Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Niin ja Ghost of Tsushima on vielä näidenkin alapuolella pistekeskiarvossa. Kyllä sieltä tosiaan olisi löytynyt useampikin muu peli, joka olisi ansainnut paikan listalla.Kyllähän tuosta Vuoden Peli kategoriasta kaksi hyppää heti silmille, Doom ja Final Fantasy. Jos ihan Metacriticia käyttää referenssinä löytyvät nämä sijoilta 23. ja 32. Ehdottomasti olisin mielummin nähnyt Orin ja Half-Lifen noiden tilalla.
Niin ja Ghost of Tsushima on vielä näidenkin alapuolella pistekeskiarvossa. Kyllä sieltä tosiaan olisi löytynyt useampikin muu peli, joka olisi ansainnut paikan listalla.
Mutta eikös Keighleyn TGA ole näistä peligaaloista selkeästi se arvostetuin show jossa herra ei itse edes päätä näistä äänestettävistä vaan kriitikot ympäri maan? Eiköhän tuolla ihmiset ole syrjinnän yläpuolella vaikka pelin julkaisijana olikin Microsoft. Kyllähän ainakin MS itse tuolla viihtyy kun next gen konsolinsakin tuolla paljastivat ja Phil Spencerkin tuolla vakiovieraana nähty.Siinähän itse sen sanot. Keighleyn The Game Awardseissa...
Kyse ei edes ole siitä onko ne pelit Xbox pelejä, vaan ylipäätään siitä että isompia arvostelumenestyksiä jätetään pois syystä X. Ehkä se on lajityypin syrjintää, ehkä Microsoftin syrjintää. Mistäpä sen tietää. Ei sillä syyllä edes ole niin väliä, vaan sillä että miten ihmeessä nämä pelit oikein valitaan.
Tietysti jos Xbox haluaisi näissä kekkereissä voittaa, niin kannattaisi varmaan vaan tehdä tarinavetoisia kolmannen persoonan toimintapelejä. Silloin ei näytä olevan niin väliä onko arvostelut kasia vai ysiä. Toisaalta sepä olisikin mielenkiintoista nähdä jos Microsoft tekisi jonkun 90 keskiarvon kolmannen persoonan toimintapelin, niin olisiko se siltikään ehdolla. Uskallan jopa vähän epäillä, että ei.
On sillä siinä mielessä väliä, että jos se raati koostuu jonkin sortin pelikriitikoista, niin he ovat ehkä jopa näitä pisteitä antaneet.Mietin vaan että mitä meta pisteillä on tekemistä sen kanssa että joku raati valitsee ne pelit omien mieltymystensä mukaan ? Ei se metacritic ole mikään laki joka määrä kuinka hyvä peli jonkun mielestä on, nyt vähän järki käteen noissa kommenteissa.
On sillä siinä mielessä väliä, että jos se raati koostuu jonkin sortin pelikriitikoista, niin he ovat ehkä jopa näitä pisteitä antaneet.
Tai jos asian kääntää toisinpäin niin edustaako tämä alle 100 henkilön raati jotain yleistä mielipidettä? Esim yleisempää kuin ne Metacritic keskiarvot?
Eli jos sanon tässä ketjussa oman mielipiteeni, niin se on huono juttu, niinkö? Kai näistä ehdokkaista saa keskustella? Jos minun mielestä valinnat eivät menneet täysin putkeen, niin sitäkö ei sovi mainita?Tuskin, mutta jonkun ne pelit on sinne valittava, se että jonkun mielipide ei ole sinun mieleesi ei tarkoita että pitää alkaa kiukuttelemaan. "Miksi mun suosikki peli ei pääse listalle yhyy" Ne on mielipiteitä ja se mitä muut ajattelevat ei luulisi vaikuttavan sinuun. Ei ole eikä tule palkintogaalaa missä jokainen peli saisi oikeudenmukaisen mahdollisuuden.
Mietin vaan että mitä meta pisteillä on tekemistä sen kanssa että joku raati valitsee ne pelit omien mieltymystensä mukaan ? Ei se metacritic ole mikään laki joka määrä kuinka hyvä peli jonkun mielestä on, nyt vähän järki käteen noissa kommenteissa.
