Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Microsoft haluaa olla selvästi kartalla ja tekee laskelmia milloin esim Nintendo olisi puskemassa pelejä markkinoille:


Hyvä vaan että ollaan kartalla niin tiedetään lyödä vastapalloon, tämä on siis selvinnyt osana Epic vs Apple hommaa.

Uskon, että kaikki pelistudiot sekä konsolivalmistajat hyödyntävät tätä samaa taktiikkaa. :) Tuskin esimerkiksi Electronic Arts haluaa antaa Activisionille liikaa tilaa, kun julkaisevat Call of Dutyn.
 
Ei tää nyt ihan mitään Digital Foundry -kamaa ole, mutta tulipahan testattua, kuinka nopea NVMe-pohjainen USB-SSD on PS5:n ja XSX:n ulkoisena tallennustilana.

 
Ei tää nyt ihan mitään Digital Foundry -kamaa ole, mutta tulipahan testattua, kuinka nopea NVMe-pohjainen USB-SSD on PS5:n ja XSX:n ulkoisena tallennustilana.


Ei ehkä Digital Foundry, mutta lähellä! Todella hyvä artikkeli. :)
 
Ei tää nyt ihan mitään Digital Foundry -kamaa ole, mutta tulipahan testattua, kuinka nopea NVMe-pohjainen USB-SSD on PS5:n ja XSX:n ulkoisena tallennustilana.


Jes! Lisää vaan Tontsan "tekniikkavartteja"! Näitä lukee mielellään.
 
Kiitos kommenteista.

Hassu tositarina: 15. huhtikuuta meille tarjottiin tuota ADATA:n levyä arvosteluun, ja sisäinen testaajani innostui heti ajatuksesta tehdä vähän isompi vertaileva testi erilaisten USB-kiintolevyjen nopeuksien suhteen.

16. huhtikuuta Digital Foundrylta tuli sitten video ihan samasta aiheesta ja mukana nimenomaan myös NVMe-pohjainen USB-SSD.

Mutta idea siis syntyi jo ennen kuin edes tiesin DF:n testistä.
 
Muistakaa sitten sanoa "Minä rakastan sinua" kaverilistan jäsenille!




...paitsi tietysti jos pelaat Fortnitea ja siellä on sitä tyypillistä pelaajakuntaa, kuten jo eräässä kommentissa oli oivallettu.
 

Sony näyttäisi alkavan lunastamaan jopa paljon pilkatun 3D-audion lupauksia.

Hienoa nähdä, että Sonyn strategian selkeä keskittyminen kokonaisvaltaiseen pelikokemuksen parantamiseen ja immersiivisyyden kohentamiseen alkaa tuottaa tulosta. Muutamat lisäpikselit on vaikea havaita, mutta parantuneet latausajat sekä erityisesti parantuneet haptiset/audio-fiilikset todella pystyvät nostamaan pelikokemuksen seuraavalle tasolle.

Nyt se 3D-audion kotiteatteri-tuki tänne ja heti!!
 
Muutamat lisäpikselit on vaikea havaita, mutta parantuneet latausajat sekä erityisesti parantuneet haptiset/audio-fiilikset todella pystyvät nostamaan pelikokemuksen seuraavalle tasolle.

Mä olin aluksi vähän skeptinen tämän haptisen ohjaimen suhteen. Astro oli mielestäni hyvä tasoloikka, mutta siitä jäi silti melko vahva tekniikkademofiilis, vaikka itse tärinät sinällään ihan vaikuttavat olivatkin. Miles Moralesin kohdalla aloin lämmetä jo hieman enemmän, vaikken edelleenkään kokenut sitä aivan välttämättömänä.

Mutta.

Eilen illalla otin taas pari runia Returnalia, ja kuolon korjatessa toistamiseen ajattelin vetäistä väliin pari matsia änäriä. Kuin huomaamatta aloin empiä pelin vaihtoa, koska "tässä ei oo kyllä samaa fiilistä ilman Dualsense vibraa". Niin sitä vain hiljaa hiipien epäilijänkin pää kääntyi, ja onhan tässä Returnalissa aivan huikeat nuo haptiset vasteet, luo hämmästyttävän paljon immersiota kaikki sadepisarat ja muut pienet detaljit. Pieni hymy nousee väkisinkin huulille kun peli kulkee ja kirjaimellisesti tuntuu hyvälle.

