Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

en usko myöskää segaa koska silläkin on todella vahvat siteet sonyy yakussa sarja on alun perin tehty sonyn konsoleille
Ne siteet on kyllä nykypäivänä hyvin köykäiset. Esimerkkinä tästä nyt vaikkapa se, että koko Yakuza -sarja löytyy kokonaisuudessaan Game Passista ja Yakuza Like a Dragon julkaistiin ensin Xbox Series X|S -konsoleille kuin PS5:lle. Lisäksi muutaman päivän päästä julkaistava Yakuza sarjan spinoff Lost Judgement julkaistaan samaan aikaan Xboxille ja pleikkarille. Uusin Football Manager löytyy niin ikään Game Passista ja uusin Phantasy Star -sarjan peli Phantasy Star Online 2 New Genesis on myöskin julkaistu vain Xbox konsoleille ja PC:lle. Joten ei ne siteet Sonyyn niin vahvat ole.

Selkeä third party -kehittäjä Sega on ollut ja en usko että on myynnissä muuten kuin jos siellä on jotain selkeitä talousvaikeuksia. Muussa tapauksessa myyntihinnan täytyy olla aika älytön. Toki niinhän Bethesdan tapauksessakin oli, mutta siellä oli takana juurikin näitä taloushankaluuksia.

Mitä tulee tuohon @Miika_- linkkaamaan juttuun, niin Sony on aivan varmasti ihan yhtä lailla ostoksilla kuin Microsoft. Toisella on mahdollisesti vähän enemmän käyttörahaa, mikä sitten saattaa näkyä ostoksien suuruutena, mutta ei Sony jää laakereilleen makaamaan. Se on nähty jo pelkästään tänä vuonna toteutuneina studio-ostoksina.
 
Vaikka en muista, että sitä on tuotu varsinaisesti julkisuuteen, kyllähän MS:n ja Segan välillä näyttäisi olevan aika vahva yhteistyösopimus tällä hetkellä. Jos siis pitäisi päätellä, mihin suuntaan Sega on kallellaan juuri nyt, kyllä se menee Xboxin suuntaan ihan selkeästi. Muutama vuosi sitten tilanne oli toinen ja Sega teki pääasiassa Japanin markkinoille suunnattua tuotantoa Sonyn konsoleille yksinoikeudella.
 
Vaikka en muista, että sitä on tuotu varsinaisesti julkisuuteen, kyllähän MS:n ja Segan välillä näyttäisi olevan aika vahva yhteistyösopimus tällä hetkellä. Jos siis pitäisi päätellä, mihin suuntaan Sega on kallellaan juuri nyt, kyllä se menee Xboxin suuntaan ihan selkeästi. Muutama vuosi sitten tilanne oli toinen ja Sega teki pääasiassa Japanin markkinoille suunnattua tuotantoa Sonyn konsoleille yksinoikeudella.
Ehkä vähän joo tällä hetkellä enemmän Xboxin suuntaan kallellaan.

Tuo yksinoikeussisältö Sonyn konsoleille saattoi myös olla olosuhteiden pakosta. Tekivät pelejä vain Japanin markkinoille (ei englanninkielistä ääninäyttelyä julkaisussa jne.) ja Xboxin jalanjälki Japanissa on niin pieni, että eipä siihen varmaan kannattanut juuri aikaa uhrata. Tosin saattoihan siellä olla joku yksinoikeussopimuskin voimassa, mutta melkein näkisin, että tuossa tilanteessa sitä ei edes tarvittu.

Omat kaksi senttiä näihin studio-ostoshuhuihin:
Take-Two: Pyörinyt huhuissa, mutta on hyvin hyvin epätodennäköistä. Rockstar on niin arvokas, mutta samalla Game Passin kannalta ei niin hyvä studio.
Sega: Pyörinyt huhuissa tyyliin koko vuoden ja Xboxin pomot ovat erilaisin tavoin tästä vihjailleet. Keskusteluja on siis varmasti käyty, mutta ilman mitään todellista ongelmaa Segan puolelta, niin en oikein usko.
WB Games: Tämähän studio/julkaisija oli vähän niinkuin jo myynnissä aikaisemmin, mutta emoyhtiö vihelsi pilliin syystä X. Ehkei tullut tarpeeksi hyviä tarjouksia, ehkä jotain muuta. Näkisin kuitenkin, että kulisseissa keskustelut jatkuu. Kokoluokka voisi olla aika hyvä. Lisäksi sieltä saisi lapsiystävällistä sisältöä Lego peleistä ja supersankarin Batmanista vastaamaan Sonyn Marvel -universumin yksinoikeussisältöön.
Ubisoft: tuskinpa
Asobo Studio: Läheinen yhteistyö Microsoftin kanssa Flight Simulatorin kehityksessä. Plague Talen jatko-osa tulee suoraan Game Passiin. Tämä olisi hyvä studio katalogiin, mutta jotenkin tuntuu, että Microsoft on hakemassa jotain isompaa.

