Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Philin twiitissä sanavalinnat "intent" ja "desire" antavat vielä tulkinnanvaraa. Jotkut ovat spekuloineet voisiko se tarkoittaa "Call of Duty pysyy PlayStationilla, jos Sony hyväksyy Game Passin alustalleen". Aika paljon olisi vipuvartta nyt Microsoftilla siihen.
 
Tuota kaupaa ei tullavyksymään ilman kommomisdiota se on varmaa muuten mikkisoffta pääsee markkinoiyi nämääräämää asemaan
 
Joss järjellä miettii niin kyllä. Viitisen vuotta asiat oli huomattavasti paremmin mutta silloin Sony taisi dominoida konsolimarkkinoita ja Microsoftin leirissä tyydyttiin pelien loputtomaan odottamiseen. Silloin ei valitettu :D
Toki muistetaan, että Sony saavutti markkinajohtajuutensa tuolloin muulla tapaa kuin laittamalla miljardeja palamaan ostaakseen kokonaisia julkaisijoita. Tietenkin Microsoft auttoi Sonya tuolloin omalla kompastelullaan, mutta kyllä Sonyllakin oli myös niin monta rautaa tulessa niin vanhojen kuin upouusien IP:eiden kautta mikä mielestäni näytteli isoa osaa markkinajohtajuuden saavuttamisessa tuolloin.

Mielestäni on helppo nähdä miksi Microsoftin nykyinen oletettu markkinajohtajuus aiheuttaa enemmän närää ja keskustelua tavasta jolla se saavutettiin toisin kuin Sonyn toimet 5 vuotta sitten. Enkä sano, että Sonykaan mitenkään puhdas pulmunen on ollut moneyhattien kanssa. Mutta jokaista Sonyn omimaa 3rd party peliä kohtaan on myös Microsoftilla Scaleboundit ja Tomb Raiderit vastineena. Sonylta nämä julkaisijoiden ostelut on vain jäänyt tältä vuosituhannelta uupumaan vielä.
 
Kirjautumatta näkee valitettavasti kaikki viestit, ja vähemmän yllättäen siellä on vedetty mutkat suoriksi.

"Mix Microsoft vaan on pahis, kun kyllähän se Sonykin? Ihan sama ostaako yksittäisiä pelistudioita vuosien varrella miljoonilla vai maailman suurimman pelinkehittäjä/julkaisijan kertalaakista melkein 70 miljardilla"

Ei kai tässä kukaan ole kuvitellutkaan Sonyn olevan joku puhdas pulmunen, mutta se ei ole nyt tehnytkään näitä kauppoja. Vai pitäiskö tässä nyt jotenkin roolipelata niin, että se teki? Voihan sitä tietty halutessaan kääntää keskustelun fanipoikaläpäksi tai yhden muovilaatikon tarinaksi. Ei tämä käänne nyt niin yllättävä tietysti ole, kun foorumi on selvästi muuttunut toisiaan selkään taputtavien Microsoft-fanittajien kokoontumispaikaksi. Eikä siinäkään tietty mitään väärää, mutta puolueellisuus paistaa läpi kilometrien päähän niistä mukaneutraaleista kommenteistakin. Siinä ei auta Jeesuskaan, jos ei ylistyskuoroon liity - sitten ei sama porukka löydä väärämielisen viesteistä enää logiikkaa suurennuslasillakaan. Ja miten muuten sitä nyt voikaan yrittää nollata toisen sanomaa.

Usein näkyy täällä naristavan whataboutismista, mutta ilmeisesti tässä "Kyl se Sonyki osti ja Spiderman ugh"-viestinnässä kyse ei ole siitä vaan jostain jalommasta.
 
Ei Final Fantasyt ole alunperin Sonyn alustalla olleet.
Tämä on mun mielestä eri asia kuin studio-ostot. Joo 3ds partyt tuottaa eri konsoleille myös (ajallisia) yksinoikeuksia rahaa vastaan, mutta kyllä koko studion osto isolla rahalla on aivan eri tilanne. Molemmat on toki tylsiä pelaajan kannalta kun estävät pelaamasta lempparipeliä lempparikonsolilla, mutta vain toinen näistä vähentää lopullisesti alalla olevien isojen toimijoiden määrää.

