Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Miksi alan veteraani Geoff Keighleylla olisi mitään Microsoftin studion pelin palkitsemista vastaan? Vai onko tämä vihjailu jotain sisäistä uskottelua Xbox-fanien keskuudessa sille kun Microsoft ei ole samalla tapaa menestynyt palkintogaaloissa kuin kilpailijansa, että syy on pakko olla nyt Geoff Keighleyssa eikä itse tuotteissa. Ja mainitaan nyt tosiaan, että näistä palkinnoista äänestävät sadat pelijournalistit ympäri maan, ei herra Keighley itse.

Mutta itse asiaan niin uskon kyllä, että tänä vuonna Microsoftiltakin nähdään joku peli, ellei peräti 2 peliä, GOTY-kategoriassa. Sen verran moni iso peli siirtynyt ensi vuodelle eikä Sonylta tai Nintendoltakaan olla sellaista tykitystä nähty kuin jonain muina vuosina, että kyllä nyt kaikki aihiot on Microsoftilla napata se GOTY.
Jos ei Geoffin Sony fanitusta näe, niin ei kai siinä mitään. Varsinaisesti en ajattele että hänellä on mitään Microsoftia vastaan, mutta Sonya kohtaan tunteet onkin sitten potenssiin jotain. Eipä sillä, voittaa kuka voittaa, mutta hienoa tätä on seurata. :)

Fanien reaktiot esim. Twitterissä ovat vielä sitäkin parempia.
 
Jos ei Geoffin Sony fanitusta näe, niin ei kai siinä mitään. Varsinaisesti en ajattele että hänellä on mitään Microsoftia vastaan, mutta Sonya kohtaan tunteet onkin sitten potenssiin jotain. Eipä sillä, voittaa kuka voittaa, mutta hienoa tätä on seurata. :)

Fanien reaktiot esim. Twitterissä ovat vielä sitäkin parempia.
Kuka nyt ei olisi pleikan fani jos on yhtä pitkään toiminut alalla kuin Keighley ja nähnyt mitä pelejä pleikkari on tuonut tälle alalle? On ihan eri asia olla fani ja sitten fanipoika joilla objektiivisuus ei onnistu enää.

Tuskin herra Spencerkään isosti esiintyisi ja esittelisi tuotteitaan tuolla The Game Awardseissa jos siellä jonkinlaista syrjintää heidän tuotteitaan kohtaan olisi.

Sen verran paljon nähnyt sieltä suunnalta vihjailuja kaikennäköisestä Microsoftin syrjinnästä, tapahtui se sitten Geoff Keighleyn, IGN:n toimittajien tai ResetEran ylläpitäjien toimesta, että vähän haiskahtaa nämä syytökset pieneltä pienen piirin uskottelulta, kun oma suosikkialusta ei ole kaikessa pärjännyt yhtä hyvin kuin kilpailijat.

“Our hardware took time, our service/platform/BC took time and continuing to grow our 1P will take time. A high quality and diverse 1P (yes, with SP) built the right way is our goal and what our customers deserve. We can have similar results to what we’ve seen in hw and platform.”

Kyllähän tämä kommentti Spenceriltä kielii myös siitä ettei heidän tuotteensa ole ollut kokonaisuudessaan toivotulla tasolla ja lupaa paremmasta on syytä odottaa.
 
Kuka nyt ei olisi pleikan fani jos on yhtä pitkään toiminut alalla kuin Keighley ja nähnyt mitä pelejä pleikkari on tuonut tälle alalle? On ihan eri asia olla fani ja sitten fanipoika joilla objektiivisuus ei onnistu enää.

Tuskin herra Spencerkään isosti esiintyisi ja esittelisi tuotteitaan tuolla The Game Awardseissa jos siellä jonkinlaista syrjintää heidän tuotteitaan kohtaan olisi.
No, muutamia esimerkkejä. Keighley paljasti Xbox One X:n hinnan ennen Microsoftin E3:sta, jotta saatiin lopusta iso yllätys vaimennettua. Ihan jees, eikö?

