Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

2K on myös vähän outo yhtiö ostaa, kun siellä kumminkin GTA:n suhteen juuri viime vuonna mainostettiin yhteistyön jatkuvan pleikkarin kanssa.

Rockstar tekee GTA:t, ei 2K Games. Take Two omistaa nämä molemmat.

Minusta WB ja Sega olisivat kumpikin myös MS:n strategian suhteen järkeviä hankintoja. Xboxilla on enemmän pulaa hyvistä IP:eistä kuin studioista.

Samaa mieltä, juuri IP-kirjaston ansiosta varsinkin Sega olisi hyvinkin looginen hankinta Microsoftille.
 
Yritin nimenomaan Xbox-kulmalla tätä kysyä. Onko näissä ostoksissa mielestäsi ollut jotain tyylitajutonta ja jos on, niin mitä?

Microsoft on tosiaan iso talo ja Phil Spencer vetää vain omaa osuuttaan tuossa kokonaisuudessa. Ja juuri Spencerin osuus on sinänsä tämän foorumin agendalla olennainen osuus. Jos kuitenkin Microsoft ahdistaa ylipäätään, niin paras tapa yksilönä boikotoida firmaa on äänestää lompakolla ja jättää Xboxit, Windowsit, Officet ja muut firman tuotteet ostamatta. Tuohtuneena MS:n tuotteiden ostaminen kun kuitenkin hyödyttää sitä pääpirua, vaikka kuinka kertoisi internetille, ettei tykännyt firmasta, mutta osti kuitenkin.

Nämä MS:n studio-ostokset eivät kyllä missään nimessä aiheuta mitään monopolia millään tasolla. Ja olisihan se muutenkin tässä yhteydessä melko kaukainen ja hauskakin ajatus nähdä konsolibusineksen pienin tekijä syytettynä liiallisesta markkina-asemasta.

Microsoftin konsolibusines oli jo sellaisessa tilassa, että se on joko Segat ja kepeät mullat tai sitten vahva investointi toimintaan, uusi strategia ja aggressiivinen kilpailu. Näin kuluttajana en kyllä näe mitään hyvää siinä, että alalla olisi ollut yksi tekijä vähemmän, joten omasta mielestäni nimenomaan tämä oli se parempi vaihtoehto.

Mutta kerro toki omin sanoin. Jos MS ei saa esimerkiksi Sonyn tapaan hankkia uusia studioita ja kasata isoa inhousea, niin mitä muita vaihtoehtoja olisi ollut?

Viestin perusteella näkemyksemme ovat niin kaukana toisistaan, ettei keskustelua kannattaisi oikeastaan jatkaa. Lisäksi siellä on sopivasti irrotettu Xbox Microsoftista ikään kuin omaksi jutukseen, vaikkei niin todellisuudessa ole. Mitä tulee MS:n tuotteisiin, niin oikeastaan vasta viime aikoina Linuxista on alkanut tulla todella vaihtoehto Windowsille, mikäli harrastaa pelaamista. Vielä siellä ei kuitenkaan olla, että uskaltaisin luopua Windowsista. Microsoftin Officea puolestaan en ole tarvinnut vuosiin. Omassa viestissäsi kuitenkin kiteytät ikään kuin vahingossa ongelman; Et haluaisi ostaa tuotetta, mutta kun on pakko.

Ei kai kukaan ole kieltänyt kumpaakaan yritystä tekemästä ostoksia, eikä ostoksia varmaan tehdäkään nimimerkkien ajatusten pohjalta. Merkillistä logiikkaa kuitenkin edustaa yksittäisten studioiden sekä ison julkaisijan ostamisen rinnastaminen. Käytettävissä olevat rahasummat ovat yrityksillä aivan eri luokkaa, eikä "konsolibisneksen pienin tekijä" oikein kuvaa kokonaistilannetta. Pienin tekijä kuulostaa lähinnä joltain ressukalta, joka tarvitsee halauksen.

Kerrotko vuorostasi omin sanoin, mikä oli edellinen Sonyn 6,4 miljardin euron pelijulkaisijakauppa?
 
Viestin perusteella näkemyksemme ovat niin kaukana toisistaan, ettei keskustelua kannattaisi oikeastaan jatkaa.

Varsinkin jos et vastaa kysymyksiin, niin tämähän on tietenkin totta.

