Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Game Awards 20XX

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hynde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Koko maailma" ilmeisesti syrjii tiettyjä pelejä, ok.

Tai onhan se periaatteessa kyllä näinkin, että jotkut peligenret ei nauti niin isoa suosiota. Vaan parempi se on mennä sen mukaan mitkä saavat enemmän ääniä kuin ne jotka saavat vähän.
 
Kyllähän tuosta Vuoden Peli kategoriasta kaksi hyppää heti silmille, Doom ja Final Fantasy. Jos ihan Metacriticia käyttää referenssinä löytyvät nämä sijoilta 23. ja 32. Ehdottomasti olisin mielummin nähnyt Orin ja Half-Lifen noiden tilalla.
Niin ja Ghost of Tsushima on vielä näidenkin alapuolella pistekeskiarvossa. Kyllä sieltä tosiaan olisi löytynyt useampikin muu peli, joka olisi ansainnut paikan listalla.
 
Niin ja Ghost of Tsushima on vielä näidenkin alapuolella pistekeskiarvossa. Kyllä sieltä tosiaan olisi löytynyt useampikin muu peli, joka olisi ansainnut paikan listalla.

Kas, meni tuo Tsushima epähuomiossa aivan ohi. Metassa tosiaan sijalla 86. Sen kohdalla ymmärrän hyvin ehdokkuudet tuolla Art Desing ja Audio osastolla, mutta omalla listalla ei ihan GOTY-kamaa kuitenkaan kokonaisuudessaan.
 
Hauskasti muuten jopa sellainen peli kuin F1 2020 on yli 90 keskiarvolla Metacriticissä ja jos vaan ihan pelitunteja ja omaa innostusta jotain peliä kohtaan katsoo, niin tuon pitäisi ehdottomasti olla viiden parhaan joukossa, ja omalla henkilökohtaisella GOTY listalla peli tietysti onkin. Toisaalta onko siellä ikinä ollut autopelejä? Sitten taas ihan pelkästään teknisiltä saavutuksiltaan (arvosanat tietysti myös korkeita) Flight sim ansaitsisi myös paikan listalta, mutta onko siellä koskaan ollut simulaattoreita? Orin jättämistä listalta pois en oikein ymmärrä, kun kyllähän siellä on tasohyppelyjä/metroidvanioita aikaisemminkin ollut.
 
Siinähän itse sen sanot. Keighleyn The Game Awardseissa...

Kyse ei edes ole siitä onko ne pelit Xbox pelejä, vaan ylipäätään siitä että isompia arvostelumenestyksiä jätetään pois syystä X. Ehkä se on lajityypin syrjintää, ehkä Microsoftin syrjintää. Mistäpä sen tietää. Ei sillä syyllä edes ole niin väliä, vaan sillä että miten ihmeessä nämä pelit oikein valitaan.

Tietysti jos Xbox haluaisi näissä kekkereissä voittaa, niin kannattaisi varmaan vaan tehdä tarinavetoisia kolmannen persoonan toimintapelejä. Silloin ei näytä olevan niin väliä onko arvostelut kasia vai ysiä. Toisaalta sepä olisikin mielenkiintoista nähdä jos Microsoft tekisi jonkun 90 keskiarvon kolmannen persoonan toimintapelin, niin olisiko se siltikään ehdolla. Uskallan jopa vähän epäillä, että ei. :)
Mutta eikös Keighleyn TGA ole näistä peligaaloista selkeästi se arvostetuin show jossa herra ei itse edes päätä näistä äänestettävistä vaan kriitikot ympäri maan? Eiköhän tuolla ihmiset ole syrjinnän yläpuolella vaikka pelin julkaisijana olikin Microsoft. Kyllähän ainakin MS itse tuolla viihtyy kun next gen konsolinsakin tuolla paljastivat ja Phil Spencerkin tuolla vakiovieraana nähty. :)

Aika varma olen, että jos saamme Microsoftilta myös 90+ metacritic- pelin joka on tyyliltään lähempänä näitä suosituimpia genrejä, tullaan se myös ehdolle valitsemaan. Ei kai tuossa sen isompaa ole takana, että Ori ja etenkin lentosimulaattori eivät vain ole sellaisia pelejä jotka listalle nousevat näinkin kovana pelivuotena onkuin 2020.