Jokerina 2K Games. Jos ja kun Take Two ei ole myynnissä, niin onko 2k Games? Kovasti sekin on huhuissa pyörinyt. Näistä parhaimpina ostoksina Microsoftille näkisin Segan tai WB Gamesin. Ne IP:t mitä sieltä saisi olisivat hyvä lisä first party -kirjastoon ja Game Passiin. Tosin kaikki tämä on niin huhupuhetta mitä näistä ostoksista kuulee, että voi olla että insiderit on täysin hakoteillä ja Microsoftin ostoaikeet ovat jossain ihan muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Pysyspä keskustelu aina näin sopusena, tosiaan Segan kohdalla tuo suosiminen on selvästi mennyt että kuka tarjoaa rahaa vastaan heitä miellyttävää sopparia kuten muillakin firmoilla, Sony maksoi Yakuza sarjan yksinoikeusista ja nyt Microsoft on niitä saanut rahalla vastaavasti Gamepassiin ja Segan Twitteri tätä mainostaa. Tuntui että Sony käytännössä hylkäsi Yakuza sarjat ja Segat ja Microsoft alkoi sitä välittömästi mainostamaan.
 
Tuntui että Sony käytännössä hylkäsi Yakuza sarjat ja Segat ja Microsoft alkoi sitä välittömästi mainostamaan.
En nyt tiedä voidaanko mistään hylkäämisestä puhua, kun edellinenkin peli myös pleikkarille ilmestyi. Uskoakseni Microsoft vain maksoi ison tukun rahaa Yakuza 7:n saamisesta ajalliseksi yksinoikeudeksi. Jo tuota ennen Sega tuli ymmärrykseen, että multiplatformiin siirryttäessä on enemmän rahaa tarjolla. Enkä usko, että Sonykaan Yakuzan yksinoikeuksista maksoi lähellekään samoja summia kuin vaikkapa Final Fantasysta. Yakuza-pelisarja oli vuoteen 2020 mennessä myynyt 14 miljoonaa kappaletta yhteensä (ja niitä pelejä on jokunen jo ilmestynyt vuosien varrella). Maailmassa on kymmeniä isoja IP:eitä eikä taida Sonylla riittää rahkeet saati into lähteä kaikessa kilpailemaan rahalla, etenkin nyt kun Microsoft alkanut ottamaan homman tosissaan.
 
En nyt tiedä voidaanko mistään hylkäämisestä puhua, kun edellinenkin peli myös pleikkarille ilmestyi. Uskoakseni Microsoft vain maksoi ison tukun rahaa Yakuza 7:n saamisesta ajalliseksi yksinoikeudeksi. Jo tuota ennen Sega tuli ymmärrykseen, että multiplatformiin siirryttäessä on enemmän rahaa tarjolla. Enkä usko, että Sonykaan Yakuzan yksinoikeuksista maksoi lähellekään samoja summia kuin vaikkapa Final Fantasysta. Yakuza-pelisarja oli vuoteen 2020 mennessä myynyt 14 miljoonaa kappaletta yhteensä (ja niitä pelejä on jokunen jo ilmestynyt vuosien varrella). Maailmassa on kymmeniä isoja IP:eitä eikä taida Sonylla riittää rahkeet saati into lähteä kaikessa kilpailemaan rahalla, etenkin nyt kun Microsoft alkanut ottamaan homman tosissaan.
Yakuza oli aikaisemmin nähty niin vahvasti pleikkarin sarjana. Siitä siis ehkä vahva reaktio, kun näin ei enää ole. Pohdin tuossa muutama viesti sitten, että ehkä Sonyn ei tosiaan edes tarvinnut Yakuzasta juurikaan maksaa, kun se sarja meni niin vahvasti Japani edellä, eikä siellä paljon Xboxeja näy.