Audio puolikin on hyvä, vaikka olenkin antanut itseni ymmärtää, että ainakin tällä hetkellä parhaiten sen saa ulosmitattua noilla Sonyn omilla Pulse kuulokkeilla. Mulla on käytössä Turtle Beachin Stealth 520:t, jotka kyllä omiin ei-kultakorviin soivat oikein mukavasti, vaikkei tainnut ainakaan PS5 julkkarissa olla edes virallista tukea näille vanhoille luureille.
 
Ei tää nyt ihan mitään Digital Foundry -kamaa ole, mutta tulipahan testattua, kuinka nopea NVMe-pohjainen USB-SSD on PS5:n ja XSX:n ulkoisena tallennustilana.

Olisin toivonut suorempaa vertailu konsoleiden välillä edes niin että taulukoissa olisivat olleet vierekkäin. Varsinkin kun Xboxilla siirtonopeudet olivat ainakin joiltain osin nopeammat PS5:n kehutusta SSD:stä huolimatta.

Vai meneekö liikaa konsolisotien lietsomiseen? No, siellä ne kuitenkin olivat molemmat vertailussa mukana, joten kyllä ainakin minua kiinnostaa saako kyseisestä laitteesta enemmän irti toisella konsolilla kuin toisella. Siitä huolimatta että itselle riittäisi HDD, jos lisätilaa joskus siis tulen edes laitteisiin hankkimaan. Sen verran olen vuosien varrella tottunut poistelemaan jo pelattuja pelejä kun konsoleissa on aina tullut kovalevytilat vastaan.
 
Olisin toivonut suorempaa vertailu konsoleiden välillä edes niin että taulukoissa olisivat olleet vierekkäin. Varsinkin kun Xboxilla siirtonopeudet olivat ainakin joiltain osin nopeammat PS5:n kehutusta SSD:stä huolimatta.

Vai meneekö liikaa konsolisotien lietsomiseen?
Kiitos palautteesta. Tarkoitus oli testata sitä arvosteluun tullutta kiintolevyä, ei niinkään koettaa saada eroja konsolien välille. Vaikka samoja pelejä valitsinkin (Trine 4 ja Wreckfest), niin eivät tulokset välttämättä ole edes keskenään vertailukelpoisia, koska Trine 4:ssä olin Pleikkarilla pelannut peliä paljon enemmän ja tallennus oli eri kohdasta. Samoin Wreckfestiä olin Pleikalla pelannut enemmän, vaikka ne itse kisat joiden latausaikoja kellotin, olivat samat molemmilla alustoilla.

No, siellä ne kuitenkin olivat molemmat vertailussa mukana, joten kyllä ainakin minua kiinnostaa saako kyseisestä laitteesta enemmän irti toisella konsolilla kuin toisella.
Ite päädyin siihen ratkaisuun, että PS5 saa tyytyä tuohon 960 gigan SATA-SSD:hen, ja Series X:llä on nyt tuo uusi NVMe-pohjainen SSD sekä vielä lisäksi perinteinen kiintolevy. Siinä yhdistyy parhaat puolet: nopeus ja kapasiteetti.
 
Hitaiden ja nopeiden SSD-asemien välillä ei ihan järjettömiä eroja synny latausnopeuksissa. Se iso ero on HDD:n ja SSD:n välillä ja loppu on lähinnä hifistelyä. Tulee mieleen vähän ne entiset väännöt 7200 vs. 5400 RPM levyistä. Se on sitten eri asia, jos SSD:tä aletaan hyödyntämään enemmän muistin kaltaisesti, siinä nopeudesta voi olla hyötyä, mutta siihenhän ei näillä ulkoisilla asemilla ole mitään asiaa.
 

