Tarina meni läpi eilen ja kello pysähtyi aikaan 58h 15min. Katsoin howlongtobeat.comista niin Main + Extras aika näyttää olevan juuri siinä 58h tunnin kieppeillä ja teinkin varmasti lähes kaikki sivutehtävät ja ison osan sivuaktiviteeteista muutenkin. Pari cauldronia jäi vetämättä, muutama metsästys-, ratsastus-, ja taisteluhaaste, sekä areenalta useampikin taistelu. Minua ei koskaan oikein ole tuon tyyppiset aktiviteetit peleissä kiinnostaneet, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. Witcher 3, FF VII: Remake).
Alkuun täytyy sanoa, että aloitin pelin jo kuukausia sitten mutta vasta nyt sain sen läpäistyä, joten mistä kiikasti? Pohdin tätä pitkään ja myös monella muulla tuntui olevan täällä sama ongelma, eli peli on hyvä mutta jostain syystä sen pariin ei tule palattua, vaan usein muut pelit menevät edellä. Tulin siihen lopputulokseen, että ainakin omalla kohdallani se johtui siitä, että peli ei vain yksinkertaisesti iskenyt koukkua kiinni. Tämä onkin yksi tämän pelin isoimmista miinuksista, eli peli ja tarina pääsevät kunnolla käyntiin vasta reippaasti yli puolenvälin jälkeen. Ennnen sitä tarina ei ainakaan minua vanginnut millään tasolla, kun kierreltiin maita ja mantuja. Kakkosessa ei
alkuun ollut vain samanlaista mielenkiintoa ja mysteeriä kuin ykkösosassa. Ykkösessä heti alusta alkaen kiinnosti, että mitä hemmettiä on tapahtunut? Miten maailmanloppu tuli ja miten nämä koneet liittyvät siihen?
Sivutehtäviä monet ovat kehuneet ja ne olivatkin kieltämättä laadukkaita. Joskin täytyy sanoa, että nekin toistivat harmillisen usein samaa kaavaa: etsi tyyppi X -> löydät tyypin (usein kuolleena

) -> tapa muutama kone -> palaa takaisin. Suurinpiirtein tällä kaavalla meni varmasti yli puolet sivutehtävistä, joskin vaihtelevilla miljöillä ja hahmoilla. Ei näitä siis voi kuuna päivänä verrata esimerkiksi Witcher 3 sivutehtäviin, missä omat valinnat muuttivat tehtävien kulkua ja et voinut ikinä tietää miten tehtävä tulee päättymään sen aloitettuasi.
Pelin taistelumekaniikat olivat myös pienoinen pettymys. Kehitystä ykkösestä ei ollut juurikaan tapahtunut ja monet uudet elementit olivat melkolailla turhia. Esimerkiksi "grappling hook" oli jotenkin todella kankea käyttää ja sen hyöty taisteluissa oli melkolailla nolla. Erilaisia aseita oli paljon mutta väkisinkin peli ohjaa käyttämään vain niitä tiettyjä aseita, sillä ne yksinkertaisesti toimivat. Taistelut noudattivat lähes aina samaa kaavaa: tulita menemään Max Payne modessa -> väistä -> tulita menemään Max Payne modessa. Tästä syystä en myöskään juuri viihtynyt areenalla, sillä taistelusysteemi oli yksinkertaisesti tylsä. Tähän kun yhdistetään vielä aikarajoitteet + tavararajoitteet niin ei kiitos. Visuaalisesti taistelut tosin olivat varsin hienoja ja olihan se näyttävää kun heität räjähtävän keihään Thunderjawin kylkeen ja se kompuroi kanveesiin. Pelasin pelin vaikeimmalla vaikeusasteella ja mielestäni se oli varsin hyvin tehty (pl. ihmisviholliset). Isommat koneet herättivät oikeasti pelkoa ja niitä vastaan taistelu oli hyvin Monster Hunter tyyppistä metsästämistä. Lähitaistelut olivat edelleen todella heikkoja, eikä uudet kombot tuoneet siihen kyllä mitään lisää. Tämä yhdistettynä siihen, että ihmisvastustajat olivat paikoin paljon koneita kestävempiä, jolloin ainoa toimiva strategia oli viskoa heitäkin vain pommeilla. Olisin toivonut taistelusysteemiin enemmän innovaatiota, mutta nyt se oli paljolti samaa kuin ykkösessä. Stamina ja Valor erikoistekniikat olivat potenttiaalisia, mutta niitäkin olisi voinut hyödyntää paremmin. Mikä järki esimerkiksi siinä on, että Valor tekniikan voi vaihtaa ainoastaan pistämällä pelin pauselle ja etsimällä sen skill treestä.. Olisivat nyt antaneet esim 2-3 Valor tekniikkaa käyttöön, joita voisi vaihdella kesken taistelun.
Jos joku on tänne asti jaksanut lukea niin varmasti ajattelee tässä kohtaa, että pidin peliä aivan surkeana. No, eipä voisi enempää väärässä olla

