Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Käytännössähän erittäin lähekkäin olevat nuotiot yms fast travel-paikat kuvaavat kaikkien open-worldien ongelmaa: tehdään maailmoja, joissa pelaajan ei uskota jaksavan matkustaa jalan (lue: massa haluaa nopeasti suorittaa ja mennä vain paikasta A > B).
 
Itsellen ei kyllä ihan aukea tämä kritiikki mitä ketjussa nyt on esitetty. Peliä on nyt takana 50 tuntia ja kyllä, kyseessä on avoimen maailman peli sen olen huomannut, mutta en nyt ihan saa kiinni mikä siinä on niin huonoa? Sitäkin on jo eri ketjuissa monta kertaa käsitelty, että ei kaikkien pelien tarvitse tai pidä olla kuten Elden Ring. Mielestäni Horizon: FW toteuttaa avoimen maailman mallia varsin onnistuneesti omalla tavallaan. Alueet on tehty hyvin onnistuneesti siten, että maasto muuttuu trooppisesta metsästä aavikkoon ja jäisiin vuorenhuippuihin. Kaikki alueet ovat kauniita omalla tavallaan ja nopeasti tunnistat missäpäin karttaa olet pelkästään maaston perusteella. Tässä mielessä en kyllä heittäisi tätä peliä aivan suorilta samaan läjään Ubisoftin pelien kanssa, jossa 90 % kartasta on saatettu tehdä copy pastella.

Minusta on ihan turhaa kritisoida peliä siitä, että kartalla on "liikaa" merkkejä, joita Horizonissa ei todella edes ole paljoa. Ei tässä pelissä tarvitse käydä jokaikisessä kysymysmerkissä ja tutkia jokaista nurkkaa jos se ei innosta. Itse olen tutkinut paikkoja sitä mukaa mitä olen kokenut kiinnostavaksi. Suurin osa noista paikoista on muutenkin merkkejä koneista, joita kyseisellä alueella voi löytää. Jokaisessa avoimen maailman pelissä on paljon tehtävää ja tunteja kuluu varmasti lukuisia jos koluaa jokaisen nurkan läpi. Yhtälailla Elden Ringissä tehtävää on monien mielestä jopa liiaksi. Luolastoja tulee vastaan tasaiseen tahtiin ja aivan oikein, nekin ovat lähes kaikki samanlaisia keskenään. Ainoa ero Horizonissa ja Elden Ringissä on se, että paikat eivät näy kartalla valmiiksi.

Mielestäni 10 tunnin pelaamisen jälkeen on mahdotonta sanoa pelistä kovin paljoa, muutakuin juuri se, että kyseessä on avoimen maailman peli. Jos tämän tyyppinen lähestymistapa avoimeen maailmaan ei nappaa, niin se on ok, mutta mielestäni pelin kritisointi tästä on lähinnä naurettavaa. Vähän sama kuin käynnistäisit autopelin ja valittaisit siitä, että tässä ajetaan autoilla kilpaa erilaisilla radoilla. Avoimen maailman pelit nyt ovat perusrakenteeltaan samanlaisia ja kaikki eivät vain tästä rakenteesta pidä. Sisällössä kuitenkin rakennetaan se ero ja siinä Horizon on aivan eri luokassa verrattuna em. Ubisoftin tuotoksiin.

Horizonissa on kyllä monta muuta kritiikin kohdetta liittyen siihen miten samaa kaavaa toistetaan ja esimerkiksi PeWin mainitsemat turhat lootit on yksi näistä. Reppu on täynnä kaikenlaista sälää, jolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Harkitsenkin taas kokonaan loottaamisen lopettamista kuten ykkösosassa, sillä mitään hyödyllistä en enää saa. Lukuunottamatta isommilta koneilta. On tämä peli kuitenkin vain todella hieno teos ja mitä pidemmälle olen päässyt niin sitä vaikuttuneempi olen. Eilisellä pelisessiolla tuli vahvat Last of Us 2 vibat, kun seikkailin pimeässä ja sumuisessa metsässä, kun taustalla soi kaunis kitarariffi. En epäilisi yhtään, jos tarkoituksella olisi haettukin vaikutteita kyseisestä pelistä. Täytyy kirjoitella enemmän fiiliksiä pelistä, kun tarina on menty läpi.
 
