Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Jos joku vielä kaiken jälkeen kehtaa ehdottaa, että mun pitäis pelata tällaista sataan kertaan jo joka suunnasta nähtyä peliä vielä lisää, koska varmaan muuttuisi oma suhtautuminen ihan toisenlaiseksi jatkossa, niin en kyllä tiedä mitä hemmettiä siihen nyt sitten oikeasti pitää sanoa.
Eli en sano mitään.

No sen sanon, että kiellettyyn länteen päästiin kyllä.
Aivan typerä peli.

Tekis mieli tiputtaa antamaani 100% objektiivista, täydellisen tieteellistä arvosanaani pelille, kun tarkemmin mietin asiaa.

;)
 
Olihan tuossa sikäli pointtia, että itse ainakin pystyn näin pelin lävitse pelanneena joiltakin osin allekirjoittamaan PeWin "arvostelun".

Ei Forbidden West huono peli ole, mutta mitään ihmeellistä se ei juonen lisäksi tarjoa. (Joka kyllä olikin sen verran mielenkiintoinen, että sen halusi nähdä.) Lähes kaikki muut jutut olikin tuttua ykkösosasta. Lisäksi peliä vaivaa jo aikoja sitten nähty "Ubisoft-kaava".
Tietysti, kun tein sen virheen, että aloin peliä kunnolla pelaamaan vasta niin mahtaavan Elden Ring eeppoksen jälkeen, niin eihän sen jälkeen oikein mikään peli ole tuntunut oikein miltään. Jos näin kärkevästi ilmaisen. :)

Mutta siis, Forbidden West on hyvä peli ja mulle sellainen 8/10.
 
Tämä on ensimmäinen peli videopelien historiassa jolle arvostelija on antanut 7.5/10 ja "aivan typerä peli" pisteytykset. Ehkä tänään saamme vielä uuden tilannepäivityksen asian tiimoilta. :D
 
Tämä on ensimmäinen peli videopelien historiassa jolle arvostelija on antanut 7.5/10 ja "aivan typerä peli" pisteytykset. Ehkä tänään saamme vielä uuden tilannepäivityksen asian tiimoilta. :D
No jos pitää vääntää rautalankaa, niin pisteiden "vitsi" oli siinä, että tällainen jo turhan tuttu peli menettää tasan yhden pisteen per konsolisukupolvi. Horizon Dangerous East ja muut vastaavat geneeriset kolmannen persoonan toimintatöräytykset saavat siis Playstation kutosella arvosanan 6.5/10, jos mennään samalla yhä tällä samalla kaavalla.

Todellisuudessa rankaisisin täydellisestä, itseään sabotoivasta keskinkertaisuudesta kovemmalla kädellä, enkä antaisi vain kivojen grafiikoiden, hyvin rullaavan juonen ja yleisen teknisen toimivuuden perusteella tuota 7.5/10 arvosanaa :cool:
 
Itse olisin enemmän arvosanan 6 paikkeilla. En ymmärrä että miksei tätä Ubisoft-Kaavaa voi jo unohtaa.
Perehdyttäkääs vähän, mitä muita kaavoja meillä on kun ubi kaava? Pelasin tämän lävitse, odotukset oli kohonnut liian ylös ja peli ei oikein herättänyt tunteita suuntaan eikä toiseen, mutta ihmettelen mitä porukka jauhaa Ubi kaavasta jatkuvasti?

En muista pelanneeni viimeisen viiden vuoden aikana yhtään avoimen maailman peliä, jossa kartta ei olisi sullottu tupaten täyteen kaikkea kerättävää ja jossa ei olisi päätöntä määrää eestaas juoksentelua vaativia sivutehtäviä. Batman Arkham sarjasta - Ghost of Tsushiman kautta tähän peliin. Tässä vaikutti olevan sivutehtävissä edes jotain tarinan tynkää tyrkytetty mukaan.

