Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Game Awards 20XX

Xbox/Bethesda 20 ehdokkuuta. Jokohan ne Xbox fanitkin tykkäisi Geoffin showsta? ;) Forza ja Halo ei ehtinyt odotetusti mukaan, Psychonauts 2 hyvin ehdolla. Deathloop taitaa myös kuulua mukaan siihen Xbox kohtaan.



Itse showssa pitäisi olla paljon nähtävää ja pitkästä aikaa myös ihmisiä paikan päällä pelitapahtumassa. Ainoa huolen aihe on ohjelman kesto, kun näytettäviä pelejä on ennätysmäärä ja viime vuonnakin se kesti pre-shown kanssa yli 3h.
 
Vähän takkuaa Game Awardsin sivut, kun yritän selailla läpi eri kategorioiden ehdokkaat.

Samalla tuli huomattua, miten vähän tänä vuonna on julkaistu mua kiinnostavia pelejä. Kena taitaa olla ainoa ehdokkaana oleva, jonka olen jopa pelannutkin. Sen lisäksi muutama nimike kyllä kiinnostaa, mutta ei "pakko heti pelata" tasolla.

Ensi vuosi tulee olemaan ihan eri asia näillä näkymin. Ensi vuoden game awardsin voittajan valitsijoilla tulee olemaan kyllä vaikea duuni, jos kaikki ensi vuodelle luvatut julkaisut toteutuu oikeasti.

Muoks\\ Valehtelin: perhe-kategoriassa tuli vastaan toinenkin tänä vuonna pelattu peli eli Marion Bowser's fury. Unohdin ihan, että sekin oli tämän vuoden julkaisu.
 
Xbox/Bethesda 20 ehdokkuuta. Jokohan ne Xbox fanitkin tykkäisi Geoffin showsta? ;) Forza ja Halo ei ehtinyt odotetusti mukaan, Psychonauts 2 hyvin ehdolla. Deathloop taitaa myös kuulua mukaan siihen Xbox kohtaan.



Itse showssa pitäisi olla paljon nähtävää ja pitkästä aikaa myös ihmisiä paikan päällä pelitapahtumassa. Ainoa huolen aihe on ohjelman kesto, kun näytettäviä pelejä on ennätysmäärä ja viime vuonnakin se kesti pre-shown kanssa yli 3h.


Niin ja tapahtumapaikkana Microsoft Theater (aiemmin Nokia!). :D

Mitä tulee GOTY-ehdokkaisiin, niin ei ihan kauheasti viisari värähdä ehdokkaiden osalta. Kaikki ehdokkaat pelaamatta. Onko tässä siis lopullinen kattaus? Vaikka RE-fani olenkin, niin antaisin pelaamatta palkinnon Metroidille. Ihan jo siitä syystä, että sellainen vihdoin taas saatiin.
 
Vähän takkuaa Game Awardsin sivut, kun yritän selailla läpi eri kategorioiden ehdokkaat.

Samalla tuli huomattua, miten vähän tänä vuonna on julkaistu mua kiinnostavia pelejä. Kena taitaa olla ainoa ehdokkaana oleva, jonka olen jopa pelannutkin. Sen lisäksi muutama nimike kyllä kiinnostaa, mutta ei "pakko heti pelata" tasolla.

Ensi vuosi tulee olemaan ihan eri asia näillä näkymin. Ensi vuoden game awardsin voittajan valitsijoilla tulee olemaan kyllä vaikea duuni, jos kaikki ensi vuodelle luvatut julkaisut toteutuu oikeasti.

Muoks\\ Valehtelin: perhe-kategoriassa tuli vastaan toinenkin tänä vuonna pelattu peli eli Marion Bowser's fury. Unohdin ihan, että sekin oli tämän vuoden julkaisu.
Samaa mieltä, että tämä vuosi ei itselle kauhean kiinnostava. Ensi vuosi voi olla aika tykitystä, useampi hyvä peli sekä isompi projekti saattaa jäädä vaille riittävää huomiota.
 
Harmi että pleikkarin puolelta Ratchet on ehdolla GOTY-palkintoon Returnalin sijaan. Minun mielipide tämä on tietenkin, mutta mielestäni Returnalissa on huomattavasti enemmän sellaista sielua ja omaperäisyyttä jonka takia siitä ensinnäkin tykkäsin enemmän pelinä ja minkä takia peli mielestäni ehdokkuuden yli "perusvarman" Ratchetin olisi ansainnut. Molemmat toki laadukkaita pelejä, ihan niin kuin kaikki palkitut.