Täältä sivusta huudellen, kovaa ylistystä saaneen Witcher 3:n mapit oli täynnä kysymysmerkkejä. Niistä tosin ei voinut etukäteen varmaksi tietää, että mitä sieltä löytyy. En tiedä miten näissä Horizoneissa sitten on, mutta samaa tyyliä ilmeisesti? W3:ssakin oli isoilla alueilla niin paljon kyssäreitä, että kaikkia ei tullut käytyä katsomassa, koska niihin matkaaminen ei käynyt ihan käden käänteessä ja peli oli muutenkin pitkä. Se ei kuitenkaan erityisemmin jäänyt haittaamaan, koska ei niitä kuitenkaan edellytetty mihinkään oleellisempaan. Toki W3 onkin jo 7v vanha.

Itse pelailin sen 2v sitten ja minulle se kyllä toimi. Toisaalta, en ole näitä massiivisia avoimen maailman rpg:tä juuri pelannut, niin ei kyllästymistä ole päässyt tapahtumaan.
 
Jos tämän tyyppinen lähestymistapa avoimeen maailmaan ei nappaa, niin se on ok, mutta mielestäni pelin kritisointi tästä on lähinnä naurettavaa. Vähän sama kuin käynnistäisit autopelin ja valittaisit siitä, että tässä ajetaan autoilla kilpaa erilaisilla radoilla. Avoimen maailman pelit nyt ovat perusrakenteeltaan samanlaisia ja kaikki eivät vain tästä rakenteesta pidä.
Mun kaikkien aikojen suosikkipeli on avoimen maailman peli.
Samoin mun suosikki PS4-sukupolvessa on avoimen maailman peli.
Ja ehkä myös suosikki PS3-peli.
Tietenkin mä annan juoneltaan ja ulkoasultaan kiinnostaville avoimen maailman peleille mahdollisuuden.
Ja tietenkin mä toivon, että yhdessä mun suosikkigenressä pelit menisivät eteenpäin.
Ja tietenkin mä annan pelille runtua, jos se vuonna 2022 toistaa samoja vanhoja kaavoja.
Ja tietenkin toi autopelivertaus on aivan älytön.

Tämä mahdollisuuden antaminen on toki optimismia, koska kyllähän mulla oli kaiken lukemani perusteella syytä odottaa, että tämä on tuttua ja turvallista vanhan kaavan mukaan pelaamista. Ehkä siis parempi tehdä niin, että jätän sitten suosiolla nämä pelit kokeilematta (kuten jo päätinkin Ghost of Tshushiman kohdalla tehdä), jos minulla on pienikin pelko persuuksissa, että peli toistaa samaa tuttua kaavaa. Kukaan ei sitten pahoita mieltään ikävästä kriittisyydestä :)

edit: Ehdotus, jonka jälkeen kaikilla on kivempi olla: Open world -pelit jaettava alakategorioihin, eli 1) niihin harvoihin jotka pyrkivät tekemään jotain uutta ja 2) niihin loppuihin, jotka noudattavat tätä tuttua ja rakastettua kaavaa ja tekevät sen sisällä sitten asioita eri tavoin. Jälkimmäisiin sitten jonkinlaiset ÄNKYRÄ ADVISORY -tarrat kanteen, niin me osataan pysyä ihan suosiolla poissa niistä, eikä tulla häiritsemään näitä koskevia pelejä keskusteluja :p
 
Viimeksi muokattu:
Oma kokemus n: 20h kohdalla on että eihän tässä mitään vikaa ole, näyttää ja toimii pirun hyvin. Mutta jäänyt jo kesken parikin kertaa kun muut pelit (pienet sekä isot) menny edelle. Jostain se kertoo kait.
Itsellä on hieman samaa, välillä tulee pelattua ja sitten taas taukoa.