Muistatteko kun Geoff hostasi Microsoftin preshowta, jossa esiteltiin Haloa. Oliko hyvin vai väliinpitämättömästi hostattu?

Miksiköhän herra Spencer ei kertonut yhtään mitään Geoffille siitä, että paljastavat Xbox Series X:n Game Awardissa? Se on silti iso tapahtuma, joten hyvä paikka Microsoftille julkistaa jotain isoa. Julkistuksen jälkeen parasta oli kuitenkin Geoffin ilme. Ei niinkään innostunut vaan enemmänkin "voi vittu" :D
20210914_182449.jpg
Sori ettei ole parempilaatuista kuvaa tähän hätään.

Edelleen, tuskin on mitään varsinaisesti Microsoftia vastaan, mutta Sonya kyllä kannattaa liput liehuen. Ja siis siinähän kannattaa, sehän tekee tämän vuoden Game Awardseista entistä hauskempaa katsottavaa. :D

Spencerin kommentti Xboxiin liittyen on siitä, että joutuivat odottamaan konsolinsa kanssa RDNA2:sta ja siitä että edelleen pitää kasvattaa omaa first party portfoliota. Nämä on näin kuluttajan kannalta hyviä asioita, vaikka niissä sitten meneekin aikaa.
 
No, muutamia esimerkkejä. Keighley paljasti Xbox One X:n hinnan ennen Microsoftin E3:sta, jotta saatiin lopusta iso yllätys vaimennettua. Ihan jees, eikö?

Muistatteko kun Geoff hostasi Microsoftin preshowta, jossa esiteltiin Haloa. Oliko hyvin vai väliinpitämättömästi hostattu?

Miksiköhän herra Spencer ei kertonut yhtään mitään Geoffille siitä, että paljastavat Xbox Series X:n Game Awardissa? Se on silti iso tapahtuma, joten hyvä paikka Microsoftille julkistaa jotain isoa. Julkistuksen jälkeen parasta oli kuitenkin Geoffin ilme. Ei niinkään innostunut vaan enemmänkin "voi vittu" :D
Näytä liitetiedosto 7203
Sori ettei ole parempilaatuista kuvaa tähän hätään.

Edelleen, tuskin on mitään varsinaisesti Microsoftia vastaan, mutta Sonya kyllä kannattaa liput liehuen. Ja siis siinähän kannattaa, sehän tekee tämän vuoden Game Awardseista entistä hauskempaa katsottavaa. :D

Spencerin kommentti Xboxiin liittyen on siitä, että joutuivat odottamaan konsolinsa kanssa RDNA2:sta ja siitä että edelleen pitää kasvattaa omaa first party portfoliota. Nämä on näin kuluttajan kannalta hyviä asioita, vaikka niissä sitten meneekin aikaa.
Kuinka moni Xbox-insider paljasti Series X/S:n hinnat ennen virallista julkistusta? Oliko heilläkin jotain Microsoftia vastaan? Haittasiko tämä tai ylipäätään hintojen vuotamiset oikeasti konsolijulkaisun hypeä? En kyllä nyt ymmärrä mitenkä se hinnan julistaminen vaikuttaa mihinkään. Sen ymmärrän, että oli perseestä kun vaikkapa Elden Ring vuosi ja iso wow-efekti oli poissaan, mutta että konsolin hinta?

En ole nähnyt mitään Xboxin Halo-preshowta joten en tiedä miten siellä on esiinnytty. Yleensä Keighley on vetänyt nämä hyvin ja tuolla omalla tyylillään. Tykkään Keighleyn rauhallisesta tyylistä enemmän kuin jostain rääkyjä-Greg Milleristä. Toki on huvittavaa kuinka lääpällään herra on Kojimaan. :D

Eiköhän Series X:n julkistus pidetty salassa ihan ymmärrettävistä syistä viralliseen julkistukseen asti niiltä jotka eivät yhtiössä työskentele. Jos Keighley tietää niin sitten pitää tietää muidenkin jotka showssa työskentelevät.