Mikä näistä Microsoftin studiokaupoista on osoittanut tyylitajuttomuutta?

Miten Microsoftin mielestäsi olisi sopivaa kasvattaa bisnestään?

Siinä kaksi avainkysymystä sinulle.

Lisäksi siellä on sopivasti irrotettu Xbox Microsoftista ikään kuin omaksi jutukseen, vaikkei niin todellisuudessa ole.

Voidaan me täällä keskustella Sonynkin yhteydessä vaikkapa Sonyn kameroista, mutta onko siinä kuitenkaan mitään järkeä on toinen juttu.

Phil Spencerin osuus Microsoftista kiinnostaa tässä yhteydessä, ihan samalla tavalla kuin Sonyssa kiinnostaa vain se pelaamiseen liittyvä yksikkö.

Merkillistä logiikkaa kuitenkin edustaa yksittäisten studioiden sekä ison julkaisijan ostamisen rinnastaminen.

Mittakaavassa on eroa, mutta ei strategiassa sinänsä. Sony osti tässä juuri lyhyen ajan sisään Housemarquen, Nixxesin ja Firespriten, joten myös markkinajohtaja hakee kasvua edelleen yritysostojen kautta. Aivan kuten se on tehnyt sieltä 90-luvun alusta saakka (ostivat Psygnosisin). Eikä ihme, kun Sony tuli "ulkopuolisena" alalle ja on tarvinnut tietenkin myös omia studiota, joita heillä ei aluksi ollut. Ja vaikka pitkään toki ostivat isosti ulkopuolista sisältöä, eikä sinänsä itse studioita, niin meille kuluttajille se on ollut ihan sama asia. Sonyn kilpailuvaltti on ollut omat ja muiden PS-alustan yksinoikeudet.

Microsoftin osalta kasvu on tietenkin myös Game Passiin liittyvää. Sisältöä tarvitaan paljon ja monipuolisesti järkevällä kulurakenteella omaan tilauspalveluun. Se tekee tästä studioiden omistamisesta olennaisempaa verrattuna esimerkiksi julkaisudiileihin sekä ajallisiin yksinoikeuksiin.

Kerrotko vuorostasi omin sanoin, mikä oli edellinen Sonyn 6,4 miljardin euron pelijulkaisijakauppa?

Jälleen kerran, ero on mittakaava, ei se tekeminen itsessään. Ja katsotaan nyt jos kilpailu johtaisi tässä oikeesti sellaiseen tilanteeseen, että Sonyn markkinajohtajuutta haastettaisiin. Jos Sony kokisi, että joku heille olennainen on uhattuna, niin sittenhän me kuluttajat vasta nähdään, että mihin Sony on valmis. Sonyn voittokulku PS1-aikakaudelta lähtien on taannut sen, ettei heillä ole juuri peiliin tarvinnut tuijotella, vaan hallitusti kasvaa hiljalleen inhouseaan kasvattamalla. Ei ole tarvinnut tehdä mitään isoja liikkeitä, kun jo PS1-sukupolvi loi niin vahvan kivijalan.

Xboxeilla taas oli nousua ollut ensimmäiset kaksi sukupolvea, mutta Xbox One sukupolvi kuitenkin katkaisi nousun. Virheitä oli tehty ja inhouse oli aika hiljainen sekä alustalle yhdistetyt IP:t olivat joko kuihtuneet (esim. Viva Pinata, Fable, Amped, Project Gotham Racing) tai jopa jääneet kokonaan sitouttamatta (esim. KOTOR, Mass Effect ja Alan Wake). Tilanne olisi ehkä ollut eri, jos esimerkiksi Remedy, BioWare ja Bungie olisivat MS:n inhousea, mutta kun nämä eivät ole, niin lopulta aika vähän on edes niitä yksinoikeuksia tehneitä firmoja MS onnistunut sitomaan alustalleen. Strategia oli muutenkin hukassa, kun
esimerkiksi Kinect ei ollutkaan sellainen menestys, joka sen joku uskoi olevan, mutta kyllä tuo inhousen kuihtuminen on ollut se isoin ongelma loppuviimein kuitenkin. Eikä sitä paikata muuten kuin ostamalla.