Siitä hieman omituinen kokemus ollut, että omat fiilikset pelistä vaihtelee tosi paljon. Välillä Forbidden Westin pelaaminen on todella hauskaa ja tosiaan se taas tuntuu tosi tylsältä. Ja alkuun kesti joku 10h ennen kuin peli imaisi kunnolla mukaan ja nyt taas yli 80h jälkeen on hieman kyllästynyt peliin.

Ehkä peli menee kuitenkin liiaksi vain suorittamiseksi ja on myös ylitäytetty, vaikka on hienon näköistä grafiikkaa tarjolla ja sivutehtäviin selvästi panostettu. Itse olen enemmän pelimaailmassa fiilistelijä kuin suorittaja. Tarinassa on kuitenkin fiilistä! Kokonaisuus ei sitten ehkä ole kolahtanut omaan makuhermoon, jollei oikea fiilis vielä löydy pelin loppupuolella.
 
ihan yber-peli.. nyt näyttää olevan 41h pelattu, 23% tehty... tosi paljon kyl tehtävää ja tutkailtavaa. Yleensä tykkään käyttää avoimen maailman peleissä käyttää paljonkin aikaa kaikkeen muuhun tutkailuun, horizontissakin sukellellut vaan kaikki lammikot läpi yms :D
samoin RDR2:ssa, FarCry , Just Cause ja tietty AC Origins/Odyssey. Horizontissa hieman ähky tekemisen suhteen, ei montaa metriä pysty yhtä tehtävää edistää kun toinen sivutehtävä jo tulee tarjolle jostain takavasemmalta. Stoorimoodin edistämisen yhteydessä ei oikein kerkiä laajemmin vaan tutkaileen paikkoja, maisemat ja paikat kyl törkeen hienoja. Pitää kaikki paikat sitten lorvailumoodissa käydä myöhemmin läpi

liitovarjokuvio olis saanut olla "liitävämpi" ja kiipeily olis kätevä olla mahdolista melkein millen vaan vuorelle, kuten AC Originsissa oli.. tykkäsin siitä kovasti.
mut joo, vielä törkeenä tekemistä, onkohan puoletkaan kartasta vielä avautunut \o/
 
Tarina meni läpi eilen ja kello pysähtyi aikaan 58h 15min. Katsoin howlongtobeat.comista niin Main + Extras aika näyttää olevan juuri siinä 58h tunnin kieppeillä ja teinkin varmasti lähes kaikki sivutehtävät ja ison osan sivuaktiviteeteista muutenkin. Pari cauldronia jäi vetämättä, muutama metsästys-, ratsastus-, ja taisteluhaaste, sekä areenalta useampikin taistelu. Minua ei koskaan oikein ole tuon tyyppiset aktiviteetit peleissä kiinnostaneet, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. Witcher 3, FF VII: Remake).

Alkuun täytyy sanoa, että aloitin pelin jo kuukausia sitten mutta vasta nyt sain sen läpäistyä, joten mistä kiikasti? Pohdin tätä pitkään ja myös monella muulla tuntui olevan täällä sama ongelma, eli peli on hyvä mutta jostain syystä sen pariin ei tule palattua, vaan usein muut pelit menevät edellä. Tulin siihen lopputulokseen, että ainakin omalla kohdallani se johtui siitä, että peli ei vain yksinkertaisesti iskenyt koukkua kiinni. Tämä onkin yksi tämän pelin isoimmista miinuksista, eli peli ja tarina pääsevät kunnolla käyntiin vasta reippaasti yli puolenvälin jälkeen. Ennnen sitä tarina ei ainakaan minua vanginnut millään tasolla, kun kierreltiin maita ja mantuja. Kakkosessa ei alkuun ollut vain samanlaista mielenkiintoa ja mysteeriä kuin ykkösosassa. Ykkösessä heti alusta alkaen kiinnosti, että mitä hemmettiä on tapahtunut? Miten maailmanloppu tuli ja miten nämä koneet liittyvät siihen?