Täytyy kyllä sanoa FF:iin liittyen, että jos joku konsolivalmistaja menisi ostamaan Squaren itselleen, niin siinä olisi kauppa, joka ärsyttäisi suunnattomasti ja osuisi mun (3rd party) pelaamisen ytimeen :D Näin siis vaikka ostaja olisi Sony tai Nintendo. Haluan jatkossakin pelailla Squaren pelejä molemmilla omistamillani konsoleilla (koska toinen hybridi ja toisessa enemmän tehoja).
 
Philin twiitissä sanavalinnat "intent" ja "desire" antavat vielä tulkinnanvaraa. Jotkut ovat spekuloineet voisiko se tarkoittaa "Call of Duty pysyy PlayStationilla, jos Sony hyväksyy Game Passin alustalleen". Aika paljon olisi vipuvartta nyt Microsoftilla siihen.

Voi olla myös että mahdolliset Sonyn ja Activisionin lisäsisältö ja muut sopparit puretaan ja sarja jatkaa PlayStationilla, toivottavasti kaikista tälläisistä kuullaan mahdollisimman pian kun kauppa varmistuu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Toki muistetaan, että Sony saavutti markkinajohtajuutensa tuolloin muulla tapaa kuin laittamalla miljardeja palamaan ostaakseen kokonaisia julkaisijoita. Tietenkin Microsoft auttoi Sonya tuolloin omalla kompastelullaan, mutta kyllä Sonyllakin oli myös niin monta rautaa tulessa niin vanhojen kuin upouusien IP:eiden kautta mikä mielestäni näytteli isoa osaa markkinajohtajuuden saavuttamisessa tuolloin.

Mielestäni on helppo nähdä miksi Microsoftin nykyinen oletettu markkinajohtajuus aiheuttaa enemmän närää ja keskustelua tavasta jolla se saavutettiin toisin kuin Sonyn toimet 5 vuotta sitten. Enkä sano, että Sonykaan mitenkään puhdas pulmunen on ollut moneyhattien kanssa. Mutta jokaista Sonyn omimaa 3rd party peliä kohtaan on myös Microsoftilla Scaleboundit ja Tomb Raiderit vastineena. Sonylta nämä julkaisijoiden ostelut on vain jäänyt tältä vuosituhannelta uupumaan vielä.

Eli joss haluat pelata sonyn pelejä ostat sonyn konsolin, joss taas Microsoftin niin ostat Microsoftin konsolin tai pc:n.

Muistaakseni todella moni + minä viime genissä suositeltiin ostamaan Playstation 4 että pääsisi hyviin peleihin käsiksi, ei silloin pidetty yhtä konsolia mahdottomana ostaa. Tilanne on nyt ikävä kyllä sama mutta toiseen suntaan eikä sille mitään voi.

Surullista joss tälläisestä liikaa loukkaantuu ja jättää jonkun lempipelin pelaamatta koska Microsoft.
 
Ihmettelin tosiaan itsekin tuota 60+ miljardin julkaisijakaupan rinnastusta Sonyyn ja Spidermaniin. Mittasuhteet "hieman" erilaiset, mutta jostainhan se logiikka sille omalle puolustelulle täytyy tietenkin löytää. Tai ehkä tässä tapauksessa kävi ns. "kokoomukset" ja meni miljoonat ja miljardit sekaisin :D

