ultimate®-tilaus edulliseen hintaan.
 
Olisi mennyt vielä parempana mainoksena, kun olisit laittanut viestiin myös Sellerin® hinnan (sis. alv) ja mukaan vielä näppärästi Game Pass Ultimate®-tilaus edulliseen hintaan.
Sellerin hinnan meinasin laittaa, mutta se olisi ollut liian ilmeistä. Game Pass Ultimatea ei edes tarvitse mainita, sinä hoidit sen homman. ;)

Keskustelun soljumisen kannalta haluatko kuitenkin kertoa mikä viestissäni oli niin väärin, että siitä piti tällä tavalla tölväistä?

100 miljoonaa PS4:sta, 50 miljoonaa Xbox Onea, 80 miljoonaa Nintendo Switchiä. Tässä on takuuvarmasti paljon päällekkäisyyksiä.

Nostin esimerkkinä Series S:n ja Elder Scrollsin, koska halvempi vaihtoehto ja suosittu pelisarja.
 
Viimeksi muokattu:
Sellerin hinnan meinasin laittaa, mutta se olisi ollut liian ilmeistä. Game Pass Ultimatea ei edes tarvitse mainita, sinä hoidit sen homman. ;)

Keskustelun soljumisen kannalta haluatko kuitenkin kertoa mikä viestissäni oli niin väärin, että siitä piti tällä tavalla tölväistä?

100 miljoonaa PS4:sta, 50 miljoonaa Xbox Onea, 80 miljoonaa Nintendo Switchiä. Tässä on takuuvarmasti paljon päällekkäisyyksiä.

Nostin esimerkkinä Series S:n ja Elder Scrollsin. Koska halvempi vaihtoehto ja suosittu pelisarja.

No ainahan tuollainen mainostus tökkää silmään. Enkä kyllä itse henkilökohtaisesti usko, että juuri niissä kasuaalipelaajissa on niin paljoa niitä monen laitteen omistajia. Tilastoa en tähän löytänyt, joten mutulla menee täälläkin. Näkökulmat kyllä tuntuvat vääristyvän tämmöisen pelaamiseen keskittyvän foorumin kautta tarkasteltuna. Aika vaikea tässä on itse ymmärtää tai uskoa jonkun toisen foorumilaisen kasuaalipelaajan ajatuksenlukua, kun hyllystä löytyy satoja pelejä. Ja siihen vielä lisäksi Game Pass Ultimaten® pelit.
;)
 
No ainahan tuollainen mainostus tökkää silmään. Enkä kyllä itse henkilökohtaisesti usko, että juuri niissä kasuaalipelaajissa on niin paljoa niitä monen laitteen omistajia. Tilastoa en tähän löytänyt, joten mutulla menee täälläkin. Näkökulmat kyllä tuntuvat vääristyvän tämmöisen pelaamiseen keskittyvän foorumin kautta tarkasteltuna. Aika vaikea tässä on itse ymmärtää tai uskoa jonkun toisen foorumilaisen kasuaalipelaajan ajatuksenlukua, kun hyllystä löytyy satoja pelejä. Ja siihen vielä lisäksi Game Pass Ultimaten® pelit.
;)
Mikä ihmeen mainostus? :)

Jos puhuttiin siitä että Microsoft osti Zenimaxin ja miksi joku saattaisi ostaa Xboxin, että voi pelata vaikkapa nyt sitten uutta Elder Scrollsia, niin eikö tapahtumakulku voisi näyttää suunnilleen tuolta miten kirjoitin? Olen ainakin itse joskus ostanut konsolin yhden pelin takia ja saatan hyvinkin tehdä sen myös nyt PS5:n kohdalla, joten ei se ihan ennenkuulumatonta ole.
 
Mikä ihmeen mainostus? :)

Jos puhuttiin siitä että Microsoft osti Zenimaxin ja miksi joku saattaisi ostaa Xboxin, että voi pelata vaikkapa nyt sitten uutta Elder Scrollsia, niin eikö tapahtumakulku voisi näyttää suunnilleen tuolta miten kirjoitin? Olen ainakin itse joskus ostanut konsolin yhden pelin takia ja saatan hyvinkin tehdä sen myös nyt PS5:n kohdalla, joten ei se ihan ennenkuulumatonta ole.

""Aaahhh, uusi Elder Scrolls julkaistaan Xboxilla ja PC:llä, katsos tuossahan mainostetaan halpaa Xbox Series S -konsolia."
"Siihen rakoon Series S on juuri suunniteltu. Kun joku iso peli tulee ulos, niin käydään hakemassa konsoli ja peli. Näistä puhuttiin ammoisina aikoina system sellereinä."


Se ihmeen mainostus tuntuu aina koskevan vain sitä tiettyä valmistajaa, että ei kai tuo kovin kaukaa ollut haettu. Argumentointia tässä asiassa rajoittaa moderaattorien toimesta kielletyt puheenaiheet, joten jätetään tämä asia tähän.