Sivutehtäviä monet ovat kehuneet ja ne olivatkin kieltämättä laadukkaita. Joskin täytyy sanoa, että nekin toistivat harmillisen usein samaa kaavaa: etsi tyyppi X -> löydät tyypin (usein kuolleena :D) -> tapa muutama kone -> palaa takaisin. Suurinpiirtein tällä kaavalla meni varmasti yli puolet sivutehtävistä, joskin vaihtelevilla miljöillä ja hahmoilla. Ei näitä siis voi kuuna päivänä verrata esimerkiksi Witcher 3 sivutehtäviin, missä omat valinnat muuttivat tehtävien kulkua ja et voinut ikinä tietää miten tehtävä tulee päättymään sen aloitettuasi.

Pelin taistelumekaniikat olivat myös pienoinen pettymys. Kehitystä ykkösestä ei ollut juurikaan tapahtunut ja monet uudet elementit olivat melkolailla turhia. Esimerkiksi "grappling hook" oli jotenkin todella kankea käyttää ja sen hyöty taisteluissa oli melkolailla nolla. Erilaisia aseita oli paljon mutta väkisinkin peli ohjaa käyttämään vain niitä tiettyjä aseita, sillä ne yksinkertaisesti toimivat. Taistelut noudattivat lähes aina samaa kaavaa: tulita menemään Max Payne modessa -> väistä -> tulita menemään Max Payne modessa. Tästä syystä en myöskään juuri viihtynyt areenalla, sillä taistelusysteemi oli yksinkertaisesti tylsä. Tähän kun yhdistetään vielä aikarajoitteet + tavararajoitteet niin ei kiitos. Visuaalisesti taistelut tosin olivat varsin hienoja ja olihan se näyttävää kun heität räjähtävän keihään Thunderjawin kylkeen ja se kompuroi kanveesiin. Pelasin pelin vaikeimmalla vaikeusasteella ja mielestäni se oli varsin hyvin tehty (pl. ihmisviholliset). Isommat koneet herättivät oikeasti pelkoa ja niitä vastaan taistelu oli hyvin Monster Hunter tyyppistä metsästämistä. Lähitaistelut olivat edelleen todella heikkoja, eikä uudet kombot tuoneet siihen kyllä mitään lisää. Tämä yhdistettynä siihen, että ihmisvastustajat olivat paikoin paljon koneita kestävempiä, jolloin ainoa toimiva strategia oli viskoa heitäkin vain pommeilla. Olisin toivonut taistelusysteemiin enemmän innovaatiota, mutta nyt se oli paljolti samaa kuin ykkösessä. Stamina ja Valor erikoistekniikat olivat potenttiaalisia, mutta niitäkin olisi voinut hyödyntää paremmin. Mikä järki esimerkiksi siinä on, että Valor tekniikan voi vaihtaa ainoastaan pistämällä pelin pauselle ja etsimällä sen skill treestä.. Olisivat nyt antaneet esim 2-3 Valor tekniikkaa käyttöön, joita voisi vaihdella kesken taistelun.