Ja viimeisenä Spencerin kommentti liittyi IGN:n pääeditorin kysymykseen milloinka heiltä voi odottaa God of Warin kaltaista "masterpiece exclua".



Kuten sanoin, tuskin tämmöisiä kommentteja annetaan jos syytä siihen ei olisi. Mielestäni Spencer on vain katsonut totuutta peiliin ja viime vuosina alkanut tosissaan parantamaan Xboxin pelipuolta mistä tänäkin vuonna todennäköisesti näemme viitteitä, kun Microsoft ensimmäistä kertaa lähes vuosikymmeneen omaa GOTY-ehdokkaan TGA:ssa.
 
Sony jatkaa etumatkan ottamista pelirintamalla. Death Loop, Kotor ja Wolverine ovat nyt kaikkien pelaajien puheenaiheita!

Kaikkien aikojen paras konsolijulkaisu ja ensimmäinen vuosi vain paranee paranemistaan. Hats Off!
Hyvin toden näköista,että kotor tulee ainostaa ps5 ja pc mutta ei muille hyvä sony
 
Mielestäni Spencer on vain katsonut totuutta peiliin ja viime vuosina alkanut tosissaan parantamaan Xboxin pelipuolta

Näinhän se on. Microsoft on tosiaan vahvasti laajentanut inhouseaan, jotta tarjonta myös monipuolisesti laajentuisi erilaisiin genreihin ja on samalla sitoutunut Game Passiin. On luotu strategia ja lähdetty toteuttamaan sitä määrätietoisesti. Ja tämä alkaa nyt näkymään selkeänä visiona myös meille kuluttajina. Juuri nyt Xboxilla on selvästi "homma hallussa" ja se on vaatinut kyllä tuota peiliin tuijottelua.

Ja ihan varmasti tässä on katsottu Sonyn suuntaan, jonka on niin ikään määrätietoisesti laajentunut ja heidän ostamat Naughty Dogit ja Insomniacit ovat olleet hyvinkin onnistuneita askelia Sonyn inhousen jalanjäljen kasvattamisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja viimeisenä Spencerin kommentti liittyi IGN:n pääeditorin kysymykseen milloinka heiltä voi odottaa God of Warin kaltaista "masterpiece exclua".



Kuten sanoin, tuskin tämmöisiä kommentteja annetaan jos syytä siihen ei olisi. Mielestäni Spencer on vain katsonut totuutta peiliin ja viime vuosina alkanut tosissaan parantamaan Xboxin pelipuolta mistä tänäkin vuonna todennäköisesti näemme viitteitä, kun Microsoft ensimmäistä kertaa lähes vuosikymmeneen omaa GOTY-ehdokkaan TGA:ssa.

Luulin että tämä oli jotain paljon tuoreempaa Spencerin kommentointia. :D

Mikä määrittää masterpiecen? Spencer puhuu tässä markkinointikieltä. Ja puhuu sitä huhtikuussa vuonna 2018. Viime vuosien Xbox peleistä esim. Gears 5 on hurjan laadukas peli, samoin Forza Horizon 4. Pelit, jotka ovat tulleet tämän kommentin jälkeen. Samoin Game Pass on palveluna kasvanut aivan hurjasti vuoden 2018 jälkeen. Panostusta siis on tapahtunut ja eihän siitä kauaa ole kun Microsoftin toimitusjohtaja sanoi, että "We are all in on gaming." Tämän jälkeen on käyty studio-ostoksilla ja kehitetty pelejä isolla rahalla.

Miksi edes kaivoit näin vanhan kommentin, kun tilanne on nyt yli kolme vuotta myöhemmin ihan eri? Microsoftin panostus pelaamiseen on kertaa sata tuon kommentin jälkeen.

Olen sanonut tätä näistä GOTY ehdokkaista aikaisemminkin, mutta jos katsotaan vaan laatua, niin esim. Forza Horizonin pitäisi aina uuden pelin ilmestyessä olla ehdokkaana. Osat 3 ja 4 ovat yli 90 keskiarvon pelejä, joilla on hurjat määrät pelaajia. Mutta koska ovat "vain" autopelejä, niin eivät voi voittaa.
 