Tämä ihan mielenkiinnosta, koska nousee aina keskusteluun Ubin pelien kohdalla vaikka itse en nää mitään eroa asiassa muidenkaan valmistajien peleihin
 
Perehdyttäkääs vähän, mitä muita kaavoja meillä on kun ubi kaava?
Olen Sony Studios -peleistä kirjoittanut tänne jonnekin topikkiin seuraavaa:
Mikä Sukupolvensa Paras / Iso ja Tärkeä PS4-peli kyseessä:

- Läheisen ihmisen kuolema ohjaa päähenkilöä
- Pelissä on toimintakohtauksia, joissa pelaajan tulee selvitä alueen vihollisista
- Pelissä on quick time eventejä
- Pelissä on yksinkertaista kiipeilyä, kävelyä, ahtaista paikoista kulkemista jne. Näinä aikoina päähenkilö käy dialogia matkakumppaninsa kanssa. Mene kohtaan x ja paina ympyrää ja peli etenee.
- Pelissä on raakaa väkivaltaa
- Peli pyrkii avaamaan päähenkilön ja hänen läheisensä tunnemaailmaa
- Pelissä on jonkin verran yksinkertaisia puzzleja
- Pelissä on jonkin verran tai no aika paljonkin kaikkea pientä etsittävää
- Peli on teknisesti aivan ykkösluokkaa ja graafisen kehityksen merkkipaalu
- Peli on rohkea irtiotto sarjan edellisestä osasta

Vastasitko God of War? Oikein!
Vastasitko Last of Us II? Oikein!

Tässä, kuten vähän kaikessa mitä kirjoitan, on ollut mukana hiukan liioittelevaa huumoria, mutta toivottavasti myös jokin oikea ajatus.
 
Itse olisin enemmän arvosanan 6 paikkeilla. En ymmärrä että miksei tätä Ubisoft-Kaavaa voi jo unohtaa.
En ole itsekään näiden tämän tyylisten pelien suurin ystävä, mutta kyllähän näille on vain se kymmenen miljoonaa syytä miksi näitä tehdään.

Odyssey was a commercial success, selling over 10 million copies worldwide by March 2020

"We are happy to share that as of November 28, 2021, Horizon Zero Dawn has sold through more than 20 million units worldwide across PlayStation 4 and PC combined


Turhahan yhtiöiden on lähteä korjaamaan sitä mikä ei ole rikki.
Olen Sony Studios -peleistä kirjoittanut tänne jonnekin topikkiin seuraavaa:
Mikä Sukupolvensa Paras / Iso ja Tärkeä PS4-peli kyseessä:

- Läheisen ihmisen kuolema ohjaa päähenkilöä
- Pelissä on toimintakohtauksia, joissa pelaajan tulee selvitä alueen vihollisista
- Pelissä on quick time eventejä
- Pelissä on yksinkertaista kiipeilyä, kävelyä, ahtaista paikoista kulkemista jne. Näinä aikoina päähenkilö käy dialogia matkakumppaninsa kanssa. Mene kohtaan x ja paina ympyrää ja peli etenee.
- Pelissä on raakaa väkivaltaa
- Peli pyrkii avaamaan päähenkilön ja hänen läheisensä tunnemaailmaa
- Pelissä on jonkin verran yksinkertaisia puzzleja
- Pelissä on jonkin verran tai no aika paljonkin kaikkea pientä etsittävää
- Peli on teknisesti aivan ykkösluokkaa ja graafisen kehityksen merkkipaalu
- Peli on rohkea irtiotto sarjan edellisestä osasta

Vastasitko God of War? Oikein!
Vastasitko Last of Us II? Oikein!

Tässä, kuten vähän kaikessa mitä kirjoitan, on ollut mukana hiukan liioittelevaa huumoria, mutta toivottavasti myös jokin oikea ajatus.

Pelien metscritic ka 93.5. Pelaajia yhteensä päältä 30 miljoonaa. GOTY-palkintoja yhteensä varmaan joku 500. Ei open worldia. Ei kysymysmerkkejä.