Jos joku on tänne asti jaksanut lukea niin varmasti ajattelee tässä kohtaa, että pidin peliä aivan surkeana. No, eipä voisi enempää väärässä olla :D. Kuten sanoin peli käynnistyi varsin hitaasti ja Elden Ringin pelattuani en uskonut, että Horizon vetäisi sille vertoja. Mitä pidemmälle kuitenkin pääsin, niin sitä enemmän vaakakuppi alkoi kääntyä. Jossain kohtaa huomasin ajattelevani, että en enää tiedä kumpi on itselleni vuoden peli tällä hetkellä. Pelin kääntyessä kohti loppusuoraa tajusin, että kyllä tämä taitaa kiilata omalla listallani Elden Ringin ohitse. Vaikka Horizon pitää sisällään useita vikoja on se kokonaisuutena vain aivan käsittämättömän kaunis ja rakkaudella tehty peli. Pelistä voi oikeasti aistia kuinka paljon tämä peli merkitsee Guerrillalle. Toki on pakko antaa erityismaininta vielä grafiikoille. Tämä on helposti visuaalisesti kaunein peli mitä olen koskaan pelannut. Performance mode on päivitysten jälkeen aivan leuat loksauttava kokemus. En varmasti koskaan ole pysähdellyt pelissä ihailemaan maisemia niin usein kuin tässä. Siitä myös erityiskiitos, että maastot oli usein tehty juuri siten, että pelaaja ikäänkuin ohjattiin paikkoihin, josta avautui maagiset näkymät. Toinen erityismaininta musiikeille. Mielestäni niissä oltiin myös onnistuttu erinomaisesti ja ne usein toivat kohtauksiin täysin uudenlaisen lisämausteen.

Muutama sana vielä pelin tarinasta spoilereille höystettynä. Tarina oli mielestäni kokonaisuudessaan todella hyvä ja erityisesti loppupuolen twistit nostivat sen sinne korkeimpiin arvosanoihin. Joidenkin mielestä lopetus ei ollut onnistunut, mutta olen kyllä tästä aivan eri mieltä. Varlin kuolema, Tildan motivaatio/tarina ja Nemesiksen paljastus olivat kaikki onnistuneita käänteitä. Erityisesti mieleeni jäi kohtaus lopussa, jossa Sylens pyytää Aloyta mukaansa ja sanoo, että juuri niinhän Elisabeth teki, eli luovutti vallitsevan maailman suhteen, jotta siemen elämää säilyisi tulevaisuuteen. Aloy olisi voinut paeta GAIA mukanaan ja aloittaa elämän uudestaan toisella planeetalla, mutta näin hän ei kuitenkaan tehnyt. Mainitaan nyt vielä tässä yhteydessä sivuhahmoista sen verran, että mielestäni ne olivat todella hyviä myöskin. Joidenkin mielestä ne eivät olleet mieleenpainuvia, mutta itselläni oli kyllä päinvastaiset kokemukset. Useampi tämän pelin uusista sivuhenkilöistä oli 10/10 ja ne vanhat joita oli mukana vain paransivat ykkösosasta.

Loppukaneettina todettakoon, että Aloy on kyllä huikea hahmo ja ehdottomasti yksi suosikeistani mitä tulee päähenkilöihin videopeleissä. Mielenkiinnolla jään odottelemaan miten Horizon tästä jatkuu. DLC:tä kuvittelisin, että on tulossa. Pohdintaa jatko-osan suhteen: Mielekiintoista on myös mitä Guerilla on suunnitellut jatko-osan suhteen, sillä tämä maailmanpelastus narratiivi alkaa nyt näiden kahden osan tiimoilta olla jo aika loppuunkaluttu tai vaikea ainakin omalla kohdalla on kuvitella, että samantyyppinen tarina enää nappaisi.

Tulikin vähän pidempi sepostus, mutta kyllä näin laadukas peli ansaitsee kattavan käsittelyn. Suosittelen kyllä ehdottomasti jokaiselle tätä peliä ja jos tuntuu, että peli ei koukuta niin keskity vain päätarinaan. Jossain vaiheessa se koukku kyllä (ehkä) osuu ja uppoaa ;).
 
Tarina meni läpi eilen ja kello pysähtyi aikaan 58h 15min.

100% (mukaanlukien 100% datapointeista), 110h. Easylla areenalle asti, sitten siitä taisikin mennä loppuun storylla. Juuri ennen juhannusta aloitin, kun vihdoin sai hommattua verkkokaupan 19.90e poistomyyntialennuksesta (mikälie). Aikaa kului koska aina kun pääsi uudelle alueelle kartoitin sen kokonaan (poistin sumun) ja sitten vasta aktivoin tallneckin. Tuolla tavalla tutkiessa Aloykaan ei pitänyt jatkuvasti monologia (toisinkuin tehtävissä).