Ei siinä tosiaan ole varmaan mitään kiistanalaista, että paria hienoa poikkeusta lukuunottamatta MS:n oma pelituotanto on Xbox One -aikakaudella ollut korkeintaan keskinkertaista, osin jopa heikkoa. Sitten, jos on osunut ne hyvät sarjat pelimakuun, on ollut kuitenkin koko ajan jotain hyvää pelattavaa. Nyt toivotaan, että tilanne muuttuisi ja päästäisiin edes sinne vanhalle tasolle. Itse asiassa lipsuminen alkoi jo Xbox 360:n kauden puolivälissä. Suuri tekijä oli pelituotannon suuntaaminen heilumispeleihin ja sen kehityslinjan täysi floppaaminen.
 
Mikä määrittää masterpiecen? Spencer puhuu tässä markkinointikieltä. Ja puhuu sitä huhtikuussa vuonna 2018. Viime vuosien Xbox peleistä esim. Gears 5 on hurjan laadukas peli, samoin Forza Horizon 4. Pelit, jotka ovat tulleet tämän kommentin jälkeen. Samoin Game Pass on palveluna kasvanut aivan hurjasti vuoden 2018 jälkeen. Panostusta siis on tapahtunut ja eihän siitä kauaa ole kun Microsoftin toimitusjohtaja sanoi, että "We are all in on gaming." Tämän jälkeen on käyty studio-ostoksilla ja kehitetty pelejä isolla rahalla.

Miksi edes kaivoit näin vanhan kommentin, kun tilanne on nyt yli kolme vuotta myöhemmin ihan eri? Microsoftin panostus pelaamiseen on kertaa sata tuon kommentin jälkeen.

Olen sanonut tätä näistä GOTY ehdokkaista aikaisemminkin, mutta jos katsotaan vaan laatua, niin esim. Forza Horizonin pitäisi aina uuden pelin ilmestyessä olla ehdokkaana. Osat 3 ja 4 ovat yli 90 keskiarvon pelejä, joilla on hurjat määrät pelaajia. Mutta koska ovat "vain" autopelejä, niin eivät voi voittaa.
Masterpiece nyt on varmaan jokaisen itsensä määriteltävissä, mutta eiköhän yleisesti voida puhua, että God of War on masterpiece jossa ei oikeastaan todella heikkoja osa-alueita ole vaan se on hieno kokonainen paketti. Myös toisena esimerkkinä Hades on selvä masterpiece mielestäni jossa on panostettu rogueliteistä poiketen myös tarinaan, ääninäyttelyyn ja musiikkiin tehden siitä todella laajalta tuntuvan kokonaisuuden aivan kuten God of War.

Ai miksikö kaivoin kolme vuotta vanhan kommentin samalla kuin puhuin siitä miksi Microsoftin pelit ovat kiertäneet TGA:t viime vuosina ilman GOTY-ehdokkuuksia? Voisiko olla syy ja seuraus ettei palkintoja ole tullut jos itse Spencerkin myöntää, että parempaa on luvassa. Sinä viittasit, että Keighleylla olisi jotain tekemistä tämän kanssa, minä taas sanon, että kyllä se syy on ihan Microsoftin omassa pelituotannossa viime vuosilta miksi palkintoja saati edes ehdokkuuksia ole tullut. Gears ja Forza ovat olleet huippupelejä vuosina jolloin on ollut muitakin huippupelejä tarjolla ehdokkaaksi. Ei tässä pitäisi sen suurempaa salaliittoteoriaa olla taustalla.
 
- Deathloop=nyt, eikä joskus tulevaisuudessa
-Kotor=yksi kaikkien aikojen kovimmista ropetuksista maailman suosituimmassa avaruusuniversumissa
-Wolverine=kaikkien aikojen parhaimman supersankaripelin luonut studio tulee tekemään pelin yhdestä parhaista (imo);Marvel-hahmoista.