Ongelma on enemmänkin, että vuosi toisensa jälkeen tämän raadin pelimaku näyttää melko ohkaiselta. Pelityyppi näyttäisi vaikuttavan valintaan turhan paljon.Tuskin, mutta jonkun ne pelit on sinne valittava, se että jonkun mielipide ei ole sinun mieleesi ei tarkoita että pitää alkaa kiukuttelemaan. "Miksi mun suosikki peli ei pääse listalle yhyy" Ne on mielipiteitä ja se mitä muut ajattelevat ei luulisi vaikuttavan sinuun. Ei ole eikä tule palkintogaalaa missä jokainen peli saisi oikeudenmukaisen mahdollisuuden.
Kylläpä on ohkainen pelimaku tälläkin raadilla. Pelkkää 3rd personia palkittuna...Gamesradarilta jo pohjustuksena heidän Kultaiset Joikkarit.
Every Golden Joystick Award 2020 winner
- Best Storytelling - The Last of Us 2
- Best Multiplayer Game - Fall Guys
- Best Visual Design - The Last of Us 2
- Best Game Expansion - No Man's Sky: Origins
- Mobile Game of the Year - Lego Builder's Journey
- Best Audio - The Last of Us 2
- Best Indie Game - Hades
- Still Playing - Minecraft
- Studio of the Year - Naughty Dog
- Esports Game of the Year - Call of Duty: Modern Warfare
- Best New Streamer / Broadcaster - iamBrandon
- Best Family Game - Fall Guys
- Best Gaming Community - Minecraft
- Best Performer - Sandra Saad (Kamala Khan)
- Breakthrough Award - Innersloth (Among Us)
- Outstanding Contribution - The Gaming Industry
- PC Game of the Year - Death Stranding
- Best Gaming Hardware - NVIDIA GeForce RTX 3080
- PlayStation Game of the Year - The Last of Us 2
- Xbox Game of the Year - Ori and the Will of the Wisps
- Nintendo Game of the Year - Animal Crossing: New Horizons
- Most Wanted Game - God of War: Ragnarok
- Critic's Choice - Hades
- Ultimate Game of the Year - The Last of Us 2
Every winner at the Golden Joystick Awards 2020
See who won what during this year's showwww.gamesradar.com
Tiedän että provoat, mutta vastaan kuitenkin, kun aihe on mielenkiintoinen.Kylläpä on ohkainen pelimaku tälläkin raadilla. Pelkkää 3rd personia palkittuna...
Mielestäni voidaan miettiä ovatko autopelit kuinka paljon kehittyneet vuosikymmenien aikana verrattuna muihin genreihin ja pystyvätkö tarjoamaan samanlaisia tunteita kuin vaikkapa viime vuosien suosituimmat 3rd person-pelit kuten Witcher, Zelda tai vaikkapa God of War. Tietenkin jos elää ja hengittää autopeleistä niin silloin tämä voi tuntua vielä enemmän oikeusmurhalta kuin vaikkapa sellaisen joka ei näitä autopelejä päivittäin pelaile.Tiedän että provoat, mutta vastaan kuitenkin, kun aihe on mielenkiintoinen.
Kertokaapa joku, milloin viimeksi on nähty autopeli tai urheilupeli vuoden pelinä. Tai edes ehdolla.
Kertokaapa millon viimeksi joku muu kuin 3rd person toiminta/seikkailupeli on kahminut ison kasan palkintoja. Olisiko viimeinen tällainen ollut tyyliin Fallout 4, jota sitäkin voi pelata kolmannesta persoonasta? En siis edes tiedä voittiko Fallout 4 kauheasti mitään, kunhan arvaan.
Tämä on se normikäytäntö, mutta miksi? Onko 3rd person toimintapelit aina parempia kuin muut pelit? Ilmeisesti monien palkintoraatien mielestä on.
Hades on kyllä mukava valopilkku tämän vuoden listoilla. Kaikki kunnia sinne. En myöskään muistanut että Overwatch kahmi palkintoja. Hyvä juttu sekin.Mielestäni voidaan miettiä ovatko autopelit kuinka paljon kehittyneet vuosikymmenien aikana verrattuna muihin genreihin ja pystyvätkö tarjoamaan samanlaisia tunteita kuin vaikkapa viime vuosien suosituimmat 3rd person-pelit kuten Witcher, Zelda tai vaikkapa God of War. Tietenkin jos elää ja hengittää autopeleistä niin silloin tämä voi tuntua vielä enemmän oikeusmurhalta kuin vaikkapa sellaisen joka ei näitä autopelejä päivittäin pelaile.