Sony näyttäisi alkavan lunastamaan jopa paljon pilkatun 3D-audion lupauksia.
Kokeilin tämänkin pelin (returnal), en tajua hypetystä, ei ole missään mielessä kunnollista 3d ääntä, semmonen perus stereo tilaääni efektillä, kaikki syvyys suunnat etee, taakse, ylös, alas on hyvin mietoja.. en ole tässä eroja havainnut pikaisella vertailulla esim. Xboxin kolmeen eri tilaääni versioon (dts, dolby, sonic?) siis sen tilaäänen suhteen, laadussa voi olla vaikka mitä eroja.
 
Kokeilin tämänkin pelin (returnal), en tajua hypetystä, ei ole missään mielessä kunnollista 3d ääntä, semmonen perus stereo tilaääni efektillä, kaikki syvyys suunnat etee, taakse, ylös, alas on hyvin mietoja.. en ole tässä eroja havainnut pikaisella vertailulla esim. Xboxin kolmeen eri tilaääni versioon (dts, dolby, sonic?) siis sen tilaäänen suhteen, laadussa voi olla vaikka mitä eroja.
Ei kai sen pitäisi yllätys olla, että virtuaaliset tilaäänet kuulostavat enemmän tai vähemmän samalta. Itse olen Dolbylle maksanut heidän pienet lisenssimaksut Xbox puolella, kun omaan korvaan kuitenkin kuulostavat pisaran verran Sonicia paremmalta. Ihan hyvältä myös PS5 3D audio kuulostaa, enkä sinänsä ole Dolbyjä kaivannut PS5:llä pelatessa. Kiva olisi toki PS5:llekkin saada Dolby optio, niin voisi tehdä tarkempaa vertailua.

Eiköhän tuo 3D audio ole Sonylle kovempi juttu yritystasolla kuin meille pelaajille*. Säästävät pitkän pennin jos saavat Dolbyn maksut tiputettua pois koko konsernin laajuisesti. Pleikkari nyt vain on valikoitunut ensimmäiseksi testialustaksi. Ja ihan hyvä niin.

E:
*Olettaen että joku 3D audio vaihtoehto löytyisi jokatapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo 3D audio ole Sonylle kovempi juttu yritystasolla kuin meille pelaajille*. Säästävät pitkän pennin jos saavat Dolbyn maksut tiputettua pois koko konsernin laajuisesti. Pleikkari nyt vain on valikoitunut ensimmäiseksi testialustaksi. Ja ihan hyvä niin.
Sonylla on audiopuolella paljon omaa osaamista ja tilaääni on ollut kehityksessä pitempään, mm. PSVR:n vuoksi. On siis aika luontevaa hyödyntää omaa osaamista, kun sitä kerran löytyy. Dolby on Sonylle suora kilpailija, jota ei varmasti tee mieli tukea, jos ei ole pakko.
 
Sonylla on audiopuolella paljon omaa osaamista ja tilaääni on ollut kehityksessä pitempään, mm. PSVR:n vuoksi. On siis aika luontevaa hyödyntää omaa osaamista, kun sitä kerran löytyy. Dolby on Sonylle suora kilpailija, jota ei varmasti tee mieli tukea, jos ei ole pakko.
Juuri näin. Ei välttämättä asiakkaan etu (toki voi olla myös asiakkaan etu), mutta varmasti firman.

MS:lle tosin pitää (jälleen) antaa iso käsi siitä, että vaikka oma sovellus löytyy, ollaan silti annettu asiakkaalle vaihtoehtoja.
 
Kokeilin tämänkin pelin (returnal), en tajua hypetystä, ei ole missään mielessä kunnollista 3d ääntä, semmonen perus stereo tilaääni efektillä, kaikki syvyys suunnat etee, taakse, ylös, alas on hyvin mietoja.. en ole tässä eroja havainnut pikaisella vertailulla esim. Xboxin kolmeen eri tilaääni versioon (dts, dolby, sonic?) siis sen tilaäänen suhteen, laadussa voi olla vaikka mitä eroja.
Samaan lopputulokseen tulin Resident Evil Villagen demolla. Lopulta framet ratkaisi ostin pelin boksille.
 
Ylös Bottom