Viime vuonna ei DMC5 päässyt päältä 90 metacriticillaan GOTY-ehdokkaaksi vaikka AC: Odyssey pääsi listalle pienemmällä metacritic-arvosanalla. Ainahan ei siis pelkkä metacritic-ratkaise tuolla ehdokkuutta. Kenties Ghost of Tsushiman parantunut arvotustus pelaajien keskuudessa launchin jälkeen ja ilmainen MP-päivitys toi nyt sitten ehdokkuuden.

Mutta joo, kyllähän GoT olisi voinut pudota Half-Lifen tai Orin tieltä ja sen sijaan olla ehdolla vaikka musiikki-kategoriassa johon peli olisi ehdottomasti minun papereissani kuulunut.
 
Mietin vaan että mitä meta pisteillä on tekemistä sen kanssa että joku raati valitsee ne pelit omien mieltymystensä mukaan ? Ei se metacritic ole mikään laki joka määrä kuinka hyvä peli jonkun mielestä on, nyt vähän järki käteen noissa kommenteissa.
 
Mietin vaan että mitä meta pisteillä on tekemistä sen kanssa että joku raati valitsee ne pelit omien mieltymystensä mukaan ? Ei se metacritic ole mikään laki joka määrä kuinka hyvä peli jonkun mielestä on, nyt vähän järki käteen noissa kommenteissa.
On sillä siinä mielessä väliä, että jos se raati koostuu jonkin sortin pelikriitikoista, niin he ovat ehkä jopa näitä pisteitä antaneet.

Tai jos asian kääntää toisinpäin niin edustaako tämä alle 100 henkilön raati jotain yleistä mielipidettä? Esim yleisempää kuin ne Metacritic keskiarvot?
 
On sillä siinä mielessä väliä, että jos se raati koostuu jonkin sortin pelikriitikoista, niin he ovat ehkä jopa näitä pisteitä antaneet.

Tai jos asian kääntää toisinpäin niin edustaako tämä alle 100 henkilön raati jotain yleistä mielipidettä? Esim yleisempää kuin ne Metacritic keskiarvot?

Tuskin, mutta jonkun ne pelit on sinne valittava, se että jonkun mielipide ei ole sinun mieleesi ei tarkoita että pitää alkaa kiukuttelemaan. "Miksi mun suosikki peli ei pääse listalle yhyy" Ne on mielipiteitä ja se mitä muut ajattelevat ei luulisi vaikuttavan sinuun. Ei ole eikä tule palkintogaalaa missä jokainen peli saisi oikeudenmukaisen mahdollisuuden.
 
Tuskin, mutta jonkun ne pelit on sinne valittava, se että jonkun mielipide ei ole sinun mieleesi ei tarkoita että pitää alkaa kiukuttelemaan. "Miksi mun suosikki peli ei pääse listalle yhyy" Ne on mielipiteitä ja se mitä muut ajattelevat ei luulisi vaikuttavan sinuun. Ei ole eikä tule palkintogaalaa missä jokainen peli saisi oikeudenmukaisen mahdollisuuden.
Eli jos sanon tässä ketjussa oman mielipiteeni, niin se on huono juttu, niinkö? Kai näistä ehdokkaista saa keskustella? Jos minun mielestä valinnat eivät menneet täysin putkeen, niin sitäkö ei sovi mainita?

Se on myös vähän nurinkurista, että tässä sanot, että ne on vaan mielipiteitä, mutta sitten GOTY voittajaa hehkutetaan vuoden parhaana pelinä. Niin, kenen mielestä?
 
Mietin vaan että mitä meta pisteillä on tekemistä sen kanssa että joku raati valitsee ne pelit omien mieltymystensä mukaan ? Ei se metacritic ole mikään laki joka määrä kuinka hyvä peli jonkun mielestä on, nyt vähän järki käteen noissa kommenteissa.