Vaikka nämä autopelit ovatkin varmasti hyviä pelejä, voidaan miettiä tekevätkö ne mitään niin ihmeellistä, että pystyisivät kilpailemaan ns. suurempia kokonaisuuksia vastaan joita nämä korkean budjetin seikkailu -tai toimintapelit tuppaavat olemaan. Tulee vähän itselläni mieleen se mitenkä aivot narikkaan toimintaelokuvat harvoin vuoden elokuva-palkintoja voittavat. Ei se palkitsematta jättäminen tarkoita etteivätkö hyviä tekeleitä olisi silti. Mutta ovatko niin hyviä ja erilaisia sitten, että ne pitäisi valita palkittavaksi yli jonkun toisen. Sitä voidaan miettiä.
Overwatch tulee ainakin vuonna 2016 mieleen, kun voitti kasan palkintoja yli Uncharted 4 ja Dark Souls 3, mm. TGA:n GOTY. Eli voitaneen todeta kunhan peli on tarpeeksi suosittu ja innovatiivinen (inb4 TF2/Dirty Bomb-klooni) niin kyllä tuolla muutkin kuin kolmannen persoonan seikkailu -tai toimintapelit voivat juhlia.
Ja tänäkin vuonna on Hades 2.5D roguelikena ehdolla isosti palkinnoille. Itse asiassa voitti jo kriitikoiden valinnan vuoden peliksi tuolla Joystic Awardsissa. Lupailee hyvää ottaen huomioon, että siellä isoimmassakin palkintogaalassa TGA:ssa GOTY-palkinnon valitsee kriitikot.
Enkä kyllä osaa täydellistä vastausta antaa siihen miksi 3rd person-pelit näin paljoa dominoivat suhteutettuna muihin genreihin. Tuntuu jotenkin, että ihmiset pitävät tätä suosituimpana genrenä jonka takia ne viime vuosien suosituimmat pelitkin ovat lähes järjestään ollut 3rd person-kuvakulmasta kuvattuja. Muistelen, että Cyberpunkistakin nousi heti pieni haloo kun tuli ilmi, että peli on 1st person only. Selvästi ovat ihmiset vain kiintyneitä tuohon tyyliin.
Vaikkei God of War tehnytkään välttämättä mitään innovatiivista ensimmäisenä maailmassa (lasketaanko leikkaamaton kameratyöskentely?) niin kyllähän peli oli kokonaisuutena todella erinomainen. Oli se sitten grafiikat, pelattavuus, tarina, hahmot, side content, musiikki tai pelin pituus. Kaikki saatiin toimimaan erinomaisesti tässä pelissä joka suurella todennäköisyydellä olisi ollut legendaarisen pelisarjan viimeinen osa jos se olisi epäonnistunut. Pelisarjalla oli kumminkin takana pari heikompaa osaa ja sarja oli muutenkin jo vuosia jyllännyt paikallaan.Mitä niin suurta ja ihmeellistä vaikka God of War teki? Se oli aika lineaarinen kolmannen persoonan toimintapeli, joka oli nätin näköinen ja hauska pelata. Eli vähän niinkuin joku uusi autopeli. Tällä perustelulla nämä valinnat eivät selity, mutta ehkä ne selittyvät mainitsemallasi elokuvavertauksella. Eli Oscarin voittaa se tarinasta tunteita aiheuttava teos (kärjistetysti Draama), ei se voitonriemuinen ja vauhdikas autopeli (toiminta tai komedia). Tämä on siis ihan pätevä selitys ja näin se hyvinkin voi mennä, mutta asiaa on silti ihan mukava pohtia.
Juu juu, en tarkoittanut etteikö God of War olisi ollut tosi hyvä peli, mutta niin on moni autopelikin, kun tästä nyt puhuttiin. Vain eri lajityypissä. God of War myös minun mielestä ansaitsi palkintonsa. Tykkäsin siitä kovasti, kunhan se ensimmäisten parin tunnin jälkeen pääsi vauhtiin.Toisin sanoen harvoin tulee vastaan yhtä täydellistä peliä kuin God of War joka samaan aikaan muistaa juurensa ja samaan aikaan uudistuu ja parantaa aikaisempien osien heikkoja osa-alueita. Kyllähän tälläiset tekeleet kuuluukin palkita vuoden päätteeksi.