Ihan hienoa, että sarja on nyt multiplatform, mutta vielä hienompaa, että panostavat nyt myös länsimaiseen julkaisuun. Josko jatkossa pelit julkaistaisiin maailmanlaajuisesti samana päivänä. Ainakin nyt Lost Judgement löytää tiensä kauppojen hyllyille joka puolella maapalloa samana päivänä.
 
Yakuza oli aikaisemmin nähty niin vahvasti pleikkarin sarjana. Siitä siis ehkä vahva reaktio, kun näin ei enää ole. Pohdin tuossa muutama viesti sitten, että ehkä Sonyn ei tosiaan edes tarvinnut Yakuzasta juurikaan maksaa, kun se sarja meni niin vahvasti Japani edellä, eikä siellä paljon Xboxeja näy.

Ihan hienoa, että sarja on nyt multiplatform, mutta vielä hienompaa, että panostavat nyt myös länsimaiseen julkaisuun. Josko jatkossa pelit julkaistaisiin maailmanlaajuisesti samana päivänä. Ainakin nyt Lost Judgement löytää tiensä kauppojen hyllyille joka puolella maapalloa samana päivänä.

@Noobeinstein totesikin että hylkääminen saattoi olla ehkä liian vahva sana mutta siltä se käytännössä vaikutti. Omasta mielestä myös on hyvä että sarja on multiplattari koska tuntuu että se nyt sen myötä saavuttanut sen suuren yleisön mikä sen olisi pitänyt saavuttaa jo vuosia sitten. Itse en ole yhtäkään osaa pelannut enkä varmaan tule pelaamaan kun en niin suuri Japani fani ole mutta kyllä sille pelaajat löytyy.
 
Toki jos Yakuzan haluaa kotiinsa levyversiona, ei vaihtoehtoja olekaan niin montaa. Kiryun saagan jälkeiset osat taitavat löytyäkin fyysisenä myös Xboxille? Joillekin valinta voi syntyä jo jakelutavasta. Liekö vastaavia esimerkkejä enemmänkin, kun Microsoft rummuttaa lähinnä Game Passia?
 
Toki jos Yakuzan haluaa kotiinsa levyversiona, ei vaihtoehtoja olekaan niin montaa. Kiryun saagan jälkeiset osat taitavat löytyäkin fyysisenä myös Xboxille? Joillekin valinta voi syntyä jo jakelutavasta. Liekö vastaavia esimerkkejä enemmänkin, kun Microsoft rummuttaa lähinnä Game Passia?
Fyysinen jakelutapa voi olla plussaa, mutta niin voi olla myös Game Passin edullisuus. Kieltämättä jakelutapa voi vaikuttaa valintaan. Ja kyllä, Kiryu saaga on se jota ei ole fyysisenä Xboxilla.

Voihan syynä olla Game Pass, mutta eikö Sega nämä julkaise itse, ei Microsoft. Näin ollen fyysisen version valinta on siellä päässä.
 
Voihan syynä olla Game Pass, mutta eikö Sega nämä julkaise itse, ei Microsoft. Näin ollen fyysisen version valinta on siellä päässä.

Näinhän se on ja eiköhän nämä julkaisijat osaa optimoida tapauskohtaisesti julkaisukanavansa oikein.

Nykyään digitaaliset myynnit tosiaan ovat fyysisten ohi menneet muutenkin, eikä tähän ole enää muutosta tulossa. Ei siis yllätä, että All Digital mallit Series S ja PS5 Digital Edition ovat markkinoilla ja että vain digitaalisesti tehtyjä julkaisuita nähdään.

Fyysinen jakelutapa voi olla plussaa, mutta niin voi olla myös Game Passin edullisuus.

Voisi kuvitella joo, että joku sellainenkin outolintu on olemassa, joka valitsisi nämä pelata Game Passin kautta :)

Itse en ole yhtäkään osaa pelannut enkä varmaan tule pelaamaan kun en niin suuri Japani fani ole mutta kyllä sille pelaajat löytyy.

