Oma mielipiteeni tämän suhteen saattaa vaihdella jopa päivästä toiseen mutta nyt tuli mieleen että ei, pelien ei todellakaan tarvitse olla kaikkien läpäistävissä. Eihän kauhuelokuviakaan soviteta sellaiseksi että nekin, jotka eivät uskalla niitä katsoa, voivat ne katsoa kun löytyy joku leikattu versio, joka ei siis ole se oikea visio siitä elokuvasta, siinä missä joku helpotettu versio pelistä ei ole se oikea versio pelistä.
MUTTA, ja siis iso sellainen, en tarkoita että peleissä ei pitäisi olla vaikeustasoja. Nimenomaan pitää. Mutta jos on pelejä kuten Soulsit ja Elden Ring, niin niihin ne vaikeustasot eivät todellakaan kuulu. Se peli ei enää olisi yhtään se sama peli jos siinä olisi ne. Ihan sama vaikka voisikin valita sen originaalin eli nykyisen vaikeustason. Kokemus ei vain ole sama. Ja yksi soulsien ideoista on se, että se tarjoaa yhtenäisen kokemuksen kaikille. Toki kuten ihan kaikki on kokemus silti subjektiivinen. Mutta niin on se yhden version kauhuelokuvankin kokemus: osa pelkää luonnostaan helpommin ja osaa ei hetkauta juuri mikään.
Vaikeustasovalinnat saa siis puolestani olla peleissä kuten tähänkin mennessä mutta on olemassa poikkeuksia, joihin en niitä toivoisi enkä haluaisi.
Soulsborne-peleissä nimenomaan on vaikeustason valinta. Se on vain pelin sisäisillä tavoilla, ei valikosta. Minunkaan mielestäni peli ei tarvitse välttämättä vaikeustason säätöä valikosta, mikäli siihen pystyy pelin sisäisillä tekemisillään tai valinnoilla vaikuttamaan melkeinpä niin paljon kuin huvittaa.
Soulsborneissa voit grindata ja pelata co-oppina niin paljon kuin lystää, jos peli tuntuu jossain vaiheessa liian vaikealta. No toki Sekirossa ei co-oppia ole, eikä siinä pysty grindaustakaan tekemään yhtä tehokkaasti kuin muissa Soulsborneissa. No, se jäikin minulle paria viimeistä bossia vaille kesken ja noilla puutteilla oli mitä todennäköisimmin siihenkin itselläni vaikutusta. Ja siihen ylipäätään, että Sekiro oli minulle ainoa Soulsborne-peli, joka on tähän mennessä tuntunut varsin keskinkertaiselta tai jopa melkein Fromsoftin ainoalta hudilta.
Muita Fromsoftin teoksia olenkin sitten ehdottomasti rakastanut, mutta niissäkin olen täysin surutta käyttänyt kaikki mahdolliset keinot joilla ei ole siihen armottomaan ”git gud”-hinkkaukseen tarvinnut mennä. Se kun minua ei ole ikinä peleissä kiinnostanut, jos menee muutaman yrityksen sijasta lukuisiin yrityksiin se tahkoaminen.
Olen täysin eri mieltä. Shamaniac tiivisti asian erittäin hyvin.
Tuo yhtenäisyys on iso juttu. Ja jos sanon, että "Läpäisin Dark Souls 3:n", tuolla lausella on jotain painoarvoa. Se kertoo saavutuksesta. Jos pelissä olisi vaikeustasot, lause menettäisi merkityksensä täydellisesti, koska olisin voinut läpäistä pelin helpoimmalla tasolla, mihin kuka tahansa pystyy.
Peleissä saa olla vaikeustasoja, mutta moneen peliin ne eivät vain yksinkertaisesti kuulu, sillä pahimmassa tapauksessa peli menettäisi niiden vaikutuksesta koko identiteettinsä.
Mitä merkitystä sillä on saatko sanoa, että läpäisit Dark Souls 3:n? Pätemisenkö vuoksi näitä pelejä sitten pelataan? Minä en ainakaan ole Soulsborne-pelejä pelannut sen takia. Haaste noissa peleissä ei kyllä itselleni ole edes se olennaisin asia, vaan pelien maailma ja tunnelma. Aivan sumeilematta käytän aina noissa peleissä kaikki mahdolliset keinot millä saan pelin itselleni sopivan helpoksi niin, ettei tosiaan tarvitse mennä mihinkään loputtomaan ”git gud”-hinkkaamiseen.
Sen toki suon, että jotka tuollaisesta pelaamisesta pitävät, voivat niin noita pelejä pelata ja saada siitä sitten ilmeisesti tyydytystä. Minä en niin tosiaan kuitenkaan tee, vaan co-oppaan ja grindaan nuo pelit aina sellaisiksi, että irvistelemättä pääsen peleissä eteenpäin. Ylpeydellä voin siis sanoa, että olen juustonnut kaikki muut Soulsborne-pelit läpi Sekiroa lukuunottamatta.
Oma mielipiteeni tämän suhteen saattaa vaihdella jopa päivästä toiseen mutta nyt tuli mieleen että ei, pelien ei todellakaan tarvitse olla kaikkien läpäistävissä. Eihän kauhuelokuviakaan soviteta sellaiseksi että nekin, jotka eivät uskalla niitä katsoa, voivat ne katsoa kun löytyy joku leikattu versio, joka ei siis ole se oikea visio siitä elokuvasta, siinä missä joku helpotettu versio pelistä ei ole se oikea versio pelistä.
MUTTA, ja siis iso sellainen, en tarkoita että peleissä ei pitäisi olla vaikeustasoja. Nimenomaan pitää. Mutta jos on pelejä kuten Soulsit ja Elden Ring, niin niihin ne vaikeustasot eivät todellakaan kuulu. Se peli ei enää olisi yhtään se sama peli jos siinä olisi ne. Ihan sama vaikka voisikin valita sen originaalin eli nykyisen vaikeustason. Kokemus ei vain ole sama. Ja yksi soulsien ideoista on se, että se tarjoaa yhtenäisen kokemuksen kaikille. Toki kuten ihan kaikki on kokemus silti subjektiivinen. Mutta niin on se yhden version kauhuelokuvankin kokemus: osa pelkää luonnostaan helpommin ja osaa ei hetkauta juuri mikään.
Vaikeustasovalinnat saa siis puolestani olla peleissä kuten tähänkin mennessä mutta on olemassa poikkeuksia, joihin en niitä toivoisi enkä haluaisi.
Voit laittaa silmät kiinni hetkeksi jos kauhuleffa pelottaa liikaa jossakin kohtaa. Niin minäkin pienenä tein, kun kauhuleffat jo silloin kiinnostivat. Tosin enää nykyään eivät sitten kiinnostakaan enää niin paljoa.
Ei tuo analogiasi kyllä toimi alkuunkaan. Eli sen kauhuleffan voi kuitenkin katsoa, vaikka pelottaisikin, kun sitä katsomista voi juurikin itse omilla keinoillaan helpottaa. Näin sen pitää peleissäkin olla. Piste.