Vaikea se on olla innostumatta! Sony oikein hellii meitä! Eivät lepää laakereillaan vaan antavat pelaajille jotain oikeasti uutta ja innostavaa, jota kaikki ovat odottaneet. Jos olet Marvel-fani erityisesti sarjisten kautta, on Wolverine Hämiksen ohella yksi niitä kovia legendoja. Kotor taas on ollut monen pelaajan top-listalla jo kauan ja Sony teki investoinnin siihen, vaikka kyseessä on roolipeli.Hats off!
Mitäs luulet, päästäänkö pelaamaan Wolverinea vuonna 2025, vai jopa jo 2024? Ja sama kysymys tuosta Kotor remakesta. Ja itse asiassa itselleni tuon Kotorin remaken odotus loppui heti siihen kun kuulin, että sen käsikirjoitusta väsäämään palkattiin toksinen ultrafeministi. En tule peliä ostamaan, mikäli tuon vaikutukset ovat mitä epäilen. Mutta onneksi voin vaikka tulevana viikonloppuna aloittaa pelaamaan XSX:llä alkuperäistä mestariteosta.

Deathloop taas ei ole missään vaiheessa kiinnostanut pätkääkään, kun siinä on juuri niitä rakenteita mitä en peleihin kaipaa, eli tuota saman toistoa loopissa ja jatkuvasti hahmoasi jahtaava supervihu. Ihan helvetin ikäviä elementtejä nuo peleissä ja on todella ärsyttävää, että ovat saaneet niin kovan suosion, että niitä vähän väliä peleihin lykätään. En tule kyseistä peliä varmaankaan koskaan ostamaan, ellei sitten joskus alle kahdella kympillä saa jostain alesta. Todennäköisesti silloinkin harkitsen kahteen kertaan ostamista.

Ainoa kovasti odottamani Sonyn yksinoikeuspeli PS5:lle tähän mennessä on ollut Kena, joka aivan pian pitäisi olla pelattavissa. Siinä on pirteän ja mielenkiintoisen näköinen peli, jonka tulen heti ilmestyessään ostamaan. Ja toki uusi God of War sekä myös ensi vuodelle vähemmän yllättävästi siirtynyt Horizon Zero Dawnin jatko-osa kiinnostavat kovasti. Muutoin mitään erityistä itseäni kiinnostavaa ei ole julkaistu, eikä ole näköpiirissäkään lähitulevaisuudessa. Siellä jossain kaukana vuosien päästä ne muut aidosti kiinnostavat pelit siintävät, aivan kuten Xboxillakin.

No toki Forza Horizon 5, Halo: Infinite (varsinkin kun co-op saadaan valmiiksi) ja Stalker 2 ovat erittäin kiinnostavia pelejä itselleni Xboxilla, samaan tapaan kuin pleikkarille God of War ja Horizon 2. Mutta tähän mennessä on PS5 kyllä päässyt aika lailla pölyttymään kun vastaavasti XSX:llä tulee Game Passin ja laajan taaksepäin yhteensopivuuden ansiosta pelattua joka päivä, ja Switchilläkin on tullut viime aikoina pelattua enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee tuohon teoriaan Deathloopin huononnuksesta, niin mielellään olen tällaisessa asiassa väärässä! Lisävääntöä todennäköisesti saadaan sitten, kun peli ilmestyy aikanaan Xboxille jonkinlaisena Director's Cuttina, johon on lisätty kolme pikseliä lisää ja hauskoja hattuja ;) Sivuhuomiona mainittakoon, että ainakin Steamin tilastojen perusteella pelille on käymässä perinteiset Arkanet.
No jos tuollaisesta haluaa vääntää niin myös esim. (jostain) Tomb Raiderista tuli joku spessumpi "kaikki on tässä paketissa"-versio PS4:lle, jota ei tullut Xboxille, jolla peli aiemmin oli. Ostin sen tietenkin pleikkarille (siitä huolimatta että oli molemmat konsolit silloinkin) ja olin tyytyväinen että sellainen "kaikki mukana"-versio nykypäivänä jostain pelistä edes tuli mutta tässä on yhtä lailla sama tilanne mitä nyt uumoilet ilmeisesti käyvän Deathloopin vapautuessa boksille.