Olisi kyllä huikea show jos Deathloop voittaisi. Pleikkarin porukka tuosta tietenkin puolet kunniasta haluaa itselleen, koska peli oli heidän konsolillaan pelattavissa eikä Xboxin. Xbox taas luonnollisesti haluaa kaiken kunnian, koska peli on nykyään heidän studion peli. :D Mutta eiköhän Metroid tämän pystin vie. Legendaariselta pelisarjalta hieno paluu minkä voi nähdä poikivan pystejä.

Forzan puuttumisen voidaan puhtaasti kuitata sillä, että peli on "vain" autoilupeli. Uskon, että peli olisi palkittu ehdokkuudella jos se olisi jotenkin enemmän pystynyt uudistamaan itseään ja koko genreä. Jotenkin itselleni vaikea nähdä Forzan kaltaista peliä rankattavan samaan kategoriaan kuin näitä muita GOTY-pelejä joihin on videopelisuunnittelun lisäksi nähty vaivaa alkuperäisen musiikin, tarinan, hahmojen ja niiden taustojen luomisessa. Tavallaan sitä näkee nuo pelit siten isompina kokonaisuuksina ja täten parempina vaihtoehtoina palkita vuoden pelinä kuin perusvarma-Forza. Ja kyllä, voin vain kuvitella kuinka kallis ja vaikea joku Forzan kaltainen videopeli on tehdä, mutta silti...
 
Vuoden isoimman arvostelumenestyksen sivuuttaminen vuoden peli äänestyksessä on oikeastaan juuri sitä mitä tältä show:lta voi odottaa. En arvosta.
Jep, parhaat pisteet ja tällä hetkellä yli 9 miljoonaa pelaajaa, mutta "se on vaan autopeli". Forza Horizon 5 parantaa nelosesta, joka sekin oli loistava. Sinne on mallinnettu hienosti Meksikon oikeita sijainteja, arcade ajomalli on ihan top tier, tekemistä on aivan tolkuttomasti ja niin edelleen. Mutta ei vaan riitä.

Hyvä kun käy vilkaisemassa Twitterissä niin ihan muutama muukin on sitä mieltä, että Forza Horizon 5 olisi ansainnut tulla nimetyksi vuoden peli -kategoriassa. Ei se tarkoita, että sen kuuluisi voittaa, mutta ehdottomasti olisi kuulunut olla nimettynä. Tietenkään siinä ei ole niin paljon tarinaa ja muuta vastaavaa kuin jossain toisessa pelissä, mutta se onkin autopeli joka keskittyy ihan toisiin asioihin. Avoimen maailman autopeli vaatii ihan yhtä lailla pelisuunnitteluosaamista kuin jonkin toisen lajityypin peli.

Aika hauskaa. Jopa virallinen Metacriticin Twitter tili laittoi pikkupiikin. :D
 
Viimeksi muokattu:
103 kansainvälistä media tahoa noista äänesti, niissä sitten lukuisia ihmisiä. Luulisi sen olevan kohtalaisen sopiva tapa määrittää vuoden pelit, mutta mikään tapa ei tietenkään ole täydellinen.

Elokuva ja urheilun puolella palkinnot ainakin usein jakavat aika vahvasti mielipiteitä, niissä on selviä puutteita. Pelialalla on onneksi lukuisia arvostettuja tahoja The Game Awardsin lisäksi, jotka jakavat isoja ja arvostettuja palkintoja. Ja mielestäni riittävän monipuolisesti erilaisille peleille.

TGA on niin paljon muutakin kuin palkintojenjakoa, joka luo omat ongelmansa siihen asiaan. Enemmän se on uusien pelien esittelyä ja kuluneen pelivuoden nauttimista jälkikäteen, sosiaalisessa mediassa ja foorumeilla sitten lähinnä väännetään palkinnoista.

Mielestäni laadun puolesta FH5 voisi olla vaikka vuoden paras peli (ei tosin itselle pahemmin iske, se on vain makuasia kuten God of War), mutta mikä sitte lie syy miksi ei ole riittävän hyvin pärjännyt ja saanut niitä top-5 ääniä. Onkohan monella kuitenkin ollut peli vielä pahasti kesken tai kokematta, kun julkaisu on niin uusi. Tosin jäähän yleensä moni ison suosion peli aika pienille palkinnoille (Ubisoftin pelit, urheilupelit, Codit ja Bäfät jne.).
 
