Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Game Awards 20XX

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hynde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaikkei God of War tehnytkään välttämättä mitään innovatiivista ensimmäisenä maailmassa (lasketaanko leikkaamaton kameratyöskentely?) niin kyllähän peli oli kokonaisuutena todella erinomainen. Oli se sitten grafiikat, pelattavuus, tarina, hahmot, side content, musiikki tai pelin pituus. Kaikki saatiin toimimaan erinomaisesti tässä pelissä joka suurella todennäköisyydellä olisi ollut legendaarisen pelisarjan viimeinen osa jos se olisi epäonnistunut. Pelisarjalla oli kumminkin takana pari heikompaa osaa ja sarja oli muutenkin jo vuosia jyllännyt paikallaan.

Toisin sanoen harvoin tulee vastaan yhtä täydellistä peliä kuin God of War joka samaan aikaan muistaa juurensa ja samaan aikaan uudistuu ja parantaa aikaisempien osien heikkoja osa-alueita. Kyllähän tälläiset tekeleet kuuluukin palkita vuoden päätteeksi. :)
Eiköhän red dead redemption 2 olisi kuulunut viedä voitto mutta mitä näitä miettimään enää :D
 
Eikös autopeleille ole joissain äänestyksissä/tapahtumissa oma kategoriansa? Jos uudistuksesta puhutaan niin eipä auto tai urheilupelit pahemmin ole uudistuneet nekään vuosiin. Ymmärrän kyllä miksi niitä ei ikinä ykköspallilla nähdä. Vuoden pelin pitää olla peli mikä on joka osa-alueella täyttä timanttia ja Last of us2 onnistui siinä hemmetin hyvin. Oikealla pelille meni voitto omasta mielestä täysin ansaitusti. Käsittämättömän hieno tekele.
 
Vastasin siihen pointtiisi, kun sanoit että muun muassa God of War tarjoaa tällaisia ja tällaisia tunteita. Se ei silti tee mitään ihmeellistä. Se on pohjimmiltaan aika tavanomainen kolmannen persoonan toimintapeli. Hyvä sellainen kyllä, mutta ei mitenkään ihmeellinen. Ja nyt kun otat vertailuun uusimpia korkean arvosanan saaneita autopelejä, niin ne tekevät tätä ihan samaa. Uudistuvat ja parantavat, tuovat lisää sisältöä, näyttävät hienommilta ja niin edelleen. Eli tällä meriitillä hyvän autopelikin kuuluisi silloin tällöin olla ehdolla vuoden peliksi. Näin ei kuitenkaan ole ja siitä tämä pohtiminen lähti.
No joo, ehkä olen suurena kolmannen persoonan tarinapelien ystävänä hieman puolueellinen, mutta aika harvassa on kyllä autopelit jotka pystyn samaan kategoriaan nostamaan kuin vaikkapa oman suosikkigenreni parhaat pelit jota God of War edustaa. Autopelit tuntuvat mielestäni vähän yksipuolisilta siinä mielessä, että missä vaikkapa God of Warissa voi nauttia itse gameplayn lisäksi tarinasta ja hahmoista, tarjoaa autopelit ainoastaan nautittavaksi ne kauniit grafiikat ja hauskan pelattavuuden. Eikä tuossa siis mitään vikaa ole, autopelit tekevät mielestäni sen mitä niiltä voi odottaakin, mutta harvoin onnistuvat olemaan "elämää suurempia seikkailuja" kuten vaikkapa God of War. Kenties näin ajattelee moni kriitikkokin.

Eiköhän red dead redemption 2 olisi kuulunut viedä voitto mutta mitä näitä miettimään enää :D
Ilman God of Waria olisi kyllä ansainnut pystinsä omastakin mielestäni. Veikkaan, että RDR2 tuntui liian monelle pelattavalta TV-sarjalta joka pituutensa ja surkeahkon gameplayn (ammuskelu, tehtävien rakenne ja säännöt) takia menetti GOTY-pystin God of Warille jolla oli vähemmän selviä heikkouksia.
 
Vaikka itse pidän autopeleistä niin ei ne kyllä pysty edes parhaina hetkinään tarjoamaan sellaisia elämyksiä ja tunteita mitä nämä massiiviset Tripla A seikkailu/roolipelit parhaimmillaan tekee. Siinä suhteessa ymmärrän miksi niitä ei valita.

Olisiko ehkä kova temppu poistaa vuoden peli palkinto kokonaan ja jakaa vain eri kategorian palkintoja. Se on kuitenkin aina jonkun mielestä väärin kun ei se oma suosikki ole siellä listalla.
 