Phil Spencer on tuonut oman näkemyksensä pöydälle ja se on nyt nähtävillä. Isosti Game Passia, isolla inhousella. Pelejä, pelejä ja taas enemmän pelejä. Ja jotta tämä uutta tuulta purjeisiin hamuava Xbox-laiva voi päästä uudelleen oikeille urille, niin kyllähän tämä isojen kauppojen hierominen nyt vaan on se ainoa mahdollisuus Microsoftille pysyä edelleen mukana alalla ja kiriä kiinni ne tehdyt virheet.

Pienin tekijä kuulostaa lähinnä joltain ressukalta, joka tarvitsee halauksen.

Markkinajohtaja Sony kuitenkin tekee tässä bisneksessä isoimmat rahat ja Microsoftilla on pienin markkinaosuus. Tämä on vain ja ainoastaan fakta. Ja sitähän Microsoft on juuri nyt näyttänyt, ettei ole valmis olemaan ressukka ja tyytymään tilanteeseen.

Ja ei se ole ihme, että pienimmän toimijan tulee yrittää tehdä enemmän kuin sen johtavassa asemassa olevan yrityksen, että oma markkinaosuus kasvaisi.

Se että MS haluaa menestyä voi sinua harmittaa, jos jostain syystä et halua nähdä Microsoftin menestyvän, mutta en kyllä itse osaisi antaa Spencerille parempia neuvoja nostaa Xboxin profiilia kuin kasvattamalla inhousea.

Olen myös niin markkinauskovainen sinänsä, etten usko, että markkinat olisivat paremmat meille kuluttajille, jos kilpailua olisi vähemmän.
 
Varsinkin jos et vastaa kysymyksiin, niin tämähän on tietenkin totta.

Mikä näistä Microsoftin studiokaupoista on osoittanut tyylitajuttomuutta?

Miten Microsoftin mielestäsi olisi sopivaa kasvattaa bisnestään?

Siinä kaksi avainkysymystä sinulle.



Voidaan me täällä keskustella Sonynkin yhteydessä vaikkapa Sonyn kameroista, mutta onko siinä kuitenkaan mitään järkeä on toinen juttu.

Phil Spencerin osuus Microsoftista kiinnostaa tässä yhteydessä, ihan samalla tavalla kuin Sonyssa kiinnostaa vain se pelaamiseen liittyvä yksikkö.



Mittakaavassa on eroa, mutta ei strategiassa sinänsä. Sony osti tässä juuri lyhyen ajan sisään Housemarquen, Nixxesin ja Firespriten, joten myös markkinajohtaja hakee kasvua edelleen yritysostojen kautta. Aivan kuten se on tehnyt sieltä 90-luvun alusta saakka (ostivat Psygnosisin). Eikä ihme, kun Sony tuli "ulkopuolisena" alalle ja on tarvinnut tietenkin myös omia studiota, joita heillä ei aluksi ollut. Ja vaikka pitkään toki ostivat isosti ulkopuolista sisältöä, eikä sinänsä itse studioita, niin meille kuluttajille se on ollut ihan sama asia. Sonyn kilpailuvaltti on ollut omat ja muiden PS-alustan yksinoikeudet.

Microsoftin osalta kasvu on tietenkin myös Game Passiin liittyvää. Sisältöä tarvitaan paljon ja monipuolisesti järkevällä kulurakenteella omaan tilauspalveluun. Se tekee tästä studioiden omistamisesta olennaisempaa verrattuna esimerkiksi julkaisudiileihin sekä ajallisiin yksinoikeuksiin.



Jälleen kerran, ero on mittakaava, ei se tekeminen itsessään. Ja katsotaan nyt jos kilpailu johtaisi tässä oikeesti sellaiseen tilanteeseen, että Sonyn markkinajohtajuutta haastettaisiin. Jos Sony kokisi, että joku heille olennainen on uhattuna, niin sittenhän me kuluttajat vasta nähdään, että mihin Sony on valmis. Sonyn voittokulku PS1-aikakaudelta lähtien on taannut sen, ettei heillä ole juuri peiliin tarvinnut tuijotella, vaan hallitusti kasvaa hiljalleen inhouseaan kasvattamalla. Ei ole tarvinnut tehdä mitään isoja liikkeitä, kun jo PS1-sukupolvi loi niin vahvan kivijalan.