Ja toisaalta näihin on ihan looginen syy: peliä on joutunut odottamaan niin kauan ja pelaajat usein eivät osta "vanhoja pelejä" (kun on julkaistu jo toiselle alustalle), joten pakkohan sitä on jotain lisäporkkanaa lyödä peliin.

Se mitä yritän sanoa: yhtä lailla molemmat firmat tekee näitä kikkoja. Vääntö ei lopu ikinä.
 
Deathloop taas ei ole missään vaiheessa kiinnostanut pätkääkään, kun siinä on juuri niitä rakenteita mitä en peleihin kaipaa, eli tuota saman toistoa loopissa ja jatkuvasti hahmoasi jahtaava supervihu. Ihan helvetin ikäviä elementtejä nuo peleissä ja on todella ärsyttävää, että ovat saaneet niin kovan suosion, että niitä vähän väliä peleihin lykätään. En tule kyseistä peliä varmaankaan koskaan ostamaan, ellei sitten joskus alle kahdella kympillä saa jostain alesta. Todennäköisesti silloinkin harkitsen kahteen kertaan ostamista.
Sori nyt vaan mutta mikä jatkuvasti jahtaava supervihu? Pelissä on Dark Souls tyyppinen invasion moninpeli, jossa toinen pelaaja voivat tulla peliisi ja yrittää listiä sinut mutta ei kyllä todellakaan mitään ”jatkuvasti jahtaavaa supervihua”. Tuota voi myös pelata offline, jolloin kukaan ei tule häiritsemään peliäsi. Lisäksi vaikka pelissä on toki tuollainen timeloop idea niin aika kaukana ollaan silti kuitenkin perus roguelike kaavasta. Ehkä kannattaisi ottaa vähän paremmin pelistä selvää, ennen kuin heittää tolloista kritiikkiä.
 
Sori nyt vaan mutta mikä jatkuvasti jahtaava supervihu? Pelissä on Dark Souls tyyppinen invasion moninpeli, jossa toinen pelaaja voivat tulla peliisi ja yrittää listiä sinut mutta ei kyllä todellakaan mitään ”jatkuvasti jahtaavaa supervihua”. Tuota voi myös pelata offline, jolloin kukaan ei tule häiritsemään peliäsi. Lisäksi vaikka pelissä on toki tuollainen timeloop idea niin aika kaukana ollaan silti kuitenkin perus roguelike kaavasta. Ehkä kannattaisi ottaa vähän paremmin pelistä selvää, ennen kuin heittää tolloista kritiikkiä.
Onhan siinä se naispalkkamurhaaja perässä. Joku snipu, vai mikä lie? Ja timeloop on timeloop. Nuo siihen perustuvat jutut on nähty ja koettu, eikä voisi vähempää kiinnostaa, kun kuitenkin ideana on se tietynlainen saman toisto tietyin aikavälein. Ymmärrän toki, että pidät Deathloopista ja hyvä niin. Pointtini on kuitenkin, että juuri tuon kaltaiset pelit jakavat aina paljon pelaajakuntaa, eivätkä ole kuitenkaan kaikille upeita mestariteoksia. Sen verran pelaamisen kannalta raskaita elementtejä kun on käytetty.
 
Onhan siinä se naispalkkamurhaaja perässä. Joku snipu, vai mikä lie? Ja timeloop on timeloop. Nuo siihen perustuvat jutut on nähty ja koettu, eikä voisi vähempää kiinnostaa, kun kuitenkin ideana on se tietynlainen saman toisto tietyin aikavälein. Ymmärrän toki, että pidät Deathloopista ja hyvä niin. Pointtini on kuitenkin, että juuri tuon kaltaiset pelit jakavat aina paljon pelaajakuntaa, eivätkä ole kuitenkaan kaikille upeita mestariteoksia. Sen verran pelaamisen kannalta raskaita elementtejä kun on käytetty.
Oletko muuten sattumoisin pelannut yhtään aikalooppipeliä eli perustuuko kommenttisi kokemuksille vai oletuksille? En äkkiseltään osaa antaa montaa esimerkkiä sellaisista peleistä mutta paras aikalooppipeli mitä olen pelannut oli Outer Wilds. Game Passissa on jos haluat antaa inhoamallesi "peligenrelle" tilaisuuden muuttaa mieltäsi.

