Ihmettelin tosiaan itsekin tuota 60+ miljardin julkaisijakaupan rinnastusta Sonyyn ja Spidermaniin. Mittasuhteet "hieman" erilaiset, mutta jostainhan se logiikka sille omalle puolustelulle täytyy tietenkin löytää. Tai ehkä tässä tapauksessa kävi ns. "kokoomukset" ja meni miljoonat ja miljardit sekaisin
Jos hetki ajatellaan oikein isosti ja kokonaiskuvan kautta. Muistellaan 90-lukua. Sony ja Playstation nousi silloin valta-asemaan tuomalla markkinoille laitteen lähes täysin uudella tallennusformaatilla, joka mahdollisti monia sellaisia asioita pelien tekijöille, jotka eivät aikaisemmin olleet mahdollisia. Kun ensimmäinen Playstation alkoi käyttämään CD-levyjä formaattinaan, niin tuli paljon uusia mahdollisuuksia, kun esim. tallennustilaa oli moninkertaisesti siihen asti käytettyihin pelikasetteihin verrattuna. Pelintekijät pystyivät sisällyttämään peleihinsä videokuvaa, enemmän tilaa vieviä 3D-malleja ja niin edelleen. Tämä mahdollisti Sonyn laitteilla sellaisia asioita ja pelejä, joita ei esim. Nintendon 64-konsolilla voinut suoraan samalla tavalla tehdä. Tästä syystä esim. Final Fantasy-sarja siirtyi Sonyn puolelle. Tästä se Sonyn ja Playstationin menestystarina lähti. Kun laite oli viimeisintä tekniikkaa ja uusinta uutta, niin eri studiot toki halusivat tehdä sille pelejä ja päästä käyttämään tarjolla olevia mahdollisuuksia. Sama meno jatkui sitten aikanaan Playstation 2:n kanssa, joka toi mukanaan DVD-formaatin ja Playstation 3 sitten BluRayn. Lähes jokaisessa laitesukupolvessa Sony on tuonut laitteensa mukana markkinoille jotain uutta ja sitä kautta vienyt alaa eteenpäin. Pelistudiot ovat sitten halunneet olla "läheisissä tekemisissä" Sonyn kanssa, jotta ovat päässeet noita uusia juttuja hyödyntämään.
Microsoft tuli konsolimarkkinoille melkein vuosikymmen myöhemmin ihan hyvällä laitteella. Integroitua kovalevyä kummempaa se ei tosin markkinoille "keksinyt". Pelejäkin saivat aikaiseksi ihan hyvin, kun syntyi Halo-sarja, Gears Of War-sarja ja Forza-pelit. Niillä se sai kahmittua itselleen jonkunlaisen markkinaosuuden. Aikanaan kävi kuitenkin selväksi, että se markkinaosuus ei noilla pelisarjoilla ja "teknisillä innovaatioilla" kovin kummoiseksi kasva. "Reilussa kisassa" Sonya vastaan, jossa kisaa käydään omatekoisilla laitteilla ja omien studioiden peleillä, ei pärjätä. Seinä tulee ja tuli vastaan viimeistään tuossa edellisen laitesukupolven aikana, kun Sonyn Playstation 4 myi reippaasti yli 100 miljoonaa yksikköä ja Xbox jäi korkeintaan noin puoleen tuosta. Tuli ns. rumasti turpaan. Mikä siis neuvoksi? No ei ainakaan koiteta niiden jo olemassa olevien studioiden kanssa mitään isoja uusia pelejä tehdä! Kaivetaan mieluummin rahakukkaroa, käytetään niitä toisaalla monopoliasemalla hankittuja rahoja, ja ostetaan multiplattaristudioita itselle! Ehkä ne tekevät ostajalleen uusia laadukkaita pelejä, ehkä eivät, mutta ainakin niiden jo olemassa olevat tunnetut pelisarjat ovat nyt pois sen pahimman kilpailijan laitteilta! Ähäkutit! Jos me(lue:Microsoft ja sen studiot ennen näitä suuria kauppoja) ei saada aikaiseksi uusia hyviä pelejä, niin ei saa teilläkään(lue: Sonyn laitteilla) olla noin paljon hyviä pelejä! Viedään teiltä meidän rahoilla osa hyvistä peleistä pois!
Sony on noussut merkittävään asemaansa pelialalla ja pelimarkkinoilla viemällä alaa ja varsinkin alan laitteistoa eteenpäin. Tämä on kiistatonta historiaa. Mikään Laupias Samarialainen se ei toki ole, vaan voittoa tavoitteleva yritys sekin. Saavutukset alan eteenpäin viemiseksi ovat kuitenkin kiistattomat. Microsoftin saavutukset...Noh, kaipa heidän hyväkseen voidaan laskea se, että ovat mukaantulollaan ja kilpailun kautta ajaneet Sonyn ja sen studiot tekemään vieläkin rautaisempaa laatua, kuin ehkä ilman kilpailua olisi syntynyt. Jos Microsoft jossain vaiheessa näillä kaupoillaan saavuttaa markkinajohtajan aseman, niin se tulee puhtaasti rahalla, eikä niinkään alan eteenpäin viemisellä tai alan kehittämisellä.