Ilman God of Waria olisi kyllä ansainnut pystinsä omastakin mielestäni. Veikkaan, että RDR2 tuntui liian monelle pelattavalta TV-sarjalta joka pituutensa ja surkeahkon gameplayn (ammuskelu, tehtävien rakenne ja säännöt) takia menetti GOTY-pystin God of Warille jolla oli vähemmän selviä heikkouksia.
Samaa mieltä kyllä tuosta vaikka rdr2 on loistava peli osittain vähän liian hidas ja elokuvamainen ja pidin paljon enemmän rdr1 :)
 
Vaikka itse pidän autopeleistä niin ei ne kyllä pysty edes parhaina hetkinään tarjoamaan sellaisia elämyksiä ja tunteita mitä nämä massiiviset Tripla A seikkailu/roolipelit parhaimmillaan tekee. Siinä suhteessa ymmärrän miksi niitä ei valita.

Olisiko ehkä kova temppu poistaa vuoden peli palkinto kokonaan ja jakaa vain eri kategorian palkintoja. Se on kuitenkin aina jonkun mielestä väärin kun ei se oma suosikki ole siellä listalla.
Ainakin minulle autopelit tarjoavat hyvin erilaisia elämyksiä kuin tarinavetoiset pelit. Se tunne kun ajat viimeistä kierrosta parin kymmenen kierroksen kisasta netissä niin että kokoajan ollaan menty tiukkaa kisaa muutaman sekunnin erolla välillä jopa sijoituksia vaihdellen ja taistelu jatkuu aina ruutulipulle asti. Siinä sydän pamppailee ja rystyset valkoisena edelleen puristat rattia joko voiton huumassa tai epäuskoisena siitä ettet päässyt loppusuoralla imusta ohi. Tällaisia tuntemuksia eivät kolmannen persoonan toimintapelit pysty tarjoamaan.

Tuntemukset ovat hyvin erilaisia lajityyppien välillä, mutta kaikki ne vaan kuitenkin tippuvat sen saman videopelikategorian alle. Ehkä @Noobeinstein oli Oscar vertauksessaan asian ytimessä. Tunteita herättävät draamat voittavat pystit, ei toimintaleffat tai vuoden sykähdyttävimmät urheiluhetket.
 
Erilaiset pelit saavat aikaan erilaisia tuntemuksia. Elokuvamaiset pelit suoraan sanottuna harvemmin saavat aikaan sitä PELIN ja PELAAMISEN upeinta tunnetta, mistä pelit ovat alun perin saaneet alkunsa eli puhtaasti pelimekaniikan aiheuttamaa riemua tai kilpailun tai itsensä voittamisen tuntua. En silti sanoisi, että elokuvamaiset pelit ovat eri viivalla. Itselleni kaikki pelit ovat samalla viivalla ja kokonaistunne ratkaisee. Yleisesti voin kuitenkin todeta, että omassa maussani korostuu mekaniikkojen rooli.

On mielestäni jotenkin tylsää vääntää jostain GotY-valinnoista. Se, että joku peli valitaan GotYksi merkitsee loppujen lopuksi yhtä vähän kuin että joku peli myy 100 miljoonaa tai 3 kappaletta. Ei GotY ole loppujen lopuksi sen parempi peli kuin mikään muukaan, kuten ei ole 100 miljoonaa myynyt välttämättä parempi kuin 3kpl myynyt. Kaikki on subjektiivista, lukuun ottamatta jotain mitattavia ominaisuuksia kuten framerate.
 
Ainakin minulle autopelit tarjoavat hyvin erilaisia elämyksiä kuin tarinavetoiset pelit. Se tunne kun ajat viimeistä kierrosta parin kymmenen kierroksen kisasta netissä niin että kokoajan ollaan menty tiukkaa kisaa muutaman sekunnin erolla välillä jopa sijoituksia vaihdellen ja taistelu jatkuu aina ruutulipulle asti. Siinä sydän pamppailee ja rystyset valkoisena edelleen puristat rattia joko voiton huumassa tai epäuskoisena siitä ettet päässyt loppusuoralla imusta ohi. Tällaisia tuntemuksia eivät kolmannen persoonan toimintapelit pysty tarjoamaan.
Sanoisin, että aika lähelle päästään mitä sydämen tykytyksiin tulee, kun jotain Soulsborne-pomoa vastaan taistelee. :)
 
Eniten kyllä lämmittää mieltä nähdä Hades (Supergiant kyllä tasaisen laadukas ja yksi parhaita indie kehittäjiä) noin vahvasti esillä ja on edelleen oma vuoden kakkos suosikki. Monta yötä venyi pitkälle "vielä yksi kerta" fiiliksellä. Paras peli ehdokkaista Last of Us 2 kuitenkin selvä ykkönen ja muutenkin oma vuoden suosikki. Eiköhän ole myös selvä ennakkosuosikki voittamaan ellei sitten Animal Crossing nappaa sieltä jotain "masennusvuoden piristys" palkintoa.
 