Mainitaan nyt vielä tässä yhteydessä sivuhahmoista sen verran, että mielestäni ne olivat todella hyviä myöskin. Joidenkin mielestä ne eivät olleet mieleenpainuvia, mutta itselläni oli kyllä päinvastaiset kokemukset. Useampi tämän pelin uusista sivuhenkilöistä oli 10/10 ja ne vanhat joita oli mukana vain paransivat ykkösosasta.

Todella, etenkin se se kolmikko siellä aavikolla oli ihan paras. Eikä ollut yksi eikä kaksi kertaa kun dialogikohdissa ihasteli npc-hahmojen vaatteiden tekstuureja, oli kyllä hyvän näköisiä. Niin kangas kuin nahkakin. Eikä itse hahmoissakaan valittamista.
 
Viimeksi muokattu:
mulla alkaa tulee ehkä eteen että olenko tehnyt liikaa sivutehtäviä vaan tms? kun törmää tehtäviin jossain pitäs murtaa joku piikkiselkä mutta en osaa vielä? eli joku Pata kai löytämättä.
kele... pitää koittaa varmaan päätarinaa jatkaa. Hieman hämäävä nuo kun lukee että "murto avattu" mutta kun hiipii otuksen viereen niin eihän siinä tulekkaan mitään Murra kone optioo.. pitää pistää juoksuksi vaan :D
tämä tehtävä taisi olla joku romunkerääjä kuvio vegasissa
kuvat piti kai olla eri ketjussa.. :p

SHARE_20220706_0543580.jpeg
 
120 fps modi. Joko lukittu 40 fps tai lukitsematon VRR mode joka tarjoaa noin 60-80 fps kokemuksen


Täytyypä ehkä testata ihan mielenkiinnosta. Uskon kuitenkin, että performance on silti paras valinta, sillä 60 fps on oikein riittävästi tähän peliin ja sitä visuaalista karkkia ei kyllä kannata missata.
 
Täytyypä ehkä testata ihan mielenkiinnosta. Uskon kuitenkin, että performance on silti paras valinta, sillä 60 fps on oikein riittävästi tähän peliin ja sitä visuaalista karkkia ei kyllä kannata missata.

Tietääkseni tässä ei menetä silmäkarkkia mitenkään. Jos sinulla on 120 fps telkku saat uuden balanced modin joka on sama kun resoluutio mode mutta on 30 fps sijasta 40 fps. Jos löytyy VRR siihen päälle niin performance modissa on lukitsematon fps aina 120 asti. Mitään muutoksia ei tietääkseni ole ulkonäköön tullut.
 
Tietääkseni tässä ei menetä silmäkarkkia mitenkään. Jos sinulla on 120 fps telkku saat uuden balanced modin joka on sama kun resoluutio mode mutta on 30 fps sijasta 40 fps. Jos löytyy VRR siihen päälle niin performance modissa on lukitsematon fps aina 120 asti. Mitään muutoksia ei tietääkseni ole ulkonäköön tullut.
Kokeilin tuossa eilen heti balanced modea, kun oli tottunut 60 fpsään, niin tuo 40 jotenkin tökki, melkein yhtä paljon kuin 30. Pitänee testailla uusiksi, telkkari kun tukee vrrää. Jotain huomasi kuitenkin muuttuneen, performance modessa nyt tämän patchin jälkeen kun avaa PS5 menun pelin päälle, niin sen elementit on suhruisia, peli on kyllä ihan skarppi, mutta nyt tuon ps ui:n tekstit on jotenkin möhnäisiä ja ikonit samoin, toisin kuin aiemmin (tai sitten en vaan noteerannut, mutta...)
 