Jos hetki ajatellaan oikein isosti ja kokonaiskuvan kautta. Muistellaan 90-lukua. Sony ja Playstation nousi silloin valta-asemaan tuomalla markkinoille laitteen lähes täysin uudella tallennusformaatilla, joka mahdollisti monia sellaisia asioita pelien tekijöille, jotka eivät aikaisemmin olleet mahdollisia. Kun ensimmäinen Playstation alkoi käyttämään CD-levyjä formaattinaan, niin tuli paljon uusia mahdollisuuksia, kun esim. tallennustilaa oli moninkertaisesti siihen asti käytettyihin pelikasetteihin verrattuna. Pelintekijät pystyivät sisällyttämään peleihinsä videokuvaa, enemmän tilaa vieviä 3D-malleja ja niin edelleen. Tämä mahdollisti Sonyn laitteilla sellaisia asioita ja pelejä, joita ei esim. Nintendon 64-konsolilla voinut suoraan samalla tavalla tehdä. Tästä syystä esim. Final Fantasy-sarja siirtyi Sonyn puolelle. Tästä se Sonyn ja Playstationin menestystarina lähti. Kun laite oli viimeisintä tekniikkaa ja uusinta uutta, niin eri studiot toki halusivat tehdä sille pelejä ja päästä käyttämään tarjolla olevia mahdollisuuksia. Sama meno jatkui sitten aikanaan Playstation 2:n kanssa, joka toi mukanaan DVD-formaatin ja Playstation 3 sitten BluRayn. Lähes jokaisessa laitesukupolvessa Sony on tuonut laitteensa mukana markkinoille jotain uutta ja sitä kautta vienyt alaa eteenpäin. Pelistudiot ovat sitten halunneet olla "läheisissä tekemisissä" Sonyn kanssa, jotta ovat päässeet noita uusia juttuja hyödyntämään.

Microsoft tuli konsolimarkkinoille melkein vuosikymmen myöhemmin ihan hyvällä laitteella. Integroitua kovalevyä kummempaa se ei tosin markkinoille "keksinyt". Pelejäkin saivat aikaiseksi ihan hyvin, kun syntyi Halo-sarja, Gears Of War-sarja ja Forza-pelit. Niillä se sai kahmittua itselleen jonkunlaisen markkinaosuuden. Aikanaan kävi kuitenkin selväksi, että se markkinaosuus ei noilla pelisarjoilla ja "teknisillä innovaatioilla" kovin kummoiseksi kasva. "Reilussa kisassa" Sonya vastaan, jossa kisaa käydään omatekoisilla laitteilla ja omien studioiden peleillä, ei pärjätä. Seinä tulee ja tuli vastaan viimeistään tuossa edellisen laitesukupolven aikana, kun Sonyn Playstation 4 myi reippaasti yli 100 miljoonaa yksikköä ja Xbox jäi korkeintaan noin puoleen tuosta. Tuli ns. rumasti turpaan. Mikä siis neuvoksi? No ei ainakaan koiteta niiden jo olemassa olevien studioiden kanssa mitään isoja uusia pelejä tehdä! Kaivetaan mieluummin rahakukkaroa, käytetään niitä toisaalla monopoliasemalla hankittuja rahoja, ja ostetaan multiplattaristudioita itselle! Ehkä ne tekevät ostajalleen uusia laadukkaita pelejä, ehkä eivät, mutta ainakin niiden jo olemassa olevat tunnetut pelisarjat ovat nyt pois sen pahimman kilpailijan laitteilta! Ähäkutit! Jos me(lue:Microsoft ja sen studiot ennen näitä suuria kauppoja) ei saada aikaiseksi uusia hyviä pelejä, niin ei saa teilläkään(lue: Sonyn laitteilla) olla noin paljon hyviä pelejä! Viedään teiltä meidän rahoilla osa hyvistä peleistä pois!

Sony on noussut merkittävään asemaansa pelialalla ja pelimarkkinoilla viemällä alaa ja varsinkin alan laitteistoa eteenpäin. Tämä on kiistatonta historiaa. Mikään Laupias Samarialainen se ei toki ole, vaan voittoa tavoitteleva yritys sekin. Saavutukset alan eteenpäin viemiseksi ovat kuitenkin kiistattomat. Microsoftin saavutukset...Noh, kaipa heidän hyväkseen voidaan laskea se, että ovat mukaantulollaan ja kilpailun kautta ajaneet Sonyn ja sen studiot tekemään vieläkin rautaisempaa laatua, kuin ehkä ilman kilpailua olisi syntynyt. Jos Microsoft jossain vaiheessa näillä kaupoillaan saavuttaa markkinajohtajan aseman, niin se tulee puhtaasti rahalla, eikä niinkään alan eteenpäin viemisellä tai alan kehittämisellä.
 