Tulipa äänestettyä kaikkia kategorioita mitä pysty. Varmaan Psychonauts 2 ja FF XIV meni eniten ääniä.

5 psychonautsille
2 FF XIV ja Ratchetille
1 monelle
 
Kävinpäs itsekin äänestämässä. Näissä aina täytyy vähän (tai oikeastaan paljonkin) harrastaa mutuarvailua kun kaikkea ei ole pelannut. Äänestin siis useammankin kerran peliä, jota en ole edes pelannut. Siis niidenkin yli, joita olen pelannut. Syinä muun muassa vaikkapa se, että pelaamani pelit eivät välttämättä ole tuntuneet niin vallankumouksellisilta mitä on vaikka lukenut jostain pelaamattomasta pelistä, joten mieluummin äänestää sitten sitä toivoen että peli sellainen tosiaan on mitä siitä on kuullutkin.

Tuskin kukaan kaikkea näistä muutenkaan pystyy kauhean realistisesti arvioimaan, varsinkin eSports-osioissa en tiennyt mitään ihmisiä ja tiimejä ja silti piti äänestää koska ei voinut (?) skipatakaan.

Ehkä tuota äänestystä voisi jatkossa viilata niin ettei ole pakko äänestää jokaisessa kategoriassa. Tai ehkä vain en huomannut skippausmahdollisuutta.

Ääniäni meni ainakin Psychonauts 2:lle, FH5:lle, Deathloopille, Apex Legendille, Bowser's Furylle, CP2077:lle, Kenalle, Guardiansille, Metroid Primelle, It Takes Two:lle ja Returnalille. Näistä viittä viimeistä en ole pelannut mutta mielestäni Returnal vaikuttaa enemmän "vuoden toimintapeliltä" kuin vaikkapa Deathloop. Lisäksi "adventure with puzzles" meni Primelle koska tuntui että se sopii siihen paremmin. It Takes Two taas on selvä moninpelivoittaja sen perusteella mitä oli kilpailijoina ja mikä oma pelimakuni on eli muita kategorian pelejä ei edes kiinnosta pelata. Kenalle annoin art directorista äänen koska se vaikuttaa nähdyn perusteella siltä ja lisäksi pidän sen tyylistä eniten. Galaksin vartijoille annoin äänen musiikista koska miten mikään voi edes kilpailla sen soundtrackin kanssa? Tai ehkä voi, mistä minä sen tiedä kun en ole pelannut kaikkia kategorian pelejä. CP2077 sai ääneni roolipelikategoriassa sillä se on ainoa mikä edes kiinnostaa ja onhan sitä kehuttukin vioistaan huolimatta.

Ääninäyttelijät meni sillä kenet tunnen ja arvostan (Giancarlo) ja mobiili-, simu- sekä VR-peli lähinnä sen perusteella mitä itse pelaisin jos pelaisin.

Odotetuin peli on tietenkin Elden Ring. Joo, sekä God of War 2 että Horizon 2 on myös ihan hiton korkealla odotuslistoilla mutta ER vei voiton silti aika helposti. Souls-väsymys on siis selvästi väistynyt ja open world Soulsia odotan kuin kuuta nousevaa.

Mutta ehkä tästä minunkin äänestyskäyttäytymisestä muistaa taas sen tosiasian kuinka todenmukaisia nämä äänestykset aina on. Sekä sen että täysin nichet teokset ei ikinä pärjää kun edes nimi ei välttämättä kerro mitään. Äänestä siinä sitten edes "mutuarvailemalla".
 
90% median äänet ratkaisee, 10% fanien äänet. Ja sitten taisi olla yksi palkinto, joka on 100% fanien äänestämä. Tuolla systeemillä pysyy aika hyvin tulokset loogisina, ilman väärinkäyttöä.

Mukavaa, että ihmiset täälläkin jaksavat äänestää. Itse en ole ikinä äänestänyt, mutta tällä kertaa ei siitä saisi mitään irtikään. Niin vähän pelannut uusia pelejä.