Xboxeilla taas oli nousua ollut ensimmäiset kaksi sukupolvea, mutta Xbox One sukupolvi kuitenkin katkaisi nousun. Virheitä oli tehty ja inhouse oli aika hiljainen sekä alustalle yhdistetyt IP:t olivat joko kuihtuneet (esim. Viva Pinata, Fable, Amped, Project Gotham Racing) tai jopa jääneet kokonaan sitouttamatta (esim. KOTOR, Mass Effect ja Alan Wake). Tilanne olisi ehkä ollut eri, jos esimerkiksi Remedy, BioWare ja Bungie olisivat MS:n inhousea, mutta kun nämä eivät ole, niin lopulta aika vähän on edes niitä yksinoikeuksia tehneitä firmoja MS onnistunut sitomaan alustalleen. Strategia oli muutenkin hukassa, kun
esimerkiksi Kinect ei ollutkaan sellainen menestys, joka sen joku uskoi olevan, mutta kyllä tuo inhousen kuihtuminen on ollut se isoin ongelma loppuviimein kuitenkin. Eikä sitä paikata muuten kuin ostamalla.

Phil Spencer on tuonut oman näkemyksensä pöydälle ja se on nyt nähtävillä. Isosti Game Passia, isolla inhousella. Pelejä, pelejä ja taas enemmän pelejä. Ja jotta tämä uutta tuulta purjeisiin hamuava Xbox-laiva voi päästä uudelleen oikeille urille, niin kyllähän tämä isojen kauppojen hierominen nyt vaan on se ainoa mahdollisuus Microsoftille pysyä edelleen mukana alalla ja kiriä kiinni ne tehdyt virheet.



Markkinajohtaja Sony kuitenkin tekee tässä bisneksessä isoimmat rahat ja Microsoftilla on pienin markkinaosuus. Tämä on vain ja ainoastaan fakta. Ja sitähän Microsoft on juuri nyt näyttänyt, ettei ole valmis olemaan ressukka ja tyytymään tilanteeseen.

Ja ei se ole ihme, että pienimmän toimijan tulee yrittää tehdä enemmän kuin sen johtavassa asemassa olevan yrityksen, että oma markkinaosuus kasvaisi.

Se että MS haluaa menestyä voi sinua harmittaa, jos jostain syystä et halua nähdä Microsoftin menestyvän, mutta en kyllä itse osaisi antaa Spencerille parempia neuvoja nostaa Xboxin profiilia kuin kasvattamalla inhousea.

Olen myös niin markkinauskovainen sinänsä, etten usko, että markkinat olisivat paremmat meille kuluttajille, jos kilpailua olisi vähemmän.

Enpä jaksa jankuttaa. Sivuutus ja hyvää illanjatkoa sinne markkinointiosastolle.
 
Enpä jaksa jankuttaa.

Olisit nyt edes yrittänyt vastata edes kerran, mutta mitä nyt olen viestejäsi lukenut, niin antipatiat Microsoftia kohtaan taitaa vaan sumentaa liikaa käsittelemään tätä asiaa mitenkään objektiivisesti, joten ehkäpä tosiaan parempi näin.

Sivuutus ja hyvää illanjatkoa sinne markkinointiosastolle.

Eli jos ei vihaa Microsoftia ja Xboxia, niin on markkinointiosastoa?
 
Mikä näistä Microsoftin studiokaupoista on osoittanut tyylitajuttomuutta?

Miten Microsoftin mielestäsi olisi sopivaa kasvattaa bisnestään?
En tiedä onko tyylitajuttomuus oikea sana, mutta varmaan aika moni tykkää enemmän Sonyn ja Nintendon tyylistä viime vuosilta haalia studioita joissa taustalla on jo valmiiksi pitkä yhteistyö kyseisten studioiden kanssa. Studiot ovat tuon yhteistyön takia tuntuneet jo valmiiksi kyseisten yhtiöiden studioilta jolloin niin moni yhdellä konsolilla tottunut pelaava ei ole kokenut menettäneensä mitään.

Microsoftilla on sen verran hurja tahti ollut studioiden ostelussa viime vuosilta ettei siellä samanlaista yhteistyön jälkiä ole näkynyt kuin kilpailijoilla ostamiensa studioiden kanssa jolloin meno muistuttaa, anteeksi lapsellinen vertauskuva, sitä kun Harry Pottereissa Malfoy osti isänsä rahoilla paikkansa huispausjoukkueeseen. :D

Minun mielestä Sonylla on ihan jees tyyli tällä hetkellä kasvattaa pääasiassa jo valmiiksi isojen studioidensa kokoa niin että siellä on mahdollista työstää useampiakin projekteja samaan aikaan. Varmasti heilläkin olisi pätäkkää ostella pienempiä studioita jos sen näkisivät tarpeelliseksi, mutta ovat usein painottaneet kuinka pelien teossa ei vain ole mahdollisuuksia oikoa polkuja jos haluaa tähdätä siihen laatuun mitä Sony peleiltään odottaa.
 
