Hieman kaksipiippuinen juttu siis.
Viestissäsi löytyy kaikki klassisen Game Pass FUD:n piirteet, joihin uskominen on tottakai ihan ok ja vain aika meille voi näyttää, että onko lopputulos tuollainen dystopia vai jatkuutko se nykyiseen malliin erinomaisena palveluna.
Mutta jos Game Passin sisältö menisi kuluttajien mielestä huonoon suuntaan, niin se menettäisi asiakkaat hyvin nopeasti. Ei kukaan ole pakotettu tuota tilaamaan ja tuon palvelun jokaisen pelin voi ostaa myös erikseen. Se lisää valinnanvapautta, ei poista sitä.
ostavat sen vasta reilusta alesta kun 60 euroa pelistä maksaminen alkaa olla jo hämärtynyt käsite.
Monelle edes tuo 60€ on ollut jo pitkään hämärtynyt käsite uusista peleistä, koska usein joku kivijalka on pistänyt pelin halvemmalla myyntiin kilpaillakseen muiden kanssa. Ja ihan valtavirtaa se on odotella alennuksia muutenkin, eikä ostaa pelejä kovaan hintaan julkkarissa. Eikä siis tämä fyysisten pelien hinta ole ollut hinta, jonka julkaisija saa, vaan siinä on ollut välikäsiä isosti, joten tässä on ruokittu montaa suuta, kauppiaista kuljetusyrityksiin ja printtitaloihin.
Switchille ostin hiljattain ennakkoon Metroid Dreadin kivijalasta vähän reilulla 50 eurolla, enkä potenut syyllisyyttä, koska varmasti kuitenkin pärjäävät ja rahaa riittää jaettavaksi kaikkien välikäsienkin kanssa - eihän sitä muuten tuohon hintaan myytäisi.
Sitten päästäänkin digitaaliseen myyntiin, josta koostuu nykyään isoin osa myynnistä. Tässä digitaalisessa myynnissä häviää monet välikädet, logistiikka, painaminen sekä monet muut kulut, minkä lisäksi käytettyjen pelien markkinat poistuu kokonaan, joten on nurinkurista kulujen kannalta myydä digiä kovempaan hintaan. Katteet kovenee, mutta hinnat nousee. Ja minunko pitäisi vielä olla huolissaan, että miten nämä miljardiyritykset pärjäävät?
Digitaaliset julkaisut ovat konsoleilla oikeastaan aina julkaisussa kalliimpia kuin fyysiset julkaisut, eikä alennukset näihin todellakaan niin nopeasti osu. Eikä ihme, kun konsolit ovat suljettuja ekosysteemeitä tältä kannalta, eikä eri kaupat kilpaile samalla tavalla kuin fyysisten pelien myynnistä. Eikä digimyynneistä ole kilpailua, kuten esimerkiksi PC:lla on.
Ja siis en tiedä mikä harhaluulo osalla on konsolibisneksestä, mutta ihan siis rahaa nämä firmat tekevät, eikä esimerkiksi Sonyn omien pelien ovh:n nousu 79,95€:een ollut mikään elämän ja kuoleman kysymys, vaan nyt vaan tekevät lisää rahaa sen kasan päälle, jota jo aikaisemmin tekivät. Tästä ei kannata mitään harhaluuloja olla. Nämä eivät edelleenkään ole ystäviäsi, vaan kylmänviileästi laskelmoivat maksimaalisen voiton itselleen.
Tässä kohtaa muistutetaan vielä siitä, että sekä Sony että Microsoft ottavat 30% siivun kaikesta heidän suljetulla kauppapaikalla myydystä, joten digitaalisen myynnin isoin voittaja on luonnollisesti suljettua alustaa pyörittävä laitevalmistaja.