Entäs miten on "aina vihu perässä"-pelien kohdalla? Onko Resident Evil 2 pelattu? Ajattelin itsekin sen olevan todella rasittava ominaisuus mutta oli ehkäpä pelin siisteimpiä juttuja. RE3:sta olen taas kuullut negatiivisempia kommentteja samasta jutusta, joten ehkä paljon on kiinni toteutuksestakin. Samoin ehkä siitä että kuinka paljon tuollainen kuumottaa, eli onko herkkä kauhulle/jännitykselle. Tästäkään ominaisuudesta en keksi yhtään muita esimerkkejä, joten ehkä hieman liioittelet että näitä juttuja olisi nykyään "joka pelissä".

Roguelike on sitten eri juttu, joka voidaan selittää aikaloopilla. Esimerkiksi Outer Wilds ei ole mielestäni roguelike vaan juurikin aikalooppipeli. Returnal on ilmeisesti molempia. RE2 on taas vihu perässä peli.

Käsittääkseni Deathloop on lähempänä Outer Wildsia kuin Returnalia koska sen maailma ymmärtääkseni on aina samanlainen eikä proseduaalinen. Idea on siis täysin sama kuin Outer Wildsissa, jossa asiat tapahtuvat aina samoin ja ainoa niitä muuttava tekijä on pelaaja. Outer Wildsissa tämä oli aivan järkyttävän hieno kokemus ja toteutettu tavalla, joka sai useaan kertaan hämmästelemään kuinka upeita äkkäämisen elämyksiä voi ihminen vielä näillä pelivuosilla saada.
 
Oletko muuten sattumoisin pelannut yhtään aikalooppipeliä eli perustuuko kommenttisi kokemuksille vai oletuksille? En äkkiseltään osaa antaa montaa esimerkkiä sellaisista peleistä mutta paras aikalooppipeli mitä olen pelannut oli Outer Wilds. Game Passissa on jos haluat antaa inhoamallesi "peligenrelle" tilaisuuden muuttaa mieltäsi.

Entäs miten on "aina vihu perässä"-pelien kohdalla? Onko Resident Evil 2 pelattu? Ajattelin itsekin sen olevan todella rasittava ominaisuus mutta oli ehkäpä pelin siisteimpiä juttuja. RE3:sta olen taas kuullut negatiivisempia kommentteja samasta jutusta, joten ehkä paljon on kiinni toteutuksestakin. Samoin ehkä siitä että kuinka paljon tuollainen kuumottaa, eli onko herkkä kauhulle/jännitykselle. Tästäkään ominaisuudesta en keksi yhtään muita esimerkkejä, joten ehkä hieman liioittelet että näitä juttuja olisi nykyään "joka pelissä".

Roguelike on sitten eri juttu, joka voidaan selittää aikaloopilla. Esimerkiksi Outer Wilds ei ole mielestäni roguelike vaan juurikin aikalooppipeli. Returnal on ilmeisesti molempia. RE2 on taas vihu perässä peli.

Käsittääkseni Deathloop on lähempänä Outer Wildsia kuin Returnalia koska sen maailma ymmärtääkseni on aina samanlainen eikä proseduaalinen. Idea on siis täysin sama kuin Outer Wildsissa, jossa asiat tapahtuvat aina samoin ja ainoa niitä muuttava tekijä on pelaaja. Outer Wildsissa tämä oli aivan järkyttävän hieno kokemus ja toteutettu tavalla, joka sai useaan kertaan hämmästelemään kuinka upeita äkkäämisen elämyksiä voi ihminen vielä näillä pelivuosilla saada.
Outer Wilds kieltämättä saattaa olla kiinnostava, kun olen siitä jotain videoita nähnyt. Tuli jostain alesta se ostettuakin, joten helppohan sitä olisi kokeilla, ja saatan sen joskus lähiaikoina tehdäkin.