Metacriticiä ei tietenkään pidä tulkita kuin piru raamattua, eikä sen tällaisissa äänestyksissä pitäisikään olla mikään määräävä tekijä. Mutta minun mielestäni on ihan mielenkiintoista verrata kuinka eri pelit pärjäävät näillä listoilla ja miten se realisoituu sitten gaalahumun muodossa. Ja metassa kuitenkin on toimittajien arviot samoin kuin Game Avardsilla on jonkinlainen ammattiraati, niin kai niitä jossain määrin voi vertailla keskenään. Mutta nää on näitä gaaloja, itselleni ainut ja oikea Vuoden Peli lista on se, jonka omin kätösin raapustan joulun alla.
 
Ei ole mitään absoluuttisia palkintoja. Pääasia, että juhlitaan pelien menestystä ja annetaan arvostusta tekijöille.

Ison ja monipuolisenkin raadin on mahdoton edes pelata kaikkia hyviä pelejä, kun niitä tulee nykyisin vuoden aikana niin paljon. Mikäli jonkun gaalan tarjonta ei mielytä niin voi etsiä jonkun toisen omaan makuun sopivan, jos haluaa omille suosikkipeleille jotain tunnustusta. Kyllä niitä palkintoja, ehdokkaita ja listoja maailmassa riittää.
 
Tuskin, mutta jonkun ne pelit on sinne valittava, se että jonkun mielipide ei ole sinun mieleesi ei tarkoita että pitää alkaa kiukuttelemaan. "Miksi mun suosikki peli ei pääse listalle yhyy" Ne on mielipiteitä ja se mitä muut ajattelevat ei luulisi vaikuttavan sinuun. Ei ole eikä tule palkintogaalaa missä jokainen peli saisi oikeudenmukaisen mahdollisuuden.
Ongelma on enemmänkin, että vuosi toisensa jälkeen tämän raadin pelimaku näyttää melko ohkaiselta. Pelityyppi näyttäisi vaikuttavan valintaan turhan paljon.
 
Gamesradarilta jo pohjustuksena heidän Kultaiset Joikkarit.

Every Golden Joystick Award 2020 winner
  • Best Storytelling - The Last of Us 2
  • Best Multiplayer Game - Fall Guys
  • Best Visual Design - The Last of Us 2
  • Best Game Expansion - No Man's Sky: Origins
  • Mobile Game of the Year - Lego Builder's Journey
  • Best Audio - The Last of Us 2
  • Best Indie Game - Hades
  • Still Playing - Minecraft
  • Studio of the Year - Naughty Dog
  • Esports Game of the Year - Call of Duty: Modern Warfare
  • Best New Streamer / Broadcaster - iamBrandon
  • Best Family Game - Fall Guys
  • Best Gaming Community - Minecraft
  • Best Performer - Sandra Saad (Kamala Khan)
  • Breakthrough Award - Innersloth (Among Us)
  • Outstanding Contribution - The Gaming Industry
  • PC Game of the Year - Death Stranding
  • Best Gaming Hardware - NVIDIA GeForce RTX 3080
  • PlayStation Game of the Year - The Last of Us 2
  • Xbox Game of the Year - Ori and the Will of the Wisps
  • Nintendo Game of the Year - Animal Crossing: New Horizons
  • Most Wanted Game - God of War: Ragnarok
  • Critic's Choice - Hades
  • Ultimate Game of the Year - The Last of Us 2
 
Gamesradarilta jo pohjustuksena heidän Kultaiset Joikkarit.

Every Golden Joystick Award 2020 winner
  • Best Storytelling - The Last of Us 2
  • Best Multiplayer Game - Fall Guys
  • Best Visual Design - The Last of Us 2
  • Best Game Expansion - No Man's Sky: Origins
  • Mobile Game of the Year - Lego Builder's Journey
  • Best Audio - The Last of Us 2
  • Best Indie Game - Hades
  • Still Playing - Minecraft
  • Studio of the Year - Naughty Dog
  • Esports Game of the Year - Call of Duty: Modern Warfare
  • Best New Streamer / Broadcaster - iamBrandon
  • Best Family Game - Fall Guys
  • Best Gaming Community - Minecraft
  • Best Performer - Sandra Saad (Kamala Khan)
  • Breakthrough Award - Innersloth (Among Us)
  • Outstanding Contribution - The Gaming Industry
  • PC Game of the Year - Death Stranding
  • Best Gaming Hardware - NVIDIA GeForce RTX 3080
  • PlayStation Game of the Year - The Last of Us 2
  • Xbox Game of the Year - Ori and the Will of the Wisps
  • Nintendo Game of the Year - Animal Crossing: New Horizons
  • Most Wanted Game - God of War: Ragnarok
  • Critic's Choice - Hades
  • Ultimate Game of the Year - The Last of Us 2
Kylläpä on ohkainen pelimaku tälläkin raadilla. Pelkkää 3rd personia palkittuna...
 