Eli eikö tämäkin kerro, että molemman lajityypin pelit tarjoavat huimia kokemuksia, mutta vain toisia palkitaan. Siksi tämän juuri esiin nostinkin. :)
Tuli vain tartuttua tuohon boldattuun yksittäiseen lauseeseen jossa sai käsityksen ettei kolmannen persoonan pelit pysty aiheuttamaan samanlaisia adrenaliinivirtauksia kuin autopelit. Nopea tempoista ja tarkkuutta vaativaa meininkiä löytyy kyllä kolmannen persoonan kuvakulmasta kuvatuista peleistä myöskin.

Kyllähän molemmista peligenreistä löytyy huimia pelikokemuksia, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta syy miksi vain toista huomioidaan GOTY-kategoriassa voi olla tosiaan siinä, että kriitikot toivoisivat myös hieman monipuolisuutta autopeleiltä jossa usein riittää, että itse gameplay on hyvää, mutta tarinaa, ääninäyttelyä tai alkuperäistä musiikkia ei juuri tarvita vaan lisenssibiisit hoitavat usein homman kotiin. Tällä tavoin pelit kuten God of War, RDR2 tai Witcher 3 tuntuvat isommilta kokonaisuuksilta joidenka kokonaispakettia on helpompi arvostaa kriitikon näkökulmasta kuin astetta helpommin lähestyttävän konseptin jota autopelit tarjoavat.

Ja kyllähän se on kai pienimuotoinen fakta, että etenkin GOTY-valinnoissa merkitsee paljon kuinka tunnettu tekele ja on kuinka moni kriitikko peliä on pelannut. Esimerkiksi Half-Life: Alyx varmasti puuttuu TGA:n GOTY-kategoriasta pelkästään sen takia ettei peliä ole pelannut kovin moni.
 
Aiai sitä peppukivun määrää somessa jos TLOU2 vie tänä vuonna ne isoimmat kategoriat noissa kekkereissä. :D
Näinpä ja toivottavasti myös vie. Ei hitto ihmettelen miksi tuo Ghost on tuolla noin korkealla. Ihan hyvä tarina ja gameplay mutta ei hitto miten puuduttava perus open world tuo oli.
 
Eipä se voitto ollutkaan selvä Tsushima on siirtynyt parin prosentin johtoon ja ehkä ne vihaajat saavat voittonsa :D
Valitettavasti :( Ei kyllä mee meikäläisen kaaliin miten tuo Ghost of Tsushima on jengin mielestä vuoden peli. Ennemmin mikä vain muu noista ehdolla olevista, kun se. Ei sillä, että Ghostkaan huono peli on mutta niin tuskallisen perinteistä open world tekemistä, kun vaan voi olla. Ite jouduin useaan otteseen pitämään pitkiä taukoja ja pelailla muuta välistä, kun alko vain puuduttamaan niin pahasti jahdata samoja kettuja ja lintuja samojen palkintojen edestä. Tarina oli hyvä ja combat/pelattavuus mutta muuten peli oli kyllä IMO varsin geneerinen open world peli.
 
Aiai sitä peppukivun määrää somessa jos TLOU2 vie tänä vuonna ne isoimmat kategoriat noissa kekkereissä. :D

Tuli katsottua Youtubesta erään tubettajan TLOU2 -videoita ja täytyy myöntää, että itse en henkilökohtaisesti huomannut mitään suurta "agendan levittämistä". Tämän takia ihmettelen, että miksi pelillä on noin paljon vihaajia - ehkä minulta vain puuttuu kyky löytää pieniä asioita tarinoista. Antaisin kyllä ehdottomasti vuoden peli -pystin TLOU2:lle (vaikka en ole sitä pelannut, vaan katsonut tubettajien lets playta) tai Hadesille, joka yllätti minut täysin, kun sitä pelasin PC:lla. Ori kuuluisi ehdottomasti vuoden peleihin myöskin, mutta harmillisesti se ei ole mukana kyseisen kategorian taistossa.
 
Luvassa on to-pe yönä uusien pelien julkistuksia. Toiveissa olisi Bloodborne 2 ja uusi SOCOM?

When asked about how many reveals there would be in the main show, he answered by saying there “are a good dozen-plus games that will be announced / revealed at the show for the first time.” He later narrowed it down saying something like 12-15 and that would include big AAA titles as well as the smaller, indie and midrange stuff.

 
Ylös Bottom