RE2 Remake taas on tosiaan tullut koettua juuri niin rasittavaksi (kesken jäi jo alkuvaiheeseen) kuin yleensä olen kokenut nuo pelit, joissa supervihut jahtaavat koko pelin ajan. Siinä ärsyttää ensinnäkin se kuinka skriptattu se vihu yleensä on, ja sitten sellainen jatkuva pakeneminen ilman kunnollista ja täysipainoista taistelemisen mahdollisuutta. Olen varmaan sen verran kontrollinhakuinen, että en vain koe tällaisia kuvioita ollenkaan miellyttävinä - siis ainakaan useammin toistuessaan.
 
Onhan siinä se naispalkkamurhaaja perässä. Joku snipu, vai mikä lie? Ja timeloop on timeloop. Nuo siihen perustuvat jutut on nähty ja koettu, eikä voisi vähempää kiinnostaa, kun kuitenkin ideana on se tietynlainen saman toisto tietyin aikavälein. Ymmärrän toki, että pidät Deathloopista ja hyvä niin. Pointtini on kuitenkin, että juuri tuon kaltaiset pelit jakavat aina paljon pelaajakuntaa, eivätkä ole kuitenkaan kaikille upeita mestariteoksia. Sen verran pelaamisen kannalta raskaita elementtejä kun on käytetty.
Nimenomaan tämä naishahmo on se, jota toiset pelaajat käyttävät, kun ”valtaavat” pelisi. Huomaa, että olet perustanut aika vahvan mielipiteen pelistä, jonka mekaaniikoihin et kuitenkaan ole tutustunut alkuunkaan. Vahvoja olettamuksia, jotka eivät pidä paikkaansa.
 
Nimenomaan tämä naishahmo on se, jota toiset pelaajat käyttävät, kun ”valtaavat” pelisi. Huomaa, että olet perustanut aika vahvan mielipiteen pelistä, jonka mekaaniikoihin et kuitenkaan ole tutustunut alkuunkaan. Vahvoja olettamuksia, jotka eivät pidä paikkaansa.
Ainakin arvosteluissa on mainittu, että valtaaja voi olla myös tietokoneen ohjaama. Joten siltä ei voi sen mukaan välttyä offlinessäkään.
 
Ainakin arvosteluissa on mainittu, että valtaaja voi olla myös tietokoneen ohjaama. Joten siltä ei voi sen mukaan välttyä offlinessäkään.
Kyllä mutta käyttäytyy kuitenkin samoin, kun jos olisi ihmispelaaja ja kaukana se on jatkuvasti jahtaavasta kuolemattomasta supervihusta. Tuohon on myös asetettu raja kuinka monesti tuo inveidaaja voi peliin tulla. Tästäkin syystä se ei ole jatkuvasti pelaajan kannoilla.

Mutta eipä siinä en minä ymmärrä samaa valitusta edes RE2 Remakessa. Ymmärrys ei riitä miten niinkin loistava peli voi jäädä kesken sen takia, että muutamassa valitussa kohtaa tuollainen mörkö seuraa perässä, kun niitä paikkojakin on rajattu vielä mihin se pääsee.
 
Varmaan jälleen tökerö kysymys, mutta jos minulla on PS5 Digital Edition... ja hommaan Storesta tämän:


Niin voinko pelata niitä PS5 konsolilla? Tuo Dead Nation on käsittääkseni noin 10 vuotta vanha peli.
 
Varmaan jälleen tökerö kysymys, mutta jos minulla on PS5 Digital Edition... ja hommaan Storesta tämän:


Niin voinko pelata niitä PS5 konsolilla? Tuo Dead Nation on käsittääkseni noin 10 vuotta vanha peli.
Voit pelata. PS4 pelit toimii myös PS5 konsolilla. :)
 
Ylös Bottom