Kylläpä on ohkainen pelimaku tälläkin raadilla. Pelkkää 3rd personia palkittuna...
Tiedän että provoat, mutta vastaan kuitenkin, kun aihe on mielenkiintoinen.

Kertokaapa joku, milloin viimeksi on nähty autopeli tai urheilupeli vuoden pelinä. Tai edes ehdolla.

Kertokaapa millon viimeksi joku muu kuin 3rd person toiminta/seikkailupeli on kahminut ison kasan palkintoja. Olisiko viimeinen tällainen ollut tyyliin Fallout 4, jota sitäkin voi pelata kolmannesta persoonasta? :) En siis edes tiedä voittiko Fallout 4 kauheasti mitään, kunhan arvaan.

Tämä on se normikäytäntö, mutta miksi? Onko 3rd person toimintapelit aina parempia kuin muut pelit? Ilmeisesti monien palkintoraatien mielestä on.
 
Tiedän että provoat, mutta vastaan kuitenkin, kun aihe on mielenkiintoinen.

Kertokaapa joku, milloin viimeksi on nähty autopeli tai urheilupeli vuoden pelinä. Tai edes ehdolla.

Kertokaapa millon viimeksi joku muu kuin 3rd person toiminta/seikkailupeli on kahminut ison kasan palkintoja. Olisiko viimeinen tällainen ollut tyyliin Fallout 4, jota sitäkin voi pelata kolmannesta persoonasta? :) En siis edes tiedä voittiko Fallout 4 kauheasti mitään, kunhan arvaan.

Tämä on se normikäytäntö, mutta miksi? Onko 3rd person toimintapelit aina parempia kuin muut pelit? Ilmeisesti monien palkintoraatien mielestä on.
Mielestäni voidaan miettiä ovatko autopelit kuinka paljon kehittyneet vuosikymmenien aikana verrattuna muihin genreihin ja pystyvätkö tarjoamaan samanlaisia tunteita kuin vaikkapa viime vuosien suosituimmat 3rd person-pelit kuten Witcher, Zelda tai vaikkapa God of War. Tietenkin jos elää ja hengittää autopeleistä niin silloin tämä voi tuntua vielä enemmän oikeusmurhalta kuin vaikkapa sellaisen joka ei näitä autopelejä päivittäin pelaile.

Vaikka nämä autopelit ovatkin varmasti hyviä pelejä, voidaan miettiä tekevätkö ne mitään niin ihmeellistä, että pystyisivät kilpailemaan ns. suurempia kokonaisuuksia vastaan joita nämä korkean budjetin seikkailu -tai toimintapelit tuppaavat olemaan. Tulee vähän itselläni mieleen se mitenkä aivot narikkaan toimintaelokuvat harvoin vuoden elokuva-palkintoja voittavat. Ei se palkitsematta jättäminen tarkoita etteivätkö hyviä tekeleitä olisi silti. Mutta ovatko niin hyviä ja erilaisia sitten, että ne pitäisi valita palkittavaksi yli jonkun toisen. Sitä voidaan miettiä.

Overwatch tulee ainakin vuonna 2016 mieleen, kun voitti kasan palkintoja yli Uncharted 4 ja Dark Souls 3, mm. TGA:n GOTY. Eli voitaneen todeta kunhan peli on tarpeeksi suosittu ja innovatiivinen (inb4 TF2/Dirty Bomb-klooni) niin kyllä tuolla muutkin kuin kolmannen persoonan seikkailu -tai toimintapelit voivat juhlia.

Ja tänäkin vuonna on Hades 2.5D roguelikena ehdolla isosti palkinnoille. Itse asiassa voitti jo kriitikoiden valinnan vuoden peliksi tuolla Joystic Awardsissa. Lupailee hyvää ottaen huomioon, että siellä isoimmassakin palkintogaalassa TGA:ssa GOTY-palkinnon valitsee kriitikot.

