Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shadow Of The Tomb Raider - Mayojen mailla

Tosi outo tuo X/S "päivitys". En huomaa mitään eroa performance modessa, mutta jossain luki, että Resolution mode pyörisi 60 fps. Mitään testejä ei kuitenkaan löytynyt netistä. Ehkä sitä pitää vain itse kokeilla ja jos se pyörii hyvin, olla onnellinen siitä. Jotenkin vain aina nykyään valitsen performance moden kaikkiin peleihin automaattisesti ja mitä tuota nyt tänään testailin, ei se näyttänyt yhtään hassummalta ja pyöri todella sulavasti. Minusta tuo on edelleen ehkä hienoin peli mitä olen nähnyt, ihan omin silmin arvioiden, vaikka teknisesti parempia pelejä varmasti löytyy.

Tosi outo tuo X/S "päivitys". En huomaa mitään eroa performance modessa, mutta jossain luki, että Resolution mode pyörisi 60 fps. Mitään testejä ei kuitenkaan löytynyt netistä. Ehkä sitä pitää vain itse kokeilla ja jos se pyörii hyvin, olla onnellinen siitä. Jotenkin vain aina nykyään valitsen performance moden kaikkiin peleihin automaattisesti ja mitä tuota nyt tänään testailin, ei se näyttänyt yhtään hassummalta ja pyöri todella sulavasti. Minusta tuo on edelleen ehkä hienoin peli mitä olen nähnyt, ihan omin silmin arvioiden, vaikka teknisesti parempia pelejä varmasti löytyy.
Tämä päivitys vain poisti mahdollisuuden käyttää FPS Boostia ja pyörii nyt ilman sitä 60fps (tai siltä se ainakin tuntuu)

Minun uudessa telkkarissa on VRR, joten pitäisi olla aika guru, jos havaitsisi jotain eroa noissa. Ei ainakaan meikäläisen aistit pysty erottamaan performance modea resolution modesta muuta kuin siitä, että resolution modessa on korkeampi resoluutio. Ehkä jos testaisi sitä alun jokikohtausta, voisi ehkä nähdä jotain eroa, mutta en näe mitään syytä vaivautua.

Oli kyllä hieno kädenojennus fanien suuntaan tuo 4K/60fps päivitys, tämmöistä osaa kyllä arvostaa varsinkin kun peli on tällä hetkellä kesken.

Oli kyllä hieno kädenojennus fanien suuntaan tuo 4K/60fps päivitys, tämmöistä osaa kyllä arvostaa varsinkin kun peli on tällä hetkellä kesken.
Samat mietteet! Olin juuri ehtinyt pelata päätarinan läpi ennen päivitystä, mutta lisäosat sekä sivutehtävät kävi erittäin mielellään läpi entistä sulavampaa menoa ihastellen. Tämän päivityksen jälkeen peliä voisi melkeinpä käyttää vaikka PS5:n graafisen kyvykkyyden esittelyyn, vaikka kyse onkin vanhan sukupolven pelistä. :D

Läpi meni Pleikkarilla Rite of Passage, eli normaalilla vaikeustasolla!

Tomb Raiderin edellisiä osia pelannut on kuin kotonaan tämän kanssa. Heti alusta alkaen voi ampua jousipyssyllä köyden, josta tulee köysirata. Heittokoukku on heti mukana. Erikoisammuksia ei saa heti vaan pitää hankkia ensin kyky käyttämällä kokemuspisteitä tai selvittämällä vapaaehtoinen temppeli.

Laitoin pelin asetuksista päälle voice-over immersionin, jolloin luonnonkansat puhuvat omaa kieltään ja Lara englantia heille ja he ymmärtävät toisiaan täydellisesti. Tekstitykset on keksitty, niin ei haittaa jos ei itse osaa etelä-Amerikan luonnonkansojen kieltä. Aikamoinen puristus tekijätiimiltä tehdä tuollainen yksityiskohta.

Laran kimpussa on taas Trinity salaseura lukemattomine kommando palkkasotureineen. Lara on alakynnessä, mutta voi puskista käsin tehdä erikoishyökkäyksiä. Pelissähän saa trophyn, jos Lara on mudan peitossa ja tekee mutaseinämästä käsin puukkohyökkäyksen pahaa aavistamattoman palkkiksen kimppuun. Jos Lara on huomattu, palkkiset osaavat torjua puukon iskut usein, joten täytyy pysyä piilossa jos ei ole isompia pyssyjä käytettävissä.

Pelihän on perinteinen vuoristoratamainen elämysjuna, jossa paikat menevät paskaksi Laran juostessa ja kiivetessä eteenpäin. Joskus vuoristoradan aikana on vaikea hahmottaa mitä pelintekijät haluavat pelaajan tekevän ja 0,5 sekunnin reaktioajalla pitää tehdä päätös. Onneksi peli ei kelaudu kovinkaan kauas taaksepäin jos päättelee väärin.

Pelissä on välillä hauskaa draamaa kun selvitellään alkuperäiskansan keskinäisiä välien selvittelyjä. Mikään roolipeli tämä ei ole, joten Laran puhekuplat etenee käsikirjoituksen mukaan.

Metka viihdepaketti. Arvosana: 5/5.

hgCWpw3.png

Muita omia kuvakaappauksia:

Samat mietteet! Tämän päivityksen jälkeen peliä voisi melkeinpä käyttää vaikka PS5:n graafisen kyvykkyyden esittelyyn, vaikka kyse onkin vanhan sukupolven pelistä. :D

Vanha kommentti, mutta pakko kompata! Shadow on todella hienon näköinen "vanha" peli PS5:llä. Samoin trilogian aiempi osa (Rise) on varsin mainio, muttei niin näyttävä.

Olisin jopa sitä mieltä, että miten tämän todella hieno viidakko pyörii 4K/60fps, ja jonkun MGS Deltan köppäisemmän näköinen metsikkö tökki aivan armottomasti...

Minun silmissä Tomb Raider 2013 oli jo erittäin näyttävän näköinen. Ehkäpä parempi ettei siihen enää palaa, ettei tule järkytystä :D

Ylös Bottom