Suosittelen kokeilemaan. Itselleni vanha taistelusysteemi (Zeroa kokeilin ensin) ei vain oikein lähtenyt, mutta Like a Dragon on oikein mukava rymistely. Samalla tuossa on myös ihan pätevä ääninäyttely myös englanniksi, joten vaikka meininki on todella Japani, niin ehkä tämä on tältä kannalta helpompi lähestyä.
 
Fyysinen jakelutapa voi olla plussaa, mutta niin voi olla myös Game Passin edullisuus. Kieltämättä jakelutapa voi vaikuttaa valintaan. Ja kyllä, Kiryu saaga on se jota ei ole fyysisenä Xboxilla.

Voihan syynä olla Game Pass, mutta eikö Sega nämä julkaise itse, ei Microsoft. Näin ollen fyysisen version valinta on siellä päässä.

Totta tosiaan tuo jälkimmäinen. Ajattelin siis tuota asiaa ennemminkin niin, että Game Passin "rummutus" ei varsinaisesti houkuta julkaisemaan Xboxille fyysisenä pelejä. En sit tiedä että onko mitään totuuspohjaa, kunhan pohdin tässä.
 
Totta tosiaan tuo jälkimmäinen. Ajattelin siis tuota asiaa ennemminkin niin, että Game Passin "rummutus" ei varsinaisesti houkuta julkaisemaan Xboxille fyysisenä pelejä. En sit tiedä että onko mitään totuuspohjaa, kunhan pohdin tässä.
Tällaisten jo muilla alustoilla aikaisemmin nähtyjen ja Xboxilla suoraan Game Passiin julkaistujen pelien kohdalla se voi hyvinkin olla näin. Aika loogista itseasiassa. Jos taas peli julkaistaan muilla alustoilla samaan aikaan ja fyysisenä, mutta myös Game Passissa, niin en näe etteikö Xbox sen takia saisi fyysistä versiota.
 
Itselle tuo jakelutapa ei onneksi ole mikään ylitsepääsemätön muuri. Haluamani pelit ostan ensisijaisesti fyysisenä sille konsolille mille ne on saatavilla ja jos fyysistä ei saa sitten millään, niin sitten ostetaan digitaalinen. Game pass:ia en kuitenkaan tule hommaamaan, koska pelit haluan pelata silloin kun se itselleni parhaiten sopii.
 
Viimeksi muokattu:


Artikkeli toki koskee Spotifya, mutta uskoakseni Layden viittaa myös kaikkiin muihinkin tilauspalveluihin, ainakin ennenkin on ilmaissut huolensa tuon osalta. Twiitissä mielenkiintoista on se, että Layden puhuu kuinka profitit deveille eivät yllä samalla tasolle tilauspalvelun kautta kuin perinteisesti peliä myymällä. Uskon, että tuolla viitataan nimenomaan isompiin peleihin joilla ei ole ongelmia saada peliään ihmisten tietouteen. Pienemmät devit taasen ovat aika vuolaasti kehuneet esimerkiksi Game Passia ja onhan myös PS Plussan kautta moni pienempi tekele saanut ihan uutta nostetta pelilleen. Hieman kaksipiippuinen juttu siis.

Periaatteessa eihän meidän maksavien pelaajien tarvitsisi murehtia siitä kuinka paljon vähemmän yhtiöille jää pätäkkää jos ne myy peliään halvalla tilauspalvelun kautta ja me kuluttajat voitamme, mutta itseäni ainakin huolestuttaa tietyllä tapaa tilauspalvelun myötä mahdollisesti tulevat lieveilmiöt jos homma meneekin siihen, että ihmiset eivät enää halua maksaa täyttä hintaa pelistä vaan jäävätkin odottamaan pelin saapumista tilauspalveluun tai ostavat sen vasta reilusta alesta kun 60 euroa pelistä maksaminen alkaa olla jo hämärtynyt käsite.