Ja ei tosiaan parane ottaa näitä äänestyksiä liian vakavasti, ne on vain palkintoja, ei mitään absoluuttisia totuuksia.
 
Oli siellä mahdollisuus skipata, itse en äänestänyt mitään esport roskaa tai genrejä missä en ollut pelejä pelannut. Ainut peli jota en ole pelannut jolle annoin ääneni oli Deathloop, en ole sitä pelannut mutta nähnyt paljon ja se vaikutti sen kategorian parhaalta.
 
Psychonauts 2:n arvostus ammmattilaisten keskuudessa lämmittää mieltä ja hienoa, että kyseinen laatupeli on noin laajasti ehdolla. Toivottavasti jo tämä ehdolla oleminen joitain pelaajia herättelee kokemaan tämän upean seikkailun.

Samalla tietenkin Metroid Dreadin sinänsä yllätyksetön edustus on myös omaan silmääni aivan oikeutettua. Erinomainen 2D-Metroid näin vuonna 2021 kuuluukin olla isosti esillä ja on päivänselvä suosikki myös GOTY:n saajaksi.

Eniten peleistä, joita ei vielä ole pelannut kiinnostaa Tales of Arise, Returnal, Deathloop, Kena, Death's Door ja SMT V. En yllättynyt, että näistäkin jokainen on jollain tavalla ehdolla.
 
Oli siellä mahdollisuus skipata, itse en äänestänyt mitään esport roskaa tai genrejä missä en ollut pelejä pelannut. Ainut peli jota en ole pelannut jolle annoin ääneni oli Deathloop, en ole sitä pelannut mutta nähnyt paljon ja se vaikutti sen kategorian parhaalta.
Hyvin arvuuteltu kyllä, Deathloop on yksi vuoden parhaista peleistä. Se on itsellä loppusuoralla ja eipä sitä paljoa muuta tekisi mieli tehdäkään, kuin palata sen pariin. Toivottavasti voittaa ja paljon. Vuoden peli sille tai Metroidille ja olen tyytyväinen.
 
Xboxin Jez Corden on nyt hyvin vihainen.

Eihän se mikään ihme ole, että sitä voi joku ihmetellä, kun OpenCriticin vuoden korkeimman keskiarvon omaava peli ei ole ehdolla vuoden peliksi.

Jeziltä erittäin perusteltu pointti:

Forza is a franchise that wins top prize for racing year in, year out. Does this mean games in the subcategories are ineligible for the top prize? Will we ever see roguelikes such as Returnal hit the top spot? Will strategy games like Age of Empires ever be given a fair analysis?
 
Eihän se mikään ihme ole, että sitä voi joku ihmetellä, kun OpenCriticin vuoden korkeimman keskiarvon omaava peli ei ole ehdolla vuoden peliksi.

Jeziltä erittäin perusteltu pointti:
Voihan sitä ihmetellä, mutta eipä tuolla ole ennenkään vuoden parhaiten rankatut metacritic pelit automaattisesti saaneet ehdokkuutta. Monta yli 90+ MC-peliä jäänyt ehdokkuuksiitta kuten vaikkapa Half-Life viime vuonna. Aina jää joku hyvä peli ehdokkuuyta tämän tyylissä gaaloissa ja aina siitä saadaan samaa valitusta. Sitten puhutaan kuinka nämä gaalat ovat ihan turhanpäiväisiä, mutta silti ne niin paljon kiinnostusta herättävät.

En tiedä tuosta lainaamastasi kohdasta sillä esimerkiksi Hades roguelitena tuolla oli juuri viime vuonna ehdolla. Tuntuu, että tässä nyt eniten Jez Corden on pahoittanut mielensä kun nimenomaan Forza ei saa hänen mielestään oikeanlaista kunnioitusta. Olisi vain suoraan otsikoinut artikkelinsa koskemaan Forzaa sen sijaan, että pyrkii tekemään tästä jotenkin isomman ongelman kuin se on, että myös muiden genren pelejä syrjittäisiin sillä ihan jo viime vuosilta on useita esimerkkejä peleistä jotka ovat saaneet ehdokkuuksia eivätkä ole olleet "Hollywood-pelejä".

Ja tuosta artikkelista vielä sen verran, että olen hyvin eri mieltä siitä, että tuolla pitäisi enemmän jotain mobiilipelejä alkaa huomioimaan. Ei todellakaan. :D
 
Ylös Bottom