Huhut tosiaan kiihtyneet, joten ehkä niistä ostoksista kuullaan pian. Huhujen lähdekriittisempi tarkastelu ei osoita, että esimerkiksi T2 olisi todennäköisesti oston kohteena, vaan lähinnä taustalla tuntuu olevan sellainen yksinkertainen ajatus, että "iso osto tulossa, iso osto olisi GTA" ja tästä on nyt muodostumassa joku totuus. Vai oliko siis joku luotettavakin lähde tälle olemassa? Mutta leikitään, että näin kävisi.
Take Twon portfoliossa on mielestäni nimenomaan 2K Games, jonka ostaminen voisi olla järkevää Game Passin ja tasaisesti rullaavan inhouse tuotannon kannalta. Ja kun 2K:lla on historiaa PC:lla ja myös Xbox-yksinoikeuksien kautta (mm. ensimmäinen BioShock), niin siinä olisi siltäkin kannalta jatkumoa. Lähtökohtaisesti PC-nimikkeistä tuolta löytyy mm. XCOM ja Civilization, jotka toisivat syvyyttä sinne osastolle. Olisi niin sanotusti looginen hankinta Game Pass alustojen kannalta.
Rockstar onkin sitten hankalampi. GTA ja RDR ovat toki peliteollisuuden isoimpia nimikkeitä ja varmasti näiden kaappaaminen olisi Iso Juttu, mutta loppujen lopuksi julkaisutahti on hidas (yksi peli sukupolveen), joka ei sinänsä palvele Game Pass strategiaa. Nämä muutenkin printtaavat rahaa lukuisine versioineen (case GTA V), joten jos Rockstar siirtyisi MS:n omistukseen, niin en yllättyisi, jos Minecraftin tapaan nämä pysyisi multiplatformina. Mutta jos tämä kauppa toteutuisi, niin toivottavasti lopputuloksena olisi Rockstarin vapautuminen tekemään myös muutakin kuin GTA/RDR-pelejä.
***
Jos ajattelee tätä Microsoftin laajentumista siltä kannalta, että mitä MS tarvitsee minun silmissäni, niin selkeitä puutteita on erityisesti urheilupelien puolella. Siinä mielessä 2K Games olisi tietenkin looginen hankinta. Toki jo nyt EA Play tulee Game Pass Ultimaten kyljessä ja paikkaa tätä aukkoa, mutta pidemmässä juoksussa MS selvästi haluaa mielummin omistaa sisältöä, eikä ostaa sitä ulkopuolelta - mikä on tietysti loogista Game Passin kulurakenteenkin kannalta.
Microsoft tarvitsisi myös vahvemmin japanilaisia studiota, eikä pelkästään laajentaakseen markkinoitaan Japanissa, vaan ihan jo siksi, että saisivat mahdollisimman laajasti sisältöä tuotettua ihan ylipäätään. Tämä on selkeä aukko. Toki ZeniMax kaupan yhteydessä hankkivat Tangon, mutta ei yksi studio vielä ihmeitä tee. Huhut ovat tuoneet sisään Segaa, jolla on tosiaan jo ennestään ollut hyvät suhteet Xbox-alustaan ja PC-puolella on mm. Total War, joten tässäkin huhussa on tältä kannalta järkeä. Segalla on myös todella syvä IP-kirjasto, josta voisi ammentaa ja herätellä horroksessa olevia sarjoja. Sega on nukkuva jätti, jonka tietenkin toivoisi pääsevän 90-luvun loistoonsa vielä takaisin - ehkä MS:n resurssit voisivat tässä olla avuksi?
Jos taas ei arvailla ja mietitään mitä on sanottu ihan suoraan, niin Spencer on halunnut laajentaa portfoliota perheystävällisillä peleillä, tähän 2K ei olisi vastaus, mutta Sega voisi olla, ainakin osittain. Microsoft toki hankki jo ehkä isoimman yksittäisen perheystävällisen nimen aikaa sitten Minecraftin muodossa, mutta tämä ei ilmeisesti Spencerille riitä. Nykyisen inhousen Rare ja Double Fine ovat sopivimmat studiot, mutta varsinkin Rare on kiinni jo isoissa projekteissa ja Double Fine on aika pieni studio ja tekee lopulta varsin aikuiseen makuun pelejä. Tämän lisäksi Obsidian tekee Groundedia, mutta muuten inhousen putkessa ei näy kovinkaan paljoa perheystävällistä sisältöä. Spencer siis etsii varmasti vieläkin sopivaa ratkaisua tähän, oli se sitten nykyisten studioiden laajennus tai uuden studion hankinta.
Ratkaisu olisi myös sopivan tyylitajuton, joka sopisi Microsoftin menetelmiin enemmän kuin hyvin.
Ihan mielenkiinnosta, mikäs näiden toteutuneiden ostojen osalta on ollut tyylitajutonta ja miksi?