Yhtenä lieveilmiönä näkisin juuri tuon, että pelien pituuksia ja tiettyjä ominaisuuksia lähdetään karsimaan, koska enää ei ole niin suurta kynnystä houkutella ihmisiä kokeilemaan peliä pelkästään ostamalla se peli vaan riittää kunhan peli on tarpeeksi hyvä ja mielenkiintoisen näköinen tilauspalvelun etusivulla, niin ihmiset kyllä sitä puoli-ilmaiseksi kokeilevat. Ja toisekseen sitten pelkään, että mikromaksut ja esimerkiksi Ubisoftin singleplayer-peleihinsä lanseeraamat "cash shopit" tulevat yleistymään ja noiden taakse sitten laitetaan tiettyjä tavaroita pelistä jotka ennen vanhaan olisi sijoitettu tiettyjen haasteiden tai pomojen surmaamisen palkinnoksi. Ubisoftin AC-peleissä ainakin oli lähes järjestäen ne hienoimmat aseet, haarniskat ja hevoset ostettavissa ainoastaan oikean elämän valuutalla. Eihän nuo tavarat tarpeellisia ole pelin läpäisyä ajatellen vaan kosmeettista sälää, mutta kyllä tuollainen toiminta ainakin itseäni pistää vituttamaan.
 
Hieman kaksipiippuinen juttu siis.

Viestissäsi löytyy kaikki klassisen Game Pass FUD:n piirteet, joihin uskominen on tottakai ihan ok ja vain aika meille voi näyttää, että onko lopputulos tuollainen dystopia vai jatkuutko se nykyiseen malliin erinomaisena palveluna.

Mutta jos Game Passin sisältö menisi kuluttajien mielestä huonoon suuntaan, niin se menettäisi asiakkaat hyvin nopeasti. Ei kukaan ole pakotettu tuota tilaamaan ja tuon palvelun jokaisen pelin voi ostaa myös erikseen. Se lisää valinnanvapautta, ei poista sitä.

ostavat sen vasta reilusta alesta kun 60 euroa pelistä maksaminen alkaa olla jo hämärtynyt käsite.

Monelle edes tuo 60€ on ollut jo pitkään hämärtynyt käsite uusista peleistä, koska usein joku kivijalka on pistänyt pelin halvemmalla myyntiin kilpaillakseen muiden kanssa. Ja ihan valtavirtaa se on odotella alennuksia muutenkin, eikä ostaa pelejä kovaan hintaan julkkarissa. Eikä siis tämä fyysisten pelien hinta ole ollut hinta, jonka julkaisija saa, vaan siinä on ollut välikäsiä isosti, joten tässä on ruokittu montaa suuta, kauppiaista kuljetusyrityksiin ja printtitaloihin.

Switchille ostin hiljattain ennakkoon Metroid Dreadin kivijalasta vähän reilulla 50 eurolla, enkä potenut syyllisyyttä, koska varmasti kuitenkin pärjäävät ja rahaa riittää jaettavaksi kaikkien välikäsienkin kanssa - eihän sitä muuten tuohon hintaan myytäisi.

Sitten päästäänkin digitaaliseen myyntiin, josta koostuu nykyään isoin osa myynnistä. Tässä digitaalisessa myynnissä häviää monet välikädet, logistiikka, painaminen sekä monet muut kulut, minkä lisäksi käytettyjen pelien markkinat poistuu kokonaan, joten on nurinkurista kulujen kannalta myydä digiä kovempaan hintaan. Katteet kovenee, mutta hinnat nousee. Ja minunko pitäisi vielä olla huolissaan, että miten nämä miljardiyritykset pärjäävät?

Digitaaliset julkaisut ovat konsoleilla oikeastaan aina julkaisussa kalliimpia kuin fyysiset julkaisut, eikä alennukset näihin todellakaan niin nopeasti osu. Eikä ihme, kun konsolit ovat suljettuja ekosysteemeitä tältä kannalta, eikä eri kaupat kilpaile samalla tavalla kuin fyysisten pelien myynnistä. Eikä digimyynneistä ole kilpailua, kuten esimerkiksi PC:lla on.

Ja siis en tiedä mikä harhaluulo osalla on konsolibisneksestä, mutta ihan siis rahaa nämä firmat tekevät, eikä esimerkiksi Sonyn omien pelien ovh:n nousu 79,95€:een ollut mikään elämän ja kuoleman kysymys, vaan nyt vaan tekevät lisää rahaa sen kasan päälle, jota jo aikaisemmin tekivät. Tästä ei kannata mitään harhaluuloja olla. Nämä eivät edelleenkään ole ystäviäsi, vaan kylmänviileästi laskelmoivat maksimaalisen voiton itselleen.