Itselleni ainakin herää tästä asettelustasi ensimmäisenä kysymys, että miksi helvetissä meillä ei ole enempää tämän kaavan pelejä maailmassa kuin nämä kaksi? :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän siinä kymmenessä tunnissa ehtii jo hyvin nähdä, onko peli omaan makuun sopiva vai ei. Itselleni kaikkien aikojen paras tai toiseksi paras pelikokemus - en osaa sanoa, oliko HZD vieläkin parempi. Pidän myös monista Ubisoftin peleistä, kuin myös muiden mm. Sonyn studioiden peleistä. Totta kai suurin osa pelin elementeistä on nähty videopeleissä tähän ikään mennessä jo kymmeniä tai satoja kertoja, mutta on mukava huomata ettei oma asenne ole siitä sen kyynisemmäksi muuttunut, eikä se pelistä nauttimista häirinnyt lainkaan. Juuri tilasin lisää photomoodin otoksia kämpän seiniä somistamaan. :)
 
Kyllähän siinä kymmenessä tunnissa ehtii jo hyvin nähdä, onko peli omaan makuun sopiva vai ei. Itselleni kaikkien aikojen paras tai toiseksi paras pelikokemus - en osaa sanoa, oliko HZD vieläkin parempi. Pidän myös monista Ubisoftin peleistä, kuin myös muiden mm. Sonyn studioiden peleistä. Totta kai suurin osa pelin elementeistä on nähty videopeleissä tähän ikään mennessä jo kymmeniä tai satoja kertoja, mutta on mukava huomata ettei oma asenne ole siitä sen kyynisemmäksi muuttunut, eikä se pelistä nauttimista häirinnyt lainkaan. Juuri tilasin lisää photomoodin otoksia kämpän seiniä somistamaan. :)

Parastahan se on kuullakin pelistä kuin pelistä mielipiteitä jotka vaihtelevat laidasta laitaan niinkuin esimerkiksi @PeWi arvostelu ja sinun mielipide että se on yksi parhaimmista peleistä mitä olet pelannut, itsellä peli on vielä kesken mutta tuttua ja turvallista tämä on siihen asti ollut ja maistunut makoisalta. Ei muutako rohkeaa ulosantia vaan!
 
Kyllä täytyy itsekkin sanoa että nyt kun on yrittänyt pelata tätä peliä uudestaan niin sen jälkeen kun se niin sanottu tutorial alue on vedetty läpi ja katsot karttaa miten massiivinen se on ja miten paljon pelissä on tekemistä se alkaa ahdistamaan. Sama on ollut nyt taas kaikkien open world pelien kanssa että sen alkuihastuksen jälkeen jos pelin maailma tai tekeminen siellä ei tunnu freshiltä niin on todella vaikea motivoida itseään jatkamaan. Mielummin pelaa ihan putkessä eteneviä pelejä tai jotain vähän leveämpiä putkia kuin näitä massiivisia open world pelejä mitkä ei tuo mitään uutta.

Joo onhan tässä pelissä upeasti tehdyt hahmot ja mielenkiintoinen juoni, mutta kaikki muu siinä ympärillä tuntuu niin perus kauralta. Maailmakin oli mielenkiintoinen ekassa pelissä mutta tässä sen kanssa ei ole tehty mitään uutta.
 
"Ubi-kaavan" hienous on valintojen vapaudessa. Pelaaja on vapaa putkijuoksuista, pääsee kohtaamaan eri vaikeusasteen vastustajia, tutkimaan uutta loputtomasti ja pelaamaan erilaisia tehtäviä. Ei ihme, että kaava myy.

Mikä on sitten tällaisen seikkailugenren muut vaihtoehdot? Tulee mieleen Uncharted-tyyppiset putkijuoksut ja pomoihin keskittyvät soul-pelit. GTAV, RDR2 jne toistavat myös Ubisoftimaiseksi tunnistettuja elementtejä.
 