Tämä on mun mielestä eri asia kuin studio-ostot.

Riippuu aina tietenkin siitä, että mikä ongelma on. Tässä oli nyt kyse siitä, ettei jotain peliä pääse pelaamaan kaikilla alustoilla, koska joku hardwaren valmistajista sen omimisesta maksaa. Final Fantasyt ovat alunperin aloittaneet Nintendon alustalla ja olleet jopa MS:n alustalla jo 1989 (MSX2). Tähän aikaan Playstationia ei ollut edes olemassa.

Ja nyt jo vuosia FF:t olivat multiplatformia, mutta Sony on kuitenkin näitä ostanut yksinoikeuksiksi ja vienyt yhden legendaarisen pelisarjan oman alustansa sisään - pois muilta. Eikö tämä juuri ole se asia, jonka piti olla ongelma? Semanttinen näkemys voi olla mitä vaan, mutta on myös päivänselvää, että tässä kohtaa rahalla yritetään ostaa itselleen isompaa jalansijaa.

Sony on ollut markkinajohtaja jo pitkään ja siksi maltillisemmin tehnyt isoja kauppoja. Ei ole ollut tarvetta. Päivänselvää on, että nyt kilpailu on kovempaa ja myös Sony joutuu tekemään muutakin kuin kantamaan rahaa pankkiin. Ehkä jopa se 80€:n OVH muuttuu? Se olisi meille kuluttajille hyvä homma.
 
Ja eikö Microsoft tosiaan pysty tuottamaan studioillaan omia hyviä kilpailukykyisiä pelejä? Pakko ostaa multiplattastudiot jotta pysyy relevanttina peliskenessä?

Tätä itsekin mietin, ovat olleet konsoli bisneksessä kuitenkin jo 20 vuotta ja sitä ennen oli pc-pelejäkin, eikä vieläkään ole kovin montaa omaa isoa peliä/sarjaa. Ja nyt sitten ostetaan pois pyörimästä kaikki isoimmat third party pelit.

Diablo 4 myös kyllä harmittaa itseäni ja emäntää, varsinkin jos sieltä tulee oikeasti hyvä peli(voihan se kuraakin olla) mutta ei sen takia toista konsolia viitsi hommata.
 
Jos hetki ajatellaan oikein isosti ja kokonaiskuvan kautta. Muistellaan 90-lukua. Sony ja Playstation nousi silloin valta-asemaan tuomalla markkinoille laitteen lähes täysin uudella tallennusformaatilla, joka mahdollisti monia sellaisia asioita pelien tekijöille, jotka eivät aikaisemmin olleet mahdollisia. Kun ensimmäinen Playstation alkoi käyttämään CD-levyjä formaattinaan, niin tuli paljon uusia mahdollisuuksia, kun esim. tallennustilaa oli moninkertaisesti siihen asti käytettyihin pelikasetteihin verrattuna. Pelintekijät pystyivät sisällyttämään peleihinsä videokuvaa, enemmän tilaa vieviä 3D-malleja ja niin edelleen.
Oli se Playstation niin kova mylly, että esimerkiksi hieman ensin ehtinyttä Sega Saturnia ei enää kannata muistella. Tai uskallanko edes mainita Sega-CD:tä joka oli jo useita vuosia edellä? Mutta tarpeeksi tummat lasit päässä ei tarvitse sivuille katsella. Mitäpä sitä miettimään esimerkiksi Xboxin saavutuksia nettipelipuolelle? Ja saavutuksetkin on sanana jotenkin tutun oloinen...