Tässä kohtaa muistutetaan vielä siitä, että sekä Sony että Microsoft ottavat 30% siivun kaikesta heidän suljetulla kauppapaikalla myydystä, joten digitaalisen myynnin isoin voittaja on luonnollisesti suljettua alustaa pyörittävä laitevalmistaja.
 
Viimeksi muokattu:
Viestissäsi löytyy kaikki klassisen Game Pass FUD:n piirteet, joihin uskominen on tottakai ihan ok ja vain aika meille voi näyttää, että onko lopputulos tuollainen dystopia vai jatkuutko se nykyiseen malliin erinomaisena palveluna.
Niitä tilauspalveluita on monia muitakin pelimaailmassa ja myös Sonylta ja Nintendolta näihin panostamista on toivottu, välillä jopa suorastaan vaadittu. Lueppa tosiaan viestini uudestaan ja laske kuinka monta kertaa mainitsin nimenomaan Game Passin ja missä yhteydessä sen mainitsin. Jos nyt siis koit tämän jotenkin puhtaana hyökkäyksenä Game Passia kohtaan.

Puhutaan kumminkin sen verran isosta mahdollisesta tulevaisuuden jutusta yleisestikin, että mielestäni on ihan hyvä tarkastella tarkasti heti alusta lähtien mitenkä pelit alkavat muuttumaan - vai muuttuvatko ollenkaan kun niitä tilauspalveluissa aletaan kaupittelemaan. Ja jos alkavat muuttumaan niin toivottavasti pelaava kansa on silloin hereillä nostamassa älämölöä jos jokin ei menekään enää niin kuin ennen kuten vaikkapa mainitsemassani AC:n cash shop-meiningissä tai Halon tapauksessa josta mainitsen muutamaa riviä alempana.

Mutta jos Game Passin sisältö menisi kuluttajien mielestä huonoon suuntaan, niin se menettäisi asiakkaat hyvin nopeasti. Ei kukaan ole pakotettu tuota tilaamaan ja tuon palvelun jokaisen pelin voi ostaa myös erikseen. Se lisää valinnanvapautta, ei poista sitä.
Luonnollisesti kaikki pelit eivät seuraisi toistensa esimerkkiä eikä varmaan kukaan protestina lopeta palvelun tilausta jos muuten jossakin yhdessä hyvässä pelissä onkin menty huonompaan suuntaan heidän mielestään. Monelle tuo on kumminkin palvelu joka automaattisesti uusiutuu joka kuukausi ihan jo sen takia, että sitä kautta on totuttu pelaamaan tiettyjä pelejä mitä ei sitten tilauksen peruuttamisen takia enää voisi pelata.

En tosiaan usko, että ihmiset ihan noin yksinkertaisia ovat vaan halvalla kun pääsevät niin ottavat kyllä testiin ja pelaavat hieman mikromaksupainotteisemman ja/tai hieman karsitumman teoksen ja loppujen lopuksi julkaisija saa saman verran massia pienemmällä vaivalla.

Mielestäni Halo on aika hyvä esimerkki tästä suuntauksesta. Tuskin hirveän moni ihminen lopettaa Game Passin tilausta vaikka eivät pääsekään nauttimaan pelin co-op campaignia tai ihastelemaan säteenseurantaa heti julkaisussa. Nuo ovat niitä ominaisuuksia jotka on helppo jättää julkaisusta pois ja lisätä vasta kuukausien päästä, koska tilauspalvelun tyyli sen mahdollistaa eikä tilauspalvelun tilaajille olla samalla tapaa tilivelvollisia kuin niille jotka peleistä täyden hintalapun ovat tottuneet maksamaan. Uskon kumminkin valtaosan pelaavan uusinta Haloa nimenomaan Game Passin kautta joten puhutaan aika isosta määrästä pelaajia.