"Ubi-kaavan" hienous on valintojen vapaudessa. Pelaaja on vapaa putkijuoksuista, pääsee kohtaamaan eri vaikeusasteen vastustajia, tutkimaan uutta loputtomasti ja pelaamaan erilaisia tehtäviä. Ei ihme, että kaava myy.
Noita kaikkia voi tehdä ilman, että menee kaikista vanhanaikaisimman kaavan mukaan.

Mä repesin yhtään liioittelematta spontaanisti nauramaan, kun taltutin tässä pelissä ensimmäisen pitkäkaulan (vai mitä ne kävelevät tornit onkaan) ja karttaan pamahti valtava määrä kuvakkeita. Tuli ihan häkeltynyt olo ja kunnon flashback vuoteen 2009.
 
Noita kaikkia voi tehdä ilman, että menee kaikista vanhanaikaisimman kaavan mukaan.

Mä repesin yhtään liioittelematta spontaanisti nauramaan, kun taltutin tässä pelissä ensimmäisen pitkäkaulan (vai mitä ne kävelevät tornit onkaan) ja karttaan pamahti valtava määrä kuvakkeita. Tuli ihan häkeltynyt olo ja kunnon flashback vuoteen 2009.
Ugh.

Ghost of Tsushima toi navigaattorin sijaan tuulen näyttämään suuntaa. Lisäksi teemana samurai oli hienosti toteutettu ja visuaalinen anti upea.

God of War:n toi erinomaisen taistelumekaniikan ja pohjoisen mytologian.

Horizon toi uudentyyppiset ja monimutkaiset vastustajat eli robotit yhdistettynä apokalyptiseen historiaan. Se on totta, että Forbidden West ei merkittävästi uudistunut Zero Dawnista. Teki asiat minusta vaan paremmin.

Days of Gone toi zombilaumat ja kunnon apokalyptisen menon.

RDR2 toi valtavan maailman ja erinomaisen teeman.

Minusta kaikki ne "ubisoft"-kaavan pelit ovat olleet erinomaisia, joissa teema on puhutellut pelaajaa ja juoni on ollut kivenkova.

Horizoneissa allekirjoittanutta puhutteli apokalyptinen historia ja erityisesti kiinnostava juoni, josta halusin ottaa selvää. Siksi arvostan ne korkealle.
 
Ugh.

Ghost of Tsushima toi navigaattorin sijaan tuulen näyttämään suuntaa. Lisäksi teemana samurai oli hienosti toteutettu ja visuaalinen anti upea.

God of War:n toi erinomaisen taistelumekaniikan ja pohjoisen mytologian.

Horizon toi uudentyyppiset ja monimutkaiset vastustajat eli robotit yhdistettynä apokalyptiseen historiaan. Se on totta, että Forbidden West ei merkittävästi uudistunut Zero Dawnista. Teki asiat minusta vaan paremmin.

Days of Gone toi zombilaumat ja kunnon apokalyptisen menon.

RDR2 toi valtavan maailman ja erinomaisen teeman.

Minusta kaikki ne "ubisoft"-kaavan pelit ovat olleet erinomaisia, joissa teema on puhutellut pelaajaa ja juoni on ollut kivenkova.