IMO, tämä nykyinen kolmipää toimii siinä mielessä mukavasti, että kolmikosta jokainen vuorollaan puskee alaa eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Kun yritys myydään kymmenillä miljardeilla, niin se ei todellakaan tapahdu sattumalta. Activision Blizzard on ollut myynnissä, siksi se myytiin.
On se hiukan eri asia, että yritykselle aktiivisesti haetan ostajia - "olla myynnissä", kuin että omistajat tarttuvat opportunistisesti tilaisuuteen, kuten Activisionin omistajat tekivät.

Ei ole ei ja mittakaavakin tässä lähinnä on semanttinen ero. Sony on oman varallisuutensa mukaisesti laajentunut alusta saakka määrätietoisesti ja päässyt nimenomaan rahalla sinne missä se nykyään on. Ei Sony ole perustanut mm. Naughty Dogia tai Insomniacia. Ei Final Fantasyt ole alunperin Sonyn alustalla olleet.
Yritykset kasvavat investointiensa kautta, joskus panostamalla tuotekehitykseen ja palvelukehitykseen, joskus laajentumalla ostamalla. Sellaista se yritysmaailmassa on. Strategian ero Sony ja Microsoftin välillä on aika selkeä, Sony on panostanut enemmän orgaaniseen kasvuun ja oman teknologian ja omien IP:den kehittämiseen sekä pienempiin yritysostoihin, Microsoft puolestaan on viime vuosina panostanut eniten isoihin yritysostoihin, kun aiempi orgaanisen kasvun ja oman kehittämisen malli ei tuonut yrityksistä huolimatta tulosta.

Mittakaavaero ei ole mikään semanttinen tässä yhteydessä, ja whataboutismi asian osalta hieman kummallista, mutta miljoonat/miljardit, ei se niin justiinsa ole.

Naughty Dog ja Insomniac olivat tehneet todella pitkään yhteistyötä yksinomaan Sonyn kanssa, ennen kuin päättivät yhdistyä SCE:n kanssa. En tiedä miten Final Fantasyn tai Square Enixin tähän kytket, kun se on edelleen itsenäinen toimija ja on tehnyt historiansa aikana pelejä kaikille mahdollisille alustoille, joskus vain tietyille alustoille, mutta niitä on ollut useampia vuosien saatossa.
 
Analyyttikko uskoo PlayStation 5 myyvän tälle vuotta 18 miljoonaa kappaletta ja Xbox Series konsoleita hänen mukaansa tulee menemään kaupaksi 9 miljoonaa kappaletta, Switch tulee myös saavuttamaan 21 miljoonan kappaleen myynnit. Positiivisia lukemia siinäkin mielessä että jos nuo lukemat tulevat toteutumaan niin siru pula alkaa konsoli puolella edes vähän helpottamaan:

 
On se hiukan eri asia, että yritykselle aktiivisesti haetan ostajia - "olla myynnissä", kuin että omistajat tarttuvat opportunistisesti tilaisuuteen, kuten Activisionin omistajat tekivät.

Activision Blizzard on kyllä ollut ostettavissa muillekin, eikä Microsoft ole heitä pakottanut myymään. Ei tässä ole mitään ihmeellistä, näinhän tämän kokoluokan kaupat menee aina. Kyllä sitä myyntihalukkuutta tiedustellaan ennen ensimmäistä virallista tarjousta.

Naughty Dog ja Insomniac olivat tehneet todella pitkään yhteistyötä yksinomaan Sonyn kanssa, ennen kuin päättivät yhdistyä SCE:n kanssa.

Kyllä ja nämä ovat siitä hyötyneet jo ennen kuin myivät itsensä kokonaan. Molemmat studiot ovat kuitenkin ihan täysin itsenäisesti nousseet sinne missä ovat ja Sonyn PlayStation-brändin alla nyt vaan on sattunut olemaan niiden pääalusta, eikä Sonya ole kiittäminen näiden studioiden menestymisestä.

En tiedä miten Final Fantasyn tai Square Enixin tähän kytket

Sony on ostanut yksinoikeuksia näihin viimeisimpiin julkaisuihin ja sen pitäisi varmaan suututtaa niitä, joita nyt suututtaa "multiplatformien omiminen rahalla".