...mutta en kyllä itse osaisi antaa Spencerille parempia neuvoja nostaa Xboxin profiilia kuin kasvattamalla inhousea.
Ilmainen vinkki: Käyttää niitä jo olemassa ja omistuksessa olevia studioita luomaan jotain uutta ja erilaista pelkkien Halo- ja Forza-jatko-osien sijaan, eikä haali multiplattareita pois markkinoilta.

Peligenrestä toiseen voi meinaan hypätä hyvinkin onnistuneesti, jos on oikeasti osaamista ja kykyä keksiä uutta! Esimerkkinä vaikka Guerilla Games, joka aikaisemmin työskenteli KillZone-fps-räiskintöjen kanssa ja teki sieltä todella onnistuneen loikan syvälliseen open world-tarinankerrontaan Horizon: Zero Dawnin ja kohta Forbidden Westin kanssa.
 
En tiedä onko tyylitajuttomuus oikea sana, mutta varmaan aika moni tykkää enemmän Sonyn ja Nintendon tyylistä viime vuosilta haalia studioita joissa taustalla on jo valmiiksi pitkä yhteistyö kyseisten studioiden kanssa.

En tiedä miksei MS ostanut aikanaan BioWarea, Mistwalkeria ja Remedyä tai vaikkapa sitä 2K Gamesia, From Softwarea ja Team Ninjaa. Tai miksi antoivat Bungien siirtyä tekemään multiplatformia, mutta niin vain nyt kävi. Nämä kaikki edellämainitut studiot ovat tehneet Xbox-yksinoikeuksia ja olisivat voineet olla orgaanisesti ensin maksettuina partnereina ja lopulta tulla ostetuksi.

Myös esimerkiksi Microsoftin Lionheadin sulkeminen oli virhe ja tästä firmastahan tuli Media Mocule, joka on tehnyt muuan LittleBigPlanetit.

Joka tapauksessa, olisihan esimerkiksi nämä tässä mainitut studiot muodostaneet melko tyylikkään inhousen MS:lle, mutta joo, virheitä tekivät ja nyt se on mennyttä aikaa. Sinänsä toki esimerkiksi ZeniMaxin sisälläkin on tehty nimenomaan PC-leimalla duunia jo pitkään sekä Xbox-yksinoikeuksiakin on nähty, joten tätä samaa siltaa sielläkin on osittain olemassa. Pitää muistaa, ettei Microsoftin pelibisnes ole vain konsoleilla tapahtuvaa.

***

Nintendon osalta on vähän väärin sanoa yhtään mitään ostoksista, kun tämä konsolipelaamisen Legenda on oikeastaan ihan omalla tasollaan ja tekee ihan omia juttujaan, kuten on tehnyt jo 1980-luvulta lähtien.

Kuka muu muka olisi pistänyt markkinoille 3D-käsikonsolin tai konsolin kahdella näytöllä, tehnyt sukupolven myydyimmän konsolin liiketunnistuksella perustuvalla ohjauksella ja luonut nykyisen isosti myyvän Switch-hybridin. Ja tämän päälle pitänyt esimerkiksi Marion, Metroidin ja Zeldan relevantteina viidellä vuosikymmenellä.

Nintendosta kun puhutaan, niin hattu otetaan pois päästä.

Ilmainen vinkki: Käyttää niitä jo olemassa ja omistuksessa olevia studioita luomaan jotain uutta ja erilaista pelkkien Halo- ja Forza-jatko-osien sijaan, eikä haali multiplattareita pois markkinoilta.

Niinhän ne tekeekin. Forza Horizon tiimi työstää jo uutta Fablea, Gears-universumiin tehtiin taktinen roolipeli Gears Tactics ja Rare painoi ulos uuden menestyvän IP:n Sea of Thievesin muodossa. Tämä ei kuitenkaan riitä, kun kirittävää on niin paljon.