Horizoneissa allekirjoittanutta puhutteli apokalyptinen historia ja erityisesti kiinnostava juoni, josta halusin ottaa selvää. Siksi arvostan ne korkealle.
Tässä on minullekin erinomaisesti toimivat elementit kuvattu. Itsekin voin periaatteessa nauttia paljonkin Ubisoft-kaavan peleistä, mutta siihen vaikuttaa kuitenkin varsin paljon se tarina, ja sitten siellä mailmassa sinänsä olevat mielenkiintoiset elementit ja teemat, vaikkapa todellisiin historiallisiin kohteisiin liittyen, mitkä ainakin itselleni ovat toimineet esim. Assassins Creed-peleissä tai vaikkapa Ghost of Tsushimassa. Ei toimivien pelimekaniikkojen monistaminen läheskään aina ole huono juttu. Onhan sitä tehty pelien historiassa käytännössä monessa asiassa jo vuosikymmenien ajan. Toki onhan se mukavaa, jos ainakin sinne sekaan keksitään sitten uusiakin elementtejä, kuten vaikkapa Days Gonen hordet.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän joutuu toistamaan itseään, mutta minähän en ole missään vaiheessa sanonut, etten ymmärrä miksi joku pitäisi tällaisista peleistä. Mähän kirjoitin just viime sivulla, että mä aikoinaan rakastin tätä pelityyppiä, nää oli ns. the shit meikäläiselle. Viimeistään vuodesta 2009 ja Assassin's Creed II:sta lähtien siis. Olen käyttänyt näihin innoissani satoja ja satoja tunteja.
Eli kun @Mattix luetteli viime vuosilta 6 vähän samoja juttuja sisältävää peliä voin luvata, että olen pelannut "tätä peliä" reilusti useamman kappaleen kaikkien näiden vuosien aikana.

Minä vain en jaksa enää. Eikä onneksi tarvitsekaan, kun osa peleistä on siirtynyt jo toisiin suuntiin.
Jos jotkut vielä jaksavat niin hyvä niin, se ei ole millään tavalla minulta pois, pelattavaa riittää kaikille.
 
Täytyy sanoa että ensimmäisen pitkäkaulan kräkkäämisen jälkeen oli vähän pelonsekaiset fiilikset että kuinka paljon merkkejä kartalle ilmaantuu, mutta yllätys oli positiivinen. Kun vertaa esim pahamaineisen ubin ac odysseyyn joka on viimeisin ac jota olen pelannut, enkä edes läpi asti, oli horizonissa huomattavasti vähemmän tekemistä joka oli vain hyvä asia.

Onhan open worldeihin tullut pieni ähky, mutta jos se toteutetaan hyvin kuten horizonissa niin antaa tulla lisää vaan.
 
Tässähän joutuu toistamaan itseään, mutta minähän en ole missään vaiheessa sanonut, etten ymmärrä miksi joku pitäisi tällaisista peleistä. Mähän kirjoitin just viime sivulla, että mä aikoinaan rakastin tätä pelityyppiä, nää oli ns. the shit meikäläiselle. Viimeistään vuodesta 2009 ja Assassin's Creed II:sta lähtien siis. Olen käyttänyt näihin innoissani satoja ja satoja tunteja.
Eli kun @Mattix luetteli viime vuosilta 6 vähän samoja juttuja sisältävää peliä voin luvata, että olen pelannut "tätä peliä" reilusti useamman kappaleen kaikkien näiden vuosien aikana.

Minä vain en jaksa enää. Eikä onneksi tarvitsekaan, kun osa peleistä on siirtynyt jo toisiin suuntiin.
Jos jotkut vielä jaksavat niin hyvä niin, se ei ole millään tavalla minulta pois, pelattavaa riittää kaikille.
Ymmärrän kuule täysin näkökulmasi. Minulla alkaa myös menemään kuppi nurin 40h+ avoimen maailman peleistä. AC Valhallan juonen pelasin tuskaisesti läpi sinne 90h pintaan. Forbidden west piti paremmin otteessaan, vaikka tunteja siinäkin tuli.

Minulle tällaiset open world-pelit toimivat edelleen, mutta vähemmällä sisällöllä. Tärkeää on kuitenkin, että pääsen itse valitsemaan etenemiseni askeleet. Massasuorittamisen aika alkaa olemaan itseltäni ohi ellei jostain syystä luppoaikaa ole ja teen itselleni platinasta tavoitteen.

Mielenkiinnosta @PeW, mitkä sinua kiinnostavat pelit ovat siirtyneet toiseen suuntaan Horizonista? (Pahoittelut offtopicista).
 
