Viestin perusteella näkemyksemme ovat niin kaukana toisistaan, ettei keskustelua kannattaisi oikeastaan jatkaa.
Varsinkin jos et vastaa kysymyksiin, niin tämähän on tietenkin totta.
Mikä näistä Microsoftin studiokaupoista on osoittanut tyylitajuttomuutta?
Miten Microsoftin mielestäsi olisi sopivaa kasvattaa bisnestään?
Siinä kaksi avainkysymystä sinulle.
Lisäksi siellä on sopivasti irrotettu Xbox Microsoftista ikään kuin omaksi jutukseen, vaikkei niin todellisuudessa ole.
Voidaan me täällä keskustella Sonynkin yhteydessä vaikkapa Sonyn kameroista, mutta onko siinä kuitenkaan mitään järkeä on toinen juttu.
Phil Spencerin osuus Microsoftista kiinnostaa tässä yhteydessä, ihan samalla tavalla kuin Sonyssa kiinnostaa vain se pelaamiseen liittyvä yksikkö.
Merkillistä logiikkaa kuitenkin edustaa yksittäisten studioiden sekä ison julkaisijan ostamisen rinnastaminen.
Mittakaavassa on eroa, mutta ei strategiassa sinänsä. Sony osti tässä juuri lyhyen ajan sisään Housemarquen, Nixxesin ja Firespriten, joten myös markkinajohtaja hakee kasvua edelleen yritysostojen kautta. Aivan kuten se on tehnyt sieltä 90-luvun alusta saakka (ostivat Psygnosisin). Eikä ihme, kun Sony tuli "ulkopuolisena" alalle ja on tarvinnut tietenkin myös omia studiota, joita heillä ei aluksi ollut. Ja vaikka pitkään toki ostivat isosti ulkopuolista sisältöä, eikä sinänsä itse studioita, niin meille kuluttajille se on ollut ihan sama asia. Sonyn kilpailuvaltti on ollut omat ja muiden PS-alustan yksinoikeudet.
Microsoftin osalta kasvu on tietenkin myös Game Passiin liittyvää. Sisältöä tarvitaan paljon ja monipuolisesti järkevällä kulurakenteella omaan tilauspalveluun. Se tekee tästä studioiden omistamisesta olennaisempaa verrattuna esimerkiksi julkaisudiileihin sekä ajallisiin yksinoikeuksiin.
Kerrotko vuorostasi omin sanoin, mikä oli edellinen Sonyn 6,4 miljardin euron pelijulkaisijakauppa?
Jälleen kerran, ero on mittakaava, ei se tekeminen itsessään. Ja katsotaan nyt jos kilpailu johtaisi tässä oikeesti sellaiseen tilanteeseen, että Sonyn markkinajohtajuutta haastettaisiin. Jos Sony kokisi, että joku heille olennainen on uhattuna, niin sittenhän me kuluttajat vasta nähdään, että mihin Sony on valmis. Sonyn voittokulku PS1-aikakaudelta lähtien on taannut sen, ettei heillä ole juuri peiliin tarvinnut tuijotella, vaan hallitusti kasvaa hiljalleen inhouseaan kasvattamalla. Ei ole tarvinnut tehdä mitään isoja liikkeitä, kun jo PS1-sukupolvi loi niin vahvan kivijalan.
Xboxeilla taas oli nousua ollut ensimmäiset kaksi sukupolvea, mutta Xbox One sukupolvi kuitenkin katkaisi nousun. Virheitä oli tehty ja inhouse oli aika hiljainen sekä alustalle yhdistetyt IP:t olivat joko kuihtuneet (esim. Viva Pinata, Fable, Amped, Project Gotham Racing) tai jopa jääneet kokonaan sitouttamatta (esim. KOTOR, Mass Effect ja Alan Wake). Tilanne olisi ehkä ollut eri, jos esimerkiksi Remedy, BioWare ja Bungie olisivat MS:n inhousea, mutta kun nämä eivät ole, niin lopulta aika vähän on edes niitä yksinoikeuksia tehneitä firmoja MS onnistunut sitomaan alustalleen. Strategia oli muutenkin hukassa, kun
esimerkiksi Kinect ei ollutkaan sellainen menestys, joka sen joku uskoi olevan, mutta kyllä tuo inhousen kuihtuminen on ollut se isoin ongelma loppuviimein kuitenkin. Eikä sitä paikata muuten kuin ostamalla.
Phil Spencer on tuonut oman näkemyksensä pöydälle ja se on nyt nähtävillä. Isosti Game Passia, isolla inhousella. Pelejä, pelejä ja taas enemmän pelejä. Ja jotta tämä uutta tuulta purjeisiin hamuava Xbox-laiva voi päästä uudelleen oikeille urille, niin kyllähän tämä isojen kauppojen hierominen nyt vaan on se ainoa mahdollisuus Microsoftille pysyä edelleen mukana alalla ja kiriä kiinni ne tehdyt virheet.
Pienin tekijä kuulostaa lähinnä joltain ressukalta, joka tarvitsee halauksen.
Markkinajohtaja Sony kuitenkin tekee tässä bisneksessä isoimmat rahat ja Microsoftilla on pienin markkinaosuus. Tämä on vain ja ainoastaan fakta. Ja sitähän Microsoft on juuri nyt näyttänyt, ettei ole valmis olemaan ressukka ja tyytymään tilanteeseen.
Ja ei se ole ihme, että pienimmän toimijan tulee yrittää tehdä enemmän kuin sen johtavassa asemassa olevan yrityksen, että oma markkinaosuus kasvaisi.
Se että MS haluaa menestyä voi sinua harmittaa, jos jostain syystä et halua nähdä Microsoftin menestyvän, mutta en kyllä itse osaisi antaa Spencerille parempia neuvoja nostaa Xboxin profiilia kuin kasvattamalla inhousea.
Olen myös niin markkinauskovainen sinänsä, etten usko, että markkinat olisivat paremmat meille kuluttajille, jos kilpailua olisi vähemmän.