Monelle edes tuo 60€ on ollut jo pitkään hämärtynyt käsite uusista peleistä, koska usein joku kivijalka on pistänyt pelin halvemmalla myyntiin kilpaillakseen muiden kanssa.
Viittasin enemmänkin siihen kuinka nykyään törmää entistä enemmän ihmisten kommentteihin siitä kuinka joku peli kyllä kiinnostaa, mutta aikovat jäädä katselemaan jos peli ilmestyisi vaikka sinne Game Passiin sitten aikanaan. Enkä tässä ketään kuluttajaa ole syyllistämässä kun näin ajattelee, itsekin monesti sijoitan peleihin vasta alessa, mutta pelin venailu Game Passiin kuin myös alen odottaminen on aika lailla juuri sitä mitä Layden puhuu, että pelientekijät häviävät tässä eniten, kun eivät saa isoja ensimmäisten kuukausien myyntejä jonka myötä julkaisija sitten kokee pelin olleen floppi.

Esimerkiksi Days Gonen ohjaaja vai käsikirjoittaja myös mainitsi, hieman typerästi tosin, kuinka Days Gonellekin olisi todennäköisesti saatu jatkoa jos isompi osa pelin pelaajista olisi ostanut sen täyteen hintaan eikä alesta tai PS Plussan kautta. Tuokin kommentti on aika hyvin linjassa siitä mitä Layden on puhunut.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on taas jossain sivuraiteilla. Pelitilauspalveluille on oma ketjunsa:


Digitaalisten ja fyysisten julkaisujen asemasta voi puolestaan mitellä vaikka täällä:

 
Tässä kohtaa muistutetaan vielä siitä, että sekä Sony että Microsoft ottavat 30% siivun kaikesta heidän suljetulla kauppapaikalla myydystä, joten digitaalisen myynnin isoin voittaja on luonnollisesti suljettua alustaa pyörittävä laitevalmistaja.

Ja juuri siksi minusta pelaajien ei pitäisikään juhlia kun - wuhuu - mun suljetun kauppapaikan pelit on parempia kun sun. Vaan äänestää jaloillaan ja pakottaa konsolivalmistajat rahoillaan laajempaan pelijakeluun. Tämä tietysti on hankalaa koska businessmalli on dumpata kone halvalla ja nyhtää rahat suljetun kaupan yksinoikeuspelien avulla.

Mutta on tässä toivoa, esim. facebook on taipunut laittamaan alunperin oculus rift yksinoikeuksiaan myös steam storeen. Sonyn viimeaikaiset liikut PC:n suuntaan ovat myös positiivinen indikaatio ja game pass nyt ylipäänsä kuten ps now:kin toimii jo PC:llä.

Valitettavasti vaan näyttää että mitä suljetumpi ympäristö, sitä enemmän koneita myydään, järjestyksessä: Switch, PS5, Xbox.
 
Esimerkiksi Days Gonen ohjaaja vai käsikirjoittaja myös mainitsi, hieman typerästi tosin, kuinka Days Gonellekin olisi todennäköisesti saatu jatkoa jos isompi osa pelin pelaajista olisi ostanut sen täyteen hintaan eikä alesta tai PS Plussan kautta. Tuokin kommentti on aika hyvin linjassa siitä mitä Layden on puhunut.

Typerää tosiaan. Ikään kuin syyllistetään pelaajia, kun myynteihin ei olla tyytyväisiä. Day Gonehan oli julkaisun aikaan varsin buginen, joka arvosteluissa ei jäänyt huomaamatta, joten oliko nyt ihmekään, että moni jäi odottamaan peliä sinne alelaariin.
 
WB Games: Tämähän studio/julkaisija oli vähän niinkuin jo myynnissä aikaisemmin, mutta emoyhtiö vihelsi pilliin syystä X. Ehkei tullut tarpeeksi hyviä tarjouksia, ehkä jotain muuta. Näkisin kuitenkin, että kulisseissa keskustelut jatkuu. Kokoluokka voisi olla aika hyvä. Lisäksi sieltä saisi lapsiystävällistä sisältöä Lego peleistä ja supersankarin Batmanista vastaamaan Sonyn Marvel -universumin yksinoikeussisältöön.

Tähän hieman liittyen, EA on ostanut muhkealla 1,4 miljardilla dollarilla WB Gamesilta Playdemic studion, joka on tehnyt Golf Clash mobiilipelin.

Mielenkiintoista nähdä tekeekö AT&T vielä lisää myyntejä vai jääkö tähän.


 
Ylös Bottom