Kokeilin tuossa eilen heti balanced modea, kun oli tottunut 60 fpsään, niin tuo 40 jotenkin tökki, melkein yhtä paljon kuin 30. Pitänee testailla uusiksi, telkkari kun tukee vrrää. Jotain huomasi kuitenkin muuttuneen, performance modessa nyt tämän patchin jälkeen kun avaa PS5 menun pelin päälle, niin sen elementit on suhruisia, peli on kyllä ihan skarppi, mutta nyt tuon ps ui:n tekstit on jotenkin möhnäisiä ja ikonit samoin, toisin kuin aiemmin (tai sitten en vaan noteerannut, mutta...)

Itsellö ei kyllä PS menuissa oli mitään eroa oli modi mikä tahansa, kaikki näyttää super hyvältä.

Mitä tulee balanced vs performance modiin niin itse sanoisin että ei ole ihan niin helppo valinta enään. 40 fps on huomattavasti sulavempi kuin 30 fps ja silmiä ei ala särkemään heti. Myöskin tuo balanced modi on omaan silmään jotenkin huomattavati mielyttävämpi kuin performance modi, balanced modi näyttää paljon realistisemmalta kuin performance modi näyttää enemmän videopeliltä. Itse en kyllä osaa suositella jompaa kumpaa vaan menee sillä mikä miellyttää itseä enemmän.
 
Itsellö ei kyllä PS menuissa oli mitään eroa oli modi mikä tahansa, kaikki näyttää super hyvältä.

Mitä tulee balanced vs performance modiin niin itse sanoisin että ei ole ihan niin helppo valinta enään. 40 fps on huomattavasti sulavempi kuin 30 fps ja silmiä ei ala särkemään heti. Myöskin tuo balanced modi on omaan silmään jotenkin huomattavati mielyttävämpi kuin performance modi, balanced modi näyttää paljon realistisemmalta kuin performance modi näyttää enemmän videopeliltä. Itse en kyllä osaa suositella jompaa kumpaa vaan menee sillä mikä miellyttää itseä enemmän.
Vaikkuttikohan tänään tullut PS5 päivitys joka toi ALLM tuen tuohon balancediin. Nyt se näyttää mun silmäänkin ihan sulavallamalta, toisin kuin aiemmin. Muttei kuitenkaan ihan niin sulavalta kuin performance mode, jossa taidan pysyä jatkossakin. Grafiikan suhteen en osaa nähdä eroa minkään noiden kolmen moodin väliltä (en osaa laskea pikseleitä tai vokseleita tai muutenkaan analysoida kuvaa niin analyyttisesti). Odotellaan vaikka Digital Foundryn arvioita noista sitten.

Mutta edelleen kyllä näyttää ps-overlaymenut pehmeämmiltä balanced ja performance modessa, resolution modessa ihan skarppia kuten pitää.

TV:n (LG C9) infomenu sanoo resolution modelle 4k 60Hz, ja noille muille 4k 120Hz. Siis se infomenu jonka saa kun asetuksissa valitsee tv-kanavien virityskohdan ja painaa viidesti ykköstä kaukosäätimellä.

Spoilerin sisällä vertailukuvat noista, ensimmäinen performance modessa, toinen resolution.

IMG_0441.JPGIMG_0442.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Haha :D Muistelen että minullakin oli ajoittain ongelmia ymmärtää, mistä kulmasta tai kuinka kauaa koukku nappaa kiinni. Sitten se ottikin myöhemmin kun yritti uusiksi vaikka jo ajatteli että ehkä se ei yllä tai jotain. Mutta antaakseni jonkin vastauksen kysymykseen: siinä paskassa koukussa on jotain häikkää ajoittain :D
 
Mikä vittu tossa vitun paskassa koukussa on ku se ei vittu ota?! Alkaa mennä jo oikeasti hermot!!
Git gud! :D Ei vaan en muista itse, että tuossa sen enempää vikaa olisi ollut. Kunhan käänsi kameran sinnepäin ja rämpytti äksää niin kyllähän se sinne sujahti aika lailla missä asennossa tahansa. Joskus taisi olla jotain kohtia, että piti ensiksi itse hypätä kielekkeeltä sinnepäin ennen kuin range riitti koukkuun.
 
Ylös Bottom