Enkä kyllä osaa täydellistä vastausta antaa siihen miksi 3rd person-pelit näin paljoa dominoivat suhteutettuna muihin genreihin. Tuntuu jotenkin, että ihmiset pitävät tätä suosituimpana genrenä jonka takia ne viime vuosien suosituimmat pelitkin ovat lähes järjestään ollut 3rd person-kuvakulmasta kuvattuja. Muistelen, että Cyberpunkistakin nousi heti pieni haloo kun tuli ilmi, että peli on 1st person only. Selvästi ovat ihmiset vain kiintyneitä tuohon tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni voidaan miettiä ovatko autopelit kuinka paljon kehittyneet vuosikymmenien aikana verrattuna muihin genreihin ja pystyvätkö tarjoamaan samanlaisia tunteita kuin vaikkapa viime vuosien suosituimmat 3rd person-pelit kuten Witcher, Zelda tai vaikkapa God of War. Tietenkin jos elää ja hengittää autopeleistä niin silloin tämä voi tuntua vielä enemmän oikeusmurhalta kuin vaikkapa sellaisen joka ei näitä autopelejä päivittäin pelaile.

Vaikka nämä autopelit ovatkin varmasti hyviä pelejä, voidaan miettiä tekevätkö ne mitään niin ihmeellistä, että pystyisivät kilpailemaan ns. suurempia kokonaisuuksia vastaan joita nämä korkean budjetin seikkailu -tai toimintapelit tuppaavat olemaan. Tulee vähän itselläni mieleen se mitenkä aivot narikkaan toimintaelokuvat harvoin vuoden elokuva-palkintoja voittavat. Ei se palkitsematta jättäminen tarkoita etteivätkö hyviä tekeleitä olisi silti. Mutta ovatko niin hyviä ja erilaisia sitten, että ne pitäisi valita palkittavaksi yli jonkun toisen. Sitä voidaan miettiä.

Overwatch tulee ainakin vuonna 2016 mieleen, kun voitti kasan palkintoja yli Uncharted 4 ja Dark Souls 3, mm. TGA:n GOTY. Eli voitaneen todeta kunhan peli on tarpeeksi suosittu ja innovatiivinen (inb4 TF2/Dirty Bomb-klooni) niin kyllä tuolla muutkin kuin kolmannen persoonan seikkailu -tai toimintapelit voivat juhlia.

Ja tänäkin vuonna on Hades 2.5D roguelikena ehdolla isosti palkinnoille. Itse asiassa voitti jo kriitikoiden valinnan vuoden peliksi tuolla Joystic Awardsissa. Lupailee hyvää ottaen huomioon, että siellä isoimmassakin palkintogaalassa TGA:ssa GOTY-palkinnon valitsee kriitikot.

Enkä kyllä osaa täydellistä vastausta antaa siihen miksi 3rd person-pelit näin paljoa dominoivat suhteutettuna muihin genreihin. Tuntuu jotenkin, että ihmiset pitävät tätä suosituimpana genrenä jonka takia ne viime vuosien suosituimmat pelitkin ovat lähes järjestään ollut 3rd person-kuvakulmasta kuvattuja. Muistelen, että Cyberpunkistakin nousi heti pieni haloo kun tuli ilmi, että peli on 1st person only. Selvästi ovat ihmiset vain kiintyneitä tuohon tyyliin.
Hades on kyllä mukava valopilkku tämän vuoden listoilla. Kaikki kunnia sinne. En myöskään muistanut että Overwatch kahmi palkintoja. Hyvä juttu sekin.

Mitä tulee autopelejen kehitykseen, niin ihan yhtä lailla ne ovat menneet vuosien saatossa eteenpäin kuin kolmannen persoonan toimintapelit. Hienompaa grafiikka, parempaa fysiikkamallinnusta, enemmän sisältöä. Nämä asiat voisi sanoa niin autopelistä kuin kolmannen persoonan toimintapelistä. Lisäksi autopelien moninpelipuoli on ottanut isoja askeleita eteenpäin. On onlineliigoja, on safety rating systeemejä, on erilaisia pelitiloja. Lisäksi yksinpelin puolelle on moneen autopeliin tullut entistä kattavampia uratiloja. Sanoisin siis että autopelikin voi olla aika massiivinen kokonaisuus ja suuren budjetin peli.