Toki tässä ilmeisesti monia ei se suututa, että multiplatform julkaisuja häviää ylipäätään, vaan se, että niitä yksinoikeuksia menee Playstationin sijaan Xboxille. Ja se on ihan ok, mutta voihan sen ihan rehellisesti myös tässä muodossa myöntää.
 
On se hiukan eri asia, että yritykselle aktiivisesti haetan ostajia - "olla myynnissä", kuin että omistajat tarttuvat opportunistisesti tilaisuuteen

Naughty Dog ja Insomniac olivat tehneet todella pitkään yhteistyötä yksinomaan Sonyn kanssa, ennen kuin päättivät yhdistyä SCE:n kanssa.
"Päättivät yhdistyä" ja "tarttuivat opportunistisesti tilaisuuteen". Näistä maalailuista nousi hymy huulille.

Insomniac on muuten huono esimerkki agendasi kannalta. Olisit ennemmin sanonut vaikka Housemarque.

Tässä linkki Insomniacin wikipedia sivulle, josta selviää kuinka pitkään he tekivät yhteistyötä "yksinomaan Sonyn kanssa".
 
Viimeksi muokattu:
"Päättivät yhdistyä" ja "tarttuivat opportunistisesti" tilaisuuteen. Näistä maalailuista nousi hymy huulille.

Insomniac on muuten huono esimerkki agendasi kannalta. Olisit ennemmin sanonut vaikka Housemarque.

Tässä linkki Insomniacin wikipedia sivulle, josta selviää kuinka pitkään he tekivät yhteistyötä "yksinomaan Sonyn kanssa".

Agenda 007 ilmoittautuu ja kertoo, että Wikipedia-sivulla näkyy Insomniacin julkaisseen pelejä (15 kpl) pelkästään Sonyn laitteille 1996-2011. Sen jälkeen vuoteen 2019 saakka seuraavasti:

6 Playstation
3 Xbox
Loput 8 Windows / Mobiili

Mie en ihan ymmärrä, että mitä tässä todistettiin?
 
On se hiukan eri asia, että yritykselle aktiivisesti haetan ostajia - "olla myynnissä", kuin että omistajat tarttuvat opportunistisesti tilaisuuteen, kuten Activisionin omistajat tekivät.
...
Yrityskauppa voi olla agressiivinen julkinen ostotarjous ns. yllättäen nurkanvaltauksena.

Kuitenkin tämän kokoisessa kaupassa on kyllä taustatyötä, tiedusteluja ja esitarjouksia todennäköisesti tehty huolella. Joitakin miljardiluokan yrityskauppoja valmistellaan kuukausia, jopa vuosia kaikessa hiljaisuudessa dd-prosesseineen niin myyjän kuin ostajan toimesta. Tämä diili oli kymmeniä miljardeja.

Kauppa on toisaalta sen kokoinen, että aika moni ostaja putoaa pois pinkan mataluuden tai liidun lyhyyden takia. Olisikohan kukaan muu kuin MS pystynyt suoraan ostamaan? Ehkä jokin firma swappaamalla omia osakkeitaan?

Jos homma ei mennyt edellä olevan mukaan, niin sitten Microsoftilla on härskisti liian paljon rahaa ja uhkarohkeutta.
 
siinä on se ero että mikkisofta ostaa rahalla multiplatron pelejä pois muilta kuin sony taas ei osta niitä se ostaa niitä studioita joilla se on tehnyt jo pitenpää yhteistyötä ja minun ja monen muun mielestä sony vois lopettaa pc playstation yksinoikeuspelien julkaisun kun ei mikkisofta julkaise heidän ykköspelejä sonylle
 
minun ja monen muun mielestä sony vois lopettaa pc playstation yksinoikeuspelien julkaisun kun ei mikkisofta julkaise heidän ykköspelejä sonylle
Miten tämä liittyy mihinkään? Sony julkaisee pelejä PC:lle. Microsoft julkaisee pelejä PC:lle. Molemmilla on omat suljetut konsolialustansa mihin eivät julkaise kilpailijan pelejä. Tämä on minusta aika selvä peli.
 
Ylös Bottom