Ja edelleenkin mitä tulee boldattuun kohtaan, niin tuskin edustat sitä kasuaaliporukkaa, josta oli aiemmin puhe. Muistaakseni jossain toisessa ketjussa kerroit hyllystä löytyvän ~500 nimikettä. Se on aika kaukana siitä kasuaalipelaajasta, joka lähtee lähimpään Giganttiin äitinsä kanssa ostamaan uusinta Pleikkaria tai X-konsolia. Kylkeen lähtee vielä Happy Care-vakuutus ja uusin Fifa ja/tai NHL-peli. Vuosia myöhemmin julkaistava Todd-simulaattori tuskin saa kasuaalin äitiä ostamaan toista pelikonetta.
 
""Aaahhh, uusi Elder Scrolls julkaistaan Xboxilla ja PC:llä, katsos tuossahan mainostetaan halpaa Xbox Series S -konsolia."
"Siihen rakoon Series S on juuri suunniteltu. Kun joku iso peli tulee ulos, niin käydään hakemassa konsoli ja peli. Näistä puhuttiin ammoisina aikoina system sellereinä."


Se ihmeen mainostus tuntuu aina koskevan vain sitä tiettyä valmistajaa, että ei kai tuo kovin kaukaa ollut haettu. Argumentointia tässä asiassa rajoittaa moderaattorien toimesta kielletyt puheenaiheet, joten jätetään tämä asia tähän.

Ja edelleenkin mitä tulee boldattuun kohtaan, niin tuskin edustat sitä kasuaaliporukkaa, josta oli aiemmin puhe. Muistaakseni jossain toisessa ketjussa kerroit hyllystä löytyvän ~500 nimikettä. Se on aika kaukana siitä kasuaalipelaajasta, joka lähtee lähimpään Giganttiin äitinsä kanssa ostamaan uusinta Pleikkaria tai X-konsolia. Kylkeen lähtee vielä Happy Care-vakuutus ja uusin Fifa ja/tai NHL-peli. Vuosia myöhemmin julkaistava Todd-simulaattori tuskin saa kasuaalin äitiä ostamaan toista pelikonetta.
Miksi ne sitaatit täytyy ottaa niin kirjaimellisesti? Kuvasin niillä nyt vaan sitä tilannetta, että on henkilö joka voisi ostaa Xboxin kuin että ei periaatteen vuoksi voisi sitä ikinä ostaa.

En ole kasuaalipelaaja. Tuskin kovin moni täällä aktiivisesti kirjoittelevista on kovinkaan kasuaalipelaaja. Silti lasken kasuaalipelaajiksi vähän muutkin kuin pelkän änärin tai FIFAn lätkijät. Lisäksi jos sinne kauppaan lähdetään änärin tai FIFAn takia hakemaan uusinta konsolia, niin kyllä sinne voitaisiin ihan hyvin lähteä jonkin toisen suositun pelisarjan takia, kuten jo mainitun Elder Scrollsin.

Tämä siis edelleen tottakai oma näkemys. Ehkä nykyään ei ole enää sillä tavalla system sellereitä, kun pelejä julkaistaan niin paljon. Halo Infinite näyttää varmasti jossain määrin system seller -statustaan vuoden lopulla, jos nyt ylipäätään saadaan tarpeeksi konsoleita kauppoihin. Sitten nähdään onko vanhassa kärkinimessä edelleen vetovoimaa.
 
En ihan täysin ymmärrä miksi se olisi jotenkin toivottava olotila että jokainen ostaisi monta konsolia nykysukupolvessa kuten täällä nyt tunnutaan ajattelevan.

Eikö se olisi paremminkin toivottava olotila että mahdollisimman moni peli tulisi mahdollisimman monelle konsolille ja sieltä vain valitsemaan haluamansa: nopein SSD/kovimmat flopsit/kannettava&fullHD samassa jne. Business voi määrittää eri tavalla, mutta hei, sitä vartenhan me kulutttajat olemme, että äänestämme typeristä valinnoista kovalla älämölöllä ja tarvittavaessa jättämällä laitteen hyllyyn.


Raha, tottumukset ja säätämisen pelko yms. vaikuttanevat PC:lle siirtymiseen, mutta se "toinen konsoli" on kohta PC. Tällä menolla mihin konsolit ovat sodassa ajautumassa PC on selkein voittaja. Etenkin kun Xbox game passin saa sille lähes samanlaisena ja Sony on laittanut useampia yksinoikeuksiaan PC puolelle. Ainoa poikkeus on Nintendo, mutta enpä taida itsekkään enää Switchin seuraajaa laittaa kun zelda, mario kart ja muut on taas koettu Switchillä pykälän parempana mitä 7. edellisessä inkarnaatiossa.
 
Ylös Bottom