Mielenkiinnosta @PeW, mitkä sinua kiinnostavat pelit ovat siirtyneet toiseen suuntaan Horizonista? (Pahoittelut offtopicista).
No nyt kun kysyit, niin:
Breath of the Wildilla ja Elden Ringillähän näitä Horizoneita (kun ovat sattuneet ilmestymään samoihin aikoihin) on lyöty oikealta, vasemmalta, edestä ja takaa. Joten minun ei tarvitse varmaan asiasta kirjoittaa sen enempää, kuin että myös omaan makuun sopii paljon paremmin tuollainen pelisuunnittelu, jossa kartasta katsotaan korkeintaan maastonmuotoja ja jänniä paikkoja vs. täpätään sieltä valmiita markkereita.
Ja muuten rohkaistaan pelaajaa pitämään silmät ja mieli avoimena.
Sieltä syntyy seikkailun ja löytämisen iloa itselleni.

Minulle nousi kuitenkin tässä Forbidden Westiä pelatessa mieleen myös yksi (oodissakin vihjaistu ;)) avoimen maailman verrokki, jonka yhtymäkohdat tulevat/tulivat kyllä kauemman mutkan kautta. Mutta kun kysyttiin, niin yritän avata tätä:
Forbidden West on monilla tavoin mielestäni vähän tylsä numbers game. Mene laatikolle, saat sieltä kasan asioita, jotka ovat oikeastaan vain numeromössöä: Lukuja joita tarvitaan riittävä määrä, jotta voit valmistaa jonkun päivityksen esineeseen x, joka nostaa sen lukuja määrän y.
Tai valitse valikosta tehtävä jota seurata - taustatietoina löytyy toki askelmäärä, millä tasolla sinun tulisi olla, montako taitopistettä ja paljonko xp:tä siitä saa. Numeroita, numeroita, numeroita. (Tiedän, että joku lukee tätä tällä hetkellä ihan raivoissaan ja huutaa itsekseen, että eikö sama koske melkein kaikkia videopelejä. Koittakaa kestää :p )
Arvatkaas mikä muu peli vei meitä hetki sitten Amerikan läpi länteen ja todellakin pakotti pelaajan tihrustamaan karttaa ja ynnäämään numeroita? Death Stranding :eek:. Ja pidin siitä alun oppivaiheen jälkeen vähän hemmetisti. Jos sitä karttaa pitää katsoa niin tehdään siitä valtava osa peliä: Reitin suunnittelu on välttämätöntä selviytymisen kannalta. Samoin "numeroiden" kanssa säätäminen, lähtien jo siitä paljonko jaksat kantaa mukanasi. Hetken päästä olin tilanteessa, jossa minun pitäisi olla nukkumassa, mutta tein reittisuunnitelmia laskien mitä minun kannattaa hakea ja mistä, jotta saan rakennettua vielä yhden pätkän tietä. Vähän kuin aikoinaan en malttanut mennä nukkumaan, vaan poimin kartalta tehtäviä Assassin's Creedissä tai Far Cry 3:ssa.
Korostan sitä, että Death Strandingillä on sitten muitakin vahvuuksia, joiden vuoksi pidin siitä. Ja joiden vuoksi kestin sen ihan kiistämättömät heikkoudet - esimerkiksi puhtaasti toimintakohtauksia vertaillen Horizon Forbidden West on moninkertaisesti parempi.
Ja tosiaan hyvin erilaisista peleistä kyse noin yleisellä tasolla.
 
Muistan ekan osan kanssa, kun tutkin paikkoja ja lopulta tutkin niitä vaan sen takia, että löydän nuotiopaikat (jotka tosiaan olivat toistensa vieressä välillä) ja tajusin että tässä ei oikeasti ole mitään järkeä. Koska itse vihaan näitä Ubi pelejä (nauttii niistä ketkä nauttii). Nykyään näitä ei oikein itse pysty pelaamaan. Koitin Assassin’s Creed Originsia esim pelaamaan GamePassin kautta kun oli saanut sen fps boostin, mutta ei hemmetti. Ei vaan pysty. Ei itseä kiinnosta.
 
Ylös Bottom