. Kuten sanoin peli käynnistyi varsin hitaasti ja Elden Ringin pelattuani en uskonut, että Horizon vetäisi sille vertoja. Mitä pidemmälle kuitenkin pääsin, niin sitä enemmän vaakakuppi alkoi kääntyä. Jossain kohtaa huomasin ajattelevani, että en enää tiedä kumpi on itselleni vuoden peli tällä hetkellä. Pelin kääntyessä kohti loppusuoraa tajusin, että kyllä tämä taitaa kiilata omalla listallani Elden Ringin ohitse. Vaikka Horizon pitää sisällään useita vikoja on se kokonaisuutena vain aivan käsittämättömän kaunis ja rakkaudella tehty peli. Pelistä voi oikeasti aistia kuinka paljon tämä peli merkitsee Guerrillalle. Toki on pakko antaa erityismaininta vielä grafiikoille. Tämä on helposti visuaalisesti kaunein peli mitä olen koskaan pelannut. Performance mode on päivitysten jälkeen aivan leuat loksauttava kokemus. En varmasti koskaan ole pysähdellyt pelissä ihailemaan maisemia niin usein kuin tässä. Siitä myös erityiskiitos, että maastot oli usein tehty juuri siten, että pelaaja ikäänkuin ohjattiin paikkoihin, josta avautui maagiset näkymät. Toinen erityismaininta musiikeille. Mielestäni niissä oltiin myös onnistuttu erinomaisesti ja ne usein toivat kohtauksiin täysin uudenlaisen lisämausteen.
Muutama sana vielä pelin tarinasta spoilereille höystettynä. Tarina oli mielestäni kokonaisuudessaan todella hyvä ja erityisesti loppupuolen twistit nostivat sen sinne korkeimpiin arvosanoihin.
Joidenkin mielestä lopetus ei ollut onnistunut, mutta olen kyllä tästä aivan eri mieltä. Varlin kuolema, Tildan motivaatio/tarina ja Nemesiksen paljastus olivat kaikki onnistuneita käänteitä. Erityisesti mieleeni jäi kohtaus lopussa, jossa Sylens pyytää Aloyta mukaansa ja sanoo, että juuri niinhän Elisabeth teki, eli luovutti vallitsevan maailman suhteen, jotta siemen elämää säilyisi tulevaisuuteen. Aloy olisi voinut paeta GAIA mukanaan ja aloittaa elämän uudestaan toisella planeetalla, mutta näin hän ei kuitenkaan tehnyt. Mainitaan nyt vielä tässä yhteydessä sivuhahmoista sen verran, että mielestäni ne olivat todella hyviä myöskin. Joidenkin mielestä ne eivät olleet mieleenpainuvia, mutta itselläni oli kyllä päinvastaiset kokemukset. Useampi tämän pelin uusista sivuhenkilöistä oli 10/10 ja ne vanhat joita oli mukana vain paransivat ykkösosasta.
Loppukaneettina todettakoon, että Aloy on kyllä huikea hahmo ja ehdottomasti yksi suosikeistani mitä tulee päähenkilöihin videopeleissä. Mielenkiinnolla jään odottelemaan miten Horizon tästä jatkuu. DLC:tä kuvittelisin, että on tulossa. Pohdintaa jatko-osan suhteen:
Mielekiintoista on myös mitä Guerilla on suunnitellut jatko-osan suhteen, sillä tämä maailmanpelastus narratiivi alkaa nyt näiden kahden osan tiimoilta olla jo aika loppuunkaluttu tai vaikea ainakin omalla kohdalla on kuvitella, että samantyyppinen tarina enää nappaisi.
Tulikin vähän pidempi sepostus, mutta kyllä näin laadukas peli ansaitsee kattavan käsittelyn. Suosittelen kyllä ehdottomasti jokaiselle tätä peliä ja jos tuntuu, että peli ei koukuta niin keskity vain päätarinaan. Jossain vaiheessa se koukku kyllä (ehkä) osuu ja uppoaa

.