Nythän muuten Microsoftin inhousella on nimenomaan uusia nimikkeitä paljon tulossa, eikä pelkästään mitään tuttuja jatko-osia. Nämä Starfieldit, Avowedit, Deathloopit ja Ghostwire Tokyot toivottavasti saavat jatkossakin rinnalleen uusia avauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Square ja take two tekee sonyn kanssa todella paljon yhteistyötä ja ne on ilmoittanyt että ne ei oo myynnissä eikä ne halua että joku omistaa ne ne haluaa omistaa itse ja päätää kelle ne tekee pelit itsenäisesti.

Tässä ne nyt nähdään Xbox yksinoikeus pelit on hyvä asia mutta taas sonyn yksinoikeus pelit ei taas oo hyvä asia kenenkään kannalta eikö toi kuulosta aika oudolta yhtälöltä. mikään yksinoikeus peli ei oo kenenkään kannalta hyvä asiaa maailma olisi parampi paikka jos noita yksinoikeus pelejä ei olsis ollenkaan
 
Viimeksi muokattu:
No niin, vedetäänpä syvään henkeä, rauhoitutaan ja jatketaan taas ketjun aiheessa. Tukku viestejä siirretty avautumisketjuun.

Syön sanani että en enää postaa tähän ketjuun mitään kun tuntuu että hommat lähtee aina lapasesta ja pyydän jo anteeksi:


Sonyn leffan puolen pomo uskoo että studuoiden ostot pelialalla yleistyvät ja tämä on varmana viesti siittä että Sony on ostoksilla myös.
 
Sonyn leffan puolen pomo uskoo että studuoiden ostot pelialalla yleistyvät ja tämä on varmana viesti siittä että Sony on ostoksilla myös

Kyllä ja kuten artikkeli kertoo:

In its April end-of-year results call, Sony itself said it would “aggressively” invest in its first-party game studios during its current fiscal year (ending March 2022), in addition to partnering with external game developers on exclusive games.

Sony has so far announced partnerships with the new studio from former Stadia games boss Jade Raymond, investment in a multiplayer game from Bungie veterans, and the acquisitions of PC port house Nixxes and UK-based studio Firesprite.

The PlayStation firm also invested an additional $200 million in Epic Games this year, which buillt on the minority stake it took in the company in July 2020, when Sony made a strategic investment of $250 million in the Fortnite and Unreal Engine firm.

Eli ei tässä siis pelkästään sanoista ole kyse, vaan kyllähän satoja miljoonia on myös Sony laittanut liikkeelle tässä erinäisiin projekteihin, uusiin studioihin (sekä sisäisesti että ulkoisesti), sisältöön yksinoikeudella ja niin edelleen.

Artikkelin ulkopuolelle jäi muuten ainakin Housemarquen ostaminen, joka on se kolmas ostettu studio tässä tämän kesän ja syksyn aikana. Ja tosiaan, tuskin tässä oli vielä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ja kuten artikkeli kertoo:



Eli ei tässä siis pelkästään sanoista ole kyse, vaan kyllähän satoja miljoonia on myös Sony laittanut liikkeelle tässä erinäisiin projekteihin, uusiin studio (sekä sisäisesti että ulkoisesti), sisältöön yksinoikeudella ja niin edelleen.

Artikkelin ulkopuolelle jäi muuten ainakin Housemarquen ostaminen, joka on se kolmas ostettu studio tässä tämän kesän ja syksyn aikana. Ja tosiaan, tuskin tässä oli vielä kaikki.

Mielenkiintoinen vuosi tulee vielä olemaan näiden suhteen.
 
en usko myöskää segaa koska silläkin on todella vahvat siteet sonyy yakussa sarja on alun perin tehty sonyn konsoleille
 
en usko myöskää segaa koska silläkin on todella vahvat siteet sonyy yakussa sarja on alun perin tehty sonyn konsoleille
Sega on tehnyt kaikille laitteille ihan mielellään pelejä, joten joku yksi pelisarja ei paljoa Segan paletissa tunnu.

Tässä Segan ensimmäiset viisi Xbox -yksinoikeutta google-hausta

5) Crazy Taxi 3: High Roller.
4) ToeJam & Earl III: Mission to Earth.
3) Jet Set Radio Future.
2) Shenmue II.
1) Panzer Dragoon Orta.
 
Ylös Bottom