Mitä niin suurta ja ihmeellistä vaikka God of War teki? Se oli aika lineaarinen kolmannen persoonan toimintapeli, joka oli nätin näköinen ja hauska pelata. Eli vähän niinkuin joku uusi autopeli. Tällä perustelulla nämä valinnat eivät selity, mutta ehkä ne selittyvät mainitsemallasi elokuvavertauksella. Eli Oscarin voittaa se tarinasta tunteita aiheuttava teos (kärjistetysti Draama), ei se voitonriemuinen ja vauhdikas autopeli (toiminta tai komedia). Tämä on siis ihan pätevä selitys ja näin se hyvinkin voi mennä, mutta asiaa on silti ihan mukava pohtia. :)
 
Mitä niin suurta ja ihmeellistä vaikka God of War teki? Se oli aika lineaarinen kolmannen persoonan toimintapeli, joka oli nätin näköinen ja hauska pelata. Eli vähän niinkuin joku uusi autopeli. Tällä perustelulla nämä valinnat eivät selity, mutta ehkä ne selittyvät mainitsemallasi elokuvavertauksella. Eli Oscarin voittaa se tarinasta tunteita aiheuttava teos (kärjistetysti Draama), ei se voitonriemuinen ja vauhdikas autopeli (toiminta tai komedia). Tämä on siis ihan pätevä selitys ja näin se hyvinkin voi mennä, mutta asiaa on silti ihan mukava pohtia. :)
Vaikkei God of War tehnytkään välttämättä mitään innovatiivista ensimmäisenä maailmassa (lasketaanko leikkaamaton kameratyöskentely?) niin kyllähän peli oli kokonaisuutena todella erinomainen. Oli se sitten grafiikat, pelattavuus, tarina, hahmot, side content, musiikki tai pelin pituus. Kaikki saatiin toimimaan erinomaisesti tässä pelissä joka suurella todennäköisyydellä olisi ollut legendaarisen pelisarjan viimeinen osa jos se olisi epäonnistunut. Pelisarjalla oli kumminkin takana pari heikompaa osaa ja sarja oli muutenkin jo vuosia jyllännyt paikallaan.

Toisin sanoen harvoin tulee vastaan yhtä täydellistä peliä kuin God of War joka samaan aikaan muistaa juurensa ja samaan aikaan uudistuu ja parantaa aikaisempien osien heikkoja osa-alueita. Kyllähän tälläiset tekeleet kuuluukin palkita vuoden päätteeksi. :)
 
Toisin sanoen harvoin tulee vastaan yhtä täydellistä peliä kuin God of War joka samaan aikaan muistaa juurensa ja samaan aikaan uudistuu ja parantaa aikaisempien osien heikkoja osa-alueita. Kyllähän tälläiset tekeleet kuuluukin palkita vuoden päätteeksi. :)
Juu juu, en tarkoittanut etteikö God of War olisi ollut tosi hyvä peli, mutta niin on moni autopelikin, kun tästä nyt puhuttiin. Vain eri lajityypissä. God of War myös minun mielestä ansaitsi palkintonsa. Tykkäsin siitä kovasti, kunhan se ensimmäisten parin tunnin jälkeen pääsi vauhtiin.

Vastasin siihen pointtiisi, kun sanoit että muun muassa God of War tarjoaa tällaisia ja tällaisia tunteita. Se ei silti tee mitään ihmeellistä. Se on pohjimmiltaan aika tavanomainen kolmannen persoonan toimintapeli. Hyvä sellainen kyllä, mutta ei mitenkään ihmeellinen. Ja nyt kun otat vertailuun uusimpia korkean arvosanan saaneita autopelejä, niin ne tekevät tätä ihan samaa. Uudistuvat ja parantavat, tuovat lisää sisältöä, näyttävät hienommilta ja niin edelleen. Eli tällä meriitillä hyvän autopelikin kuuluisi silloin tällöin olla ehdolla vuoden peliksi. Näin ei kuitenkaan ole ja siitä tämä pohtiminen lähti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom